Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

To ti i pričam, volim ja tehniku i gedžete i pomalo se bavim servisiranjem računara, do skoro sam iščitavao sve što mi padne pod ruku o toj materiji,mogu da dam dobre savete drugima.Jeste da se tv ne kupuje svaki dan ,ali prodavac mora da se postavi prema svakom kupcu kao da ovaj pojma nema o tome šta kupuje i da mu laički objasni i olakša kupovinu.Ali ajde i to na stranu, ali za neke dodatne uslove vezane za garantni rok koji reklamiraju, jednostavno MORA da naglasi.Moja je greška što nakon kupovine nisam iščitavao garanciju,bio sam zauzet uputstvom i setovanjem TVa.Ali nije potrebno da budem pasionirani čitač kataloga da bi kupio TV.To mora da bude jednostavno ,a ponuđena garancija ostvariva.Pravilno bi sada bilo da Monitor na sebe preuzme troškove popravke ,pošto su me, najverovatnije slučajno, obmanuli.
Isto tako ako treba da kupim akumulator za kola,ne treba mi majstor za to,ali mi zato prodavac kaže, garancija ti je 3 god ,ali imaš uslov da nakon prve godine odeš na proveru da bi ti važila i za narednu ili imaš ovaj malo skuplji i kod njega je bezuslovna garancija 3 god. I ja kupim taj skuplji.I za bojler Magnohrom 11god na kazan, ako ga servisiraš jedanput godišnje ili 10 god bezuslovne garancije na Dom prohrom bojler.I tu je razlika bila 30e,ali sam dobio informaciju bez da istražujem, to su bili retki prodavci,ali to MORA da bude tako svuda.
A i ova plazma nije bila jeftina,ali sam bio spreman da platim više zbog duže garancije.
 
Slazem se. Propust su napravili ne obavestivsi te, ali tesko da ce neko priznati da je kurvin sin.

Ne znam da li bi BG elektronik pristao da servisira tvoju uz tudje papire? Meni to zvuci kao naucna fantastika, ali tako mogu da izadju u susret ako hoce...
 
Evo imam i ja sad problematicnu situaciju.Naime 2011. godine kupio sam u monitoru neku panasonic plazmu koja je bila na akciji i za koju su reklamirali 5 god. garancije.Juce mi je ista ta plazma prestala da radi i ja pretrazim one silne knjige koje sam dobio u celofanu,a koji nisam ni otvarao od tada i nadjem fiskalni i racun i garanciju na 2 god.Jako dobro se secam da je bila 5 god. i to je bio jedan od jakih razloga zasto sam i kupovao tu plazmu.Zvao sam monitor i objasnio im stvar,medjutim,oni mi rekose da sam morao da se registrujem na panasonicovom sajtu da bih dobio te dodatne tri godine garancije.Posto sam bio sa suprugom kada smo kupovali TV,dobro se secam da mi to niko nije naglasio,a takodje ni u uputstvu nisam procitao takav podatak,a sad vidim da to ne pise ni na garanciji,a sa mnom se slaze i moja supruga koja,jelte, ima daleko bolje pamcenje od mene.Plazma je kupljena na akciji 10.11.2011. gde nigde nije bilo naglaseno da se treba registrovati na panasonic sajt.ekranetu sam nasao podatak da je u monitoru bila akcija i od 15.11.2011. gde je lepo naglaseno sta je potrebno da se uradi da bi se dobila produzena garancija,ali kada sam je ja kupovao to nije bio slucaj.E sada mene zanima,osim sto sam ispao glup pa nisam citao sitnim slovima pisanu garanciju kada sam kupio TV,da li ovo znaci da sam ga ispusio za garanciju,posto se ja nisam registrovao na sajtu panasonica,jer mi to nije bilo predoceno ili ima nekog smisla juriti po inspekcijama i traziti pravdu ?

Da li imaš flajer, reklamu, garantni list, skrinšot ili bilo koji dokaz da je garancija navedena da je 5 godina i da nisu stavili zvezdicu i naglasili da moraš da registruješ aparat na sajtu kao recimo Toshiba ili Vox? Ako imaš dokaz javi se na [email protected] možemo da uradimo prilog i pokušamo tako da ti rešimo muku.

Problem je što komercijalnu garanciju daje uglavnom uvoznik i proizvođač te ako napišu da treba da skačeš unatraške kroz tri zapaljena kruga vatre dok pevaš Japansku držžavnu himnu to moraš ispuniti da bi ostvario dodatnu komercijalnu garanciju dok zakonsku garanciju(famoznu saobraznost) ostvaruješ samom kupovinom i dovoljan ti je dokaz kupovine- fiskalni račun.

