Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Da li se očekuje brža potrošnja guma kod EV vozila?
Pošto su meni i letnje i zimske gume u rangu 1000eur set, pa mi to ne zvuči kao dodatni trošak.
Pa navodno da, ali je suština da ja nisam uspeo da na zdravom i čistom asfaltu "potpišem" Teslu 3, da li zbog težine ili zbog prilično ispeglane kontrole trakcije, ne znam, ali uz sva manijačenja, nema toga. Tako da možda ih to u nekom procentu i sačuva.

Mislio sam da je više od 260e po komadu, ako pričamo o nekom srednjem višem rangu. Kod nas su 18" all season 150e po komadu u nekoj srednjoj klasi.
 
@PJ

Izuzetno zavisi od stila vožnje, kako ubrzavaš i ulaziš u krivine, ako agresivno voziš, zbog činjenice da EV ima mnogo veći obrtni momenat od SUS, možeš vrlo brzo da pojedeš gume. Ne pomaže to što su zbog baterija EV teži, i to utiče, ali ja opet smatram da je najviše zbog obrtnog momenta i ubrzanja, nego težine samog vozila. Nema tu nekog pravila, mogu da ti traju 30k km ili 50k km, sve zavisi kako ih čuvaš.
 
Rekao bih da se gume najviše troše prilikom vožnje velikim brzinama, što za BEV svakako nije slučaj koji je dominantan.
 
Ja sam sa Cliom V dci, poređenja radi, prešao 21k km od prve polovine marta do danas. Ukupno potrošio 966 litara goriva (prosek 4.6l/100 km kombinovano). To je po cenama ovde 1582,72 eura. Projektovano na tvoju kilometražu 721 euro.
Stignes do Pazara na 150kmh, lagano.
Drugo, nije za porediti teslu sa 450hp i clia sa 75hp. Udobnost, ubrzanja, sedišta, bas nista za porediti.
Vozim ja i 318d G20 pored EV, letos tura BG-Salzburg-Keln-Pariz-BG 140-150 tempomat. 5.2 ukupna potrošnja.
 

Prilozi

  • Screenshot_20251021_093720_Chrome.jpg
    Screenshot_20251021_093720_Chrome.jpg
    116.2 KB · Pregleda: 67
A čekam ga kad bude morao da menja gume na Tesli :) .

Ne vozim ispod ograničenja nikad, često i nešto sitno preko. Još jedan primer iz prakse, BG-Novi Pazar-BG (130 kmh autoput, ostalo magistrala) 4.0l/100 km.

@Gizmo nema sad hipotetisanja, platio si koliko si platio, to su realni uslovi eksploatacije :) .

Da sam ja Klio vozio samo 100 po autoputu, bilo bi prosečno ispod 4l/100km. A i, ako ćemo realno, mene gorivo ništa ne košta, dajem podatke 'sa terena' čisto diskusije radi.

Ženin CHR 2.0 ide 5.3l benzina na 100km (isto pola autoput pola grad). To mu, zbog niže cene goriva, dođe slično kao ovih 4.6l dizela kod Klia.

Ja u životu ne bih radio mali servis na više od 15 hiljada km a kamo li na 30... Ako želim da mi taj motor traje duže bez većih kvarova.
Moze proizvođač vozila da napise sta god hoće.

Ako ti je pretežno kilometara van grada 15k još i ok, ako je pretežno grad, 10k max.
 
U nekom postu gore računica za dizel sa potrošnjom 4lit.
Dugo ih vozim i dugo ih neću menjati (dok ne budem morao), ali ono nije realno.
Sada na Audi A3 za poslednjih 12000km piše 5.4lit što smatram odličnim. A opet to je zato što je veći deo kilometara na auto putu (pretpostavljam blizu dve trećine).
Dakle za 30000km godišnje gorivo je oko 330.000din i servis 50000din. Ukupno oko 380.000din. Prosek za 1km oko 13din.
 
Stignes do Pazara na 150kmh, lagano.
Drugo, nije za porediti teslu sa 450hp i clia sa 75hp. Udobnost, ubrzanja, sedišta, bas nista za porediti.
Vozim ja i 318d G20 pored EV, letos tura BG-Salzburg-Keln-Pariz-BG 140-150 tempomat. 5.2 ukupna potrošnja.

