Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Па да штета што нема топлотну пумпу. Нема још пуњач кући али ће поставити ускоро и онда ће му бити добро, стартоваће са угрејаним аутом и батеријом.
Овде је сада око 2-3 степена и малопре ми шаље слику са брзог пуњача, није лоше - 86КW.

Милион километара је фантазија. Контам да су сами направили своју производњу и онда могу да се баве репарацијама и поравкама.
 

Prilozi

  • 1742153035139.png
    1742153035139.png
    1 MB · Pregleda: 86
Овде је сада око 2-3 степена и малопре ми шаље слику са брзог пуњача, није лоше - 86КW.
Pa dobro, nije lose. Na 36% kada je baterija zagrejana treba da izbacuje oko 135kwh na brzom punjacu. U principu grejanje baterije znaci samo kada hoces da punis na brzom punjacu, ukoliko ne putujes daleko nego punis kuci, onda i nije neki nedostatak.

A sto se tice milion KM garancije, to je vise markentiski trik. Garancija je 10 godina ili milion kilometara, pod uslovom da health padne islod 70%.
 
Ма кад сам рекао ”фантазија” нисам мислио да је у домену фантазије, него сам мислио позитивно како је то добро, свака част. Ако се то деси, онда нема шта више човек да се пита око тога.
 
Poslednja izmena:
На екрану телефона је изгледало топ :cool: Оматорило се, мора неке наочаре да набавим.
 
BYD je i zvanicno u Srbiji, neke interesantne cene su u ovom tekstu.

 
  • Like
Reagovanja: mnt
Ko hoće - nadje rešenje, ko neće - nadje izgovor 😆
 
Nadao sam se da ce kao u Italiji, davati 1000eur popust prvih 5 dana, ali izgleda nista od toga. Pozitivno sto je doplata za 11kw punjac svega 300eur.
 
Poslednja izmena:
  • Like
Reagovanja: mnt
Nadao sam se da ce kao u Italiji, davati 1000eur popust prvih 5 dana, ali izgleda nista od toga.
Ja sam se nadao možda i onoj nekoj akciji za reciklažu starog vozila kao što je bila za Fiat 500L. U svakom slučaju, ako izuzmemo neke male i slabe e-aute kao što su Dacia Spring i Chery EQ1, Grande Panda je među najjeftinijim novim električnim automobilima kod nas. Slično sad kod nas košta BYD Atto 2 koji je veći, jači i više premium, tako da, ko nije gadljiv na kineski brend, verovatno je bolja kupovina. Jedino što pretpostavljam da će teže da se preproda kasnije.
Pozitivno sto je doplata za 11kw punjac svega 300eur.
Da. I to nije skok sa 7,4 kW na 11 kW, nego uglavnom sa 3,7 kW na 11 kW (3x brže), zato što tih 7,4 kW može da izgura samo na 32A, dok većina ljudi kod nas ima struju od 10-16A. A isto tako većina ima pristup trofaznoj utičnici ili može da je izvede, tako da se onda koristi 16A x 230V x 3 = 11 kW. Jedina mana je da se u slučaju doplate za 11 kW punjač ukida frontalni spiralni kabl.
 
Slično sad kod nas košta BYD Atto 2 koji je veći, jači i više premium, tako da, ko nije gadljiv na kineski brend, verovatno je bolja kupovina. Jedino što pretpostavljam da će teže da se preproda kasnije.
U ovom trenutku da, kinezi se teze preprodaju. Ali BYD je gigant koji ima velike planove u evropi, skoro sam pročitao da razmatraju posle Madjarske i Turske da otvore fabriku u Nemačkoj. Kako bude sve više BYD vozila u evropi, tako će rasti i poverenje kupaca, samim tim će se i polovnjaci lakše preprodavati.

Ako je stvarno cena Atto 2 kod nas 25490 eur bez subvencija, to je odlična ponuda. Ali ne verujem dok ne vidim lično ponudu na sajmu.
 
