Šta je novo?

IT preduzetnici: Banke, porezi, propisi... (FAQ - II & III post)

Drugari,
Da li moze da se odbije devizni priliv agencije posto su mi unapred pred praznike uplatili a ja ne bih da primim zbog limitao d 6 miliona posto bih prekoracio zapar 4 hiljade dinara posle pravdanja troskova.

Svako dobro
 
Ako bi morao da potpisuješ izjavu o poreklu prihoda, onda može. Imaj na umu da i kupoprodaja deviza duplira promet.
 
hm pitam jer mi se ovo nije desilo nikad niti su mi unapred placali pre izdavanja racuna.pa se nadam da mogu da odgodim priliv na 1.1.2025 i da bude sve ok.inace vanka je rfb
 
hm pitam jer mi se ovo nije desilo nikad niti su mi unapred placali pre izdavanja racuna.pa se nadam da mogu da odgodim priliv na 1.1.2025 i da bude sve ok.inace vanka je rfb
Iskomuniciraj sa bankom dokle najkasnije mogu uplatu da drže kao neproknjiženu i da li je moguće da datum knjiženja bude posle nove godine.
 
Hvala, probacu. ako ne onda valjda odbijanje priliva ce da bude ok.jer sam iskomunicirao sa uplatiocemi nije problem da see vrati pa ce mi uplatiti u januaru.. jer mi je stvarno greota da ceakm onda godinu dana da se pirjavim na pausal sa licnom zaradom koji mi je ok ali cujem da su prijave do 15.12.2024 i onda bi mi ostalo da placam haracki porez cele godine a onda od 2026 da se prijavim za licnu zaradu.
 
Mozes odbiti priliv. Ako je proknjizen onda je dzaba jer se vec vidi.
IIRC samo koji radni dan sme biti neproknjizen ali ne secam se koliko.

Takodje ranije je od inspektora zavisilo da li gleda prodaju deviza kao dupli priliv i da li uopste gleda devizni.
 
Svojevremeno sam se žalio na obračun prodaje deviza kao priliva, usvojili su žalbu uz priložene bankarske izvode.
Koliko sam shvatio, inspektori su povezani na NBS i vide ukupni promet, ali ne i na pojedinačne banke.
 
Pisao sam RFB (postp ne daju brojeve telefona loro departmana) i oni su nadam se u procesu vracanja para ino banci, mada su mi trazili da skeniram loro priliv i napisem razlog vracanja. Tako da se nadam da cu proci bez knjizenje, jer mi je trenutno prilic u neobradjenim prilivima odnsono nije proknjizen.
 
Radim u IT-u u jednoj američkoj firmi koja ovde ima DOO i nekoliko zaposlenih, ali razmišljanju o zatvaranju firme u Srbiji a hteli bi da me zadrže. Radim full remote varijantu. Predložili su mi da pređem u paušalce, međutim, plaši me test samostalnosti, jer bi mi oni bili jedini klijent.

Takođe, ne znam da li i u 2025. vaze povlastice za plaćanje 50% poreza za pausalce. Alternativno, imam EU pasoš i mogao bih da se registrujem u nekoj drugoj zemlji, ali bi to podrazumevalo promenu prebivališta i najmanje 183 dana boravka u toj zemlji, što mislim da mi nije isplativo, osim ako je neki brutalno mali porez u pitanju.
 
Radim u IT-u u jednoj američkoj firmi koja ovde ima DOO i nekoliko zaposlenih, ali razmišljanju o zatvaranju firme u Srbiji a hteli bi da me zadrže. Radim full remote varijantu. Predložili su mi da pređem u paušalce, međutim, plaši me test samostalnosti, jer bi mi oni bili jedini klijent.

Takođe, ne znam da li i u 2025. vaze povlastice za plaćanje 50% poreza za pausalce. Alternativno, imam EU pasoš i mogao bih da se registrujem u nekoj drugoj zemlji, ali bi to podrazumevalo promenu prebivališta i najmanje 183 dana boravka u toj zemlji, što mislim da mi nije isplativo, osim ako je neki brutalno mali porez u pitanju.

Test samostalnosti potencijalno može biti veliki rizik.

Da li si razmišljao o nekoj od EOR kompanija?
 