Napisao sam da vozim po ograničenju ili malo više. Na autoputu Miloš Veliki ima 5-6 stanica gde se meri prosečna brzina. Narihtam na 130 po gps i tako vozim.

Clio ima okruglo 100 konja, nemo' se vređamo. Ima neku elektronsku blokadu na 180 km/h.

I ja imam 2 auta, i meni je Klio kao tebi EV - daily beater. Kao zamenu njemu bih i razmatrao kupovinu EV, i u tom kontekstu ovde raspravljam. Klio ionako ide starijem sinu za godinu dana.

Drugi auto mi je G20 2024. godište, kao i tvoj, ali m340i sa svim onim stejdžovima na motoru i menjaču. Njega vozim kad bih, eto, malo da uživam a vremenske prilike nisu za vožnju motocikla.
A neću sigurno da uživam u vožnji bez zvuka mašinerije. Tu EV ni ne dolazi u razmatranje.
 
@Zuel камиони су тешки, ако је у тунелу нагиб који траје неколико стотина метара или километара, возачи континуирано морају да коче и дође до прегревања кочница, не помаже нижи пренос. Морају да пазе.
@ny555 који ауто?
@Декси10, па шта знам можда си управу али релативно је то. Нпр сад имам ауто од 100КWh бруто који има 140kw пуњење (на папиру 150 макс) али то је само од неких 20-40% батерије, од 40-60% буде око 100КW и после иде на 60. Имао сам пуно пута помињани Hyundai Ioniq EV 2017 28KWh. Онај Тесла Бјорн је радио упредан тест са њим и тадашњим ја мислим Тесла Y, возио типа 1000км. Брже је прешао дистанцу са ioniq-ом ако се добро сећам има тога још увек на YT. 28KWh a пуњење 67KW i то од почетка до краја, реално никад се не буде на пуњачу дуже од 20мин а најчешће 10ак минута. То што произвођачи рекламирају за бризину односно ефекат брзог пуњења је обично са * зато што је то максималан ефекат који траје временски јако кратко и опада са временом и напуњеношћу батерије. Нешто попут WLTP, рекламира се али сви знају да за 95% модела то није реално.
@видовданац Тесла има да у менију изабереш две врсте ”рачунања” домета. Rated и Typical. Изгуглај шта је шта, али свакако је глупост користити Rated, ту имаш веће флуктуације и једноставно није реално.
@giovanni Ја волим жену, децу, породицу и пријатеље, ауте са електичним погоном возим већ дуго јер ми одговара, не волим их. Не гледам у пасуљ, не опетерећујем се са тим стварима. Ни ти не идеш да трчиш маратон сваки дан па ти ништа не фали, функционалан си. Можеш да ходаш и кад затреба(за бежање :) ) потрчиш ту и тамо. Знаш своје лимите и несилиш се. Теже ти је да трчиш кад је вруће и хладно...е сад ти извуци поуку из ових мојих писанија.
Pa ne koče kamioni samo "standardnim kočnicama". Do primene standardnog kočenja postoji još nekoliko opcija kočenja koji se primenjuje svakodnevno.
 
Poredite Clia i Teslu u najvišem mogućem paketu, koja je 2x veći i luksuzniji auto sa preko 500ks. Pritom čovek ni nema svoj punjač. Sprdnja.

Realno poređenje je sa tim m340i. Doživljaj automatik 4x4, eto imaš zvuk ako si modifikovao, pošto se stok jedva čuje. Indirektan volan i 2 papučice, tesla i bembara su mnogo bliže nego što bi laik pomislio.

Da li možemo da se vratimo na temu?
 
Ја возим око 16000Км годишње. Месечни просек за cтрују ми је око 5000 dinara. 99% пуним на кућном пуњачу. Ауто је ТМX 100D, AWD, 525HP, цирка 2400kg, 7 седишта
За норвешку је рачуница јасна:
За електо ауто који комбиновано троши 20kWh/100km и са ценом од 12дин за киловат - 1km = 2.5 динара
Дизел који троши 5.5литара на 100км при цени дизела од 200rsd(локална цена) - 1км = 11 =динара
Што му дође да је 4,5 пута јефтнија вожња на струју, ако се рачуна само погонско гориво, без одржавања, без пада цене возила итд. 130-140К динара годишње се уштеди на струју контра дизела.

