Šta je novo?

Vodonik je sledeća velika stvar – BMW, Honda i Hyundai rade na automobilima na „hidrogen“

Benchmark

Znamenit
Učlanjen(a)
11.09.2006
Poruke
59,457
Poena
1,385
motor-sa-vodonicnim-gorivom.webp


Vodonik je sledeća velika stvar – BMW, Honda i Hyundai rade na automobilima na „hidrogen“​


Ova tehnologija auto-industrije će sazrevati uz komercijalna vozila, a potom će uslediti program putničkih automobila koja kao pogonsko gorivo koriste vodonik

Kompletan članak: https://benchmark.rs/vesti/nauka-i-...a-i-hyundai-rade-na-automobilima-na-hidrogen/
 
TNG i metan nisu zanimljivi...
 
Ma naravno, samo da zeznemo zakone fizike i eto nas, svi ćemo da furamo na vodonik :)

Uz mali problem, ne daj Bože nekog čukanja, ode sve u vražju mater... Bolje na plutonijum da vozimo, stabilniji je, sigurniji, više energije daje...

S druge strane, očigledno da je tehnološki proboj po pitanju kapaciteta baterija izostao. A bez njega, automobili na struju su fensi šarena laža.
 
Pa realno vozila na gas su po meni najekološkija, ta priča o električnim vozilima izgleda kao da struje ima svud, samo ubereš koliko ti treba.
Ukratko, loži se ugalj da se proizvede struja, a posle se voziš na njoj, da ne pričam koliko je proizvodnja baterija "čista".
E sad što nekom pomenuti gasovi ne odgovaraju, pa bi da izmisle rupu na saksiji...
 
Uz mali problem, ne daj Bože nekog čukanja, ode sve u vražju mater... Bolje na plutonijum da vozimo, stabilniji je, sigurniji, više energije daje...

Toyota godinama unazad radi na ovoj tehnologiji i milione su uložili da bi se ovi problemi sredili. Na dobrom su putu da reše, ako već nisu, jer se i drugi proizvođači angažuju oko toga. Izgleda da nema ništa bez SUS motora na duge staze, zato je fokus bačen na hidrogen kao na najbolji mogući kompromis između eko priče i motora sa unutrašnjim sagorevanjem.
 
Ako već bude vodonik, sigurno neće biti SUS motori, već gorive ćelije. Više puta su efikasnije nego SUS motor.

I sada dostupni automobili na H2 su uglavnom na gorive ćelije.
 
Poslednja izmena:
Toyota godinama unazad radi na ovoj tehnologiji i milione su uložili da bi se ovi problemi sredili. Na dobrom su putu da reše, ako već nisu, jer se i drugi proizvođači angažuju oko toga. Izgleda da nema ništa bez SUS motora na duge staze, zato je fokus bačen na hidrogen kao na najbolji mogući kompromis između eko priče i motora sa unutrašnjim sagorevanjem.
Na dobrom putu su da reše tačno šta?

Da su iole blizu rešenja, do sad bi i Tesla ulagala milijarde u vodonik.

Nije problem ni u motoru, problem je u skladištenju vodonika kao pogonskog goriva. Jako nestabilan, jako zapaljiv, a da bi bio u tečnom stanju mora da se skladišti pod pritiskom. Loša kombinacija za gradske ulice.

Ne kažem da je nemoguće, samo da smo prilično daleko od rešenja za to još uvek.

S druge strane, verujem da je taj put izgledniji nego struja, pošto i pored milijardi uloženih u struju, energetska gustina baterije nije ni na 1/10 stare dobre nafte...
 
Da su iole blizu rešenja, do sad bi i Tesla ulagala milijarde u vodonik.
I da postoji rješenje, Musk je previše tvrdoglav, po njemu je vodonik "glupost" i to je to.
A jesu veliki problemi, posebno proizvodnja (i dalje treba previše struje da bi se izdvojio vodonik), transport i distribucija (izuzetno je eksplozivan i potrebne su neuporedivo veće mjere nego s naftnim proizvodima).
 
Vodonik nije sam po sebi gorivo. Vodonika nema nigde da se eksploatiše ili rafiniše, već se mora proizvoditi.
U praksi, vodonik je samo način da energiju nekako "akumuliramo" i "prenesemo" sa jednog mesta na drugo.
Mi negde trošimo neku energiju, proizvodimo vodonik, koji se lageruje/transportuje/pretače, a onda u vozilu u gorivim ćelijama konvertuje u el. energiju, da tera točkove.

