Par komentara ovde.
Glede progamera u gaming industriji i onih u aplikativnim granama - nemaju vremena ni jedni ni drugi. Kasne igrice, ali kasne i programi, pa se radi dan i noc u obe oblasti. Da li ce neko imati dovoljno slobodnog vremena zavisi od toga u kakvu firmu upadne (organizacija, broj zaposlenih, itd), a ne od toga cime se firma bavi.
E sad, sta je zabavnije pisati, zavisi na koje mesto upadnes u firmi. Niko ne radi kompletnu igricu (ni program) sam samcijat i ako ti zapadne deo koji se odnosi na file management (snimanje i ucitavanje statusa, konfiguracija, itd), ne vidim koliko je to zabavnije od iste uloge u aplikativnom programiranju, osim sto ces mozda imati sareniji desktop i/ili screen saver

Uostalom, ima ljudi koji obozavaju da prave dobar i zanimljiv (originalan) aplikativni softver - ne mora samo igrica da bude zabavna ako vec volis posao programiranja. Ukoliko osecas programiranje aplikacija kao teret ili nesto nezabavno, onda si definitivno pogresio zanimanje.
Isto vazi i za plate, zavisi od toga na kojem si polozaju; za bukvalno svakog novozaposlenog se pravi poseban dil oko plate na osnovu toga koliko je pridoslica doneo znanja i radnog iskustva. Povisice i bonusi u toku rada se podrazumevaju (ako ima uzroka za njih).
Opaska da za gaming industriju treba mnogo vise znanja od "one druge strane" je totalni promasaj. Stoji cinjenica da se o tehnologijama potrebnim za gaming kod nas nista ne uci (a i nemamo bas poznatih firmi koje prave igre), pa sve to deluje egzoticnije i 'opasnije'. Za svaku takvu 'opasnu' oblast u gamingu ja cu da ti navedem neku iz opsteg ili aplikativnog programiranja, koja nije bas laka ili uobicajena. Dovoljno da bude zanimljiva i trazena. Dakle, fami ili bauku nema mesta, kao ni naglasavanju razlika - kao kad bi hirurg tvrdio kako je kul operisati zene, dok su operacije nad muskarcima totalno dosadne i monotone (sve je to isti q). Treba voditi racuna da "napolju" ne postoji jedno opste zanimanje "programer" kao kod nas (u srednjovekovnim IT uslovima) - to se deli od programera, preko software developera do sw architecta i cesto jos svako od njih ima interne podele u nivoe. Naravno da se za te podele podrazumeva razlicit nivo znanja i para.
Ako gledamo plate, sto je nama sa brdovitog Balkana jedina, vecita i najzanimljivija tema, onda gledano sa aspekta firme, neko grupisanje bi bilo otprilike ovako:
- tehnoloski lideri; zaradjuju svoje pare putem pronalazenja novih tehnologija i naplate licenci. Imaju para za r&d, kao i za razvojne timove koji paralelno teze istom cilju (pa se bira bolje resenje). Tu prolaze ljudi sa klikerom, koji su brzi, inovativni i mastoviti.
- velike firme, koje su nekada i tehnoloski lideri; Sto veca firma, bolja sansa za bolji posao, ali i veca verovatnoca da jos xy ljudi puca na isto radno mesto. Tesko za upad ukoliko nisi top -> u tom slucaju moras da upadnes bilo gde pa da se penjes polako. Pored zanimljivih i sefovskih poslova, neko treba da radi i dosadne svakodnevne stvari (ne prilaze ti svaki dan sa pitanjem "decko, hoces li da budes sef development tima ?!?")
- firme koje se bave primenjenom tehnologijom. To su one bezimene firme za koje niko ne zna, a koje se pojavljuju u filmovima kao sto je terminator (Cyberdine). Ne pucaju na globalno trziste, nego na usku oblast i musterije koje dobro placaju kompletan sistem. Dakle, ne da prodaju sto vise igrica ili programcica za 50-200 eura/dolara, nego da isporuce kompletan sistem radjen po narudzbini za milionske iznose. Ukoliko se dobro drze na pazljivo izabranom segmentu, mogu biti najunosnije, ali mogu i da padnu preko noci.
Ovo su tri najbolje placene grane, bilo da se bave osnovama za gaming, aplikacije ili hardver.