Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Ne zanemarite jos jedan aspekt, a to je da li cemo u bliskoj buducnosti imati dovoljno struje.
Migracijom vozaca sa SUS motora na elektro, drasticno ce se povecati potrosnja el. energije, koje i sada nemamo dovoljno.

Ako struje nema dovoljno u mrezi, nije tesko pogoditi sta ce biti sa cenom iste.
Takodje, drzava mora odnekud nadoknaditi izgubljene akcize na fosilna goriva, koje su najvece u Evropi.
To ti je 50 dinara više dnevno u vreme kada je proizvodnja u višku (noću) i izvozi se. Ko razmatra kupovinu ev baš taj scenario ima na umu.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Kasno je za edit prethodne poruke.
Evo sad izguglah za Norvešku. Nije zakonski regulisano stajanje na punjačima.
Pojedine institucije su uvele svoja pravila (parkinzi kod bolnica, fakulteta i slično) tj
obavezno je punjenje za automobile parkirane na mestu za punjače, tj piše se kazna ako auto stoji na punjaču i ne puni se.
 
Dakle nema univerzalnog rešenje, ali isprobava se i sa vremenom će se i to standardizovati.

Ova fora za skuplje punjenje nakon 80% mi nema mnogo smisla, jer nekada će neko želeti i tih dodatnih 20% za lakše planiranje dužeg puta.

Naplata po minuti, kada dodješ do 100% je najrealnija opcija. I to neka opaka cena, da se svako pobrine da se skine sa punjača na vreme.
 
Ne zanemarite jos jedan aspekt, a to je da li cemo u bliskoj buducnosti imati dovoljno struje.
Migracijom vozaca sa SUS motora na elektro, drasticno ce se povecati potrosnja el. energije, koje i sada nemamo dovoljno.

Ako struje nema dovoljno u mrezi, nije tesko pogoditi sta ce biti sa cenom iste.
Takodje, drzava mora odnekud nadoknaditi izgubljene akcize na fosilna goriva, koje su najvece u Evropi.
Sva sreća pa nafte imamo dovoljno, jel? Ne trošimo 2 milijarde $ godišnje na uvoz?

Biće struje nema frke.
1000 km mesečno je cca 150kwh. Idi na temu o klimama, (znaš li nekoga ko nema klimu?) na kripto teme... pa ćeš videti koliko je to ustvari malo. Toliko struje napravi u proseku 6m2 ili ti 3 panela od po 100e. Da svih 2 miliona vozila magično sutra pređu na struju, potrebe bi zadovoljio jedan blok od 350-400MW.
 
Sva sreća pa nafte imamo dovoljno, jel? Ne trošimo 2 milijarde $ godišnje na uvoz?

Biće struje nema frke.
1000 km mesečno je cca 150kwh. Idi na temu o klimama, (znaš li nekoga ko nema klimu?) na kripto teme... pa ćeš videti koliko je to ustvari malo. Toliko struje napravi u proseku 6m2 ili ti 3 panela od po 100e. Da svih 2 miliona vozila magično sutra pređu na struju, potrebe bi zadovoljio jedan blok od 350-400MW.
Samo kažem da cena struje neće ostati na sadašnjem nivou, već ce se povećavati kako se bude povećavao broj ev vozila. Jer se akcize i porezi od nekud moraju ubirati.
Ali dobro, sudeći po novim geopolitickim dešavanjima, izgleda da se nafta vraća na velika vrata 🙂
 
Nebitno to sve. Zlatno doba ev kod nas je sad, i proćiće. Klepaće kroz registraciju jer kroz struju ne mogu pošto je socijalna kategorija. Dokle god se ne oseti na ukupnoj potrošnji goriva neće to da rade.
 
