Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

-Ne razumem zasto bi uvoznici bili u problemu?i da kosta 300e sad moraju po zakonu da zamene za isti ili slicnih performansi/kapaciteta.


Ko je pominjao uvoznike? U problemu su sad ovi koji mozda nece moci da dobiju zamenu zbog "nestasice na trzistu", vec iznos sa fiskalnog koji sad nije dovoljan da se kupi disk iste velicine.
 
Meni je hard na izdisaju i zreo za reklamaciju. Placen je 5.999 u Benchu svojevremeno ali kako firma vise ne radi pretpostavljam da pare nema ko da mi vrati. Mozda Alti? Nevezano za ishod, bas me zanima resenje ove specificne situacije.


Uvoznik ti ne moze vratiti novac.
Jedino mozes dobiti drugi uredjaj.
 
Poznavajući mentalitet srpskog prodavca, vrlo je moguć scenario da krajnjem korisniku u radnji ponude iznos sa fiskalnog a da taj isti prodavac od dobavljača uzme isti takav hard disk u zamenu... Zarada ide u džep prodavca, zna se...
 
Ma da, kad im odgovara, onda nude po poslednjoj maloprodajnoj ceni, koja je najčešće mizerna za proizvode sa garancijom od npr. 5god, a kad se desi da nešto poskupi, onda je sa fiskalnog. Mislim da bi svako ko se nađe u takvoj situaciji trebalo prethodno da se raspita da li postoji takav ili sličan model u maloprodaji, pa ako ga imaju, onda da zahteva zamenu, a ne povrat keša.
 
Ali nema radnje. Kome uvoznik da radi robno razduzenje? Ne moze direktno kupcu.
 
Ma da, kad im odgovara, onda nude po poslednjoj maloprodajnoj ceni, koja je najčešće mizerna za proizvode sa garancijom od npr. 5god, a kad se desi da nešto poskupi, onda je sa fiskalnog. Mislim da bi svako ko se nađe u takvoj situaciji trebalo prethodno da se raspita da li postoji takav ili sličan model u maloprodaji, pa ako ga imaju, onda da zahteva zamenu, a ne povrat keša.

Nije bas tako jednostavno. Recimo ovako maloprodaja X je pre izvesnog vremana uzela disk iz VP-a po 50e i prodala po 65e recimo. Diskovi su u medjuveremenu skocili, i sad kupac dolazi da reklamira disk. MP salje u VP gde je uzela disk, VP nema i moze samo novcano da ponudi. MP je u medjuvremenu nabavila disk od druge VP koja ih ima ali ovaj put po 120e i ima ga na stanju. Medjutim ona kupcu taj disk ne moze da izda kao zamenu za reklamaciju. Evo zasto, recimo MP ima 1 kom na stanju, kupac vraca disk MP ima 2 kom na stanju, MP nosi u VP, VP nema disk, daje novcano, MP unosi razduzenje i sad opet ima 1 kom na stanju. E sad ako taj 1 kom da kupcu kao razresenje reklamacije onda ne slaze stanje lagera, sto je prekrsaj. Razduzenje preko visine fiskalnog koliko ja znam je isto prekrsaj.
Da li je VP moze da odradi novcano i ako ima na stanju disk je vec drugo pitanjue. U svakom slucaju MP mora da odradi onako kako VP njemu zavrsi reklamaciju.

Jos nesto ako kupac sumnja da je MP njega razduzila novcano, a od VP dobila zamenu, MP opet taj disk ne moze legalno da proda posto nema ulaz za njega.
 
Poslednja izmena:
Sad je već slika jasnija. U ovom slučaju cela reklamacija zavisi od volje i mogućnosti VP (uvoznika). Zakon štiti krajnjeg kupca a MP (prodavac) je u procepu...
 
@JoKa
To što si napisao mi je sve jasno i deluje ok, ali kako onda MP može da vrati pare ispod iznosa na fiskalnom računu ? Priimer grafičke: kupljena za 15.000 dinara, posle 1.5 godine reklamirana, VP razdužila novčano MP, MP plaća kupcu iznos poslednje maloprodajne cene koja može da bude i 7500 dinara, znači vraćeno je kupcu pola iznosa sa fiskalnog računa ?
 
