Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Zašto treba ponavljati svaki put da je besmisleno ko nema gde da puni?

Besmislen je i benzinski auto ko nema parking, ili vozačku dozvolu. Preći preko podrazumevanih kriterijuma.
I ovo je poprilično besmisleno.

Auto mi je luksuz koga se ne bi odrekao, i potrebna su mi 2 uvek. Iznajmljivanje mi nije opcija.
 
Poslednja izmena:
Besmisleno je za bilo koga ko nema mogućnost da puni kod kuće, a i tada samo kao drugi auto.
Nije besmisleno, ali s obzirom kakva je situacija kod nas sa punjačima, jeste mnogo lakše ukoliko imas mogućnost kućnog punjenja, ili makar opcije da puniš auto na poslu.

A ne bih se složio da bi elektro auto nekom od nas bio drugi auto u kući, pre bih rekao da bi bio prvi. Ja npr 90% godišnje kilometraže prelazim u radijusu ne većem od 200km, što svaki iole moderan EV prelazi bez problema. Tih preostalih 10% kilometraže odlazi na odlazak na more jednom godišnje, i eventualno još jedan kraći odmor u inostranstvu, tipa Budimpešta, Beč i slično.
Pa ako sa jednim autom predjes 90% kilometraže, a sa drugiim 10%, koji je tu onda prvi a koji drugi auto u porodici?
 
Pretežno sam mislio na mali EV kao drugi auto, uz veliki EV mi treba opet i veliki klasičan auto za duže putovanje, a veliki EV je i dosta veća investicija. Pride, ja gledam iz ugla sa suprugom i dvoje male dece gde mi treba dosta mesta i u kabini i u gepeku i mali auto, bez obzira koliko ga procentualno vozim, može samo za kraće relacije (posao i vrtić).

EV je totalno nepraktičan i, barem meni, apsolutno besmislen ako nemam gde da ga punim kod kuće. To što živimo u Srbije je bonus, ali ništa drugačije ne bi razmišljao ni u razvijenim zemljama, potreban mi je auto ispred kuće, ne da ga punim u lokalnom Lidlu ili gde već... Da trčim pred posao ili vrtić sa dva deteta do najbližeg punjača? Ne razumem kako bilo ko može da tvrdi da to nije besmisleno.
 
@dlalic
Ako nije tajna za javnost, koliko te je taj auto izašao, i koliko novaca štedi mesečno/godišnje?!?
Mislim, za kolliko vremena će se otplatiti u ceni "goriva", poredeći sa ICE automobilom približno iste klase?
Košao je oko 3-3500e više od Clia sličnog godišta (malo novijeg). Clia koji je bio službeni van Coca Cole, sa LPG-om kome ističe atest za koji mesec, kome bih morao uraditi veliki servis, a sada već i dodatni mali. To je bila neka alternativa koja mi se motala po glavi, neke sam i gledao, a koja bi omogućavala koliko toliko jeftinu vožnju. Auto koji je Zoe zamenio, je bio takođe na LPG, trošio do 8l u istim uslovima i istim vozačem. A sa tim godišnjim kilometražama, i održavanje ICE auta postaje ozbiljna stavka. E sada, svako za sebe neka pravi račun... Zna koliko km napravi i koliko mu auto troši.

Meni je vožnja praktično besplatna (karikiram, ne kradem struju :)). Naime, manje mi je na račun uticala kupovina EV, nego julske i avgustovske vrućine. Klime su radile po skupoj struji, EV potroši nešto više kwh, ali 4x jeftinije struje. Kada mi sin poželi gejmersku mašinu, više će me zaboleti :) .

@component Zoe je polovan, nov se nije na našem tržištu ni prodavao, a sada ga i menjaju novi R5 i R4. I koštaju manje nego Zoe dok je bio aktuelan, a tehnološki su superiorni. U oglasima ima starijih sa manjom baterijom, i novijih sa duplo većom baterijom, pa je spram toga i cena.
 