Predložili su mi da pređem u paušalce, međutim, plaši me test samostalnosti, jer bi mi oni bili jedini klijent.
Razliku od preko 30% pokrivaš uplatom pazara. Bezbednosni element poručuješ logovanjem na ePorezi preko ESF, a fiskalne izdaješ sa bezbednosnim elementom u čitaču ličnih karata preko TaxCore portala.
Takođe, ne znam da li i u 2025. vaze povlastice za plaćanje 50% poreza za pausalce.
S obzirom na to da je preprošle godine doneta uredba o produženju ograničenja na rast doprinosa kod postojećih preduzetnika za 10% zaključno sa ovom godinom, gde je predviđeno da od prošle krene 50% niža osnovica u prvoj godini poslovanja, trebalo bi da je i ove to zadržano.
Alternativno, imam EU pasoš i mogao bih da se registrujem u nekoj drugoj zemlji, ali bi to podrazumevalo promenu prebivališta i najmanje 183 dana boravka u toj zemlji, što mislim da mi nije isplativo, osim ako je neki brutalno mali porez u pitanju.
Ne poznajem propise u drugim državama, to jest, imam u vidu što se kao mogućnost pominje otvaranje LLC da troškovi budu minimalni i sa kojim bi mogla da se izvadi biznis kartica, ali nisam se previše upuštao u tu materiju.
 
Hocu da zatvorim preduzetnicku radnju. Citam na netu da trebam iz uprave prihoda potvrdu da nabavim, to je kod mene u opstini, i iz poreske uprave. U opstini(Rakovica) mi rekose da idem na zeleni venac jer se oni samo bave porezika na imovinu tu? Moze li mi neko precizno reci da ne lutam s mesta na mesto plus treba da je do 5 dana stara potvrda a citam jedna stize brze od druge pa da se ne zeznem tu a hteo bih ovo sto pre da zavrsim.
 
Jedino što mogu da prenesem iz ličnog iskustva je da poreski inspektor ne može da potpiše uverenje digitalnim sertifikatom poreske uprave, jer to radi samo centrala pa samim tim sam zbog toga morao da uzmem u papiru i od uprave prihoda, koja može da izda elektronsko uverenje, ali onda APR ne priznaje štampanu verziju i samim tim bi se odbacila prijava. Druga mogućnost je da papirno uverenje poreske skenira i potpiše notar kvalifikovanim sertifikatom pa da sa tako zakonski digitalizovanom kopijom i uverenjem uprave prihoda iz eUprave podneseš elektronsku prijavu za gašenje preduzetnika. Nisam iz Beograda pa ne znam kako fukcioniše tamo organizacija. Probaj i da vidiš sa centralom poreske ako je kojim slučajem moguće da ti se izda elektronski potpisano uverenje.
 
Skoro prošao isto, moj savet je podigni to u papirnom obliku, pošalji to sve poštom sa popunjenim formularom za gašenje APR-u čim to dobiješ i naznači da je datum zatvaranja dan primanja. Obično oni to prihvate i kad je koji dan starije ako je gužva.
Pazi samo jer računaju i vikend u te dane važenja.
 
Paušalac ovdje - šta se radi ako sam greškom uplatio zdravstveno s pozivom na broj za 2026 godinu?
EDIT: Ništa, klasika, preknjižavanje dugo traje, platio sam opet pa onaj iznos ostaje za iduću godinu.
 
Poslednja izmena:
Pokusavam da otvorim preduzetnicku firmu na APR-u.
Imam problem da koji god naziv firme unesem, nije validan (izbaci kao gresku neispravan naziv). Pokusao sam unos random slova u jednoj i dve reci, ali ishod je isti.
Pretpostavio sam da mozda unosim vec zauzete nazive, ali ovi random karakteri nemoguce da su zauzeti i da se nekome firma zapravo zove tako. :)
Da li neko zna resenje za ovaj problem?
 
Dobri ljudi,
Treba mi razjašnjenje nekih osnovnih stvari koje se tiču preduzetništva, poreskih pravila i svega što se odnosi na ovu temu. U pitanju je moj sin koji je u decembru prošle godine našao full remote posao Frontend Developera preko Linkedina u jednoj engleskoj firmi koja je od njega zahtevala da otvori preduzetničku firmu i da je osigura od poslovnog rizika na neki min.iznos. On je to sve obavio, otvorena je preduzetnička paušalna firma za Softversko Inženjerstvo i počeo je da radi, otvorio račun u banci i posle mesec dana stigla je i prva uplata, posle i druga, sad čeka treću... Bili smo kod knjigovođe i raspitali se oko obaveza prema državi, rekli su da se plate doprinosi do 15. u mesecu i da je to sve. E sad, imamo neke nejasnoće a nadam se da nam neko sa foruma može razjasniti... Prva što se tiče izdavanja profaktura, odnosno da li je u obavezi da izdaje profakture Englezima, pošto to sad ne radi? On dobija od njih praktično neki njihov obračun na početku meseca za prošli mesec i knjigovođa kaže da je to dovoljno, da li je? Da li je obavezna knjiga profakura, odnosno faktura? Dalje, čuli smo da je test samostalnosti mogući problem, nešto smo čitali ali nismo do kraja sigurni koliko on može biti potencijalni problem. Imamo knjigovođu ali koliko sam shvatio on baš i nije neophodan u ovoj priči ali smo se ipak odlučili da imamo nekog stručnog, bar za početak. Mada, poznavanje teme sa njihove strane deluje da je upitno... Hvala unapred!
 
