Ne znam odakle da počnem
Prvo, ja poprilično brinem o privatnosti. Ne koristim Google servise, ubio sam (skoro) ih sve na telefonu, na računaru nemam ništa. Nisam aktivan FB korisnik, ne koristim twitter, messenger, dropbox... Od NSA approved softvera jedino Windows, jer, jelte, moram da korsitm programe koji samo na Prozorima rade. I sve to radim, ne zato što nešto krijem, već zato što sam svestan da moji privatni podaci treba da budu baš to - moji privatni podaci.
Dalje, što se FOSS-a tiče, i toga sam takođe svestan. I trudim se da na razne načine podržim svaki projekat koji mi je zanimljiv i softver koji koristim. Onoliko koliko mogu - mala donacija, prevod, prijava bagova... Među njima je i Ubuntu (Canonical), iako ga ne koristim već 5 godina. Ali mislim da su najviše (u)radili na popularizaciji Linuxa među desktop korisnicima.
Rekao sam već da je povratna informacija korisnika neophodna za dobar proizvod. I to u svakoj industriji, ne samo u IT-u. Razlika je što u slučaju softvera može lako da dobije to što je potrebno, a ja moram ili da tražim od kupca da troši svoje vreme i prikuplja informacije koje mi trebaju, ili da sam odem kod njega u fabriku i pogledam kako se oprema ponaša u eksploataciji.
Postoje samo tri načina da se od korisnika softvera dobije povratna informacija:
1. Da korisnik sam, bez ikakvog zahteva proizvođača, pošalje svoje mišljenje, zamerke ili predloge
2. Da proizvođač traži od korisnika informacije koje mu trebaju (Valve, Canonical, Mozilla...)
3. Da proizvođač sam uzme šta mu treba (Google, Facebook, Apple, Samsung, Microsoft...)
Ajde sad vi budite objektivni i recite koji je od ovih načina najbolji? Ako izabarete prvi, recite koliko ste puta poslali Canonicalu ili Mint, GNOME, KDE, LibreOffice... developerima povratnu informaciju. I to baš ono što njima treba - koji hardver koristite (grafičke drajvere?), da li koristite vlasničke ili samo FOSS programe, da li koristite podrazumevane pakete iz okruženja (browser, audio i video plejere, office alate, mail i chat klijente) ili instalirate nove (Clementine, Skype, Opera...), i tako dalje. Naravno, problemi u ovom prvom slučaju su više nego očigledni. Mizeran procenat ionako malog broja linux korisnika želi da se uključi u proces pobošljašanja softvera, a većina isključivo kritikuje kada nešto ne radi. Jer iako FOSS ne pripada nikome i pripada svakome, većina ipak očekuje da neko drugi savršeno odradi posao za koji (uglavnom) nije plaćen. A drugi problem jeste to, što ako bi svako slao samo ono što misli da treba, prikupljanje i analiza tih informacija bi uzela mnogo veće resurse nego u slučaju automatskog procesa. Ali ajde, tu se može nešto i srediti i olakšati pravljenjem uputstva/forme. Evo jednog novijeg primera korisnika koji samostalno šalje povratnu informaciju, da vidite kako to može da izgleda
http://www.ocsmag.com/2018/02/16/plasma-the-road-to-perfection-is-paved-with-bugs/
I sad realno, koliko je puta neko od nas sročio nešto slično i poslao KDE developerima ili objavio na nekom popularnom linux portalu koji dobar deo zajednice prati?
Drugi način jeste jedini koji je dobar i za proizvođače i za kupce/korisnike. I u slučaju kada je jasno naglašeno šta je svrha, koje se sve informacije prikupljaju i korisnku data mogućnost da to prihvati ili odbije, ne postoji apsolutno ništa loše u tome.
I ne može se optuživati niko za nešto što ne radi. To je tek besmisleno, pa čak i opasno. Ako nekada Canonical zaista počne da uzima i šta treba i šta ne treba, da prikiplja informacije o korisniku, da ih prodaje trećim licima... onda možemo da kažemo da su kao Google ili Facebook. Do tada su samo kompanija koja želi da pruži najbolju uslugu/proizvod svojim korisnicima.
Sa velikim zadovoljstvom delim potrebne podatke sa ljudima koji mi omogućavaju da besplatno koristim softver. I ne, neće nas niko porobiti zbog toga što ne koristimo FOSS. RMS fanbojeve smatram ******ma. Dovoljno bahato?
Tako nekako
