Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Društvo, kako beše ono kad treba da reklamiram nešto što sam kupio i platio online? To je onda dovoljno i ono što su mi slali na mejl kao potvrdu? Čini mi se da račun od njih nisam ni dobio.
 
Bilo šta što dokazuje šta ikada si kupio i platio-
 
Jel zna neko na koju foru Iqos daje samo godinu dana garancije uz fiskalni? Ima li smisla da se najtežem s njima oko garancije od 2 god?
 
Zasto ne bi imalo smisla, to je na foru APP, ne moze garancija biti ispod zakonskog minimuma.
 
Znam da je ranije bilo valjda godinu dana garancije na baterije, pa da nisu ovo provukli kao neki powerbank, sto u sustini i jeste :/
A i to za baterije nisam siguran da je bilo po zakonu.
 
Evo citat sa jednog sajta:

"Garancija na saobraznost artikala koji se smatraju potrošnim materijalom može biti manja od 24 meseca. U takve artikle spadaju baterije za uređaje (telefona, tableta i laptopova), futrole, zaštitne maske i folije,… Garancija na sve te proizvode je 6 meseci, ukoliko proizvođač ili dobavljač nije drugačije propisao."

A evo i opsirnijeg teksta vezano za bateriju u laptopu: https://potrosackisavetnik.com/zasto-garancija-za-bateriju-traje-krace-nego-za-ceo-asusov-laptop/
 
Garancija i saobraznost su dve različite stvari. To, o čemu vi pišete, je saobraznost i traje tačno 2 godine. Garancija nije obavezna i može da traje koliko god.
 
"Garancija na saobraznost artikala koji se smatraju potrošnim materijalom može biti manja od 24 meseca."
Kako može da bude garancija na saobraznost????
Ili je saobraznost ili je garancija.
Nemojte da brkate saobraznost i garanciju, prvo je obavezno, drugo nije.

Zapamtite, za sve što kupite u Srbiji i za to dobijete fiskalni račun imate 2 godine saobraznosti.
Pročitajte u zakonu šta podrazumeva saobraznost, koja su vaša prava, ko, kako, kad dokazuje saobraznost, čije su i kakve obaveze.
Ovo je jako dobro znati, s obzirom da ćete tako lakše moći da se izborite sa prodavcima ako dođe do situacije da se pozovete na saobraznost.
 
Ja bi ipak preventivno obišao takvu prodavnicu gde i sami kažu da je kraća garancija od zakonske. Po istom principu obilazim i Gigatron i Tehnomaniju zbog onog njihovog drskog Nepo sistema.
 
Misliš, zaobišao :D
U potpunosti se slažem, i ja imam crnu listu maloprodaja u koje i ne zavirujem, ne zanima me ni ponuda, ni cena.
 
Iqos bas i nema neku alternativa. Nisu neke velike pare u pitanju, nego me zanima da li su pravno pokriveni ili je sistem app.
 
Sta, u slucaju kada prodavac na sajtu navede saobraznost 2 godine + 8 godina uz garantnu izjavu proizvodjaca?
Reklamirao sam napajanje, za koje ide pet godina. (Seasonic) A na racunu kada sam kupio, stoji samo saobraznost sa racunom. I na saobraznosti ne pise nista u vezi trajanja garancije. I sad vidim na sajtu reklamacije, kako stoji trajanje do kraja ove godine? Tj. samo dok traje saobraznost. Uredjaj je je kupljen 12.2020. I stoji do 12. 2022.

i na koji tacno email, se treba obratiti za zastitu potrosaca, posto ih vidim vise. A nikada ranije nisam imao potrebu da se zalim njima. A nadam se da necu morati ni sad. Ali za svaki slucaj da znam. Da li je to onaj spisak od posrednika za vansudske postupke, ciji spisak stoji na sajtu reklamacije, ili na prigovori...?
 
Poslednja izmena:
Sad nasao link za registraciju uredjaja na sajtu. Svejedno vise ne uzimam tamo gde daju samo saobraznost. Zeznuo sam se lepo, sto sam se zaleteo u tu radnju.. A ima radnji koje daju uredno 5 godina, kao sto pise na kutiji.
 
Radnja moze jedino da te uputi u proceduru produzene garancije koju propisuje proizvodjac...dalje moras sam.

Ali pazi uvek kada je produzena garancija postoji i neki uslov koji mora da se ispuni.
Eventualno ako je uvoznik i direktan distributer pa da ne treba nista.
 
