Šta je novo?

Optički internet i tehnička pitanja

Imam potrebu da podelim svoje iskustvo sa Yettel-om.
Poslednje 2 godine sam koristila njihov bivši Telenor kućni internet 150 gde se dobija 150gb za 1599 rsd mesečno pa maksimalnoj 4G brzini. Meni je to super odgovaralo jer sam mogla da nosim internet sa sobom, brzina mi je bila okej, za moje potrebe dovoljno gb i prihvatljiva cena. Datum isteka tog ugovora mi je bio 30. 11.
Sinoć nakon posla (29.11.) odlazim u Yettel poslovnicu da produžim ugovor na još godinu dana, gde mi devojka koja radi predlaže da pređem na Hipernet M paket jer ću za istu cenu dobiti neograničen optički internet brzine do 300/150 Mbps, ugovor na 24 meseci i 12 meseci po 1 din. Tada me je pitala da li imam neki postpaid broj kod njih i ja kažem da nemam.

Meni ta ponuda zvučala sasvim okej i ja kažem zainteresovana sam ali mi je frka da ne ostanem bez interneta dok ne dođu instalateri jer bih u tom slučaju raskidala ovaj paket koji trenutno imam. I ona mi je u tom trenutku zakazala da instalateri dođu 30. 11. u 15h da postave optiku a ja posle toga da dođem i podnesem zahtev za raskid ovog paketa Telenor kućni net 150.

Kasnije dolazim u stan i otvaram mejl od njih i shvatam da to što piše u ponudi nije ono što je meni rekla u radnji. U mejlu stoji cena od 1899 rsd, i još opcija za umanjenje računa za 100 ukoliko odaberete da vam račun stiže na mejl. To je bilo već oko 21h pa nisam mogla nikoga da zovem da pitam o čemu se radi.

Sutradan ujutru (30. 11.) odlazim u tu istu poslovnici da pitam šta se dešava, nisu bili isti radnici. objašnjavaju mi da je ona ponuda koju su mi rekli u radnji samo za postojeće yettel korisnike koji imaju postpaid broj kod njih. I ja na to kažem da me je to pitala i da sam rekla da nemam na šta su nastavili da mi ponovo objašnjavaju kako to ne važi ako nemate postpaid ugovor u Yettel'u.

Nisam videla svrhu raspravljanja sa njima, odlazim u stan jer moram da radim. Radim remote preko interneta pa sam bila prinuđena da na kraju prihvatim tu ponudu sa većom cenom i manjom brzinom protoka.
Možda sam mogla da odustanem od hipernet paketa i da produžim taj paket koji sam i koristila ali hajde računam i nije toliko loše jer se dobije 12 meseci po 1 din.
Jedino se osećam prevareno gde su obećali nešto što se ispostavilo kao netačno. Da mi nije rekla kako ću za istu cenu da dobijem mnogo bolju ponudu verovatno ne bih ni pomislila da menjam paket, mislim da je to ključna stvar.

Ljudi nemojte da idete umorni i u poslednji čas da ugovarate blo kakve usluge 😄
ne bih da ti dodatno stajem na muku, ali pogledaj brzinu interneta.
Hipernet M je 300mbps samo za korisnike, za pridoslice je 150/75.
Cenovno ti je razlika 200rsd, sto stvarno nije mnogo i svakako je jos uvek najjeftiniji net. Naravno, nije lepo sto ti nisu naglasili jasno cenu za tebe.
 
Jel zna neko kako na Yettel ruteru da disablujem WPS, ne mogu da nađem u menijima tu postavku, znam da je to obično na ruterima po defaultu uključeno?
 
Jel zna neko kako na Yettel ruteru da disablujem WPS, ne mogu da nađem u menijima tu postavku, znam da je to obično na ruterima po defaultu uključeno?
Ako se dobro sećam ,ima dva dugmeta pozadi,jedno je za isključivanje i uključivanje wi-fi, a drugo WPS. Probaj,nisam baš siguran.
 
