Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Ako sam dobro razumeo, naručio si online i stiglo je kurirskom službom? U tom slučaju si napravio grešku u koracima što si odneo lično u radnju. Jer imaš pravo da proizvod, čak i da radi, vratiš u roku od 14 dana onako kako si ga primio, znači kurirskom službom.

Jedino što ti ostaje je da ako ti nije prošlo 14 dana, uzmeš nazad proizvod, ispuniš onaj dokument što se ispunjava kada se vraća nešto što je kupljeno online i isporučeno na kućnu adresu, i to zajedno pošalješ na adresu odakle si dobio. Naznačiš da želiš povraćaj novca i... čekaš.

Da preko kurirske sluzbe. Naruceno 10og, datum na racunu je 13i februar, isporuceno 17og predat nazad u radnju 19og, 27og odgovoreno iz radnje da zbog kvara ne primaju nazad. I od juce me driblaju preko call centra.
 
Poslednja izmena:
Ako sam dobro razumeo, naručio si online i stiglo je kurirskom službom? U tom slučaju si napravio grešku u koracima što si odneo lično u radnju. Jer imaš pravo da proizvod, čak i da radi, vratiš u roku od 14 dana onako kako si ga primio, znači kurirskom službom.

Jedino što ti ostaje je da ako ti nije prošlo 14 dana, uzmeš nazad proizvod, ispuniš onaj dokument što se ispunjava kada se vraća nešto što je kupljeno online i isporučeno na kućnu adresu, i to zajedno pošalješ na adresu odakle si dobio. Naznačiš da želiš povraćaj novca i... čekaš.

Ako je neispravno mora na reklamaciju.
 
Da čujem, ko je još od vas aktivirao drugu godinu garancije?

"Poštovani,

uređaj je izašao iz prve godine garancije i da bi se nastavio servis u garantnom roku, neophodno je da se aktivira druga godina kod HP-a.
Neophodna dokumentacija za aktivaciju druge godine garancije je račun/faktura i garantni list."
 
Ako je neispravno mora na reklamaciju.

Ne mora. Tu su i mene zeznuli ovi iz Tehnomanije kada sam imao problem sa televizorom naručenim online. To ti oni kažu kako "MORA" na reklamaciju. Ali, kada se kupuje online imaš pravo da tražiš povraćaj novca, ako si vratio u okviru 14 dana, i baš te briga šta će dalje oni da rade sa time.

Da preko kurirske sluzbe. Naruceno 10og, datum na racunu je 13i februar, isporuceno 17og predat nazad u radnju 19og, 27og odgovoreno iz radnje da zbog kvara ne primaju nazad. I od juce me driblaju preko call centra.

Uh... već ti prošao rok od 14 dana. Sad moraš na teži način. Nisam siguran kako i šta moraš da dokažeš ali, ako kvar nisi prouzrokovao ti, nego je proizvod neispravan moraš da se bobriš protiv njihove konstatacije da kvar nije pokriven garancijom.
 
Poslednja izmena:
@perafilozov
Hvala na informacijama.
Pokusavace oni sve al bicu uporan
 
Da čujem, ko je još od vas aktivirao drugu godinu garancije?

"Poštovani,

uređaj je izašao iz prve godine garancije i da bi se nastavio servis u garantnom roku, neophodno je da se aktivira druga godina kod HP-a.
Neophodna dokumentacija za aktivaciju druge godine garancije je račun/faktura i garantni list."
Pa 2 godine je zakonska garancija?

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Ne mora. Tu su i mene zeznuli ovi iz Tehnomanije kada sam imao problem sa televizorom naručenim online. To ti oni kažu kako "MORA" na reklamaciju. Ali, kada se kupuje online imaš pravo da tražiš povraćaj novca, ako si vratio u okviru 14 dana, i baš te briga šta će dalje oni da rade sa time.
Ti ćeš da platiš umanjenje vrednosti uređaja pošto uređaj ne funkcioniše?

