Šta je novo?

Programeri - punishe? :)

bibby

Čuven
Učlanjen(a)
09.12.2000
Poruke
2,971
Poena
680
Evo nekog teksta o platama programera u USA:
Prosecan programer zabavnog softvera zaradjuje samo $66 000 (jadan, tek da ima za lebac). Tehnicki direktor sa sest ili vise godina iskustva zaradjuje mizernih $106 000. Ljudi sto crtkaju sve sto se moze nacrtati za neku igru zaradjuju u proseku oko $61 000, dok dizajneri sa jednom ili vise godina iskustva zaradjuju u proseku oko $51 000 (potlacena klasa) mada ta cifra moze skociti i do $300 000, a producenti igara zaradjuju oko $71 000. Takodje su primetne jos sve zanimljivosti u svetu interaktivne zabave - prva je da su plate iz ove oblasti najvece u studijima lociranim u Teksasu i Kaliforniji (da znate gde da idete da trazite posao) i druga je da zene u ovoj industriji zaradjuju u odnosu na muskarce vise nego zene na drugim poslovima, u slucaju igracke industrije odnos je 89 centi po dolaru dok je drugde u americi taj odnos 76 centi prema dolaru.

Samo da je istina...
 
Auuuu? Potlacene li klase! DRUGOVI!!!! UCENJE!!!!!
U principu, ni nasi programeri nisu :( . Moj porodicni prijatelj sada je naravio neki paket poslovnih programcica, uglavnom baze podataka (nista sto bi zahtevalo vise og godinu dana aktivnog ucenja) i svaki program iz paketa kosta oko 500 dem. (stari dobri Deutsche mark). Prodao ih je oko sedamdesetak za dva meseca pa vi racunajte! Programeri su svugde dobro placeni! (Dobro, ne bas kao tamo, ali...) ;)
 
Ciisto da dodam stra su meni ljudi rekli koji profesionalno prave igre i oni koji se bave klasicnim aplikacijama.

Programeri koji se bave programiranjem klasicnih biznis aplikacijama na zapadu imaju vece plate od programera koji rade u gaming industriji.
Zatim jedna od najvecih prednosti aplikativnih programera je ta sto imaju vishe slobodnog vremena od programera igara .
Znam da svi kukaju koji prave igre da spavaju na poslu i ubijaju se od posla (svi znamo kako igre kasne )
i nemogu da se posvete porodici.
Isto tako veoma teshko je ubaciti se u gaming industriju jer je potrebno mnogo znanja. (sto nije cesto slucaj sa drugom stranom)
:p
Sa druge strane rad na pravljenju igara je mnogo mnogo zabavniji od pisanja aplikativnog software-a
i onaj ko ima volju sigurno moze da uspe.

Ps. Pisao sam na brzinu ako ima nega greshka u pisanju sorry :) See ya
 
Par komentara ovde.

Glede progamera u gaming industriji i onih u aplikativnim granama - nemaju vremena ni jedni ni drugi. Kasne igrice, ali kasne i programi, pa se radi dan i noc u obe oblasti. Da li ce neko imati dovoljno slobodnog vremena zavisi od toga u kakvu firmu upadne (organizacija, broj zaposlenih, itd), a ne od toga cime se firma bavi.

E sad, sta je zabavnije pisati, zavisi na koje mesto upadnes u firmi. Niko ne radi kompletnu igricu (ni program) sam samcijat i ako ti zapadne deo koji se odnosi na file management (snimanje i ucitavanje statusa, konfiguracija, itd), ne vidim koliko je to zabavnije od iste uloge u aplikativnom programiranju, osim sto ces mozda imati sareniji desktop i/ili screen saver :D
Uostalom, ima ljudi koji obozavaju da prave dobar i zanimljiv (originalan) aplikativni softver - ne mora samo igrica da bude zabavna ako vec volis posao programiranja. Ukoliko osecas programiranje aplikacija kao teret ili nesto nezabavno, onda si definitivno pogresio zanimanje.