Ako se dobro sećam ,ima dva dugmeta pozadi,jedno je za isključivanje i uključivanje wi-fi, a drugo WPS. Probaj,nisam baš siguran.
To je valjda da pokreneš WPS uparivanje, tako je bar bilo na svim ruterima koje sam do sada imao. Ali ja hoću da disablujem WPS potpuno tako da to dugme ne radi.
 
Imam situaciju sa Nintendo konzolom, tj ne pusta me da igram multiplejer sa sledecom greskom: https://www.nintendo.com.au/support/articles/2618-0516

Pokusavao sam da pronadjem obe opcije u podesavanjima rutera i nisam se snasao. Znacilo bi mi ako je neko odavde to radio ili Y support ima resenje, da ne zeznem nesto u procesu ucenja. :)
 
Mislim da ti je za ovo resenje samo da platis staticku IP adresu jer smo svi na Yettelu CG-NAT
 
e zna neko da li radi ova samba na yettel ruteru, na PCiju sam morao da lowerujem na neki najstariji protokol da bi uopste video, al opet mi ne prikazuje nist od foldera sa usb-a i za usb da li je ok ako je formatiran na ext4 ?
I pravo pitanje da li bolje da ne koristim taj sa rutera zbox X stvari i da umesto toga self hostujem na rpi4
 
Pozdrav svima, i srećni vam praznici.

@zabench,
Batali FTP, Samba i ostalo na ruterima, nisu oni predviđeni za te stvari (pogotovo ove kantice od provajdera). Drugar je, npr. na FTP-u rutera držao manju količinu nekih osnovnih drajvera (reda veličine do 100MB, ukupno), koje je često instalirao na računarima koje je servisirao - u nečem sličnom mogu da vidim smisao, ali za bilo šta kompleksnije, koristi lepo Pitu, kad je već imaš ;)

Inače, ako nekog zanima, za povezivanje na Yettel optiku možete koristiti i svoj ruter, koji biste nakačili direktno na ONT (dakle, bez korišćenja ZTE rutera, dobijenog od Yettel-a).
Preduslov je da imate ruter na kom može da se podesi VLAN na WAN portu,

Bilo je u ovoj temi (ili možda nekoj drugoj, u vezi Hipernet-a) potegnuto pomenuto pitanje, a ja sam pre neki dan uveo Yettel-ovu optiku, pa sam iz jednačine veoma brzo izbacio njihov ruter, povezao svoj Mikrotik, a sada mogu i da potvrdim nešto što su drugi nagoveštavali.
Yettel podrška nije htela da mi izađe u susret, u tom smislu, pa sam se malo poigrao na svoju ruku.
Proceduru za administratorski pristup ruteru možete naći na kod "rajkosto" korisnika na GitHub-u (verovatno još ponegde - ne bih da ostavljam linkove, jer nisam pročitao pravila foruma, naravno :) ).
Ista se zasniva na dekripciji sadržaja bekapa konfiguracije rutera preko Python skripti, dok se sam konfiguracioni fajl bez problema može eksportovati sa "yettel" korisničkim nalogom.
Imajte u vidu da ovo nije "one-time-thing", jer se svakim resetovanjem rutera na fabrička podešavanja, menja ta administratorska lozinka, pa se mora ponovo dekriptovati i očitati.

