Dobar dan svima,
Odgovor na pitanje zašto EIZO monitori imaju za nekoga neopravdanu cenu zahteva malo duže objašnjenje.
Priča iz grafičke industrije:
Zamislite da se radi reklamna kampanja za "EIZO".
Fotograf prvi put na ekranu monitora vidi kako izgleda ta fotografija. Kako većina fotoaparata konvertuje sliku u NTSC kolorni prostor (koji je Adobe kasnije sa dodatkom game od 2.2 (nezasluženo) nazvao Adobe RGB).
Takav RGB kolorni prostor dovoljan je i da pokrije opseg štampe koji se dobija po SWOP specifikaciji i po ISO 12647-2 standardu za tabačnu i rotacionu štampu.
Fotograf, dizajner art direktor i klijent mogu, koristeći se programskim rešenjima za soft proofing, kao što je Dalim Dialog, da vide na EIZO monitoru, simulaciju raznih tipova štampe. Odnosno može se odmah videti da li kvalitet te fotografije odgovarajući.
Da li se možda sećate kako su domaćice iznosile štof iz radnje da bi ga pogledale na dnevnoj svetlosti?
Odnosno komercijalni monitori trenutno nemaju takav kvalitet slike: kolorni opseg, ravnomerno osvetljenje, preciznu gamu .... Da se razumemo, primarna funckija komercijalnog monitora je da ima izbalansiranu cenu i da zauzme svoje mesto na komercijalnom tržištu.
Zamislite takav jedan projekat koji se radi mesecima i u koji je uključen veliki broj ljudi,
odjednom stane iz razloga što su fotografije tamne odnosno svetle, ili vuku u žuto.
I tako jedna, druga, treća kampanja.
Na kraju će neko reći: Pa zar ne postoji neki monitor na kome ćemo moći da vidimo sliku kako treba?
-Da ali taj monitor košta 4000$!
-do sada nas samo ovaj projekat košta 40000$!
-Da naručim 10 komada?
- Nego šta!!!
(malo romansirana priča, ali u suštini je tako)
Priča iz filmske industrije.
Sav fimski materijal se danas obrađuje u postprodukciji.
Ali kranji rezultat se kontroliše pravljenjem pozitiva i gledanjem filmske projekcije.
To znači slanje ekspresnom poštom za Pariz, dva dana obrade materijala, slanje filmske trake nazad .... i tako dalje.
EIZO cg232 (
http://www.eizo.com/products/graphics/cg232w/index.asp)
omogućava filmskim radnicima da vide film kako izgleda bez potrebe da se radi filmski pozitiv.
Cena takvog monitora je oko 10000E, Da li je skupo? Kako nisam iz te filmskog biznisa meni jeste. Verujem da je i vama. Verovatno je to cena jedne probe.
Postoji i drugi način bez izrade filmskog pozitiva ali cena takvog projektora je oko nekoliko puta veća (između 5 i 10 puta).
Ono što mogu da nekog posavetujem je da mora da zna za kakvu primenu mu treba monitor.
Ako birate EIZO to ne mora da bude CG serija. Naravno profesionalnim fotografima je po meni to prvi i jedini izbor)
pozdrav goran