Isto vazi i za plate, zavisi od toga na kojem si polozaju; za bukvalno svakog novozaposlenog se pravi poseban dil oko plate na osnovu toga koliko je pridoslica doneo znanja i radnog iskustva. Povisice i bonusi u toku rada se podrazumevaju (ako ima uzroka za njih).

Opaska da za gaming industriju treba mnogo vise znanja od "one druge strane" je totalni promasaj. Stoji cinjenica da se o tehnologijama potrebnim za gaming kod nas nista ne uci (a i nemamo bas poznatih firmi koje prave igre), pa sve to deluje egzoticnije i 'opasnije'. Za svaku takvu 'opasnu' oblast u gamingu ja cu da ti navedem neku iz opsteg ili aplikativnog programiranja, koja nije bas laka ili uobicajena. Dovoljno da bude zanimljiva i trazena. Dakle, fami ili bauku nema mesta, kao ni naglasavanju razlika - kao kad bi hirurg tvrdio kako je kul operisati zene, dok su operacije nad muskarcima totalno dosadne i monotone (sve je to isti q). Treba voditi racuna da "napolju" ne postoji jedno opste zanimanje "programer" kao kod nas (u srednjovekovnim IT uslovima) - to se deli od programera, preko software developera do sw architecta i cesto jos svako od njih ima interne podele u nivoe. Naravno da se za te podele podrazumeva razlicit nivo znanja i para.



Ako gledamo plate, sto je nama sa brdovitog Balkana jedina, vecita i najzanimljivija tema, onda gledano sa aspekta firme, neko grupisanje bi bilo otprilike ovako:

- tehnoloski lideri; zaradjuju svoje pare putem pronalazenja novih tehnologija i naplate licenci. Imaju para za r&d, kao i za razvojne timove koji paralelno teze istom cilju (pa se bira bolje resenje). Tu prolaze ljudi sa klikerom, koji su brzi, inovativni i mastoviti.

- velike firme, koje su nekada i tehnoloski lideri; Sto veca firma, bolja sansa za bolji posao, ali i veca verovatnoca da jos xy ljudi puca na isto radno mesto. Tesko za upad ukoliko nisi top -> u tom slucaju moras da upadnes bilo gde pa da se penjes polako. Pored zanimljivih i sefovskih poslova, neko treba da radi i dosadne svakodnevne stvari (ne prilaze ti svaki dan sa pitanjem "decko, hoces li da budes sef development tima ?!?")

- firme koje se bave primenjenom tehnologijom. To su one bezimene firme za koje niko ne zna, a koje se pojavljuju u filmovima kao sto je terminator (Cyberdine). Ne pucaju na globalno trziste, nego na usku oblast i musterije koje dobro placaju kompletan sistem. Dakle, ne da prodaju sto vise igrica ili programcica za 50-200 eura/dolara, nego da isporuce kompletan sistem radjen po narudzbini za milionske iznose. Ukoliko se dobro drze na pazljivo izabranom segmentu, mogu biti najunosnije, ali mogu i da padnu preko noci.


Ovo su tri najbolje placene grane, bilo da se bave osnovama za gaming, aplikacije ili hardver.
 
:)
Stvarno si ljut veceras cheers

Vec sam na pocetku rekao da prenosim misljenja uopshteno sta su mi rekli ljudi koji se ovim bave profesionalno a pri nekima i sam stojim.

Sto se tice vremena, ako je nekom to najbitnije znaci, svi se slazu da je bolje raditi kao aplication developer nego kao game developer .
Uopshteno gledano ipak prvi imaju vishe vremena.
Naravno to je moje miljenje.

Onda kako to mislish na koje mesto upadnesh ?
U Timu developera ima preko 30 razlicitih mesta.
Nemoze neko ko nije skillovan za neku oblast da to tek tako radi radi vec konkurishe na to za sta je skillovan(naravno mora da bude upucen i u ostale stvari) .
Naravno stoji to da ce svako onaj ko tek zakuca na vrata kao junior programmer dobiti neke manje vazne i dosadnije poslove
u okviru njegove struke.
Najjace mesto je Lead Progammer i tu mora da se ima minimum 5 godina iskustva , ali i o on je na pocetku bio samo junior developer radio najdosadnije poslove.