  • Like
Reagovanja: mnt


Au - nisam očekivao ovako nešto od Mark Robera, uvek su mi njegovi klipovi bili super zanimljivi, ali ovakva površnost... hmm veoma sumnjivo, i to baš sada. Isto mi nije jasno kako su Zack iz JerryRigEverything i MKBHD postali hejteri Tesle, posebno nakon toliko videa o vozilima ove kompanije - oba lika su godinama unazad doprinela da se zainteresujem za električna vozila, a danas padaju tako nisko. Politika, politika, politika - mnogi je mešaju u sve i postaju neracionalni, kad politika apsolutno nema šta da traži u ovoj sferi - baš šteta.
 
BYD je i zvanicno u Srbiji, neke interesantne cene su u ovom tekstu.

Šteta što nemaju neki ne-SUV entry level model, verujem da bi makar na našem (siromasnom) tržištu to mnogo bolje prošlo nego ovi modeli, koliko vidim samo najskuplji nije SUV.
 
Ako je stvarno cena Atto 2 kod nas 25490 eur bez subvencija, to je odlična ponuda. Ali ne verujem dok ne vidim lično ponudu na sajmu.
Ovo je izgleda samo neka primitivna web stranica, ali gore se smenjuju pozadine i vidi se ta cena (može i ručno da se "svajpuje"). Evo nude odmah i test vožnje, a cene važe do 15.4.

Ja ću svakako otići do sajma ovih dana da uživo uporedim Grande Pandu i Atto 2, pa javljam utiske.
 


Au - nisam očekivao ovako nešto od Mark Robera, uvek su mi njegovi klipovi bili super zanimljivi, ali ovakva površnost... hmm veoma sumnjivo, i to baš sada. Isto mi nije jasno kako su Zack iz JerryRigEverything i MKBHD postali hejteri Tesle, posebno nakon toliko videa o vozilima ove kompanije - oba lika su godinama unazad doprinela da se zainteresujem za električna vozila, a danas padaju tako nisko. Politika, politika, politika - mnogi je mešaju u sve i postaju neracionalni, kad politika apsolutno nema šta da traži u ovoj sferi - baš šteta.

Koliko je površno a koliko su kritike zapravo irelevantne je glavno pitanje.
Koliko vidim najveća polemika se vodi oko toga što je koristio autopilot a ne FSD.

Autopilot ima svaka Tesla, FSD samo najnoviji restajling i plus se PLACA aktivacija, sto znaci da sve i da imaš najnoviji model sa svim senzorima i čudima, opet si osuđen na autopilot osim ako ne daš Tesli 100$ mesečno da aktiviras senzore koje si već platio samom kupovinom automobila.

Uostalom da ne koristiš ni jedan od tih fensi modova, zar auto opet ne bi trebao sam da zakoči kad vidi da ćeš se sudariti, takozvani automatic emergency breaking? Glupi Golf 7, koji nema nikakve autopilote i samovozece gluposti, ce sam kočiti ako vidi da ces se sudariti.

Sto se tice ovog gašenja AP pre nego sto se sudar desi, msm da je u pravu ovaj sa videa sto kaze da je isključio automatski jer je držao čvrsto volan, ali takođe ima gomila članaka na netu koji izdržavaju sumnjaju da Tesla gasi pomagala delić sekunde pre nego što se sudar desi kako bi skinuli sa sebe odgovornost u slučaju nezgode.

Sto se mene tice, samo nek hejtuju Teslu i Iliju, taman da ih za par godina kupimo kao polovanjake na dobrom popustu.
 
Izuzetno je površno, do te mere da klip ovakvog kanala sa ovolikom bazom pratilaca ne bi trebao da u naslovu klipa ima deo selfdriving car. Klip je zapravo o lidar tehnologiji, što i lik sam kaže, i do pola klipa je pričao o mapiranju vožnje u diznilendu, ja zaboravio da uopšte priča o samovozećim automobilima kao što naslov kaže. Tesla je ovde dodata kao afterthought, kao da je ubačena eto tako radi reda da se pokaže nešto, a što je najgore, na potpuno suprotan način kako bi postojeća tehnologija trebala da se koristi.

Vrlo je kompleksna tema FSD-a, probaću da objasnim jer godinama pratim šta se dešava sa samovozećim tehnologijama. Kao prvo naziv Autopilot navodi ljude da misle da je to nešto što zapravo nije, jer je reč o glorifikovanom lane assistance sistemu i to je to, nema nikakvog drugog samovozećeg aspekta u njemu. To je potpuno lokalno rešenje koje koristi samo procesor i kamere tog konkretnog automobila, nema nikakve pameti iza njega, jednostavno te drži u traci i kontroliše brzinu, to je sve.

