Šta je novo?

Praktični i primjenjivi savjeti za bolju energetsku efikasnost objekta i uštede na grijanju

monstrum

Čuven
Učlanjen(a)
07.01.2003
Poruke
331
Poena
645
Evo teme gdje možemo podijeliti neka iskustva iz života ili iz struke, a koja su primjenjiva na svakodnevnom nivou. Najlakše je reći: "uzmi najnovije i najbolje, stavi 20 stiropora/kamene vune", ali stvarni život baš i ne funkcionište tako.

LJETNJE I ZIMSKO PODEŠAVANJE STOLARIJE

Mnogi ne znaju, ali ovo može igrati značaju ulogu, pogotovo kod nešto starije stolarije gdje su dihtung gumice popustile, te se veoma mnogo topline gubi kroz prozore, ili mnogo vrućine ulazi spolja. Kod moje punice je bilo na ljetnjem štelovanju, pvc stolarija lošijeg kvaliteta, u kući se jednako čula spoljnja buka, kao da su prozori na kip otvoreni. Korekcijom na zimski modus rada (što je bukvalno par minuta vremena), buka se drastično smanjila kao i gubici toplote u stanu. Neko praktično pravilo je, da kada stavite između stranice i okvira prozora A4 list papira i zatvorite prozor, ne biste smjeli lako izvuci papi (ili uopšte), onda je dobro dihtovanje.
Rezim-postavke-PVC-stolarije-za-zimski-ili-letnji-period.jpg


IZOLACIJA KROVA
Različiti izvori se uglavnom slažu da su gubici kroz krov, oko 25% (negdje se navodi 20, negdje i preko 30%).
Ovdje jako mnogo ljudi griješi, i gubi mnogo toplote zimi, a ljeti im se uvlači previše vrućine. Ne biste vjerovali koliko sam ljudi sreo sa stavom "ma šta će mi izolacija na tavanu imam foliju ispod crijepa, a na kući stiropor 5cm / 10cm" (od slučaja do slučaja). Ljeti klimu ne gase, zimi lože kao ludi, i to im ne smeta. Krov mnogi apsolutno ne doživljavaju kao nešto što zahtijeva termoizolaciju, a ironično, topli vazduh se diže gore, pa ledena ploča bukvalo isisava toplotu kuće i izbacuje ju u okolinu. Uvijek preporučim, jer sam svjestan finansijskog stanja kod nas, i da ljudima nije svejedno kolike će izdatke imati, da se barem za prvu ruku stavi samo folija, pa preko, 5-10 cm vune, koliko se može priuštiti, a kasnije se lako može dodavati i podebljavati izolacija, jer ukoliko je ploča/tavan, to se zaista lako postavlja i brzo.
energy-loss-insulation-infographic-cover.jpg

Krov se MORA dobro izolovati ako želite uštediti energiju i imati energetski efikasan objekat. To ne znači 5 cm stiropora, niti 5 cm staklene vune "jer krov nije toliko bitan", već valjan menadžment i izbacivanje vlage nastale disanjem i kuhanjem iz kuće - parne brane paropropusne folije, unutar kojih je upakovano barem 20 cm staklene/kamene vune. Vuna ima jednak koeficijent prolaska toplote kao i stiropor, ali je značajno jeftinija i jednostavnija za ugradnju.

Takođe, ne vjerujte majstorima sa nebuloznim pričama da 1 cm stirodura, zamjenjuje 5 cm stiropora, naprosto su to neistine, svaki materijal možete provjeriti, po mjerenjima zvaničnih građevinskih instituta, koliki je koeficijent provođenja ili otpora provođenju toplote za koju određenu debljinu/slojevitost materijala (ukratko, stirodur i storopor imajuj ako slične temoizolacione karakteristike).
Ja sam na svojoj koži osjetio i platio danak vjerovanju majstorima, gdje sam na krovu imao 10 cm staklene vune, ali gole - jer tako treba! Uprkos 12 cm stiropora i troslojnim staklima na kvalitetnoj pvc stolariji, imali smo problem sa vlagom u kući + ljeti je bilo samo tako vruće, a zimi su se prostorije potkrovlja veoma brzo hladile, kao i na spratu niže. Od kada sam propisno upakovao izolaciju krova u parnu branu, pa onda vuna, pa preko vodonepropusna folija, imam potpuno "drugu kuću", suh objekat, gdje ljeto prolazi bez klima uređaja (južna orjentacija, cijeli dan je dnevni boravak na suncu), a zimi se troši znatno manje ogrjeva i peć pali daleko rijeđe.