@maxy - браво само то није битно за тему.
 
Poslednja izmena:
Ја возим око 16000Км годишње. Месечни просек за cтрују ми је око 5000 dinara. 99% пуним на кућном пуњачу. Ауто је ТМX 100D, AWD, 525HP, цирка 2400kg, 7 седишта
За норвешку је рачуница јасна:
За електо ауто који комбиновано троши 20kWh/100km и са ценом од 120дин за киловат - 1km = 2.5 динара
Дизел који троши 5.5литара на 100км при цени дизела од 200rsd(локална цена) - 1км = 11 =динара

@maxy -
браво само то није битно за тему.

Hteo si da napišeš 12 dinara za kilovat? To je realno, i to su, da kažem, idealni uslovi. Kod mene bi svakako bilo šareno i morao bih da punim i kod kuće za ~0 dinara i gde stignem za ko zna koliko.
Poredite Clia i Teslu u najvišem mogućem paketu, koja je 2x veći i luksuzniji auto sa preko 500ks. Pritom čovek ni nema svoj punjač. Sprdnja.

Njegov veći i luksuzniji auto zbog optimizacije troši kao neki kinez veličine Clia. A to što nema punjač (ili ga nije sve vreme imao) ga dovodi u ravan sa 90% korisnika ovde koji bi isto punili gde stignu.
 
Poslednja izmena:
Napisao sam da vozim po ograničenju ili malo više. Na autoputu Miloš Veliki ima 5-6 stanica gde se meri prosečna brzina. Narihtam na 130 po gps i tako vozim.

Clio ima okruglo 100 konja, nemo' se vređamo. Ima neku elektronsku blokadu na 180 km/h.

I ja imam 2 auta, i meni je Klio kao tebi EV - daily beater. Kao zamenu njemu bih i razmatrao kupovinu EV, i u tom kontekstu ovde raspravljam. Klio ionako ide starijem sinu za godinu dana.

Drugi auto mi je G20 2024. godište, kao i tvoj, ali m340i sa svim onim stejdžovima na motoru i menjaču. Njega vozim kad bih, eto, malo da uživam a vremenske prilike nisu za vožnju motocikla.
A neću sigurno da uživam u vožnji bez zvuka mašinerije. Tu EV ni ne dolazi u razmatranje.
Moram upoznati Pazarca koji vozi m340i 😊
 
Што му дође да је 4,5 пута јефтнија вожња на струју, ако се рачуна само погонско гориво, без одржавања, без пада цене возила итд. 130-140К динара годишње се уштеди на струју контра дизела.
Модел Х изгуби за 6 година 600-ак хиљда круна или око 50.000 евра вредности, које у укупној рачуници носи далеко више него трошкови и уштеде на гориву. Модел где уштеда на гориву тешко да може бити одлучујући разлог за куповину.
 
Nijedan krosover top segmenta ne drži vrednost, tj. većina imbecilno preskupih automobila ima taj problem. Ne znam da li su možda mnogi i gori od X?
 
Нисам купио нов, нити је то тема. Нико овде не размишља о том ауту. :) поента је цена струје и потрошња ваља?

Ова тема је јако тешка. Разменио сам неке приватне поруке са пар чланова, и нисам видим једини који тако мисли.
Осећај је као да су ти ноге у живом блату или песку, таман мислиш да си испливао и да се крећеш, неко те врати на дно.
Један се ухвати за кочење камиона у тунелу, други преврће 2 стране потрошњу клија, трећи се хвата за модел аута.
Много се пише offtopic -а, глупости невезаних за тему.
Ауто који је у питању сам написао зато што, је тежак SUV са погоном на сва четри точка и 7 седишта, неком мањем ауту је реална потрошња 15-16kWh/100km.

