Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili


Mislim da od nas slaba vajda i da ce se voziti "makedonska kola" kroz car-sharing varijantu.
 
^
Ugovor koji je državna tajna? Nešto mi je to poznato..

 
Šta bi stručnjaci rekli na ovu vest?
Piše u tekstu.
Zaposleni u servisu je objasnio da je "ovo procena za 12 godina staro vozilo bez garancije i za bateriju koju je izuzetno teško nabaviti zbog starije tehnologije", te da se "delovi nabavljaju od dobavljača izvan Chevroleta". Zaposleni bateriju upoređuje s prvim ravnim televizorima koji su bili izuzetno skupi, a koji su s vremenom pojeftinjivali.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Skoro ceo avgust sam proveo poslom u Gruziji, u Tbilisiju.

Ono što me odmah na putu sa aerodroma iznenadilo, gotovo polovina svih automobila su hibridi?!?
Tamo, Toyota Prius k'o da je nacionalno vozilo. Taksisti uglavnom voze Priuse.
Nekih nemam pojma kojih Fordova, Hondi, Mazdi u hibrid varijanti, nisam ni znao da postoje, ima gomile. Npr. nova Mazda 3 hybrid (tamo se zove Mazda Axela).
Sa aerodroma nas je vozio Ford Fusion hybrid, (a to je zapravo klasičan Mondeo karoserija, unutra hybrid pogon).
Ovih Ševrolet Volt, video desetine.

I full električnih Zoe i Leaf ima kojekude (ok, nema ih baš jako mnogo). Tesli sam video ne baš mnogo, ali svakako više nego bilo gde do sada (u Norveškoj nisam bio...).
Na ulicama stoje razbacani novi Citroen Ami Electric koje iznajmljujete preko alikacije.

Standard u Gruziji je prilično nizak, i većinom su to polovnjaci dovučeni na brodove mahom iz USA i iz Japana. (Japanske su im od skoro zabranili da uvoze zbog volana sa pogrešne strane, ali do sada uvezene mogu da voze). I većina njih su dosta kršasti i vidi se da su prešli boga oca, ali kotrljaju se i dalje. Ima i novih hybrid automobila ali novi auto (bilo koji) je tamo ipak retkost. Na kraju su me vozili u gotovo novom Camry-ju hybrid, uf, mogu reći da bih ga poželeo, kako to ide i koliko je udoban.

Kolega sa kojim sam radio vozi baš Priusa. Vozio me više puta. Kaže da je baš zadovljan. Jako malo troši i nema kvarova već par godina koliko ga on ima.
Drugi kolega ima Hondu Fit hybrid (to je Jazz za YPN tržište (da, volan mu je s' kontra strane)).

"A baterija", pitam ja? Kažu svi do jednog, i taksisti i kolege, nemamo pojma. Rade, nismo menjali, koristimo tu originalnu stiglu sa kolima?!?
Spomenuti Fit, kolega je uzeo pre 5 godina, original baterija, nema pojma kakvo je stanje ali auto ide. Prius takođe.

I to je tako već duži niz godina.

Uz moje malo dublje propitivanje, kažu da baterija ima zamenskih koje prave lokalne firme. I daleko su jeftinije od originalnih. Uvezu na kontejner baterijske ćelije iz Kine i pakuju za vozila. Na tolike količine, Kinezi vam tačno specificiraju šta dobijate i bar za te velike uvoznike nema mačke u džaku (kontejneru).

Prve generacije Toyota hibrida su koristile NiMh baterije, i te su bez problema terale >10 godina. Noviji imaju LiIon baterije i te se vrlo retko menjaju.
Kolega IT-jevac čak kaže da su mu drugari sa el.teh fakulteta otvorili neoficijalni Tesla servis koji radi sasvim ok?!?

Prius kada se njacka u gradu, ono stani kreni u gužvi, troši oko 4-5l benzina na 100km (a znaju biti baš jake gužveu Tbilisiju). Kada izađe na otvoreni put, tu do 90-110km/h, potrošnja mu je <5l/100km. Tek na >120-130km/h, potrošnj se penje na oko 6-8 i tek tada se izjednačava sa običnim benzincem. Dakle, ovo njackanje u gradu se jako jako vidi razlika između hibrida i običnog benzinca. Valjda ih zato taksisti i vole.