Dobri ljudi,
Treba mi razjašnjenje nekih osnovnih stvari koje se tiču preduzetništva, poreskih pravila i svega što se odnosi na ovu temu. U pitanju je moj sin koji je u decembru prošle godine našao full remote posao Frontend Developera preko Linkedina u jednoj engleskoj firmi koja je od njega zahtevala da otvori preduzetničku firmu i da je osigura od poslovnog rizika na neki min.iznos. On je to sve obavio, otvorena je preduzetnička paušalna firma za Softversko Inženjerstvo i počeo je da radi, otvorio račun u banci i posle mesec dana stigla je i prva uplata, posle i druga, sad čeka treću... Bili smo kod knjigovođe i raspitali se oko obaveza prema državi, rekli su da se plate doprinosi do 15. u mesecu i da je to sve. E sad, imamo neke nejasnoće a nadam se da nam neko sa foruma može razjasniti... Prva što se tiče izdavanja profaktura, odnosno da li je u obavezi da izdaje profakture Englezima, pošto to sad ne radi? On dobija od njih praktično neki njihov obračun na početku meseca za prošli mesec i knjigovođa kaže da je to dovoljno, da li je? Da li je obavezna knjiga profakura, odnosno faktura? Dalje, čuli smo da je test samostalnosti mogući problem, nešto smo čitali ali nismo do kraja sigurni koliko on može biti potencijalni problem. Imamo knjigovođu ali koliko sam shvatio on baš i nije neophodan u ovoj priči ali smo se ipak odlučili da imamo nekog stručnog, bar za početak. Mada, poznavanje teme sa njihove strane deluje da je upitno... Hvala unapred!
Zaboravih reći da radi pod ugovorom, prvo na tri meseca, pa na novih 6 meseci od 3.2024.
 
Pretpostavljam da misliš na fakturu, ne znam zašto bi izdavao profakturu za izvršene usluge? Ako pričamo o fakturi koliko ja znam (uzeti sa rezervom jer nisam knjigovođa ni pravnik) on ne mora da ih izdaje ali da sam ja na njegovom mestu slao bi im za svaki slučaj ako to ne smeta ljudima iz te kompanije, ili ako oni ne žele da im šalje pravio bih fakturu svaki mesec i čuvao je kod sebe na kompu.

Knjiga faktura tj. KPO jeste obavezna i meni je rečeno da to može da bude jedan običan excell dokument dok god sadrži sve neophodne elemente (ne sećam se više koji su ali može da se nađe na netu).

Knjigovođa za paušal zaista nije neophodan ali meni je recimo bio koristan jer je generisao uplatnice svakog meseca za plaćanje poreza, doprinosa itd... Sa druge strane ja tog knjigovođu nisam plaćao nego firma za koju sam radio, da su bile moje pare verovatno bih se iscimao da naučim kako se generišu te uplatnice. :)

Što se tiče testa samostalnosti tu u teoriji postoje pravila i uslovi koje on mora da ispuni da bi bio "samostalni preduzetnik" ali u realnosti poreska može sve to da tumači kako njima dune. Ja lično ne poznajem nikoga ko poznaje nekoga ko je imao problem zbog testa samostalnosti, ali to naravno ne znači ništa. Po mom mišljenju ne bi trebalo da ga diraju jer radi sa strancima a test samostalnosti je uveden kako bi pritisli domaće firme da zaposle radnike, ali opet to su sve nagađanja....
 
Vlado, hvala na detaljnom odgovoru!
 
Knjigovođa za paušal zaista nije neophodan ali meni je recimo bio koristan jer je generisao uplatnice svakog meseca za plaćanje poreza, doprinosa itd...
Uplatnice se dobiju rešenju od poreske, za tekuću (i narednu) godinu, i ne menjaju se u toku godine, tako da ti je knjigovođa svaki mesec slao istu uplatnicu xD

+1 slažem se da nije potreban.
 
