E sad, sve ovo u vezi sa javnim punjačima me dotiče oko 2%, s obzirom da 98% vremena vozim isključivo u gradu. To je, osim cene, glavni razlog zašto sam kupio e-auto sa malim dometom, zato što mi prosto ne treba više, u smislu da nisam neko ko prelazi stotine kilometara na dnevnoj bazi. Punjenje kod kuće je daleko komfornija stvar nego odlasci na pumpu za sipanje goriva. Nema gubljenja vremena ni čak razmišljanja kad treba da se ide na pumpu. A punjenje, iako traje nekih 4-5 sati (od 10% do 90%), u praksi traje 20 sekundi - 10 sekundi da ubodem kabl i isto toliko da ga otkačim. Auto se puni dok spavam, tako da mi je svejedno koliko dugo se puni dok god je kraće nego što spavam.
Isprogramirao sam da se puni samo po nižoj tarifi (od 00:00 do 08:00), tako da ako se vratim kući recimo u 17h, ja ga naravno odmah priključim, samo se pojavi zelena lampica koja trepće i označava da će početi da puni u zakazano vreme (dok se puni, onda je neprekidno zelena tj. pulsira). Dobra stvar je što odmah pored utičnice ima dugme koje mogu da pritisnem da se ignoriše raspored punjenja i da počne punjenje odmah, što je korisno kad su u pitanju javni AC punjači. Za DC punjače je dovoljno pametan da zna da uvek želiš da se odmah puni.
Nažalost, za stari model više ne radi aplikacija koja bi mi bila veoma korisna pre svega da mogu daljinski da uključim hlađenje/grejanje, međutim to je rešivo kroz sistem u autu, tako što zakažem vreme kad želim da se auto ohladi/zagreje na zadatu temperaturu. To može da se ponavlja npr. svaki radni dan u nedelji u određeno vreme ili kako god se namesti, što je posebno korisno za nekoga ko ima fiksni raspored korišćenja auta za recimo odlazak na posao - svako jutro ga čeka auto na idealnoj temperaturi. Čak se i otopi sneg sa njega ako ga ima.
Sproveo sam jednu utičnicu na spoljni zid kuće, izabrao sam industrijsku utičnicu jer valjda bolje trpi konstantno opterećenje, a i jer može da gura 32A na 3 faze. Uz auto dolazi punjač sa šuko utičnicom, ali njegova snaga je samo 2,3 kW (230 V x 10 A), tako da sam kupio trofazni punjač za 200€ koji može da radi na 230 V x 16 A x 3 faze = 11 kW, koji je overkill za ovaj auto koji maksimalno može da povuče 3,7 kW, ali sam hteo da se obezbedim za budućnost. Svakako je i 3,7 kW 60% brže od 2,3 kW, tako da mi se auto puni 4-5 sati umesto 7-8.
Inače punim do 90% umesto do 80% jer je mali domet, a za ove skoro dve godine nisam video nikakvu promenu u zdravlju baterije. A za ovih 10 godina koliko je star, prema OBDeleven dijagnostici ima dostupnu energiju od 91% od nominalne. Zimi ga punim uglavnom svake noći, a u ostatku godine na svaka 2-3 dana. Prelazim uglavnom oko 20-50 km dnevno, nekad 0, nekad 100, ali generalno svakog meseca pređem oko 1000 km. Potrošnja je u proseku oko 12-15 kWh / 100 km, a u najboljim uslovima (23°C) ume da bude oko 10-11 kWh / 100 km, naravno ako nije teška noga na gasu. Teško je odoleti da se ne stisne gas doduše, pošto naravno ima instant obrtni momenat i mnogo jako ubrzanje od 0 do 50 km/h. I sve to u tišini i bez vibracija, izrazito fluidno i komforno.
Jedan problem koji se javlja kod svih e-Golfova je proklizavanje čim asfalt ima par kapi vode, zato što ima malu težinu ispod haube, a najveću (baterije) na sredini i pozadi, tako da gume ne mogu da se izbore da imaju dovoljan grip sa tolikom snagom u deliću sekunde. Ovo važi samo za kretanje iz mesta ili pri maloj brzini i to samo ako se stisne gas naglo i jako. Kad je suvo nema problema, kreće kao metak. Naravno nema izduvne gasove, ali neću da se pravim da sam ga kupio zbog toga, mada jeste lepo da nikad ne smrdi ništa i da ne trujem sebe i svoju porodicu kad su oko auta, kao i ostale učesnike u saobraćaju. Kao još jednu manu izdvojio bih da ima niže rastojanje od tla zbog baterije, tako da nije za pentranje po ivičnjacima.
Nakon oko godinu dana posedovanja, počela je da zeza klima (i grejanje i hlađenje). Povremeno radi, a povremeno samo izlazi vazduh iste temperature. Pokvario se jedan od pet senzora gasa na toplotnoj pumpi, što je specifično samo za električnu verziju Golfa, tako da se ne može tek tako otići kod nekog majstora za Golf. Na sreću našao sam
servis za EV u Beogradu, momci za svaku preporuku, a čak su imali iskustva sa ovim konkretnim problemom na e-Golfu i ugradili su mi novi senzor za cenu jedva višu od cene samog senzora. Rekli su mi da se još jedan kvar dešava često na e-Golfu, a to je da ume da se zaglavi iglica koja zaključava utičnicu i služi tome da ne može da se izvuče kabl dok se puni. Ali ne desi se iznenada, nego postepeno počne da se muči i čudno čuje kad se zaključava, tako da je problem koji može da se reši na vreme. Inače momci imaju dosta znanja o unutrašnjem sastavu raznih EV i radoznali su, zanimaju se za tehnologiju, imaju i specijalizovanu opremu za popravku baterija itd. Treba nam više takvih entuzijastičnih majstora koji se ne plaše da krenu da rade na EV.
Osim toga jedino što sam menjao je tečnost za stakla. Nema ni servisa, zamene ulja, ništa. Samo sedi i vozi. Čak ni diskovi se ne troše zbog regenerativnog kočenja. Na tehničkom nema testiranja izduvnih gasova. I ne plašim se da će bilo šta da crkne što se tiče pogonskog sistema (baterija, elektromotor, BMS, punjač...), deluje solidno napravljeno, posle 10 godina kao prvog dana. Inače, ja stalno vozim u B modu (naspram D moda), u njemu je najjače regenerativno kočenje motorom. Brzo sam se navikao, a sada je vožnja toliko laka, maltene je vožnja jednom pedalom, s tim što e-Golf neće skroz da se zaustavi, nego ide oko 5 km/h, tako da kočnicu stiskam samo tad i kad mi povremeno treba naglije kočenje. Za sve ostale situacije u gradu krstarim samo sa jednom pedalom. Stop svetla se pale kada donekle popustim pedalu.
Fruška gora
Na kraju bih se osvrnuo na računicu posedovanja auta. Pre svega, vožnja me košta oko 100 dinara na 100 kilometara. Niža tarifa, zelena i plava zona. S obzirom da prelazim oko 1000 km mesečno, to me košta oko 1000 dinara mesečno. Na istom brojilu ne računam dodatne namete na računu za struju, jer su oni tu pa su tu, svakako se plaća za domaćinstvo. Kada bi bilo odvojeno brojilo, bilo bi verovatno oko 1500-2000 dinara (taksa za medijski javni servis itd). Toliko je jeftino da zapravo ni ne radim više ono što sam pominjao za besplatne punjače, jer recimo ja ću dopuniti auto u Ikei za tih 40 km koliko mi treba do tamo i nazad, ali time sam uštedeo samo 40 dinara.

Tako da radije ostavljam slobodno mesto za nekoga kome je stvarno bitno da se dopuni tu da bi nastavio dalje.
U svakom slučaju, ko želi za sebe da izračuna, prosečna godišnja potrošnja za hečbek EV neka bude konzervativnih 15 kWh / 100 km. Ako neko prelazi recimo 2000 km mesečno, trošiće 15 x 20 = 300 dodatnih kWh mesečno na računu za struju. Inače ako prosečno domaćinstvo troši 500-600 kWh mesečno, kad se doda još 300 i dalje nisu ni blizu crvene zone (1600+ kWh).
Prethodni auto koji sam imao bio je SUV i trošio je oko 10 litara benzina na 100 km, samo po gradu vozim, pa zato. A električni su baš idealni za grad što se toga tiče, njima uopšte ne smeta "stani-kreni" saobraćaj i sl. Dakle, trošio sam tada oko 150€ mesečno na gorivo, sada trošim oko 10€ mesečno. Znači ušteda od 140€ mesečno samo za gorivo, a da ne govorimo o servisu i potencijalnim kvarovima kod SUS auta. Zatim tu je ušteda na registraciji, s obzirom da se za električni upisuje da ima motor od 0 kubika, u formuli se jedna stavka množi sa nulom i dobije se najmanji mogući iznos registracije. Takođe imam i popust od 10% na putarinu, nije nešto i ne mogu reći da sam mnogo koristio, ali vredi pomenuti.
Ako računamo da SUS auto ne bi imao nikakve kvarove i da ne ide na servis, nego samo to što troši gorivo i ima skuplju registraciju, razlika je recimo oko 150€ mesečno. Pošto sam auto platio 12.400€, ceo auto ću da isplatim za 6-7 godina (još 4-5 od sad), pa makar mu crkla baterija tad. Ko prelazi duplo više od mene, duplo brže će mu se isplatiti. A ako ne crkne tad, kao što neće, posle toga samo džabe vožnja. A sve ovo ne važi za mene, jer nisam počeo od nule, nego sam prodao svoj prethodni auto, koji je imao sličnu vrednost (čak sam ga prodao za malo više nego što sam platio e-Golfa). Što znači da je meni ušteda počela od prvog dana i odmah je počeo da mi se isplaćuje, jedino što sam izgubio malo komfora u odnosu na prethodni auto, jer je ovaj značajno niži.
Ja verujem da većina ljudi koja razmišlja o kupovini električnog auta već ima neki postojeći auto - u tom slučaju ne treba izostaviti iz računice njegovu prodajnu vrednost, ma kolika bila, npr. 2000€. Jer sa tim iznosom se značajno smanjuje broj godina za koliko će da se isplati električni auto. Takođe, ko nema da priušti da kupi auto odjednom, odličan način je da se novac od prodaje starog auta iskoristi kao učešće za kredit za električni auto, a iznos rate koja bi se plaćala mesečno je sličan kao gorivo koje bi se plaćalo za SUS. Tako da, praktično dobijete EV za "džabe" tj. po ceni starog auta i plaćanja za gorivo tog auta što biste inače radili.
Toliko od mene za sad, pišite pitanja ako imate, odgovaram kad stignem. Pozdrav za sve ljude dobre volje.