П.С. И женин брат је изгубио 45000€ вредности на bmw 5 дизелу каравану из 2017. Све је то релативно. Поента није на месту, јер је X премиум луксузни аутомобил и у најјефтинијој опреми, и дизелима таквим пада цена.

Едит: управо то што Ниџа каже.
 
Poslednja izmena:
Stvarno diskutujemo šarenoliko, nije baš neki ogroman offtopic, ali ne vidim način na koji bi to moglo da se reguliše, osim da se secka u posebne teme. Interesovanje raste, to je jasno, ali smo na kraju krajeva na tehničkom forumu. Možda da se vidi neko glasanje da li bi forumaši želeli posebnu kategoriju Električna vozila, pa onda u njoj da podelimo lepo - novi modeli, potrošnja EV, punjenje/infrastruktura, EV vs SUS, oprema, itd. Meni ne bi smetalo da vidim tako nešto, možda bih se čak i prijavio za moderaciju takvog podforuma, jer bi to ipak bio dodatni posao za postojeće moderatore.

Auto nije investicija nikad, čim počnete da gledate koliko gubi na vrednosti, onda želite da ga na 3,4 godine menjate novim, a to je neka druga priča. Ja se ne opterećujem takvim stvarima, kupio sam da uživam u vožnji, ne da uštedim na gorivu, da mi je tako nešto bitno, kupio bih neki mali Zoe ili slično.
 
Модел Х изгуби за 6 година 600-ак хиљда круна или око 50.000 евра вредности, које у укупној рачуници носи далеко више него трошкови и уштеде на гориву. Модел где уштеда на гориву тешко да може бити одлучујући разлог за куповину.
Upravo ovaj razlog me je najvise odvratio od kupovine novog EV. Treba da dam 40-50k za nov auto, da bi za 3-4 godine auto vredeo 30% od placene cene. Razvoj novih natrijum baterija i novih tehnilogija uskoro implementiraju u proizvodnju, kao i drugih tehnologija. Automobili sa "pionirskim" tehnologijama ce se prodavati za tepsiju ribe. Tako da trazim neko prelazno resenje za naredne 3 godine recimo, jer imam hibridni solarni sistem na kuci pa bi gorivo placao 0 din.
Trenutno sam najblizi odluci da iz DE porucim neki VW id4/id5, do nekih predjenig 80km. Kod nas cene za automobile nisu bas realne, kao ni za sve drugo.
 
Кад већ причамо о личним разлозима за одбарир возила и код мене су помешани. Имам велику породицу са четворо деце, живим у граду и штедим не само на гориву него и озбиљну суму на путарини. Месечно у односу на дизел превазилази уштеда сигурно 700€, што ми армотизује неки пад у цени који више није велики.
Е сад могао сам узети неки нови или полован кинески MAXUS са 7 седишта али ми није пало напамет. Нема баш избора када је у питању 6-7 седишта.
Најбољи породични ауто у који сам у животу сео је управо X. Ко зна муку да спакује 3-4 деце у ауто и колица, зна о чему причам. Falcon врата која отворе и пола крова једноставно олакшавају улаз у трећи ред седишта, дају им скроз нову функционалност и смисао.
За сваки ауто невезано за врсту погона, у прве 4 године цена експоненцијално пада, као и капацитет батерије, после се стабилизује.

По мени у Србији купити електрични ауто поготово нов је резервисано за ентузијасте са довољно новца. Нема ту рачунице.

Рачунице можда има за неки половњак 10-15000€ ком је цена пала већ довољно, а да није прешао пуно.

@picasso то звучи најреланије да се уради.

Ауто је лукзуз, није инвестиција. Губи се вредност и новац свакако.
 
Poslednja izmena:
Imamo slican "problem".
Mi sad imamo peugeot 5008 i mozemo lepo svi da se napakujemo u njega.
Sada je problem naci ev sa tolikim prostorom za ne previse novca, a da printom i domet bude ok. Razmatrali smo VW Buzz, ali je poprilicno skup i brzo ce da gubi na ceni.
Tako da definitivno ide neki polovan, "manji",kao prelazno resenje, za razvozenje dece po skolama/treninzima....
 
  • Like
Reagovanja: mnt
A o kakvoj naširoko temi se priča, kad sem par postova je svuda bilo reči o prednostima i manama EV.

