Šta je novo?

primetite li razliku izmedju 16 i 32 bita?

Laza

Čuven
Učlanjen(a)
05.09.2001
Poruke
4,673
Poena
765
Moja oprema  
CPU & Cooler
AMD Ryzen 5 7600X 4.7GHz & Thermaltake Toughair 510
Matična ploča
AM5 Gigabyte B650M AORUS ELITE AX DP/M.2/DDR5
RAM
DDR5 32GB 5200MHz Kingston Fury Beast 2x16GB
GPU
MSI Radeon RX 5700 XT, 8GB, 256-bit, RX 5700 XT MECH OC 8G
Storage
M.2 NVME 1TB AData 5000MBs/4200MBs
PSU
Be Quiet Pure Power 12 M750W BN343 Gold Modular
Kućište
Fractal Design Define R4 Black Pearl
Monitor
IIYAMA ProLite 27, ULTRA SLIM LINE, WQHD, IPS, 5ms, FreeSync, Zvučnici, XUB2792QSU-B1
Miš & tastatura
LOGITECH MK470
Pristup internetu
  1. Optički internet
Da li stvarno primetite razliku izmedju 16 i 32-bitne palete? Ovo bi mogao da bude i poll.

Ja ne primetim.:mad:
 
Naravno.
 
Razlika se negde vidi iz aviona a negde je jedva primetna...
 
paa...

Oseca se na nijansiranom prelazu boja i to negde moze da bude drastichno i da bode ochi..ali ono u principu nekada smo imali svega par boja pa se nismo zalili:)))
 
Re: paa...

zilet je napisao(la):
Oseca se na nijansiranom prelazu boja i to negde moze da bude drastichno i da bode ochi..ali ono u principu nekada smo imali svega par boja pa se nismo zalili:)))

Upravo tako, razlika ume da bude jako primetna i da veoma smeta.
 
Razlika se vidi najlakse kada uzmes neku 32-bitnu sliku za pozadinu u windows-u, pa onda stavis boje na 16 bit... I videces neprijatno nijansiranje.
To se primecuje i u nekim 3D enginima, recimo UT ( oseti se razlika ), ili Q3...

E samo jos jedna sitnica: Nijansiranje sa 16-bit na 32 bit se NE primecuje na 3Dfx Voodoo X karticama!!! Ko ne veruje neka proba.

A i dalje sam ubedjen da je moj Flash 3D (voodoo1, 4 Mb) imao lepsi 3D prikaz (glide) od bilo kog GF2 cipa na 32-bitnoj paleti!!!
 
Darko je napisao(la):
E samo jos jedna sitnica: Nijansiranje sa 16-bit na 32 bit se NE primecuje na 3Dfx Voodoo X karticama!!! Ko ne veruje neka proba.

Zato sto ga renderuje interno na 24 bita, a izmedju 24 i 32 je mala razlika.

Ja primetim veliku razliku u Q3 (na GF2MX) ali u MaxPayne-u i AVPu se skoro i ne primeti... bar mi nije smetalo jer sam morao da je oborim na 16 bita zbog frameratea.
 
Darko je napisao(la):
Razlika se vidi najlakse kada uzmes neku 32-bitnu sliku za pozadinu u windows-u, pa onda stavis boje na 16 bit... I videces neprijatno nijansiranje.
To se primecuje i u nekim 3D enginima, recimo UT ( oseti se razlika ), ili Q3...

E samo jos jedna sitnica: Nijansiranje sa 16-bit na 32 bit se NE primecuje na 3Dfx Voodoo X karticama!!! Ko ne veruje neka proba.

A i dalje sam ubedjen da je moj Flash 3D (voodoo1, 4 Mb) imao lepsi 3D prikaz (glide) od bilo kog GF2 cipa na 32-bitnoj paleti!!!
a kakva vam je to 32-bitna slika? ;) slika moze da ima samo 24-bitnu (8+8+8) paletu boja. ostalih 8 bita se koristi za druge stvari.
u 2d razlika mora da se primeti na nijansiranim prelazima, a u 3d se razlika ne vidi jer voodoo nije radio sa vise od 16 bita. ni interno ni eksterno. :D
 
makodaje

e bas to i mene interesuje, koliko znam i za "32bitne" slike se koristi 16,7 miliona boja, dakle 24bitna paleta....u cemu je onda fora? na sta se "bacaju" dodatnih 8 bitova?
 
Re: makodaje

SPAVAC je napisao(la):
e bas to i mene interesuje, koliko znam i za "32bitne" slike se koristi 16,7 miliona boja, dakle 24bitna paleta....u cemu je onda fora? na sta se "bacaju" dodatnih 8 bitova?
Na tkz transparentni alpha kanal.
 
Re: Re: makodaje

magick je napisao(la):
Na tkz transparentni alpha kanal.

Upravo tako. A samo da vas podsetim da za 2d npr postoji i CMYK standard, ali nasi monitori rade na RGB :)
 
Vidi se razlika ali, u igrama, uopste nije nepodnoshljiva. Ako cu da biram izmedju frame rate-ai 32bitne palete onda cu svakako da izaberem fps
 
Ja sam se mucio ali nisam primetio razliku. Jedinu razliku sam video na jednom (od 20) divxu i tu je razlika bila i vise nego ocigledna, kao da nije bila 16 bitna paleta vec 8 bitna paleta (dakle jedino je tu postojala razlika, koja je bila itekako ocigledna). Ni na jednom drugom filmu, ni na jednoj desktop slici, nisam primetio razliku. Inace koliko 16 bitna paleta ima boja? 2 na 16-ti je oko 65.000 a ne verujem da ljudsko oko moze da razlikuje vise od tog broja boja (ako sam u pravu da 16 bitna paleta ima preko 65.000 boja).

Uskoro ce se praviti kartice sa 64 bitnom paletom. E stvarno ne znam kome to treba? Ljudsko oko jednostavno nije toliko savrseno!!!
 
Laza je napisao(la):
Uskoro ce se praviti kartice sa 64 bitnom paletom. E stvarno ne znam kome to treba? Ljudsko oko jednostavno nije toliko savrseno!!!

Gde si ovo Chuo? Mislim na koji nachin misle da to odrade i chemu ce se stvarno koristiti toliki bitovi za definiciju boja??
 
Bice to stvarno lepe boje :D
 
zilet je napisao(la):
Gde si ovo Chuo? Mislim na koji nachin misle da to odrade i chemu ce se stvarno koristiti toliki bitovi za definiciju boja??

I ja se pitam cemu sve to. Valjda lepse zvuci. Marketinski potez. Isto kao i ATA133 (nadam se da se neko nece naljutiti oko spominjanja ATA 133, odnosno ako ti ipak i nije bespotrebno kao sto ja mislim).

Inace sam procitao ne nekim vestima, mislim da je bilo na exxtreme3d, mada mislim da sam video na jos nekom mestu.
 
Stevs je napisao(la):
Probaj da pustiš DivX u 16 bita

Vec sam odgovorio na to. Pogledaj gore.hrkk hrkk hrkk

Možda sam ja ćorav (ne isključujem uopšte tu mogućnost što se tiče razlikovanja boja). Najbolje bi bilo da mi na mail pošaljete neku jpg sliku gde se najočiglednije primeti razlika između 16 i 32 bitne palete. Sve slike što sam ja gledao, nigde nisam video razliku, samo sam se izbuljavio. Ipak je 65.000 boja ogroman broj za naše oko. Ne kažem da se u nekim ekstremnim slučajevima ne primeti razlika, kao sa jedim divxom koji sam već opisao, ali to je bio samo jedan od 20, i to tad nije ličilo ni na 8 bitnu paletu. Dajte neki jpeg pa da vidimo razliku.

Kad bih vam dao dva identična monitora sa identičnom fotografijom, na jednom 16 a na drugom 32 bita verujem da bi većina pronašla bolji, samo ne verujem da bi stvarno pogodili pravi. :)

[email protected]
nemojte velike fajlove, odnosno ne vece od 50-100, ako bas mora (neophodno za eksperiment) onda moze i veci.
 
po 8 bita za R,G,B je dosta, jer 16 megapiksela pokriva bilo koju rezoluciju ekrana... Znaci 24bitna paleta (tj 32 sa transparencijom) je vise nego sto moze da se prikaze... da bi se osetilo nesto bolje morali bi da prave drugacije monitore... :)

Sa druge strane, za 3D, pri renderingu, moguce je da dolazi do nekih gubitaka pa im treba vise od 32 bita... mada sad samo lupam napamet :)
 
"onih" 8 od 32 bita se koristi za stencil buffer, sto ce reci za razne efekte, a ne samo prostu transparenciju. real time volumetrijske senke, refleksije, fejdovi, overlej kojekakih tekstura i simuliranih flerova i glowova, itd, itd, bla, bla...
 
Laza je napisao(la):
Da li stvarno primetite razliku izmedju 16 i 32-bitne palete? Ovo bi mogao da bude i poll.