Kako ne biste došli u situaciju da vam podrška provajdera samoinicijativno pristupa ruteru, menja konfiguraciju i eventualno resetuje ruter, potrebno je onemogućiti TR-069 protokol - dovoljno je postaviti VLAN na off, jer će tako ispasti iz VLAN-a (u mom slučaju, 715), a to je mreža preko koje mu zaposleni Yettel-a pristupaju.
Za mene je upravo to bio presudni momenat, nakon kog sam odlučio da im onemogućim udaljenu administraciju - tokom jednog od prvih poziva njihovoj podršci, a bez ikakvog prethodnog upozorenja, ostao sam bez svih svojih podešavanja za koja mi je bilo potrebno nekoliko sati, a jedan od ukućana je ispao iz važnog poslovnog poziva, jer su se promenili SSID i lozinka za WiFi mrežu. Izvinjenje nisam dobio, a čovek s druge strane je odao utisak kao da nije ni trebalo (uzgred, nisam pozvao u vezi problema sa vezom, već sam se samo unapred raspitivao o pojedinim mogućnostima).

Da nastavimo... kada dekriptujete sadržaj konfiguracionog fajla, sve vam je na dohvat ruke, uključujući korisnički nalog i lozinku za PPPoE vezu, koji su potrebni za podešavanje drugog rutera.

Preduslovi za korišćenje samo sopstvenog rutera, jesu u tome da isti mora imati mogućnost konfigurisanja VLAN-a na WAN portu, kao i mogućnost kloniranja MAC adrese.
U mom slučaju, u pitanju je VLAN ID: 710 (nije tagovan). Ne znam da li je i kod drugih isti VLAN ID (samo pretpostavljam da jeste), ali to je svakako jasno vidljivo u trenutnoj konfiguraciji Yettel-ovog rutera.

Tokom jednog od poziva ka Yettel podršci, rečeno mi je da je potrebno oni nešto da urade kako bi veza bila prebačena u bridž režim (za to je već poznato da izlaze u susret, a mogu da kažem i da veoma brzo dostavljaju kredencijale za pristup - iako meni nisu bili potrebni), ali nije mi rečeno i šta, konkretno.
Na njihovo insistiranje, ponovo sam im dao pristup ruteru, na par minuta, ali nisam video da se bilo šta promenilo u podešavanjima - njihov ruter je i dalje samostalno uspostavljao i držao Internet vezu. Da, dobio sam drugu IP adresu (i dalje iza CGNAT-a), ali sve ostalo je bilo potpuno isto.

S tim na umu, ne bi bilo loše da ih unapred pozovete kada se upuštate u ovakve akcije, jer postoji ta mala mogućnost da stvarno ima nešto što treba da se izmeni sa njihove strane, a da nije vezano za ruter s korisničke strane (ne vidim šta, ali eto, da se ogradim...).
Ja sam već obavio taj deo posla s njima, pa sad ne bih da se vraćam unazad samo kako bih testirao svoje teorije, ali ako neko bude u sličnoj situaciji i raspoloženju, neka proba bez Yettel podrške.
Pored već pomenutog, tokom poziva su mi rekli da se kredencijali za PPPoE razlikuju od originalnih, kada se ruter prebacije u bridž režim - kod mene to nije bio slučaj.

MAC adresu WAN porta sa Yettel rutera, sam takođe klonirao na svoj, jer drugačije nije hteo da uspostavi vezu kada sam iz jednačine izbacio ZTE (tu očigledno vrše neki vid filtriranja, jer je sa ZTE u bridž režimu, radilo bez problema).

To je cela mudrost - praktično, samo 3 koraka:
-pribavljanje administratorskog pristupa ZTE ruteru;
-očitavanje kredencijala za PPPoE vezu, kao i MAC adrese i VLAN ID-a za WAN port;
-kloniranje MAC adrese WAN porta na svoj ruter, i konfigurisanje PPPoE veze;
-bonus korak - ZTE ruter nazad u kutiju. :)

Sa statičkom IP adresom nema razlike u procesu. Možete, ali i ne morate da je podesite na WAN portu svog rutera, jer ćete pri ostvarivanju PPPoE veze svakako dobiti istu tu adresu (da ne zalazim u detalje, postoje neke minimalne prednosti, ali većini korisnika nevažne).
 
Preduslovi za korišćenje samo sopstvenog rutera, jesu u tome da isti mora imati mogućnost konfigurisanja VLAN-a na WAN portu, kao i mogućnost kloniranja MAC adrese.
U mom slučaju, u pitanju je VLAN ID: 710 (nije tagovan). Ne znam da li je i kod drugih isti VLAN ID (samo pretpostavljam da jeste), ali to je svakako jasno vidljivo u trenutnoj konfiguraciji Yettel-ovog rutera.

Tokom jednog od poziva ka Yettel podršci, rečeno mi je da je potrebno oni nešto da urade kako bi veza bila prebačena u bridž režim (za to je već poznato da izlaze u susret, a mogu da kažem i da veoma brzo dostavljaju kredencijale za pristup - iako meni nisu bili potrebni), ali nije mi rečeno i šta, konkretno.
Na njihovo insistiranje, ponovo sam im dao pristup ruteru, na par minuta, ali nisam video da se bilo šta promenilo u podešavanjima - njihov ruter je i dalje samostalno uspostavljao i držao Internet vezu. Da, dobio sam drugu IP adresu (i dalje iza CGNAT-a), ali sve ostalo je bilo potpuno isto.

S tim na umu, ne bi bilo loše da ih unapred pozovete kada se upuštate u ovakve akcije, jer postoji ta mala mogućnost da stvarno ima nešto što treba da se izmeni sa njihove strane, a da nije vezano za ruter s korisničke strane (ne vidim šta, ali eto, da se ogradim...).
Ja sam već obavio taj deo posla s njima, pa sad ne bih da se vraćam unazad samo kako bih testirao svoje teorije, ali ako neko bude u sličnoj situaciji i raspoloženju, neka proba bez Yettel podrške.
Pored već pomenutog, tokom poziva su mi rekli da se kredencijali za PPPoE razlikuju od originalnih, kada se ruter prebacije u bridž režim - kod mene to nije bio slučaj.

MAC adresu WAN porta sa Yettel rutera, sam takođe klonirao na svoj, jer drugačije nije hteo da uspostavi vezu kada sam iz jednačine izbacio ZTE (tu očigledno vrše neki vid filtriranja, jer je sa ZTE u bridž režimu, radilo bez problema).

To je cela mudrost - praktično, samo 3 koraka:
-pribavljanje administratorskog pristupa ZTE ruteru;
-očitavanje kredencijala za PPPoE vezu, kao i MAC adrese i VLAN ID-a za WAN port (veza sa nazivom "Internet", u podešavanjima ZTE rutera);
-kloniranje MAC adrese WAN porta na svoj ruter, i konfigurisanje PPPoE veze;
-bonus korak - ZTE ruter nazad u kutiju. :)

Zaboravite na deo koji je vezan za kloniranje MAC adrese, jer nije potreban.
Danas sam se još malo poigrao konfiguracijom svog MikroTik-a, pa usput resetovao MAC na WAN portu, čisto radi zabave, i ispostavilo se da radi posao i sa drugom MAC adresom.

Ne mogu sa sigurnošću da tvrdim, ali ako postoji jedna stvar, koju su gospoda iz Yettel-ove podrške zapravo mogla da promene tokom našeg poziva, rekao bih da je u pitanju uklanjanje filtriranja po MAC adresi (ako ga je ikada i bilo).
Ukoliko sam u pravu, njihova podrška uopšte nije potrebna da biste koristili svoj ruter (iako poziv traje 5 min.), već bi taj deo lako mogao da se zaobiđe kloniranjem MAC adrese (što traje 5 sek. :)).
 
Danas sam dobio yettel optiku, super sve sljaka osim sto mi se nesto torrenti vuku. Nece da prebaci 6-7mbps download, dok steam i ostali servisi kao i speedtest sve novrmalno pokazuje. Zakupio sam vec i staticki IP kako ne bih bio iza nat-a. Imate li jos nekih ideja sta da pokusam?
 
ja nemam al imam pitanje za staticku e to ne ide ugovor nego mogu uzmem 2 meseca pa ugasim?
 