Pa ni VP ne razduzi MP po nabavnoj ceni vec po umanjenoj, u praksi do 6 meseci bi trebalo da ide razduzenje sa racuna, posle toga ili ekvivalentna zamena ili trenutna vrednost, ako tog artikla nema vise u ponudi onda po vrednosti zamene na taj dan, maksimalno do iznosa sa racuna. Kupac nije ostecen posto za taj novcani iznos moze da kupi novu robu sa novom garancijom koja ima iste ili bolje performanse. U ovom slucaju 15000 din je placeno, posel 1.5 godine VP je razduzio MP za 7000, po meni je logicno da MP na tu cenu doda svoju zaradu recimo 10% i za 7700 razduzi kupca. Znaci opet samo MP gubi zaradu, kupac ne bi smeo da je na gubitku. U praksi jako je retko novcano razduzenje, obicno se dogovara zamena 1 za 1.

Kako bi na sudu recimo islo dokazivanje da li je 1TB WD adekvatna zamena za 1TB Samsung ili GTX560 za GTX275.... nema predstavu ali verujem da bi u tom slucaju samo advokati imali koristi :)
 
Poslednja izmena:
Pa da napisem I moje skorašnje iskustvo u vezi sa poštovanjem garantnog roka.

Preminula je grafička karta hd4870 kupljena u Monitor-u (preko puta „Lole“ ), predata je 21.10.2011 godine.

Pošto službeno jako često idem u Telekom koji je jako blizu, u dva navrata sam lično svratio do radnje da se raspitam šta se dogadja i to 03.11.2011 i 20.11.2011. Pri mojoj drugoj poseti znači 21 dan od predaje defektne grafike podsetio sam ih da je zakonska obaveza da me obaveste o realizaciji garancije u roku od 15 dana.

Potpuno neočekivano dobio sam poziv istog dana da je kartica pokvarena i da se ne može popraviti, takodje sam dobio i dve opcije za zamenu koje nisu bile adekvatna zamena (po mišljenju poznanika). U pitanju su bile ati 6770 i gtx550ti. Tražio sam 6850, što sam na kraju i dobio.

U pitanju je gigabyte 685OC 1gd na samoj grafici piše da je revizija 1.2 tako da ne verujem da je u pitanju defektna serija sa kojom su neki članovi foruma imali problema.

E sad dolzim do problema pitao sam prodavca gde se nalazi garancija reče covek u kesi. Kada sam dosao kući i pogledao „novi“ garantni list .... datum isti kao sto je bio i na staroj garanciji 02.07.2011 (istampan u pogrešnom datumskom formatu 07/02/2011).
Niti su mi produžili garanciju za vreme koje je kartica bila kod njih (21 dan) niti su mi dali pripadajuću garanciju na nov proizvod - 36 meseci. Ali zato sam dobio garantni list od firme Grappolo international koji glasi na karticu drugog serijskog broja i modela.

Sve u svemu zvaću ih u ponedeljak (14.11.2011) da pitam o čemu se radi i da ih podsetim na famozni član 503. zakona o obligacionom pravu. Malo sam se raspitivao oko toga i informacije koje sam dobio su da je za to nadležna Tržišna inspekcija.
Nije da nisam zadovoljan, ali ako im dobavljač već daje garanciju od 36 meseci ne vidim razlog zašto je nisu dali i meni.

Toliko za sad.
 
Ispravi me ako gresim, ali ako se proizvod menja istim ali novim, dobijas novu garanciju u punom trajanju, a ako se menja ekvivalentom sl. ili istih performansi onda se gar. produzava...
 
