Šta je novo?

Da li meni uopste treba DAC? (DAC FAQ tema)

Da razlike nema među DAC-ovima bi bilo reći kao nema razlike između .JPEG fajla, koji dolazi sa jednog, odnosno drugog digitalnog fotoaparata. Ili kao da tehnologija stoji. Drago mi je da pominješ jeftinija rešenja, jer upravo ona mogu da iznenade i doprinesu značajno poboljšanju (budget) hifi sistema.

Ja želim da ostanem da verujem da kolege koje oponiraju se šale i unose dodatni nivo zabave na već lepo podgrejanu temu. Nadam se samo da nisu od onih koji zaista ne čuju razliku između Deezer Lossless ili Spotify Premium, sa jedne strane strane, i Tidal ili Qobuz, sa druge..
 
A posle 3 godine sluh se "stapa" sa sistemom i sta god da probas novo, mora biti MNOGO bolje da bi se odusevio i TAKODJE ako cujes nesto za nijansu losije, deluje kao svetska drama spanske serije.

Ovo baš lepo rečeno. Prešao sam skoro sa starog WXAD10 streamera koji je imao neki BurBrown dac na Wiim Pro Plus sa dakom zasnovanim na AKM čipu koji je dosta superiorniji tehnički. Uopšte mi nije legao u odnosu na stari, što kažeš drama, iako nije velika razlika... i vratio sam ga posle 3 dana i uzeo običan Wiim Pro i krenuo u potragu za dakom... Dobio sam sada na testiranje preko vikenda Fosi ZD3 i wow, na mom sistemu i u mojoj prostoriji ozbiljna razlika, osmeh se vratio na lice 😃

Tako da dac definitivno ima velikog uticaja, čak i Lusya usb koja je preporučivana ovde svira solidno bolje nego integruša na pc-u a košta 30ak $...
 
Lusya košta oko 15€ iskupovao sam par komada za drugare. Ona je još jedan, ali bolji klon DragonFly DAC a. Odlična je za te pare.
 
@DukeLander

Хвала на труду, издвојеном времену и врло лепо написаном посту!
Мислим да је и цела суштина ове дискусије ту лепо речена, разлике у квалитету свакако постоје, мање су или веће и то је објективна ствар. Субјективна је ствар колико неко хоће ту разлику да плати, односно да ли та разлика објективно вреди толико у новцу.
Али ту долазимо и до старог правила у Hi - Fi, од средњег ка вишем сегменту пуно се плаћа мали напредак у квалитету звука.
 
@DukeLander svakako bravo za trud.

ne znam kako ljudi ne shvataju, testovi ovakvog tipa nisu upereni protiv nekog sa namerom da uvrede, unazade ili bilo šta slično. svako od nas bi trebalo da ih radi isključivo zarad sebe, naravno ko je i koliko u prilici (nemamo svi viška dakova, pojačavača i sl). zašto, da sami sebi potvrdimo i definišemo granicu šta i koliko čujemo. nije logično bacati novac na nešto što prevazilazi naše mogućnosti, ja prvi (i suprotno je u redu ali to trebe nazvati pravim imenom).

u vezi urađenog, koliko god poštujem trud, a i sam duke kaže, rađen je u skromim okolnostima. najveća mana je što je po viđenju (sighted test).
zašto je ova tema (blind testa) tako toksična, zašto se od 0 do 100% stiže dirakovom funkcijom, meni je skroz nejasno.
evo dva teksta koji se odnosi na zvučnike ali je potpuno identičan i za dakove (a nije dugačak)
 
Poslednja izmena:
@Pega kakve veze ima ova tema sa striming nalogom? Daj neke detaljne informacije ako je nešto vezano za DAC i tu vrstu uređaja?
 
Auuu, čega sve načitah u poslednjih nekoliko strana.

