Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Čekanju je došao kraj: Fiat Grande Panda će se "zakotrljati" u trećoj nedelji januara!

Jesu dali gas ali full serijska ne verujem da može u od treće nedelje da krene. Polovina februara možda. Moja prognoza je početak marta. Da ne budem crnjak, voleo bih da grešim
 
Evo primer ponude EV u Australiji.
BYD Seal premium za 53k AUD (oko 32k eur). Ukupna cena sa svim dažbinama.
Iako nisam ljubitelj EV, ovakvu ponudu ne bih odbio. Probaću da rezervišem probnu vožnju da iz prve ruke steknem nekakav utisak.

Ove godine bi trebala da počne prodaja modela GAC Aion V za oko 28k AUD (16.8k eur).

Ponuda EV kod nas i uopšte u Evropi mi deluje uvredljivo kada uporedim sa ovako nečim.
 

Prilozi

  • Screenshot_20250107_200404_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250107_200404_Samsung Internet.jpg
    77.5 KB · Pregleda: 42
  • Screenshot_20250107_200355_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250107_200355_Samsung Internet.jpg
    75.4 KB · Pregleda: 33
  • Screenshot_20250107_200311_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250107_200311_Samsung Internet.jpg
    79.2 KB · Pregleda: 44
Како време пролази све више сам оваквог размишљања…
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Sad sam pogledao konfigurator na fiatovom sajtu, daju 1000eura promotivni popust, cena krece vec od 23.900eur za RED verziju.

Realno, ovo je odlicna ponuda.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Kakva je garancija za Pandu? Jedino što sam uspeo da nađem je ovde i ovde.
Po tome, garancija je 3god/100.000km, odnosno 8godina/160.000km za bateriju?
 
Ja koliko znam na motor i bateriju je 8 god ili 160 hiljada km, sto je manje vise standardno za sve EV. Za ostalo ne znam.
 
Nije još izašla kod nas, pustili su prodaju u Italiji, to je njima glavno tržište.

 
  • Like
Reagovanja: mnt
Šta se radi forumaši? Vidim da ima dosta diskusije o EV, ali me zanima da li neko od vas zapravo vozi na struju, tačnije da je vlasnik električnog vozila, koji proizvođač i model je u pitanju, koliko dugo ga ima i kakva su iskustva sa punjenjem, dužim putovanjima i kakve ste probleme imali.

Sa druge strane isto me zanima aktuelno mišljenje o stanju EV-a u 2025, šta mislite generalno o mržnji prema električnim vozilima na društvenim mrežama i ogromnom neznanju iza te mržnje, dobar deo prema Tesli i Elonu Musk-u, šaranje po kolima, swasticars, itd, itd.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Pisao sam već par puta o mom prethodnom eGolfu. Prezadovoljan bio. 50+kkm za 1.5g. svake večeri na punjacu. Putovao po Srbiji. U zavisnosti od putovanja, treba malo logistike za njega zbog punjača. Neka Tesla 3 LR bi mi trenutno bio savršen auto.
 
Vozim ja 5-6 meseci Zoe. Kao drugi auto u porodici, radi posao savršeno. Dnevna rutina je od 55km(kuća-posao-kuća) do 110km (2x ovo prvo), + razvoženje dece, kupovine i sl. Ukupno se mesečno napravi oko 2-2.500 kilometara. Domet varira od 220 u ovo doba do nekih 260km leti. Potrošnja je od 13kwh/100km u septembru, do 18kwh/100km u januaru. Problema ni servisa do sada nikavih. Performanse su sasvim pristojne, povlači lepo, žena obožava automatik. Nepregledan je pozadi, a nemam kameru.

Za ovaj režim upotrebe, punjenje i nije neka filozofija. Punim se otprilike pola-pola, kod kuće i na poslu. Kući imam običan monofazni punjač koji bi praznu bateriju punio 10-12 sati. Ali pošto baterija nikada nije prazna, obično se dopunjavam po 2-3 sata noću po programu. I na poslu imam free punjenje, supruga isto, tako da par puta nedeljno napunimo do čepa. Komercijalne punjace do sada nisam imao potrebu da koristim.