Imao sam neke reklamacije na plazme, ekrani koštaju kao sam đavo, a i na našem tržištu nema rezervnih delova zbog toga što je 2011. ukinuta obaveza da se posedujue rezervni delovi čak i za aparate koji se prodaju u radnjama jer ministarstvo trgovine naravno štiti trgovce i servisere. Potrošači su zadnja rupa na svirali.
 
Poslednja izmena:
Nemam, ja sam se informisao tada na netu, na sajtu Monitora je bila slika plazme,natpis AKCIJA, pored slike detaljne specifikacije uređaja i u okviru toga je pisalo garancija 5 godina, jasno se sećam, ali nemam skrinšot, a siguran sam da nije pisalo ništa o registraciji uređaja, jer bih u suprotnom sigurno izvršio registraciju? Samo da mi je prodavac rekao registruj se,sad bi bio miran, ovako ,pušim se kao kotlić već danima ,poslao sam mailove i našima, našao sam neki kontakt,a i mađarima,pa ćemo videti.
 
Čekaj, opljunuo si po firmi javno, spočitavaš im šta su oni "morali" da urade, a osnovnu potrošačku obavezu nisi uradio. Razlozi tipa bio sam zauzet uputstvima su ranga "nisam doneo domaći zadatak pojeo mi ga je pas". Ja kada nešto kupujem, proveravam sam uređaj da nije oštećen, ko će meni verovati da ga nisam ja ogrebao pri raspakivanju ili pri montaži, proveravam papire koje sam dobio i to je to.

Nikakav dokaz nemaš gde čak ni oni nisu tu da se "brane", ali jasno se sećaš da je to tako bilo, imaš devojku svedoka, malo ozbiljnosti nije na odmet. TV ti je crkao posle 4 godine, ne posle 2 godine i jedan dan pa da si sad nešto besan. Više mi se čini da te boli račun servisa ili kupovina novog TV-a, a bes iskaljuješ javnim pljuvanjem firme bez validnih dokaza. Ono što ti ostaje jeste da probaš da rešiš problem nekim zaobilaznim putevima, direktno u nekom servisu, oni nemaju razlog da ti ne servisiraju uređaj ukoliko imaju informaciju, a imaju sigurno da je TV imao 5 godina garanciju. Oni svaku popravku debelo naplate od proizvođača, odbijanjem bi samo sebi izbili pare iz džepa. Druga opcija je da ili popraviš TV o svom trošku (koliko uopšte može to da košta) kao i da kupiš novi TV.
 
Poslednja izmena:
A sto je nerealno? Pa taj neko ne moze da gata da li ce svaka sledeca kartica/roba da se kvari u garanciji. A proizvodjac, kad vec ne ume da napravi kartu koja traje 2 godine, onda i treba da obezbedi novu i na nju nove dve godine garancije, posto je jelte nova roba u pitanju.
Kad vec se cimas, nosis karticu na servis i istovremeno je nemas to najmanje je sto mogu da urade ne bili zadrzali kupca ubuduce.
 
Poslednja izmena:
Znaci ovde se stvarno neki prave Tose....
Kada sam rekao da se ne lazemo....mislio sam da ce tu biti i kraj price...ali ne...eto dezurni advokat....pogledajte malo oglase na KP....kupuju ljudi kartice..i to ne da bi rudarili ...vec 99 % njih da bi ih pokvarili i uzeli pare....
 
Poslednja izmena:
Ako si se pronasao u tome, onda OK, ja ne pricam o ljudima sa zadnjim namerama vec o normalnom korisniku. Po zakonu je tako i da je drugacije ne bi valjalo.
 
Ovo je nerealno....to bi u praksi znacilo da neko jednom izvadi pare iz dzepa i dozivotno menja kartice....da se ne lazemo....
Zakon o obligacioniim odnosima
http://paragraf.rs/propisi/zakon_o_obligacionim_odnosima.html

Produženje garantnog roka

Član 503

(1) U slučaju manje opravke, garantni rok se produžava onoliko koliko je kupac bio lišen upotrebe stvari.

(2) Međutim, kad je zbog neispravnog funkcionisanja izvršena zamena stvari ili njena bitna opravka, garantni rok počinje teći ponovo od zamene, odnosno od vraćanja opravljene stvari.

(3) Ako je zamenjen ili bitno opravljen samo neki deo stvari, garantni rok počinje teći ponovo samo za taj deo.
 
