Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Da se razumemo, domet jeste i dalje problem za ev.
Sus (benzinac) na autoputu prelazi pri 130km/h sa prosečnom rezeevoarom od 50litara 700km pri bilo kakvom vremenu.
Ev teško preko 350 u proleće. Kad je vrućina ili zima ne verujem ni 300. Pričamo o proseku,tesla 3 npr, ne o tesli y ili merc eqs, koji koštaju po 120 hiljada eur sa ogromnom baterijom.

Klasičan user case za mene je odlazak na skijanje u alpe. Spavam u ljubljani. Krenem mojim benzincem, pun rezervoar, pun auto, kofer na krovu, stižem u ljubljanu a da sam možda napravio pauzu po ulasku u slo da kupim vinjetu. Put je prav kao strela maltene sve dotle. 400km. Pauza za wc, mozda kafa za nekog iz kola, pa 10 min i dalje. Sutradan sipam gorivo na izlazu iz ljubljane i u dolomite (preko austrije) stižem za vise nego pola rezervoara. Usput ne znam da li ima jedno mesto za punjenje strujom. Mozda u slo na pumpama, u austriji I ita nema (nisam bio dve godine, mozda se ne sećam, ali nisam baš tražio)
Nazad idem preko italije na jug, oko venecija opet slo I u cugu do kuće.
Sipam u slo gorivo na povratku.

Aj sad sa teslom 3 na sta bi to ličilo?
 
Aj sad sa teslom 3 na sta bi to ličilo?
Licilo bi na to da bi putovao 1,5 do 2h duze ukupno. S obizirom da ti na taj put ides jednom godisnje, to je smesan zaostatak u odnosu na sve one prednosti koje ti EV donosi u toku godine.
 
Bar na Alpima, bilo koje skijalište, na sve strane javni punjači. Usput da ne spominjem.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Bukvalno treba 10’sekundi da izguglas i vidiš da ima nebrojano punjača na celoj ruti ako već ne znaš… stvarno mi nije jasno kako neko može da kaže da u Italiji a posebno Austriji nema punjača kad su bukvalno na svakom koraku…

Pri tome ne mora ni da bude nešto preterano duži put, staje se na kratko ako već nema dometa do Ljubljane usput da se dopuni, brzi punjač 15 min, noću se puni u Ljubljani. Kreće se sa punom baterijom u povratku to okolo će biti duže za vreme punjenja koje opet može biti par dopuna kratkih gde se najviše dobija na brzom punjaču… ako se stane negde za ručak npr opet se to vreme poništava…
U svakom slučaju vreme punjenja koje se dodaje na ukupnu dužinu puta kada se oduzmu stajanja za dopunu goriva i neke pauze je smešno…

Da EV traži da se malo isplanira put svakako ali opet predstavljati to kao neku užasnu komplikaciju je suludo pogotovo danas kada su punjači na svakom koraku i sve su brzi…
 
Licilo bi na to da bi putovao 1,5 do 2h duze ukupno. S obizirom da ti na taj put ides jednom godisnje, to je smesan zaostatak u odnosu na sve one prednosti koje ti EV donosi u toku godine.

Pa na 5-6h puta dodaš jos 30%-40%? Nije malo dodatnog vremena. Nepraktično. Morao bih prvo da "sipam" negde pre zagreba, pa u ljubljani pa negde pred dolazak jer bih bio sigurno na manje od 20% baterije.
. @nidza da mislim da sam video negde pred kronplatz mesto za struju. Neki smeštaji imaju svoje punjače. Ali to je sve nategnuto. Možda punjač ne radi, možda moram da čekam jer su sva mesta puna itd.
Ja sam vrlo za "zelenu" tehnologiju ali ev nije blizu da za iole duži put (preko 300km) bude praktičan I upotrebljiv kao sus.
Da živim u kući, već bih verovatno imao neki ev za po gradu i posao. To bi mi bilo idealno a jeftino za vožnju. U zgradi u bg... Nemam ni parking...
 
