Šta je novo?

Svemir i sve vezano za svemir

Zna li se, da li je sada bila u pitanju maksimalna lansirna masa (full masa goriva u oba stepena) , ili je letelo nešto redukovano?
 
Pominju na više mesta "the rocket is filled with more than 10 million pounds of propellant", to mu dođe negde 4500+ tona.
Mada im za ovaj plan nije bilo potrebno toliko, jedino testa radi ili možda novinari nisu razumeli. :unsure:
 
Superheavy rocket booster je bio pun (rezervoari za metan i tečni kiseonik), ne znam da li je i Starship bio pun, pretpostavljam da jeste.
 
Pominju na više mesta "the rocket is filled with more than 10 million pounds of propellant", to mu dođe negde 4500+ tona.
Mada im za ovaj plan nije bilo potrebno toliko, jedino testa radi ili možda novinari nisu razumeli. :unsure:

Pa ok onda, ako je max težina rakete oko 5000t, to mu onda dođe full.
Samim tim (i obzirom na SpaceX način "razvoja"), ovaj (ne)uspeh je odličan.
 
Navodno je eksplozija izazvana sistemom za automatsko uništenje ("the explosion was the Automatic Flight Termination System").
Laički, deluje da, pošto se prvi stepen nije odvojio, neki su motori pogašeni a neki nastavili još da rade što je krenulo da obrće i tumba celu strukturu.
Onda je automatika rekla "dosta, batali...".

Inače je moto SpaceX razvoja "Test early, Fail often, do it all publicly." kao što reče, suprotno od pristupa NASA koja troši mnogo više para i sporije razvija ali ne sme da omane.
 
Milo mi je bar što se definitivno pokazalo da je najveća greška dosad Maskova zabluda da im ne treba flame diverter i water deluge system, onaj gigantski krater ispod orbitalnog mounta neće lako popraviti.
 
Sigurno da imaju logiku, ali nije baš najjasnije kako procenjuju rizik za prisustvo čoveka, kada su spremni na ovakve neuspešne pokušaje.
 
Letovi s posadom dođu posle mnogo testova dok se sve ne ispegla u prihvatljiv rizik.
I nosač Falcon 9 se rušio u prvim pokušajima da se kontrolisano vrati i prizemlji (ili "pribrodi" 😉), pa evo pre neki dan 186-to uspešno sletanje, rutinski.
 
Bar je metan "čistiji" u odnosu na kerozin, ne zna se koliko tačno, ali definitivno gori čistije i proizvodi manje ugljeničnog otpada.
 
4.500.000L goriva za jedno poletanje :eek:

Hehe, pa standardno za rakete što lete u svemir. Potrebno gorivo izračunao jedan Rus još početkom 20 veka. A nikada u životu nije video raketu...

A znaš li kako će jednog dana da izgleda let tog čuda na Mars?!?

Prvo poleće Starship sa putnicima i teretom u orbitu Zemlje. Pošto će da potroši svih 4-5x10^6L goriva samo da dođe do orbite oko Zemlja, drugi Staship set, tanker only, poleće i ono goriva što uspe da iznese gore (a to je mali procenat ukupne mase jer mu jedan deo treba i da ponovo sleti na Zemlju), presipa u prvi. I tako mora da okrene 2-3x da onog prvog dopuni gorivom da može da krene prema Marsu i da tamo prikoči kada stigne.

A kada stigne, tamo ga čeka fabrika metana (ranije izgrađena), koja ga ponovo tankuje da može da se vrne na Zemlju.

Ako sam dobro ukapirao, možda bude trebalo još jedno presipanje i u orbiti Marsa.

Profil cele misije još nije u potpunosti definisan, ali jeste ovako nekako. Gorivo gorivo i gorivo....
 
I to ukoliko se nekim čudom u medjuvremenu ne dodje do korisnijeg izvora goriva, ali to je vec sfera SF.
 
4.500.000L goriva za jedno poletanje :eek:
Bliže 5.000.000L jer su ovi gasovi u tečnom stanju nešto lakši od vode.
Ali zato može da iznese do 150 tona tereta na orbitu i da se vrati nazad. A može i 250 tona ako potroši sve i posle padne u okean.

Ili da poveze 100 putnika sa zalihama ka Marsu, što je futuristički cilj celog poduhvata.
Elon Musk želi da umre na Marsu, samo ne pri sletanju... ;)
E9GZvjFXsAAlLg0.jpg
 
Poslednja izmena:
E da (istekao Edit):
Starship će moći da ponese ogroman teret i sleti bilo gde na drugoj strani Zemlje za manje od sat vremena (komercijalne, humanitarne, vojne i druge primene).
 
Poslednja izmena:
Mislim da neće puno razmišljati o tim stvarima kad se pokažu logistički problemi. Previše je to... svega da bi bilo isplativo.
 