ZZP

Obaveze potrošača u slučaju odustanka od ugovora
član 35

Potrošač je isključivo odgovoran za umanjenu vrednost robe koja nastane kao posledica rukovanja robom na način koji nije adekvatan, odnosno prevazilazi ono što je neophodno da bi se ustanovili priroda, karakteristike i funkcionalnost robe.
 
"Potrošač je isključivo odgovoran za umanjenu vrednost robe koja nastane kao posledica rukovanja robom na način koji nije adekvatan, odnosno prevazilazi ono što je neophodno da bi se ustanovili priroda, karakteristike i funkcionalnost robe."
Član 35. Obaveze potrošača u slučaju odustanka od ugovora

Znači, ako on dokaže da nije kriv za stanje proizvoda, ne mora ni da plati za pokvareno stanje. Mada, sad ne znam ko mora da dokazuje, potrošač ili prodavac?

U mom slučaju nije bilo zvuka, tj. gubio se na televizoru, meni je vraćen pun iznos jer nikako nisu mogli da dokažu da sam ja napravio hladan lem na ploči televizora i doveo do kvara.
 
Poslednja izmena:
Pa 2 godine je zakonska garancija?

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

To sam im i napisao.

I dobio:

"Poštovani,

po zakonu, garancija za fizička lica je 24 meseca od datuma kupovine. Za pravna lica je 12 meseci.
HP kao brend daje garanciju godinu dana svima, a korisnik ( fizičko lice ) sa računom i garantnim listom ostvaruje pravo na aktivaciju druge godine garancije."

Jer ga oni verovatno imaju da je prodat VIPu....
 
"Potrošač je isključivo odgovoran za umanjenu vrednost robe koja nastane kao posledica rukovanja robom na način koji nije adekvatan, odnosno prevazilazi ono što je neophodno da bi se ustanovili priroda, karakteristike i funkcionalnost robe."
Član 35. Obaveze potrošača u slučaju odustanka od ugovora

Znači, ako on dokaže da nije kriv za stanje proizvoda, ne mora ni da plati za pokvareno stanje. Mada, sad ne znam ko mora da dokazuje, potrošač ili prodavac?

U mom slučaju nije bilo zvuka, tj. gubio se na televizoru, meni je vraćen pun iznos jer nikako nisu mogli da dokažu da sam ja napravio hladan lem na ploči televizora i doveo do kvara.
Da bi se utvrdilo da li je to posledica rukovanja robom na način koji nije adekvatan ili je fabrička greška mora u servis.
Svaki uređaj koji je vraćen u roku 14 dana se šalje u servis da se proveri ispravnost. Ako je ispravan dobiješ novac nazad, ako nije ide postupak reklamacije, koji ako nije tvoja krivica će biti pozitivno rešen i dobićeš svoj novac nazad. Ako je nešto slomljeno i fizički oštećeno naravno da ti neće vratiti novac.
Po tebi onda mogu kupiti nešto online izlomiti, uništiti i vratiti u roku od 14 dana pa neka oni rade sa njim šta hoće. Neće moći tako.
 
Poslednja izmena:
To sam im i napisao.

I dobio:

"Poštovani,

po zakonu, garancija za fizička lica je 24 meseca od datuma kupovine. Za pravna lica je 12 meseci.
HP kao brend daje garanciju godinu dana svima, a korisnik ( fizičko lice ) sa računom i garantnim listom ostvaruje pravo na aktivaciju druge godine garancije."

Jer ga oni verovatno imaju da je prodat VIPu....
Pa obavesti ih da si ti fizičko lice... [emoji41]

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Po tebi onda mogu kupiti nešto online izlomiti, uništiti i vratiti u roku od 14 dana pa neka oni rade sa njim šta hoće. Neće moći tako.

Ne, zato što baš iz tog razloga na garanciji piše šta pokriva garancija a šta ne. Poenta priče je da kada se kupi online i vrati u tom roku prodavac MORA da ti vrati novac ako si vratio onako kako ti je poslato, bilo to ispravno ili ne. Drugim rečima prebaciš mu loptu i mora da rešava, ti si vratio i tu stavio tačku, nisi zadovoljan onim što si dobio. Ostaje samo da se vidi koliko dugo pre nego što ti vrate novac.