Vlado, hvala na detaljnom odgovoru!
Nema na čemu :)

Uplatnice se dobiju rešenju od poreske, za tekuću (i narednu) godinu, i ne menjaju se u toku godine, tako da ti je knjigovođa svaki mesec slao istu uplatnicu xD

E moguće i da je tako, beše davno pa se ne sećam baš najbolje. Možda sam pomešao sa DOO gde je svakog meseca drugi poziv na broj. Svakako to nije bio moj knjigovođa nego od firme za koju sam radio...
 
Da, kod DOO je različit poziv na broj, kod običnog paušalca je isti uvijek.
 
KPO je obavezan, ja pravim redovno fakture za svaku uplatu, strancima to ne šaljem jer koji će im, pravim za sebe a ako slučajno radim sa domaćim firmama onda šaljem fakturu.

Faktura može da se napravi u wordu, kao šablon, KPO u može da bude tabela u excellu. Ja koristim Paušal aplikaciju jer mi je lakše a nije tako skupo, svakako jeftinije od knjigovođe. Ima u aplikaciji svakakvih opcija ali ja realno koristim samo za kreiranje faktura i jer se KPO automatski generiše, pa tako ništa ne zaboravim.

Knjigovođa svakako nije potreban za paušal, uplatnice dobiješ u rešenju, kao paušalac novcem možeš raspolagati bez pravdanja jer je paušalac fizičko lice a ne pravno.
Ja ipak sebi prebacujem na lični račun "platu" sa šifrom 241.

Za test samostalnosti mislim da ne treba da brinete, kao što je spomenuto to je prvenstveno uvedeno zbog firmi koje posluju u Srbiji kako bi prijavili radnike umesto da radnici otvaraju paušalne agencije i tako primaju platu. Ako firma za koju radi nema sedište u Srbiji onda je miran.

Za 3 godine koliko imam registrovan paušal nisam imao nikakvu kontrolu.
 
Test samostalnosti se odnosi na sve i ne samo na domaće prihode. Znam par slučajeva gde su morali da pređu u doo i plate kaznu plus porez retroaktivno zbog toga što su imali samo inostrane prilive bez uplate pazara, odnosno nisu mogli da dokažu samostalnost radeći za jednog inostranog klijenta. Pritom, kupoprodaja deviza takođe po poreskoj duplira prihod. Zaista je najmanji problem nabaviti bezbednosni element, preko TaxCore portala izdavati fiktivne fiskalne i uplaćivati pazar na Livix depo mašinama u Raiffeisen banci, koja ujedno nudi besplatan biznis iRačun prvih godinu dana.
 
Stvarno znas ljude koji su pali test samostalnosti a radili za inostrane klijente?

Ja sam imao kontrolu kada sam presao 6m godisnje jer su uplacene neke zaostale fakture iz prethodne godine...
 
Test samostalnosti se odnosi na sve i ne samo na domaće prihode. Znam par slučajeva gde su morali da pređu u doo i plate kaznu plus porez retroaktivno zbog toga što su imali samo inostrane prilive bez uplate pazara, odnosno nisu mogli da dokažu samostalnost radeći za jednog inostranog klijenta. Pritom, kupoprodaja deviza takođe po poreskoj duplira prihod. Zaista je najmanji problem nabaviti bezbednosni element, preko TaxCore portala izdavati fiktivne fiskalne i uplaćivati pazar na Livix depo mašinama u Raiffeisen banci, koja ujedno nudi besplatan biznis iRačun prvih godinu dana.

Kakva uplata pazara, o kojoj delatnosti je reč?
 
Stvarno znas ljude koji su pali test samostalnosti a radili za inostrane klijente?
Ako je za verovati njihovim pričama da je do toga. U detalje nisam ulazio, ali faktično stanje je da se odnosi i na to.
Ja sam imao kontrolu kada sam presao 6m godisnje jer su uplacene neke zaostale fakture iz prethodne godine...
Znam, sećam se, ali to je već specifično. Pitao si vezano za odlaganje knjiženja te uplate da bi to prešlo u ovu godinu, ali ne pamtim šta beše posle, valjda si propustio tu izjavu pa se vratilo nazad.
Kakva uplata pazara, o kojoj delatnosti je reč?
Na goreopisan način ili drugi nalogodavac preko 30% prihoda. Konkretno u prvom slučaju 7410 grafički dizajn, a u drugom 9002 aktivnost slobodnog umetnika, tako da nema apsolutno nikakve veze sa delatnošću.
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno