Da l' je neko proveravo dejstvo dobrog parketa od dobrog drveta, i kvalitetno ugradjen, kakvo povratno dejstvo ima na zvucnu kutiju i zvuk uopste? Da li je moguce da rezonanca poda bude u tom slucaju dobra?
У пракси је заиста тешко проверити различите паркете.
У начелу:
I. Дејство пода иде у два смера који су
увек негативни:
1. Он је носач звучне кутије, па са њим вибрира и цела кутија. Вибрације доспевају до пода:
а. преношењем вибрација са зидова кутије директно на под (крутом везом),
б. преузимањем звучних вибрација из ваздуха.
2. Под "свира", односно вибрације које се на њега пренесу на горња два начина се делимично претварају у звук (у вибрације ваздуха).
II. Дејство пода
може да буде позитивно:
1. Ако се може искористити за одвод и расипање вибрација (типа I 1. а.) са кутије у топлоту.
2. Ако се може искористити за додатно укрућивање звучне кутије (где служи индиректно, као носач притиска који се добија додатним оптерећивањем звучне кутије масом /као што сам раније описао/, произвођењем јаких напонских сила у бочним панелима.
3. Ако може непосредно да демпира вибрације неке од плоча звучне кутије (што је случај када је доња плоча чврсто приљубљена уз под + горња плоча је при том такође демпирана теретом који стоји на њој).
4. Ако се може искористити за смањење осетљивости кутије као целине у односу на ангажовану снагу излазног појачала /пораст здружене масе кутије у односу на снагу појачала/
5. Ако се може искористити за снижавање резонантне фреквенције кутије.
Питање је да ли изоловати кутије од пода крутом везом (шиљкови, изолација се постиже веома малом додирном површином) или изолационим материјалом (разни апсорпциони материјали примењени на дну ножица, где се нужно увећава комплијанса)
или направити веома чврсту везу која омогућава користи наведене под II 1-5, а при том избећи негативна дејства пода изнета под I.
Да би решење II добро функционисало треба ставити довољно велики терет (15-20 кг или више по кутији), који уз то треба и да лепо изгледа, под треба да буде прекривен дебелим теписима (осим на месту контакта са кутијама), и да буде од акустички што мртвијег материјала /ту је дрвени најгори/, веома чврст (најбољи терацо бетон, бетон, мермерне или гранитне плочице, керамичке плочице, крупан/раван/густо пакован храстов паркет лепљен на бетон).
Бродски под, под /било који/ постављен на летвицама или песку, “пливајући” под, подови од синтетичких материјала (ламинат, виназ, итд.), паркет постављен на бродском поду, итд, нису погодни, као ни подови који су неравни (таласасти).
Ниуком случају звучне кутије не стављати директно на тепих (велика комплијанса), односно на било какву мекану подлогу.
Тиме их делимично одвајате од пода али их истовремено пуштате да "дивљају" у сопственим вибрацијама, што је још много горе од дејства пода.