E sad, ako on hoće da ti priča kako si ti to pokvario to mora i da dokaže.

Dok na običan način, novac mnogo teže vraćaju.

U razvijenim zemljama taj deo zakona je Božije slovo. Ima ljudi koji to naravno masovno zloupotrebljavaju i vraćaju posle dve nedelje, očigledno korišćeno sa razlogom da im ne valja ili se ne svidja. Ali, prodavac ćuti i trpi a na druge načine se bori protiv toga pasivno. Dok te kod nas aktivno izrade.
 
Poslednja izmena:
Grešiš, Joker je u pravu. Samo za potpuno ispravan i fizički (vizuelno) neoštećen proizvod idu pare nazad u 14 dana, za sve ostalo ide standardna procedura reklamacije.
 
Grešiš, Joker je u pravu. Samo za potpuno ispravan i fizički (vizuelno) neoštećen proizvod idu pare nazad u 14 dana, za sve ostalo ide standardna procedura reklamacije.

Zakonom nije tako određeno i ne pominje se ispravan/neispravan uređaj. Pominje se "neadekvatno korišćenje " i to je jedini razlog da prodavac ne vrati ceo iznos već se taj iznos može umanjiti.
U svakom slučaju, uređaj ispravan ili neispravan, korišćen adekvatno ili ne, rok za vraćanje novca je 14 dana i ne ide nikakva procedura za reklamaciju.
Kako će trgovac da odredi da uređaj nije adekvatno korišćen, to je njegova interna stvar koju naravno mora dobro da dokaže.
 
Grešiš, Joker je u pravu. Samo za potpuno ispravan i fizički (vizuelno) neoštećen proizvod idu pare nazad u 14 dana, za sve ostalo ide standardna procedura reklamacije.

Ne vredi, neka svako radi kako misli da je po zakonu. Zaista se trudim da pomognem koliko mogu u vezi ZZP ali da nekoga ubeđujem ne želim. Obično svaku svoju tvrdnju dokumentujem članom ZZP i onda neko napiše: "Nije tako" bez ikavih članova ZZP kojima bi to potvrdio a ja treba da ga ubedim da nije u pravu. Ne, stvarno ne želim.
Ja nisam pravnik ali sticajem okolnosti dosta dobro poznajem ZZP i svakako mogu nešto pogrešno da protumačim, ali na grešku treba da mi se ukaže članom ZZP a ne samo da napišeš da to nije tako.

Gledaću da što manje pišem u temamam o reklamaciji, ima dosta članova koji na svoj način tumače ZZP a ja ne želim da im kvarim njihovo tumačenje.
 
To sto je neko piglu, bezobrazan, ili stvarno misli da je u pravu jer nema iste informacije (ili samo drugacije tumaci reci zakona) nije razlog da ozbiljni prekinu sa radom. Mozda i nisi u pravu nekada, ali ako si upucen u temu, ostani. Sta mislis kako je meni kada sam slusao stvari o diskovima i zastiti podataka koje menjaju zakone fizike?:)

Za konkretnu polemiku ne znam ko je u pravu, tj. ne znam ko je obavezan da dokaze da li je ispravno rukovano proizvodom ili je tako stigao :)

@MagicMaster, nije "prodat VIPu", ali moguce da je prodat firmi od strane VIPa.
Ako imas fiskalni smatra se da je kupilo fizicko lice, bez obzira da li je uzelo gotovinski za firmu. Medjutim, ako je firma kupila preko racuna, ne vaze zastite od 24 meseca.
Zato i traze fiskalni ili garantni list po kome ce se utvrditi da ima 24 meseca.
 
Poslednja izmena:
Ne vredi, neka svako radi kako misli da je po zakonu. Zaista se trudim da pomognem koliko mogu u vezi ZZP ali da nekoga ubeđujem ne želim. Obično svaku svoju tvrdnju dokumentujem članom ZZP i onda neko napiše: "Nije tako" bez ikavih članova ZZP kojima bi to potvrdio a ja treba da ga ubedim da nije u pravu. Ne, stvarno ne želim.
Ja nisam pravnik ali sticajem okolnosti dosta dobro poznajem ZZP i svakako mogu nešto pogrešno da protumačim, ali na grešku treba da mi se ukaže članom ZZP a ne samo da napišeš da to nije tako.

Gledaću da što manje pišem u temamam o reklamaciji, ima dosta članova koji na svoj način tumače ZZP a ja ne želim da im kvarim njihovo tumačenje.
Ne treba se opterecivati bapskim tumacenjima zakona, svako ko poveruje da se uredjaj narucen online moze do mile volje sutirati, a onda ubaciti u kesu i vratiti, slobodan je da to proveri u praksi.
 
Ma ne bre, čovek na ime uzeo, kakve firme......
Pa nista onda im posalji fiskalni ili garantni. To imaju pravo da traze u servisu.

Samo kod prodavca moze bez fiskalnog da se zahteva garancija (da, u obavezi su da je ispune, dovoljan je bilo koji dokaz o kupovini, a na njima je da nadju fiskalni po tom dokazu).
Naravno bolje je imati fiskalni zbog brzine, ali ako ga nemate, nemojte misliti da nemate ista prava. Servis je taj koji moze zahtevati fiskalni ako njima odnesete, jer oni nemaju nikakvu direktnu obavezu prema nama.
 
Dobili su garantni list u kome sve piše.

Laptop je "born" u oktobru 2016

Ne znam ŠTA može da piše u fisklanom da je kupac fizičko lice?

Može i da bude kupljen na firmu uz gotovinski, na fiskalnom to ne piše.

Isto tako može da bude faktura na A4 formatu koja može da glasi na fizičko lice, a da nema fiskalni.

Čisto pokušavanje da se izvrda.
 
Ako si vec dao garantni, to je druga prica, onda je ocigledno da cimaju nepotrebno.
 
Pa nista onda im posalji fiskalni ili garantni. To imaju pravo da traze u servisu.

Samo kod prodavca moze bez fiskalnog da se zahteva garancija (da, u obavezi su da je ispune, dovoljan je bilo koji dokaz o kupovini, a na njima je da nadju fiskalni po tom dokazu).
Naravno bolje je imati fiskalni zbog brzine, ali ako ga nemate, nemojte misliti da nemate ista prava. Servis je taj koji moze zahtevati fiskalni ako njima odnesete, jer oni nemaju nikakvu direktnu obavezu prema nama.

Prodavac nema nikakve obaveze da traži nečije fiskalne račune. Ukoliko nemate račun ali imate neki drugi dokaz o kupovini, prodavac je dužan da prihvati reklamaciju i da je reši na bilo koji način osim kao povrat novca. Za povrat novca obavezan je original fiskalni račun.
 
Prodavac nema nikakve obaveze da traži nečije fiskalne račune. Ukoliko nemate račun ali imate neki drugi dokaz o kupovini, prodavac je dužan da prihvati reklamaciju i da je reši na bilo koji način osim kao povrat novca. Za povrat novca obavezan je original fiskalni račun.

e ovo je za mene novo. Čovek je gore napisao da je za reklamaciju dovoljan bilo koji dokaz o kupovini (i ovde se apsolutno svi slažu), ali gore je čovek pomenuo da je onda prodavac u obavezi da nađe svoj primerak računa. Negde je neko napisao i da je prodavčeva kopija računa validan dokument za povraćaj.
 
Čak i da izgubite račun ako znate datum kupovine i imate garanciju prodavac može da pronađe račun na osnovu datuma kupovine.
Ovo govorim iz ličnog iskustva.

Послато са XT1650 уз помоћ Тапатока
 
Može da pronađe, samo je pitanje da li je u obavezi da traži.
 
Kako nije u obavezi ako si kod njih kupio?
Njima je to cimanje da traže a čim čuvaju račune imaju obavezu ako si u garantnom roku doneo robu na reklamaciju.