Bukvalno treba 10’sekundi da izguglas i vidiš da ima nebrojano punjača na celoj ruti ako već ne znaš… stvarno mi nije jasno kako neko može da kaže da u Italiji a posebno Austriji nema punjača kad su bukvalno na svakom koraku…

Pri tome ne mora ni da bude nešto preterano duži put, staje se na kratko ako već nema dometa do Ljubljane usput da se dopuni, brzi punjač 15 min, noću se puni u Ljubljani. Kreće se sa punom baterijom u povratku to okolo će biti duže za vreme punjenja koje opet može biti par dopuna kratkih gde se najviše dobija na brzom punjaču… ako se stane negde za ručak npr opet se to vreme poništava…
U svakom slučaju vreme punjenja koje se dodaje na ukupnu dužinu puta kada se oduzmu stajanja za dopunu goriva i neke pauze je smešno…

Da EV traži da se malo isplanira put svakako ali opet predstavljati to kao neku užasnu komplikaciju je suludo pogotovo danas kada su punjači na svakom koraku i sve su brzi…


Evo, pogledao sam na plugshare i na abetterrouteplanner.

U Austriji na tom putu ima dva mesta da je punjač uz put i to jedno u Lienzu a drugo malo pred granicu sa Italijom. Sve ostalo je silazak sa autoputa ili regionalnog.

Da ne cepamo dlaku, ne kažem da je nemoguće otići teslom tamo ali je realno neuporedivo jednostavnije benzincem. Sipam u BG, sipam u LJ ako tamo spavam, ako ne onda sipam gde vidim pumpu i za 3 minuta sam spreman za novih 700km puta.
Sunce ti al ste se raspisali :) Giovanni, ne moraš zamišljaš na šta bi to ličilo, imaš simulator puta ABRP, pominjan je sigurno više puta. Evo ti link recimo, Beograd-Ljubljana-Val Thorens - 1h38 punjenja, 82.5 evra trošak. https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=b643acec-7b8e-42cf-886f-b46d08f07a3c

5 sipanja t.j. punjenja...
 
Niko ne kaze da nije jednostavnije ici na takav put sa benzincem, ali itekako je moguce sa EV uz vrlo malo kompromisa. Da, potrebno je vise pauza, da potrebno je vise planiranja i da, nekad moras sici sa autoputa. Ali opet kazem, benefiti koje svakim danom dobijas sa EV su neizmerivo veci nego taj nedostatak koji imas kada jednom godisnje krenes na put od 1000km.
 
Dobro, to je taj profil ljudi verovatno, 5 pauza po 15-20 minuta za put od 1400km je verovatno njemu nezamislivo, dok je meni krucijalno za bezbednost na putu recimo. Nekom je gas gas, ajde, samo da stignem što brže, nema stajanja, dok drugima može biti laganica, krenuli smo na put, ne na trku, odmaramo se usput, vršimo fiziološke potrebe, jedemo, itd.

To što je 5 puta morao da stane i da "sipa" je nepremostiva prepreka, kakav god drugi benefit da postoji, recimo ej, pa ovo nije loše, platio sam 80 evra za punjenje umesto 180 evra za dizel, to nema veze, barem nisam izgubio sat ipo vremena "na pumpi" :) Mislim da takvi nikad na EV preći neće, pa i da zakonom bude propisano, hehe.
 
stvarno mi nije jasno kako neko može da kaže da u Italiji a posebno Austriji nema punjača kad su bukvalno na svakom koraku
Ima ih ali probaj da napunis auto u letnjoj sezoni.
Pocetkom avgusta od Ljubljane do Salzburga nismo videli slobodno mesto za punjenje, o slobodnom toaletu da ne pricamo :)
 
Да не залазимо у тематику скидања DPF-а, да би се тапнуо за пар стотина еура ретких метала.

Ne radi se o tom, nego je drugi (novi), originalni, skup. Navodno zamjenski ne rade posao. I onda trebaš pronaći razlog zašto je začepljen taj stari bio, da li su kumovale dizne, da li je EGR, da li je turbina...a sve to košta. A narod sa finansijama nije dobrostojeći.