PROVJETRAVANJE

Objekat se pravilno provjetrava, otvaranjem svih ili najvećih vrata i prozora, u trajanju od par minuta, nekoliko puta dnevno. Pored zdravstvenog aspekta, kako bi vazduh bio kvalitetniji, a uz to imao i što manje RADONA (proguglati ovu jako bitnu temu), provjetravanjem smanjujemo i količinu vlage u vazduhu, što u praksi znači da zimi možemo držati sobe na malo nižoj temperaturi, a ljeti na višoj (ušteda energije grijanja/hlađenja). Ukoliko je vazduh suv, razmjena toplote tijela sa okolinom je znatno sporija i imamo prijatniji subjektivni osjećaj topline/hladnoće u ambijentu gdje nije visoka vlažnost vazduha. Plastičan primjer - ljeti kada je suvo, ni 35 pa i više stepeni nije prevelik problem, ali kada je visoka vlažnost (sparina), već na 30 se "diše na škrge" i teško se podnosi vrućina.

rekuperacija-zraka.jpg

Ne provjetravamo objekat dugotrajnim otvaranjem prozora na kip/kant, pogotovo što su po pravilu kod nas radijatori ispod prozora, što znači da guramo toplotu direktno van, bez zadržavanja u kući, ishlađujemo zidove (a onda nam treba mnogo energije i vremena da prostorije vratimo na željenu temperaturu). Takođe, zimi veoma često nailaze jako neugodni vanjski mirisi (od loženja uglja npr.) pa nije nimalo praktično da vam se to uvuče u kuću, ako ostavite na kip po sat ili dva prozore.
Nije nam cilj ishladiti zidove, koji u suštini drže toplotu i griju nas 24 časa pasivno, već promjeniti vazdiuh i smanjiti vlažnost u objektu.

ADEKVATAN STEPEN SNAGE PEĆI
Ukratko, proučite šta je najbolje u vašem slučaju, i tu ne postoje generalizovanja i "kod svakog se sve podesi isto" pristupi. Postoji dosta online kalkulatora, koji će vam dati dobar orijentir kolika je potrebna snaga za grijanje vašeg objekta, a ako već imate premalenu ili preveliku peć, možete to donekle kompenzovati podešavanjima snage.

Sretao sam u životu primjere da ljudi imaju sasvim pravilno dimenzioniran kotao, ali ne mogu zagrijati objekat, iako im peć stalno radi. Vjerovali ili ne, nisu uopšte znali ništa oko svoje peći, koja je bila podešena na snagu 1 (radila je na 8,3 KW), što je naravno bilo apsolutno nedovoljno kada se uđe u minus sa temperaturama, te su trošili strašno mnogo peleta i morali čistiti peć baš svaki dan, jer su spaljivali nekoliko vreća dnevno.
U svojoj kući imam primjer daleko predimenzionisanog kotla, i kada bih ložio kako je ovlašteni majstor podesio (na jačini 3 kada je +, a kada je minus, preporuka da dignem na 4 ili 5), trošio bih duplo, možda i preko toga, više nego sada, kada je na jedinici, izuetno na dvici od mogućih 5 stepeni snage kotla.

Ubacite vi svoje preporuke ovdje, vjerovatno će pomoći nekome.
 
Kako je najbolje izolovati poslednju plocu koju nekada nameravam da koristim za potkrovlje? Sta staviti u kosuljicu, stirodur ili tvrdopresovani stiropor i koje debljine? I ide li ispod kosuljice parna brana?
Posto ove godine imam pare za jedno, razmisljam da li prvo da uradim kosuljicu sa izolacijom na poslednjoj ploci, ili da izolujem krov ispod rogova vunom, a sve kako bih zimus ustedeo na energentima.. Hvala
 
Najbolje je po meni tvrdo presovanu kamenu vunu, ima posebno za bas tu namenu.Pa kosuljica gore.Imas na sajtovima proizvodjaca detaljne opise.
Mislim da sam gledao na knauf sajtu, nisam siguran davno je bilo.
 
Najbolje je po meni tvrdo presovanu kamenu vunu, ima posebno za bas tu namenu.Pa kosuljica gore.Imas na sajtovima proizvodjaca detaljne opise.
Mislim da sam gledao na knauf sajtu, nisam siguran davno je bilo.
Nadjoh, ima za tu namenu, ali vidim pise da je kao vise za zvucnu izolaciju... Preko 600 din m2 3cm.. Plus folija ispod, mnogo novaca to izadje :)
Košuljica se zvučno izoluje a ne ploča.

Krov treba termicki izolovati.
Pa i ja razmisljam u tom pravcu. Ali sa druge strane to potkrovlje se ne koristi za stanovanje trenutno, odnosno ne greje se, tako da gledam da imam sto manje gubitaka iz sprata koji se greje ispod. Ako ne izolujem plocu nego krov samo, toplota kroz plocu ode u potkrovlje, a tamo mi trenutno ne treba.
 
Prvo do ploče ide parna brana (paropropusna folija), na nju dalje slažeš izolaciju, pa porivaš paropropusnom/vodonepropusnom (tzv. krovna folija), kako hladnoća ne bi odnosila toplinu s vune/stiropora, kako se ne bi potparilo i kako ne bi ulazila eventualna spoljnja voda.

Apsolutno najjednostavnije je "odmotati" i prostrijeti staklenu vunu po ploči, i najpoovoljnije. Staklena vuna je bila baš povoljna do prije par godina, malo preko 1,5 euro/m2 za 10 cm. CIjene, koliko je mene izlazilo - ovdje je prošle godine parna brana Knauf lds3-5 bila pola eura/m2, krovna folija Nexe 140 g/m2 0,85 EU/m2, Kamena vuna knauf natur 10 cm 3.5 eura m2,

Naravno, stavljaš ono što poslije možeš iskoristiti, nema vajde da kupuješ vunu sada, pa kasnije moraš uzimati nešto skroz drugo. Kako je završen krov, da li si mislio ispod letve ići sa slojem vune?
 
Krov je uradjen nov pre par godina i ima paropropusnu foliju pa osb ploce ispod. Mislio sam da stavim vunu 15 cm jer je tolika sirina roga... Te cene vune su nekad bile, sad je 10ka staklena knauf 370 din, a kamena naturboard fit 10ka 710 din.
 
Poslednja izmena:
Nadjoh, ima za tu namenu, ali vidim pise da je kao vise za zvucnu izolaciju... Preko 600 din m2 3cm.. Plus folija ispod, mnogo novaca to izadje :)

Pa i ja razmisljam u tom pravcu. Ali sa druge strane to potkrovlje se ne koristi za stanovanje trenutno, odnosno ne greje se, tako da gledam da imam sto manje gubitaka iz sprata koji se greje ispod. Ako ne izolujem plocu nego krov samo, toplota kroz plocu ode u potkrovlje, a tamo mi trenutno ne treba.
U tom slucaju (koji je i kod mene bio) je najbolje da prvo spustis plafone ispod ploce i stavis 20cm staklene vune. To je bolje resenje nego da samo poslazes izolaciju na plocu jer niti je ta izolacija zasticena niti dihtuje kako treba plus sto sva toplota ide prvo na plocu pa odleprsa na sve strane. A kada to odradis mozes normalno da se grejes dok jednog dana ne skupis pare i napravio plan za potkrovlje, pa onda uradis 2cm stirodura, foliju i laminat na pod i onda neku jacu izolaciju na sam krov i bog da te vidi. Ova investicija u spustene plafone kosta malcice vise, ali ce se isplatiti jako brzo jer dok se ti odlucis da napravis potkrovlje, pa da organizujes da neko stvarno tamo zivi da se isplati grejati i taj deo kuce, u medjuvremenu ces izgubiti gomilu para na gubicima kroz neizolovanu plocu tj krov. A ako samo izolujes krov, imaces gubitke toplote/para na grejanje potkrovlja gde niko ne zivi.
 
Mislim da sam našao šampione, kod tazbine, na objekat koji je bruto 20m2 veći od mog, izolovani zidovi i dobra stolarija, potrošili 10 tona peleta u prošloj sezoni. Sami priznaju da drže 24, kažu napram 23 temeprature, potrošnja im skoči za 30%, za taj jedan stepen razlike. Nisam imao vremena (blic posjeta), da se raspitam o izolaciji krova i ostalom (kip vjetrenju kuće i slično), ali mislim da je to prilično plastičan primjer, koliko razlike nosi pametno upravljanje energijom. Imaju invertere, ali ih zimi ne koriste uopšte.
Kotao predimenzioniran (51 KW), drže ga uvijek na 4 ili 5.
 
