Šta je novo?

Reklamacija, garancija... ima li pravnika ovde?

U svetu mozes da vratis sta god hoces, bilo da je ispravno ili neispravno, u odredjenom roku. Primera radi, kupis laptop, on ti stigne, defektan, imas dva izbora, da ga odma saljes nazad, trazis pare nazad (platis pritom jednu postarinu) i jednostavno narucis drugi na istom mestu, ili posaljes ga o svom trosku na reklamaciju i RMA (servisiranje), gde ti oni po uslovima garancije moraju popraviti u roku od 2-3 dana.
 
Jeremy je napisao(la):
vectorman, koji je to zakon i da li ga ima negde online? Koliko vidim mogu da se zalim u prvih 6 meseci cak i ako nemam garanciju?
Zakon o zaštiti potrošača...sklepan onako, kako samo mi to umemo (po principu "evo vam pa ko koga izjebe", da izvineš).
 

Prilozi

  • 3973-04.pdf.lat.pdf
    183 KB · Pregleda: 95
Hvala Vectorman, ovo cu da odstampam i da nosim u dzepu:)

A sada evo epiloga... dakle sta da kazem... dugujem izvinjenje... Drajv najnormalnije radi samo sam ja ****** ubacio "ostecene" diskove, da ne kazem jos i rezane! Dakle sa original presovanim novim diskom radi ok (tacnije ne dostize bas max brzinu ali podnosljivo, mada da sam nastavio da insistiram.... ali neka ih ako se takva firma ciganise za tako male pare, neka ih). Ne, stvarno vise nemam zivaca za ovo, mislio sam da je doslo vreme da covek u Srbiji moze da udje u radnju i pazari ali ne. Cim nadjem malo vremena pamet u glavu, disk u ruku i proba pre kupovine. Bas cu da ispadnem klosar kad trazim da isprobam obican dvd citac ko da kupujem ne znam sta...
 
Poslednja izmena:
Ma ništa...sad ti je bar valjda malo jasnije (i ne samo tebi) zašto nisu mogli da ti "na slepo" odmah zamene uređaj. Nijednom kupcu na čelu ne piše da li se razume ili ne. Stavi sebe u ulogu prodavca/servisera i zamisli situaciju da ti dođe kupac (muško/žensko, klinac/matorac, sa naočarima/bez naočara, crn/plav...ovo je jedino što možeš da uočiš na kupcu bez predrasuda) i kaže ti "E...ovo čudo što sam juče kupio mi ne radi". Šta ćeš uraditi? Normalno je da ćeš proveriti da li stvarno ne radi, pa makar kupac bio i najveći IT expert. Propisi su propisi i treba ih se držati. Naročito kada se ima u vidu činjenica da se mnoooooooooogo više tih "brzih" reklamacija dešava baš zbog greške kupca a ne zbog neispravnog NOVOG uređaja. E sad...kada je miš, tastatura ili nešto slično u pitanju, može se proveriti na licu mesta dok je kupac tu (može da sačeka 5 minuta), ali složeniji uređaji (MB, CPU, optika, HDD...) zahtevaju malo više vremena i glupo je da neko visi u radnji par sati i nervira se dok čeka. Ne kažem da je potrebno 48 sati ali neki red mora da postoji. Lično, ne verujem da ijednom normalnom prodavcu/serviseru ide u prilog da odugovlači, zavlači te ili nešto slično.
Ajd, pa da ti DVD ne čita tek svaki stoti disk :) :wave:
 
Ne pogresno si me razumeo, ja i dalje tvrdim da je taj uredjaj neispravan, ovo gore sam napisao vise sarkasticno. A kao sto rekoh vec negde, nisam ni ocekivao da ga testiraju za deset minuta i ako tvrdim da nije potrebno vise od deset minuta vremena za to. Inace evo price u ovom threadu koga zanima. Mozda je normalno da ti uredjaji tako rade ali mislim da nije.

vectorman je napisao(la):
Normalno je da ćeš proveriti da li stvarno ne radi,

Bas to i ocekujem, a ne da ga ladno stavi na policu i ne pogledavsi me i kaze cucemo se za par dana... ipak sam ga tek kupio!