Dakle, nemojmo se zavaravati, DAC može imati ogroman uticaj na zvuk, ali to ne zavisi samo od njegove cene ili "kvaliteta na papiru", već od uparivanja sa ostatkom sistema.

Evo moje opservacije sa komponentama koje imam na dve konfihguracije:
  • DAC-ovi:
    • iFi Zen DAC v2 (~150€) – topao, glatkiji zvuk, niski izlazni otpor (~1Ω), izlaz i balansirani i RCA
    • Cambridge Audio DacMagic 200M (~500€) – precizan, analitičan, hladniji, balansirani XLR i RCA izlazi
  • Zvučnici:
    • Tannoy Gold 7 (~500€) – koaksijalni drajver, neutralniji do svetlijeg zvuka, čistoća u srednjim tonovima, zna biti „suvo“ ako je DAC hladan
    • Adam Audio T7V (~350€) – izražen high-end (U-šema), V zvučni potpis, zna da „cikne“ u visokim, manje kontrolisan bas
Zašto iFi Zen DAC v2 bolje radi sa Tannoy Gold 7?
  • Tannoy-i su vrlo analitični, i kad se upari sa hladnijim DAC-om (poput DacMagic), sve može zvučati suvo, tvrdo ili zamorno.
  • Ifi Zen DAC v2 ima topliji zvuk, nežnije visoke i punije srednje tonove – i to ublažava prirodnu svetlinu Tannoy zvučnika.
  • Niska izlazna impedansa Ifi-a omogućava i dobru kontrolu i bolji match s Tannoy po impedansi.
Zašto Cambridge DacMagic 200M bolje radi sa Adam T7V?
  • Adam T7V je "jeftiniji brat" A7V modela – detaljan je, ali nema isti DSP i linearnost. Može delovati zagušeno u basu i previše istaknuto u visokima.
  • Cambridge DAC ima jasnoću, čvrstinu i detalje koji "izvuku" T7V iz mutnijeg basa, i lepo "zategnu" zvučnu sliku.
  • DacMagic 200M ima balansiran izlaz koji može ići direktno na T7V (ako koristiš TRS/XLR ulaz), i tako se smanji šum i povećava dinamika.
Zaključak:

Cena DAC-a nije presudna – već koliko se njegov izlaz i tonalni karakter slažu sa ulazom i karakteristikama tvojih zvučnika.
  • Ifi Zen DAC + Tannoy Gold 7 = Toplina i mekši ton pomažu neutralnijem Tannoyu da zvuči prijatnije.
  • DacMagic 200M + Adam Audio T7V = Više detalja i čvrstina u niskim pomažu T7V da dobije fokus
 
@Pega od svih Spotify je najgori ali ima najveću galeriju. Ja sam se razmišljao da se prebacim na neka od ta dva koja koristiš ali sam se odlučio da skidam sa neta FALC albume i pakujem na HDD... Ništa me ne košta, sem vreme koje mu treba da skine. Kad Spotify uvede kvalitetniji zvuk od MP3 kvaliteta, onda će verovatno i cena ići gore ali slaba vajda da će to učiniti. Baš bzv zvuči kada se pusti na nekom kvalitetnom setup-u... Imao sam prilike da uporedim i čak kod mene je velika razlika. Tačno se vidi taj nedostaka punoće zvuka gde i dobar DAC ne bi rešio problem ako nije FLAC format...
 
Lepo si to objasnio. Msm da je maksimum kod Spotify-ja 320kbps, a kod Deezer-a 16/44.1. Ja sam godinama na Tidal-u (od kada je na SBB-u), međutim, isčupali su ga iz Premijum paketa, pa kao da mi neko izmakao daske pod nogama kada su me isključili pre par dana. Kupio sam odmah novu, samostalnu pretplatu i u paraleli uzeo i Qobuz uz pomoć dragog kolege, pa se sada igram.. ☺️
 
Srećom pa su na Tidal vratili flac umesto mqa od pre nove godine.
 