To što živimo u Srbije je bonus, ali ništa drugačije ne bi razmišljao ni u razvijenim zemljama, potreban mi je auto ispred kuće, ne da ga punim u lokalnom Lidlu ili gde već... Da trčim pred posao ili vrtić sa dva deteta do najbližeg punjača? Ne razumem kako bilo ko može da tvrdi da to nije besmisleno.
Pa eto, iz perspektive nekog ko živi u Norveškoj i nema taj bonus, ne znam apsolutno nikog ko razmislja ovako.
A znam podosta ljudi sa samo jednim autom u kući i to električnim, ili sa dva auta i verovali ili ne oba električna..
To da se zeznes i ne napunis električni auto i moras da se vijas gde da juris punjac se desi jednom ili ni jednom, bar u uzorku svih ljudi koje poznajem... Al garant ima ljudi u nekom malom procentu koji nisu taj tip da bilo sta planiraju, vec se sete kad sednu u auto da im fali struje da stignu tamo gde treba..
Vrlo je smisleno kad čovek ima finansije i mogućnost da testira i proba kako funkcionise život sa električnim autima, al ovako u teoriji je teško zamislivo, nema šta. Uveliko prezvakano u ovoj temi.
Svih 2-3-4 miliona kupaca električnih auta godišnje su bogataši koji samo bacaju novac na gluposti, eto vec zadnjih 10ak godina.. svakog trenutka samo cekaju da im crke baterija i bace te aute na otpad, vrlo prosto 😄
 
Poslednja izmena:
Ako se ne varam, Norveska uz Holandiju ima najveci broj javnih punjaca u odnosu na broj stanovnika u Evropi. Tako da je, uz doskora ogromne subvencije za kupovinu EV, glede Srbije reper za nista.
 
Kad smo vec kod broja javnih punjaca, da li ste znali da Kragujevac, grad koji ima fabriku elektricnih automobila, nema niti jedan brzi DC punjac!? Najblizi DC punjac nalazi se na autoputu 30 km od Kragujevca..
 
Pa eto, iz perspektive nekog ko živi u Norveškoj i nema taj bonus, ne znam apsolutno nikog ko razmislja ovako.
A gde pune auto, u Lidlu, na poslu, razvlače produžni preko tersa u zgradi?
 
Odeš na skijanje u Fra i na glavnoj džadi gde su parkinzi pored puta, na desetine punjača. Neki smeštaji imaju punjače. Severno od nas ljudi uredno mogu da funkcionišu sa jedinim autom u kući. Jeste, treba da se malo planira, ali imaš druge neke prednosti, makar kroz aplikaciju da zagreješ i ohladiš auto pre vožnje. Malo uključiš mozak za komfor koji ti za te pare na neki drugi način nije moguć. Ili dodaš 10% i saznaš kako je živeti sa autom koji od 0-200 ide za 12s i neviđene vozne karakteristike za te pare, po svim podlogama. Iz perspektive nekog ko nikad neće kupiti neki ferari ili porše, čuj kupiti, neću ni sesti u ugašen, a ne provozati, deluje veoma legitimna kupovina svakom ko se odluči.

Da, mora malo mozak da se uključi, malo planira. Milionima nije prepreka, ako nekom jeste, žalim slučaj. Vozi za iste pare go ko pištolj najsporiji B9 ili G20.

1739853434670.jpeg

Ajde ne idemo na razvijeni sever, siđeš dole u Tursku, a ulice preplavljene raznoraznim EV, Y, Zoe, Ioniq, kinezi razni. Ne vidim po ulicama punjače, ali u svakoj garaži u okviru stambenih kompleksa postoje.

Meni se ne čini da je ceo svet poludeo, nego da smo crna rupa na mapi i po ovom, kao po većini drugih pitanja, pa se ljudima i percepcija sveta oko sebe adaptirala na kaljugu.
 
Budimo realni, broj javnih punjača, u odnosu na broj EV, uopšte nije mali. Javnih.


Dodatno stotine hiljada ljudi čak i u BG živi u individualnim kućama.
 

Prilozi

  • punjaci.jpg
    punjaci.jpg
    210.3 KB · Pregleda: 41
Uuu, ima na desetine punjača u glavnoj ulici na skijalištu u Francuskoj, neki i smeštaji imaju, a viđao si i na ulicama po Turskoj... idem odmah da menjam auto.

Ja sam konkretno naveo da je besmisleno da vozim EV ako ne mogu da ga punim kod kuće, bilo da je to Srbija, Norveška, Francuska ili Turska. Na ubrzanje do 200 se nisam ložio ni kao klinac, sad me još manje zanima. Desetine punjača nisu dovoljne ni za omanje mesto ako svi imaju EV (ne mora ni svi), a koliko bi bilo realno da postoji dovoljan broj punjača je takođe vrlo upitno.

I na kraju, a nikako najmanje bitno, sve dok se pune litijumske baterije to neće da bude ni komforno, ni ekološki, pogotovo za ovu našu napaćenu zemlju.
 
Gledaj... svako ima svoje potrebe i svako će kupiti onakav automobil kakav može ili mu treba.
"Litijumske baterije" su širok pojam. Nije isto NMC, NCA ili LiFePO4. Ali hemija baterija nije važna. Važan je princip rada i način korišćenja električnih automobila.
Meni bi mnogo više oodgovarao električni automobil nego SUS, jedina dva razloga zašto ga još nisam kupio je cena i nedostatak servisa u mom okruženju. Sve ostalo je sporedno.