Treba biti oprezan u vezi ovog zakona o obligacionim odnosima jer apsolutno niko ne zna gde ni kada ni kako se on primenjuje. To je set dobre poslovne prakse i sa mnogim zakonima se 'kolje'
Za član 503, stav 2 taj zakon kaže da garancija ponovo teče od zamene, što podrazumeva novi fiskalni račun.

Ali zakon o fiskalizaciji (ili kako se vec zove) kaže da nije neophodno izdavanje novog računa ako se proizvod menja za identičan model iste namene i istog proizvođača.
A ZZP kaže da garancija teče od datuma kupovine.
Ovaj zakon je u praksi bezvredan. Ni inspekcija ne zna šta da radi sa njim.
 
Super....raj za prevarante.....ovo bi trebalo ukinuti ....zar nije dovoljno produžiti rok za to vreme koliko je kupac bio bez predmeta kupovine....ovo sa komplet garantnim rokom je totalna nebuloza....
Vidi se da niste u poslu sa hardware-om .....sta sve ljudi rade...ne biste poverovali.....
 
@mikenziyu
Za ostvarivanje garancije nije neophodan fiskalni račun, dovoljan je neki dokaz (slip od plaćanja karticom, izvod iz banke...) pa pretpostavljam da je dovoljan i papir o zameni neispravnog uređaja novim.
@abacus
Samo odgovor na jedno pitanje:
Da li garancija (saobraznost) važi za određenu kupovinu ili za proizvod koji sam kupio? Ako važi za kupovinu onda je ok tako kako ti kažeš, ako važi za uređaj onda novi uređaj treba da ima novu garanciju.
Da li misliš da je proizvod koji se pokvari u 24m i ne može se popraviti dobar?
Ako misliš da je korisnik pokvario uređaj, odbi mu garanciju. Posle 6 meseci kupac je obavezan da dokazuje kako je nastao kvar, do 6 meseci nije.
 
Zastita potrosaca kroz zakone i praksu

@mikenziyu
Za ostvarivanje garancije nije neophodan fiskalni račun, dovoljan je neki dokaz (slip od plaćanja karticom, izvod iz banke...) pa pretpostavljam da je dovoljan i papir o zameni neispravnog uređaja novim.

Kakav god papir da daš kao prodavac/servis, ne može biti validniji od fiskalnog računa koji si zakonski u obavezi da izdaš.

Ako za zamenu proizvoda nisi dužan da izdaš novi fiskalni, zašto bi onda neki papir sa pečatom i potpisom bio validan za produženje garancije.

Stvari nisu tako jednostavne i ne mogu se objasniti pukim navođenjem zakona.
 
Poslednja izmena:
Čekaj, opljunuo si po firmi javno, spočitavaš im šta su oni "morali" da urade, a osnovnu potrošačku obavezu nisi uradio. Razlozi tipa bio sam zauzet uputstvima su ranga "nisam doneo domaći zadatak pojeo mi ga je pas". Ja kada nešto kupujem, proveravam sam uređaj da nije oštećen, ko će meni verovati da ga nisam ja ogrebao pri raspakivanju ili pri montaži, proveravam papire koje sam dobio i to je to.

Nikakav dokaz nemaš gde čak ni oni nisu tu da se "brane", ali jasno se sećaš da je to tako bilo, imaš devojku svedoka, malo ozbiljnosti nije na odmet. TV ti je crkao posle 4 godine, ne posle 2 godine i jedan dan pa da si sad nešto besan. Više mi se čini da te boli račun servisa ili kupovina novog TV-a, a bes iskaljuješ javnim pljuvanjem firme bez validnih dokaza. Ono što ti ostaje jeste da probaš da rešiš problem nekim zaobilaznim putevima, direktno u nekom servisu, oni nemaju razlog da ti ne servisiraju uređaj ukoliko imaju informaciju, a imaju sigurno da je TV imao 5 godina garanciju. Oni svaku popravku debelo naplate od proizvođača, odbijanjem bi samo sebi izbili pare iz džepa. Druga opcija je da ili popraviš TV o svom trošku (koliko uopšte može to da košta) kao i da kupiš novi TV.
U pravu si, nemam nikakav dokaz,a i probaću zaobilaznim putem, ali ništa nisam izmislio, kako sam rekao tako je i bilo i naravno da me boli plaćanje servisa ili novog TV-a,krivica jeste moja,ali i ne samo moja.
 
Nisam ja tebe nazvao lažovom, niti sam rekao da ti ne verujem. Čak šta više znam kako dotični posluju i siguran sam da govoriš istinu, ali ima ono nešto što se zove etika. Ne možeš nekog javno kamenovati, a nemati dokaz protiv njega. Sve ovo ti je dobra škola za ubuduće, samo to sam hteo da kažem.
 
