^
od retro grafike stigli smo do skoro realne grafike na 8bitnim racunarima
Da, samo tu realno nema neke naročite kreativnosti, a pogotvo ne umetnosti.
Recimo ove interlaced varijante na c64 mogu da se urade bez problema sa par alatki za konverziju jpg i bmp slika na pc računaru.
Inače, Tomas jeste u pravu, kada kaže da kod statičnih slika u hires varijanti, razlika između Spectruma i C64 nije prevelika, ali moram da kažem i da nije baš nebitna.
Glavna razlika je u tome što c64 ima paletu od stvarnih 16 boja, dok Spectrum ima u stvari samo 8 boja, od kojih se 7 mogu prikazati u dva nivoa osvetljenja, što daje ukupno 15 boja ali uz jedno krupno ograničenje.
Komanda BRIGHT koja određuje da li će neka boja biti prikazana svetlijom ili tamnijom nijansom ne deluje na pojedinačne piksele, već na ceo atribut 8x8 tačaka, što dovodi do čuvenog brljanja boja (color clash) i do puno problema pri kreiranju kako igara, tako i statičnih slika.
Primera radi na C64, mogu da crtam tamno zelenom bojom po svetlo zelenoj pozadini, jer te dve boje normalno egzistiraju kao zasebne u paleti.
Kod Spectruma je to nemoguće, jer ako ekran postavimo npr na svetlo zeleni (bright 1), a crtamo tamno zelenim penom (ink 4:bright 0), dobićemo divnu brljotinu atributa, jer u polju 8x8 sa dve boje, može biti samo jedan nivo osvetljenja iste boje, a nikako dve.
Zato sam posebno preporučio one Spectrumove slike, jer je tu ugrađeno stvarno dosta kreativnosti i truda da se izbegne drastično brljanje boja u atributu.
Slično je i sa igrama i baš ta potreba za posebnim pažljivo kreiranim verzijama, čini Spectrumove igre dodatno zanimljivim, nakako unikatnim, čak i kad nisu ekskluzive.
Naravno, sada na Spectrumu postoji i poznati Nirvana engine, koji u dobroj meri eliminiše ova ograničenja (2 boje u 8x1 horizontalnoj matrici), što je dobro za platformske igre ali ne baš za sve žanrove ili statične slike.
Ipak, da je ovo neko otkrio u vreme dok je Spectrum bio u zenitu, mogu samo da zamislim koliko kvalitetnih igara bismo još dobili.
Šteta što se Sinclair nije odlučio makar na malu modifikaciju ULA čipa, čime bi dobio današnji ULA+ mod, sa 32 boje, pri čemu ostaje potpuna kompatibilnost sa starim softverom, ili čak 64 boje uz gubitak skoro nebitnih komandi FLASH i BRIGHT.
Ograničenje od 2 boje po atributu ostaje, ali su mogućnosti drastično veće:
https://sites.google.com/site/ulaplus/