PS Inace kad sam rekao da sa original diskom radi ok mislio sam na test iz cd speed-a, opet kazem koga zanima neka procita u drugom threadu da ne ponavljam i ovde...
 
Poslednja izmena:
Sad tek videh onaj thread, a ja se ponadao da si rešio problem i misteriju :wall:
 
Mnogo price ni oko cega.Da si iskoristio search nashao mi moj odgovor pre neki mesec postavljen...mozes pogredati Zakon o zastiti potrosaca a mozes i zakon oUslovima za obavljanje prometa robe,usluge u prometu robe i inspekcijskom nadzoru.I jedan i drugi isto pitanje resavaju na sledeci nacin:ne mozes traziti novac nazad ako imaju istu robu da ti ponude.Ali ono sto 99% ljudi nezna,ne moras prihvatati popravljan artikal.Mozes zahtevati nov ili novac.Na nima je da odluce.Ali 'ajde da se ponovim:"Član 36
Preduzeća i preduzetnici koji se bave prometom robe na malo dužni su da utvrde postupak i način rešavanja po reklamaciji potrošača na nedostatke prodate robe.
Potrošač ima pravo na reklamaciju u prodajnom objektu u kome je roba kupljena, uz račun o kupovini, u roku od šest meseci od dana kupovine.
Preduzeća i preduzetnici koji obavljaju promet robe na malo dužni su da robu sa nedostatkom zamene novom robom ili da potrošaču vrate iznos plaćen za tu robu u visini cene te robe na dan vraćanja ili da, uz saglasnost potrošača, otklone nedostatak na robi.
Preduzeće i preduzetnici iz stava 3 ovog člana dužni su da potrošača obaveste o odluci donetoj po reklamaciji u roku od osam dana od dana prijema reklamacije i da osnovan zahtev iz reklamacije ispune u daljem roku od 15 dana.
Potrošač nema pravo iz stava 3 ovog člana ako je nedostatak na robi nastao njegovom krivicom."...ovo je clan Zakona o uslovima za obav.............
 
Poslednja izmena:
vectorman je napisao(la):
lično, ne verujem da ijednom normalnom prodavcu/serviseru ide u prilog da odugovlači, zavlači te ili nešto slično.

samo jos da se dogovorimo sta je to NORMALNO
:p
 
ps.Uh.Sad procitah postove unazad na ovom threadu.Dobronameran savet pojedincima:nemojte kucati o necemu u sta niste sigurni jer ce doci do zablude kod postavljaca teme.Necu imenovati ali neki blage veze nemaju kako se tumace dispozitivne norme pa samim tim samo zbunjuju coveka.Gde pise da je kupac obavezn da potpise garanciju???????Gde pishe u Zakonu da je ukupan rok za resavanje po reklamaciji 45 dana???Gde pishe u Zakonu da kupac nosi artikal u servis??
Uhhhh........saberi dane u clanu koji sam postovao i videces koliki je rok prodavcu za postupak resavanja po reklamaciji.
Video sam ja mnogo puta a i cuo taj rok od 45 dana koji su izmislili novopeceni privatnici.Najstariji je zakon a ne ono sto ono pisu u reklamacijama.Moj savet kupcima je da reklamaciju podnose pismeno sa tacnom navedenom adresom stanovanja.Drugo:savet ti je da odes do najblizeg republichkog trzisnog inspektora u tvom okrugu ako istekne rok od 23 dana a ne budes zadovoljan.Ono gde trzisni inspektor ne moze nista je:eek:ni posalju na servis artikal a servis overi izvestaj da je pregoreo neadekvatnom upotrebom.Tad mozes svoja prava jedino zastiti tuzbom tj.parnicom kod nadleznog suda.Jer je tada prodavac "beli medved".Imao sam u praksi slucajeve da je servis donosio izvestaj da je akumulator ispravan a stvarno nije.I tu je kraj.
Znaci,videces(ako dodje do prekrsaja) kako ce prodavac biti ljubazan kada mu udjes sa trzisnim inspektorom i kako ce sve biti odjednom lako,lepo,ljubazno i posteno.Veruj da znam o cemu pricam ;)
 