Bukvalno uvek mora registracija na sajtu kada postoji produzena garancija.
Prodavac moze, a i ne mora da te uputi. Zato uvek pitaj ili pogledaj sam na sajtu, malim slovima pise da mora da se registruje uredjaj na neki nacin. Slika racuna, broj fiskalnog isecka ili serijski broj proizvoda, uglavnom je nesto od ta tri
 
Sad nasao link za registraciju uredjaja na sajtu. Svejedno vise ne uzimam tamo gde daju samo saobraznost. Zeznuo sam se lepo, sto sam se zaleteo u tu radnju.. A ima radnji koje daju uredno 5 godina, kao sto pise na kutiji.
Saobraznost je zakonska obaveza, garancija nije.
Po našem zakonu za robu koja je prodata i za nju izdat fiskalni račun, računa se 2 godine saobraznosti, u toku kojih uređaj može da se reklamira ukoliko nešto nije u redu sa njim i da se pozove na to da više ne postoji saobraznost, tj. uređaj nije saobrazan specifikaciji.
Garanciju niko nema obavezu da daje, ali ako je daje ona mora biti na posebnom papiru, sa nazivom kupljenog uređaja, serijskim brojem i datumom kupovine, uredno overeno i potpisano. Samo ovako izdat garantni list je po zakonu i ne može niko da ga ospori.
 
A da li prodavac ima obavezu da, ako reklamira (prodaje) proizvod i na njegovom sjatu pise da je sa 10 god. garancije, da izda on garantni list ili ide ova varijanta sa registracijom na sajtu proizvodjaca?
 
Ako na sajtu prodavca (ne proizvođača) eksplicitno stoji da on daje garanciju, onda mora i da je daje, tj. u obavezi je da izda garantni list.
Ako samo prekopira sa sajta proizvođača deo gde stoji 10 godina garancija, pri čemu to daje proizvođač, a ne prodavac, onda nema.
Iako, ovo bi moglo da se vodi pod oznakom "dovođenje kupca u zabunu", a za to se u normalnim državama taj prodavac papreno izuje.
 
Imajte u vidu da to sa registracijom na sajtu i davanjem garancije na takav način, naš zakon ne prepoznaje kao dokaz, tj. to ne može da zameni garantni list.
Iako, ako bi se pokrenula sudska parnica, svi dokazi su na strani kupca, tako da sumnjam da ne bi dobio postupak.
 
Uzeh skoro u Sport Visionu donji deo trenerke i onako lagano bacim fiskalni racun. To je bilo pre tipa 2 nedelje. Kupljeno u radnji, placeno karticom. Na sajtu, pise da traze fiskalni, koji nemam, pa me interesuje ako je neko imao sa njima slicnu situaciju, kako je resio najbezbolnije..
 
To je skakljivo pitanje na koje smo vec diskutovali.

po zakonu ne moras da imas fiskalni da bi reklamirao.

U praksi trgovcu su vezane ruke po zakonu o fiskalnim kasama da bilo sta radi bez fisklanog racuna ili njegove kopije,
a on nije duzan da trazi kopiju tvog racuna.
 
Bio sam SM u winwinu, sve se moze ako se hoce. Znam sve fore, nego rekoh ako ima neka precica kod da se ne zamaram jer nemam vremena. Na kraju ce da razmotavaju kontrolnu traku :)
 
Eto, onda znaš koliki je to posao u iole većem objektu

Nadam se da ove nove kase više neće imati te kontrolne trake nego sve ide elektronski
 
Uzeh skoro u Sport Visionu donji deo trenerke i onako lagano bacim fiskalni racun. To je bilo pre tipa 2 nedelje. Kupljeno u radnji, placeno karticom. Na sajtu, pise da traze fiskalni, koji nemam, pa me interesuje ako je neko imao sa njima slicnu situaciju, kako je resio najbezbolnije..
Ako si platio karticom onda imaš bankovni račun i verovatno online servis pa možeš da nađeš i odštampaš transakciju. Čak i ako to ne prime (morali/trebalo bi da prime), broj i kod transakcije će im pomoći da brzo nađu račun.
 
Drugari pomoć...

Kako da pristupim situaciji...

Stigao novi laptop iz jednog našeg poznatog lanca, naručen online... Međutim, na ekranu ima neki "trag" neka crvenkasta linija, kao dlaka, nije površinska ogrebotina, pikseli su ok, nije upečatljiva, ali se vidi recimo pod suncem...

Šta raditi... Da li reklamirati zbog konkretnog razloga, ili prosto slati nazad kao pravo na povrat u 14 dana?

Strah me da reklamiram, da kažu nije to ništa, pa da mi prosto odbiju reklamaciju, a i strah me da u povratu možda ne registruju to kao moju štetu... Mada opet, liči na neki "kozmetički" trag, ali opet...

Nisam pametan...
 
popuni dokument koji su morali da ti pošalju, vrati i traži pare nazad da ti uplate
ako te pitaju za razlog, reci da imaš pravo da ga vratiš u roku od 14 dana zato što si kupio online
 
Vrh Dno