Uvozne takse za hibride su daleko niže nego za ne hibride, a za full električna vozila za sada ne postoje. Gruzija inače 81% el. energije dobija iz hidropotencijala, a ostatak iz gasnih termo elektrana. Sada kreću u velike projekte solara i vetroparkova. Termoelektrane im i sada rade samo zimi (i ne, neće se gasiti još decenijama, još dugo će stojati u rezervi).

Samo za sledeću godinu planiraju postavku oko 2500 javnih punjača za el. vozila širom Gruzije. Siemens pao na dupe kad su ovi poslali porudžbinu. :D :p

I onda!!! Gruzijci u Priusa ugrade još i PLIN! :ROFLMAO: :LOL:
I to radi odlično. :p :D
 
Izuzetan članak. Posebno mi je zanimljiv jer sam tamo proveo neko vreme 2011. i pamtim Tbilisi kao uglavnom siromašan i oronuo grad sa krcatim ulicama prematorih japanskih automobila. Moram sad ponovo da odem.
 
Skoro ceo avgust sam proveo poslom u Gruziji, u Tbilisiju.

Ono što me odmah na putu sa aerodroma iznenadilo, gotovo polovina svih automobila su hibridi?!?
Tamo, Toyota Prius k'o da je nacionalno vozilo. Taksisti uglavnom voze Priuse.
Nekih nemam pojma kojih Fordova, Hondi, Mazdi u hibrid varijanti, nisam ni znao da postoje, ima gomile. Npr. nova Mazda 3 hybrid (tamo se zove Mazda Axela).
Sa aerodroma nas je vozio Ford Fusion hybrid, (a to je zapravo klasičan Mondeo karoserija, unutra hybrid pogon).
Ovih Ševrolet Volt, video desetine.

I full električnih Zoe i Leaf ima kojekude (ok, nema ih baš jako mnogo). Tesli sam video ne baš mnogo, ali svakako više nego bilo gde do sada (u Norveškoj nisam bio...).
Na ulicama stoje razbacani novi Citroen Ami Electric koje iznajmljujete preko alikacije.

Standard u Gruziji je prilično nizak, i većinom su to polovnjaci dovučeni na brodove mahom iz USA i iz Japana. (Japanske su im od skoro zabranili da uvoze zbog volana sa pogrešne strane, ali do sada uvezene mogu da voze). I većina njih su dosta kršasti i vidi se da su prešli boga oca, ali kotrljaju se i dalje. Ima i novih hybrid automobila ali novi auto (bilo koji) je tamo ipak retkost. Na kraju su me vozili u gotovo novom Camry-ju hybrid, uf, mogu reći da bih ga poželeo, kako to ide i koliko je udoban.

Kolega sa kojim sam radio vozi baš Priusa. Vozio me više puta. Kaže da je baš zadovljan. Jako malo troši i nema kvarova već par godina koliko ga on ima.
Drugi kolega ima Hondu Fit hybrid (to je Jazz za YPN tržište (da, volan mu je s' kontra strane)).

"A baterija", pitam ja? Kažu svi do jednog, i taksisti i kolege, nemamo pojma. Rade, nismo menjali, koristimo tu originalnu stiglu sa kolima?!?
Spomenuti Fit, kolega je uzeo pre 5 godina, original baterija, nema pojma kakvo je stanje ali auto ide. Prius takođe.

I to je tako već duži niz godina.

Uz moje malo dublje propitivanje, kažu da baterija ima zamenskih koje prave lokalne firme. I daleko su jeftinije od originalnih. Uvezu na kontejner baterijske ćelije iz Kine i pakuju za vozila. Na tolike količine, Kinezi vam tačno specificiraju šta dobijate i bar za te velike uvoznike nema mačke u džaku (kontejneru).

Prve generacije Toyota hibrida su koristile NiMh baterije, i te su bez problema terale >10 godina. Noviji imaju LiIon baterije i te se vrlo retko menjaju.
Kolega IT-jevac čak kaže da su mu drugari sa el.teh fakulteta otvorili neoficijalni Tesla servis koji radi sasvim ok?!?