Електро ауто је супериоран у односу на СУС у сваком погледу а тек ће се развијати, али сам и те како свестан агенде и шупље приче.


Nije po pitanju brzine punjenja i dometu.
 
Imam EV i SUS, ali SUS se poslednja 2 meseca pali samo da ne stoji.
Isto... Na godišnje još idemo dimeći, ali i to ne zbog dometa ili punjača, već zbog veličine i komfora, EV je mali autić. Da je EV tipa Eniaq-a npr i na godišnje bi išli njim. Još pre 3-4 godine sam u kampovima u Italiji viđao popriličan broj Tesli sa holandskim tablicama. Neke su dovukle i prikolice. Punjača ima bukvalno na svakom koraku i u svakoj zabiti. Broj punjača je u većini zapadnih zemalja premašio broj pištolja na pumpama davnih dana. Ni plugshare-u ne verujte, evo sada sam pogledao Les 2 Alpes gde sam zimus video sigurno 7-8 punjača, plugshare lista samo jedan.
Do Kronplaza, uz spavanje u Ljubljani, treba ti još jedno stajanje na brzom punjaču od 20min na relaciji BG-Ljubljana.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
A narod sa finansijama nije dobrostojeći.
Uvek je pitanje prioriteta i mentaliteta. Pola tih što neće dati pare da imaju ispravan auto imaju telefon od 1k eur, troše solidnu lovu mesečno na cigare, kladionicu ili neke druge prioritete.

Tako da ne može se "nemaštinom" opravdati neodgovornost.
 
Posedovanje automobila nikad nije bilo i ne bi smelo da bude socijalna kategorija, al' kod nas je to vrhunac socijalne pravde: da svako ima pravo na bar jednu krntiju koja truje sve oko sebe. :)
 
Ima ih ali probaj da napunis auto u letnjoj sezoni.
Pocetkom avgusta od Ljubljane do Salzburga nismo videli slobodno mesto za punjenje, o slobodnom toaletu da ne pricamo :)
Tačno, na glavnim putevima u sred sezone je ogroman problem kapacitet i to se mora resavati ali uz minimalno planiranje i skretanje sa glavnog puta od minut do par minuta može se naći po mestima ogroman broj punjača… npr zaista ako se brzinski pogleda oko Lienza na samom putu ima dva punjača ali na minut u samom mestu ima ih preko 20…

Npr u Italiji je problem sto benzinske stanice nemaju interes da ulazu u infrastrukturu za punjace na samim stanicama koje su na auto putu jer su cene goriva ogromne… Dok su cene zemljišta uz auto put i dozvola za pristup istom ogromne( i same procedure) pa mreze elektro punjača izbegavaju tu opciju ali zato su našli rešenje da neposredno pored kod gotovo svih auto petlji imaju veliki broj punjača i mesta za punjenje… dakle nema na samom auto putu ali na samo minut/dva dalje su tu… zato je EU i zakonski regulisala minimalni broj punjača na odredjenoj km( mislim a svakih 50km, nije ni bitna tacna brojka)
Sto se tiče regionalnih puteva pa logično je da će oni biti u mestima kroz koje prolaze jer su blizu puta a koristiće ih i stanovnici…

Isto kao sto je bila aktuelna čuvena pumpa Mol Smednik u Sloveniji pred granicu sa Hrvatskom (dok ograničenje cene goriva nije važilo i za auto put pa je na tim pumpama bila mnogo veća cena) koja zvanično nije na autoputu jer nema izlaz direkt na njega ali je prakticno na minut jer je odmah kod petlje…

Dakle, da traži više planiranja vožnja EV i ima uslovnosti ali daleko od toga da nema gomile punjača i da sad to pravi neku ogromnu problematiku sem ljudima koji idu na ogromna putovanja uz iskljucivo neophodna stajanja sto je meni nezamislivo… a kada se gledaju te aplikacije za planiranje putovanja i punjenje preporuka je da se pogotovo u sezoni planira put sa nekim stajanjem u mestu uz auto put koje je usput ( gde se često može i besplatno napuniti)

I da, lični utisak mnogo može da prevari, pogotovo ako se ne koristi i ne obraća pažnja…
 
5 sipanja t.j. punjenja...
Ti vidiš 5 punjenja.