E sad sto se tice znanja moje misljenje je i dalje da game developeri moraju da imaju veci opseg znanja i to iz raznih oblasti i tu ne vredi da se prepiremo , naravno gledano u odnosu na klasicnog database programera ili web developera (sto se danas i najvishe trazi) .
Znaci pricamo o klasicnim programima(web and database oriented).

Sto se tice zabave tu sam bez komentara :)
U pravu si definitivno onaj kome je programiranje naporno
ne treba da se bavi tim.

U vezi sa platama mogu da kazem da mi je to zadnja briga ,
radim to jer mi je zaniimljivo ,svidja mi se osecaj kad nesto proradi i ja imam kontrolu.
 
Preeky je napisao(la):
:)
Vec sam na pocetku rekao da prenosim misljenja uopshteno sta su mi rekli ljudi koji se ovim bave profesionalno a pri nekima i sam stojim.

I ja se time bavim profesionalno i ne pricam napamet. Moj cilj nije bio menjanje tvog misljenja (imas pravo na njega), nego iznosenje svog, baziranog na sopstvenom iskustvu i druzenju sa momcima iz komsiluka koji rade u gaming sferi (momci iz Blue Bytea), za razliku od mene koji, sam u "aplikativnoj" sferi. Ako pazljivije pogledas moj prethodni post, ja nisam favorizovao ni u jednom smislu jednu ili drugu oblast, nego sam se trudio da prikazem da to ne mora uopste da zavisi od oblasti.


Onda kako to mislish na koje mesto upadnesh ?
U Timu developera ima preko 30 razlicitih mesta.
Nemoze neko ko nije skillovan za neku oblast da to tek tako radi radi vec konkurishe na to za sta je skillovan(naravno mora da bude upucen i u ostale stvari) .
Naravno stoji to da ce svako onaj ko tek zakuca na vrata kao junior programmer dobiti neke manje vazne i dosadnije poslove
u okviru njegove struke.
Najjace mesto je Lead Progammer i tu mora da se ima minimum 5 godina iskustva , ali i o on je na pocetku bio samo junior developer radio najdosadnije poslove.


O, da, znam vrlo dobro sta znaci razudjenost tima (imam svoj sopstveni). E sad, koliko ima razlicitih mesta, zavisi od same firme/projekta - nekad je tim formiran od samo 5 ljudi, na primer, pa nema prostora za tih 30 mesta :)
Poenta mog "zavisi na koje mesto upadnes" je bila ocigledna (bar sam ja to mislio) -> kada smo vec pricali o parama, znanju i slobodnom vremenu. Uopste nisam mislio na to da mozes da gadjas na celu firmu, pa gde uletis. Razlicite firme imaju razlicite potrebe i nivelacije; u jednoj mozes da budes baja, a u drugoj da sa istim znanjem i iskustvom budes samo "member", kada menjas posao. Minimumi za pozicije se ne mere samo godinama, ne mozes to postaviti tako plasticno; neko moze da provede godinama na jednom projektu i odrzavanju istog, dok neko drugi moze da radi po ugovoru i ima mnogo kompletnije i diversifikovanije znanje, jer je promenio vise projekata. Zato postoje stvari kao sto su cv, intervju i test period -> zato se za skoro svakog zaposlenog uglavnom pravi poseban dil. Da su samo godine iskustva u pitanju, svi koji radimo u bransi nakon pet godina bili senior developeri ili team leaderi :D



E sad sto se tice znanja moje misljenje je i dalje da game developeri moraju da imaju veci opseg znanja i to iz raznih oblasti i tu ne vredi da se prepiremo , naravno gledano u odnosu na klasicnog database programera ili web developera (sto se danas i najvishe trazi) .
Znaci pricamo o klasicnim programima(web and database oriented).