Slučaj sa FSD-om je potpuno drugačiji, to je bukvalno AI treniran na realnim situacijama, koji "razmišlja" u realnom vremenu i adaptira se raznim situacijama, koliko je napredan pogledati bilo koji video AI-drivr lika sa klipa iznad.

Ne, pristup supervised FSD-u nemaju samo restajlirane verzije, ima ga svaki auto unazad do 2018, što znači čak i starija kola sa HW3 sistemom sa lošijim procesorom i kamerama niže rezolucije su sposobna za Supervised FSD - naravno, to će raditi možda 80% dobro kao novija kola sa HW4 i kamerama veće rezolucije. Drugo, čak i neke nerestajlirane verzije model Y u 2024 imaju HW4, nije vezano za restyle, već za vreme proizvodnje automobila. Možda misliš na unsupervised FSD koji vozi vez tvog prisustva u kolima (robotaxi sistem), i da, za njega ti trebaju svežija kola sa HW4.

Drugo, to kada kupiš auto ti jesi platio senzore i tehnologiju, ali FSD je dodatna opcija koja košta 8000$ i da, možeš da ga plaćaš 100$ mesečno ako oćeš - logično je da ovakav napredan sistem košta novac, neće - barem još uvek - besplatno da ti daju u ceni automobila.

Tesla ima sistem automatskog kočenja naravno, nije vezan niti za autopilot ni za FSD, što se vidi u klipu da zapravo auto koči kada VIDI nešto ispred sebe - cela priča je tu kada ne auto ne vidi ili ne detektuje nešto ispred sebe. Lično sam za kombinaciju lidar i kamera tehnologija, tako imaš najbolje iz oba sveta, i rade zajedno na detekciji.

Što se tiče spuštanja cene polovnjaka kao posledica hejta Ilije muska - ovo je naopak način razmišljanja, ne treba profitirati na tuđoj nesreći :) Sad, da li je hejt zaslužen ili ne, to je mnogo kompleksnija tema, i tiče se politike u 90% slučajeva, a diskusija o politici nije baš dobrodošla na forumu, tako da bolje da ostanemo na diskusiji tehnologija iz klipa.
 
FSD imaju i starije Tesle ne mora se imati najnoviji model...

Problem kod automatic emergency braking koji nije vezan samo za Teslu a potice jos od pocetka razvoja od strane Boscha je to sto vozac uvek ima poslednju odluku a kompjuteru se desava da ne prepozna dobro da li je korisnik odlucio da iskljuci odnosno prevazidje pomoc iz nekog razloga ili je to zbog straha itd... Kada je aktiviran FSD ili neki od naprednijh sistema za autonomnu voznju konkurenata onda se pored upotrebe osnovnih senzora koristi i znacajno jaci HW koji u kombinaciji sa AI koji na osnovu iskustava od ranije uci i podesava se shodno tome...

Zapravo glavna polemika ovde je koliko je placen od Luminara ( naravno da nikada nece to priznati) i sta mu je ovo trebalo jer i pored toga sto ce dobiti trenutni hype veoma je verovatno da ce i on proci kao ostali yt koji su se igrali sa svojim krediblitetom...

Ali ono sto se slazem je da bi trebalo biti kombinacija kamera i Lidara jer se kamere prljaju, utice na njih vreme ( npr nov Qashqai ima problem sa niskim suncem i ako poseduje LIDAR on, nazalost, ne moze da radi samostalno bez kamere za npr AEB)...

edit: pretece me Gizmo :)
 
Баш то «enhaced autopilot» je фенси назив за LKAS. И моје ЛИЧНО искуство је да није ништа боље него «обичан» LKAS код мог претходног аута Huyndai ioniq 2017 . И на Тесли X са 2.5AP коју сада имам се дешава да ауто нагло закочи у кривини јер се истрипује да испред себе има ауто који је заправо у суседној траци - ништа боље од Ioniq-а који је безмало 4x јефтинији.

Оно што ми је добро је а шта долази у пакету је summon(и ако бета) јер могу ауто преко апп-а да испаркирам у напред или назад. И има то да препозна паркинг место и сам те упаркира аутоматски.