Koje pametne utičnice i/ili programe preporučujete za merenje potrošnje struje grejnih tela?
 
Znači ljudi, vrijeme je lagano za kombinirke u ruke, srafciger ili inbu, i polako okretati ovo :)
20065415-3-0-1481294215-1481294223-650-ab6f341815-1-1481546703.jpg
 
Koje pametne utičnice i/ili programe preporučujete za merenje potrošnje struje grejnih tela?

Ako hoćeš nezavisno (od raznih gateway i bridge) Shelly. Pogledaj u SmartHome temi za detalje.


Znači ljudi, vrijeme je lagano za kombinirke u ruke, srafciger ili inbu, i polako okretati ovo :)
20065415-3-0-1481294215-1481294223-650-ab6f341815-1-1481546703.jpg

Ja sam na nekoliko mesta na netu našao da je ovo jedna od urbanih legendi i da zvanično u specifikacijama se nigde ne navodi postojanje zimskog i letnjeg režima PVC stolarije.
 
Prvi put vidim da postoji ovakva opcija :ROFLMAO:
sad jedva čekam da dođem gajbi da vidim kako je podešeno, koja je vrsta podešavanja i šta se može postići
 
Ako hoćeš nezavisno (od raznih gateway i bridge) Shelly. Pogledaj u SmartHome temi za detalje.




Ja sam na nekoliko mesta na netu našao da je ovo jedna od urbanih legendi i da zvanično u specifikacijama se nigde ne navodi postojanje zimskog i letnjeg režima PVC stolarije.
Ovo služi za fino podešavanje stolarije. Kod mene je uvek u zimskom modu
 
Nije urbana legenda
Ti tuljci su ekscentricni i manje ili vise pribijaju krilo
 
Ako hoćeš nezavisno (od raznih gateway i bridge) Shelly. Pogledaj u SmartHome temi za detalje.




Ja sam na nekoliko mesta na netu našao da je ovo jedna od urbanih legendi i da zvanično u specifikacijama se nigde ne navodi postojanje zimskog i letnjeg režima PVC stolarije.

Apsolutno ne, čista mehanika je u pitanju, nikakve bajke.
Imaš ljetnji, zimski, i "neutralni" koji je ok za sve prilike.

Kada podesiš na "zimsko", krila se mehanički približe okviru, idaleko snažnije prijanjaju uz okvir prozora, manje vazduha i zvuka može da prođe dihtung barijeru između krila (stranice) i fiksnog dijela (okvira) prozora. Doslovce ih jače "privučeš" i držiš bliže jedno drugom. Samim im, nema velikog ulaska ni izlaska toplotne energije u objekat kroz spoj krila i okvira, ali je i dihtung izložen stresu.

Kada je ljetnje podešavanje, suprotan efekat, krilo je udaljenije od okvira, dihtung ima više prostora i toleranije da se ne sabija previše, veći prolazak energije i zvuka,

Ovdje je jako važno ne držati ljeti prozore u zimskom modusu, jer PVC "radi", i kada bude izložen jakom suncu i počne širenje materijala, gumeni dihtung nema mnogo prostora jer je već i prije toga bio maksimalno pritisnut, pa dobije dodatni pritisak i nagrabusi pa veoma brzo pogubi karakteristike i dobro zaptivanje.

Ja sam držao na neutralnom, "za sve sezone" modusu do prije godinu dana, ali je osjetno koliko je bučnije u sobi, sada kada je stolarija 8 godina stara, u odnosu na period kada je stolarija bila nova ili 2-3 godine stara, doslovce si jedva mogao čuti buku sa ulice dok su bili na neutralnom, a sada se već prilično čuje i na zimskom štelovanju.
 
Jel neko menjao te gumice?

na mnogim profilima deluje da se one ne mogu menjati.
 
