Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Мој TMX 100D има PTC и то два комада јер имам верзију са 7 седишта. Предњи који греје и кабину и батерији је 6KW a задњи који греје само остатак кабине односно 2. и 3. седишта је мањи, можда 4KW.
@bakara шта је ту толико чудно, прогуглај мало, мало chatGPT...дајеш себи класичан аутогол јер поима немаш са животом а лењ си да изгуглаш. Седи један и за незнање и за лењост.
 
Pa onda vi imate kalorifere ozbiljne snage instalirane u tim vozilima i za vas nema zime.
 
Kada vozis EV na daleki put: 1) prelomis u glavi da pauze pravis tamo gde ima punjaca, a ne gde ti hoces

E pa kad bude potpuno autonoman onda nek se sam odveze do halkidikija i pravi pauzu za punjenje po planu sa sajta.
U međuvremenu poenta putovanja je da ja i porodica uživamo a da ne zavisimo od toga da li ima punjača.
 
Toliko otprilike. 4000km mesečno.
Letos sam vozio SuperB 2.0tsi.

Sto se tice potrošnje, trenutni i3 mi ne prikazuje trenutnu potrošnju u mirovanju. EGolf koji sam vozio je pokazivao. 0.4kWh je potrošnja sa isključenom klimom. Samo radio, svetla i ostali sitni potrošači. Leti sa klimom digne max na 3kWh, ali brzo obori na 1.5kWh. za održavanje bude oko 1 kWh.
Zimi, -5-0C, prvo startovanje ujutru, parkiran napolju pokazuje 7kWh i održava temperaturu sa 3kWh.

Na javnim brzim punajcima, punjenje se naplaćuje po minutu punjenja. Zavisi od brzine punjača koliko košta minut. 50kw punjači su 50 din minut. 70kw 70din. 120kw 120din. Sad ima tih 120kw i za manje para.

Po ovim cenama punjenja, vožnja na plin jeftinija od vožnje na struju sa javnih punjača.
 
Generalno da, zavisi od auta i brzine kojom se puni. Neka Tesla će se na punjaču od 50kw napuniti 0-80% za sat vremena i to će ga koštati 3000rsd ili da računamo 350km. Ali ako staneš sa golfom na punjač od 120kw i on košta 120rsd/min, a isti taj golf može da primi samo 40kw. Pola sata napunice 20kw ili 150km, a to te košta 3600rsd. U tom slučaju ti je jeftinije da vozis nekog 3.0 benzinca.
 
Što ima veze sa hlađenjem limene kutije bez 15cm izolacije na suncu kako?
Samo sam napisao ekstremnu situaciju. Za hlađenje kuće od 140m2 TP mi troši oko 1,5-2,5kW na 35-40C. I to ne sve vreme. Bolje da poredimo u kWh. Celu kuću mogu da hladim ceo dan sa 13-15kWh na tim temperaturama. Apsolutno nikakve šanse nema da mali kompresor u ne znam kakvom EV-u da može da potroši više, pa da je automobil od čistog lima bez ikakve izollacije..

Po onome što pronalazim po internetu, za hlađenje automobila, dovoljno je 0,5kW. Može da troši i 2 ili 3 puta više, ako računaš da je stojao na suncu bez hlađenja, pa si tek uključio klimu.
Hajde da mu damo prosek 1kW, i da imaš malu bateriju od recimo 40kWh, i da si u gužvi zaglavio sa samo 20% napunjenosti baterije. Sigurno možeš bez problema da preguraš 8 sati da ti radi klima.
Mislim da smo OK što se toga tiče.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Generalno da, zavisi od auta i brzine kojom se puni. Neka Tesla će se na punjaču od 50kw napuniti 0-80% za sat vremena i to će ga koštati 3000rsd ili da računamo 350km. Ali ako staneš sa golfom na punjač od 120kw i on košta 120rsd/min, a isti taj golf može da primi samo 40kw. Pola sata napunice 20kw ili 150km, a to te košta 3600rsd. U tom slučaju ti je jeftinije da vozis nekog 3.0 benzinca.

