Naravno da nisu vozila i SUS motori problem zagađenja u našim gradovima, inače bi bilo isto i leti i zimi. Iako neki misle da se leti vozi manje, ali to je slučaj možda u 3 grada u Vojvodini gde ima dovoljno dobrih biciklističkih staza.
I tačno je to za javni prevoz, tj. prevoz bez ličnih automobila. To jeste najveći problem velikih gradova. Mada koliko pratim, u većim EU gradovima se podrazumeva da ćeš doći kolima do prve stanice metroa na periferiji, tu ostaviti auto i po gradu samo javnim prevozom. I znam da ima kompanija koje rentiraju automobile na klik, pa ljudi uopšte i nemaju svoj automobil. Videćemo kako ide ovima u Berlinu, što upravljaju na džojstik iz kancelarije
OK, sad vidim da bas nista ne znas na ovu temu i da samo ponavljas ono sto woke EV fanatics lazu po medijima!
Ajde pogledaj koliko prosečan električni auto troši, koliko automobila ima u nekoj državi i koliko kilometara godišnje pređu. I videćeš da npr. na nivou Francuske, to iznosi možda 15% trenutne potrošnje. Je l' zaista misliš da Francuska nema resurse da poveća proizvodnju struje za dodatnih 15-20% u narednih 30 godina? Kina je za 10 godina povećala brze pruge 5x, a broj putnika se povećao 10x. Ta struja im nije pala sa neba. Ako uzmeš da su takvi vozovi oko 5x efikasniji od EV (po putniku i km), na to troše struje koja bi im trebala da već danas imaju 10-12% udela EV među ukupnim brojem automobila, umesto trenutnih 2,5%. S tim što i ja mislim da je prva opcija bolje i pametnije rešenje. Uostalom, Norveška sa 25% udela EV među ukupnim brojem automobila govori da skaliranje izvora EE nije toliko strašno koliko neki pokušavaju da predstave.
Problem je naravno distribucija, jer nije isto obezbediti dodatne MW na autoputu u nekoj nedođiji na jugu Francuske, gde u krugu od 50km živi 1000 stanovnika razbacanih u 30 sela, i negde u Holandiji, gde u bilo kojoj tački da si, do najbliže utičnice imaš 50m već danas. Slično je i sa starim instalacijama, maksimalnom potrošnjom, itd. Ali sve su to problemi za koje postoje rešenje. Ne tako brzo i ne tako jeftino, ali nije ni SF. Najgori scenario je da će biti potrebno 50% više struje u narednih 30-40 godina. A u prethodnih 50g je proizvodnja povećana 3-4x u većini zemalja.
Struja za EV ne mora da bude zelena. EV nisu rešenje za ekološke probleme. Ali nisu ni ekološki problem, tj. ne veći od drugih vrsta automobila i gomile drugih proizvoda i industrija. Sasvim je u redu puniti EV strujom iz uglja. Ne vidim zašto bih ja bio gori jer vozim EV do posla i nazad, nego neki gejmer sa 4090 i 13900K, koji nedeljno potroši istu količinu struje da bi igrao glupe igre dan i noć. On ima pravo na prljavu energiju, a ja ne? Nek igra na integruši u 720p/30FPS, pa ću i ja voziti bajs :d
Mozda po tome sta si pisao u ovoj temi!?
Pišem ono što mislim, na osnovu informacija koje imam. Isto kao i na hardver/softver temama, kada je očigledno da je za određene korisnike, određeni hardver/softver bolji izbor, bez obzira što se meni ne sviđa ili mi ne odgovara.
Električna energija jeste odlično rešenje za sve i svašta, pa i za transport. Koristimo je za vozove, tramvaje, žičare, trolejbuse... ako možemo i za automobile, to je dobra opcija. Kao što smo se na istu struju grejali pomoću TA peći, kvarcnih peći, norveških radijatora, inverter klima ,el. kotlova... njihova efikasnost je različita, ekološki uticaj takođe, ali ljudi koriste sve (kao i gas, ugalj, drva...). Neko samo hoće da ne čuje drndanje SUS motora i da ne oseća miris dizela u dvorištu. I da ima opciju da napuni "rezervoar" u garaži. Ne zanimaju ga ugroženi losos na Aljasci, otapanje leda na Antarktiku ili radnička prava u Alžiru. I ne mislim da sam bolji od njega ili da više brinem o planeti samo zato što vozim 1.0L Citigo.
Da se razumemo, ja nikako nisam protiv tehnoloskog razvoja! Protiv sam malignog nasrtaja mesavine politike i biznisa, koji prodajuci vam extremno toksicne litijumske baterije...
I to je tako (bilo) i za prve automobile i za kuhinjske tiganje i za mobilne telefone, itd. Niko 60-ih nije stopirao autoindustriju dok se ne izbace olovo iz goriva i otrovni akumulatori, već su menjane regulative i tehnologija da bismo 40 godina kasnije imali nešto bolje. I isto tako je manja šteta da tone litijuma, lopatica vetro turbina, nuklearnog optada... stoje odloženi i zaštićeni u nekom hangaru u Nebraski, nego da 20kg akumulatora ili telefona završi u Moravi. Veruj mi, potpuno mi je svejedno da li vozim auto sa baterijama koje sadrže litijum iz Bolivije i/ili kobalt iz Kongoa, ili ga punim naftom iz Nigerije, Angole, SA... a i jedan i drugi sa metalima iz Indije i Kine. Ako se ti osećaš bolje zbog toga što si u drugoj grupi, i to je u redu. Ali nijedan od tih autmobila neće ni za milimetar unaprediti trenutno stanje. Vožnja bajsa i korišćenje voza možda hoće malo.
djalf je već ostavio vest o kompaniji koja počinje serijsku proizvodnju EV sa natrijumovim baterijama. Biće malo teži, sporiji, imaće manji kapacitet, ali biće jeftiniji i bolji po okolinu. Možda za 20-30 godina nećemo koristiti ni Li, ni Na, već nešto treće. Možda će EV čabrirati skroz i imaćemo neki drugi pogon. Pa nek svi koji su prethodnih i budućih godina investirali u to propadnu. Neki i dalje misle da je H2 budućnost (malo preteran video, ali ima korisnih informacija)
Vodonik za 10 godina će biti kao hibridi danas - ima najgore osobine EV i SUS, izgleda šašavo, skupo je, nije baš efikasno, ali radi i možda i jeste najbolji po okoliš (zavisi od izvora H2). I biće ih 0,5% na ulicama.
... i plasticne automobile bez privatnosti, a bez realnog ekoloskog pokrica u proizvodnji i eksploataciji, uteruju pare u svoj dzep, oduzimaju vam jos jedan delic privatnosti "zbog vaseg dobra" i naravno pokusavaju da vam legislativom namecu sta morate da mislite i govorite o ovoj temi.
Ovaj drugi deo i nema mnogo veze za EV, već sa drugim delom teme - autonomnim i pametnim vozilima. To mi se još manje sviđa, ali nije da imam izbor. 10-15% prodaje novih automobila su EV, a preko 50% je đubre. Znači nije do pogona. Međutim, kao što ne biram u kom smeru ide tržište/industrija mobilnih telefona, računara, video igara... tako ne mogu da biram ni u kom smeru će ići autoindustrija. Mogu da komentarišem (na ovoj temi) vesti kao što je obaveza, valjda od naredne godine, da se ugrade sistemi za automatsko praćenje ograničenja (tj. da spreče kršenje istog). Prvo dolazi kao opcija, posle obavezno ali podrazumevano isključeno, pa obavezno, ali podrazumevano uključeno i na kraju će biti bez opcije da se ugasi.
Ali može nešto i da se popravi. Hyundai je prvi rekao da ne odustaje od fizičkih tastera i da neće ići na touch komande po svaku cenu, pa su i ostali počeli da se premišljaju ili čak i vraćaju normalne table. Ako ponude fiksnu cenu za grejanje sedišta, možda se i BMW opameti