Nisam ja tebe nazvao lažovom, niti sam rekao da ti ne verujem. Čak šta više znam kako dotični posluju i siguran sam da govoriš istinu, ali ima ono nešto što se zove etika. Ne možeš nekog javno kamenovati, a nemati dokaz protiv njega. Sve ovo ti je dobra škola za ubuduće, samo to sam hteo da kažem.
Naravno, evo za nauk meni,a i da se nekome slično ne dogodi, ja ću svakako ovde javiti epilog.
 
Da li imaš flajer, reklamu, garantni list, skrinšot ili bilo koji dokaz da je garancija navedena da je 5 godina i da nisu stavili zvezdicu i naglasili da moraš da registruješ aparat na sajtu kao recimo Toshiba ili Vox? Ako imaš dokaz javi se na [email protected] možemo da uradimo prilog i pokušamo tako da ti rešimo muku.

Problem je što komercijalnu garanciju daje uglavnom uvoznik i proizvođač te ako napišu da treba da skačeš unatraške kroz tri zapaljena kruga vatre dok pevaš Japansku držžavnu himnu to moraš ispuniti da bi ostvario dodatnu komercijalnu garanciju dok zakonsku garanciju(famoznu saobraznost) ostvaruješ samom kupovinom i dovoljan ti je dokaz kupovine- fiskalni račun.

Imao sam neke reklamacije na plazme, ekrani koštaju kao sam đavo, a i na našem tržištu nema rezervnih delova zbog toga što je 2011. ukinuta obaveza da se posedujue rezervni delovi čak i za aparate koji se prodaju u radnjama jer ministarstvo trgovine naravno štiti trgovce i servisere. Potrošači su zadnja rupa na svirali.

Uz pomoc webarchive, pronadje se proizvod. Pa da pomognem coveku:

https://web.archive.org/web/20111124065514/http://www.monitor.rs/index.php?page=shop.product_details&category_id=42&flypage=flypage.tpl&product_id=5477&option=com_virtuemart&Itemid=82
 
^ Sa stranice: "Garancija od 5 godina važi za proizvode kupljene u periodu od 15.11.2011 do 31.11.2011."

A on je TV kupio pre početka akcije - 10.11.2011.
 
^ Sa stranice: "Garancija od 5 godina važi za proizvode kupljene u periodu od 15.11.2011 do 31.11.2011."

A on je TV kupio pre početka akcije - 10.11.2011.
To je dokaz da sam ja z. stvar, ipak mislim da je tu nešto menjano,nije pisao ovaj rok, već samo garancija 5 godina.Na garanciji od dve godine ,navedeno je da je plazma iz Mađarskog Panasonica, a našao sam da su mađari imali akciju za ceo novembar 2011. Čak mi je i prodavac iz Monitora rekao da se seća te akcije da je bila ,pa prekinuta,pa ponovo pokrenuta...
Odgovorili su mi naši,negativno, sada još da vidim šta će mi Mađari odgovoriti i da privedem ovo kraju.Hvala svima na pomoći.
 
Previdom vlasnika (što nije čudno jer su čoveku izvadili bugreg "viška") istekla mu je garancija za hard disl u Hellasu, ali na Seagatevom sajtu garancija je do decembra?

Da li vredi nositi hard disk u ABISu i kako
 
Imam jedno pitanje.
Predao sam uređaj na servis kome je garancija isticala 15.10.2015,ja sam uređaj predao 22.9.2015
Od ALTIja dobio pismeno obaveštenje od 26.9.2015 da je uređaj primljen na servis ali do danas nemam nikakvo dalje obaveštenje.

U pismu piše da je "rešavanje reklamacije u zakonskom roku"

Koliki je taj "zakonski rok" po novom Zakonu? Da li da cimam ALTI ili da čekam još?
 
Imam jedno pitanje.
Predao sam uređaj na servis kome je garancija isticala 15.10.2015,ja sam uređaj predao 22.9.2015
Od ALTIja dobio pismeno obaveštenje od 26.9.2015 da je uređaj primljen na servis ali do danas nemam nikakvo dalje obaveštenje.

U pismu piše da je "rešavanje reklamacije u zakonskom roku"

Koliki je taj "zakonski rok" po novom Zakonu? Da li da cimam ALTI ili da čekam još?
U roku od 8 dana su trebali da ti odgovore. Znaci max 30.9. je odgovor trebao da padne. Zovi i iscimaj ih zasto nisi dobio nikakav zajonim odredjen odgovor posle osam dana. Da to pod hitno rese, imaju fore jedan dan da ti have, u suprotnom...znas sam.
 
