Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Sad vidim da je u sličnom cenovnom rangu (oko 10-12.000€ ca 2018-2019 godiste) Hyundai Kona i Ionic, Mazda MX-30, a za par hiljada € iznad se može naći Tesla model 3.. E-golfa, bmw i3 i kia Soul si već gledao i otpisao?
Imam dobru ponudu za Leaf-a 2018 (tek treba da ga vidim) ako ne bude valjao u nekoj blizoj buducnosti Hyundai i Tesla su opcije ;)
 
Није тај Leaf добар ауто, возио сам га неколико пута ја, али оно што је важније има га колега и сад ће имати проблем да га се реши. Имам и једног пријатеља/познаника који га је купио чим се појавио и продаго га после пар месеци. Највећи проблеми су брзо пуњење и хлађење батерије.
Једноставно немој то узимати колико год повољно било.
 
Planiram da kupim električni auto u narednih par meseci. Ono što me zanima je vaše iskustvo sa instalacijom punjača kod kuće. Zanima me neka preporuka za firmu koja radi po principu "ključ u ruke". To znači da ne moram da jurim električare koji će mi izvući kablove od razvodne kutije do zida kuće, a da onda ekipa koja montira dođe i samo montira punjač na zid, već da mi jedna ekipa odradi sve.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Bilo koji elektricar koji je imao dodira sa tim moze da odradi i jedno i drugo. Jel si odlucio koji ces punjac?
 
Ja sam posebno doplatio instalaciju za elektricni punjac na parking mestu u novoj zgradi. Posebno brojilo samo za parking mesto. Postavljen je razvodni orman sa osiguracima na parking mestu i sve je povezano. Trebam samo da montiram punjac i povezem sa razvodnom kutijom.

Dajte neki predlog za elektricni punjac. Ja sam gledao da ima app, pozeljno wifi/4g konekcija. U uzi izbor su mi usli
  • Huawei Smart Charger (SCharger-22KT-S0)
  • ABB Terra AC Wallbox TAC-W22-T-R-C-0 (6AGC082153)
  • KEBA KeContact P30 PV Edition 22kW
 
Ja koristim ovaj, nije smart i nema aplikaciju, ali je solidan. Svakako mi je lakse da podesim tajming punjenja u autu nego da se zezam sa dodatnom aplikacijom za charger.
Ovaj mi je ponudila firma koja je radila instalaciju pocetkom godine (1120e+PDV = 1344e), ali nisam prihvatio. U Austriji je tada bio 700e. Odes na vikend, platis hotel, put, obidjes nesto i ispadne jeftinije :)
 
Ja bih samo da skrenem pažnju svim novim kupcima EV da nije striktno neophodno da se kupi zasebni zidni punjač radi uobičajene upotrebe auta, već je za mnoge korisnike dovoljno da se prosto iskoristi postojeći kućni punjač koji dolazi uz auto (šuko utikač sa jedne strane i tip 2 sa druge) i jednostavno uključi u običnu utičnicu, koja kod nas daje solidnu jačinu; nismo Amerika. To će na 16 A / 230 V dati brzinu punjenja od 3,7 kW. Ako imate stare instalacije od 10 A, preporučujem zamenu osigurača i žice (presek minimum 2,5 mm²), bar za tu jednu utičnicu. Svakako i ko ima 16 A treba da na postojećim instalacijama proveri presek žice zbog bezbednosti prilikom dugog i neprekidnog povlačenja maksimalne jačine struje.

Pošto automobili troše oko 15-20 kWh na 100 km, pri 3,7 kW biće potrebno nekih 5 sati da se baterija napuni za 100 km ili 10 sati za 200 km dometa, što bi mnogima trebalo da je prihvatljiva brzina (bar meni jeste, tad spavam). A često mi auto stoji priključen i mnogo duže od 8 sati. Ako neko prelazi više od 200 km dnevno (znači ne ponekad za putovanje, nego svakodnevno), ili ne želi da puni auto svako veče, ili prosto želi "za svaki slučaj", onda svakako preporučujem trofazni punjač, da bi moglo punjenje na 11 kW, ali čak i tad nije nužno neophodan zidni punjač, koji je skuplji, nego može prenosivi na kablu sa trofaznim industrijskim (CEE red) utikačem, koji košta oko 200-400€. Ovako nešto:
Opet, jeftinije je ko može iz inostranstva da nabavi. Naravno, ne koristi se kao prenosivi, nego se ostavi uboden stalno radi lakše upotrebe. Uglavnom i bez aplikacije pružaju mogućnost da se promeni amperaža (8/10/13/16 A). Osim toga, potrebno je montirati industrijsku utičnicu, ja sam ovu stavio:
Takođe, smatram da za punjač nije potrebna još jedna aplikacija na telefonu, pošto u samom autu može da se namesti raspored punjenja i brzina. Tako da može iz auta da se podesi da se puni npr. samo noću između određenih časova kada je jeftina struja.
 