Zakon je tu prilično jasan:

Član 503
(1) U slučaju manje opravke, garantni rok se produžava onoliko koliko je kupac bio lišen
upotrebe stvari.
(2) Međutim, kad je zbog neispravnog funkcionisanja izvršena zamena stvari ili njena
bitna opravka, garantni rok počinje teći ponovo od zamene, odnosno od vraćanja
opravljene stvari.
(3) Ako je zamenjen ili bitno opravljen samo neki deo stvari, garantni rok počinje teći
ponovo samo za taj deo.

Takodje je i jasno da je došlo i do kršenja stava 2 člana 503.
 
Poslednja izmena:
Ali koliku garanciju ti zapravo planiraš da tražiš? Po našem zakonu je prodavac u obavezi da da samo 2god., a na novu karticu garancija ti je 3god. Čak i da ti teče od 2.7. i da nisu uračunali vreme provedeno na reklamaciji, to ti je opet mnogo duže od 2god. koliko su u obavezi. Kolika je bila garancija na prethodnu kartu? Šta ako je na nju 2god., a ti dobiješ kao zamenu karticu koja ima 3god.? Mislim da potpuno novu garanciju u proizvođačkom trajanju (3god.) teško da ćeš dobiti.
 
Treba da dobije punu garanciju kolika bi bila da je taj zamenski proizvod upravo tog dana kupio u radnji. Barem toliko.

Nikad se ne zna zašto neko kupuje neku robu, možda upravo zbog garancije od npr. 5 godina. Ako mu to ukineš ovako ili onako, ispada da si ga prevario (pod uslovom da razlgo ukidanja nije kupčeva dokazana krivica), što je već ozbiljna stvar.
 
Poslednja izmena:
koliko ja znam ako si menjao robu bez ikakve doplate tj glavu za glavu garancija se nastavlja a samo u slucaju doplate pocinje da tece nova garancija i to od datuma doplate
 
Poslednja izmena:
Imate par postova iznad član 503 zakona o obligacionim odnosima i ne treba ništa razmišljati, nego tačno kako je napisano. Nikakve veze nema da li je bilo doplate ili ne, garancija se daje na proizvod, ako je nov proizvod nova je i garancija
 
A kolika je onda ta garancija? Naš zakon obavezuje na 2god., tako da prodavac onda uopšte ne mora da ispoštuje proizvođačku koja može biti i znatno duža.
 
Ne mora ali mu sigurno ne ide u korist da ima nezadovoljnu musteriju. Ako proizvodjac i uvoznik daju 3 ili 5 god njih ne kosta nista da daju isto toliko i nista nece dobiti ako je skrate. Coveka gore su zakinuli za garanciju ocigledno.
 
A kolika je onda ta garancija? Naš zakon obavezuje na 2god., tako da prodavac onda uopšte ne mora da ispoštuje proizvođačku koja može biti i znatno duža.
Zapravo, mora. Koja je logika? Kupiš nešto, pokvari se, reklamiraš, nude ti zamenu. Prvi proizvod si platio, dakle, u pitanju je odredjena količina novca koju si dao. Proizvodjačeva/uvoznikova greška je što proizvod nije potrajao onoliko koliko su izjavili da hoće. Da nisi kupio prvi proizvod, niko ne može da kaže da ne bi uzeo baš taj zamenski koji se regularno prodaje sa npr. 3 godine garancije. Karakteristika robe koju dobiješ u zamenu je i da ima garanciju odredjene dužine (kao što je i cena karakteristika robe). Da ne bude zabune, i zamensku robu si kupio.
 
Poslednja izmena:
Ali koliku garanciju ti zapravo planiraš da tražiš? Po našem zakonu je prodavac u obavezi da da samo 2god., a na novu karticu garancija ti je 3god. Čak i da ti teče od 2.7. i da nisu uračunali vreme provedeno na reklamaciji, to ti je opet mnogo duže od 2god. koliko su u obavezi. Kolika je bila garancija na prethodnu kartu? Šta ako je na nju 2god., a ti dobiješ kao zamenu karticu koja ima 3god.? Mislim da potpuno novu garanciju u proizvođačkom trajanju (3god.) teško da ćeš dobiti.