Iako sam pristalica EV, realno je da neko ko bude čitao temu, mora da zna i mane koje EV nosi sa sobom.

Nije za svakog, nije jednako rentabilno na svakom podneblju imati EV, na kraju samo vozila iako dele pogon na struju, nisu ista.

Nemojte da pretvarate ovu temu i iPhone carstvo, gde svako ukazivanje na neku manu, završava plakanjem vlasnika, jer su iskustava prilično značajna, kako pozitivna , tako i negativna.
 

picasso

E kolega, баш ми драго и мило да чујем, слате су то муке. И ми смо гледали дуго када ће на норвешком тржишту да се појави ID-Buzz са 7 седишта, тек од скоро може да се наручи, али је прескуп за то што нуди. Највећи проблем са персоналним аутом са 7 седишта је да немаш места за пртљаг, али ту се опет истиче X који и када подгинеш два седишта у гепеку (где могу сести два одрасла човека) опет имап пуно гепека иза њих плус велики "frunk". Кровни пртљаг не може због фалкон врата али може thule што се монтира на куку за дужа путовања. Ишли смо летос на викендицу 4 деце и 3 одрасла, и било је јако фино.
Као што Митар рече X-ови су отишли у безцење, из много разлога, можда једном напишем о томе, аута која су стара 7 година и коштала 100-110К еура сада могу да се нађу за већ од 15-20К еура.(прешли пуно) Много су популартни као половни баш из тог разлога, што нуде пуно, с тим да треба бити пажљив при куповини као уосталом и за сваки полован ауто.

ПроМастер
Треба можда бити пиновано оно што сам написао малопре: Нов електро у Србији да купујеш збот "штедње" нема смисла даље да пишемо о томе, полован да, али исто тако не свеки поготово не "прескуп". ЕV јесте за сваког, то је само ауто на крају дана, али са којим мотивима и финансијама и очекивањима се улази у све то је различито од особе до особе.
 
Poslednja izmena:
Нов електро у Србији да купујеш збот "штедње" нема смисла даље да пишемо о томе, полован да, али исто тако не свеки поготово не "прескуп".
Pa mislim da grešiš.

Počev od kupovine recimo Modela S ili Modela 3, koje ako živiš u BG možeš da punis apsolutno besplatno kod IKEA TC. Uz domet od 350-400km prosečni vozač bi išao jednom u 3,4 dana da se na 20,30min dopuni.
Ako imaš kod kuće opciju da punis, troškovi su i dalje smešni.
Tako dolazimo do toga da relativno skup kao polovan auto od oko 25k €, za par godina vožnje, moze da otplati dobar deo sebe.

Ako neko baš želi i nov auto, opcija BYD-a ili neke iole proverene priče sa istoka, takođe je ok, jer mnogi tržni centri i ustanove nude besplatno punjenje, ali tu dolazimo do toga da negde moraš da imaš svoju varijantu za punjenje. Jer Charge&Go I njihova cena po pumpama od 100din po minutu punjenja je prilično demotivišuća.

Tako sam ja recimo puneći auto, za 140km platio 3000RSD, što mu dođe kao da vozim neki V6.

Sve u svemu, ne vidim da kupovina EV može da se podvede pod obavezno kao kupovina iz hira ili čistog entuzijazma, već tu može da ima i računice.

Drugo, da se ne zavaravamo, većina nas vozila sa SUS motorima koristi po gradu, pa tako statistika za potrošnju od 4-5L pada u vodu. Ja ne znam da li sam vozio dizel ili benzin 7 zadnje vreme a da mi je potrošnja bila ispod 7L/100km.

Evo i primera Pug 2008 1.2 Mild hybrid, Rakovica, obilaznica (140kmh), pa preko Mirijeva iz jutarnju krkljanac do Karaburme.

Isti ovaj auto ali sa klasičnim 1.2 turbo benzincem ima potrošnju od bezmalo 8L.

Izvinjavam se na onom zadnjem off topic-u, poenta je bila da pokažem koliko vozila na struju ili neki njen oblik, vole gradske uslove.
 