Poslednja izmena:
Sto se punjaca za EV tice. Poruciio sam Victron Energy 22kw model, ceka se da stigne.
 
Шуко није предвиђен за редовно пуњење возила, у Норвешкој су забранили да се на новим инсталацијама пројектује шуко, већ мора да се предвиди наменски пуњач тамо где се очекује пуњење возила.
 
Pisao ja već negde u temi...

Šuko može da da 3.7kW, ali je to jako nategnuto i ne baš bezbedno na duži period, i bez nadzora. Za kontinualno satima >3kW, kvalitet same utičnice, kontakata, veza u razvodnim kutijama bitni su koliko i presek provodnika u zidovima. A tu je teško osloniti se na savest i stručnost svih korisnika i majstora. Kačili ljudi EV punjače i na kojekakve produžne kablove. Ne možeš se osloniti na odgovornost stručnost i znanje široke populacije. Imao sam priliku da čačkam kućne instalacije nekih već gotovih objekata, starijih i novijih, i jezivo je šta se sve može sresti.

Zato su i ograničili šuko punjenje EV na valjda 2.5kW. Sve preko toga, ja ne bih dav'o širokoj raji za mass use.
 
Zgodan je trofazni. I svima bih ga preporučio. Problem kod monofaznih nisu kablovi, već priključna mesta. Da sada kupijem monofazni punjač, prepravio bih utikač i kućnu utičnicu na industrijske, a eventualno na putovanja ako treba portabl punjač, nosio adapter. To bi sve dodalo 2-3000din na trošak. Evo kako je moja utičnica izgledala.

utičnica.jpg


Na kraju mi je crkao punjač koji sam dobio uz auto. Doduše najjeftiniji kinez neki (nije fabrički Renoov), ne kažem da je zbog toga. Poručio sam onda baš taj Vevor sa linka, na nemačkom Amazonu je bio 206e. Radi kako treba, nemam zamerki, sviđa mi se što je kabel baš dugačak, aplikacija mi je najkorisnija da ujutru iz kreveta, u 7h, isključim punjenje. Nisam ni na jednom, od ovih jeftinijih, video da može da se programira vreme završetka punjenja, samo start i jačina struje. I ti punjači se mogu vezati na kutiju stalnog spoja, ne moraju biti na utikaču ako se već ne nosaju uz auto.

I kratki osvrt na prvih 10 meseci korišćenja Zoe. Radi kao sat, postao je glavni auto u kući. Prešao je za to vreme oko 20k, troškovi su punja; i 800din za filter klime . Potrošnja je od 12.5-16.5kwh na 100km. Inače, posle 95k i 7godina auto koji po WLTP standardu ima 300km domet i dalje može da iznenadi
dashboard.jpg
 
Poslednja izmena:
Sad vidim da je u sličnom cenovnom rangu (oko 10-12.000€ ca 2018-2019 godiste) Hyundai Kona i Ionic, Mazda MX-30, a za par hiljada € iznad se može naći Tesla model 3.. E-golfa, bmw i3 i kia Soul si već gledao i otpisao?
Ovo su cene kod nas?

Šta najbolje da gledam ako je prioritet domet? Taj neki rang od oko 12000eur mi je ok da konačno uđem u EV svet makar se i pokajao. :)
 
Ovo su cene kod nas?

