Kad već tako nešto pričaš,samo ću ti reći da sam završio smer na fakultetu koji se zove "upravljanje kvalitetom" i znam veoma dobro o čemu pričam.U svakoj prozivodnji imaš proizvode koji su namenjeni nekom tamo švlj tržištu.
Donekle si u pravu, za telefone mozda jeste tako, za brdo proizvoda nije. Btw. znanje na fakultetima je povrsno, mnogo ces bolje shvatiti znanje u praksi. Btw. jel to FON?
Slozeniji uredjaji koji se u svetu prave samo na jednoj/dve linije se gledaju kao zasebna celina, odnosno svi proizvode za sve. Za neka trzista na kojima se proizvod mora probiti vrsi se detaljniji Quality Check (Mercedes C za USA), ali onaj ko pravi proizvod za Ukrajinu ce praviti i proizvod za San Francisco.
Sa druge strane imamo telefone, laptopove i ostale "male" uredjaje koji se prave na par desetina/stotina linija u svetu, ovde se uredjaj ne posmatra toliko kao zasebna celina. Grubo uprosceno ce postojati linije koje proizvode uredjaje najboljeg kvaliteta (Tier 1 - T1), proizvode osrednjeg kvaliteta (Tier 2 - T2), ali i linije koje daju los kvalitet (Tier 3 - T3) - linije sa novim radnicima, linije sa nezainteresovanim i losim radnicima itd. Tier linije se moze videti kroz output i Quality KPI na finalnom Quality Check-u, a na to ce uticati stanje opreme, mindset ljudi, a mozda cak i Quality Tracking mada to je za telefone tesko izvesti i vezati direktno sa linijom. Takodje postoji specijalna linija odnosno model zona (T0). Na osnovu ovoga se moze uociti da stvarno postoje proizvodi razlicitog kvaliteta. Tiera moze biti mnogo vise, ja sam za ovaj primer stavio/lupio da postoje 3 klasicna i 1 specijalni tier.
Niko ne moze tacno tvrditi ali ukoliko fabrika primenjuje kontinualni improvement kroz Lean generalno se moze reci da T0 linija ima najmanje, T1 nesto vise, T2 najvise, a T3 najverovatnije brojno gledano izmedju T0 i T1. Cilj je da T3 linija bude 0, ali one ce uvek postojati jer se volume iPhone-a uvek povecava. Neko moze promeniti parametre ocenjivanja, pa ce T1 linija postati T2, T2 postati T3 itd.
Koga ne zanimaju detalji neka preskoci tekst i ode na zakljucak.
Sav input materijal je uvek isti, niko nije lud da komplikuje proces i da stavlja sa jedne strane materijal za nasa trzista, sa druge strane materijal za EU, NAFTA i druge regione. To se jednostavno ne radi, jer je cost proizvoda tada veci i generalno ce mnogo cesto dolaziti do s****a koja nikome ne trebaju.
Posto iPhone montiraju ljudi (mnogo ljudi

), moze se slobodno reci da ljudski faktori najvise uticu na kvalitet proizvoda:
1. Iskustvo sa modelom
Ukoliko je linija ranga T1 i krenula je da pravi iP5 od pilot proizvodnje 2012., ona ce doticni praviti do njegovog EOL (End Of Life, ova skracenica ima i drugih znacenja). Doticna ekipa ce se tako ispraksovati da ce prakticno svaki telefon biti skoro idealan, defekata skoro 0. Medjutim ukoliko ta ekipa krene da pravi iP6s u decembru 2015. jer je potraznja za iP5 mnogo mala, onda ce taj iP6s biti kvaliteta T3/T2 i to prvenstveno zbog neiskustva radnika sa iP6s. Vremenom (npr. posle mesecak dana) oni ce sustici kolege, pa ce taj iP6s ce biti T1/T2 kvaliteta.