Ko zavisi samo od javnih punjača teško će se ovajditi sa EV kod nas... Nije problem samo cena, već i fragmentacija, različite aplikacije, različite cene itd...
Ko ima kuću ili privatnu garažu, taj je "na konju", jer može da kombinuje.
Puno novih poslovnih i stambenih zgrada po Beogradu ima privatne garaže. Skupštine stanara bi mogle da instaliraju punjače, što bi mogao biti i dodatni izvor prihoda za održavanje garaže ili zgrade.

Svakako zanimljiva tema.
 
Auto mi izbacuje koliko klasična mehanička klima troši energije u vožnji. Nikad nije preko litar, i to prvih minut dva dok je auto stajao ceo dan na suncu. Nastavak vožnje po najvećem paklu je pola litre, u vecini situacija 0.2-0.3. To mu dođe u proseku do 7%, a uglavnom manje od pola od tog. Uzeo sam prosečnu potrošnju od 7l, Beograd, autoput uglavnom.

TP može samo manje da troši u procentima u odnosu na neku prosečnu potrošnju od recimo 17kWh/100km uporedivo sa ovih 7l, što je verovatno oko pola kWh.

Batalite ekstremne primere zastarelih ev mutanata, klime na modernim kolima su jako efikasne, a posebno na ev sa TP.
 
Uz to, lepeza proizvoda na tržištu je ogromna (Kinezi - Tesla - Japanci - Evropljani) a baterije se toliko brzo razvijaju da će neko za 5 godina mnogo teže prodati auto koji ne može do Vranja da dogura vozeći 130 km/h.
Meni je ovo možda i glavna stvar koja me odbija trenutno da pređem na EV. Ne bi bilo tako da na primer mogu da očekujem da za 7-8 godina mogu u isti auto relativno lako da ubacim novu bateriju većeg kapaciteta, bez gomile softverskih prepreka.
 
Ne bi bilo tako da na primer mogu da očekujem da za 7-8 godina mogu u isti auto relativno lako da ubacim novu bateriju većeg kapaciteta, bez gomile softverskih prepreka.
Nije nemoguce, to vec sada postoji. Npr Nissan Leaf 2011 godiste mozes lako da nadogradis baterijom iz novijeg Leaf-a, veceg kapaciteta. Postoje garaze koje nude tu uslugu.

Da bi tako nesto ocekivao za tvoj auto, moras da kupis neki od trenutno najprodavanijih modela.

Sa EV vam je isto kao i sa svakim gedzetom, telefonom, kompjuterom.. Ako ti sad treba i ako ti sad koristi, kupices ga sad i to je to. Uvek ce se ako sacekas jos malo pojaviti nesto bolje, i onda ces uvek cekati to bolje.
 
Poslednja izmena:
Nije nemoguce, to vec sada postoji. Npr Nissan Leaf 2011 godiste mozes lako da nadogradis baterijom iz novijeg Leaf-a, veceg kapaciteta. Postoje garaze koje nude tu uslugu.

Da bi tako nesto ocekivao za tvoj auto, moras da kupis neki od trenutno najprodavanijih modela.
Naravno, i za i3 sam video da postoji opcija. Samo mislim da su u debeloj manjini automobili na kojima je moguće.
 
Meni je ovo možda i glavna stvar koja me odbija trenutno da pređem na EV. Ne bi bilo tako da na primer mogu da očekujem da za 7-8 godina mogu u isti auto relativno lako da ubacim novu bateriju većeg kapaciteta, bez gomile softverskih prepreka.

Ne mogu da kažem da me odbija, ali da, više puta sam pomislio o novim generacijama baterije. Čak i ne razmišljam o bržem punjenju, već o većoj gustinu, pa kapacitetu ili brzo izmenjivim modulima.

Kome da prodaš staru tehnologiju?!