Šta najbolje da gledam ako je prioritet domet? Taj neki rang od oko 12000eur mi je ok da konačno uđem u EV svet makar se i pokajao. :)
Moja greška u formulaciji.. Te cene su u Norveškoj, tako da u cenovnom rangu Leafa se mogu naći pomenuti modeli slicnog godišta, dok su nižepomenuti skuplji nekoliko hiljada €. Zaista ne pratim cene na drugim tržištima, i ne znam koliko mogu koštati u Srbiji..
Ako je prioritet domet, onda definitivno ni jedan od tih "jeftinijih" modela.. Tesla model 3 daje odličan odnos cene i dometa ako je u okviru budžeta 😉
 
Utičnica krenula da se topi?
Pa da. Kvaletetna utičnica, kvalitetan utikač, ali opet. Kako je već rečeno 16A je maksimalna dozvoljena struja za šuko. Ne treba to testirati. Zato i kažem, preraditi na uko-uto njih ima za 16A, ali i 32A monofaznih. Svakako i te od 16A daju mnogo sigurniju vezu.
A još bolje trofazni punjač. I zbog drugih stvari, npr. opterećenja nultog provodnika, balansiranja snage po fazama.
 
Poprilicno je veliki rizik uzimati polovno elektricno vozilo (a i neka nova :) ), tehnologija se i dalje razvija i ima mnogo prostora za dalji napredak.
Poznanik je pre godinu dana kupio neku besnu mecku od 150k, automobil je od 9 meseci bio u servisima, da bi resio posle da ga proda za 2/3 ulozenog novca.
Meni je plan da uzmem neki byd na prolece.
Isplati se samo kroz gorivo ko prelazi mnogo, uopste ne racunam da ce biti smisla prodavati ga nakon 10 god recimo, nego u reciklazu i uzeti nov auto.
Kod mene je postavljena trofazna uticnica za punjenje snage do 17kw.
 
Ima prostora nego nekada mora da se preseče. :)

A i teško je predvideti bilo šta, možda za dve godine bude neki ozbiljan proboj sa novom tehnologijom baterija a možda smo osuđeni da čekamo još 20 godina da litijum jonske napreduju po par % godišnje.
 
A i nov košta mnogoooo više.
Ako neko ima 12.000€ za kupovinu EV, nema šanse da nađe ništa novo za taj novac. A nije baš neki savet da mu kažemo da proda neku nekretninu i da kupi nov od 40.000€
Kod BYD, mislim da je najjeftiniji model Atto 2, što je i dalje duplo skuplje nego polovan ZOE.
 
Ovo su cene kod nas?

Šta najbolje da gledam ako je prioritet domet? Taj neki rang od oko 12000eur mi je ok da konačno uđem u EV svet makar se i pokajao. :)
Renault Zoe sa 52kwh baterijom i CCS prikljuckom za brzo punjenje, 2019 ili 2020 godiste bi trebalo da moze da se nadje za taj novac. Mislim da ti je to najbolja opcija ako je domet prioritet.
 
Poprilicno je veliki rizik uzimati polovno elektricno vozilo (a i neka nova :) ), tehnologija se i dalje razvija i ima mnogo prostora za dalji napredak.
Poznanik je pre godinu dana kupio neku besnu mecku od 150k, automobil je od 9 meseci bio u servisima, da bi resio posle da ga proda za 2/3 ulozenog novca.
Meni je plan da uzmem neki byd na prolece.
Isplati se samo kroz gorivo ko prelazi mnogo, uopste ne racunam da ce biti smisla prodavati ga nakon 10 god recimo, nego u reciklazu i uzeti nov auto.
Kod mene je postavljena trofazna uticnica za punjenje snage do 17kw.
Kao što bilo koji drugi proizvod možeš glupo da kupiš, tako i EV, tj. posebno EV iz razloga koji si naveo.
 
Pa čekaj, teoretski, manje potencijalnih problema, a u vezi pouzdanosti, je kod polovnog auta na struju, nego SUS. I to kažem kao neko ko više voli SUS.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Jeste, ako je jednostavan, ali nije, zakomplikovan je sadržajima, koji nisu vezani za pogon i bateriju. Potpuno isto kao novi namunjeni automobili. Najviše problema imaju sa elektronskim okruženjem, mnogo manje sa komponentama pogona.
 
Samo sto kod polovnog elektricnog kada strada baterija ili inverter to je teska katastrofa...