Takodje vremenom ce se i T3/T2 linije poboljsavati, razvice se repetitivnost procesa, kvalitet proizvoda ce biti sve bolji i bolji. Na primer u avgustu 2016. se realno moze ocekivati da ce kvalitet proizvoda T3 linije, biti u rangu kvaliteta linije T1 negde u oktobru/novembru mesecu, a u zavisnosti od brojnih faktora ova vremenska razlika moze biti mnogo mnogo manja.
Pored razlike u ljudima, T2 linije mogu npr. imati neku stariju opremu koja se i dalje moze primenjivati, nece niko da plati neki novi zavijac ~1500 evra, bar code citac od isto toliko novca ako ne mora, ili da bi se reklo da je sve novo. Ukoliko bi se npr. ubacila bolja oprema, onda ta T2 linija moze biti za neko vreme T1. Generalno stara oprema moze sporije raditi, moze da zeza, hoce da uradi pa nece da uradi operaciju, pa dok se to popravi, pa jos ako su takvi kvarovi cesti itd.
2. Mindset
Ukoliko radnici zele da posteno zarade svoju platu, onda ce oni biti T1 radnici. Ukoliko se pak taj radnik nalazi na T3 liniji, njega ce da prebace na T1 liniju kako bi on bio okruzen ljudima njegovog kalibra, cilj svega ovoga je proizvod u +6 Sigma kvalitetu. Takav radnik ce ucestvovati i u predstavljanju sugestija (ukoliko postoji takav sistem), preuzeti brigu o alatima itd., on ce mozda cak i dobiti unapredjenje posle nekog vremena. Line balancing ovih razmera navodi na to da imamo T1, T2 i T3 linije. Ovoj ideologiji se tezi, ali u praksi i haosu proizvodnje ce se na istoj liniji duzi vremenski period (citaj uvek) nalaziti T1, T2 i T3 radnici, ali izlazni Quality KPI ce svrstati tu liniju u pravi Tier.
Ukoliko fabrika ima model zonu - npr. prva linija koja proizvodi iP6s, na toj liniji ce raditi najbolji radnici u fabrici, sva poboljsanja na toj liniji ce se "horizontalno" siriti (sirice se unapredjenja na ostale linije). Sa ove/ovih linija izlaze najbolji iP uredjaji.
3. Normalna raspodela
Ko ne zna, to je ovo:
http://www.regentsprep.org/regents/math/algtrig/ats2/normal67.gif
Za ovaj primer levo od centra ce biti losiji kvalitet, a desno od centra bolji kvalitet, centar je nominalni kvalitet.
Disperzija/raspianje podataka/granice u kojima moze biti kvalitet proizvoda ce biti jako uzane za T1 liniju sto govori da je proces kontrolisan i idealan, za T2 ce biti u okviru ocekivanja, a za T3 ce biti verovatno nesto sire od ocekivnja. T1 grafik ce uzan, pomeren u desnu stranu u odnosnu na reperni grafik a 50%+ proizvoda ce imati bolji kvalitet od nominalnog. T2 ce imati siri grafik (u okviru ocekivanja), njegov centar bice u, prakticno malo ce odstupati od, centra repernog grafika gde ce se podjednako proizvoditi uredjaji boljeg i losijeg kvaliteta. T3 grafik ce biti sirok, pomeren u stranu, pri cemu ce 50%+ proizvoda biti losijeg kvaliteta od nominalnog, ali i dalje u okviru ocekivanja. T3 grafik ce biti najsiri i tu se mora raditi ka boljoj kontroli procesa.
Sa svim ovim gore stavkama lako se moze reci da T0 pravi za novinare sajmove, keynote, serije, filmove itd., T1 pravi - USA, T2 - EU, T3 - Srbija i ekipa, medjutim sve njih zeza statistika. T1 ne moze da napravi 100% proizvoda dobrih i idealnih, oni ce praviti proizvode u normalnoj raspodeli, nesto ce biti loseg kvaliteta u -6 sigma, nesto ce biti vanserijskog kvaliteta u +6 sigma, ali osnovna razlika izmedju ovih T1, T2 i T3 ce biti disperzija (sirina grafika). Svako od ovih Tiera ce pre ili kasnije napraviti defekt koji kod T0 nece otici dalje, a za ostale linije zavisi od toga sta je isplativije (skuplji Quality Check ili bolja Customer podrska). Takodje T1 moze da pravi super uredjaje, ali doci ce pre ili kasnije takav batch input-a da ce svi telefoni imati nesto veci zazor od nominalnog. Ukoliko neko primeti, mozda se ta proizvodnja ukoliko je jos tu prebaci za neke T2 drzave. Cesto ovi proizvodi odu dalje ili se uhvate u nekim kasnijim procesima npr. skladiste.