Послато са XT1650 уз помоћ Тапатока
 
Samo može da se postavi pitanje koliko dugo, ali firma mora da čuva svoju kopuju računa. I ako potrošač nema svoju kopiju a ima datum kupovine on ima pravo da od njih traži da nadju račun. Jedino je pitanje koliko dugo moraju da čuvaju firme račune.
 
Prodavac nema nikakve obaveze da traži nečije fiskalne račune. Ukoliko nemate račun ali imate neki drugi dokaz o kupovini, prodavac je dužan da prihvati reklamaciju i da je reši na bilo koji način osim kao povrat novca. Za povrat novca obavezan je original fiskalni račun.
To sam i ja rekao :) Nisam ni pominjao povracaj novca.
 
Samo može da se postavi pitanje koliko dugo, ali firma mora da čuva svoju kopuju računa. I ako potrošač nema svoju kopiju a ima datum kupovine on ima pravo da od njih traži da nadju račun. Jedino je pitanje koliko dugo moraju da čuvaju firme račune.
OBAVEZNI ROK ČUVANJA KONTROLNE TRAKE FISKALNE KASE SVIH OBVEZNIKA EVIDENTIRANJA PROMETA PREKO FISKALNE KASE

 

 

Svi obveznici evidentiranja prometa preko fiskalne kase, bez obzira na pravnu formu privrednog subjekta (društvo sa ograničenom odgovornošću, preduzetnik ili neki drugi oblik organizovanja privrednog subjekta), dužni su da kontrolnu traku čuvaju najmanje tri godine, pri čemu rok za čuvanje kontrolne trake teče od prvog dana naredne godine u odnosu na godinu u kojoj su kontrolna traka i fiskalni dokumenti štampani.

 

(Mišljenje Ministarstva finansija, br. 430-01-00353/2016-04 od 23.9.2016. godine)

 

„Odredbom člana 17. stav 3. Zakona o fiskalnim kasama („Sl. glasnik RS“, br. 135/2004 i 93/2012, dalje: Zakon) propisano je da se istovremeno sa štampanjem fiskalnih dokumenata, njihov kompletan sadržaj štampa i na kontrolnoj traci fiskalne kase kopirnim putem ili putem dvostrukog štampača.

Stavom 8. i 9. istog člana Zakona propisano je da je obveznik dužan da kontrolnu traku i fiskalna dokumenta propisana ovim zakonom čuva najmanje tri godine. Navedeni rok računa se od prvog dana naredne godine u odnosu na godinu u kojoj su kontrolna traka i fiskalni dokumenti štampani.

Prema tome, svi obveznici evidentiranja prometa preko fiskalne kase, bez obzira na pravnu formu privrednog subjekta (društvo sa ograničenom odgovornošću, preduzetnik ili neki drugi oblik organizovanja privrednog subjekta), dužni su da kontrolnu traku čuvaju najmanje tri godine, pri čemu rok za čuvanje kontrolne trake teče od prvog dana naredne godine u odnosu na godinu u kojoj su kontrolna traka i fiskalni dokumenti štampani, saglasno navedenim odredbama Zakona.

Ministarstvo finansija napominje da ukoliko obveznik ne čuva kontrolnu traku najmanje tri godine i fiskalna dokumenta propisana ovim zakonom, čini prekršaj propisan članom 43. stav 1. tačka 5) Zakona.“

 



Послато са XT1650 уз помоћ Тапатока
 
Ma nije bitno koliko dugo se cuva kontrolna traka, to je svakako dovoljno dug period nego je sada diskusija da li kupac prilikom reklamacije bez racuna moze da trazi povracaj novca. Dakle, ima dokaz o kupovini, ali ne i fiskalni za povracaj.
Hajde onda da predjemo i na jos jednu temu koja je pomenuta, a to je zahtevanje od prodavca da pronadje svoju kopiju ukoliko zna datum kupovine. Zahtevanje radi povracaja novca ili reklamacije (uz potencijalni povrat novca)? I da li kupac uz to zahtevanje mora da ima drugi dokaz o kupovini?
 
Nazad
Vrh Dno