Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Za povoljnu/jeftinu vožnju EV automobila morala bi i EU regulativa da se promeni, jer mnogo štiti sve "evropske proizvođače". Imali bi više kineskih jeftinijih automobila, brže nego što ćemo ovako imati.
 
Pitanje koliko će to biti u realnom svijetu. Grok kaže 560-680km. IX3.

Nio ima 150kwh bateriju, ali je samo za iznajmljivanje, u Kini. Obećani domet 1050km, vjerovatno po onom kineskom standardu.
Retki su ljudi kojima treba toliki domet, a da nije u profesionalne svrhe. Svako treba da odabere EV prema svojim potrebama. Npr ja cesto idem iz KG za BG i nazad, a to je oko 250km put, i treba mi EV koji moze to da predje bez dopune, znaci da ima nekih realnih 300km dometa. To moze skoro svaki koji ima bateriju od 65kw.
 
Super taj BMW, samo cena kreće od 60k. A mi pričamo o jeftinom km.

60k je sa slabijom baterijom.
Sa iskustvima u zadnje vreme po pitanju kvaliteta izrade Mercedesa i BMW nešto se ne bih ni usudio za nabavku iX3 a ni za GLC.
 
Poslednja izmena:
Meni bi EV zavrsavao posao kad bi ziveo u kuci i imao brzi punjac, zivot u stanu to cini nemogucim. Putujem na posao i nazad oko 110km dnevno, za sad dizelas zavrsava posao.
 
Ako imas garazu u zgradi, nije nemoguce da izvedes jedan kabl od svog brojila do garaze, ima ljudi koji su to radili.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Живи човек у Ирској, вероватно су као и у Норвешкој строга правила шта и како можеш да радиш са инсталацијама. Питање да ли је његов стан итд.

Ја сам нпр. у кућама у низу, у средини, имам монофазну инсталацију. Да бих уградио пуњач морам за почетак да се пребацим на трофазни систем (3x230 V IT) са својим ограничењима. Мањи проблем. Нисам сигуран да ли смем да поставим пуњач на зид куће или морам да вучем кабл до заједничког паркинга, како год морао бих да се усагласим са комшијама и да проверим да ли кршим неке противпожарне прописе. Лакше ми је за сад да возим дизела...
 
60k je sa slabijom baterijom.
Sa iskustvima u zadnje vreme po pitanju kvaliteta izrade Mercedesa i BMW nešto se ne bih ni usudio za nabavku iX3 a ni za GLC.
Njega treba porediti sa X3 u ekvivalentu perfrormansi i sličnim kolima. Po 50-60 hiljada je sad nova KIA u segmentu i slično, konvencionalni motor.

Ne može se pričati o iX3 i uštedi u odnosu na škodu scalu, ali može u odnosu na X3 u egal luksuzu i performansama (ili sličan model drugog proizvođača).
 
Nesto mi jeftin taj BMW od 80k eur, mozda bi ipak pre išao na nešto skuplje tipa polovan ID3 ili polovan Reno Zoe.
Ima li ko iskustva sa njima ili nekim polovnim ekvivalentom? Na sta obratiti pažnju? Neki poznati problemi.
Msm da bi informacije o tim entry level modelima, pa čak i polovnjacima, bile mnogo korisnije nego high end autima o kojima većina nas može samo da sanja....da se ne razumemo pogrešno, volim ja da pročitam i o njima, al realno para za njih nikad neću imati dok ovako nešto jeftinije bi se možda mogao i potegnuti.

Da li bi bolji izbor bio Dongfeng Nammi Box uz subvenciju?
 
@nidza
I u pravu si i nisi u pravu.
Treba da se poredi ista klasa. Ali koga interesuje ušteda, taj ne kupuje automobil od 60.000€ bez obzira da li je SUS ili EV. Sutra može i Ferari ili Lamborgini da imaju EV verziju, pa oni koji kupuju takve autombile, neće da gledaju da li mogu da uštede na servisu ili na punjenju.
 
Da li bi bolji izbor bio Dongfeng Nammi Box uz subvenciju?
Ja bih pre isao na polovan ID3 nego na Nammi box. Mada ni njega ne bih iskljucio u startu, pogotovo ako njegova specifikacija zadovoljava tvoje potrebe. Za Dongfeng imam informaciju da se skladiste rezervnih delova nalazi u Sofiji, i da sve stize za 2 dana. U slucaju da nesto nema u Sofiji, za 7 dana stize iz Kine u Sofiju pa posle kod nas.

Za polovne EV uvek je dobro imati sertifikat baterije, tj njen izmereni health. Takodje, bitno je i da je softver na poslednjoj dostupnoj verziji.

Za ID3 izbegavati prve modele iz 2020 godine, najbolje kupiti 2021 godiste i mladji. Takodje preporuka je da se uradi dijagnostika u servisu, videti da li ima istoriju gresaka gde se pominje 'electric drive'.
 