Najveći problem za "prevoz putnika" na drugu stranu sveta za ispod 1h (moderni Concorde) je što bi oni morali da istrpe 5G ubrzanje pri lansiranju, pa bestežinsko stanje, pa opet 5G (ili koliko) pri spuštanju. Svejedno, vojska im je dala $100mil. da do 2027. godine pokažu da je to izvodljivo za teret koji inače prima vojni transporter C-17 (90t). Možda desantnu jedinicu sa sve borbenim vozilima? 🤔
 
Čitam neke nezvanične izveštaje, izgleda da su turbulencije i letenje krhotina sa launch-pad glavni uzrok oštećenja nekoliko motora, a mož' biti i hidraulike za upravljanje raketom.
Moraće ipak da ozbiljno redizajniraju to tamo podnožje, i da ipak idu na zasipanje vodom i gigantski flame diverter.

Rešiće oni ovo na Zemlji i na velikim lansirnim rampama, ali problem će to biti na drugim lokacijama. Recimo neka buduća baza na Marsu, Mesecu ili sa druge strane Zemlje.
Ako je potrebna ovako ozbiljna lansirna rampa na svakom mestu gde će Spaceship da sleće/poleće, neć' to bit' tako jednostavno.
 
Da, potcenili su efekte enormne snage opterećenog nosača Super Heavy. :unsure: Pri lansiranju je izgledalo je kao da je pala poovelika bomba.
Mada, njegov posao je samo da sa Zemlje podigne Starship do ~40km visine sa 2000km/h, što je i odradio, a posle Starship nastavlja sam. Za Mesec mu ne bi trebalo ništa dodatno da poleti (6x slabija gravitacija), a za Mars je pitanje (2/3 gravitacije Zemlje i retka atmosfera). U filmu "Marsovac" je slična letilica 'ladno "uzletela" i ostavila Matt Damona u oluji (retke atmosfere)... :LOL:
 
Da, potcenili su efekat enormne snage opterećenog nosača Super Heavy.
Mada, njegov posao je samo da sa Zemlje podigne Starship do ~40km visine sa 2000km/h...

Jeste "samo" to, ali on to mora da preživi, vrati se nazad i uspešno sleti, natankuje gorivom te poleti ponovo u prozoru od samo par dana. Dakle mora biti netaknut.
Tako da će tim problemom krhotina sa zemlje pri poletanju morati jako jako ozbiljno da se pozabave.

Dojmim se da će ih i podloga na mestu sletanja Heavy nosača mučiti jer nešto tako glomazno još nije sletalo samo snagom raketnih motora.
 
Pa da je litra tog goriva pola dolara opet je mnogo love. Ovo ce biti isplativo jedino ako na Marsu nadju zlato.
Podrzavam istrazivanje svemira i divim se ljudima koji u tome ucestvuju ali prica koju nam pricaju, prica koja stoji iza ovih Maskovih misija mi ne pije vodu.
 
Pa da je litra tog goriva pola dolara opet je mnogo love.
Dobro si gađao 😉 negde videh podatak da samo lansiranje po Musku košta oko 2 miliona dolara, nezavisni stručnjaci tvrde ipak oko $10mil, dok lansiranje NASA SLS košta neverovatnih $4mlrd!
 
Pa da je litra tog goriva pola dolara opet je mnogo love. Ovo ce biti isplativo jedino ako na Marsu nadju zlato.
Podrzavam istrazivanje svemira i divim se ljudima koji u tome ucestvuju ali prica koju nam pricaju, prica koja stoji iza ovih Maskovih misija mi ne pije vodu.

Musk je još davno rekao da je je cena samog goriva <2% cene kompletnih lansiranja po dotadašnjem sistemu jednokratnih raketa.
Koliko SpaceX-a danas koštaju njihova komercijalna lansiranja, nema niko pojma, ali Musk je spominjao da bi i uz 4-5x nižu cenu nego što sada naplaćuju, i dalje bili u plusu.
 
O kakvom plusu se priča? Kako oni iz ovog imaju finansijsku dobit? U ovom trenutku
 
Priča se o komercijalnim letovima, Falcon 9 i Heavy. Starship je tek počeo testiranje, ali je potencijalno vozilo koje će da dominira idućim godinama i decenijama komercijalnih i nekomercijalnih letova. NASA ga finansira kao moon lander, a SpaceX uveliko radi na adaptaciji za izbacivanje još većeg broja Starlink satelita u orbitu.
 
Dobili su mnogo para od investitora koji ulažu kompaniju
Dobili su mnogo para od vlade za razvoj vojnih projekata
Dobili su pare od NASA za njihove sadašnje i buduće projekte (recimo, već su vozili astronaute na ISS, i to im je plaćeno)
Dobijaju ne male pare za komercijalna lansiranja satelita. Sada trenutno su najjači igrač na tržištu komercijalnih lansiranja (odatle im zapravo i najviše novca)
 
Mala digresija, pre 3 dana gledam ovo i razmisljam da mi neko kaze da je ovo na Marsu ja bih mu verovao
 
Nazad
Vrh Dno