Ja ne primetim.:mad:


Pa, primeti se, negde vise, negde manje. U nekim igrama je razlika bas primetna, u drugim manje. Kod DivX-a mi je lepsa slika, kada je na desktopu namesteno 32-bita, nego 16-bita.
E sad, moguce da su same igre uradjene da na 32-bita daju u stvari vise detalja, nisam bas upoznat, ali razlika se vidi.
 
Bravo Caslave... Uzeo si mi ideju iz malog mozga... :D
Nijansiranje se primecuje narocito u Unreal-u. Ko ne veruje neka proba. Ko ne bude primetio razliku, ili je lose konfigurisao kartu, ili je daltonista.
 
Na nivoima sa maglom se najvise primeti razlika. NPR, quake 3 tourney5 nivo izgleda mnogo bolje u 32 bita.

Ljudsko oko moze da registruje 16.7 miliona boja. Ovo je izvikana teza, a monitor moze da prikaze samo deo spektra koji oko moze da vidi.

O prelasku na 64 bita sam prvi put cuo da prica Dzon Karmak, koji je od Nvidie to zahtevao. Covek hoce da simulira prirodu, a za jos efekata mu treba bar 64-bitna grafika, htece on i jos.

Neke kamere i fotoaparati mogu da slikaju vise od 32-bita, verovatno zahvataju spektar koji mi ne mozemo da vidimo, ali to je skroz druga tema.
 
Caslav je napisao(la):
Vec je bila neka prica o ovome, pa sam tada slao slike ljudima. U medjuvremenu sam ih i okacio, pa koga interesuje...

Eto, u homeworldu je razlika ocigledna. Doduse, da su pozadinu napravili drugacije ne bi se videlo, ali ovako da. Za quake3 si uzeo los primer, slikaj onu sferu sa krstom sto leci 25 ili 50 energije, tu se razlika jasno vidi, ili jos bolje magla...
 
Neko rece da se na Voodoo-u ne vidi razlika izmedju 16 i 32 bita e a kako sam ja to onda primetio u Wolfenstein-u?
 
Da rasčistimo nešto ....

Svi displej uređaju su projektovani da odgovaraju fiziologiji ljudskog vida i prema tome se treba orjentisati. Svaka boja se dobija mešanjem tri, za neše oko, najznačajnije boje: crvene, zelene i plave. Podatci koji reprezentuju trenutnu vrednost svake boje se zasebnim kanalima prenose do display uređaja najrazličitijim tehnikama. U svakom slučaju krajnji rezultat njihovog mešanja je ~16.7 miliona mogućih kombinacija ( boja ) iliti TrueColor. Za reprezentovanje ovakvog diapazona boja u digitalnom obliku potrebno je 24 bita odnosno 8 bita po kanalu. Izlazni signal iz grafičke kartice će uvek odgovarati tom diapazonu jer su jednostavno svi display uređaji tako realizovani, a i postavlja se pitanje svrsishodnosti većeg dijapazona ako naše oko to ne može da registruje. Kasnije je ovaj format proširen na 32-bita dodavanjem internog alpha kanala koji služi za senčenje i razne druge efekte, generalno povećanje kvaliteta slike i grafike. I sa tih 32 bita izlazni signal je idalje R G B i prosleđuje se crvenom, zelenom i plavom elektronskom topu u katodnoj cevi ili odgovarajućoj logici u LCD-u. Alpha kanal ne utiče na povećanje palete boja pa se zato i zove transparentni ( prozirni, nevidljivi ).

To povećanje palete o kojoj pričate se odnosi na internu obradu, a ne na izlazni signal. Pri iterativnim proračunima generiše se greška koja je utoliko veća što je zaokruživanje grublje. Ako za predstavljanje neke vrednosti imamo samo 8 cifara greška će biti veća nego kada bi smo koristili 10, 12 ili čak 16 cifara ( po kolor kanalu ). Znači radi se samo o proširivanju hardverskih resursa koji se koriste za obradu, a ne o povećanju spektra izlaznog signala. Izlazni signal će ostati isti i nećete videti ni jednu više boju nego do sada, ali će slika biti mnogo "vernija originalu" ( željenom rezultatu ) posle intenzivne obrade ( senčenje, osvetljenje, ..... ). Možda vam ovo ne zvuči kao dovoljan razlog za tako drastično povećanje resursa, ali verujte jeste, naročito kada počnu da se koriste mnogo intenzivnije obrade ( generiše se veća greška ).
 
Nazad
Vrh Dno