Šta je novo?

MiniDV ... POD LUPOM

martinez

Čuven
Učlanjen(a)
15.02.2004
Poruke
12
Poena
604
Hteo bih da razjasnim nekoliko stvari.

1. MiniDV kaseta je naslednik Digital8 kasete, koja je smenila analogne Hi8 tj. 8. Traka koja se stavlja u njih je kvalitetnija od CrO2, u pitanju je naslednik (naravno savršeniji) metal audio traka - ako je ko otvorio zaštitna vratanca na kaseti video je traku zlatkaste boje, za razliku od CrO2 na VHS kasetama. Takođe je bitno reći da su fizički izdržljivije CrO2 trake i manje osetljive na vlagu, ali imaju slabiju frekventnu karakteristiku tj. širinu pripusnog opsega. Metal trake su osetljivije, lakše se oštećuju ljušćenjem slojeva što je glavni izvor pikselizacije na snimku. Pikselizacija nastaje iz dva razloga: a) kad se ošteti snimljena traka - prilikom reprodukcije, pa se ne može očitati ono što je snimljeno; b) kada čestica prašine ili mrvica oljušćene trake upadne između magnetne glave i trake, pa se pri reprodukciji može desiti da se prilikom jednom puštanja pojavi pikselizacija na nekom mestu a prilikom drugog ne jer je čestica ispala; ako se ovo desi pri snimanju, može se desiti da "probije" prethodni snimak odnosno stari sadržaj trake koji nije "pregažen" tj presnimljen zbog te nečistoće.

2. Trajanje kaseta je veoma veliko, veće nego DVD diskova - setitie se koliko su koštali prvi DVD diskovi, a i CD-ovi pre nego što su počeli da ih prave za široke narodne mase. To sa trakama nije slučaj. One mogu samo da budu sve skuplje i skuplje, kako taj format počinje da se potiskuje. Pogledajte pošto je Hi8 traka, iako je Hi8 kamera već u izvesnoj meri deplasirana kao analogna i niže rezolucije. Izvadite VHS snimke kod ste bili klinci i stavite ih u video koji nije zamašćen i pun prašine i videćete da su trake i dalje u solidnom stanju. Ono što se uvek naglašava kod magnetnih medija (na kraju krajeva, i kod optičkih) je način skladištenja. Magnetne trake ne smete držati pored računara, mobilnog telefona (!), televizora (!?!) ili zvučnika (!?!?!) kao što sam imao prilike da vidim kod mnogih. Takođe se mora ispoštovati i vlaga i temperatura i moći ćete za 50 godina da nađete traku i prebacite na tada aktuelni medij. Optički mediji, kao svaki polimer, kristališe posle određenog vremena, a njih najmanje "mazimo" od svih medija. U prodaji postoje "gold" serije DVD diskova, koje bih svakom posavetovao da pazari za kapitalne snimke. Kod njih se refleksivni sloj radi od zlata, komentar je suvišan.

3. Snimanje na traku je, da to jednom razjasnimo, analogni proces. Iako je priroda zapisa digitalna, ona ima neke predviđene nivoe tj granice u kojima se kreće nivo signala da bi se čitao kao logička vrednost 0 ili 1.
Poenta u digitalnom zapisu odnosno prednost u odnosu na analogni je sledeća. Intenzitet zapisa ipak slabi tokom vremena u izvesnoj meri kakva god traka da je u pitanju. Pritom se utiskuje šum (u izvesnoj meri) u zapis (zbog raznih uticaja, gore navedeno, a pogledati i na omotu diskete na pr). E, kod digitalnog zapisa, tolerancija nivoa signala dozvoljava da se pročitana vrednost i dalje tretira kao 0 ili 1, iako je po intenzitetu slabija od one u trenutku snimanja. S druge strane, šum u analognom zapisu kao i slabljenje čine da su boje manje realne, snimak mutniji, ton lošiji itd.