Zbog ovolike disperzije u procesu i anomailija, uvek, ali uvek ce se vrsiti Quality Check kriticnih funkcija, telefon mora da radi, display mora da radi, dugmici moraju da budu montirani, itd. Kroz maglu se secam da Apple stavi ~50-100 telefona u neki uredjaj sto okrece iPhone-e i tako testira rad gyroscope-a i cega sve ne jos. Sta je OK ide dalje, sta nije ide na doradu.
Zakljucak:
Verovatno da T1/T2 linije u najvecoj meri proizvode za EU/NAFTA regione. Za second tier regione npr. Azija, Juzna Amerika verovatno ide i T1, najvise T2 i nesto T3 uredjaja. Za sirotinju kao sto smo mi idu T2 i T3 uredjaji, mozda nekad dodje neki T1 batch. Uvek ce se miksati svi Tieri kako bi Quality Tracking ostao dobar, ukoliko sabiju najgori kvalitet kod nas te telefone nece niko kupovati kroz jednu dve generacije. Dobri uredjaji u normalnoj raspodeli tesko da ce moci da cine znacajniju brojku koja ce se uociti na trzistu.
Iskreno govoreci, kupiti iPhone u Srbiji verovatno i jeste
lutrija, a osnovni razlog za ovo je proizvodnja u Kini gde je mindset da se ne proizvodi kvalitetan vec sto jeftiniji proizvod. Cinjenica da 200 servisera za dan popravi 16,000 telefona u EU odnosno godisnje 5 miliona telefona - 2.5% od ukupne proizvodnje, za EU znatno vise, a jos vise od % tog modela govori da kvalitet nije neki.
Samsung sa druge strane pravi telefone u Juznoj Koreji, gde je mindset okrenut ka kvalitetu dok je cost proizvodnje na drugom mestu, pa se iz ovog razloga kod Samsung proizvoda ne vidi ni upola defekata kao kod iPhone-ova. Slobodno cu reci da Samsung proizvodi hardverski znatno kvalitetniji proizvod od Apple-a. Tacnost ove tvrdnje se uocava u MacPro-u koji nije imao nijedan problem od za skoro 1.5 godina proizvodnje, razlog, assembled in USA.
Kako Apple resava probleme kvaliteta? Customer podrskom naravno, ovima drugima to ne treba jer oni proizvode kvalitetnije uredjaje.
@Srbi zagledaju telefone
Nekriticni defekti se analiziraju kroz CPA - Customer Perception Analysis. Dnevno se uzme sa linije nekoliko telefona, pri cemu neko zagleda te telefone mnogo detaljnije nego svi mi ovde zajedno na forumu, gledaju zazore, da li je sve montirano kako treba da li ima zareza/riseva, da li je kamera dobro postavljena itd. itd. itd. Taj sto radi na CPA zna defekte koji nisu ni dokumentovani od strane usera, tako da oni dobro znaju sta stize kod nas, tako da mi useri obavezno trebamo da zamenimo telefon koji "cupa" dlake. Ukoliko se vide zarezi na istom mestu na lupam 50% telefona, onda verovatno sve staje gleda se gde je problem eliminise se problem, proizvodnja se nastavlja. Ovo sa tim defektom ako nije otislo dalje verovatno se doradi, a ukoliko je neki mnogo mali defekt dorada se mozda cak i ne vrsi (zavisi od primera do primera).
Edit: Menjajte telefone koji cupaju dlake, sve je to neko svesno/nesvesno pustio dalje, ili nije uspeo da doradi, to je Vase pravo

.