Zakonski rok je 30 dana za tehničku robu, što znači da samo što nije istekao, ja bih ih već uveliko iscimao.
 
Tačnije, rok za odgovor prodavca na reklamaciju je 8 dana, a za rešavanje reklamacije 30 dana.
 
Hvala na informacijama sada sam ih iscimao.
Kažu da uređaj ne može da se popravi u zakonskom roku tako da ću dobiti novi uređaj
 
^ Sa stranice: "Garancija od 5 godina važi za proizvode kupljene u periodu od 15.11.2011 do 31.11.2011."

A on je TV kupio pre početka akcije - 10.11.2011.
isto mu se dogodilo kao i meni sto sam napisao 2 strane ranije:
Isto je davao indesit - ariston, ali sam ja recimo kupio 5 dana posle te akcije i nisam dobio dodatne 3god.
A evo upravo sam proverio sad na sajtu od 01.10. ponovo vazi produzena garancija, sto ce reci da sam ja uredjaj (i to 2 komada) kupio u jako kratkom periodu kada to nije vazilo, mada sam to znao jer sam se sam informisao o tome.
http://www.dodatnagarancija.com/?page=blank
 
Poslednja izmena:
U roku od 8 dana su trebali da ti odgovore. Znaci max 30.9. je odgovor trebao da padne. Zovi i iscimaj ih zasto nisi dobio nikakav zajonim odredjen odgovor posle osam dana. Da to pod hitno rese, imaju fore jedan dan da ti have, u suprotnom...znas sam.

4. Рекламација
Рекламација и начин решавања рекламације
Члан 56.



Продавац је дужан да без одлагања, а најкасније у року од осам дана од
дана пријема рекламације, писаним или електронским путем одговори
потрошачу на изјављену рекламацију. Одговор продавца на рекламацију
потрошача мора да садржи одлуку да ли прихвата рекламацију, изјашњење о
захтеву потрошача и конкретан предлог и рок за решавање рекламације. Рок не
може да буде дужи од 15 дана, односно 30 дана за техничку робу и намештај,
од дана подношења рекламације.
http://mtt.gov.rs/download/1(2)/ZZP.pdf

Prema ovom gore, tih 8 dana roka za odgovor na reklamaciju se sadrže u roku za rešavanje iste, pa bukvalno ostaje 7, tj. 22 dana za rasplet => rok za rešenje ističe 22.10. ;)
 
Poslednja izmena:
Treba biti oprezan u vezi ovog zakona o obligacionim odnosima jer apsolutno niko ne zna gde ni kada ni kako se on primenjuje. To je set dobre poslovne prakse i sa mnogim zakonima se 'kolje'
Za član 503, stav 2 taj zakon kaže da garancija ponovo teče od zamene, što podrazumeva novi fiskalni račun.

Ali zakon o fiskalizaciji (ili kako se vec zove) kaže da nije neophodno izdavanje novog računa ako se proizvod menja za identičan model iste namene i istog proizvođača.
A ZZP kaže da garancija teče od datuma kupovine.
Ovaj zakon je u praksi bezvredan. Ni inspekcija ne zna šta da radi sa njim.

Ministarstvo uredno navedene citat obligacija ali nigde nema praktične primene istog. Za dve i po godine rada na zaštiti potrošača i primljenih preko 20 000 reklamacija putem telefona, mejla i pošte nisam naišao slučaj da je ikome trgovac ili servis produžio garanciju na osnovu Zakona o obligacionim odnosima.

Problem je što tržišna inspekcija neće da radi osim kada eksplicitno navedeš na osnovu kog člana su nadležni. Recimo onaj član o zameni robe za novu u prvih 6 meseci od kupovine je mrtvo slovo na papiru jer ne postoji sankcija za trgovca koji ne primeni taj član i tako još bezbroj stvari. Tržišna inspekcija prihvata i reklamaciju koja kaže "Draga gospođo, danas je lep dan, Vi ste *****, odbijamo Vam reklamaciju", samo je važna da je odgovoreno u zakonskom roku od 8 dana.

Takođe, tržišna inspekcija nezakonito prosleđuje privatne podatke potrošača koji su podneli prijavu trgovcima, i često odbijaju da kazne trgovca ako se dogovore sa potrošačem što ne smeju da urade s obzirom da potrošač nije stranka u sporu što ukazuje na moguću korupciju tržišnih inspektora.
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno