Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Sijalica nije potrošna roba. Ako je proizvođač naveo da je radni vek 30.000 sati svakako mora da bude obuhvaćena zakonskim pravom na reklamaciju od 2 godine.
Ok, to su LED i slažem se. A šta se dešava u slučaju sa standardnim sijalicama (deklarisano 1000 sati rada)? O takvoj vrsti je Nabuhodnosor i govorio (ako sam ga dobro razumeo, jer je naveo vrednost od 50-60 dinara), na šta sam mu ja i odgovorio da takve sijalice nemaju garanciju (zbog kratkog trajanja). Mislim da je tu i nastala zabuna, jer ste mislili da generalizujem i govorim za sve sijalice.

Moje shvatanje garancije na sijalice je ovakvo, ali slobodno me ispravite ako grešim jer to jeste aktuelna dilema u poslednje vreme (ne znam ni sam zašto):

Standardne sijalice - nema garancije
Štedljive sijalice - 6 meseci garancije
LED sijalice - 24/36 meseci garancije
 
Poslednja izmena:
Isto kao kod hard-diskova što je deklaracija 100.000 sati. To je MTBF vrednost, prosečno vreme rada pre otkaza. Neki će pre, neki posle toga, a neki će kroz 3 sata rada da riknu. Ako je ovaj poslednji slučaj u pitanju, naravno da ću da reklamiram.

Prag tolerancije gubitka opada sa porastom cene robe koja je prsla i tako do kraja garantnog perioda, bar kod mene, al' to je moja odluka.
Po strogo zakonskim pravima bih mogao da dodjem i kažem "ovo nije izguralo 2 godine, hoću novo", a ono 1 godina, 11meseci, 30 dana prošlo od kupovine.
- "Ali gospodine, ovo i ne može da radi duže od godinu dana."
-"Onda ne uvozite/proizvodite robu koj a ne može da ispoštuje zakonsku obavezu ili snosite trošak konstantne zamene proizvoda novim."

Velika većina nas je normalna, pa će da iskulira reklamiranje, ako je protekao neki objektivno razuman period, ali po zakonu postoji pravo na zamenu barem 2 godine.

Suština je da sijalice nisu potrošna roba. Ne stanjuje se staklo ili žica upotrebom.
 
Poslednja izmena:
Nadam se da ne gresim temu.

Ukratko - drugu je otkazala maticna ploca na racunaru (Asus P9x79) i odgovor koji je dobio od prodavaca je da je proizvod EOL i da ne mogu da mu obezbede nikakvu zamenu i da ce mu vratiti novac nazad. Ovo je smrt u najavi jer sa tim procesor koji ima i7-4930K automatski postaje neupotrebljiv, a ne dolazi u obzir da se uzima novi racunar.

Da li to

- nasi dobavljaci nece da se uopste cimaju sa reklamacijama ka vendorima ? (njemu tako lakse, kupca ko sisa)
- vendori nece da isporuce opremu ? (cemu onda garancija ?!)

Sa ovim nacinom rada garancija nema svrhu, zasto da se uzima nesto kada se ne moze garantovati da ce se u slucaju kvara dobiti to isto u vremenskom periodu u kom traje garancija (3 godine u ovom slucaju).

Moze li se ovome nekako doskociti ?
 
Wolfram isparava, i žica se stanjuje, ali svakako ima neki predviđen vek trajanja.
Naravno, to se zove amortizacija.

S druge strane, ne može da se stuče flaša vinjaka za veče i da se žališ kako nije izgurala 2 godine :) ali možeš tetrapakovano mleko da reklamiraš ako je provrištalo 4 dana pre isteka roka.
 
Poslednja izmena:
Nadam se da ne gresim temu.

Ukratko - drugu je otkazala maticna ploca na racunaru (Asus P9x79) i odgovor koji je dobio od prodavaca je da je proizvod EOL i da ne mogu da mu obezbede nikakvu zamenu i da ce mu vratiti novac nazad. Ovo je smrt u najavi jer sa tim procesor koji ima i7-4930K automatski postaje neupotrebljiv, a ne dolazi u obzir da se uzima novi racunar.

Da li to

- nasi dobavljaci nece da se uopste cimaju sa reklamacijama ka vendorima ? (njemu tako lakse, kupca ko sisa)
- vendori nece da isporuce opremu ? (cemu onda garancija ?!)

Sa ovim nacinom rada garancija nema svrhu, zasto da se uzima nesto kada se ne moze garantovati da ce se u slucaju kvara dobiti to isto u vremenskom periodu u kom traje garancija (3 godine u ovom slucaju).

Moze li se ovome nekako doskociti ?


Nije mi jasno kako to procesor postaje neupotrebljiv?
Ako su rekli da ce da mu vrate novac nazad, to je skorz ok, ne vidim zasto mu to ne odgovara.
 
Naravno, to se zove amortizacija.
Ne, nije.
Amortizacija je nesto drugo.




Sa ovim nacinom rada garancija nema svrhu, zasto da se uzima nesto kada se ne moze garantovati da ce se u slucaju kvara dobiti to isto u vremenskom periodu u kom traje garancija (3 godine u ovom slucaju).

Moze li se ovome nekako doskociti ?
Njima je najbolje resenje da daju drugu plocu, ali kako je nema za njih je mnogo nepovoljnije da te finansijski obestete na sta imaju pravo.

Ne kapiram sta bi sad ti hteo da ih nateras, ne mogu da rode tu plocu kad je nema?

Meni se slicno desilo pre par godina i posto iste ploce nije bilo nudili su ili novac ili slabiju plocu.
Odmah sam sracunao da ako uzmem novac moram da kupim i nov cpu i memoriju i da mi je isplativije da uzmem tu slabiju plocu.

Isto mi se desava ovih dana sa cerkinim patikama, odobrili su zamenu ali tog modela vise nema u tom broju i ja samo mogu novac da uzmem ili nesto drugo.
 
Poslednja izmena:
Wolfram isparava, i žica se stanjuje, ali svakako ima neki predviđen vek trajanja.
Problem je u proizvođačima i lošem proizvodu. Imao sam nekoliko sijalica donetih iz Švajcarske koje su radile godinama. Ove kod kineza i iz samoposluga i buvljaka su grozota. Veliki problem je što je prestala proizvodnja velikih i dobrih firmi, U Evropi su potpuno zabranjene jače klasične sijalice a nestaju i u ostalim delovima sveta. Za koju godinu biće samo u muzejima.
Od poslednjih nekoliko "narodnih" sijalica koje sam imao, nekoliko je explodiralo a jednoj je otpalo staklo dok je bila isključena, upalim ti ja tu lampu a ono kao flesh sa fotoaparata a staklo nađem na podu u jednom komadu !!! Da mi je nekao rekao to, nebih mu poverovao !!!
 
Ne, nije.
Amortizacija je nesto drugo.





Njima je najbolje resenje da daju drugu plocu, ali kako je nema za njih je mnogo nepovoljnije da te finansijski obestete na sta imaju pravo.

Ne kapiram sta bi sad ti hteo da ih nateras, ne mogu da rode tu plocu kad je nema?

Meni se slicno desilo pre par godina i posto iste ploce nije bilo nudili su ili novac ili slabiju plocu.
Odmah sam sracunao da ako uzmem novac moram da kupim i nov cpu i memoriju i da mi je isplativije da uzmem tu slabiju plocu.

Isto mi se desava ovih dana sa cerkinim patikama, odobrili su zamenu ali tog modela vise nema u tom broju i ja samo mogu novac da uzmem ili nesto drugo.
Uzmeš pare, kupiš polovnu i još na kraju zaradiš.
 