Ja vidim 40 točenja benzina na pumpi godišnje kad ne ideš na Alpe sa autom na benzin, a sa EV 0.

Ako više ideš na Alpe nego što voziš kad ne ideš tamo, onda i jeste auto za tebe benzin, ne struja.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Posedovanje automobila nikad nije bilo i ne bi smelo da bude socijalna kategorija, al' kod nas je to vrhunac socijalne pravde: da svako ima pravo na bar jednu krntiju koja truje sve oko sebe. :)
Uh to je kod nas bas komplikovano zasto je to tako, ima tu svega. Mnogi time sto kupe auto smatraju da su uspeli u zivotu, nekima stvarno treba jer je gradski prevoz u vecini mesta u Srbiji ocajan.. Imas tu i drzavu koja i podstice kupovinu krntija jer jos uvek nisu zabranili uvoz euro 3 motora (jedini u evropi). Ali drzavi i odgovara da ima sto vise vozila na ulicama, da bude sto veci priliv od akciza. Jedno je sigurno, drzavi ne odgovara da ima mnogo elektro vozila, nema akciza na gorivo preko njih, a elektomreza nam je ionako u kanalu. Zato mislim i da nisu resili naplatu na punjacina u kwh, i da zato i gotovo da nema sirenja mreze elektropunjaca kod nas.
 
@mitar1982 da li je i kod vas EV euforija/spasimo planetu agenda u zatisju?
Ovde od kada ukinuse sub, sada kriza udara i zeleni u rasulu - vise niko ne prica o spasavanju planete a cene na punjacima u nebesima...
 
Niko ne kaze da nije jednostavnije ici na takav put sa benzincem, ali itekako je moguce sa EV uz vrlo malo kompromisa. Da, potrebno je vise pauza, da potrebno je vise planiranja i da, nekad moras sici sa autoputa. Ali opet kazem, benefiti koje svakim danom dobijas sa EV su neizmerivo veci nego taj nedostatak koji imas kada jednom godisnje krenes na put od 1000km.
Ja sam o tom jednom putu i pisao. I napisao sam isto da kad bih živeo u kući, verovatni bih već vozio ev jer za grad, posao i do 200-300km je to ok. U takvim uslovima, to jednom-dvaput godišnje može i da se iznajmi auto sa sus motorom ako treba.
Dobro, to je taj profil ljudi verovatno, 5 pauza po 15-20 minuta za put od 1400km je verovatno njemu nezamislivo, dok je meni krucijalno za bezbednost na putu recimo. Nekom je gas gas, ajde, samo da stignem što brže, nema stajanja, dok drugima može biti laganica, krenuli smo na put, ne na trku, odmaramo se usput, vršimo fiziološke potrebe, jedemo, itd.

To što je 5 puta morao da stane i da "sipa" je nepremostiva prepreka, kakav god drugi benefit da postoji, recimo ej, pa ovo nije loše, platio sam 80 evra za punjenje umesto 180 evra za dizel, to nema veze, barem nisam izgubio sat ipo vremena "na pumpi" :) Mislim da takvi nikad na EV preći neće, pa i da zakonom bude propisano, hehe.
Prvo, 1400km ne treba da se vozi u jednom danu. To već nije normalno. To niko ovde ne priča.
U te bliže Alpe idem sa spavanjem (doduše i jer imam prijatelje u Ljubljani pa se nađemo i tad). Niti sam pričao o ceni goriva već o praktičnosti i jednostavnosti puta. Do LJ ima 530km i jednu pauzu (ne idem tamo leti ako ne moram zbog posla, gužve na granici leti i zimi nisu za poređenje). Drugo, ja volim da vozim, ne smeta mi da vozim i 10-12 sati ako treba (a ne treba) i koncentracija mi ne predstavlja problem, ne predstavlja mi umor da budem koncentrisan tokom celog puta, ne prelazim ograničenje gotovo nikad (čak ni po hr gde alvirović iz nekog glupog razloga savetuje ljudima da mogu da voze i preko ograničenja).
Planiram put tako da krenem naspavan, hvala bogu kičma me ne boli, nemam još uvek 70 godina da mi se prispava posle 5 sati od ustajanja itd. ne ručam tokom puta, nemam razlog da izgubim koncentraciju posle 8h (do ljubljane inače mi treba do 5h30-6h ako me granica ne zakolje baš).