Da li je istina da preko yetel optike limitiraju torente?
Kod mene piči oko 34MB/s, od mogućih 37,5MB/s (u teoriji), tako da ne bi trebalo da limitiraju bilo šta. Pre nego što sam uzeo statičku IP adresu, skidao sam neke stvari preko torenta, i sve je bilo ok (govorim za svoj primer, ali uzmi u obzir da sam samo nekoliko dana bio bez statike).

Imaj još jednu stvar na umu - ako torent treker ne može tebe da vidi (a iza CGNAT-a ne može), onda postoji mogućnost da te sam treker sankcioniše samo iz tog razloga, ili da si sankcionisan zbog nekog od mnogih drugih korisnika, sa kojima deliš tu javnu IP adresu.
 
Da li je istina da preko yetel optike limitiraju torente?
Ne limitiranu sam P2P, vec kada si iza Nata, samim tim si limitiran na koga bi mogao da se nakacis, na takve kao ti iza nata ne moze pa ti je to samim tim i ograničenje u brzini a NAT ima jos svojih losih strana.
Zakupis kod Yettela stati ku IP i resen problem sa bazom i brzinom.
 
Dobro situacija kad si iza nat-a je ista kao i kod bilo kog drugog operatera, nema tu neke razlike.
Inace mislim da sam resio problem sa brzinom torrenta, izgleda je uTorrent klijent pravio problem. Dal je neki config u njemu ili je nesto drugo ne znam, ali sa qBittorrent klijentom sve sljaka kako treba i izvlaci dobre brzine, ako ima dovoljno seed-a ide i do 55+ mbps (500/250 paket)
 
trenutno sam kod MTS-a i zaista nikakvih problema nisam imao ni sa torentima niti sa net-om. Istice mi ugovor krajem feb. pa sam razmisljao da predjem kod Yettel-a da iskoristim ovu akciju 12 meseci
 
A da li jos neko ima situaciju da se slika na Tv-u pokvari kada se preuzima neki veliki sadrzaj sa net-a
 
Da, zato što je ovo OTT usluga, i nemaš poseban internet kanal za TV
 
Imam pitanje u vezi speedtesta, koristim PC win aplikaciju imam win 10, korisnik sam kod Oriona opticki internet, Wi Fi konekcija

Kako menjam servere recimo Telekomov MTS uvek daje 400+ download dok Orion server nikad vise od 280 obicno manje, znaci razlika izmedju odredjenih servera je 50%

Udaljenost isto ne igra neku ulogu pokusao sam neki random server udaljen 40km daje mi isto 400 dok orionov je najblizi pa daje uvek najmanje (ko i neki drugi 4km)

Da li je to normalno, sta to tacno govori, koji server daje "tacniji" rezultat? Ovi sa manjom brzinom ili vecom?
 
2.5Gb/s taj?
Ako je ovaj on je realno 600/120 na toj kao gpon light tehnologija.
Cak i to je onda malo tih 400+, ja imam 500/160 kod mts i skida mi 510Mbit, bas lose radi onda taj orionov net.
 

Prilozi

  • Screenshot_2023-01-13-12-57-07-781-edit_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-01-13-12-57-07-781-edit_com.android.chrome.jpg
    86.5 KB · Pregleda: 14
Poslednja izmena:
Pa otvorio sam vec temu o tome, misljenja su podeljena.
Neki konsenzus kolega korisnika je da je to normalna njihova usluga jer je modem/ruter krsh i da treba da se isprsim za bolju opremu.
Poslednji lik kaze da je normalno da bude max 500-550 preko wi fi blizu rutera ako nije wi fi 6

Mene i dalje zbunjuje trenutno da odredim koja je tu tacna brzina jer, ko sto rekoh speedtest varira do 50% u down brzini u odnosu na server.
 
Nazad
Vrh Dno