Postovanje svima.
Pre nekih 5 meseci, kupio sam novi bicikl Capriolo Passion, kod ovlascenog prodavca i servisera Capriolo biciklova. Od samog pocetka imam problem sa biciklom, tacnije sa luftom zadnjeg tocka. U pocetku sam mislio da ce posle prvog servisa to biti reseno, kao sto su me uveravali u servisu. Medjutim, posle prvog servisa, luft se opet pojavio. Tocak je poslat u Capriolo na reklamaciju (navodno je zamenjena glava tocka). Posle toga, opet se pojavio luft, u servisu su rekli da ce oni ponovo odraditi glavu zadnjeg tocka. Posle preuzimanja bicikla nakon te intervencije, tokom voznje, pa cak i samog guranja bicikla osecaju se jake vibracije koje dolaze iz zadnjeg tocka. U servisu sam obavesten da su pomenute vibracije normalne za Capriolo biciklove, i da su u granicama normale propisane od strane proizvodjaca. Posle 2 nedelje opet se pojavljuje i luft zadnjeg tocka ... Serviser odbija da posalje tocak u Capriolo na reklamaciju, i tvrdi da je sad i luft normalan za tog proizvodjaca, i da oni mogu samo da dotezu tocak. Tokom serviriranja, bicikl je ostecen (ogrebotine po kormanu, i jos neka sitnija ostecenja) sto serviser naravno ne priznaje (a i ja znam da cu tesko dokazati). Konsultovao sam se sa drugim korisnicima, pa i jos jednim ovlascenim serviserom, i svi kazu da luft ne sme da postoji, i da to mora biti otklonjeno, a opet pomenuti serviser samo nudi da "dotegne tocak". Neki od mojih poznanika me savetuju da samo odem kod drugog servisera... Tako da moje pitanje je, da li stvarno nista ne mogu, da li posto serviser toliko dugo nije mogao da otkloni kvar mogu da trazim zamenu proizvoda novim, ili mogu samo da potrazim drugog servisera, i da se nadam da ce on resiti problem ? Cisto da napomenem da poznajem mnogo vlasnika Capriolo biciklova (pa i passion-a), i da niko nije imao takvih problema. Tacnije jedan kolega jeste, ali je posle prvog servisa sve u najboljem redu vec mesecima. Unapred hvala na bilo kakvom savetu ili pomoci ...
 
To je verovatno KrypronX točak, što i nije loš točak generalno. Za te pare (oko 1700 dinara je nov, na navoj), može dosta toga da izdrži.

E sad, može biti da treba da se dotegne, ako konusi i lageri nisu istrošeni (tj. prodali ti bajs sa polovnim točkom), ali svakodnevno dotezanje govori da je serviser nesposoban da popravi točak ili je cela nabla otišla (nešto naprslo, istrošeno, itd). Zamena glave/nable točka nije isplatljiva za njih (dosta posla ima, ceo točak se prepakuje i ponovo centrira), pa mislim da kad ti to rekoše, da su u vrh glave zamenili osovinu točka ili neki konus koji je pravio problem.
Vibracije koje si osetio su najverovatnije od pretegnutog/oštećenog konusa (sa jedne ili obe strane). Valjda su mislili da će popraviti luft, ako pretegnu točak, pa će kroz malo vožnje to doći na svoje mesto. Ima tu istine u tome, ali ako se ide na taj sistem, mora se raditi veoma oprezno, jer je pipavo i to obično u servisu to ne rade jer je vreme novac.

Sa obzirom da luft ne prestaje čak i posle par intervencija, neki deo je otišao ili oni baš i ne znaju da nameste taj točak. Ne bi bilo loše da fotkaš taj točak tj. deo sa osovinom/glavom, čisto da se vidi je l' iole namešteno dobro. Deo gde je račna (zupčanici) i ne možeš tek tako da vidiš pre skidanja iste, pa to preskoči.

Što se servisa kod nekog drugog tiče, ako je nešto od konusa (90% je jedan ili oba konusa otišla) ili kuglagera riknulo, servis ti je obično oko 500 dinara da se to namesti. Nije skupo, sa obzirom na svo cimanje koje si imao. Samo reci tom serviseru (pitaj po kraju je l' zna neko nekog dobrog servisera) ono što si ovde i nama. Sam konus je jeftin, do 50-80 dinara, ali ruke su skuplje jer se skida, čisti, podmazuje i doteže ponovo.

E sad, ono glavno što si pitao - zaštita potrošača. Nažalost, garancija na bajseve je krš kod nas, osim ako ti se ram ne polomi na dva dela, za sve drugo mogu da kažu da je potrošni deo. U ovom slučaju mislim da ti je pametnije da ideš kod nekog drugog servisera (koji nije Capriolo) i da ti on to namesti. Prvenstveno zbog cene, jer samo gubiš vreme sa Capriolom, a cena popravke nije velika - naravno, ako je glava točka iznutra u dobrom stanju (to će serviser da vidi kad otvori glavu). OBAVEZNO mu reci isto to što si ovde nama i donesi mu samo točak, ne moraš ceo bajs da se cimaš. Napomeni mu problem oko konstantnog otezanja točka i slično.

Sa srećom. :)
 
Mikica86, savetujem ti da pročitaš najnoviji Zakon o zaštiti potrošača i da ne očekuješ ovde sve zdravo za govoto. Mnogo puta je ponavljano jedno te isto. Kontaktiraj Savez potrošača, tržišnu inspekciju itd.
Postoji i nekoliko sajtova koji uče potrošače o njihovim pravima, a ja ću samo da citiram deo člana 52 ZZP:

...

Потрошач има право да захтева замену, одговарајуће умањење цене
или да раскине уговор због истог или другог недостатка саобразности који се
после прве оправке појави, а поновна оправка је могућа само уз изричиту
сагласност потрошача.

...
 
Posto nema u prvom postu, da pitam sigurno vec odgovoreno pitanje:
Ako prozivod porucen preko neta, u roku od 14 ima ostecenje (konkretno komodica, pojavilo se ispupcenje, tj. naduta je malo i ima jos jedno malo ostecenje, kao da je sloj odlomljen), da li ima pravo da se zahteva vracanje prozivoda i refundacija novca, ili mora ici kao reklamacija?
Kako konrektno da postupim ako moze povracaj, da ne zavrsim kao slucaj nekoga kome je reseno kao reklamacija?

MODS: Jel' mogu ovakva pitanja i odgovori da se ubace u prvi/drugi post kao FAQ?
 
U roku od 14 dana možeš da vratiš samo ispravni proizvod.
 
A sta se desava onda kada se ovakve nesaobraznosti (?) dese? Moze samo reklamacija?
 
Poslednja izmena:
Ubacuj jedan po jedan kako javim :D
 
Potrošač je isključivo odgovoran za umanjenu vrednost robe koja nastane kao posledica rukovanja robom na način koji nije adekvatan, odnosno prevazilazi ono što je neophodno da bi se ustanovili priroda, karakteristike i funkcionalnost robe.
ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA, Član 35
 
ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA, Član 35
Tako je, potrosac odgovara za umenjenu vrednost robe koja nastane kao posledica rukovanja robom na neadekvatan nacin, ali to ne dira u pravo potrosaca na raskid ugovora.
Pravo na raskid ugovora nije ograniceno i izjava o raskidu proizvodi pravno dejstvo, ne kada je potvrdi prodavac, vec od trenutka kada je upucena prodavcu. Prodavac naravno moze u sudskom postupku isticati da je vrednost robe umanjena neadekvatnim rukovanjem, pri cemu se na to primenjuju pravila o teretu dokazivanja (prvih 6 meseci se pretpostavlja da je nesaobraznost postojala u trenutku zakljucenja ugovora).
Dakle, prodavac ne moze da odbije raskid ugovora, vec samo moze da potrazuje odredjeni iznos zbog umanjenja vrednosti robe.
 
Ti slobodno javi kad nađeš prodavca koji će da ti vrati pare za vraćen neispravan proizvod, a posle da se sudi sa tobom oko umanjenja vrednosti...
 
Ti slobodno javi kad nađeš prodavca koji će da ti vrati pare za vraćen neispravan proizvod, a posle da se sudi sa tobom oko umanjenja vrednosti...
Obaveze trgovca u slučaju odustanka od ugovora
Član 34

Trgovac je dužan da bez odlaganja izvrši povraćaj uplata koje je primio od potrošača, uključujući i troškove isporuke, a najkasnije u roku od 14 dana od dana kada je primio obrazac za odustanak.