Većina punjača u Srbiji za sad ima naplatu po minutu korišćenja (50-90 din / min), a na pojedinima iz nekog razloga mogu da naplaćuju po kWh.
Primer je Ledi MS Brestovac (energija iz solarnih panela) gde je isto 48 din / kWh.
Pogledajte prilog 481400
Naravno, ove cene se odnose na brze DC punjače. Za spore AC punjače do 22 kW cena je obično oko 12-15 din / min.
Za prodaju električne energije treba licenca i preduzeće se mora registrovati kao trgovac električnom energijom. Za izdavanje parking mesta ne treba ništa :D jer je usluga punjenja "bespatna" u tom slučaju.
 
Jasno je da se EV mogu početi iole masovnije prodavati kada korisnicima koji žive u kolektivnom stanovanju punjenje postane široko dostupno, i kada to ne bude komplikovana egzibicija.
I kada cena takvog punjenja bude na neki način proporcionalna ceni el. energije (a ne finansijskim potrebama pružaoca usluge parking mesta, sa "besplatnim" punjenjem).

Dok naša država to pravilno osmisli i implementira, litijum će već biti davna istorija, a vozila će ići na antimateriju. :p :D

Korisnici koji imaju mogućnost samostalnog punjenja, i imaju potrebu za dva automobila, već sada imaju dovoljno razloga da drugi automobil bude EV.
 
Cena punjenja na punjačima nema veze. Cena može da ostane i kakva je sad: približna ceni vožnje na benzin.
Ono što će omasoviti kupovinu električnih automobila je njihova nabavna cena. Ako za isti novac možeš da kupiš EV ili SUS, većina ljudi će izabrati EV. To će se uskoro desiti.
U Kini je već neko vreme jeftinije da kupiš EV nego SUS. Znam da su oni specifični pošto su centar za proizvodnju baterija, ali svi koji nemaju svoju auto industriju nemaju razlog da štite prozvođače SUS automobila, i samo treba da puste da tršište odradi svoje. Još pre 2020 godine projektovano je da će 2026. godine cena EV i SUS biti izjednačena (pričamo o automobilima iste klase). Mislilm da je korona malo poremetila ovaj račun, ali mislim da prozvođači SUS automobila imaju još samo par godina da izvuku profit od ove tehnologije.
Hteli mi to ili ne, uskoro nastupa doba električnih vozila. Možemo da se radujemo, nerviramo ili poričemo, ali pre ili kasnije... svi ćemo voziti EV.
 
Kakva je situacija sa odrzavanjem EV, kolika je degradacija baterija kroz period od recimo 10-15 god (obzirom da je to prosecna starost automobila u Srbiji).
Koliki je domet takve baterije?
Ukoliko baterija crkne, koja je cena popravke baterije ili zamene iste?
Pretpostavljam da ovo zavisi od vozila, ali neki prosek se sigurno moze izvuci.

Kakva je situacija sa servisima, bar u vecim gradovima, da li su dostupni?
Takodje, kakva je situacija sa prodajom polovnih EV vozila, da li postoji trziste za njih, ukoliko se odlucim da posle par godina prodam takav auto?
 
Cena punjenja na punjačima nema veze. Cena može da ostane i kakva je sad: približna ceni vožnje na benzin.
Ono što će omasoviti kupovinu električnih automobila je njihova nabavna cena. Ako za isti novac možeš da kupiš EV ili SUS, većina ljudi će izabrati EV. To će se uskoro desiti.
U Kini je već neko vreme jeftinije da kupiš EV nego SUS. Znam da su oni specifični pošto su centar za proizvodnju baterija, ali svi koji nemaju svoju auto industriju nemaju razlog da štite prozvođače SUS automobila, i samo treba da puste da tršište odradi svoje. Još pre 2020 godine projektovano je da će 2026. godine cena EV i SUS biti izjednačena (pričamo o automobilima iste klase). Mislilm da je korona malo poremetila ovaj račun, ali mislim da prozvođači SUS automobila imaju još samo par godina da izvuku profit od ove tehnologije.
Hteli mi to ili ne, uskoro nastupa doba električnih vozila. Možemo da se radujemo, nerviramo ili poričemo, ali pre ili kasnije... svi ćemo voziti EV.
Mene samo brine stanje elektro mreže u Srbiji. U nekim Beogradskim prigradskim naseljima napon zna da ide i ispod 180 V.
SUS je svakako krenuo nizbrdo...
Kakva je situacija sa odrzavanjem EV, kolika je degradacija baterija kroz period od recimo 10-15 god (obzirom da je to prosecna starost automobila u Srbiji).
Koliki je domet takve baterije?
Ukoliko baterija crkne, koja je cena popravke baterije ili zamene iste?
Pretpostavljam da ovo zavisi od vozila, ali neki prosek se sigurno moze izvuci.