Trenutno nema ekološki i ekonomski prihvatljivog načina da se vodonik proizvodi na mass principu. Svi trenutno dostupni načini proizvodnje vodonika su ekološki loši, osim elektrolize gde trošimo, gle čuda, električnu energiju (a onda vodonik->cisterna->cevi->pumpa->auto->goriva ćelija->i opet struja...)

Sistemi lagerovanja, transporta, točenja vodonika, pa i sama vozila na vodonik su ubedljivo najskuplja i najkompleksnija opcija od svih koje se spominju.
Komplentu transportnu industriju pretabati da se kotrilja na H2 je višestruko složenije i skuplje nego da sve ide na struju.
Plus ostajanje monopola na H2 u rukama velikih kompanija...
 
Blago onom ko ima nalazišta prirodnog gasa...
 
Vodonik nije sam po sebi gorivo. Vodonika nema nigde da se eksploatiše ili rafiniše, već se mora proizvoditi.
U praksi, vodonik je samo način da energiju nekako "akumuliramo" i "prenesemo" sa jednog mesta na drugo.
Mi negde trošimo neku energiju, proizvodimo vodonik, koji se lageruje/transportuje/pretače, a onda u vozilu u gorivim ćelijama konvertuje u el. energiju, da tera točkove.

Trenutno nema ekološki i ekonomski prihvatljivog načina da se vodonik proizvodi na mass principu. Svi trenutno dostupni načini proizvodnje vodonika su ekološki loši, osim elektrolize gde trošimo, gle čuda, električnu energiju (a onda vodonik->cisterna->cevi->pumpa->auto->goriva ćelija->i opet struja...)

Sistemi lagerovanja, transporta, točenja vodonika, pa i sama vozila na vodonik su ubedljivo najskuplja i najkompleksnija opcija od svih koje se spominju.
Komplentu transportnu industriju pretabati da se kotrilja na H2 je višestruko složenije i skuplje nego da sve ide na struju.
Plus ostajanje monopola na H2 u rukama velikih kompanija...
Na papiru, elektroliza strujom iz solarne energije i skladištenje vodonika jeste dobro rešenje. Nisi ograničen na kratke periode i nestabilnost izvora (sunca), a ne trebaju ti tone litijuma ili čega već za baterije za skladištenje, i radni vek takvih postrojenja je duži (slično kao i sa postojećim petrohemijskim fabrikama)
Ali da, trenutno je to skupa i neisplativa opcija (zbog efikasnosti procesa i svojstva vodonika kao goriva). I male su šanse da će u bliskoj budućnosti biti značajno jeftinije. S druge strane, to ti je najsigurnije rešenje, jer su resursi dostpuni, ako ne svima, a onda većini (zemalja/populacije). Naravno, nije sve u vodi i suncu, treba tu još dosta toga, ali u znatno manjoj meri.
 
Više bih voleo da standardizuju ćelije u baterijama automobila, kao što je i gorivo standardizovano. I zatim da se omogući "punjenje" Električnih automobila sipanjem napunjenih baterijskih ćelija i i zbacivanjem praznih. To bi moglo prilično brzo da se odigra u odnosu na ovo kako danas pune auto.
I pumpe da imaju podzemna skladišta/punionicu ćelija. Na taj način nema potrebe za cisternama. Ćelije koje su ispod nivoa kvaliteta se odvoje za reciklažu itd. Na kraju će pobediti ono gde se najviše ulaže u tehnologiju i marketing a ne šta je najbolje.
 
Ima fore do 2035. (a pomerice verovatno kao sto i sve pomere zbog xyz razloga) a do tad svako bira gde hoce da bude na ovom grafiku

Ukratko, nema sekiracije

1707648180392.png
 
Nema potrebe @PanonskiNS , sad se najbrži ev pune 350km za 20min, a da sipaš gorivo, odeš u toalet i platiš na kasi na 700km u konvencionalan auto, pod uslovom da te ne zažulja dupe ili bešika 7 sati, ti treba 10 minuta. Brzina punjenja će da se udvostruči za najdalje 5g, a ovo brzo punjenje će da se spusti u niže segmente.

Izvor podatak iz 2022: https://electrek.co/2022/07/08/fastest-charging-evs/

Sve govori u prilog najprostijem konceptu, baterija i elektromotor, ali neka rade na svemu. Trenutno ništa od tog ne može da se obistini komforno, sem Tesla da se vozi, ali meni je taj trend jasan.
 
