Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Ово је кнапирано само тако, поуздати се да ћеш долазити са 10ак процената батерије у летњој гужви и имати сигурно слободан и исправан пуњач је прилично оптимистично.
 
Pa da, jer kad krenes ka Grckoj, na benzinskim pumpama nikad nema guzve, sve pumpe rade savrseno i natocis za 2 minuta bez cekanja. A i naplatne rampe su uvek prazne, proletis kao da si u F1. Realno, i da punjenje traje 2 sata ukupno na putu to je nista naspram pauza, cekanja i nerviranja koje svi imamo, samo sto to ljudi vise ne racunaju jer su navikli. A za EV se traze dlake u jajcetu :)
Sto se mene tice, ko sta voli nek izvoli :)
 
Evo je ruta sa ABRP, BG-Halkidiki, 4 pauze, sve ukupno sat vremena. Ja mislim da nije strasno. Nisam u fazonu da testiram, jer imam drugi SUS auto, ali sledece godine, ako padne neki ID.4 ili Tesla Y, vrlo sam rad da isprobam.
Ne idemo na Halkidiki od 2017.
ABRP svašta može da ponudi, problem je 1) šta je realno 2) pravim pauze gde se meni prave, a ne gde mi ABRP kaže.
 
Kada vozis EV na daleki put: 1) prelomis u glavi da pauze pravis tamo gde ima punjaca, a ne gde ti hoces 2) pocnes da se ponasas kao ljudi koji jako puno koriste mobilni / laptop na putu, gde god nadju uticnicu tu ga ustekaju makar na 10tak minuta da se dopuni.


Ово је кнапирано само тако, поуздати се да ћеш долазити са 10ак процената батерије у летњој гужви и имати сигурно слободан и исправан пуњач је прилично оптимистично.
Nije 10% kriticno, mada se slazem da treba planirati malo ranije punjenje. 10% je oko 30-40km dometa, sto je sasvim dovoljno da se ode do sledeceg punjaca tamo gde je infrastruktura iole razvijena.
 
Pa da, jer kad krenes ka Grckoj, na benzinskim pumpama nikad nema guzve, sve pumpe rade savrseno i natocis za 2 minuta bez cekanja. A i naplatne rampe su uvek prazne, proletis kao da si u F1. Realno, i da punjenje traje 2 sata ukupno na putu to je nista naspram pauza, cekanja i nerviranja koje svi imamo, samo sto to ljudi vise ne racunaju jer su navikli. A za EV se traze dlake u jajcetu :)
Sto se mene tice, ko sta voli nek izvoli :)
То те чека додатно у сваком случају. Не тражим длаке у јајету, пут до Халкидикија је напоран и без поменутог допуњавања, ја до Солуна идем авионом последњих неколико година, такси до хотела и лагано.
 
Zavisi odakle putuješ. Meni treba do Grčkog mora oko 700 km. Bratu iz Vranja 300 km. Ako neko živi u Holandiji ili Norveškoj, verovatno neće ići u Grčku automobilom, EV ili ne.
 
Ništa nije nemoguće, pa tako i putovanje do Halkidikija. Ljudi putuju od Novog Sada do Grčke i sa Zoe, ništa to nije upitno, upitno je samo ko je spreman na koliko kompromisa i, naravno, koliko je para spreman da da. Definitivno EV nije za svakog i ne vidim poentu rasprave šta je najbolje i da li je neko protiv ili za. Što kaže @BozicBata - ko šta voli nek izvoli. Ovde bi stvarno trebalo da se uvedu neka pravila i da se "sankcionišu" nabeđivanja, kako bi ljudi lakše razmenjivali iskustva a oni koji su zainteresovani za eventualnu kupovinu došli do bitnih informacija.
 
Kada vozis EV na daleki put: 1) prelomis u glavi da pauze pravis tamo gde ima punjaca, a ne gde ti hoces 2) pocnes da se ponasas kao ljudi koji jako puno koriste mobilni / laptop na putu, gde god nadju uticnicu tu ga ustekaju makar na 10tak minuta da se dopuni.
Gledao sam par klipova na YT nekog lika iz HR što promoviše Tesle, tamo odakle on kreće i kuda ide nije za poređenje sa rutama preko MK za GR.
ABRP predvidi 4-5 punjenja za BEV, a meni trebalo 1 za ICE. Od tih 4-5 punjenja ko zna da li rade punjači, da li su slobodni i sa koliko kW rade.
Našim pumpama se (kako sam čuo) odobrava 10 kV priključak za punjače, koliko oni snage na koliko punjača mogu da proslede u momentu kad su svi priključeni ako je ovo tačno?
 
Mora više pauza, ali to čovek mora da prelomi u glavi da li za iste pare da vozi nov 15-20 hiljada eur skuplji, neuporedivo moderniji i interesantniji auto, ili star sa svim minusima koje stari automobili nose, ali da si slobodan da točiš gde želiš. Meni je ABRP otvorio oči koliko zapravo više ima punjača nego što sam mislio.
 
Ja 300e potrošim za 3 meseca.
 
Mora više pauza, ali to čovek mora da prelomi u glavi da li za iste pare da vozi nov 15-20 hiljada eur skuplji, neuporedivo moderniji i interesantniji auto, ili star sa svim minusima koje stari automobili nose, ali da si slobodan da točiš gde želiš.
Овде је вероватно кључни део где се не слажем са добрим делом учесника, нови е-ауто није ништа ни модернији ни интересантнији од новог стандардног аута. И обични и хибриди имају сет опреме и зезалица као и е-ауто коме је то занимљиво, једини реалан разлог куповине за мене могу бити поменути намети за стандардна возила и уштеде (гориво, сервиси, путарине итд.) које пружа е-ауто, тј. проста математика. Свима топло препоручујем да пробају неки, мени је то занимљиво да пробам, али ме не "ради" ни мало. За мене би била револуција да му кажем - вози ме сад до аеродрома у Ослу и планирај једну паузу у Бургер Кингу, да се завалим позади разгледам и фоткам планине и језера, али (пре)далеко смо ми још увек од тога.
 
Ne daj Bože da se kod nas omasove EV. Sećate li se kako su 90ih na skoro svim terasama bile satelitske antene ili kako su visili kablovi od krovnih antena duž fasada? E tako bi bilo i sa kablovima za punjenje, sa dodatnom razlikom što bi bar jednom nedeljno neko platio životom, jer nije hteo na parkingu da pomeri auto da se i komšija malo napuni jer mu je kabl kratak.
Nedostatak elementarne saobraćajne kulture i empatije dodatno podgrejan očajnom infrastrukturom bi napravio haos.
Koliko puta u poslednje vreme na BS dok čekam u redu da točim gorivo moram da ubrzavam idiota koji je natočio gorivo pa se sad manekeniše po BS, priča telefonom i pretura po gepeku, dok mi ostali čekamo da se smiluje i pomeri auto sa točionog mesta... Ovo bi bilo x10 gore pri punjenju na javnim punjačima na BS...
 
Овде је вероватно кључни део где се не слажем са добрим делом учесника, нови е-ауто није ништа ни модернији ни интересантнији од новог стандардног аута. И обични и хибриди имају сет опреме и зезалица као и е-ауто коме је то занимљиво, једини реалан разлог куповине за мене могу бити поменути намети за стандардна возила и уштеде (гориво, сервиси, путарине итд.) које пружа е-ауто, тј. проста математика. Свима топло препоручујем да пробају неки, мени је то занимљиво да пробам, али ме не "ради" ни мало. За мене би била револуција да му кажем - вози ме сад до аеродрома у Ослу и планирај једну паузу у Бургер Кингу, да се завалим позади разгледам и фоткам планине и језера, али (пре)далеко смо ми још увек од тога.
Kod BEV imaš situaciju da možeš da voziš za male pare puno kW. 250 ili 500 KS auto i troši ti 1€ / 100 km.
A benzinac od 100 KS troši 10x više.
 
Mora više pauza, ali to čovek mora da prelomi u glavi da li za iste pare da vozi nov 15-20 hiljada eur skuplji, neuporedivo moderniji i interesantniji auto, ili star sa svim minusima koje stari automobili nose, ali da si slobodan da točiš gde želiš. Meni je ABRP otvorio oči koliko zapravo više ima punjača nego što sam mislio.
Šta je modernije i interesantnije na elektro autu, a da ga nema na sus autu istog godišta.
 