Kakva je situacija sa servisima, bar u vecim gradovima, da li su dostupni?
Takodje, kakva je situacija sa prodajom polovnih EV vozila, da li postoji trziste za njih, ukoliko se odlucim da posle par godina prodam takav auto?
Imao je SAT jednu emisiju posvećenu tome (sagovornik je bio neki lik iz HR koji drži servis el. vozila), pa ako te ne mrzi potraži po YT
 
Skoro su bile najave nekih kineskih proizvođača da uskoro planiraju baterije koje će i nakon 1500-2000 ciklusa zadržati 80% kapaciteta, i pakovanja sa dometom 700-800km. Tj. oko milion kilometara. Mislim da u toku ove godine treba očekivati modele sa garancijom baterije na 500.000km, ako već i nisu u prodaji. Odnosno veća je verovatnoća da auto neće biti u voznom stanju nego da će baterija biti neupotrebljiva. Posebno sa ovim "pametnim" glupostima, prva stvar koja će ugasiti auto je prekid softverske podrške.

A neke firme planiraju da te "potrošene" baterije dalje koriste za npr. kućno ili manje industrijsko skladištenje (iz solarnih panela), pošto je i dalje to značajna količina energije
 
Sto se tice degradacije baterije imate puno youtube recenzija Tesle model S, starih 10 godina koje su presle po 500-600 hiljada kilometara i jos uvek imaju originalnu bateriju sa 75-80% healtha.

Bas malopre sam gledao test Renault Zoe 52kwh, 2020 godiste presao 152 hiljade km. Odradili su test baterije u Renault servisu i dobili rezultat da je baterija na 94% healtha.
 
Većina nas to posmatra iz aspekta najčešće korišćenog uređaja na baterije. Telefoni nam i ovako jedva izguraju ceo dan i još kada baterija degradira na 90%, eto problema.

Sasvim je razumljivo da imamo strah od nepoznatog, a interesantno je da većina ličnih iskustava govore suprotno tj da su korisnici zadovoljni.
Ne brojim "lična iskustva Margaret iz zapadnag Sassexa" po click bait člancima.
 
Већина корисника које ја познајем (а познајем их довољно) се брзо решила Зои, Голфова и сл. кантица са екстремно ограниченим дометом. Они који их користе, по правилу користе искључиво за кућа-посао-кућа варијанте и то им је ауто бр. 2, пошто бр. 1 и не може да буде.
За мене који последњих 20 година (од кад немам југа са поквареним пловком) нисам видео лампицу за резерву горива су данашњи електро аутомобили у старту стресни за коришћење.
 
Kako mislite EV drugi auto, a koristi se svakodnevno za do posla i ostale posliće? Ja sam sa eGolfom bio baš rasterecen. Svako veče dodjem kuci, nakacim ga na punjač, ujutru je pun. Sad svaki 5-i dan idem na pumpu i sipam pun.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Pa dobro, semantika... prvi ili drugi od dva koji poseduješ. Kad kažemo "drugi" mislimo da imaš još jedan. Kada bi rekli "prvi", neko bi pomislio da je možda i jedini i morali bi stalno da objašnjavamo.
 
Већина корисника које ја познајем (а познајем их довољно) се брзо решила Зои, Голфова и сл. кантица са екстремно ограниченим дометом. Они који их користе, по правилу користе искључиво за кућа-посао-кућа варијанте и то им је ауто бр. 2, пошто бр. 1 и не може да буде.

Prve generacija evropskih EV su zaista bili baš jako jako jadni što se autonomije tiče.

Prvi ZOE iz 2012. je imao bateriju od 22kWh, sledeći iz 2016 je imao 41kWh, a poslednji koji se prodavao od 2018 do jesenas ima 55kWh.
55kWh je već sasvim ok za automobil te kategorije.

Veliki tradicionalni zapadnjački proizvođači vozila su kukali godinama da se EV eto joj QQLeLe loše prodaju, ali su se i svojski trudili da im EV budu skupi i ne atraktivni, i da uopšte ne ugroze ponudu ICE vozila. Tek pod pritiskom Tesle, Koreanaca i pogotovo Kineza, počinju da nude nešto što počinje da liči na konkurentan (drugi) auto (u kući).

"Problem" ostaju porodice kojima jedan automobil jeste dovoljan u životu, a kojima (pristupačan) EV ne može da odradi nekoliko zadataka godišnje.
Drugi problem su oni koji se mogu osloniti samo na javne punjače.
Oni zajedno su zapravo i najveći broj korisnika.
 
Evo statistike registrovanih el vozila za Norvešku (znam, znam, nije za poredjenje sa Srbijom) i pokazatelj da te "kantice sa ograničenim dometom kojih se većina (nekom) poznatih rešila" čine oko četvrtinu svih registrovanih električnih vozila (Nissan Leaf, Golf, Kia Soul, Bmw i3, Zoe i sl). Cirka 220.000 od ukupno oko 900.000 trenutno registrovanih električnih vozila i link je na engleskom https://elbilstatistikk.no/
Koga mrzi da istrazuje:
 

Prilozi

  • Screenshot_20250221_110427_Chrome.jpg
    Screenshot_20250221_110427_Chrome.jpg
    87.4 KB · Pregleda: 34
  • Like
Reagovanja: mnt
Norvežani su fascinantni koliko se odlučuju za EV, a eksploatišu ih najnepovoljnijim mogućim uslovima za autonomiju. Pretpostavljam da su relacije uglavnom kraće, a imaju mogućnost da pune kod svoje kuće?
 
Norveška 98% el. energije dobija iz obnovljivih izvora.
Tokom hidrološki pogodnih godina, imaju velike viškove el. energije koje nekako treba ili potrošiti, ili prodati.
Veliki deo populacije živi u individualnom stanovanju.
Visok standard i razvijena infrastruktura, donose i razvijenu mrežu punjača.

Obrni okreni, najpogodnija su zemlja za EV.
 
Већина Норвежана живе по кућама или мањим стамбеним јединицама, укључујући ту и велике градове.
Набавка и коришћење електро возила се форсира кроз пореске олакшице при набавци, ниже цене путарина и паркинга, коришћење трака за јавни превоз итд.
Са друге стране су вероватно највећи порези за увоз сус возила у Европи, и скупо гориво, опет због високих намета.
Квази еколошка прича је добра фасада за промућурне Скандинавце који пре свега гледају како да извуку што боље услове у финансијском смислу (мислим на појединце, држава има своје политике где се благостање базира на продаји омражених фосилних горива).
За моје коришћење још нису оптимални услови за електро-возила, па се држим класичних, кад буде потребе лако ће се купити "кантица са ограниченим дометом", барем су њих већ сад препуни огласи.
 
Pa dobro sad, nisu to samo olakšice, ali finansije su tu da te lakše gurnu u tu odluku nekih komfora koje tu kod tebe imaš as EV, a nemaš sa SUS, bar ne bez dodatnih sistema za grejanje, hlađenje i komplikacija. Kapiram da mnogo znači kada uskočiš u auto, a ono toplo unutra, ne rkaš led sa šoferke, samo pođeš i kad nemaš grejanu garažu. Luksuz koji plaćaš time da moraš malo da isplaniraš kada putuješ negde dalje.
 
Webasto и грејање седишта као стандард овде имају сигурно последњих 30-ак година, мени недостаје једино гаража коју сам имао у претходној кући, а то већ нема везе са колима.
 
Kasno je za edit prethodne poruke.
Evo sad izguglah za Norvešku. Nije zakonski regulisano stajanje na punjačima.
Pojedine institucije su uvele svoja pravila (parkinzi kod bolnica, fakulteta i slično) tj
obavezno je punjenje za automobile parkirane na mestu za punjače, tj piše se kazna ako auto stoji na punjaču i ne puni se.
Тако је, само варира, негде можеш паркирати на нешто са type2 пуњачем а да не пуниш.

Што се других постова тиче, многи су у праву. Многи су већ написали суштину и за Норвешку и генерално за електрична возила.
Живим у Норвешкој 13 година и возим електро ауто 8+ година. 2016. године сам купио, тј. наручио (тада се чекало неколико месеци на доставу) Hyundai Ioniq Electric у full опреми са 28KW батеријом. То је један легендарни класик који после 8 година и преко 100.000 км није имао деградацију батерије, јако је аеродинамичан и има екстремно малу потрошњу. Лети се могло до 250 км, а зими у најгорем случају 150 км. Не бих га ни продавао да ми није 4. дете на путу.

Презадовољан сам аутом, јако леп за вожњу и удобан, и скоро никакав квар нисам имао за то време експлоатације. Много сам пара уштедео са њим и пуно ми је лепих вожњи донео. Дефинитивно пун погодак, иако је у то време када сам га ја купио и овде у Ослу то било тек у повоју. Неке главне предности тог модела су мала потрошња, велика поузданост и екстремно брзо пуњење. Могао сам на већини DC пуњача да извучем 67KW ефекат, па ви израчунајте колико је то брзо на батерију од 28KW нето. Никад нисам био на брзом пуњачу више од 15 мин. То је нешто што се можда занемарује код брзог пуњења за нове кориснике, а то је тај ефекат пуњења који је највећи/најбржи од 20-80(90)%.

Никада нисам променио оригиналне плочице и дискове – тако сам га и продао. Једном је мењано уље у "мењачу" (тако га овде зову, иако то није мењач у класичном смислу) на 60.000 км и једном актуатор за порт за пуњење (у гаранцији), мада је и то мала ставка. Екстремно економичан и јако забаван за вожњу. Размишљао сам се да га пребацим ћалету за Србију, али ми и у Србији треба ауто са 7 седишта када дођем са породицом.

Што се Норвешке тиче, нема ту никаквих пореских олакшица. Као што је неко написао, постоји увозна такса за фосилце која је јако висока, а за електричне је нема. То значи да нису они смањили таксу за електро, него набацили за фосилце.

Истина је да је овде сва струја из хидроцентрала (скоро сва) и да је има пуно да се извози. Јесте мало парадокс, као што неко написа, да се у северној земљи промовишу електро возила знајући да зима утиче на домет, али да није овако северно и да није богата водом, онда не би било струје из хидроцентрала и онда то не би имало смисла као што има. Свакако најпогоднија земља за електрична возила.

Нисам поборник "зелене агенде" нити ме то занима, али уживам у чистом ваздуху за који у Србији мора да се оде далеко од Београда. Ауто сам узео из економичности и одлука ми се потврдила као исправна.
Нека рачуница је да су мени путарине (велика ставка у Норвешкој) биле до скоро бесплатне, сада су увели нешто мало. Одржавање је практично непостојеће, а цена пређеног километра је око 12 пута јефтинија од фосилца.
У зависности од пређене километраже, може да се уштеди месечно на електро ауту и 500-600 евра, с тим да та уштеда расте са пређеним километрима. То му дође једна месечна рата за нови електрични ауто.

@nidza Да, пуни се код куће на AC пуњачу type2, а на брзим пуњачима повремено. Норвежани многи имају викендице и тамо се иде са ел-аутом. Функционише то јако добро, мрежа брзих пуњача је одлична, новија кола имају веће домете и све то за сада иде јако добро.

Ја сам прошло лето имао са породицом део одмора по Скандинавији, где сам ишао између осталог и у Legoland у Данској и до Шведске. Прешло се ту једно 2000 км са Ioniq-ом који има 28KW батерију – никакав стрес за мене, жену или децу у смислу стајања на брзо пуњење.

Zoe, e-Golf, Nissan Leaf прве генерације итд. су почеци електрификације и, наравно, да у 2025. немају шта да траже на тржишту. Али су и даље то економични аутомобили који могу доста новца уштедети и пружити забавну вожњу.

Ја лично ћу се тешко икада више вратити на дизел/бензин, мада ми ни то није проблем. Али, такво је стање ствари – мени је то неисплативо овде где живим, а није да патим са електричним аутом и сањам о дизелу, далеко сам од тога, чак напротив.


 
Видим да се појединцима свидео претходни пост, рекох ајде да избацим још неку мудрост. Не могу да едитујем претходну поруку, можда и боље, јер је и као таква већ предугачка.

2025. година, информација о свему и свачему може се пронаћи са два клика. Сви тестови, "ривјууи", спецификације – све је доступно. Ипак, мислим да многи више од свих тестова цене лични осећај и искуство некога у одређеној ствари. У овом свету, у којем се електрична возила пробијају последњих деценију и по, сматрам себе неким ко има нешто стажа на том пољу. И није Ioniq једини електрични аутомобил који сам возио. На листи су: ID Buzz, ID.4, Hyundai Kona, Model 3 Highland (брат од жене га има, возио сам га и ја) и мој садашњи аутомобил – Tesla Model X 100D. А возио сам се више пута и у NIO ES8, Model S, Nissan Leaf (генерација 2)... Можда сам неки и заборавио.
Смешно ми је сада када се сетим својих почетака са електричним аутомобилима. Постоји један норвешки израз који је тешко превести – "rekkevideangst", али ево одговора ChatGPT-а. :)
1740861205334.png

Ту је било пуно шале на сопствени рачун. Сви са електричним аутомобилима зими се возе у дебелој јакни, капи и рукавицама јер штеде батерију за грејање. :) Жива истина, мало јесте комично, али у Србији то не би требало да буде велики проблем – клима је другачија. То, наравно, важи за Hyundai Ioniq са 28 kWh батеријом, кога је хладна норвешка зима знала да оптерети. :D Са TMX100D је то много другачије – зими је домет око 350-400 км, а лето још нисам дочекао, али очекујем реалних 480–500 км.

Једна анегдота па завршавам. Пре пар година нас тројица смо ишли на једну висораван на камповање. Цео тај плато, који се зове Hardangervidda, налази се на око 1.000 м надморске висине. Ioniq је до горе трошио струју као никада пре! Кад смо стигли, мени је остало само 50 км домета, а до доле, где је пуњач, има цирка 35 км. Ушао сам у "rekkevideangst", али рекох – издржаће. Преко ноћи било је хладно, нисмо се добро спремили, а комарци нас сатерали. Уђем у ауто да се загрејем, укључим грејање, а домет падне на 47 км. Схватим да не може то тако, изађем и смрзнем се ту ноћ. Ујутру одлучимо да скратимо камповање са 2–3 ноћи на само једну. Кренемо ми полако низ планину до градића Rjukan. Када сам се спустио доле, имао сам 135 км домета! То ми се само тад десило и никада више – да ми регенеративне кочнице толико напуне батерију. Велика висинска разлика и практично 35–40 км само низбрдо толико су допунили батерију.
 
Мене то између осталог и одбија од електро-возила, живим у западној Норвешкој и где год да кренем морам да пређем преко неког дебелог брда где немам појма какви ме услови очекују (управо поменути прелаз преко Хардангервида може овог викедна да се затвори у сваком моменту). Путарине су ми трошак свега тих неколико пута годишње кад се запутим у цивилизацију, а и пола од тога буде за потребе фирме.
 
Теби је онда још лакше, избор ти је једноставан. :)
 
Nazad
Vrh Dno