@nidza
I u pravu si i nisi u pravu.
Treba da se poredi ista klasa. Ali koga interesuje ušteda, taj ne kupuje automobil od 60.000€ bez obzira da li je SUS ili EV. Sutra može i Ferari ili Lamborgini da imaju EV verziju, pa oni koji kupuju takve autombile, neće da gledaju da li mogu da uštede na servisu ili na punjenju.
Što da ga ne interesuje. Mene interesuje ušteda na autu od 40.000, koji ću da prodam 20.000€ posle 6 godina sam sipao struje za 300€ i uštedeću 18.000€ umesto da sam sipao 95 oktana - lupam sad cifre iz glave, ali ne bi trebalo da sam daleko. Znači, EV od 40.000€ me je koštao 20.000€.

Ili kupim Daciu za 20.000€, sipam 18.000€ i prodam je za 10.000€ = 38.000-10.000=28.000€ gubitak.

Epilog, vozim 6 godina automobil od 40.000€ umesto najjeftinije Dacie i ostane mi u džepu još 8.000€. Praktično su egal ako kupim EV od 48.000€.

Ali tom Daciom ćete moći 1000km da ne pravite pauze (ha ha).
 
@nidza to se zove Total cost of ownership ili TCO. Na zapadu svaki covek pre nego sto investira novac uradi tu racunicu. I ima jos dosta stvari koje ulaze u racunicu ali generalno TCO je bolji za elektricna vozila. To bi posebno trebalo kod nas da dodje do izrazaja zbog ogromne razlike u ceni struje i goriva.
 
To je ono kad početkom 2021 odem da kupim Yaris Hibrid za 22500, dobijem popust 2000, subvenciju 2500 i prodam posle 4 godine sa 60000 km za 17300€. Prosečna potrošnja za te 4 godine 4.1 l/100 km. Servise sam mu oprostio.

Drugi deo poruke mi nekako nestao:
EV Tojote imaju 1000000 km garancije na baterije. Kapiram da će se preneti i na preprodajnu vrednost.
 
Poslednja izmena:
Ali nije sve u TCO, a ni automobil nije investicija nego trošak (za koji se takođe može računati TCO).
Možda je isplativije posedovati i voziti Dačiju, ali neko više voli da vozi Mercedes.
Ja sam onaj prvi. Cicija sam i teško mi je da platim dodatno za nešto što mi nije bitno ili ne koristim. Ali razumem i ove druge.
 
Na zapadu svaki covek pre nego sto investira novac uradi tu racunicu.
Наравно да не раде, поседовање аутомобила или два средње класе је већини подношљив трошак, ретко ко ту прави неку детаљну анализу трошкова. Купују се аутомобили спрам жеља и потреба.
 
Наравно да не раде, поседовање аутомобила или два средње класе је већини подношљив трошак, ретко ко ту прави неку детаљну анализу трошкова. Купују се аутомобили спрам жеља и потреба.
A ko je pomenuo auto? Procitaj jos jednom sta si citirao :)

Naravno da ne radi svako za auto, ali ima i onih koji rade. TCO analiza je odlicna stvar za nekog ko se dvoumi da li da kupi EV ili SUS auto iste klase.
 
У теми смо за аутомобиле, па рачунам да се ради о ‘инвестицији’ у ауто.
 
Nemam iskustva sa EV, da li zahteva servise čak i ako ga slabo voziš?

Hyundai ima godišnji servis (14k), Chery isto (4k). Za ostale ne znam, pretpostavljam da je isto.

EV se samoprazni uvek i popriličan je problem stajanje. Čak se preporučuje da na punjaču bude kada duže stoji kod nekih modela.

To pražnjenje ne važi za sve. To zavisi od brenda i modela, mislim da je to slučaj sa automobilima poput Tesle koji imaju kamere i dosta elektronike koja radi sve vreme.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Tačno, nije sve u računici koliko si šta uštedeo prilikom kupovine ili koliko ćeš uštedeti na duge staze, nekad jednostavno želiš da kupiš auto koji ti se najviše dopada u raznim stavkama. Da li je logično spucati 60k keša u auto - naravno da ne, to su na kraju dana velike pare, možeš da nađeš svašta nešto mnogo jeftinije, ali da li je isti nivo zadovoljstva, to ostaje upitno:

  • Hteo sam nov auto, nisam hteo da razmišljam o polovnjacima
  • Nisam hteo SUV, razmišljao sam dosta o njihovom komforu i praktičnosti, ali su mi i dalje ostali nekako nezgrapni pojavom i nezanimljivi u vožnji
  • Nisam pronašao interesantan model u ICE ili PHEV ponudi za te pare, a ono što me jeste prilično zanimalo bilo je itekako više od 60k (BMW M4 Competition, Audi S5, BMW M340i, itd,itd, uglavnom nemci)
  • EV mi ispada dosta jeftiniji u godišnjem održavanju i potrošnji ako baš hoću da stavim na papir
  • Tesla je prepuna tehnologije, za nas IT orijentisane pojedince EV je kul, meni lično to što ne zagađuje je na desetom mestu, nisam Ecofreak
  • Performanse, mega je zabavno ubrzanje, 585 konja teško nalaziš u tom cenovnom rangu
  • Izgled, meni recimo Model 3 Performance nije super upadljiv, solidno je lep spolja i unutra, kvalitet materijala i izrade je drastično porastao kod Tesle nedavno, opet sve zavisi šta je vama po ukusu, sve to je subjektivna kategorija
  • Domet mi je itekako dovoljan, punjači su svuda u Francuskoj, uskoro ugrađujem i punjač na svom parking mestu, barem ovde to nije toliko komplikovan proces
  • Verovatno se neću vraćati na ICE u budućnosti, prilično sam zadovoljan ovim EV-om generalno

1000018242_edited3blur.png
 
Hyundai ima godišnji servis (14k), Chery isto (4k). Za ostale ne znam, pretpostavljam da je isto.
Jedino Hyundai Ioniq najstariji model ima godišnji servis, svi noviji modeli Hyundaija (ioniq 5 i 6, kona električna) imaju servis na 2 godine. Isto važi za veliku većinu drugih marki električnih auta. Cena servisa bude često reda veličine godišnjeg servisa za sus vozila. Sve ovo može lako da se izgoogla 😉
 
@Gizmo veoma pošteno izlaganje.

Sad mi iskoči CATL reklama, kaže 12 godina ili 1 000 000 km životnog vijeka, uz 758km dometa po WLTP. Proizvod (baterija) se zove Shenxing Pro.
 
EV Owners Discover That Gas Free Does Not Mean Problem Free - My Tesla’s AC Compressor Failed, I’m On My Third Battery, My Lower Control Arm Detached From the Frame, My 12V Battery Died After 30 Months, I Need a New Wire Harness
 
Ovom je ljubomorni komsija bacio neku kletvu...
 
Jedino Hyundai Ioniq najstariji model ima godišnji servis, svi noviji modeli Hyundaija (ioniq 5 i 6, kona električna) imaju servis na 2 godine. Isto važi za veliku većinu drugih marki električnih auta. Cena servisa bude često reda veličine godišnjeg servisa za sus vozila. Sve ovo može lako da se izgoogla 😉

Nemam šta da guglam. Servis rađen ove godine.

photo_2025-09-10_08-27-43.jpg
 
Hjundai je generalno raspad od brenda kod nas. Servisirao sve normalno i kaže mi čovek u servisu da ako imam neke probleme prijavim sve do kraja treće godine - posle se kao baš teže rešava.
 
@vidovdanac ko je auto u pitanju? EV?
@Snejk код нас не знам, немам искуства, али ми смо генерално тешка каубојштина од земље, где не владају закони. Ако ауто има 5 година гаранције са ограниченом километражом онда је то то. Све ван тога је кршење закона и права потрошача, а глупо је о томе разглабати, јер се проблем онда не односи само на ауте и само не ЕV него на све у друштву.
 
Hjundai je generalno raspad od brenda kod nas. Servisirao sve normalno i kaže mi čovek u servisu da ako imam neke probleme prijavim sve do kraja treće godine - posle se kao baš teže rešava.
Slažem se, veoma loša iskustva sa ovlašćenim servisom u NS, ljudi su potpuno neinformisani a pritom i nadmeni, pogotovu kad su u pitanju EV vozila. U Nišu i Beogradu ti barem kažu iskreno da se ne razumeju.

@vidovdanac ko je auto u pitanju? EV?
Da, Kona.
 
Šta reći.. Već smo pričali o tome šta se radi na redovnom servisu za el vozila, sumnjam baš da će menjati kočionu tečnost svake godine. A zbog filtera klime i dijagnostike ići/plaćati svake godine po ca 300-400€ i vezivati to za garanciju.. Lokalna kaubojstina, to tako nije u ostatku Evrope.
 
Причао сам већ да сам купио нов Ioniq Classic 2016 године у Норвешкој. Нисам имао никакве обавезне сервисе да би одржавао гаранцију. Једино што је било обавезно ако се добро сећам је да на 60,000Км променим уље у преносу. Све остало је било добра воља. Радио сам повремене сервисе кочница(обична демонтажа чишћење и подмазивање) док нисам и то почео сам.
Али опет...Србија је земља "Обор Кнезова"(ко зна порекло тог термина разумеће) и локалних кабадахија на сваком нивоу. Једноставно само такви на свим нивоима, шта да се ради. Увек ће се негде у сервису, на послу, код лекара, у друштву појавити неки "обор-кнез" да ти наплати или ускрати нешто што ти припада.
 
Ioniq classic - to je hibrid? Kako onda nemaš zamjene filtera ulja, vazduha, goriva i ulje motorno?
 
Nazad
Vrh Dno