Ako imate pvc starije od 10 godina..pozovite ljude da dodju da vam urade servis prozora i vrata. Zamene gumice, mehanizme, sta je sve potrebno, nasteluju da to sve ponovo dihtuje kako treba. Ne moze od babe devojka ali meni je produzilo bar za jedno 5 godina da ih ne menjam
 
Kod folija treba kao i kod svega, odraditi dobru analizu uloženo-dobijeno. Da ima efekta, ima. Kolika je magnituda efekta - teško je reći,
Prije bih ovo smatrao "šlagom na tortu", nečim što se koristi kada ti je i zid besprijekorno izolovan, dobra stolarija koja odlično zaptiva, pa je staklo najslabija karika, koju bi želio da ojačaš sa što manje ulaganja.
PVC cirka sedam puta sporije razmjenjuje toplotnu energiju sa okolinom, od stakla. Lično, u prizemlju je oko 2/3 prozorskih površina predjeno "mraz" folijom, ljeti se itekako osjeti razlika na prozoru koji je komplet u foliji, naspram onog koji je pokriven 2/3, baš osjetiš da te prži na tom dijelu bez folije.
Opet, imaj na umu da iako sporo provodi, da je to sloj od 1 ili 2 milimetra, dakle veoma tanak sloj+zanemarive mase, a masa je itekako bitna stavka kod proračuna izolovanja.
Po nekoj logici, ljeti bi bilo idealno imati reflektujuću foliju s vanjske strane stakala, tako da što manje zraka uspjeva grijati staklo. Opet, upitno je koliko dugo bi ta folija stajala zaljepljena, jer bi bila velika naprezanja na ljepilo, vrelo ljeto, ledena zima.
 
Po toj vasoj logici onda najbolje da nemas prozor...

valjda je poenta prozora da se vidi kroz njega a ne lepiti polutransparente folije

Spusti roletnu pa se izoluj bolje od folije
 
Ја имам фолије на неким прозорима, али су уграђене пре свега због тога да ми пролазници не би гледали у стан (споља је ефекат огледала). Други ефекат је да током директног Сунчевог зрачења током лета, знатно је смањено загревање унутар стана (рецимо осунчани део паркета је тек нешто мало топлији него остатак паркета, ствари су хладније и сл.). Наиме, рефлектују топлотно зрачење у оба смера, али то ја свакако не могу проверити.
 
Ја имам фолије на неким прозорима, али су уграђене пре свега због тога да ми пролазници не би гледали у стан (споља је ефекат огледала). Други ефекат је да током директног Сунчевог зрачења током лета, знатно је смањено загревање унутар стана (рецимо осунчани део паркета је тек нешто мало топлији него остатак паркета, ствари су хладније и сл.). Наиме, рефлектују топлотно зрачење у оба смера, али то ја свакако не могу проверити.
Koje su to folije tacno, ako mozes napisi model/marku. Tako bih i ja nesto da se sa vana ne vidi
 
Ne znam. Ima 5 godina kako sam ih stavio, tj. platio nekoj firmi da to uradi.
Llumar folije su mislim kod nas najbolje, ali za razliku od folija za auto stakla, za kuću nema limita u svakom pogledu.
 
Ovo služi za fino podešavanje stolarije. Kod mene je uvek u zimskom modu
Ne treba stalno na zimski režim. Čak šta više, taj režim ima efekta, ali su mi iz firme koja mi je ugradila stolariju, rekli da izbegavam to podešavanje,jer uprkos pozitivnom efektu, negativan je sto se diht gume tako uništavaju. Njihove reči.
 
Veruj mi, kod mene mora tako... U suprotnom između gume i profila može svašta da se provuče...
 
Preporuka za gume na prozorima, jeste da koristite silikonski sprej, prakticno ih samo naprskate. Gumi na prozorima daju elasticnost i cuvaju je od jakog sunca, mraza..dobar sprej kosta oko 6-7eura, i moze se koristiti za jos gomilu stvari u kuci.
Govorim o fabrickim gumama/dihtunzima izmedju krila i stoka.
 
Jel neko pokusao da menja gume na PVC prozorima?
 
Naletih u literaturi, pa da podjelim, krov i važnost izolacije:

AB ploča 20cm, malter 1cm bez izolacije = 2.33 W/m2K

Termoizolacija 10cm, parna brana, AB ploča 20cm, malter 1cm, U = 0.35 W/m2K

termoizolacija 20cm, parna brana, AB ploča 20cm, malter 1cm U = 0.19 W/m2K
 
Nazad
Vrh Dno