Prilozi

  • IMG_20251007_074208.jpg
    IMG_20251007_074208.jpg
    158.5 KB · Pregleda: 56
Ako neko baš želi i nov auto, opcija BYD-a ili neke iole proverene priče sa istoka, takođe je ok
Razumem i ja da je novo ipak novo, i da se dobije puno za "malo" novca.. ono što mene lično brine kod kineza je servis (i u garantnom roku i nakon toga). Iz mog iskustva sa EV bmw nije baš da nema šta da se pokvari (a auto je 2022. godište). To je "nova" tehnologija i majstori nisu baš apdejtovani kao što bi čovek očekivao od te (ako smem da kažem) premium marke. Čak i za servo volana koji je bila serijska greška je bilo čekanja od mesec dana na deo, sada već 3 puta ne mogu da dijagnostikuju zašto unapred podesena klimatizacija neće da startuje. Po forumima za moj auto ima raznoraznih iskustava sa dijagnostikom/popravkama i ugl su najglasniji jelte oni koji su loše prošli.. a ima raznih kvarova, ovo moje je ništa u poredjenju sa tim iskustvima.

To bi meni lično bila kočnica prilikom odlučivanja oko kupovine kineskog EV. Sve je super dok nema potrebe za servisom, ali dostupnost kompetente pomoći kada problem nastane? Ne znam, možda grešim ali mi je to problematicno. Pogotovo za aute koji se prodaju u "malim brojkama" na (evropskom) tržištu.
 
Evropski EV su obično promašaji, bar za sad, usled čestih kvarova i nemogućnosti da se lako servisiraju bez zamene kompletnih delova. Iskreno pre bi poverenje dao dokazanim (ili ajde da kažemo velikim) kineskim proizvodjačima, nego li Evropljanima.

Tesla je potpuno priča za sebe, što se tiče servisiranja.

A što se tiče čekanja, da to može da bude ozbiljan problem, ali to je i kod fosilaca, jednostavno nedostatak delova pogađa sve.
 
Drugo, da se ne zavaravamo, većina nas vozila sa SUS motorima koristi po gradu, pa tako statistika za potrošnju od 4-5L pada u vodu. Ja ne znam da li sam vozio dizel ili benzin 7 zadnje vreme a da mi je potrošnja bila ispod 7L/100km.

Meni Yaris Hibrid relacija Medak-Zemun male pruge preko Gazele ispod 4 litra. Bude po 80 posto na struju. Njega autoput ubija. 4.5 na 100 je na 115 kmh. A Clio obrnuto.

Btw, pazi na kamere kod oba tunela u smeru ka Savi ;).
 
Evropski EV su obično promašaji, bar za sad, usled čestih kvarova i nemogućnosti da se lako servisiraju bez zamene kompletnih delova. Iskreno pre bi poverenje dao dokazanim (ili ajde da kažemo velikim) kineskim proizvodjačima, nego li Evropljanima.

Tesla je potpuno priča za sebe, što se tiče servisiranja.

A što se tiče čekanja, da to može da bude ozbiljan problem, ali to je i kod fosilaca, jednostavno nedostatak delova pogađa sve.
Svaka roba nadje kupca, nije sporno.
Ne bih sad baš išao toliko daleko da generalizujem sve evropske EV niti sve kineske EV, nije mi to ispravno.. evo statistike iz Norveške sa akcentom na ukupan broj (total) EV po modelu auta:
1000040332.jpg
Ni jedan kineski EV se nije nešto "dokazao" kroz broj registrovanih vozila, a obzirom na kupovnu moć nije bilo prepreka za izbor istih.. Al eto, možda se dokažu u budućnosti, trenutno im je uzorak prilično mali da bi se lako izveli zaključci. A upravo to je poenta mog posta za vozila sa malim volumenom u broju vozila i stručnosti servisa..
 
Da li se očekuje brža potrošnja guma kod EV vozila?
Pošto su meni i letnje i zimske gume u rangu 1000eur set, pa mi to ne zvuči kao dodatni trošak.

Auto '21. godište, prešao 67000km, fabričke letnje Michelin ću menjati na proleće. Smatram se nekom sredinom po stilu vožnje.
 
Nazad
Vrh Dno