Više bih voleo da standardizuju ćelije u baterijama automobila, kao što je i gorivo standardizovano. I zatim da se omogući "punjenje" Električnih automobila sipanjem napunjenih baterijskih ćelija i i zbacivanjem praznih. To bi moglo prilično brzo da se odigra u odnosu na ovo kako danas pune auto.
I pumpe da imaju podzemna skladišta/punionicu ćelija. Na taj način nema potrebe za cisternama. Ćelije koje su ispod nivoa kvaliteta se odvoje za reciklažu itd. Na kraju će pobediti ono gde se najviše ulaže u tehnologiju i marketing a ne šta je najbolje.
Ovo je jedino rešenje za EV, koliko se meni čini (doduše, nije da sam neki reper :) ).

Mnogo su se EV razvijala kao "kopije", po dizajnu i osobinama, klasičnih automobila sa SUS motorom.

Standardizovana baterija, koja može da se zameni na svakoj pumpi, posao od cirka par minuta. Pumpe onda dopunjavaju baterije natenane. Nema potrebe za "superbrzim punjačima" i kilovotima na sve strane - stara dobra standardizacija će da završi posao.

Nažalost, ne vidim kako to da se desi na današnjem tržištu - paradoksalno, možda će ogromne finansijske nedaće da nateraju velike auto koncerne da se udruže i krenu u tom pravcu.
 
Ideja swapable baterija se provlači od prvih iole modernijih EV-a. Čak je i Tesla eskperimentisala sa tom idejom.
Bila je kompanija koje je krenula sa battery swap stanicama, ali je bankrotirala.

Imajte na umu da baterija za EV iole upotrebljivog kapaciteta može da ima i par stotina kg.
Nije to da je baš plug-and-play.

...

Za one koji ne prate ceo forum, imamo podugačku i bogatu temu o EV: https://forum.benchmark.rs/threads/elektro-i-samovozeci-automobili.479688/

Prežvakako je svašta.
I neobično je koliko je veliki otpor prema EV.
Generalno, nemoguće je voditi smislen razgovor.
 
Meni je glavno pitanje ekološko, nisu performanse.
Nemam ništa protiv tehnologija i toga koji će izvor energije da prevlada kao dominantan, dogod zadovolji kriterijum minimalnog zagađenja životne sredine.
SUV motor je veliki zagađivač, tu spora nema, ali ne vidim neku bolju alternativu, osim vodonika, ali on za sada ima par nepremostivih problema, da bi zaživeo.
Baterija? Ne bih rekao dao je “zelenija” od nafte, postupak proizvodnje prilično zagađuje sredinu.
TNG? U paketu je sa konvencionalnim gorivima što se tiče zagađenja.
Metan? Ovo je kudikamo manji zagađivač (raspada se na ugljen-dioksid i vodenu paru), ali je zbog efekta staklene bašte isto loše rešenje.
Vodonik se nameće kao najbolje rešenje, barem dok ne naprave mini komercijalne fuzione reaktore kao dr Brown u povratku u budućnost.😀
 
I neobično je koliko je veliki otpor prema EV.
Meni je neobično koliko ima obrazovanih ljudi, koji su tako olako i sa oduševljenjem prihvatili celu tu kvaziZeLeNu EV priču.
Razmem da je net svima dostupan, i da postoje grupacije svakakvih ekstremnih zaveraša/paranoika (otuda verovatno otpor prema bilo kakvoj negativnoj kritici EV-a, međ' obrazovanim osobama), ali cela ova lažnozelena EV propaganda je jedno ozbiljno vređanje inteligencije.
 
Poslednja izmena:
Ideja swapable baterija se provlači od prvih iole modernijih EV-a. Čak je i Tesla eskperimentisala sa tom idejom.
Bila je kompanija koje je krenula sa battery swap stanicama, ali je bankrotirala.

Imajte na umu da baterija za EV iole upotrebljivog kapaciteta može da ima i par stotina kg.
Nije to da je baš plug-and-play.
Ok da ne ulazim mnogo dublje dalje, ali bankrotirala bi i pumpa koja radi swap celog rezervoara goriva. Koliko modela auta ima i kojih sve rezervoara, nemoguće bi bilo. A glupo se fokusirati na jedan model auta. Treba se fokusirati na malo deblje crevo koje ima input i output baterijskih ćelija i koje se zabode u auto. I onda se kroz jednu cev dovlače napunjene ćelije u auto a kroz drugu odlaze iz auta u skladište. Znači isto kao danas što se koristi pumpa, svi znaju šta treba raditi. Koncept poznat. Oproban za mase.
 