A onda shvatim, smenjivaće se generacije, kao i kod SUS, kao i kod mobilnih telefona/notebook računara.
Za svaki artikl će postojati tržište, samo je pitanje koliko će cena da se menja.

Kad god sam prodao svoj "potrošen auto", uglavnom ih prodam na 120-150 hiljada, kupci su uvek bili oduševljeni i presrećni nakon preuzimanja. A ja sam uvek računao, drag mi je, ali samo kad sam ga se rešio. Svi ti automobili su posle imali bar još jednog vlasnika, verovatno više njih, dok nisu završili na nekom otpadu.
 
Naravno samo kod SUS je sada potrebno lupam 10 god. za 1% unapređenja pa u tom smislu ne možeš da se zezneš.

Ja i ne gledam kroz resale value posle, nego čisto kroz to što bi mi bilo lakše ako znam da postoji opcija da zamenim bateriju ne bih se u startu toliko opterećivao dometom.
 
  • Like
Reagovanja: PJ
Dobro, ima nas ovde malo starijih, gde su važni parametri kod kupovine vozila bili servo, abs, klima, elektro podizači, a kupce u kasnijoj preprodaji je uglavnom, pre svega, interesovalo da li je "prva farba" :)
 
Mislim da nije "problem" u dugotrajnosti, neko kapacitetu/efikasnosti. Ako za 5-6 godina za isti novac možeš da kupiš auto sa 50% većim dometom, osećaćeš se kao da si bacio pare. Ali ako kupiš auto sada i za nekoliko godina možeš da zameniš bateriju boljom u tom smislu, onda smatraš da je to dobro uložen novac.
Čini mi se da ako se uporedi ponuda iz 2019. i danas, da možda i jeste postignut takav tehnološki napredak (minus inflacija, koja nije samo u autoindustriji)
 
Iracionalno je raditi krupna unapređenja bilo kom autu starom 5-6 godina, bez obzira na vrstu pogona. Najskuplju stvar zameniti, a sve ostalo ostane staro nema previše smisla. To će biti retkost kao i do sad, sa konvencionalnim autom zamena motora.
 
Tako je. Ako ti domet više ne zadovoljava potrebe, prodaćeš auto nekome kome je dobar i kupiti sledeći sa većim dometom. Verovatno bi bilo slično kao i raditi zamenu baterije.
 
Niko od proizvodjaca automobila nije lud da ponudi velika unapredjenja preko noci za isti novac. Na taj nacin bi prevario sve one kupce koji su mu ukazali poverenje do sada.

Evo ako uporedimo Tesla model 3 standard range 2019 i trenutno aktuelan mozemo da vidimo sledece: baterija je bila 50kw sad je 57,5kw, domet je bio 381km sada je 513km, brzo punjenje je maltene ostalo isto, max 170kw. Dakle za 5 godina to su neka unapredjenja od oko 30%.
 
Poslednja izmena:
Puno novih poslovnih i stambenih zgrada po Beogradu ima privatne garaže. Skupštine stanara bi mogle da instaliraju punjače, što bi mogao biti i dodatni izvor prihoda za održavanje garaže ili zgrade.

Svakako zanimljiva tema.

Da li su tu potrebne dozvole, da li prolazi protivpožarce, ima tu raznih pitanja.
 
Niko od proizvodjaca automobila nije lud da ponudi velika unapredjenja preko noci za isti novac. Na taj nacin bi prevario sve one kupce koji su mu ukazali poverenje do sada.
Slatko si me nasmejao sa ovim boldovanim.
Maksimizacija profita na svaki način i po svaku cenu je na prvom, a kupci su na poslednjem mestu liste prioriteta u korporativnom poslovanju.
Ako ne baš na poslednjem a ono tu negde.
 
Gresis, veruj mi. Mozda je tako kod pojedinih nasih privatnika, ali kod velikih zapadnih kompanija kupac je bog. Znam to zato sto sam radio i sad radim za neke od njih. Svima je na prvom mestu zadovoljstvo kupaca, jer ako nema toga, nema ni kupaca, a samim tim nema ni profita.
 