Posedovanje automobila nikad nije bilo i ne bi smelo da bude socijalna kategorija, al' kod nas je to vrhunac socijalne pravde: da svako ima pravo na bar jednu krntiju koja truje sve oko sebe. :)
Posedovanje automobila je potreba za 80% populacije. Ne vidim šta je problem da taj procenat i poseduje tu stvar. Ne ulazimo u to saobraćaj, grad, ovo ono. Kao ni kakav automobil se vozi. Slazem sa da bi trebalo zabraniti uvoz ispod EURO4 ili EUro5, 2025. godina je a mi dozvoljavamo euro3, što je besmisleno, mogli bi da pustimo i euro2 onda, nema mnogo razlike u krševima starim 25 ili 30 godina.

Pri tome, EURO5 uopšte ne mora da bude skup polovan auto. Sin je zimus kupio corsu d benzinca koja ima euro5 motor. 4000eur.

Ti vidiš 5 punjenja.

Ja vidim 40 točenja benzina na pumpi godišnje kad ne ideš na Alpe sa autom na benzin, a sa EV 0.

Ako više ideš na Alpe nego što voziš kad ne ideš tamo, onda i jeste auto za tebe benzin, ne struja.
Ja opet rekoh, pisao sam za svakodnevne potrebe, ev je već sad superioran u 80-90% slučajeva za vožnju po gradu i do posla i nazad i čak bih ga vrv i posedovao da ne stanujem u soliteru a za more, planine i slična duža putovanja može da se i iznajmi benzinac.
 
Posedovanje automobila je potreba za 80% populacije. Ne vidim šta je problem da taj procenat i poseduje tu stvar. Ne ulazimo u to saobraćaj, grad, ovo ono. Kao ni kakav automobil se vozi.
Nije sporno da ljudima treba auto, ali problem je što se kod nas to tretira kao socijalna kategorija - svako ima pravo na krntiju i parking gde stigne. U nekim zemljama ne mozes ni da registrujes auto ako nemas reseno parking mesto. Kod nas se toleriše haos na ulicama i trovanje okoline pod izgovorom "potrebe". Da ne pricam o aspektima bezbednosti takvih vozila, to je tek druga prica.
 
Poslednja izmena:
  • Like
Reagovanja: mnt
@mitar1982 da li je i kod vas EV euforija/spasimo planetu agenda u zatisju?
Ovde od kada ukinuse sub, sada kriza udara i zeleni u rasulu - vise niko ne prica o spasavanju planete a cene na punjacima u nebesima...
Слабо, само су тренутно друге теме више у фокусу, за недељу дана су избори и видим да се "зелена" партија држи нешто боље него на претходним, имају око 5% људи којима је то приоритет бр. 1. Са друге стране највећи раст између два избора има ултра-десна партија која је потпуна супротност на ту тему, што ће рећи да добар део људи показује отпор према зеленој агенди између осталог. Генерално је све то са електро-возилима и уопште електрификацијом овде отишло довољно далеко да нема више назад, остало је да се полако уводе намети који су раније били резервисани за фосилна возила јер се путна инфраструктура неће сама финансирати, а прихода од акциза на гориво и такси од увоза дебелих дизела је све мање. Цела држава добрим делом живи од нафте, али док год је спаљују ван граница то је у реду и еколошки прихватљиво. :Д
 
@mitar1982 da li je i kod vas EV euforija/spasimo planetu agenda u zatisju?
Ovde od kada ukinuse sub, sada kriza udara i zeleni u rasulu - vise niko ne prica o spasavanju planete a cene na punjacima u nebesima...