Desetine punjača su zasvim dovoljni za sada. Kako se povećava broj EV tako će se povećavati i broj punjača. Isto je važilo i za benzinske stanice. Ali punjači za EV su u velikoj prednosti u odnosu na benzinske stanice: mnogo ih je lakše postaviti. I moguće je postaviti jedan po jedan. Samo jedan zakon koji dozvoljava da prodaješ ili preprodaješ struju bi napravio bum u punjačima za EV u Srbiji. Tehnička priča svega je manje komplikovana.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Slažem se da će svako kupiti auto kakav može i kakav mu treba, za ovo ostalo baš i ne. Nije bitno kakva je baterija i kakva je hemija dok u nju ide litijum koji se ne reciklira (recikliraju se baterije, ali ne i litijum iz njih). Punjači nisu problem dok ih je na desetine, itekako će biti komplikovano da se izvedu na stotine, a tek na stotine hiljada i više u većim gradovima koji će većinski da rade svaku noć.
 
Ne slažem se da će biti komplikovano.
Možeš na svaom parkingu da imaš punjač. Samo što to nije potrebno.
Ako bi zakonski dozvolio, parking punjači bi nicali na sve strane kao auto perionice.
Litijum iz EV baterija se ne reciklira masovno zato što još uvek nije isplativo. Da sad napraviš postrojenje za recikliranje litijumskih baterija, skoro sve vreme bi to postrojenje stojalo. Još nije došao trenutak masovne zamene baterija koje su pre 10-15 godina ugrađivane u EV. A i tada je bio mali obim prozvodnje EV-a. Imaj strpljenja da se te baterije toliko pokvare da ne mogu da se koriste ni za šta drugo osim da moraju da se recikliraju. Još nije došao taj trenutak.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Teoretski, u labaratoriskim uslovima, ne može više od 10% litijuma iz baterija da se reciklira, a i to je izuzetno skupo i komplikovano. Itekako bi se uveliko radilo da može.
Možeš da staviš punjač na svaki parking (mada ni to nije baš jednostavno), ali daleko od toga da je potrebno samo da se postavi punjač i priključi na mrežu. Nije to punjač za mobilni.
 
Kao što sam rekao: tehničke stvari nisu problem. Sve može da se proračuna, osmisli i uradi. Do tog nivoa da se prave nove elektrane i dodatni elektro vodovi. Kao i postrojenja za recikiranje. Samo što to za sada nije potrebno ili nije još ekonomski isplativo. Teško da mi u Srbiji možemo da diktiramo tempo.
 
Ne kapiram što to vas toliko brine, koji nemate nameru da ikad posedujete EV zbog raznoraznih prepreka? Neke vidim kola uopšte ne zanimaju, ni performanse, ni voznja, ni ugođaj, šta ćete u diskusiji uopšte? Ima bar 50 tema na forumu koje me apsolutno ne zanimaju, pa nemam desetine poruka u njima u kojima obaveštavam korisnike kako to ja neću koristiti iz raznoraznih razloga.
 
To što nemam nameru da koristim EV na litijumsku bateriju ne znači da me razvoj istih ne interesuje. Pogotovo što je debelo vezan za sredinu u kojoj živim.
 
На пропутовању сам, па бацих поглед, 4,8 kr - 48 динара за киловатсат, колико у Србији кошта пуњење на јавним пуњачима?
1739893063267.png
 
To što nemam nameru da koristim EV na litijumsku bateriju ne znači da me razvoj istih ne interesuje. Pogotovo što je debelo vezan za sredinu u kojoj živim.
Ovo je opšta tema za elektro vozila a sveo si je na litijumske baterije i njihov uticaj na životnu sredinu i svoj stav o tome, svestan si toga?
Zašto ne otvoriš temu "Litijumske baterije - uticaj na životnu sredinu" ili neku slično koncipiranu?
 
На пропутовању сам, па бацих поглед, 4,8 kr - 48 динара за киловатсат, колико у Србији кошта пуњење на јавним пуњачима?
Većina punjača u Srbiji za sad ima naplatu po minutu korišćenja (50-90 din / min), a na pojedinima iz nekog razloga mogu da naplaćuju po kWh.
Primer je Ledi MS Brestovac (energija iz solarnih panela) gde je isto 48 din / kWh.
1739894752751.png
Naravno, ove cene se odnose na brze DC punjače. Za spore AC punjače do 22 kW cena je obično oko 12-15 din / min.
 