Иначе имам опцију да доплатим за FSD и кошта око 3200€ али то још није одобрено за употребу у Норвешкој. Чека се на одобрење власти. Мислим да је у ту цену укључено и да ти апгрејдују неке камере и још неки hardware итд.

Поставићу неке сс из апп-а.

Што се LiDARA тиче, сјајна технологија која се још увек ужурбано развија и која има изазове. Био сам на семинару у оквиру безбедносног сајма у Lillestrøm-у SecTech 2025 недавно и присуствовао зарвореној презентацији нових LiDAR сензора једне фирме. Решили су сада многе прочетне проблеме који су скраћивали животни век сензора, између осталог много покретних делова и прегревања. Светла је бућност за ту технологију као и примена у многим индустријама не само аутомобилској. Чини ми се да се LiDAR код неких меша са "касичним радаром", а разлика је поприлична.
 

Prilozi

  • IMG_1759.jpeg
    IMG_1759.jpeg
    45.5 KB · Pregleda: 41
  • IMG_1758.png
    IMG_1758.png
    100.3 KB · Pregleda: 37
  • IMG_1760.png
    IMG_1760.png
    1 MB · Pregleda: 49
Poslednja izmena:
Ja sam se nadao možda i onoj nekoj akciji za reciklažu starog vozila kao što je bila za Fiat 500L. U svakom slučaju, ako izuzmemo neke male i slabe e-aute kao što su Dacia Spring i Chery EQ1, Grande Panda je među najjeftinijim novim električnim automobilima kod nas. Slično sad kod nas košta BYD Atto 2 koji je veći, jači i više premium, tako da, ko nije gadljiv na kineski brend, verovatno je bolja kupovina. Jedino što pretpostavljam da će teže da se preproda kasnije.

Da. I to nije skok sa 7,4 kW na 11 kW, nego uglavnom sa 3,7 kW na 11 kW (3x brže), zato što tih 7,4 kW može da izgura samo na 32A, dok većina ljudi kod nas ima struju od 10-16A. A isto tako većina ima pristup trofaznoj utičnici ili može da je izvede, tako da se onda koristi 16A x 230V x 3 = 11 kW. Jedina mana je da se u slučaju doplate za 11 kW punjač ukida frontalni spiralni kabl.
И то са пуњењем je јако важна тема, пре свага ради сигурности.
Мало ме све то плаши познајући наше инсталације и наш "стандард". Продужни кабл спуштен са терасе нетреба ни коментарисати, тога су сви свесни, чак се и шале збијају :) . Проблем настаје јер код нас у земљи одавно непостоје озбиљне институције, инспекције, стандарди, ажурирање стандарда...ми смо остали у неким ЈУС, СУС итд причама. Струка је јако слаба и слабо уређена и нема никакв утицај, практично не постоји.

У Норвешкој је скроз друга прича и они јако пазе на то све и електро струка је изузетно педантна и уређена и зна се ко сме да ради и како. Имају своје стандарде као нпр NEК 400 који уређује нисконапонске инсталације и који је усклађен(да не кажем преписан Evropski EN - стандард ). Апропо eлектро пуњача као нечег новог за струку се стандард ажурирао пре пар година и уредио и прописао како ће се такве инсталације изводити.
Ту се појављују нови изазови са којима се произвођачи електро опреме и инсталатери нису пре сусретали, али сада је то ок, прошло је доста година. Мислим да је то потецијални проблем за Србију. Нпр у Норвешкој је другачији систем преноса, користио се IT230, на новим грађевинама се сада користи ТN400 као и код нас.
Даћу само један типичан пример. У норвешкој су сви осигурачи оно што би ми звали "Фидеове склопке" која је нпр код нас обавезна само на купатилу. Неки пуњачи знају да "цуре" DC - једносмерну струју назад у мрежу и зато је битно поставити осигурач са RCD заштитом ради заштите од DC struje. Има ту још релевантних стандарда и норми које су јако битне а везане за пуњаче. Има пуњача са већ уграђеном овом заштитом.

Код нас наћи неког мајстора електричара са тим компетансама мислим да је равно нули, зато имам неки бојазан када људи крену сами да раде или када крену молери да "одреде и струју успут". Задњих година су десетине електричара из Србије дошле у Норвешку, ни то не иде у прилог.