EV daje futuristicki osecaj, regenerativno kocenje, voznju jednom pedalom, daljinsko ukljucivanje klime i stalno azurirani digitalni sistemi, sve sto uglavnom kod SUS auta iste generacije i cenovnog ranga nema.
Plus, sam si svoj gazda, "pun" si svaki dan.
 
Poslednja izmena:
@Heinz
Ако имаш свој пуњач, на јавном је цена 5х већа, слично испадне као да сипаш гориво. Ја живим у селу, мало се возим, немам наплатне станице, трајекте и паркинг тако да ми је потенцијал за уштеду тренутно никакав. Пошто Норвежани малтене не увозе сус и хибриде више за коју годину (врло брзо) ћу у сваком случају морати да прелазим на е-ауто, хтео не хтео...
Што се снаге тиче овде ништа не значи нажалост, возиш 80 у колони, спушташ на 50-60 у насељима, кад налетиш на мало аутопута на истоку земље можеш да возиш 110 и то ти је то. Казне су бруталне, другар скоро возио чини ми се 15-ак на сат преко ограничења од 80 км/х и платио око 600-700 евра казну.
 
Poslednja izmena:
EV daje futuristicki osecaj, regenerativno kocenje, voznju jednom pedalom, daljinsko ukljucivanje klime i stalno azurirani digitalni sistemi, sve sto uglavnom kod SUS auta iste generacije i cenovnog ranga nema.
Ovo ti sve imaju hibridi Tojote, Renoa sa boljom opremom već neko vreme, od 25000e plus. I kompletan set asistencija uključujući hends fri na neko vreme na autoputu. GPS za poziciju auta preko aplikacije, kompletno logovanje vožnji sa brzinom, itd. Možda imaju i drugi jeftiniji modeli, za ove znam iz prve ruke. Futuristički osećaj ne komentarišem.
 
Voznju jednom pedalom i daljinsko ukljucivanje grejanja i hladjenja tesko da imaju hibridi. Mozda imaju plug in hibridi, ali obicni hibridi tesko.
 
Даљинско укључивање грејања и хлађења имају и нека возила са СУС мотором...
Наравно, покретањем мотора се покреће и клима која памти последње подешавање и у том смислу није софистицирано решење
 
Voznju jednom pedalom i daljinsko ukljucivanje grejanja i hladjenja tesko da imaju hibridi. Mozda imaju plug in hibridi, ali obicni hibridi tesko.

To use remote heating on a Toyota Yaris, you must have the MyToyota app with a connected service, such as Toyota Remote Connect, which is available on 2022 and newer models. Open the MyToyota app, go to the climate section, and tap "Start" to activate the climate control using your last selected settings or to set a new temperature.

Da ti ne citiram, postoji i za Clio.

Vožnja jednom pedalom - i Clio i Yaris imaju 'B mod' koji kombinuje hibridni mod i kočnicu. Nije da može naglo da se koči, ali ima i EV kod kojih slično radi.
 
Овде је вероватно кључни део где се не слажем са добрим делом учесника, нови е-ауто није ништа ни модернији ни интересантнији од новог стандардног аута. И обични и хибриди имају сет опреме и зезалица као и е-ауто коме је то занимљиво, једини реалан разлог куповине за мене могу бити поменути намети за стандардна возила и уштеде (гориво, сервиси, путарине итд.) које пружа е-ауто, тј. проста математика. Свима топло препоручујем да пробају неки, мени је то занимљиво да пробам, али ме не "ради" ни мало. За мене би била револуција да му кажем - вози ме сад до аеродрома у Ослу и планирај једну паузу у Бургер Кингу, да се завалим позади разгледам и фоткам планине и језера, али (пре)далеко смо ми још увек од тога.
Ne može biti za iste pare sa uračunatim troškovima, mislim da si se preračunao debelo i to u hiljadama EUR ako ne desetinama.

Ne možeš da izbaciš iz argumenta cenu koštanja. Naravno da ima čuda od automobila boljih od Tesle ako odvrneš cenu i troškove posedovanja na beskonačno.
 
Mogu SUS automobili da imaju sve što i BEV. Pitanje koliko je to isplativo. U principu, razlika je samo pogon.
Mogu da naprave dizelaš sa CVT menjačem i da motor super zvučno izoluju i stave suficticirani sistem prečišćavanja sagorevanja, da bi se što više ponašao kao BEV.
A mogu na BEV da stave zvučnike iz kojih puštaju zvuk motora, i da stave lažni auspuh iz koga će izbacivati lažni dim.
Ali zašto bi to radili i jedni i drugi? Svaki sistem ima i prednosti i mane i treba da se koristi gde je dobar.
 
Ne može za 29k i 1eur 100km, a da ima 5s do 100 i ostale performanse poprilično veće od automobila svih zagovornika sus ovde, a verovatno i opremu i daljinske gluposti itd.

Dobiješ sve što ti padne napamet za manje para nego polovnjak koji trenutno voziš i sad taj prokleti problem treba isplanirati to jedno do dva duža putovanja. Kakav intelektualni napor.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Open the MyToyota app, go to the climate section, and tap "Start" to activate the climate control using your last selected settings or to set a new temperature.

Da ti ne citiram, postoji i za Clio.
I kako ce to da radi kada je motor iskljucen? Ta baterija na yaris mild hibridu nema ni ceo jedan kilowat. Nema sanse da grejanje ide preko nje, vec iskjucivo preko motora..

To moze da pusti samo da duva ventilator, ali da hladi ili greje bez ukljucenog motora nema sanse.
 
@nidza
1) Samo se trudim da gledam bez hype-a. Nisam SUS zagovornik. U porodici imamo 3 skoro nova auta i evo sad da krenem da gledam da li bih ijedan zamenio sa EV ne vidim razlog. Pritom imam i garažu i solarnih 10kw na krovu.

2) Ubrzanje od 5 sekundi nije toliko presudno. Beskorisno je u svakodnevnom saobraćaju. Dovoljno je da auto 'primi' gas kad hoću da se prestrojim u saobraćaju, a to rade i obični hibridi.
I kako ce to da radi kada je motor iskljucen? Ta baterija na yaris mild hibridu nema ni ceo jedan kilowat. Nema sanse da grejanje ide preko nje, vec iskjucivo preko motora..

To moze da pusti samo da duva ventilator, ali da hladi ili greje bez ukljucenog motora nema sanse.

Pa motor se sam upali kad treba, šta je tu čudno? Inače, da, grejanje i hlađenje ide preko nje (baterije) kada je puna. Ja od kuće odem 1km sa upaljenom klimom i tek onda se upali motor..

Možeš i bilo koji auto osposobiti ugradnjom npr Pandora alarma da se daljinski upali i ugreje/ohladi.
 
Pa da, jer kad krenes ka Grckoj, na benzinskim pumpama nikad nema guzve, sve pumpe rade savrseno i natocis za 2 minuta bez cekanja. A i naplatne rampe su uvek prazne, proletis kao da si u F1. Realno, i da punjenje traje 2 sata ukupno na putu to je nista naspram pauza, cekanja i nerviranja koje svi imamo, samo sto to ljudi vise ne racunaju jer su navikli. A za EV se traze dlake u jajcetu :)
Sto se mene tice, ko sta voli nek izvoli :)
Kad se krene na put, prvo pišanje je kuci, drugo pišanje je u more. Nema pauze🤣
 
Nije valjda da klima tako malo troši? Mene su ubeđivali da ću morati da zovem šlep zato što neću sitći do punjača ako slučajno upadnem u beogradsku gužvu popodne. Ili ako budem čekao na granici po suncu.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Možeš i bilo koji auto osposobiti ugradnjom npr Pandora alarma da se daljinski upali i ugreje/ohladi.
U teoriji mozes, a da li si probao da uradis to u praksi? Sta je jos od dodatnih modula i "prebudzivaca" potrebno da se ta reklamna opcija realno upotrebi i koliko to sve kosta, to si zanemario. Plus sto je za najnovije generacije automobila tesko uopste "naterati" bilo koji afrermarket alarm da radi osnovne funkcije, a ne da pali na daljinski.
 
Nazad
Vrh Dno