Ok da ne ulazim mnogo dublje dalje, ali bankrotirala bi i pumpa koja radi swap celog rezervoara goriva. Koliko modela auta ima i kojih sve rezervoara, nemoguće bi bilo. A glupo se fokusirati na jedan model auta. Treba se fokusirati na malo deblje crevo koje ima input i output baterijskih ćelija i koje se zabode u auto. I onda se kroz jednu cev dovlače napunjene ćelije u auto a kroz drugu odlaze iz auta u skladište. Znači isto kao danas što se koristi pumpa, svi znaju šta treba raditi. Koncept poznat. Oproban za mase.
Kako to misliš da ćelije idu kroz malo deblje crevo? :) :) :)

Teško će to da ide :)

Upravo sam zato i rekao "standardizacija" - umesto da svaki EV proizvođač gura svoj tip baterije i svoje posebno pozicioniranje, da se ta stavka standardizuje i da je ista (ili barem postoje dve - tri varijante kod svih) i da onda pumpa to može da menja bez problema. Ako bi morali da se prilagođavaju svakom proizvođaču, od toga nema ništa.

Zvuči suludo, ali celokupna industrija počiva na standardizaciji i dogovorenim principima, nema razloga da ovde bude drugačije.

Ili to, ili revolucija na polju baterija, koja evo samo što nije.

Opet. činjenica je da je sistem EV + baterija najjednostavniji mogući u svakom smislu, tako da je možda i vredan truda. Ali je smer pogrešan, krenulo se od ekskluzivnih modela nalickanih tonom opreme, umesto od bazičnih modela koji će prvo da uđu u svet logistike (kombi, taksi i slično) pa onda da dođu do pojedinaca kad infrastruktura to bude mogla da isprati.
 
Kako to misliš da ćelije idu kroz malo deblje crevo? :) :) :)

Teško će to da ide :)
depositphotos_175923252-stock-photo-one-cylindrical-battery-cells-for.jpg

Nisam plaćen da smislim tehničke detalje ali evo na primer. Dve cevi koje su spojene jedna ispod druge da ovakva ćelija može da se kreće njima u oba smera. To ne mora biti savitljivo crevo nego potpomognuto servo motorima da korisnik lako podigne do svog rezervoara i ubode sa pumpe. I onda je do samog proizvođača auta kako će tačno da se kreću ćelije po skladištu u podu auta. Da li kao zmija na nokia telefonu ili drugačije ali bitno je da brzo ulaze na jedan otvor i izlaze na drugi. Kao punjenje šaržera. I naplata da ide po komadu pa ko ima veći auto i više ćelija, on plati više normalno.
 
Električna vozila su sad na stepenu razvoja na kom su motori sa unutrašnjim sagorevanjem bili pre drugog svetskog rata. Još tu ima dosta dečijih bolesti koje treba ispeglati, i sa svakom novom generacijom je vidan veliki napredak, ali baš zato i ne može još da se standardizuje da svi koriste istu bateriju, kad svaka firma razvija i unapređuje baterije i dalje. Standardizacija je moguća tek kad se dođe do nekog stepena razvoja tehnologije gde će se baterije nekog proizvođača pokazati kao najbolje i drugi proizvođači prihvate da im je isplativije da i oni koriste takve batrerije, nego da i dalje pokušavaju sami da razviju nešto novo i bolje. Kao što su za punjače mnogi već prihvatili Teslin model kao najbolji i to je de fakto postao standard.
 
depositphotos_175923252-stock-photo-one-cylindrical-battery-cells-for.jpg

Nisam plaćen da smislim tehničke detalje ali evo na primer. Dve cevi koje su spojene jedna ispod druge da ovakva ćelija može da se kreće njima u oba smera. To ne mora biti savitljivo crevo nego potpomognuto servo motorima da korisnik lako podigne do svog rezervoara i ubode sa pumpe. I onda je do samog proizvođača auta kako će tačno da se kreću ćelije po skladištu u podu auta. Da li kao zmija na nokia telefonu ili drugačije ali bitno je da brzo ulaze na jedan otvor i izlaze na drugi. Kao punjenje šaržera. I naplata da ide po komadu pa ko ima veći auto i više ćelija, on plati više normalno.
Ne mogu ćelije da se slažu baš tako u bateriji, nije to tetris :) A i kad stigneš do tog nivoa standardizacije baterije, onda bi lakše bilo da baterije budu izmenjive, bez zezancije sa pumpom. I to može da bude više manjih baterija, ili jedna od 200 kg za koju će hidraulika neka da se pobrine.... Ovo tvoje rešenje bi bilo doduše najpribližnije stanju koje imamo danas sa gorivom, ali kažem - nisam siguran da je to pravi put razmišljanja kad su baterije u pitanju.
Električna vozila su sad na stepenu razvoja na kom su motori sa unutrašnjim sagorevanjem bili pre drugog svetskog rata. Još tu ima dosta dečijih bolesti koje treba ispeglati, i sa svakom novom generacijom je vidan veliki napredak, ali baš zato i ne može još da se standardizuje da svi koriste istu bateriju, kad svaka firma razvija i unapređuje baterije i dalje. Standardizacija je moguća tek kad se dođe do nekog stepena razvoja tehnologije gde će se baterije nekog proizvođača pokazati kao najbolje i drugi proizvođači prihvate da im je isplativije da i oni koriste takve batrerije, nego da i dalje pokušavaju sami da razviju nešto novo i bolje. Kao što su za punjače mnogi već prihvatili Teslin model kao najbolji i to je de fakto postao standard.
I to je tačno. Možda to i dođe vremenom, možda je suviše rano za to.
 