Uh, ne znam sta sad ovde da ti kazem ...
Kako izmeriti opseg znanja kada pricamo o razlicitim oblastima kojima se bave ?
Kada poredis ljude koji se bave istim stvarima, pa mozes da uporedjujes, ali ovde ispade kao da poredimo kardio-vaskularnog hirurga i onoga koji se bavi gastro- i endokrinim oblastima i onda tvrdimo da jedan mora da poseduje vise znanja od drugog. Potpuno je nezahvalno tvrditi tako nesto.
Posto se radi o dve razlicite oblasti, vrlo je verovatno da ti ljudi ne znaju sve detalje iz one suprotne oblasti i obratno. Sta ti licno smatras lepsim, zanimljivijim i/ili tezim, to je tvoja licna percepcija i tu ima veze ono sto sam prosli put izneo -> kod nas se uci nesto malo baza, weba i slicno i to je demistifikovano, dok je gaming ispao sad "nesto veliko & do dzadza", jer kod nas u nasoj avliji ne mozes mnogo da saznas o tome.

Tome u prilog ide i podela poslova koju smo vec imali: glavni u timu mora da bude baja, da poseduje kreativnost, ideje, viziju (uz neophodna znanja oko implementacije), ali to vazi za team leadere u svim oblastima, te ne mogu tako nesto da podrazumevam za kompletnu oblast. Ako vec hocemo da pricamo o kompletnoj oblasti, onda treba da pogledamo prosek ljudi. Hajde da pogledamo sta prosecan programer u gaming industriji treba da radi i zna kroz par pitanja. Da li je svaki programer u toj oblasti graficki/sound guru ? Da li svako od njih dizajnira/pravi 3d engine, AI ili animacione sekvence ? Da li se sve to i radi za svaku igru od nule ili se isti engine koristi kroz vise igara (mozda uz neke izmene) ? Da li isti covek radi i grafiku i sound i ai, pa da mora da ima odlicna znanja svih tih oblasti ? Pazi, pricam o prosecnom programeru, koji je deo tima i koji radi ono sto mu se dodeli kao zadatak. On mora da zna da koristi gotove biblioteke DX-a ili OGL-a ili SDL-a, bas kao sto tipicni db programer koristi gotove biblioteke i mehanizme za rad sa bazom. Sta je od toga "vrednije" i "tezze" ? Imati npr predstavu 3D objekata u glavi kada zoves funkcije/objekte ili predstavu organizacije podataka u objektnoj ili distribuiranoj bazi sa kompletnim mehanizmom transakcija? Za jedne je frka jedno, za druge drugo.

Tako i lideri timova. Sta to treba vise da zna programer za sound koji radi u oblasti gaminga ili, lupam sad, neke multimedijane aplikacije (tipa sound forge) ? Da li je nivo znanja iz graficke oblasti programera id-softa veci od znanja grafike programera adobea, na primer ? Kako to izmeriti i tvrditi da ovi ili oni znaju vise ?

Jos jedan od razloga zasto mislim da to ne treba deliti tako na oblasti gaminga i aplikativnog softvera, jer upravo isprepletenost i pojavljivanje istih ili slicnih tema na obe strane; npr. 3D prostor u unreal engineu nije nista komplikovaniji ili tezi od 3D prostora u 3D Studiu; AI koji se radi u igrama, se trebuje i u drugim oblastima, recimo embedded sistemima, koji se koriste u automatizaciji i robotici. I tako dalje, i tako blize.

P.S.
Mogao bih da povucem i temu drugacije podele, kad vec pominjes tipicne aplikativne programere (web & db, iako je dijapazon malo veci, ali ok, rekao si najcesce trazeni), pa da priupitam sta je tipicni gaming progamer, odnosno, dele li se i oni na ove ili one, ali bicu fin pa cu cutati :D

P.P.S.
Ne, nisam ljut, samo volim da obrazlozim stav; kada vec analiziramo nesto, hajde da ne dajemo pausalne ocene, nego da sagledamo i pokusamo da obrazlozimo.
 
Nazad
Vrh Dno