Inace, pisao sam o BYD Seal U DM i iskustvima sa test voznje i da ga je kum narucio, stigao mu je konacno ( jos odavno u prvoj turi ali nikako da se vidimo, nazalost cari brzog vremena u kom zivimo) pa da ne ostanem duzan poredenje te osnovne testirane verzije i njegove dizajn varijante sa awd, dva elektro motora i turbo motorom za razliku od atmosferskog iz osnovne verzije:

Ima poboljsanja ali je i dalje dosta tromiji nego sto smo ocekivali cak i u sport modu gde ti je nekako ocekivanje da te bas povuce kao elektricni/hibridni auto, ovde je sve bas sa velikom zadrskom i dalje... izgleda da je problem u tome sto je motor baziran na Milerovom ciklusu koji ima tu manu da zrtvuje snagu na nizim obrtajima zarad efikasnosti i potrosnje ali i izduvnih gasova ( izgleda da im je to problem veliki po prici iz predstavnistva) i da taj turbo koji bi u teoriji trebalo da nadomesti te nedostatke ipak nije dovoljan jer bas ima ogromnu kako da kazem kao neku turbo rupu... realno je da su se malo preigrali sa kolicinom tehnologije i da ce im trebati vremena da to fino nasteluju odnosno da naprave pravi balans u ovom realno na papiru idealnom resenju ( ako izuzmemo to da mu je zbog toga gepek uzsno mali za toliki auto)... Da me neko ne shvati pogresno, nije tolika katastrofa kao osnovna verzija ali je ( za mene i njega ) jako neprijatan osecaj ta zadrska...

Druga mana posle relativno duze voznje Bgd - Rovinj i nazad kroz Sloveniju okolo, plus lokal je ta sto mu je volan kao puter, za grad idealan, za ozbiljne krivine oko Portoroza i Kopra za mene bas problem, dok se moj cale odusevio... takodje, u krivinama se dosta naginje ( nisam siguran da li ima neku kontrolu sasije ali bi trebalo da je jace) ali kada uhvati pravac na izlasku ide kako treba, verovatno pomaze tezina i nisko teziste baterija...

Sto se tice punjenja ono je sporo jako jer mu je max snaga punjenja 18kW na brzim punjacima ali za pola sata koliko smo pravili pauze po jednom u odlasku i povratku se lepo dopunila... u odlasku smo punili posle Zg, sa 43-na 85% a u povratku u Ljubljani sa 65% na 96% uz napomenu da je pocetak puta iz Slovenije sa brda uz regionalni put i jedan veliki uspon/silazak pre Kopra gde smo na auto put izasli sa 95% baterije za tih 20ak km... Vozili smo na auto mode, postoje i posebna podesavanja za koje iz predstavnistva kazu da pobosljavaju potrosnju po iskustvu sa test modela ali ko ce da se bakce sa tim... Sto se tice konkretnih podataka malo je nezahvalno pisati jer on to racuna na neki svoj nacin kombinujuci el potrosnju i benzina u neku fiktivnu vrednost u litrima ali zavrsili smo odlazak sa 7.1l a povratak sa 6,8l u proseku.... moze da predje oko 100km samo na struju a potrosnja na auto putu je visoka i na 130km/h je oko 9l, a 150 km/h vec ide na preko 11l a i tada je prebucna kabina pa samo uglavnom vozili 130 na tempomatu...

Sto se tice generalnog utiska on je poprilicno ok, kvalitet izrade je jos bolji u ovoj varijanti opreme, mozda su sedista premekana za moj ukus, ili sam ja navikao da me cvrsce drze... On je hteo svetlo plavi ali zbog roka isporuke i ove opreme je uzeo crni i bas je lep, dosta ljudi je pitalo sta je to... Da ne zaboravim ono sto me je bas nerviralo je sto su otvori ventilacije na sredisnjoj konzoli zbog velikog ekrana i njegovog rotiranja vertikalno skroz dole i bukvalno se covek smrzne, nemoguce je podestiti da ne udara u desnu ruku i stomak ako se ne iskljuci taj centralni otvor... Moram jos jednom da pohvalim zadnju klupu koja je definitivno jedna od najudobnijih u kojima sam se ja vozio... Rade mape, sredili su to...
 
Samo sto kod polovnog elektricnog kada strada baterija ili inverter to je teska katastrofa...
Kao što bi bila katastrofa da ode motor kod SUS-a (pukne lanac itd..)
 
Srecom za te stvari postoji redovno i preventivno odrzavanje ali i opet je neuporedivo manja katastrofa svakako...
 
Ekvivalentan moderan klasičan auto sličnih performansi, opreme i tehnologije uopšte nije jeftin ako se desi neki veći problem. Treba porediti u ekvivalentu šta se dobije, za koje pare i koliko može da košta veća neprijatnost. Kad je uvek sve u redu, onda je lako.
 
Da uzimam BYD to bi bio BEV, a ne PHEV, ali dobro, svako ima svoje rezone.
 
Nazad
Vrh Dno