Ovlašćenja nadležnih inspektora
Član 156

U vršenju inspekcijskog nadzora nadležni inspektor ima sva prava, dužnosti i ovlašćenja koja su propisana ovim zakonom i zakonima kojima se uređuje inspekcijski nadzor u oblasti trgovine, odnosno turizma.

11) je izvršio povraćaj plaćenog iznosa koje je primio od potrošača, kao i troškove isporuke, u slučaju odustanka od ugovora u zakonskom roku od 14 dana, u skladu sa članom 34. stav 1. ovog zakona;


Prekršaj
Član 160

Novčanom kaznom u iznosu od 300.000,00 do 2.000.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

18) nije izvršio povraćaj plaćenog iznosa koji je primio od potrošača, kao i troškove isporuke, u slučaju odustanka od ugovora u zakonskom roku od 14 dana, u skladu sa članom 34. stav 1. ovog zakona;
 
Zvuči opako tako na papiru, mogli bi i Norvežani da pozavide kakva prava imaju potrošači u Srbiji. Sa druge strane, kako stvari funkcionišu u stvarnom životu čitali smo nebrojeno puta ovde na forumu.
 
Ja sam pitao kakvo pravo imam, za praksu cu videti od slucaja do slucaja.

Robom nije neispravno rukovano, nego prosto je bila toliko mala vrednost robe (trebalo je nesto osobi sto pre bukvalno, nista drugo nije moglo ranije) da se nije udubila u procenu da li je sve doslo kako treba.
Da li je na prodavcu da dokaze da nije pravilno rukovano robom, ili ne moze se vratiti roba uopste ovako?
Nije bitan tajming toliko, ako odugovlace max. zakonski, i slicno, ali kako je losa sama polica (video sam licno, na moje ime ne poruceno, pa ja moram da se cimam time) realno je i da je takva dosla.

U prevodu, na sta mogu da se pozovem u zakonu? Plus nisu nikakva obavestenja u vezi sa clanovima 27/28/29 slali.
 
Zvuči opako tako na papiru, mogli bi i Norvežani da pozavide kakva prava imaju potrošači u Srbiji. Sa druge strane, kako stvari funkcionišu u stvarnom životu čitali smo nebrojeno puta ovde na forumu.
Daj neki od tih nebrojenih primera da je prodavac odbio raskid ugovora na daljinu. Pa za to nema ni teorijske sanse jer se ugovor smatra definitivno raskinutim i pre nego sto prodavac primi izjavu o raskidu.
 
Mislim da se radilo o monitoru, ali je problem bio što je kupac prvo reklamirao monitor pa tek onda pitao da li može da raskine ugovor, tako da je to išlo kao reklamacija ali ako se dobro sećam pare su vraćene.

Tačno u zakonu nigde ne piše da proizvod treba da je ispravan, da li u nekom tumačenju ima nemam pojma, ja sam mislio da piše ali je to navedeno u tekstu koji prodavci navode na sajtu a koji je onda po ovome suprotan ZZP.
 
Potraži ovde kako je prošla Barbara, i kako su je terali da monitor koji joj nije odgovarao šalje na reklamaciju kao neispravan, umesto da joj dozvole raskid. Mogu verovatno još da kopam, ali ovo je najsvežije što mi je palo na pamet...
 
Jel u tom primeru kupac poslao izjavu o raskidu ugovora, a prodavac odbio da raskine ugovor?
To sto je neki prodavac ubedio kupca da mora da trazi reklamaciju umesto raskida i dalje nije dokaz da potrosac ne moze da raskine ugovor cak i ako proizvod ima nedostatak.
 
Mitre to je bila njena greska, jer je monitor poslat kao na reklamaciju.

Da li znaci negde stoji da mora biti ispravan proizvod, ili da je teret dokazivanja neispravnosti na kupcu u tih 14 dana?
 
Vrh Dno