П.С. Ово је фирма(LiDAR) које је држала презентацију о својим новим производима. Био ми је језик до пода шта то све може, имали смо уживо презентацију...може чак и слике да генерише :eek:. То нисам имао поима да је могуће, ту сам баш без текста остао.
 
Poslednja izmena:
  • Like
Reagovanja: PJ
Да мислим да тај њихов software има и неку форму AI. Није то фотографија као са класичном камером, није високе резолуције и палета боја је јако мала. Објаснио је како сензор и AI добијају информацију о боји, али сам тренутно заборавио.
Посветио је времена да то објасни јер сам га ја питао да ли камера може да прочита број регистарске таблице, али то није могуће. И то је по њему плус јер је такав начин надлегања нпр саобраћаја у складу са GDPR-ом. Генерисана слика (мислим да је слика у овом контексту бољи термин од фотографије) који је он приказао је пириказивала неки бели ауто на неком аутопуту у кривини.
Одосмо у offtopic али свакако занимљива технологија и за аутомобилску индустрију. Поготово за волуметријско очитавање величине објеката и то, неверноватно је прецизно. У индустрији безбедности нпр је примена неограничена, нама је приказивао како нпр неко покушава да се пришљамчи уз неки камион који пролази кроз рампу, ма нема шансе ако си ван камиона да те не провали, центиметри су у питању.
 
Poslednja izmena:
Za zaista valjan FSD (dakle onaj gde možeš da spavaš dok te FSD vozi (ili da se voziš pijan :D )), moraće da rade u saradnji i kamere i LIDAR.

Naravno da Tesla tvrdi da ne treba LIDAR (jer svoju FSD tehnologiju zasnivaju od početka na kamerama), a proizvođači LIDAR-a tvrde da ne trebaju kamere.
Ali teško će jedno bez drugog.

Kamere se mogu zavarati slikama, zaslepiti jakim svetlom (nisko Sunce), ili npr. pljuskovima vode.
LIDAR teško da će ikada čitati horizontalnu signalizaciju (linije i strelice na putu), svetlo na semaforu ili zaprljane saobraćajne znake.
 
Да и ја мислим тако, мора комбинација и камера и LiDAR-a. Маск каки пуно некада, мада му се може поготово сада што га нападају јер је уз Трампа, али није управу дефинитвно да FSD може само са камерама. Читам вест од јутрос - опозваће му све "Сајбер камионете", лудило...

Синоћ сам враћајући се с посла по први пут на путу видео Maxus T90 EV па сам га мало гуглао. Та фирма ми је јако непривлачна као и XPENG, одају утисак aliexpress производа и ако немам ништа протил ali-a, док ми је BYD скроз нешто друго. Било би занимљиво то пробати.

Волан од оне тврде пластике као Дачија.

1742550272610.png
 
Poslednja izmena:
Не знам како се ти ЛИДАР-и сналазе кад су покривени снегом или прљавштином. Возио сам једном приликом фирмино ауто са доста тих напредних сензора, и чим је кренула мећава то је све престало да ради уз гомилу визуелних упозорења.
 
Ne snalaze se nikako... ono sto je dobro je da su uglavnom stavljeni tako da su iza znaka ili vertikalno tako da se sneg ne talozi puno ( za razliku od parking senzora)... zato je bitno da bude kombinacija kamera i lidar...

edit: zaboravih da dodam da mu smeta i jaka kisa ili magla... iz mog iskustva ne toliko da prestane da radi kao kad je npr nisko sunce...
 
FSD će imati najviše problema u nesavršeni uslovima. Tu će se pokazati razlike između boljih i lošijih sistema.

Trenutno sam u Švedskoj, a oni kao nešto ne sole puteve već posipaju rizlu.
Kada snega nema, ta rizla se nakupi na sredini i po ivicama puta, te su linije povremeno potpuno nevidljive.
Auto što su mi dali ima line assist, ali on uopšte ne vidi te linije kada je sve to puno prašine i te rizle.
To ne može da vidi ni LIDAR ni kamere.

Ne vidim ih ni ja, već ih naslućujem.

Ne znam da li FSD varijante imaju mogućnost da "naslućuju" linije i kuda da voze, kada se linije zapravo ne vide?!?
 
Nazad
Vrh Dno