Nemačka beše decembra 2023. ukinula subvencije za EV i 2024. je imala veliki pad (-27.4%) prodaje.

Ali ove godine, subvencija i dalje nema, kriza i dalje, zeleni u rasulu, a rast prodaje +35.1%. Nešto ne štima... Rekao bih da kupci mnogo ne mare za zelene i "agendu"
Norveška +37.6%. Polugodišnji izveštaj, januar-jun 2024. vs 2025.
Ovo su ogromni procenti... A uz sve to, Tesla, godinama najprodavanija, je u debelom minusu.
E da, fun fact:
Island je +138%. Niko im nije javio da EV ne rade po zimi :ROFLMAO:
 
Poslednja izmena:
  • Like
Reagovanja: mnt
Do mesta gde smo bili u GR sam benzin sipao jednom u Makedoniji. Za BEV mi treba 5 punjenja do tamo, po onom planeru.
Pravim i sam pauze kad putujemo, ali ne gde mi aplikacija kaže.
 
Nije sporno da ljudima treba auto, ali problem je što se kod nas to tretira kao socijalna kategorija - svako ima pravo na krntiju i parking gde stigne. U nekim zemljama ne mozes ni da registrujes auto ako nemas reseno parking mesto. Kod nas se toleriše haos na ulicama i trovanje okoline pod izgovorom "potrebe". Da ne pricam o aspektima bezbednosti takvih vozila, to je tek druga prica.

Da su ljudi savesniji i prema sebi i društvu uopšte ne bi kupovali matore i raspale automobile nekog C+ segmenta nego mnogo mlađe i ispravnije klase Klia, Jarisa, itd..
 
Слабо, само су тренутно друге теме више у фокусу, за недељу дана су избори и видим да се "зелена" партија држи нешто боље него на претходним, имају око 5% људи којима је то приоритет бр. 1. Са друге стране највећи раст између два избора има ултра-десна партија која је потпуна супротност на ту тему, што ће рећи да добар део људи показује отпор према зеленој агенди између осталог. Генерално је све то са електро-возилима и уопште електрификацијом овде отишло довољно далеко да нема више назад, остало је да се полако уводе намети који су раније били резервисани за фосилна возила јер се путна инфраструктура неће сама финансирати, а прихода од акциза на гориво и такси од увоза дебелих дизела је све мање. Цела држава добрим делом живи од нафте, али док год је спаљују ван граница то је у реду и еколошки прихватљиво. :Д
Znaci ista prica uglavnom...

Ali ove godine, subvencija i dalje nema, kriza i dalje, zeleni u rasulu, a rast prodaje +35.1%. Nešto ne štima... Rekao bih da kupci mnogo ne mare za zelene i "agendu"
Norveška +37.6%. Polugodišnji izveštaj, januar-jun 2024. vs 2025
Polako, gosn ev advokat, nisam rekao da ev ne valja... Ne znam gde vade te procente ali ja na putevima ne vidim toliko vise ev vozila.
Ono sto se vidi je nagli rast MG hibrida i to zato jer si mogao za 16k da uzmes nov. I ev u drzavnim institucijama, kao i radne masine u firmama kao i kod nas i to da se manje placa co2 porez.
 
Poslednja izmena:
Rekao bih da kupci mnogo ne mare za zelene i "agendu"
Norveška +37.6%. Polugodišnji izveštaj, januar-jun 2024. vs 2025.
Те насумично вађене статистичке податке треба гледати у склопу целе слике, 2023-2024 је био очајан период за трговце возила па је ‘раст’ продаје ове године очекиван. Бројке су се само вратиле ближе нормалном стању. Малтене сва нова возила су електрична и то више и није тема, уз тренутне намете куповина нових сус возила нема никакву поенту.
 