Zadovoljstvo kupaca je na prvom mestu isključivo ako je to najjeftiniji/najbrži način da se održi/poveća zarada.
Kupac se danas tretira kao "korisni id*ot" - neko koga korporacija trpi da bi mu uzela pare. U tom procesu uzimanja (a sve češće - otimanja) ne preza se ni od čega - dokle god je prihod veći od rashoda.
O tome kako su kupci danas zadovoljni kvalitetom i trajnošću preskupih proizvoda ne treba ni trošiti reči.
Najgore od svega što, neretko, zaposleni u korporacijama počnu da veruju u mantre koje im se svakodnevno serviraju, pa krenu i okolinu da ubedjuju u njih. Dok jednog dana ne dobiju otkaz iz korporacije, pa se onda iznenade jer im nije jasno kako se to uklapa u "korporacijsku etiku" i "zaposleni su naše najveće bogatstvo" i ostale gluposti...
Pozdrav
 
Gresis, veruj mi. Mozda je tako kod pojedinih nasih privatnika, ali kod velikih zapadnih kompanija kupac je bog. Znam to zato sto sam radio i sad radim za neke od njih. Svima je na prvom mestu zadovoljstvo kupaca, jer ako nema toga, nema ni kupaca, a samim tim nema ni profita.
Еvo jedan klasičan primer - Apple je sa 5 godina zakašnjenja omogućio 120Hz osvežavanje displeja na standardnom iP modelu. Kupci bili presrećni i sa 60Hz, opravdavali kako im ništa više od toga ne treba. Kupci još srećniji sada, pričaju kako je 120Hz vrh inovacija, nešto bez čega sada ne mogu, i raduju se što Apple ponovo ruši pre-order rekorde. E tako funkcioniše svet u kome je kupac bog.
 
Sto se tice potrošnje, trenutni i3 mi ne prikazuje trenutnu potrošnju u mirovanju. EGolf koji sam vozio je pokazivao. 0.4kWh je potrošnja sa isključenom klimom. Samo radio, svetla i ostali sitni potrošači.

Na javnim brzim punajcima, punjenje se naplaćuje po minutu punjenja. Zavisi od brzine punjača koliko košta minut. 50kw punjači su 50 din minut. 70kw 70din. 120kw 120din. Sad ima tih 120kw i za manje para.

Kako ti se pokazao i3? Nekako sam uvek bio pun predrasuda, iako nisam seo u njega, valjda zato što mi je delovalo da im je visoka cena za ono što nudi, tj. da plaćaš više brend...

Koliko u opste kosta punjenje na njima?
Trazio sam cenu ali sve sto sam nasao je da se uplacuje neki kredit od 3000rsd ali nigde ne pise tacna cena.

Kao što je @nemanja-992 napisao, na punjačima koji nisu besplatni se plaća minut jer niko osim države ne može da prodaje direktno struju, kao što je to u inostranstvu, osim kod privatnika koji proizvode svoju struju, oni prodaju kilovate, što je često isplativije.

To što spominješ za kredit je verovatno charge&go. Lično ne punim tamo, nije mi isplativo.
 
Kako niko osim države ne može da prodaje struju, kada ima koliko hoćeš firmi koje se time bave?
Problem je u tome što firme koje naplaćuju struju kroz vreme provedeno na parkingu nemaju licencu za trgovinu električnom energijom, pa je ovakav način prodaje struje povoljniji za njih.
 
maxy, možeš li objasniti kako se u Srbiji dobija pravo da se postavi svoj punjač i da se naplaćuje punjenje? Da li recimo, prosumer to može da uradi? Ne mislim tehnički, neko pravno. Da li postoji način da se registruje firma koja se bavi prodajom struje za punjenje EV-a?
 
Вероватно нема потребе, довољно је изнајмити паркинг место и урачунати ‘гратис’ пуњење у цену.
 
Nazad
Vrh Dno