Prius kada se njacka u gradu, ono stani kreni u gužvi, troši oko 4-5l benzina na 100km (a znaju biti baš jake gužveu Tbilisiju). Kada izađe na otvoreni put, tu do 90-110km/h, potrošnja mu je <5l/100km. Tek na >120-130km/h, potrošnj se penje na oko 6-8 i tek tada se izjednačava sa običnim benzincem. Dakle, ovo njackanje u gradu se jako jako vidi razlika između hibrida i običnog benzinca. Valjda ih zato taksisti i vole.

Uvozne takse za hibride su daleko niže nego za ne hibride, a za full električna vozila za sada ne postoje. Gruzija inače 81% el. energije dobija iz hidropotencijala, a ostatak iz gasnih termo elektrana. Sada kreću u velike projekte solara i vetroparkova. Termoelektrane im i sada rade samo zimi (i ne, neće se gasiti još decenijama, još dugo će stojati u rezervi).

Samo za sledeću godinu planiraju postavku oko 2500 javnih punjača za el. vozila širom Gruzije. Siemens pao na dupe kad su ovi poslali porudžbinu. :D :p

I onda!!! Gruzijci u Priusa ugrade još i PLIN! :ROFLMAO: :LOL:
I to radi odlično. :p :D
^ @NShappy mislim da se kod njih još uvek realnost nije slegla. Nisam bio tamo, ali drugar koji živi u Tblisiju kaže da je cela zemlja običan shit hole. Najveći patriote među Gruzinima su ljudi koji su napustili zemlju i otišli na zapad. Korupcija je prevelika, vlast je običan US puppet i to je to. Sama činjenica da u Priusa stavljaju plin ti govori više nego sve ostalo što si napisao.
 
Pametno konstruisani hibridi su neki maksimum (ili optimum) u ovom trenutku, a i za sledećih 10 godina.

A ovaj MKD model, ne da ne deluje konkurentno, nego sve ukazuje da će biti promašaj. Jer na iole bogatijim tržištima neće imati šta da traži pored mnogo bolje konkurencije a na ovim prostorima će se još bar 10 godina mnogo bolje prodavati niskobudžetni novi automobili sa (malim) turbo benzinskim (pa čak i dizel) motorima, ili u fabričkim kombinacijama benzin +TNG. Naravno, dizel polovnjaci će još dugo vremena dominirati po prodaji.
 
Šta bi stručnjaci rekli na ovu vest?
Ja kupio telefon od 150€ i dvaput menjao izlupan ekran (2 x 100€), umesto da sam ga odmah bacio i kupio novi, za 150€. Cela ova (energetska -> ekonomska) kriza je posledica nerazumevanja sveta kako se nešto pravi i dolazi do korisnika. Kao što su nekada ljudi mislili da ako skinu slavinu iz jedne kuće i stave je u svoju, poteći će voda iz nje. Još gore je misliti da su cirkuzanti koji se vežu za drveće i zabranjuju reklamiranje mesa ili SUS motora neki faktor u svom ovom ludilu.
 
Obećavaju ono što većinu / prosek iritira.. prvo tromesečje 2023. godine:
domet od preko 1.000km
brzo punjenje - za 10min sa 10% na 80%

CATL CTPv3.png

 
Obećavaju ono što većinu / prosek iritira.. prvo tromesečje 2023. godine:
domet od preko 1.000km
brzo punjenje - za 10min sa 10% na 80%

Mislim da ovakve senzacionalističke a nepotpune vesti samo štete budućnosti EV, i daju materijal protivnicima EV da se razmašu.

Npr, bzvz je da pišu domet vozila, a ne pišu zapravo kapacitet baterije?!?
EV prosečno troše oko 15kWh/100km, uglavnom i više. Baterija za 1000km znači mora biti bar 150kWh.

Punjenje 70% takve baterije za 10ak min zahteva punjač od preko 600kW, dakle dobrano preko pola megavata.
Nije toliki problem napraviti takvu bateriju, već je problem obezbediti, standardizovati i raširiti takave punjače.
 