Inače od septembra do sada, baš sam obratio pažnju, najduži dnevni trip nam je bio do Ikea-e, 2x95km (ima free punjač) i još jednom nekih 130 km po Fruškoj Gori na nekim izletima. A napravili smo ozbiljnu kilometražu, I godišnj odmor od 3000km sa dizelom :cool:. Taj auto se sada mnogo ređe koristi. Naravno neophodan nam je zbog prirode posla i radnog vremena i dalje. I naravno godišnjih odmora, kamp prikolice...
 
@dlalic
Ako nije tajna za javnost, koliko te je taj auto izašao, i koliko novaca štedi mesečno/godišnje?!?
Mislim, za kolliko vremena će se otplatiti u ceni "goriva", poredeći sa ICE automobilom približno iste klase?
 
Nije to teško izračunati, 2500km besplatno mesečno, 250e. Da voziš 5 godina, 15000e.
 
To je nestardanda, da ne kazem ekstremna kilometraza za Srbiju kada je privatno vozilo u pitanju.

Iz izvora 2 ozbiljne autokuce Bg taksisti godisnje prelaze 40.000 km. privatno se vozi manje od 15k u proseku.

Manje vise moze sve da se izracuna za onoga ko ima mogucnost da puni na kucnom punjacu, po nocnoj tarifi sigurno je da se moze ostvariti solidna usteda.

Za finalnu racunicu ostaje ozbiljna nepoznanica koliko ce taj elektricni automobil vredeti kada mu dodje vreme za prodaju.
 
Fali nam koliko košta da se kupi jedan takav električni? Zoe je bio nov ili polovan?
 
Što se tiče pređene kilometraže ako je gorivo jeftinije više će da se vozi tako da će i ranije da se isplati investicija.Lično moje iskustvo sa plinom.
 
Što se tiče pređene kilometraže ako je gorivo jeftinije više će da se vozi tako da će i ranije da se isplati investicija.Lično moje iskustvo sa plinom.

Gledajući ljude oko mene, cena goriva nema uticaja na predjene kilometre.

Predjem 15k godišnje i bukvalno uvek završim na tome. Nekad odem 2x do Grčke kolima, nekada nijednom. Nekada u toku zime odem 5x na Kopaonik, a evo prošle godine nijednom. I uvek nekako završim na 15.000km +/-500km.

Za mene bi idealan bio plug-in hybrid. Dnevne rutine na bateriju, koju napunim kod kuće, a ovih nekoliko dužih putovanja na SUS, ali sa mojih 15k godišnje su neopravdana kupovina.
 
Evo i mene da se javim sa e-Golfom 2015. godište, posle skoro dve godine posedovanja i svakodnevnog korišćenja. Prezadovoljan sam. Kupio sam ga sa oko 90.000 km. Pisaću sve apsolutno onako kako jeste, prednosti i mane, transparentno. Takođe, odgovoriću na sve što vas zanima, slobodno pitajte.

Evo odmah ono što vas najviše zanima, cena: platio sam ga 12.400€.

Kucno_punjenje_1.jpg

Krenuću odmah od mana. Pošto je ovo stariji model (pre 2017.) sa manjom baterijom, najveća mana mu je domet od oko 150-170 km po lepom vremenu, leti sa hlađenjem kabine oko 130-140 km, zimi sa grejanjem oko 100-120 km. Moj ima punu opremu, tako da imam grejanje sedišta koje zimi smanjuje potrebu za baš jakim grejanjem. Takođe ima toplotnu pumpu, bez nje je pretpostavljam još gora potrošnja za grejanje. Na auto-putu ako bi se vozilo 130 km/h, domet drastično opada, zato ga vozim 100-110 km/h i tad je podnošljiva potrošnja. Naravno za kraće destinacije nema nikakav problem sa performansama da ide do programiranog limita od 145 km/h.

Auto sam kupio u Nišu i dovezao ga u Beograd (240 km) tako što sam stao na pola puta na OMV Lapovo gde je Charge&GO punjač od 120 kW. Cena je 89 dinara po minutu, a e-Golf može da se puni sa maksimalno 42 kW, tako da je skuplje nego što bi trebalo. Ali to onda košta otprilike kao vožnja na benzin, tako da uopšte nije strašno. A dok se puni svratim u KFC. :) Taman dok naručim i pojedem je gotovo punjenje (20-30 min). To je uopšteno druga mana svih EV, da punjenje traje dugo u odnosu na sipanje goriva. Neću da tražim opravdanje zašto je to dobro (realno nije dobro), ali tad mi fino dođe da predahnem, protegnem noge i pojedem nešto.

OMV Lapovo
OMV_Lapovo.jpg

Išao sam ovim autom još par puta do Niša i nazad kad nije zima (iskreno, zimi se ne bih upuštao u tu avanturu jer je razdaljina kritična): u smeru BG-NI stanem na Gazprom Velika Plana, tu je Charge&GO punjač od 50 kW (što baš odgovara e-Golfu) i zato je samo 50 dinara po minutu. Naravno tu dok se puni jedem u McDonald's-u, nije zdravo, ali baš je zgodno. Mana ovog punjača u odnosu na Lapovo je što ima samo jedan DC (CCS) priključak, a popularan je pravac, tako da je relativno često zauzet. Kao rezerva tu ima AC punjač od 22 kW, ali e-Golf može da primi samo 3,7 kW (noviji model 7,4 kW, ali opet je presporo za punjenje na putu).

Imao sam sreće da se meni do sad nije desilo da bude zauzet punjač kad dođem, samo kad povremeno ovako gledam na Charge&GO mapi vidim da ume da bude zauzet. S druge strane, u Lapovu su 2 punjača i to još brza, što je ogromna razlika u protoku, jer onda se niko ne zadržava duže od 20-30 min, a trenutno su dovoljno retki e-automobili da je skoro uvek bar jedan slobodan. Međutim, definitivno tvrdim da je već sad kritičan ovaj u Velikoj Plani, bilo bi baš loše ako bi trebalo da čekam 1 ili 2 auta ispred mene, a to je trenutno jedini brzi punjač u krugu od 100 km (u tom smeru).

Na sreću, niču novi punjači na auto-putu, nedavno su pušteni u rad EKO Mali Požarevac, EKO Ćuprija, OMV Ražanj, a uskoro se puštaju u rad i novi besplatni punjači Puteva Srbije, nedavno baš videh jedan da je već izgrađen i spreman kod hotela Jerina (naplatna stanica Smederevo centar). Videćemo kako će se pokazati, nadam se da će da se poboljša održavanje tih državnih besplatnih punjača, pošto ovi trenutni su u lošem stanju, pola njih ni ne radi, npr. punjač kod naplatne stanice Vrčin je pokvaren već godinama, a kod hotela Nais puni sporije nego što bi trebalo.

Kad su u pitanju naseljena mesta, u Srbiji imamo mnogo više punjača nego što većina misli, odličan resurs je sajt PlugShare gde mogu da se vide svi punjači na mapi, gde se nalaze, kog su tipa, da li se plaćaju itd. Narandžasti su brzi punjači, zeleni su spori. Sa ovim e-Golfom, iako ima mali domet, moguće je obići celu Srbiju, ja sam išao u više delova zemlje i svuda sam mogao da napunim auto pre povratka. Što se tiče besplatnih punjača, uglavnom su u tržnim centrima ili recimo IKEA ili Lidl u Bulevaru Despota Stefana. Trenutno dok nema mnogo vlasnika EV nije nemoguće živeti u stanu u zgradi bez garaže i puniti auto na javnim punjačima (i voziti se besplatno), ali to bi realno bilo mučenje. Tako da je praktično obavezno imati gde da se noću puni auto dok spavamo. A svakako je fino kad se ode u neki objekat da se dobije besplatno "gorivo" za to što sam posetio taj objekat. Recimo IKEA nije tako blizu, a pošto se besplatno dopunim, ne košta me ni dinar da dođem do njih. Isto tako ću radije da kupujem u Lidlu zbog tog benefita, s tim što Lidl ima brzi punjač, pa mi oni poklone da se džabe vozim i sledećih par dana. :)

IKEA.jpg

Što se tiče besplatnih punjača, da bi se aktivirali, u zavinosti od punjača potrebno je uraditi jednu od četiri stvari: 1. pritisnuti dugme na punjaču (najlakše), 2. prineti bilo koju RFID karticu (srednje), 3. aktivirati iz aplikacije Orion eMobility (punjači Puteva Srbije) ili 4. pozvati nekog zaposlenog da dođe da aktivira (najveći smor). Ako treba nekog da zovem i čekam, bukvalno batalim tad punjenje ako nije da mi baš treba. A što se tiče plaćenih punjača, smor je što prvi put uglavnom mora da se instalira aplikacija, kreira nalog, povezuje platna kartica, skenira QR kod... Ako se posle često koriste punjači istog provajdera, onda je lako - recimo Charge&GO može da pošalje RFID karticu sa kojom je još lakša autentifikacija, ne mora da se vadi telefon, samo se prinese kartica punjaču i kreće punjenje.

Lidl_Bulevar_Despota_Stefana.jpg

Odmah da predupredim pitanje kako sam otišao na more. :) Prve godine sam se zamenio sa prijateljem za dizel auto, on je taman dobio da vidi kako je živeti sa električnim autom u gradu. Druge godine sam se zamenio sa drugim prijateljem koji ima Teslu Model 3 Long Range. Izabrao sam najbližu destinaciju u Grčkoj, blizu Soluna, kao i hotel koji je imao punjač. Stali smo za punjenje na samo dva mesta, u Aleksincu na Supercharger na kratko (besplatno) i u hotelu Romantik u Severnoj Makedoniji gde smo ručali i kupali se u bazenu dok se auto punio oko 3 sata na besplatnom punjaču od 11 kW na parkingu ispred.

Sve je prošlo odlično, ali jeste potrebno planiranje unapred. Nekome je to možda poteškoća, ali nekome kao meni je uživanje da planiram na koje punjače ću da svratim, jednostavno je zanimljivo. U slučaju da neki punjač ne bude radio, isplanirao sam i rezervni plan, da imam dovoljno baterije da stignem do drugog punjača. A u slučaju da ni taj ne radi, nisam imao dalji plan, tako da duga putovanja za sada nisu za one sa netolerancijom za rizik. Topla preporuka za sajt A Better Route Planner koji uvek koristim za planiranje dužih putovanja, pa i unutar Srbije. Pokazao se dosta precizno, pošto uračunava i vremenske prilike, promene u nadmorskoj visini, težinu putnika i prtljaga itd. Piše sa koliko % ću stići na određeni punjač i koliko minuta treba da se punim da bih dostigao procenat koji je potreban za nastavak putovanja.

Nastavak u sledećoj poruci 👇
 
E sad, sve ovo u vezi sa javnim punjačima me dotiče oko 2%, s obzirom da 98% vremena vozim isključivo u gradu. To je, osim cene, glavni razlog zašto sam kupio e-auto sa malim dometom, zato što mi prosto ne treba više, u smislu da nisam neko ko prelazi stotine kilometara na dnevnoj bazi. Punjenje kod kuće je daleko komfornija stvar nego odlasci na pumpu za sipanje goriva. Nema gubljenja vremena ni čak razmišljanja kad treba da se ide na pumpu. A punjenje, iako traje nekih 4-5 sati (od 10% do 90%), u praksi traje 20 sekundi - 10 sekundi da ubodem kabl i isto toliko da ga otkačim. Auto se puni dok spavam, tako da mi je svejedno koliko dugo se puni dok god je kraće nego što spavam.

Isprogramirao sam da se puni samo po nižoj tarifi (od 00:00 do 08:00), tako da ako se vratim kući recimo u 17h, ja ga naravno odmah priključim, samo se pojavi zelena lampica koja trepće i označava da će početi da puni u zakazano vreme (dok se puni, onda je neprekidno zelena tj. pulsira). Dobra stvar je što odmah pored utičnice ima dugme koje mogu da pritisnem da se ignoriše raspored punjenja i da počne punjenje odmah, što je korisno kad su u pitanju javni AC punjači. Za DC punjače je dovoljno pametan da zna da uvek želiš da se odmah puni.

Nažalost, za stari model više ne radi aplikacija koja bi mi bila veoma korisna pre svega da mogu daljinski da uključim hlađenje/grejanje, međutim to je rešivo kroz sistem u autu, tako što zakažem vreme kad želim da se auto ohladi/zagreje na zadatu temperaturu. To može da se ponavlja npr. svaki radni dan u nedelji u određeno vreme ili kako god se namesti, što je posebno korisno za nekoga ko ima fiksni raspored korišćenja auta za recimo odlazak na posao - svako jutro ga čeka auto na idealnoj temperaturi. Čak se i otopi sneg sa njega ako ga ima.

Sproveo sam jednu utičnicu na spoljni zid kuće, izabrao sam industrijsku utičnicu jer valjda bolje trpi konstantno opterećenje, a i jer može da gura 32A na 3 faze. Uz auto dolazi punjač sa šuko utičnicom, ali njegova snaga je samo 2,3 kW (230 V x 10 A), tako da sam kupio trofazni punjač za 200€ koji može da radi na 230 V x 16 A x 3 faze = 11 kW, koji je overkill za ovaj auto koji maksimalno može da povuče 3,7 kW, ali sam hteo da se obezbedim za budućnost. Svakako je i 3,7 kW 60% brže od 2,3 kW, tako da mi se auto puni 4-5 sati umesto 7-8.

Kucno_punjenje_2.jpg

Inače punim do 90% umesto do 80% jer je mali domet, a za ove skoro dve godine nisam video nikakvu promenu u zdravlju baterije. A za ovih 10 godina koliko je star, prema OBDeleven dijagnostici ima dostupnu energiju od 91% od nominalne. Zimi ga punim uglavnom svake noći, a u ostatku godine na svaka 2-3 dana. Prelazim uglavnom oko 20-50 km dnevno, nekad 0, nekad 100, ali generalno svakog meseca pređem oko 1000 km. Potrošnja je u proseku oko 12-15 kWh / 100 km, a u najboljim uslovima (23°C) ume da bude oko 10-11 kWh / 100 km, naravno ako nije teška noga na gasu. Teško je odoleti da se ne stisne gas doduše, pošto naravno ima instant obrtni momenat i mnogo jako ubrzanje od 0 do 50 km/h. I sve to u tišini i bez vibracija, izrazito fluidno i komforno.

Prosecna_potrosnja.jpg

Jedan problem koji se javlja kod svih e-Golfova je proklizavanje čim asfalt ima par kapi vode, zato što ima malu težinu ispod haube, a najveću (baterije) na sredini i pozadi, tako da gume ne mogu da se izbore da imaju dovoljan grip sa tolikom snagom u deliću sekunde. Ovo važi samo za kretanje iz mesta ili pri maloj brzini i to samo ako se stisne gas naglo i jako. Kad je suvo nema problema, kreće kao metak. Naravno nema izduvne gasove, ali neću da se pravim da sam ga kupio zbog toga, mada jeste lepo da nikad ne smrdi ništa i da ne trujem sebe i svoju porodicu kad su oko auta, kao i ostale učesnike u saobraćaju. Kao još jednu manu izdvojio bih da ima niže rastojanje od tla zbog baterije, tako da nije za pentranje po ivičnjacima.

Nakon oko godinu dana posedovanja, počela je da zeza klima (i grejanje i hlađenje). Povremeno radi, a povremeno samo izlazi vazduh iste temperature. Pokvario se jedan od pet senzora gasa na toplotnoj pumpi, što je specifično samo za električnu verziju Golfa, tako da se ne može tek tako otići kod nekog majstora za Golf. Na sreću našao sam servis za EV u Beogradu, momci za svaku preporuku, a čak su imali iskustva sa ovim konkretnim problemom na e-Golfu i ugradili su mi novi senzor za cenu jedva višu od cene samog senzora. Rekli su mi da se još jedan kvar dešava često na e-Golfu, a to je da ume da se zaglavi iglica koja zaključava utičnicu i služi tome da ne može da se izvuče kabl dok se puni. Ali ne desi se iznenada, nego postepeno počne da se muči i čudno čuje kad se zaključava, tako da je problem koji može da se reši na vreme. Inače momci imaju dosta znanja o unutrašnjem sastavu raznih EV i radoznali su, zanimaju se za tehnologiju, imaju i specijalizovanu opremu za popravku baterija itd. Treba nam više takvih entuzijastičnih majstora koji se ne plaše da krenu da rade na EV.

Osim toga jedino što sam menjao je tečnost za stakla. Nema ni servisa, zamene ulja, ništa. Samo sedi i vozi. Čak ni diskovi se ne troše zbog regenerativnog kočenja. Na tehničkom nema testiranja izduvnih gasova. I ne plašim se da će bilo šta da crkne što se tiče pogonskog sistema (baterija, elektromotor, BMS, punjač...), deluje solidno napravljeno, posle 10 godina kao prvog dana. Inače, ja stalno vozim u B modu (naspram D moda), u njemu je najjače regenerativno kočenje motorom. Brzo sam se navikao, a sada je vožnja toliko laka, maltene je vožnja jednom pedalom, s tim što e-Golf neće skroz da se zaustavi, nego ide oko 5 km/h, tako da kočnicu stiskam samo tad i kad mi povremeno treba naglije kočenje. Za sve ostale situacije u gradu krstarim samo sa jednom pedalom. Stop svetla se pale kada donekle popustim pedalu.

Fruška gora
Fruska_gora.jpg

Na kraju bih se osvrnuo na računicu posedovanja auta. Pre svega, vožnja me košta oko 100 dinara na 100 kilometara. Niža tarifa, zelena i plava zona. S obzirom da prelazim oko 1000 km mesečno, to me košta oko 1000 dinara mesečno. Na istom brojilu ne računam dodatne namete na računu za struju, jer su oni tu pa su tu, svakako se plaća za domaćinstvo. Kada bi bilo odvojeno brojilo, bilo bi verovatno oko 1500-2000 dinara (taksa za medijski javni servis itd). Toliko je jeftino da zapravo ni ne radim više ono što sam pominjao za besplatne punjače, jer recimo ja ću dopuniti auto u Ikei za tih 40 km koliko mi treba do tamo i nazad, ali time sam uštedeo samo 40 dinara. :) Tako da radije ostavljam slobodno mesto za nekoga kome je stvarno bitno da se dopuni tu da bi nastavio dalje.

U svakom slučaju, ko želi za sebe da izračuna, prosečna godišnja potrošnja za hečbek EV neka bude konzervativnih 15 kWh / 100 km. Ako neko prelazi recimo 2000 km mesečno, trošiće 15 x 20 = 300 dodatnih kWh mesečno na računu za struju. Inače ako prosečno domaćinstvo troši 500-600 kWh mesečno, kad se doda još 300 i dalje nisu ni blizu crvene zone (1600+ kWh).

Prethodni auto koji sam imao bio je SUV i trošio je oko 10 litara benzina na 100 km, samo po gradu vozim, pa zato. A električni su baš idealni za grad što se toga tiče, njima uopšte ne smeta "stani-kreni" saobraćaj i sl. Dakle, trošio sam tada oko 150€ mesečno na gorivo, sada trošim oko 10€ mesečno. Znači ušteda od 140€ mesečno samo za gorivo, a da ne govorimo o servisu i potencijalnim kvarovima kod SUS auta. Zatim tu je ušteda na registraciji, s obzirom da se za električni upisuje da ima motor od 0 kubika, u formuli se jedna stavka množi sa nulom i dobije se najmanji mogući iznos registracije. Takođe imam i popust od 10% na putarinu, nije nešto i ne mogu reći da sam mnogo koristio, ali vredi pomenuti.

Ako računamo da SUS auto ne bi imao nikakve kvarove i da ne ide na servis, nego samo to što troši gorivo i ima skuplju registraciju, razlika je recimo oko 150€ mesečno. Pošto sam auto platio 12.400€, ceo auto ću da isplatim za 6-7 godina (još 4-5 od sad), pa makar mu crkla baterija tad. Ko prelazi duplo više od mene, duplo brže će mu se isplatiti. A ako ne crkne tad, kao što neće, posle toga samo džabe vožnja. A sve ovo ne važi za mene, jer nisam počeo od nule, nego sam prodao svoj prethodni auto, koji je imao sličnu vrednost (čak sam ga prodao za malo više nego što sam platio e-Golfa). Što znači da je meni ušteda počela od prvog dana i odmah je počeo da mi se isplaćuje, jedino što sam izgubio malo komfora u odnosu na prethodni auto, jer je ovaj značajno niži.

Ja verujem da većina ljudi koja razmišlja o kupovini električnog auta već ima neki postojeći auto - u tom slučaju ne treba izostaviti iz računice njegovu prodajnu vrednost, ma kolika bila, npr. 2000€. Jer sa tim iznosom se značajno smanjuje broj godina za koliko će da se isplati električni auto. Takođe, ko nema da priušti da kupi auto odjednom, odličan način je da se novac od prodaje starog auta iskoristi kao učešće za kredit za električni auto, a iznos rate koja bi se plaćala mesečno je sličan kao gorivo koje bi se plaćalo za SUS. Tako da, praktično dobijete EV za "džabe" tj. po ceni starog auta i plaćanja za gorivo tog auta što biste inače radili.

Toliko od mene za sad, pišite pitanja ako imate, odgovaram kad stignem. Pozdrav za sve ljude dobre volje. (y)
 
Nece biti da je lako.

Ta usteda koju si brzinski izracunao jos uvek ne pokriva razliku u ceni novog Elektro vs Klasik automobila. Ne znamo koliko ce taj automobil vredeti posle 5 godina. Ovaj mnt-ov eGolf je sigurno izgubio na vrednosti mnogo vise od klasicnog benzinca ili dizela.

Ono sto znamo je ozbiljan gubitak vremena, na putu za svakoga a u gradu za ljude koji zive u stanovima i nemaju mogucnost da pune bateriju na svom kucnom prikljucku.

Zato i rekoh, za men ozbiljna komplikacija zivota, planiranje, kombinovanje, jurenje besplatnih punjaca, sedenje od par sati na pumpama na putu...
 
Besmisleno je za bilo koga ko nema mogućnost da puni kod kuće, a i tada samo kao drugi auto.
 
Ali uračunaj i koliko je benzinac ili dizelaš pojeo na servise za tih 5 god.
 
Meni je godišnja kilometraža tako mala da mi je registracija veća stavka nego gorivo na godišnjem nivou :D, a servis radim vremenski, a ne po kilometraži, a i to produžim za 50% pošto je ulje bukvalno kao novo sa tom kilomentražom :ROFLMAO:
 
Zašto treba ponavljati svaki put da je besmisleno ko nema gde da puni?

Besmislen je i benzinski auto ko nema parking, ili vozačku dozvolu. Preći preko podrazumevanih kriterijuma.
 
Ono sto znamo je ozbiljan gubitak vremena, na putu za svakoga a u gradu za ljude koji zive u stanovima i nemaju mogucnost da pune bateriju na svom kucnom prikljucku.

Zato i rekoh, za men ozbiljna komplikacija zivota, planiranje, kombinovanje, jurenje besplatnih punjaca, sedenje od par sati na pumpama na putu...
Problem je mali domet, tek sada dolaze automobili sa 500+ km, ali i to je u segmentu 40k+ €. Ja mesečno prelazim 400-500km, plus nekoliko puta godišnje duže relacije, ukupno oko 15.000km. Jednom mesečno napunim rezervoar, tj. oko pola. Ako bih sa EV mogao da prelazim tu standardnu kilometražu (kuća-posao + vikendom malo van grada), onda mi je svejedno koliko traje punjenje. A ta duža putovanja su opet oko 600 km po danu (pa spavanje ako treba dalje), tj. jedno stajanje i punjenje bi bilo dovoljno. I sad stajem bar 2-3 puta, od toga bar jednom na pola sata.
Besmisleno je za bilo koga ko nema mogućnost da puni kod kuće, a i tada samo kao drugi auto.
Nije besmisleno kada bi po potrebi, par puta godišnje, rentirao taj drugi (SUS) auto (za duža putovanja, veći gepek i slično). I sad ljudi žive bez automobila, uzimaju ga samo za odmore. Nije to samo EV vs SUS, ima smisla i da imaš avoj auto B segmenta, koji je jeftiniji za kupovinu i održavanje, a iznajmiš D, SUV, off-road, kombi... po potrebi. Mada i to zavisi od toga gde živiš, ali dobar deo ljudi može da optmizuje korišćenje automobila i smanji troškove
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Nazad
Vrh Dno