Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

A te fore, kupio sam, pa mi se sada ne svidja, to može da zaboravi.

Čekaj bre, kako može da ti se ne sviđa, nešto što si SAM birao, gledao, pipao, izabrao .... ? I sada ti se NE SVIĐA? Ma nije valjda ....
Ne odgovara mi? Eto čovek kaže gore da vratio slušalice jer mu ne odgovaraju. Kako ti ne odgovaraju? Jesi li sam gledao, birao, okretao u rukama? Ima svojekarakteristike, koje, pretpostavljam, su naznačene na kutuji? Jesi li zano ŠTA kupuješ i za koje pare? Kako onda ne odgovaraju?

Vidiš u tome je problem, što je kupac čak i "offline" često prinuđen da kupi ono što mu je neophodno, a da pri tom ne može robu da isproba jer većina prodavnica nema nekakav showroom gde su primerci pojedinih proizvoda izloženi i mogu da se opipaju i isprobaju. Po zakonu valjda ono što se kupi offline prodavac mora na licu mesta da isproba i demonstrira ispravnost i rad uređaja. U prodavnici obuće normalno je da probaš patike ili cipele, nećeš ih kupiti samo na osnovu broja, dok je u IT prodavnicama "normalno" da iskeširaš 10-30x veću sumu od cene jednih patika i da proizvod odneseš u kutiji - bez probe.

Kako je čovek mogao da zna u prodavnici kakav zvuk imaju slušalice? Kupiš, odneseš da isprobaš kod kuće, zvuk katastrofalan, a na specifikaciji sve "ultra dolby surround 3D full HD". :D

Ono gde se slažem je da trgovci tu nisu krivi previše, moj stav je da su najviše krivi proizvođači koji uvaljuju sve i svašta. Ima dobre robe, ali ima i jako puno robe koje je neupotrebljiva i/ili sa primetnim nedostacima, iako se može smatrati ispravnom. Bilo bi dobro da zakon reguliše da se sve vraćeno od robe prosleđuje nazad proizvođaču, pa će sledeći put da razmisli da li će proizvoditi headset na kojem mikrofon služi za ukras, a leva sluška se čuje glasnije od desne. Eto, zamisli ti obrunutu situaciju i blagoteleći pogled prodavca kad kupac krene da mu objašnjava da se leva sluška čuje glasnije, što možda 80% ljudi ne bi primetilo, ali eto tom kupcu to smeta. Ima takvih primera jako mnogo.

Par ljudi je pomenulo da su vratili laptop zbog preteranog zagrevanja. Ko je tu kriv? Po mom mišljenju opet proizvođač koji uštedeo na nekim stvarima, kako bi izbacio "konkurentan" proizvod, a na kraju samo zadao glavobolju i kupcima i prodavcima.

Lično nikada nisam i ne bih vratio proizvod koji sam "slučajno" kupio, pa mi sad eto ne treba, ali jesam vraćao i vraćaću proizvode koji imaju manje ili više skrivene nedostatke. Žao mi je što će to ići preko leđa trgovca, a trebalo bi na štetu proizvođača, ali dok mi zakon to dozvoljava radiću tako i neće me mnogo gristi savest. Na kraju krajeva i trgovci bi pametnijim odabirom asortimana mogli da minimuziju sebi probleme. Kad vidim šta domaće IT prodavnice drže po cenovnicima, zaista nisam siguran šta time žele da postignu jer gomila tih artikala izgledaju kao problemi u najavi.
 
Poslednja izmena:
Zakon nije dobar? Sta konkretno u tom zakonu nije dobro? Koliko znam, nema povrata robe ukoliko nije kupljena on-line. Penite na povrat u roku od 14 dana sto pojedine prodavnice nude kao pogodnost ili ukoliko je kupljeno na nevidjeno (on-line).

Sve te nepogodnosti koje navodis nisu posledica interakcije kupac-prodavac, nego prodavac-drzava. Udruzite se, napravite lobi... uradite nesto. Napravite zakon prihvatljivim za sve. Nije vam kriv kupac koji trazi svoje zakonsko pravo.
U sustini, vi prodavci, lajete na pogresno drvo. Ne obrnuto. Ja sam tebi dao novac, ne uvozniku. Ako tebe ne interesuje da li je roba od uvoznika dobra, sto bi mene to zanimalo? Vrati mi moj novac, jer sam ga ja tebi dao, a ti se posle kusuraj sa njim. Ima i sud, konacno.