Dakle ono sto ja trazim je nista vise nego striktno postovanje stava 2, znaci na nov zamenski proizvod nova puna garancija kolika god da je ona 12 meseci 24 ili 36 nije bitno. Garancija na pokvarenu kartu je bila 36 meseci (crkla posle 24 meseca) a ono sto je uradjeno je samo produzetak iste na nov zamenski proizvod, sto nije bas po zakonu. Sad nemam vremena ali napisacu sta se izdesavalo danas.
 
Nije. Postoji jasno odredjen rok od petnaest dana od dana kada se uloži reklamacija da se obavesti potrošač o odluci po pitanju reklamacije (odbija se ili prihvata i predlog za rešavanje). Rok za rešavanje reklamacije nije definisan brojem dana, već kao "primeren rok". Nije definisano ni ko odredjuje dužinu tog roka.
 
Imam problema sa ostvarivanjem garancije i trazim savet sta ciniti.
Pokvarila mi se maticna ploca Gigabyte P55 A UD3 - kupljena polovna od jednog clana foruma ko ima radnju za prodaju kompjuterske opreme u svom gradu. Ploca je bila pod vazecom garancijom.On nabavlja robu od veletrgovine - konkretno garancija je glasila na ime Direct Link Beograd. Plocu sam gorepomenutom useru poslao na reklamaciju 15 septembra ove godine. znaci pre tacno 60 dana. On je prosledio plocu Direct Linku i kod njih je ploca od 19. septembra. Reklamacija je uvazena ali sa napomenom da mi ne mogu dati drugu plocu jer nemaju 1156 socket ploce i da ce mi vratiti pare. I to od tad ostaje na obecanjima. Kada ih zovem ( Direct Link ) meni lepo objasne da oni samnom nemaju nista da oni razduzuju kupca a to je konkretno ta kompjuterska radnja a ja treba da se obratim njima ( njemu). Zovem tu radnju - prodavac naravno kaze da mu Direct Link nista nije uplatio. A i ponudjena suma mi nije bas OK. Sta da radim? Ako odem do advokata ili trzisnu inspekciju dali mogu tuziti direktno Direct Link ili moram tu radnju gde je kupljena? Mada opet mislim da je taj prodavac dosta korektan i da je on samo veza izmedju mene kao krajnjeg kupca i Direct Linka i ne bih da na kraju on na**** zbog necije greske.
 
Poslednja izmena:
Pošto sam trenutno u materji:

Član 505.

(1) Prodavac, odnosno proizvođač je dužan da o svom trošku prenese stvar do mesta gde treba da se opravi, odnosno zameni, kao i da popravljenu, odnosno zamenjenu stvar vrati natrag kupcu.
(2) Za to vreme prodavac, odnosno proizvođač snosi rizik za propast ili oštećenje stvari.
 
Posle vise od 40 dana stigao samsung ue55d8000 nov reklamiran zbog 1 plavog pixela, doduse nisam ovaj novi ukljucio jos jer je 'ladan ko les :D

Veliko hvala direktoru tehnomanije koji je odobrio reklamaciju ;)
 
Nije. Postoji jasno odredjen rok od petnaest dana od dana kada se uloži reklamacija da se obavesti potrošač o odluci po pitanju reklamacije (odbija se ili prihvata i predlog za rešavanje). Rok za rešavanje reklamacije nije definisan brojem dana, već kao "primeren rok". Nije definisano ni ko odredjuje dužinu tog roka.

Madre mia, kad se ovo desilo?
Pretpostavljam da je u praksi "Primeren rok" dugacak onoliko koliko je maloprodaji potrebno da zamene/popravke reklamiranu robu?
 
Desilo se 01.01.2011. sa stupanjem na snagu novog ZZP.

"Primeren rok" primer: servis PIN computers na NBGD je okačio na ulazu papir na kom piše da je rok za sve popravke 45 dana, a primalac reklamacija je Nebojša Glogovac u klipu "Kako mene bole qratz".
 