Mislim da ipak tržište prepoznaje da za cenu Octavie dobiješ D segment i to iz zone njihovih viših performansi. Dodatno, kao gedžet, igračka, dobiješ takođe dosta više, a mi valjda skloni ka IT industrijama sa ovog foruma, volimo igračke, aplikacije. Što ne probati malo kako to izgleda da te čeka ladno sedište kad je vrelo leto napolju, ili toplo sedište kada je napolju zima, odleđen auto, istopljen led sa stakala? Jesu to neka kola imala, ali ceo paket - za ove novce, ne.

Ko bi odabrao Octaviu danas ako može da kupi novu 3 ako ima bilo kakvih uslova za punjenje? Zamislite da imate punjač ispred zgrade, ili u garaži i sad birate između ta dva automobila, za iste pare. Ko prelazi 100km dnevno, preko pola rate za kredit čist poklon umesto da toči na pumpi.
 
Suština je rečena: ko ima uslove da puni kod kuće, EV je svakako win, ko nema, verovatno nema šta da razmišlja o EV. Ukoliko je potrebno zbog dugog putovanja koje se dešava godišnje jedanput ili dvaput - definitvno može da se uštedi toliko da se iznajmi vozilo za tih par dana, "pa da se voziš gospodski". Ja sam prošlog meseca uzeo EV i za moj usercase funkcioniše fenomenalno - punim subotom ili nedeljom sa solara i prelazim oko 300 km nedeljno. To znači da sa današnjim cenama goriva i sa potrošnjom od 6 litara dizela na 100km, ostaje u džepu nekih 1500 Evra godišnje.
I ja sam od onih koji do destinacije vole da stignu bez puno stajanja. Vrlo jednostavan primer iz našeg života, na letovanje krećemo u noć, i sa autom nismo stali ni da obavimo nuždu kako ne bi probudili dete. Ali onda stvarno može da se iznajmi čak i veće vozilo od postojećeg i putuje kako god da odgovara.
Ne planiram da putujem sa EV na daleke destinacije, gde ne mogu stići u jednom pravcu bez punjenja. A svakako mislim da je punjenje jedino problem leti, kada su ogromni redovi na punjačima. Tako da da, svako ima svoj user case, EV može lepo da se uklopi bez puno razmišljanja. Sa solarima i besplatnim punjenjem, nema šta da se razmišlja i vaga.

Edit: i to što kaže nidza - to što je i interesantan gadžet, samo pojačava priču prema EV. Inače sam iz BMW 5 2.0 dizela seo u M3 LR.
 
Цела држава добрим делом живи од нафте, али док год је спаљују ван граница то је у реду и еколошки прихватљиво
Ceo svet se sveo na ovo, nažalost. A "zelene agende" naročito, čisto licemerje. Da ne pominjemo proizvođače oružja koji su istovremeno huškači svih sukoba.
Još ako bi gledali širu sliku - šta je potrebno/koliko energije za proizvodnju i eksploataciju običnih vs elektro automobila, situacija uopšte ne bi bila zelena.

Najveća zagađenja su iz energetskih postrojenja i industrija, transport oko 16% - od toga drumski je 12% ( kamioni, autobusi, kola itd).
Znači, kola doprinose ispod 10% ukupnih emisija. Valjda je jasno da ti koji su se uhvatili da je to rešenje svih problema zagađenja evidentno guraju svoj agendu zarad profita, naravno.
Zar to nije suludo, totalno naopačke izvrnuti deo transporta koji se usavršava preko 100 godina i bukvalno svake godine je situacija bolja jer će sve više biti motora koji manje zagađuju da bi ostvarili smanjenje gasova na globalnom nivou od max 7,8%? Znači, ne radi se zbog logike ili napretka već zbog profita.

Screenshot 2025-09-01 120719.jpg
 
Zašto je licemerno ako Norveška trguje svojom naftom kada je cena na tržištu visoka? Oni čine šta je do njih, imaju veću proizvodnju iz obnovljivih izvora nego što im je potrošnja, kud ćete više.
 
Nazad
Vrh Dno