Ovo je opšta tema za elektro vozila a sveo si je na litijumske baterije i njihov uticaj na životnu sredinu i svoj stav o tome, svestan si toga?
Zašto ne otvoriš temu "Litijumske baterije - uticaj na životnu sredinu" ili neku slično koncipiranu?
Sva komercijalna elektro vozila su sa litijumskim baterijama, svestan si toga?
Uostalom, to nije jedino o čemu sam pisao, to ti svodiš moje zamerke samo na uticaj na životnu sredinu.
 
Nije mi bio cilj da svojim postom ubeđujem bilo koga šta da radi sa svojim budžetom i koja kola da kupi, ama baš ni malo. Više sam reagovao na taj stav da "ako meni ne odgovara onda uopšte nema smisla nikom drugom", pogotovo kad ima toliko tih drugih kojima to eto ipak odgovara i ima smisla..
Nije ni poenta to ima samo smisla u jednoj ili dve (malene) zemlje na svetu, eno onolike Kine pa videćemo, možda njima bude imalo smisla. Sumnjam da ćemo naći baš 100% odgovarajuću zemlju Srbiji za poređenje kako bi ljudi znali dal će im se isplatiti investicija u električni auto..
I sam sam pominjao pre 30ak strana da je kupovina polovnog električnog golfa vrlo smislena stvar, kao sto je @mnt svojim detaljnim komentarom predstavio forumasima. Koliki god da je minus sporo punjenje na tom starijem modelu el golfa, ipak znači da je baterija minimalno bila izložena temperaturnim šokovima i pregrevanju, i da će verovatno trajati značajno duže od garancije (koja je bila 8 godina). Slično važi i za noviji el golf, koji iako ima nešto brže punjenje na sporima punjačima (do 7kw), nema brže punjenje na brzim punjačima (isto oko 40kw) tako da je vrlo verovatno retko korišćen za brzo punjenje koje ima najveći uticaj na životni vek baterija u el automobilima. Tu cenim da je najbitnije proveriti pod/patos odozdo kod automobila za fizička oštećenja na bateriji, ako je to očuvano sumnjam da će biti većih iznenađenja i posle 10ak godina starosti automobila..
Kod novijih automobila sa visokim brzinama brzog punjenja (preko 150kw) već ima razlika u hladjenju baterija i sprečavanju pregrevanja, al to je već neka druga/složenija tema..
 
Sve će promeniti kod nas kada se pojave servisi za polovnjake. Ne mislim da je prepreka punjenje koliko cena vozila uz rizik da je krpljenje vrlo neprijatno logistički i finansijski.
 
Mislim da sam jednom već pitao, ali tada na temi nismo imali vlasnike el.vozila tj. generalno je bilo manje iskustva.

Kako u praksi funkcioniše kada neko zauzme punjač i ostavi auto 24h na tom mestu?
 
Plati po satu jako mnogo para.

Kod Tesle ide posebna tarifa po džepu, tako da to ne može da se desi.
 
Ne zanemarite jos jedan aspekt, a to je da li cemo u bliskoj buducnosti imati dovoljno struje.
Migracijom vozaca sa SUS motora na elektro, drasticno ce se povecati potrosnja el. energije, koje i sada nemamo dovoljno.

Ako struje nema dovoljno u mrezi, nije tesko pogoditi sta ce biti sa cenom iste.
Takodje, drzava mora odnekud nadoknaditi izgubljene akcize na fosilna goriva, koje su najvece u Evropi.
 
isto kao i kad ostavis auto na benziskoj pumpi dodje pauk....
 
Što se tiče brzih punjača "često" bude upozorenje da je druga cena po kw nakon 80% napunjenosti baterije vozila (posto tada vreme punjenja bude značajno usporeno). To "često" znači kad su popunjeni kapaciteti stanice, tj kad je više od lupam 2/3 (ili 3/4 nisam siguran) punjača zauzeto. Već tada cena bude dobrano veća, mogu misliti šta bude kad stoji auto sa 100% na brzom punjaču 😅 Ne znam koliko bude skuplje, nikad ni ne punim preko 80% na brzim punjačima.
Na sporim punjačima sam gomilu puta ostavljao auto preko noći (dok se nisam odlučio da kupim svoj punjač kući) i nikad ništa ekstra nije naplaćeno osim uobičajene cene po kw. Sad, moguće da je drugačije u većem gradu na tim sporim punjačima ili ako čovek ostavi auto sa 100% baterije na sporom punjaču do sutradan, mada nisam čuo za takva iskustva..
 
Poslednja izmena:
Vrh Dno