Imam jedan problem, pa reko ajde da ovde pitam za savet.
Naime pre neki dan sam u lokalnoj prodavnici kupio komplet punjivih baterija sa punjacem. U pitanju su 2 Duracell AA i 2 AAA baterije i punjač za iste. E sad problem je u tome što su te 2 AA baterije za nekih milimetar, do dva manje od klasičnih AA baterija i kada ih stavim u miša (za koji sam ih kupio) jednostavno nema kontakta. Ja sam to rešio tako što sam komadić nekog konektora isekao, savio i stavio da on bude provodnik između baterije i kontakta na mišu.
Pošto je to radnja mešovite robe, lokalna prodavnica u mom naselju, šta mislite da li će mi uvažiti reklamaciju?

EDIT: Rekao bih da su neke fush baterije (a komplet je plaćen 1200 dinara) pošto Duracell koje koristim normalne AA nepunjive su sve made in Belgium, a ove su naravno China :S
 
Da se nastavim,

posle telefonskog razgovora sa Srdjanom iz Monitora dobio sam nekoliko opcija za dobijanje pune garancije na zamenski proizvod, medjuti ni jedno od ponudjenih rešenja mi ne odgovara iz prostog razloga što bi imao dodatnih akanja oko vraćanja postojeće grafike instaliranja nove, pod uslovom da sve prodje kako treba. Nije da ne verujem čoveku ali svaka ponudjena opcija ili nije po zakonu ili zahteva moje angažovanje a pošto sam imao negativno iskustvo sa Monitorom pre jedno 5 godina a pamtim ko slon, resio sam da se malo više raspitam o svemu tome i napokon demistifikujem pravo na punu garanciju zamenskog proizvoda.

Dakle otišao sam kod tržišnog inspektora a iste informacije sam dobio i od udruženja za zaštitu potrošača:

Svi koji su dobili nov zamenski proizvod imaju pravo i na garanciju od 2 godinei. Ukoliko je prodavac raspoložen on može dati i garanciju od 3 godine koja se najčešće i dobija od dobavljača.

Garanciju potencijalno možete ostvariti samo ako:

1. Imate strari garantni list sa fiskalnim isečkom
2. Imate novi garantni list sa pečatom i potpisom firme koja je proizvod zamenila
3. Da imate datum na novom garantnom listu, od koga garancija teče.

Kod stavke 3 apsolutno nije bitno do kog datuma je prodavac zacrtao da garancija traje. Tarajanje garancije je definisano novim zakonom o zaštiti potrošača i iznosi minimum 24 meseca.
Eto.

U prevodu bi to značilo da ja na zamenjenu grafiku imam garanciju od 24 meseca bez obzira što je na postojećoj garanciji napisano da ona važi 9 meseci. Inače navodjenje u garantnom listu da garancija važi samo 9 meseci (datum prepisan sa stare garancije) je prekršaj za koji je nadležna tržišna inspekcija. Medjutim realnog osnova za prijavu ima tek kada takav proizvod crkne a prodavac odbije da garanciju uvaži pošto je ona istekla (recimo prošlo 9 meseci). Posedovanje fiskalnog isečka u ovom slučaju nije potrebno pošto je u pitanju zamenski proizvod.

Garancija je inače ostvarena kod PIN-a, što je po rečima Srdjana pravi uspeh t.j morao je da se svadja.... Medjutim mene kao krajnjeg kupca te stvari uopšte i ne treba da zanimaju.
Samo još da dodam Da je Srdjan rekao da je upoznat sa problemima koji su ljudi pre 5 godina imali u Monitoru, da je čitava garnitura ljudi promenjena pošto su po njegovim rečima krali i da je Monitor dans potpuno druga firma sa uhodanom ekipom. Tu stvarno nemam šta kažem ljudi su stvarno bili korektni, ali (šta ću kad sam baksuz) to opet nije moje da ja o tome mislim, ja sam robu pre 5 godina kupio u Monitoru a ljudi se uopšte i ne sećam ali se jako dobro sećam imena firme.

Toliko.
 
Nazad
Vrh Dno