depositphotos_175923252-stock-photo-one-cylindrical-battery-cells-for.jpg

Nisam plaćen da smislim tehničke detalje ali evo na primer. Dve cevi koje su spojene jedna ispod druge da ovakva ćelija može da se kreće njima u oba smera. To ne mora biti savitljivo crevo nego potpomognuto servo motorima da korisnik lako podigne do svog rezervoara i ubode sa pumpe. I onda je do samog proizvođača auta kako će tačno da se kreću ćelije po skladištu u podu auta. Da li kao zmija na nokia telefonu ili drugačije ali bitno je da brzo ulaze na jedan otvor i izlaze na drugi. Kao punjenje šaržera. I naplata da ide po komadu pa ko ima veći auto i više ćelija, on plati više normalno.

Pobogu i zaboga, da li troluješ ili toliko ne razumeš kako funkcioniše bilo kakav battery pack?!?

Baterije se u EV pakete pakuju u veoma složenim kombinacijama rednih i paralelnih veza, sa komplikovanim battery managment sistemom koji u dužem vremenskom periodu prati svaku pojedinačnu ćeliju i koji prema tome dozira punjenje i pražnjenje pojedinih segmenata battery pack-a, sa punktovanim (varenim) kontaktima zbog veoma velikih struja koje se mogu javiti u ćelijama, sa sistemom hlađenja i grejanja baterija (većina ozbiljnih EV ima tečni sistem za regulaciju temperature paketa baterija (sve sa antifrizom))...

Pa nisu baterije kamenje da ih možeš u komadima natrpati u skladište.
Niti su par stotina pa i hiljada ćelija tek tako redno vezane "kao zmija".
 
Meni je neobično koliko ima obrazovanih ljudi, koji su tako olako i sa oduševljenjem prihvatili celu tu kvaziZeLeNu EV priču.
Razmem da je net svima dostupan, i da postoje grupacije svakakvih ekstremnih zaveraša/paranoika (otuda verovatno otpor prema bilo kakvoj negativnoj kritici EV-a, međ' obrazovanim osobama), ali cela ova lažnozelena EV propaganda je jedno ozbiljno vređanje inteligencije.
Zašto kvazi zelena politika?
Evropska Unija je defakto najčistiji /najekološkiji najzdraviji naseljeni deo planete .

Električna vozila su samo nastavak te politike i učiniće gradove i prostore u kojima se koriste još čistijim.

E sad, što to na žalost nije dobro za crne rupe na mapi Evrope i rupe na persijskim tepisima Evrope je sasvim druga priča i narod na tim prostorima je sam izabarao svoju politiku koja defakto nije zelena.

Ne razumem šta je tu kvazi kada je u pitanju EU i razvijeni svet?
 
depositphotos_175923252-stock-photo-one-cylindrical-battery-cells-for.jpg

Nisam plaćen da smislim tehničke detalje ali evo na primer. Dve cevi koje su spojene jedna ispod druge da ovakva ćelija može da se kreće njima u oba smera. To ne mora biti savitljivo crevo nego potpomognuto servo motorima da korisnik lako podigne do svog rezervoara i ubode sa pumpe. I onda je do samog proizvođača auta kako će tačno da se kreću ćelije po skladištu u podu auta. Da li kao zmija na nokia telefonu ili drugačije ali bitno je da brzo ulaze na jedan otvor i izlaze na drugi. Kao punjenje šaržera. I naplata da ide po komadu pa ko ima veći auto i više ćelija, on plati više normalno.
Ako mogu da budu i inteligentne pa da se same ubacuju i slobodno mesto?

Ne može to, uopšte ta zamena neće nikad da se desi. Baterije na uspešno isprojektovanim modelima traju koliko i automobil, crkavaju posle 400-500 hiljada km i to parcijalno, rešava se popravkom baterije, ne zamenom čitave.
 
Nazad
Vrh Dno