Necu da glumim ekonomskog strucnjaka, ali profit se ostvaruje prihvatanjem rizika poslovanja. Profit je nagrada za rizik. U posao se ulazi ako je pretpostavljeni profit veci od kamate u banci koju bi taj novac tamo doneo. Ta prica od 3-5% marzama je prica za malu decu. Banke daju 5,75-6% kamate na stednju.


Opet, ekonomija na zapadu je jaka jer se njome bave ljudi koji znaju sta rade i strpljivi su. Ko misli da je na zapadu trgovati lako neka preseli posao tamo. Gde su ti uspesni srpski bizMismeni u svetu? -Nema ih. Nigde nije dobro trgovati kao ovde gde bilo ko moze da krsi zakone i pravila "jer mu se ne svidjaju."


Na kraju krajeva... Platim malo vise i radim reklamacije/povrat bez ikakvih problema. 500-1000din nije neka razlika da ne bih (eventualno) morao slusati palamudjenja zasto reklamacija nije opravdana - neprocenjivo!
 
U sustini, vi prodavci, lajete na pogresno drvo. Ne obrnuto. Ja sam tebi dao novac, ne uvozniku. Ako tebe ne interesuje da li je roba od uvoznika dobra, sto bi mene to zanimalo? Vrati mi moj novac, jer sam ga ja tebi dao, a ti se posle kusuraj sa njim. Ima i sud, konacno.

Necu da glumim ekonomskog strucnjaka, ali profit se ostvaruje prihvatanjem rizika poslovanja. Profit je nagrada za rizik. U posao se ulazi ako je pretpostavljeni profit veci od kamate u banci koju bi taj novac tamo doneo. Ta prica od 3-5% marzama je prica za malu decu. Banke daju 5,75-6% kamate na stednju.

Neispravan uređaj ide u ovlašćeni servis, prodavac je samo tu da ti pomogne u tome i da te ne izloži eventualnom trošku slanja u drugi grad (ne radim ni u jednoj maloprodaji, da ne bude zabune). A dobro je da si pomenuo sud. Generalnu presudu o tome ko je u pravu može i mora da donese samo sud. E tu se pokreće vrzino kolo koje pokušavaju da objasne neki ljudi ovde. Bajke o fenomenalnim uslovima u "amerikama", ideja da svaka maloprodaja dozvoljava da se uređaj proba na licu mesta itd. su moguće samo sa visokim maržama (marža na pomenutu polukinesku garderobu su mašala preko 100% pa taj gazda može i da menja svakom ko poželi to da uradi). Kako god zavrtite vrzino kolo dolazi se samo do toga da čitavoj državi, preciznije zakonima ove države ali i našem moralu treba instalacija novog operativnog sistema a to baš nije sitnica.

Da li možete da zamislite život u kome su svi dobronamerni dok se ne dokaže suprotno?
Iskreno, nikad nisam imao problema sa ostvarivanjem svojih prava kao potrošač. Znam šta kupujem (slušalice od 300din nisu HiFi, HiFi košta više, može da se proba a može i da se vrati, ali košta...), dobro procenjujem šta mogu da očekujem od prodavca (namerno platim više ako mi deluje da će mi taj prodavac pružiti dodatnu uslugu). Ako se nešto i desi sa kupljenom robom, bez ikakvih problema se dogovorim sa prodavcem/servisom.

Čini mi se da, kad stvari postaviš tako i ne uspeš da ostvariš prava (sigurno se i to dešava) onda i sud ima smisla.

Iskreno nemam volje i vremena da filozofiram, samo sam želeo da dam dobronameran savet, ko razume razume.

PS: Kad procenjuješ isplativost posla ne računaš da ćeš imati samo jednu transakciju godišnje. Marža na IT opremu retko prelazi 3% kod distributera, opet - ko ne veruje ne mora. Ali se zato proda i naplati puno puta u toku godine pa ukupan profit bude veći od kamate koju banka daje na štednju.
 
Meni iskreno nije jasno čemu cela ova diskusija? :)

Moje iskustvo, sa recimo PC Practic-om je da sam imao primedbu na laptop koji je bio ispravan, ali eto meni nešto nije odgovaralo i smatrao sam da proizvod ne odgovara onome što je proizvođač obećao. Pripremio sam objašnjenje za PCP, ali me bukvalno nisu pitali ništa, prodavac mi se čak izvinio zbog neprijatnosti. Poslao sam im laptop danas, sutra dan poslepodne su mi uplatili novac na TR. Uplatili su iznos koji sam prethodno platio kuriru, a troškove City Express-a u oba smera su (na moje veliko iznenađenje) preuzeli oni, bukvalno dinara troška nisam imao.

Dakle nisu potrebne nikakve "Amerike" i Amazoni, to sasvim normalno funkcioniše i u Srbiji. Sad što se to nekome ne sviđa, ***, meni se sviđa. :)
 
Poslednja izmena:
^^Naravno da su svi dobronamerni dok se ne dokaze suprotno. Btw. suprotno i ne mogu da dokazu jer to jednostavno nije tacno (imaju neki retailer-i statistiku gde su i vraceni/zamenjeni proizvodi i gde se tacno vidi koliko je to beznacajno za firmu).
Sto se tice fenomenalnih uslova u "amerikama" i marzi - nisam znao da je npr. BestBuy toliko nepoznat - tamo moze sve da se proba + (i pored toga) vrati nakon odr. vremena.
A kod nas, evo primer od prekjuce - burazer kupuje LCD od nekih 80k i prodavac (u jednoj od najvecih i najpoznatijih prodavnica) na temu probe/ukljucivanja kaze: "ne mozemo, nego vi kupite, odnesete kuci, probate, ako nesto ne valja ili ne odgovara - vratite a mi Vam vratimo novac". E sad, to je dobro sto se tice naknadnog vracanja ali cemu uopste cimanje, kupovina pa vracanje, zar nije lakse na licu mesta?
 
Zvali su me iz tehnomanije i rekli su da cim dodje novi televizor da ce mi zameniti jel zna neko koliko to traje odprilike?
 
Na sajtu poznate BG firme stoji sledeći tekst. Nisu mi uvažili zahtev za vraćanje kućišta koje sam kupio pre 10 dana. Tipa koristio sam ga. No shit :trust:

Ako iz bilo kog razloga želite da vratite proizvode koje ste nabavili preko ove Internet prodavnice, to možete uraditi bez obrazloženja u prvih 30 dana, čak i popodne 30-og dana. Vaša uplata će biti vraćena ili proizvod zamenjen.
 
Reci lepo Desk, sto nas teras da guglamo?
Klasicno pilicarenje, u teoriji sve divno, a u praksi pijacarsko ponasanje.
 
^^Naravno da su svi dobronamerni dok se ne dokaze suprotno. Btw. suprotno i ne mogu da dokazu jer to jednostavno nije tacno (imaju neki retailer-i statistiku gde su i vraceni/zamenjeni proizvodi i gde se tacno vidi koliko je to beznacajno za firmu).
Sto se tice fenomenalnih uslova u "amerikama" i marzi - nisam znao da je npr. BestBuy toliko nepoznat - tamo moze sve da se proba + (i pored toga) vrati nakon odr. vremena.
A kod nas, evo primer od prekjuce - burazer kupuje LCD od nekih 80k i prodavac (u jednoj od najvecih i najpoznatijih prodavnica) na temu probe/ukljucivanja kaze: "ne mozemo, nego vi kupite, odnesete kuci, probate, ako nesto ne valja ili ne odgovara - vratite a mi Vam vratimo novac". E sad, to je dobro sto se tice naknadnog vracanja ali cemu uopste cimanje, kupovina pa vracanje, zar nije lakse na licu mesta?

Najverovatnije zato sto se uslovi u kojima bi testirao taj monitor/tv razlikuju od uslova koji su u njegovoj sobi/kancelariji. Isti je slucaj i sa HiFi opremom, neke kutije bolje zvuce na nekim pojacalima, neke ne, neki cd player na nekim pojacalima ima neka izoblicenja, ili jednostavno neke kutije u tvojoj sobi ne zvuce onako dobro ili recimo ti odaberes neku kombinaciju pojacalo/kutije i u prodavnici u posegnoj prostoriji to zvuci dobro, ti doneses kuci, a zbog namestaja, ili zbog bilo cega drugog to ne zvuci isto kao kod njih. Ti u tom slucaju imas pravo da zamenis proizvod (barem sam ja imao slicno iskustvo) za neki drugi.
 
Hteo bih ovde da postavim svoj primer, jer mi se čini da je ovo najbolje mesto.

Naime, kroz gorko iskustvo sam shvatio da neke stvari kada su komponente u pitanju uopšte ne funkcionišu. Ukratko, kupio sam fabrički zapakovan eksterini HDD koji je imao problem pregrevanja (58 stepeni pri kopiranju fajlova). Vratio sam ga prodavcu i oni su posle dve i po nedelje uvažili garanciju i ponudili mi samo jednu opciju - drugi hard disk. Ispostavilo se da je i taj HDD imao još gori problem ventilacije (temperatura se pela i na 62 stepena) i na njega mi naš slavni prodavac (tj. njegov dobavljač) nije uvažio reklamaciju iako sam priložio sve potrebne papire. Kada sam u direktnom kontaktu sa likom u servisu napomenuo da zagrevanje na ovoliko stepeni nije nikakav problem i da HDD "radi normalno", bilo je više mučno bilo šta dalje pričati.

Bacih pare, a ovaj HDD mogu da nataknem sebi na magareću potrošačku glavu (ili da na njemu arhiviram porniće, eventualno)... i da više nikada ništa ne kupim u ovoj veoma poznatoj "slavnoj" radnji.

Razgovarao sam sa prijateljem koji mi je, na primer, napomenuo da u Britaniji imaš 28 dana da vratiš proizvod ako ti ne odgovara (pa bio toaj proizvod čak i HDD :S:) i da je politika takva da "ništa ne pitaju".

Očigledno će trebati da protekne još mnogo vode Savom i Dunavom dok se situacija ovde iole ne sredi.
 
Koja je to "slavna" radnja?

Da li je pravilo da se ovde navodi tačan prodavac?

P.S. Bio sam nejasan pri sastavljanju jedne rečenice, pa ovde navodim kako treba tačno da glasi: Kada sam u direktnom kontaktu sa likom u servisu napomenuo da se HDD zagreva na ovoliko stepeni, odgovoreno mi je da to nije nikakav problem i da HDD "radi normalno"! Dalje je bilo više nego mučno bilo šta dalje pričati.
 
Poslednja izmena:
Radnja se nalazi u Palmotićevoj, na početku. Dobavljač im je na Novom Beogradu.
Što se mene tiče - hvala lepo, nikad više.
 
A hard koji je? :)

Prvo Seagate FreeAgent® GoFlex™ od 1TB i Hitachi XL Desk istog kapaciteta.

Ne kupujte ni za živu glavu ovo đubre, posebno ne u navedenoj radnji.

Dovoljno pritužbi možete za ovaj krš možete i sami pogledati na relevantnim sajtovima: otkazivanja, pregrevanja i iregularnosti su izuzetno česte.
 
Poslednja izmena:
Radnja se nalazi u Palmotićevoj, na početku. Dobavljač im je na Novom Beogradu.
Što se mene tiče - hvala lepo, nikad više.
Ta radnja u Palmoticevoj je odbila da reklamira Leadtek tv kartu jednom mom prijatelju, ni godinu dana mu nije radila. Posto je covek po prirodi miran i pomirljiv, lako je odustao od reklamacije. Naravno, kod takvih se vise ne kupuje ni SD memorija, a kamoli nesto skuplje...
 
Poslednja izmena:
Ta radnja u Palmoticevoj je odbila da reklamira Leadtek tv kartu jednom mom prijatelju, ni godinu dana mu nije radila. Posto je covek po prirodi miran i pomirljiv, lako je odustao od reklamacije. Naravno, kod takvih se vise ne kupuje ni SD memorija, a kamoli nesto skuplje...


Ja nisam baš preterano pomirljiv (i nisam tako lako odustao od reklamacije), ali na kraju se nije ništa moglo protiv uigranog tima koji dobija sve sporove (i koji je naravno "uvek u pravu").
 
Poslednja izmena:
Nije to nishta. Meni su jednom umesto Powercolor Radeon 3650 poslali tada troduplo jeftiniju Powercolor Radeon 3450 iako sam im ja, kada mi je opcija ponudjena, izrichito rekao da to ne dolazi u obzir. Kartica je svejedno stigla i oni nakon toga nisu hteli nishta da imaju samnom. Nisu mi ni razliku u ceni odradili, ama bash nishta.

Nego, imam sada jedan problem koji me muchi, pa mi vi kazite da li je to normalno.

Imam jedno napajanje koje sam kupio sredinom septembra. Bilo je namenjeno napajanju drugog kompa koji povlachi manje struje od 3 sijalice, ali navratio vrag i ono meni crkne krajem septembra. Ja sam ga odneo u servis zadnjih dana septembra i oni meni josh uvek nisu nishta uradili sa napajanjem. Da li je to normalno? Meni rachunar ne radi josh malo pa celih mesec dana zbog tako brze usluge.