4. Kvalitet izrade MiniDV kaseta je naravno - različit. Neke se brže habaju neke slabije. Snimanje na traku 10+ puta (pa i 5+ puta) u principu ne bih preporučio za nešto značajno. A da može da se presnimava preko na nekoj kvalitetnijoj kaseti i 50+ puta - siguran sam da može i sasvim je realno, uz izvesne žrtve - najveća je zaprljanost glave miniDV kamere, kao i pratećeg mehanizma. Takođe se dešava da možete svaki put stavljati novu traku u kameru pa da opet imate pikselizaciju negde. Prema jednom izvoru, trebalo bi uparivati proizvođača kamere i trake, zbog potpune mikronske kompatibilnosti u širini trake i mehanizma i glave preko kojih ide, ali ne mogu da kažem da je to apsolutna istina. Takođe ne treba previše često čistiti glavu kaseticama za čišćenje, jer se na taj način smanjuje vek trajanja glave. I sasvim sigurno, pre treba koristiti trake od 60 min (a naravno preporučujem snimanje u SP a ne LP modu zbog razlike u kvalitetu zvuka i slike) a ne od 80 zbog čuvanja mehanizma. Kao loš primer 1000+ presnimavanja navodim snimke sa nacionalne televizije gde se svako malo pojavljuju kockice na snimcima, iako su učinjeni ultra profesionalnim kamerama vrednosti 5000+ (i čak duplo toliko) evra. Obratite pažnju.

5. Ono što sam pročitao o profesionalnom snimanju materijala i poklanjanju traka - ne mislim da iko treba bilo šta da poklanja, već treba da ceni svoj rad i ne obara cenu drugima da ne bi došlo na to da profesionalno snimanje postane puki amaterizam tj da bude preplavljeno ljudima koji umeju da uzmu kameru i stisnu "rec". Takođe ne mislim da ste skoro naišli na molera koji vam je poklonio dleta ili kilo farbe posle farbanja, niti programera koji vam je na aplikaciji napravio jedno par dugmića gratis. Svaki rad, svako znanje mora da se ceni i - plati. (doduše, upravo sam uskočio sebi u usta time što sam vam ovo sve ovo podelio sa vama, bez nadoknade; mada, i ja sam dosta naučio odavde, kad mi je najviše trebalo, pa se ovim revanširam na neki način). Što se tiče dileme - baciti korišćene kasetice ili ne - kamere radi, rekao bih - da. Ako ipak ne, onda dati nekom da snima na njih na kameri koja je već odradila svoje.

6. Na kraju. Čuvati kasetice ili ne? Pa već stiže HDV. Uskoro će moći da se sa kasetica prebaci na neku od novih rezolucija. Primer: 800k pikselna kamera (standard) ima približan ekvivalent HDV standardu 1080x720. S druge strane, DVD rezolucija od 720x576 piksela je gotovo duplo manja od navedene. Dakle, snimanjem na DVD, siromašimo snimak sasvim sigurno u odnosu na miniDV. Takođe, izgreban disk ili oštećena traka, prednost je ipak na traci. Disk može da se baci momentalno, dok traka ako nije razmagnetisana, preba sam u montaži izbaciti samo oštećen deo.
Još jedna stvar. HDV snima na istim kaseticama, miniDV, a naravno - reprodukuje stare (slično vertikalnoj kompatibilnosti između Digital8 kamera sa Hi8 i 8 trakama).
Treba ipak sačuvati i sačekati, rekao bih.

Pozdrav.
 
Pola ovoga sto si napisao nema blage veze. A pogotovo o prebacivanju sa traka na visoku rezoluciju. A
Ako kamera ima 800 k senzor ne znaci i da snima na traci u toj rezoluciji vec da veci senzor koristi za digitalnu stabilizaciju slike.
 
što volim te mudrosere koji ne pružaju nikakvo objašnjenje zašto se ne slažu sv nečim već samo pljuju


ja na celu priču mogu samo da kažem hvala za toliko korisnih informacija na jednom mestu

poz.
 
Poslednja izmena:
Nema sto da se slazem ili ne, nego vecina nema blage veze.
Covjek kaze da je mini DV kaseta naslednik Digital 8 kasete, a digital 8 kaseta je izasla poslije Digital 8 kasete. Digital 8 je iskljucivo Sony-ev standard koji snima digitalni zapis na HI-8 trake. Sa tim sto na HI8 traku od 90 min stane 60 min digital8 filma. Da se jos jednom osvrnem na nevidjenu glupos da posto kamere imaju 800 k senzor snimaju na traku u 720p rezoluciji. Posto sam gledao Samsungov kamkorder koji ima 4 megapiksela CCD cip kolika li je njemu rezolucija??? Svaka Pal MiniDV kamera snima 720x576 tako da velicna cipa igra ulogu samo kod fotografisanja istog ili stabilizacije slike.
Da ne pricam o gluposti u vezi pikselizacije kod starenja trake i pojavi suma.
Pa jos prica o presnimavanju traka gdje se navodi nacionlna televizija koja uglavnom snima na analognim BETA trakama.
 