NAD C320BEE je, za moj ukus, pre pojačavač nego pojačalo. Razumećeš sigurno zašto to kažem. Njegovih 2x50W na 8 Ohm je kao 2x70+ na nekom mekšem integralcu. Dumping factor je neverovatnih 160+. Zamenom jumper-a za malo kvalitetnije, umesto fabričkih eksera, se dobija još više sirovosti u snazi; ja sam ga koristio sa Cardas-ima.

Da bih ublažio snagu i vratio se na analognu toplinu, zzao sam se i sa kablovima Oehlbach, DeWire, Nordost, ali i zvučnicima. Pojačalo sam slušao u kombinaciji sa Celestion Ditton 15, zatim Krix Equinox mk1 i KEF Q300. Najviše muzikalnosti je dolazilo sa Ditton-a, sa NAD-ovom snagom su se najbolje borili Krix-i (velika tranzijentnost bas drajvera), a nekako su mi Q300 najviše podbacili.

Slušao sam ga i sa raznim DAC-ovima u player-ima, poput Burr Brown, Cirus Logic, Texas Instruments, Philips. Najlepše rezultate sam dobijao sa Cirus Logic.

Ukoliko voliš tvrđi zvuk, C320BEE će te i dalje dugo i lepo služiti. Još više dinamike ćeš dobiti zamenom jumper-a. A ukoliko želiš da ga "pripitomiš" i upariš sa nekim dobrim, a ne skupim DAC-om iz današnje ponude, možda ići na Schiit Modi Multibit 2 ili iFi Zen V2, koji su poznatiji po mekšoj analognoj prezentaciji. Mislim da su "on par" sa cenom i od oko 250e.

Ja sam se rastao od NAD-a, te trenutno koristim Marantz PM-6005 i oslanjam se na njegov Cirus Logic. Međutim, u paraleli koristim i jeftini USB DAC koga sam bocnuo u Intel NUC i odakle dolazi gro multimedije, kao i na WiiM Pro Plus, sa koga se sluša lossless stream; u WiiM-u je popularni AKM 4493SEQ, koji vrlo lepo radi; neuporedivo finije nego WiiM Pro, na primer, zatim Bluesound Node 2 i njima slični.

NAD 3020 je bilo mekše pojačalo u svim svojim revizijama. Imalo je fantastičnu phono sekciju. C320BEE je tehnološki neuporedivo kvalitetnije, ali ga treba dobrano ukrotiti finim zvučnicima, pa posle i odgovarajućim kablovima, DAC-om, zatim dodati phono preamp u sistem, itd.

Sve ovo moje je u sferi "budget" hifi-a i nikakve velike pare nisu u priči. :)
prvo da se zahvalim na detaljnom odgovoru i trudu. procitao sam pre nedelju dana sta si napisao ali me sprecavala rakija da odgovorim.

odlucio sam da ipak zadrzim DAC, za 80e neka svira pa ako se opet ikad istripujem da ce mi porasti za 2cm ako kupim bolji DAC...o tom potom. sada sam se pomalo smorio, mozda sam zrtva previsokih ocekivanja, mozda sam nagluv, mozda su ovi zvucnici zreli da potpalu, mozda od svega po malo...ko zna.

e da, kada kazes da C320 BEE ima tvrdji zvuk...mozda je to neka generalizacija koja nije neipsravna ali vrv dosta zavisi i od zvucnika. ovi moji imaju 2 niskotonca, mozda to doprinosi mekoci. licno ne volim tvrd zvuk, ne volim ni neutralan, volim na pola puta neutralan ka mekom ali ne premek.
sta sam jos hteo da kazem? da ne bi bio blind buy kao za ovaj DAC morao bih negde da mogu da cujem razliku recimo za te koje si pobrojao. ne da kupujem sta se nekome drugome svidja, da me ne razumes pogresno. ali ja nemam drugare koji vole Hi Fi tehniku pa da mogu da uporedjujem, ne visi na Hi-Fi forumima i slicno. vise sam fokusiran na muziku nego na kvalitet zvuka ali to ne znaci da mi je svejedno na cemu slusam. nemam nista protiv da platim razumno visoku cenu za Hi-Fi upgrade ali to mora da bude razlika da je i gluv cuje a ne da bude prica o detaljima, cepidlacenje i slicno. no dobro, mozda nekada...
 
80-100цм је неки мин за добру звучну презентацију. Пробај како звуче, поиграј се са искошењем па их врати после. Звучници једноставно нестану, оно што чујеш је простор иза и око њих.
mogu da se poigram ali dzabe ako ne mogu tako da stoje 24/7. to mi je i kolega poceo da prica o akustici prostorije sto verujem da je sve to ok ali nisam pijani milioner pa da zivim u penthouse-u gde imam sobu za slusanju muzike :)
 
Исти случај и код мене: звучници имају задњи порт, а не могу да их одаљим од задњег зида више од 50-60цм 😔
 
necu ja pocupati kosu zbog toga. ***, ko moze sebi to da organizuje - kapa dole. uvek je bolje imati vecu platu, bolji auto, biti mrsaviji, lepsi, zdraviji, imati lepsu zenu nego imati manju platu, voziti krs, biti deblji i ruzniji, bolesniji, imati ruzniju zenu i raditi za sicu. znam, alan ford filozofija ali je tako. isto je i za odmicanje zvucnika od zida. ko ima uslova da budu odmaknuti metar - svaka cast, ja nemam.
 
Auuu, čega sve načitah u poslednjih nekoliko strana.

Dakle, nemojmo se zavaravati, DAC može imati ogroman uticaj na zvuk, ali to ne zavisi samo od njegove cene ili "kvaliteta na papiru", već od uparivanja sa ostatkom sistema.

Evo moje opservacije sa komponentama koje imam na dve konfihguracije:
  • DAC-ovi:
    • iFi Zen DAC v2 (~150€) – topao, glatkiji zvuk, niski izlazni otpor (~1Ω), izlaz i balansirani i RCA
    • Cambridge Audio DacMagic 200M (~500€) – precizan, analitičan, hladniji, balansirani XLR i RCA izlazi
  • Zvučnici:
    • Tannoy Gold 7 (~500€) – koaksijalni drajver, neutralniji do svetlijeg zvuka, čistoća u srednjim tonovima, zna biti „suvo“ ako je DAC hladan
    • Adam Audio T7V (~350€) – izražen high-end (U-šema), V zvučni potpis, zna da „cikne“ u visokim, manje kontrolisan bas
Zašto iFi Zen DAC v2 bolje radi sa Tannoy Gold 7?
  • Tannoy-i su vrlo analitični, i kad se upari sa hladnijim DAC-om (poput DacMagic), sve može zvučati suvo, tvrdo ili zamorno.
  • Ifi Zen DAC v2 ima topliji zvuk, nežnije visoke i punije srednje tonove – i to ublažava prirodnu svetlinu Tannoy zvučnika.
  • Niska izlazna impedansa Ifi-a omogućava i dobru kontrolu i bolji match s Tannoy po impedansi.
Zašto Cambridge DacMagic 200M bolje radi sa Adam T7V?
  • Adam T7V je "jeftiniji brat" A7V modela – detaljan je, ali nema isti DSP i linearnost. Može delovati zagušeno u basu i previše istaknuto u visokima.
  • Cambridge DAC ima jasnoću, čvrstinu i detalje koji "izvuku" T7V iz mutnijeg basa, i lepo "zategnu" zvučnu sliku.
  • DacMagic 200M ima balansiran izlaz koji može ići direktno na T7V (ako koristiš TRS/XLR ulaz), i tako se smanji šum i povećava dinamika.
Zaključak:

Cena DAC-a nije presudna – već koliko se njegov izlaz i tonalni karakter slažu sa ulazom i karakteristikama tvojih zvučnika.
  • Ifi Zen DAC + Tannoy Gold 7 = Toplina i mekši ton pomažu neutralnijem Tannoyu da zvuči prijatnije.
  • DacMagic 200M + Adam Audio T7V = Više detalja i čvrstina u niskim pomažu T7V da dobije fokus
Ti opisi DAC mogu da budu jedino ako dotični ima DSP i radi neki EQ umesto da pušta sirov signal. Mada generalno nemam poštovanja za bilo šta što se reklamira da podržava MQA.
 