Ali dobro, drugi rachunar, kao drugi rachunar. Dok god mi je tu glavni rachunar meni je sve bilo super.
Opa, grafichka koja je kupljena krajem februara, koja je izvadjena iz rachunara krajem aprila i koja je u svojoj kutiji boravila do sredine septembra je meni crkla prve nedelje oktobra zajedno sa napajanjem koje vishe nije u garanciji(inache to je 3. napajanje koje sam kupio za taj rachunar). Grafichka je odmah poslata i meni i dalje nishta ne prichaju.

Kada ja mogu da se nadam da cu da dobijem bilo shta od ta 2?

P.S. Samo da napomenem ta 3 incidenta su mi se desila sa 3 razlichita prodavca.
 
Nije to nishta. Meni su jednom umesto Powercolor Radeon 3650 poslali tada troduplo jeftiniju Powercolor Radeon 3450 iako sam im ja, kada mi je opcija ponudjena, izrichito rekao da to ne dolazi u obzir. Kartica je svejedno stigla i oni nakon toga nisu hteli nishta da imaju samnom. Nisu mi ni razliku u ceni odradili, ama bash nishta.

Nego, imam sada jedan problem koji me muchi, pa mi vi kazite da li je to normalno.

Imam jedno napajanje koje sam kupio sredinom septembra. Bilo je namenjeno napajanju drugog kompa koji povlachi manje struje od 3 sijalice, ali navratio vrag i ono meni crkne krajem septembra. Ja sam ga odneo u servis zadnjih dana septembra i oni meni josh uvek nisu nishta uradili sa napajanjem. Da li je to normalno? Meni rachunar ne radi josh malo pa celih mesec dana zbog tako brze usluge.

Ali dobro, drugi rachunar, kao drugi rachunar. Dok god mi je tu glavni rachunar meni je sve bilo super.
Opa, grafichka koja je kupljena krajem februara, koja je izvadjena iz rachunara krajem aprila i koja je u svojoj kutiji boravila do sredine septembra je meni crkla prve nedelje oktobra zajedno sa napajanjem koje vishe nije u garanciji(inache to je 3. napajanje koje sam kupio za taj rachunar). Grafichka je odmah poslata i meni i dalje nishta ne prichaju.

Kada ja mogu da se nadam da cu da dobijem bilo shta od ta 2?

P.S. Samo da napomenem ta 3 incidenta su mi se desila sa 3 razlichita prodavca.

Imena, kolega, imena? :d
 
Mislim da ce u narednim mesecima u problemu biti oni kojima rikne HDD :S:

Moguce je da ce im maloprodaje ponuditi povracaj novca, a onda u nekim slucajevima treba dodati i vise od toga da bi se kupio isti disk (6,199 -> 12,999) :lupko:
 
To sam i ja razmisljao. Radnjama se definitivno vise sada isplati da ponude da ti vrate novac nego da ti daju isti novi hard.
 
Ne vraca ti radnja novi hdd vec uvoznik tako da radnju boli uvo kako ce da ti resi reklamaciju, njoj je cilj samo da ti je resi da nema nezadovoljnog kupca.
 
KAMIKAZE je napisao(la):
Mislim da ce u narednim mesecima u problemu biti oni kojima rikne HDD :S:

Moguce je da ce im maloprodaje ponuditi povracaj novca, a onda u nekim slucajevima treba dodati i vise od toga da bi se kupio isti disk (6,199 -> 12,999) :lupko:
Meni je hard na izdisaju i zreo za reklamaciju. Placen je 5.999 u Benchu svojevremeno ali kako firma vise ne radi pretpostavljam da pare nema ko da mi vrati. Mozda Alti? Nevezano za ishod, bas me zanima resenje ove specificne situacije.
 
Pa verujem da ti moraju zameniti isti. Nije tvoj problem što su cene diskova skočile a njihova je obaveza da tebi uvaže reklamaciju (ako imaš garantni list)
 
Mislim da ce u narednim mesecima u problemu biti oni kojima rikne HDD :S:

Moguce je da ce im maloprodaje ponuditi povracaj novca, a onda u nekim slucajevima treba dodati i vise od toga da bi se kupio isti disk (6,199 -> 12,999) :lupko:

Meni umro prekjuce F3 od 1TB... :(
Naravno, pod garancijom...
 
-Ne razumem zasto bi uvoznici bili u problemu?i da kosta 300e sad moraju po zakonu da zamene za isti ili slicnih performansi/kapaciteta.
 
Nazad
Vrh Dno