BETA trakama mini DV jos uvek nije ni do kolena. HDTV standard? Mozda, ali mini DV ne. Jesi li snimao nesto na beta tejpovima? Jesi li video kvalitet njihovog ANALOGNOG signala? Ne komentarisi nesto o cemu malo znas.
 
Kvalitet na Beta kamerama je normalno bolji od Mini DV kamera koje kostaju par stotina eura. Ali snimak tereba uporediti sa nekom profesionalnom 3CCD DV kamerom. Beta kamera ima rezoluciju od 400 linija dok DV ima rezoluciju od 500-530 linija. Tvoje usporedba bi bila kada bih uporedjivao neki profesionalni aparat sa filmom i Mustek (ili ekvivalentna marka) digitalni aparat od 7 megapiksela.
 
MiniDV kao format i standard ima veoma veliki potencijal što se kvaliteta slike tiče. I besmisleno je porediti profesionalnu betu sa mini DV kamerom od 300 eur. Kao da poredimo zvuk pijačnog diskmena i profesionalnog analognog magnetofona trakaša (onog što ima velike koture trake).

A u poslednje vreme sve češće na svim televizijama vidim digitalne kockice. Televizija koristi sve što dođe pod ruku.

I šta se ja petljam u ovu temu?!?
 
talichni je napisao(la):
BETA trakama mini DV jos uvek nije ni do kolena. HDTV standard? Mozda, ali mini DV ne. Jesi li snimao nesto na beta tejpovima? Jesi li video kvalitet njihovog ANALOGNOG signala? Ne komentarisi nesto o cemu malo znas.

Jel uporedjujes trake ili formate? Ako uporedjujes formate tj analogni BETA SP format i mini DV, razlika nije velika, slazem se, ali u korist miniDV formata. Ono sto je osnovna razlika i prednost miniDV -ja je sto je to digitalni format. Snimak ne zavisi od formata nego od mnooogo stvari. Naravno da ce snimak sa profesionalne BETE biti bolji od miniDV kamere od 300 eura, ali...
Sa Canonom XL2 npr uz odgovarajucu optiku se ladno snimaju i filmovi i spotovi i snimak je neuporedivo bolji od bilo kog analognog. Dalje, već treća generacija, tj treće presnimavanje u montaži BETA SP materijala narušava snimak toliko da se primjećuje. A u linearnoj montaži MORAŠ napraviti dvije generacije kkod najjednostavnije montaže. Sa druge strane digitalni možeš da vrtiš milion godina, kvalitet je isti.
Generalno, sa npr istom optikom miniDV kamere sa tri čipa daju bolji snimak i upotrebljiviji (u smislu montaže ) materijal.
 
Poslednja izmena:
NShappy je napisao(la):
A u poslednje vreme sve češće na svim televizijama vidim digitalne kockice. Televizija koristi sve što dođe pod ruku.

E te kockice se javljaju kod emitovanje materijala sa DVD-ja. Mini DV ima četiri puta manju kompresiju, dakle četiri puta je kvalitetniji od MPEG2.
 
Poslednja izmena:
martinez je napisao(la):
6. Na kraju. Čuvati kasetice ili ne? Pa već stiže HDV. Uskoro će moći da se sa kasetica prebaci na neku od novih rezolucija. Primer: 800k pikselna kamera (standard) ima približan ekvivalent HDV standardu 1080x720. S druge strane, DVD rezolucija od 720x576 piksela je gotovo duplo manja od navedene.

1. Sačekaćeš da ti stigne HDV malo. Trebaće mu taman toliko vremena koliko će trebati nekom drugom mediju da zamijeni filmsku traku.
2. Profesionalne kamere NEMAJU preko 400.000 piksela, čast novijim izuzecima koji idu maksimalno do 800.000.
Zašto ?
Zato što im NE TREBA više.
Zašto im ne treba?
Zato što PAL standard ime rezoluciju 720x576 piksela (nije to DVD rezolucija, DVD kvalitet gubi kompresijom)
3 Preofesionalne kamere kvalitet postižu između ostalog i VELIČINOM ČIPA, od 1/3 do 2/3 inča, sa istim brojem piksela.
4. Ovo o ekvivalentina 800kp i HD stvarno ne razumijem.
 