Iako DAC tehnički "samo" konvertuje digitalni u analogni signal, način na koji to radi zavisi od:
  1. Kvaliteta i dizajna DAC čipova (npr. Burr-Brown, ESS Sabre, AKM, itd.)
  2. Analognog izlaznog stejdža – bufferi, op-ampovi, pasivna filtracija
  3. Napajanja i šasije – šum, jitter, i distorzije mogu uticati na percepciju zvuka
To sve menja subjektivni zvuk, i to nije EQ, ali jeste karakter.
I to je razlog zašto dva DAC-a zvuče različito čak i bez DSP-a.

Primer: iFi Zen DAC v2 vs. Cambridge Audio DacMagic 200M

  • iFi Zen DAC v2 koristi Burr-Brown čip i ima poznato „topliji“ analogni izlazni stejdž. Nema interni EQ, ali ima Analog Devices op-ampove koji dodaju blago zaobljenu prezentaciju.
  • DacMagic 200M koristi dual ESS Sabre čipove, poznate po detaljnosti i „kliničkoj“ (analitičkoj) reprodukciji.
Dakle, i bez DSP-a, samo zbog arhitekture i analogne sekcije, jedan DAC zvuči "mekše", drugi "oštrije".🙂

2. MQA kao indikator sumnjive filozofije

Ovo što si rekao:
"Nemam poštovanja za bilo šta što se reklamira da podržava MQA"
je vrlo razumna i informisana pozicija.😉
  • MQA je zatvoren, vlasnički format koji pokušava da predstavi lossy kompresiju kao „Hi-Res“, uz marketing.
  • Mnogi audio entuzijasti, uključujući čuvene inženjere (npr. Archimago, GoldenSound) su razotkrili MQA kao marketinški trik sa lošom tehničkom osnovom.
iFi i Cambridge su oba imali podršku za MQA, ali:
  • iFi ti i dalje omogućava da ga isključiš i koristiš DAC normalno.
  • Cambridge je MQA integrisao jer je to bio „zahtev tržišta“ u jednom trenutku (Tidal), ali se mnogi proizvođači sada povlače iz MQA podrške.

I da rezimiram

  • DAC može imati tonalni karakter i bez DSP-a ili EQ-a, zahvaljujući načinu implementacije čipova, analognom izlazu, filterima i komponentama.
  • Razlike koje čuješ nisu izmišljene - to su realne posledice razlika u dizajnu.
  • Slažem se: MQA je crvena zastavica i često signal da je više novca uloženo u marketing nego u inženjering.
 
Moja preporuka ti je da izmeriš sa RMAA ili REW i da postaviš razlike.

Za sve sa integrušama koje nisu loše implementiran krš, veća razlika je da ugasite ovo, nego skup DAC.


Screenshot 2025-05-23 113343.png
 
Razumem poentu, ali ne bavim se pomeranjem grafa u RMAA - slušam. Meni je važnije kako se to ponaša u realnim uslovima s konkretnim zvučnicima, nego šta kaže merenje koje ne hvata sve subjektivne razlike u zvuku. Ako sve "zvuči isto", što bih uopšte birao između DAC-ova?😉

Svakako, hvala na preporuci, ali zaista ne planiram da vadim lenjir za uši. Ne slušam grafove nego muziku. Ako dva DAC-a „mere isto“, a zvuče različito na dva para monitora - neću trošiti vreme da ubeđujem osciloskop da sam u pravu.😁

Mogu da izmerim i miris kafe pa da odlučujem koji mi više prija uz REW, ali za sad mi je dovoljno da koristim uši. Ako integruša zvuči isto kao iFi ili Cambridge, onda stvarno ne znam što ljudi i dalje kupuju DAC-ove.🙂
 
Poslednja izmena:
Nema tu nikakve subjektive, meri da li je ista fenkvencija kao što je ubačena. Dakle, da li je tačno. Osciloskop je u pravu a ti nisi u tom slučaju
 
Nema tu nikakve subjektive, meri da li je ista fenkvencija kao što je ubačena. Dakle, da li je tačno. Osciloskop je u pravu a ti nisi u tom slučaju
Aha, znači ako osciloskop kaže da su identični, onda su i moje uši u kvaru? Super, samo javi kad osciloskop provali koji DAC mi više leži uz Tannoy, da ne slušam više ništa nego gledam u grafikone.😉
 
Не мери се распон сигнала, не знамо како да измеримо ни утицај струјних каблова на хифи уређаје. Чујеш да има разлике али зашто је за сада нагађање. Као што рекох, како да измерим удобност обуће или троседа...
 
Ah, stigle i do nas ASR vs headfi rasprave :D .

Posto sam uzeo novo pojacalo za slusalice, razmisljam da li da ostanem na starom DAC-u (Schiit 2 Modi uber koji sasvim solidno radi) ili da prodam citav Schiit stack i uzmem nesto novo.
Oduvek sam zeleo da imam nesto od Chorda, ali mi jako ide na zivce sto je Mojo 2 samo single ended i sto tako gadno izgleda. Ovaj model je kod nas dostupan, ali je davno izasao, valjda ce biti naslednika.
Vidim da ima solidan broj finih modela u rasponu od 300 do 500e na KP, ali mi najvise paznju privlace Geshelli i Cyan 2 koje naravno nije moguce nabaviti i probati kod nas.
 
@gvlada
Upravo to. Nisu svi utisci svedivi na brojke, i to ne znači da ih izmišljamo. Ako ne znamo kako da izmerimo nešto, ne znači da to ne postoji - isto kao kod udobnosti stolice ili kvaliteta vina. Čuješ, osetiš, koristiš - ne meriš svaki put šublerom.🙂

@shin-bojan
Klasična ASR vs head-fi dilema 😄
Ako ti Modi Uber lepo radi, nema pritiska da ga menjaš osim ako baš ne tražiš drugačiji karakter. Chord je super, ali da - single ended zna da smeta ako već imaš balansirano pojačalo. Cyan 2 i Geshelli deluju brutalno, ali po običaju, sve što valja ne može da se proba kod nas. Možda razmisli o nečemu što možeš lako prodati ako ti ne legne, čisto da prođeš kroz iskustvo bez gubitka.😉
 
Skroz mi je u redu objašnjenje da svaki proizvođač neki svoj šmek daje celom uređaju, tj. nije samo konverzija u pitanju, već začini malo. Šta me i dalje buni, vezano za detaljnost, gde je usko grlo u kom detalji mogu nestati tokom DA konverzije, a da u komponentama koje slede to nije moguće podesiti? Šta može da ih pojede, sem da uređaj nije dobro realizovan? Ako jeste, sve je tu, samo različito naglašeno?

Ok, istestirali ste razne DAC, a ostalo sve je konstanta, uz hendikep da je podešeno po svom ukusu u odnosu na primarni DAC koji koristite. Zašto neki drugi DAC (ako pretpostavimo da nema neki problem u dizajnu ili izradi) ne bi mogao da se uz male korekcije ekvilajzera podesio da zvuči isto?
 
zen dac ima svoju neku analognu magiju sa truebass :) ne znam kako radi, ali daje neku toplinu
 
Nazad
Vrh Dno