Poslednja izmena:
DARK SIDE je napisao(la):
Gde pishe u Zakonu da je ukupan rok za resavanje po reklamaciji 45 dana???Gde pishe u Zakonu da kupac nosi artikal u servis??
U starom zakonu (dok je još postojala SRJ) je stajalo ovako:


5. Prigovor (reklamacija)
Član 22
Potrošač ima pravo da uloži prigovor (reklamaciju) u prodajnom objektu u kome je proizvod kupljen, odnosno usluga pružena ili drugom mestu koje je u tom smislu određeno.
Potrošač može ostvariti pravo iz stava 1 ovog člana uz račun (fakturu) o kupljenom proizvodu, odnosno o pruženoj usluzi.
U mestima u kojima se prima reklamacija, tokom radnog vremena, mora biti prisutno lice ovlašćeno za rešavanje reklamacije.
Ovlašćeno lice donosi odluku o reklamaciji odmah, a u složenijim slučajevima u roku od 15 dana.
Rešavanje reklamacije ne može da traje duže od 45 dana od dana prijema zahteva za reklamaciju.
Član 23
Ako se reklamacijom utvrdi da proizvod sadrži nedostatke, potrošač ima pravo da zahteva nov proizvod ili proizvod odgovarajuće marke (modela, tipa) ili da mu se vrati iznos plaćen za taj proizvod u visini cene tog proizvoda na dan vraćanja ili da mu se, uz njegovu saglasnost, otkloni nedostatak.
Potrošač može ostvariti pravo iz stava 1 ovog člana pod uslovom da ovaj zahtev za reklamaciju podnese čim je otkrio nedostatak, a najdocnije u roku od 90 dana od dana kupovine proizvoda.
Potrošač nema pravo iz stava 1 ovog člana ako je nedostatak na proizvodu nastao njegovom krivicom ili je otklanjanje nedostatka vršilo neovlašćeno lice.
 
DARK SIDE je napisao(la):
....... jedan i drugi isto pitanje resavaju na sledeci nacin:ne mozes traziti novac nazad ako imaju istu robu da ti ponude..............
Mislim da sada ti gresis, na potrosacu je da izabere da li ce uzeti nov proizvod ili pare.
zakon o zastiti potrosacsa:
Clan35
Ako je prigovor iz clana 34. ovog zakona osnovan zbog nedostatka na
proizvodu, potrošac ima pravo na:
1) zamenu kupljenog proizvoda za nov proizvod, odnosno proizvod
odgovarajucec marke (modela, tipa) ili
2) da mu se vrati iznos placen za taj proizvod u visini maloprodajne
cene tog proizvoda na dan vracanja ili
3) otklanjanje nedostatka na proizvodu.


Znaci ili pod 1, ili pod 2, ili pod 3
 
Cekajte ljudi cemu polemika vise ... svi mozemo da vadimo delove zakona ali dobro znamo a nista od toga nije 100% u praksi. Covek je navodno resio problem i to je to. Nema dalje, svi drugi ubuduce budite oprezni i to je to.
 
@Kostolomac.TK
Zasto da se ne razjasni situacija ? Da bi potrosaci znali svoja prava. A to sto se zakon ne postuje i jeste problem protiv kojeg se treba boriti.
I jedno pitanje, ti jesi pravnik ili bi volio da budes ?
 
Joker je napisao(la):
@Kostolomac.TK
Zasto da se ne razjasni situacija ?
Zato što situaciju ne može da razjasni ni onaj ko je pisao zakon...ne samo ovu, već bilo koju. Može samo da protumači zakon na svoj način i primeni ga, ali to ne znači da ga je ispravno protumačio i primenio. Ovo se odnosi i na inspektore.

Mnoge stvari nisu tačno definisane u zakonu, tako da je ostavljeno prostora da svako tumači zakon na svoj način (pa ko koga nadjebe).

Primer:

Neki uređaj je plaćen 10.000,00 din. (recimo mp3 plejer od 256MB).
Mesec dana pre isteka garancije dođe kupac sa pokvarenim uređajem (ne može se popraviti).
Prodavac više nema takvog na lageru, ne proizvodi se više, uvoznik ih nema...
Kupac zahteva povraćaj novca.
Pošto prodavac više nema takav uređaj na lageru, ne može se utvrditi cena tog uređaja na dan reklamacije.
Znači šta? Vraća kupcu 10.000,00 din. jer toliko piše na fiskalnom računu, po kome prodavac mora da uradi NI obrazac.
Kupac 'ladno uzima 10.000,00 din. pređe preko puta i kupi MP3 plejer (noviji model, lepši, šareniji...) od 512MB ili možda čak i od 1GB ako ima sreće.
Rezime: kupac je kupio neki uređaj i posle skoro godinu dana besplatno ga upgrade-ovao (i to dobro) i mirno čeka da prođe još godinu dana.

Ovo je sasvim ok po zakonu. Ok je verovatno i za kupca. A šta je sa prodavcem?
 
Poslednja izmena:
vectorman je napisao(la):
Ovo je sasvim ok po zakonu. Ok je verovatno i za kupca. A šta je sa prodavcem?

Zamislimo da momenat da je to izvodljivo - 90% domacih kupaca bi namerno pred istek garancije kvarilo svoje uredjaje nebili povratili novac. E zato to kod nas ne moze da funkcionise.
Navikli smo na munt i to nam je.
 
vectorman je napisao(la):
A šta je sa prodavcem?
e to i mene zanima. po njihovom ponasanju reklo bi se da ih zatvaraju u kavez za (gay) plemenom kanibala.
al' ako bi morao da pogadjam rekao bih - neispravna roba se vraca proizvodjacu ili unistava, a svako ko je u lancu nesto platio za nju dobija to natrag, makar prebijanjem sa sledecom isporukom.
 
U pravu ste, neka se svako uci na svojem novcaniku :D
 
vectorman je napisao(la):
Pošto prodavac više nema takav uređaj na lageru, ne može se utvrditi cena tog uređaja na dan reklamacije.
Zakon kaže 'po trenutnoj ceni istog ili sličnog proizvoda', ne po plaćenoj jer može biti i inflacija, a pravedno je da kupac može na drugom mestu kupiti takav uređaj za pare koje dobije.

U praksi se primenjuje poslednja definisana cena tog uređaja (što se može proveriti u knjizi ulaznih kalkulacija) ili prodavac može ako mu se to ne isplati (zastarela cena), da kupi na drugom mestu takav uređaj i vrati ga kupcu umesto para ili ponudi pare za koje se može kupiti tu-i-tu.

Što se tiče izbora uređaj ili pare, ni meni nije jasno da li se ide redom po algoritmu ili kupac može da bira, zavisi od tumačenja inspektora. Nije strašno ni ako bira, nov uređaj isto vredi kao novac samo ga treba ponovo prodati (trošak reda 10%), bar mušterija posle ne ogovara okolo.
 
Jeremy je napisao(la):
Ja garanciju nisam potpisao, a kako sam negde procitao to onda znaci da to sto tamo pise nije obavezujuce za mene vec zakon kojim je to regulisano.

E ovo me jako zanima a nikako da pitam. Kada dobijem garanciju niko mi od prodavaca ne trazi da se potpisem i ona uvek ostane tako nepotpisana... da li oni to svesno rade sa namerom da mogu posle da me *****avaju ako dodjem na reklamaciju ili sta? Da li je bitno da je potpisem i koje su pravne posledice nepotpisivanja garancije?
 