Očekivao sam da će guglati dalje, koga interesuje.
Ovo je realno i ide u proizvodnju.U pitanju pljosnate baterije u odnosu na valjkaste.
Brine punjenja su manje-više uvek marketinške, kao i za sve što se prodaje, i verovatno važe za super-brze punjače.

Evo termina za gugl:
Catl Qilin CTP v3
 
Punjenje 70% takve baterije za 10ak min zahteva punjač od preko 600kW, dakle dobrano preko pola megavata.
Nije toliki problem napraviti takvu bateriju, već je problem obezbediti, standardizovati i raširiti takave punjače.
Koliko je to dobro za bateriju da se napuni na 70% za 10 min ?
 
Trajaće dok ne prodaš auto nekom drugom, a onda je to njegov problem :)
 
Znači sada će umesto "redovno održavan i garažiran bez dinara ulaganja" biti "nikada punjen kraće od10h, vožen samo leti lagano do prodavnice i škole".
 
Koliko je to dobro za bateriju da se napuni na 70% za 10 min ?

Konkretan komentar se odnosio na neke novonajavljene baterije koje podnose daleko veće struje punjenja od dosadašnjih generacija.
Koliko to dobro podnose i da li je to zaista neka nova tehnologija, znaće se možda jednog dana. Nema smisla iznositi mišljenja na osnovu PR pripreme tržišta.

Ono što možemo reći, punjač koji će 100kWh bateriju da puni za 10-15min treba da bude snage preko pola megawata.
Kabel će imati 20-ak kg... :p
 
Mene samo zanima kakav to elektroenergetski sistem treba napraviti koji će omogućiti takve ekstremne pikove zbog prirode potrošnje brzih punjača. A tek o količini električne energije koju dodatno treba obezbediti za električne automobile da i ne pričamo. Ovo kao da nuklearni lobi smislio celu priču...
 
SAT je objavio interesantanu reportažu o električnim automobilima i pojasnio neke istine i zablude, vredi je pogledati:

 
  • Like
Reagovanja: mnt
Volkswagen i njihova genijalna ideja kako da vam uzmu poslednju paru iz džepa.



Električni automobili bukvalno postaju meme.
 
Zapravo, cela automobilska industrija postaje meme.

Mercedes-Benz to introduce acceleration subscription fee

Mercedes-Benz is to offer an online subscription service in the US to make its electric cars speed up quicker.
For an annual cost of $1,200 (£991) excluding tax, the company will enable some of its vehicles to accelerate from 0-60mph a second faster.

In July, BMW faced a backlash when it announced customers could pay £25 per month to unlock heated seats and steering wheels in their cars.
And in December 2021, Toyota announced it would charge some drivers $8 per month to remotely start their cars using a key fob.
In 2019, Tesla introduced "Acceleration Boost", which makes its Model 3 vehicles accelerate from 0-60mph half a second faster for a one-time fee of $2,000.
 
Sve češće nisam siguran šta je od tih vesti istina, a šta internet šala.

Recimo, prvi BMW subscription plan koji sam video, za neku od dodatnih funkcija je imao opcije rente i trajne kupovine. Što je zapravo bilo ekstra. Kupiš auto koji već ima feature, recimo grejanje sedišta, ne želiš da ga koristiš, ne platiš. Na zimu platiš, probaš, kažeš nije loše, ali mi je potrebno 2 meseca godišnje, plaćam pretplatu. Neki Finac kaže, nije loše, kupim ga trajno. Ako se dobro sećam renta od 2 godine je imala cenu trajne kupovine. Koristiš 2 meseca godisnje, više se isplati da rentaš po potrebi. Koristiš stalno, kupiš trajno.

Brine me što će takve stvari da se hakuju, pa imaš piratska grejana sedišta, a zbog toga ti povremeno ne rade svetla. Ili neki sličan bag.
 
Problem je u tome što si ti sve to već platio prilikom kupovine automobila. BMW je uračunao cenu koštanja grejača i cenu ugradnje u prodajnu cenu automobila, a sad želi i hleba preko pogače.
Pozdrav
 
Nazad
Vrh Dno