Ja se nadam da ce postojeci HDV evoluirati u bolji standard nego sto je sad, nek dostigne kompresiju od 5:1 kao sto je na DVu, tada ce moci da se nazove profi standardom. Neko ce mozda reci, ne primecuje se ni sada kompresija na TV-u, ja cu reci-DA al na 21" CRT-u , posto sam na 21" CRT gledao HDV snimak i zaista se ne primecuje kompresija, ali ni snimak nije nista bolji od obicnog DV-a. ALI voleo bih odgledam HDV snimak na 42" plasmi ili LCDu pa da vidim kako se tu kompresija vidi. Stormwatch kaze da se primecuje, decko radi sa tim pa ima prilike da gleda svakodnevno.

Profesionalne kamere-da nemaju vise od 400K pixela, cak mislim i da su sa tim novijim izuzecima napravili glupost sto su im stavili chipove od 800K pixela, posto im to kvari lowlight sposobnosti, kao da ih spustaju sa profi na amaterski nivo (na nivo "primanja" na sto vise pixela)

A sto se tice kockica na TV-u, ne znam da li mislis na te DVD kockice, ili ono kad se pojavi drop frame, mozaik i slicno. Ove DVD kockice tesko da se daju primetiti, ali ovi drope fraemovi i mozaik nastaju zbog losih ko zna koliko puta presnimavanih kaseta i malkice zaprljane glave ili kamkordera ili DV playera.
Primetio sam i ja to vise puta cak i na ovim, da kazem, najjacim televizijama (domacim naravno)
 
Poslednja izmena:
cip veci od 400k piksela kod kamera sluzi za digitalnu stabilizaciju slike i vise je nego potreban ako se uopste koristi zum. Zato profi kamere imaju 3X400K senzore a sliku hardverski stabilizuju.
 
Kada sam rekao kockice, mislio sam na drop frame-ove a kao komentar na izjavu da se se na TV koristi samo analogna beta. Lepo se vidi kockanje cele slike kada naiđe oštećenje na kaseti, glavi, kameri bilo čemu.

Ovo zadnje ne kotam. Profi kamere imaju optičku stabilizaciju slike i nije im potreban veći CCD da bi smirili sliku. To je potrebno na malim DV kamerama koje koriste elektronsku stabilizaciju slike. A i da koriste elektronsku, ne treba im CCD duplo veće rezolucije.

3x neki CCD imaju jer svaki snima po jednu od osnovnih boja i to nema veze sa stabilizacijom slike.
 
Poslednja izmena:
NShappy je napisao(la):
Kada sam rekao kockice, mislio sam na drop frame-ove a kao komentar na izjavu da se se na TV koristi samo analogna beta. Lepo se vidi kockanje cele slike kada naiđe oštećenje na kaseti, glavi, kameri bilo čemu.

Ma da, to je to. Televizije rade sa digitalnim formataima, miniDV, DVCAM, DVCPRO, BETA SX, tako da negdje mora da "zakocka".
U pravu si.
 
milosd77 je napisao(la):
cip veci od 400k piksela kod kamera sluzi za digitalnu stabilizaciju slike i vise je nego potreban ako se uopste koristi zum. Zato profi kamere imaju 3X400K senzore a sliku hardverski stabilizuju.

Inače, digitalna stabilizacija je jako loša. Posao bolje odrađuje solidan stativ, ako je to moguće u određenoj situaciji.
Kod profi modela sliku stabilizuje tkz. optički stabilizator.
 
nazalost stativ nije uvek jednostavno nositi, a sto se tice stabilizacije, najbolje odradjuje stabilizacija+ako si jos i sam stabilan, veruj mi ne salim se, usavrsio sam tehniku snimanja mojom kamerom, tako da iako ima elektronski stabilizator, slika je uz moju stabilnost stabilna kao da imam i stativ.
 
Slažem se.
Kažem ovo jer većina ljudi očekuje čudo od stabilizacije, ono kao, zvizneš mu maksimalan zum iz ruke , pa bi da ne ljulja kadar. Sve zavisi od situacije i prije svega ruke.
 
Nazad
Vrh Dno