Zavisno od proizvoda ali vecina garancija ne zahteva obavezno potpisivanje oe strane kupaca vec samo overu od strane prodavca na vase ime. Pretpostavlja se da ste to vec procitali ili da ce te procitati. Neke garancije dolaze samo u 1 primerku i to samo za kupca a kupac moze da ih potpise kad god zeli i ako zeli dok se nalazi kod njega.
 
Mislim da sada ti gresis, na potrosacu je da izabere da li ce uzeti nov proizvod ili pare.zakon o zastiti potrosacsa:
Eh,vidi se da nisi pravnik,pa ti je tumachenje dispozicije pravnih normi malo strano.Neka,nisu svi pravnici pa te razumem ali pogresno tumachish zakon.Ovo je gradacijski tj.ako nema ispunjenja tacke 1 onda ide tacka 2 i tako dalje.Razumesh?
 
Zavisno od proizvoda ali vecina garancija ne zahteva obavezno potpisivanje oe strane kupaca vec samo overu od strane prodavca na vase ime. Pretpostavlja se da ste to vec procitali ili da ce te procitati. Neke garancije dolaze samo u 1 primerku i to samo za kupca a kupac moze da ih potpise kad god zeli i ako zeli dok se nalazi kod njega.
__________________
Eh,kolega..zashao si na tanak led...vidim da ti nije poznat clan 40 Zakona o standardizaciji koji propisuje elemente garancije.Nishta van toga i nishta manje od toga nije dozvoljeno i sankcionishe se drastichno.Nema tu shirine,moze ovako,onako,prodavac predvideo drugachije i sl.Nemoze prodavac sacinjavati garanciju van zakonske regulative.Znaci:garantni list sadrzi;
1.firmu,odnosno naziv i sediste davaoca garancije
2.podatke kojim se identifikuje proizvod
3.izjavu o garanciji i uslovima garancije( u skladu sa pozitivno pravnim propisima drzave)
4.garantni rok(koji ne moze biti kraci od 6 meseci).
Naravno da garancija mora biti overena pechatom i potpisom radnika koji je izdaje,da datum garancije mora biti jednak datumu sa rachuna itd.Postoje vishe zakona koji regulishu ovu materiju ali su svi usaglasheni kad je u pitanju sadrzina garancije.Trzisni inspkektor zna shta da uradi kad nadje nepropisnu garanciju.U praksi se najcesce iste ne popunajvaju,shto je jos veca bruka.
@VECTORMAN-ne primenjuje se vishe to shto si naveo...primenjuje se jedino Zakon o standardizaciji kao stari SRJ zakon.Iako on navodi da ga primenjuju savezni trzisni isnpektori u praksi sud priznaje i Resenja republichke trzishne inspekcije......
 
Poslednja izmena:
DARK SIDE je napisao(la):
Eh,vidi se da nisi pravnik,pa ti je tumachenje dispozicije pravnih normi malo strano.Neka,nisu svi pravnici pa te razumem ali pogresno tumachish zakon.Ovo je gradacijski tj.ako nema ispunjenja tacke 1 onda ide tacka 2 i tako dalje.Razumesh?
Zasto nisi quotovao ceo moj post pa bi onda i drugi videli da nisi u pravu. Da iza tacaka 1 i 2 ne postoji rec ili onda bi bio u pravu, ovako nisi, razumes ? A da tako zakon tumaci i trzisna inspekcija znam iz licnog iskustva jer sam uzeo novac a ne isti model uredjaja koji su mi ponudili za zamenu, naravno posle intervencije trzisne inspekcije.
 
Uh,ala greshish ti a ako je to tachno onda i kolega.Novac su ti vratili jer su se uplashili inspektora.Plashe se jer postoji mnogo nachina da se kazni STR ili preduzece koje obavlja te poslove.Primer:moraju da sacine pravilnik o postupku po reklamaciji a u skladu sa clanom 36 Zakona o uslovima za obavljanje prometa robe,usluge o prometu robe i inspekcijskom nadzoru
,svi uredjaji koji se ukljucuju na gradsku mrezu a podlezu slozenoj elektronici moraju imati ateste nase zemlje(to je "s" i :"rso" simbol),a to najcesce nemaju,mogu pogresiti i najcesce grese u clanu 9 Pravilnika o obliku i nacinu vodjenja trgovacke knjige,mogu odgovarati zbog neoverenih kalkulacija i tako dalje i tako dalje.Ako je trzisni inspektor tumacio normu Zakona o zastiti potrosaca na nacin kako i ti onda je neznalica i najverovatnije nije pravnik.Istina je da u trzisnoj inspekciji ima najvise agronoma i poljoprivrednih ing...sto je bruka...a eto kako i primenju zakonske norme...A moguce i da je inspektora mrzelo da pishe pa je zavrshio posao na ovaj nachin>inache,u tim sluchajevima insp.mora da zastavlja zapisnik,pa posle toga upravnu meru(nalazuce resenje) pa onda zahtev za pokretanje prekrsajnog postupka.Pa posle mora da sastavlja evidenciju o prijavi(koja je uvedena od proslel godine),da sastavi sluzbenu belesku,da saceka resenje veca za prekrsaje,da ispise knjigu evidencije rada i da na kraju arhivira predmet.Ovo je pravi smor a inspektoru je bitno da sit ti zadovoljan i da prijava neci ici vishe od njegove instance...Njemu je najlaske da napise mandatnu kaznu i na taj nacin zavrsi predmet...ovo drugo je vec slozenije i zahteva vreme...
"Preduzeća i preduzetnici koji obavljaju promet robe na malo dužni su da robu sa nedostatkom zamene novom robom ili da potrošaču vrate iznos plaćen za tu robu u visini cene te robe na dan vraćanja ili da, uz saglasnost potrošača, otklone nedostatak na robi."Naveo sam ti jedan deo tog clana koji se odnosi na tu problematiku.To sam vec radio na ovom threadu pa si mogao malo detaljnije da prcitas i bilio bi ti jasnije...."?Ovde nema tacaka 1,2,3 ali imas"ili"...to je isto..razumes?Ovaj zakon je osnovni zakon koji primenjuje trzisna inspekcija.U clanu 36 imas poredjane uslove prema prioritetu u ovom kontestu a u zakonu koji ti pominjes su sa prioritetima 1,2,3///Ovo je zakon koji je stariji od Zakona o zastiti potrosaca .Zakon o zastiti potrosaca je donesen u skladu sa ovim zakonom....Tako da ne vidim vise razloga za postovanje o vome jer se ponavljam-samo gubim vreme...
 
Poslednja izmena:
Vidi, meni je bitno, kao sto si i napisao da sam ja zadovoljan (kao potrosac), a izgleda da ni ja ne treba da gubim vreme sa ovim thread-om.
 
Da u vecini slucajeva imas pravo na povracaj novca, ja sam tako uzeo ATI 9600XT u nekoj zabijenoj firmi po nekoj extra maloj ceni i nije htela da radi na momo procesoru AMD 2000+ i ploca ASUS KT600 i rekose prvo da mi daju drugu karticu ali sam trazio pare i dobio bez problema.
 
Kakva su vaša iskustva odnosno preporuke u vezi ovog stava člana 35. zakona o zaštiti potrošača?

Ako potrošač pretrpi štetu prouzrokovanu proizvodom sa nedostatkom, odnosno neizvršenjem usluge ili izvršenjem usluge sa nedostatkom može da zahteva naknadu štete.

Prava iz stava 1 do 3. ovog člana potrošač može da ostvari pod
uslovom da nedostatak nije nastao njegovom krivicom.

Konkretno, reč je o Chieftec napajanju koje je je spalilo matičnu ploču.
Novac za Chieftec je vraćen, ali za ploču se izvlače na sve načine.
 
Nazad
Vrh Dno