Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

I Robert ga lajka. Na 3:00 priča o bateriji i ugrađenom sistemu za gašenje požara.



Povela se diskusija o tome na prošloj strani, pa sam na brzinu izguglao neke statistike

-"Data from the U.S. National Transportation Safety Board shows that there are approximately 25 fires for every 100,000 EVs sold. That’s in comparison to are approximately 1,530 fires for every 100,000 gas-powered vehicles sold."
-"In Norway, which has the world’s highest proportion of electric car sales, there are between four and five times more fires in petrol and diesel cars, according to the directorate for social security and emergency preparedness."
-"The Swedish Civil Contingencies Agency this year found that there were 3.8 fires per 100,000 electric or hybrid cars in 2022, compared with 68 fires per 100,000 cars when taking all fuel types into account"
-"Australia’s Department of Defence funded EV FireSafe to look into the question. It found there was a 0.0012% chance of a passenger electric vehicle battery catching fire, compared with a 0.1% chance for internal combustion engine cars"
 
Na stranu električni pogon, ovo je verovatno najlošije ''oživljavanje'' nekog legendarnog modela, i to kažem kao veliki fan R4 (to mi je bio prvi auto). Nisu se ni ostali proslavili (osim možda BMW sa Mini modelom) ali ovo je baš neubedljivo.
 
Oni već neko vreme rade na razvoju "hydrogen-powered" vozila. Iskreno se nadam da će imati uspeha u tome.
Ne postoji ništa lošije od automobila sa litijumskim baterijama.
 
Ne postoji ništa lošije od automobila sa litijumskim baterijama.

Pa sada... Ako misliš da da si juče dok si ovo pisao nešto znao o baterijama, otprilike danas budi siguran da više ništa ne znaš. Toliko brzo razvoj ide.

Pre 10 godina je domet tadašnih EV-a bio 150km. Sve ostalo: punjenje, performanse... daaaleko od današnjih. Bilo je otprilike 4 modela na planeti da biraš. Koliko su ono ostale tehnologije uključujući i hidrogen napredovale za 10 godina?

Samsung je nedavno objavio da je proizvodna linija za solid state baterije u produkciji i da su poslali semplove proizvođačima automobila na testiranje. Karakteristike:
-energy density 500wh/kg. To je otprilike duplo više od trenutno najboljih. Tesla danas ima oko 270-280wh/kg. Znači da u istom pakovanju imaš duplo veću bateriju i domet
-punjenje za 9min (za 1000km domet)
-životni vek 1.600.000,00 km
A hemija u njima je i dalje litijum.
 
Pa sada... Ako misliš da da si juče dok si ovo pisao nešto znao o baterijama, otprilike danas budi siguran da više ništa ne znaš. Toliko brzo razvoj ide.

Pre 10 godina je domet tadašnih EV-a bio 150km. Sve ostalo: punjenje, performanse... daaaleko od današnjih. Bilo je otprilike 4 modela na planeti da biraš. Koliko su ono ostale tehnologije uključujući i hidrogen napredovale za 10 godina?

Samsung je nedavno objavio da je proizvodna linija za solid state baterije u produkciji i da su poslali semplove proizvođačima automobila na testiranje. Karakteristike:
-energy density 500wh/kg. To je otprilike duplo više od trenutno najboljih. Tesla danas ima oko 270-280wh/kg. Znači da u istom pakovanju imaš duplo veću bateriju i domet
-punjenje za 9min (za 1000km domet)
-životni vek 1.600.000,00 km
A hemija u njima je i dalje litijum.
Tehnički verujem da će to biti bolje. Ponešto i pratim.
Da živim u Luksemburgu možda bih na tu temu drugačije gledao.
Litijumske baterije prate slike ispod i to se neće promeniti dok god postoje. Za proizvodnju hidrogena mislim da ipak nije tako loše.
 

Prilozi

  • cobalt1.jpg
    cobalt1.jpg
    322.6 KB · Pregleda: 73
  • cobalt2.jpg
    cobalt2.jpg
    535.4 KB · Pregleda: 53
  • lithiummine.jpg
    lithiummine.jpg
    295.8 KB · Pregleda: 48
  • origin.jpg
    origin.jpg
    557.1 KB · Pregleda: 45
  • R3GIBWHPQ5GRFNAK3DDITQO2XQ.jpg
    R3GIBWHPQ5GRFNAK3DDITQO2XQ.jpg
    152.2 KB · Pregleda: 61
Bolje da ne postavljamo kakve sve slike prati eksploatacija i transport sirove nafte po svetu. Koliko samo se tankera i busotina izlilo svih ovih godina sirom sveta, koliko je samo naftnih polja gorelo...
 
Tačno, bilo je svega ali... Nafta se pokupi, ekosistem se za par godina oporavi...
Zagadjenje litijumom i kobaltom se tretira kao kontaminacija jer jednom zagađeno (kontaminirano područje) postaje mrtvo za sav život stotinama godina.
Velika razlika...
 
Za naftu smo se složili da nije nikako "zelena". Loše je što nešto tako prljavo se menja drugim, slično prljavim, uz marketing da je to nekakav spas.
 
Ne bih se slozio da je slično prljavo, dok litijum i kobalt zagadjuju samo tamo gde se eskploatisu i preradjuju, što je lokalnog karaktera, zagadjenje naftom postoji tokom celog upotrebnog procesa, počev od eksploatacije i prerade, do transporta tj logistike, i konačno sagorevanja što je ono i najgore, jer dovodi zagadjenje direktno tamo gde je najveća koncentracija ljudi - u gradove.
 
Po sistemu - ''Neki ćete da pomrete od teške kontaminacije, a neki ćemo (za male pare, što je osnovni razlog, kakva ekologija) da se vozimo u e-autu do najbližeg Starbaksa, dok tripujemo da čuvamo zELenU pL@NeTu🌳''

Fino razmišljanje svakog ekohipstera, dok mu katastrofalna zagađenja (putem vazduha, zemljišta, hrane, i u našem slučaju, 3 velike reke) ne pokucaju na vrata. Ali onda će biti kasno.
 
Poslednja izmena:
Katastrofalna zagadjenja od koriscenja nafte vec odavno kucaju svima na vrata. Da li je upotreba baterija i struje za EV 100% ekolosko resenje? Nije. Ali je opet znacajno bolje od upotrebe nafte.

100% ekolosko resenje nije izmisljeno i tesko da ce biti ikad. I sta sad, treba da ostanemo na prljavijoj tehnologiji samo zato sto novija i zelenija tehnologija nije dovoljno zelena?
 
Lepo je napisao Marti još na početku teme - smejaće nam se deca jednog dana, šta smo dopustili. Samo da nas i ne proklinju na kraju.
 
Nafta i njeni derivati su uneli pomogli ljudima da žive mnogo bolje nego pre toga. I čovečanstvu je potrebna nafta iz mnogo razloga. Motori sa unutrašnjim sagorevanjem su doneli revoluciju u transportu. Niko ne spori da su pomogli ljudima da napreduju. Pitanje je trenutka kada ćemo sazreti za nešto bolje. Izgleda da je trenutak približava i mi u Srbiji se tu malo šta pitamo. Na nama je da se potrudimo da nam ne unište pola Srbije da bi neko imao jeftnu sirovinu.

Litijumske baterije same po sebi nisu štetne i hemija baterija se menja veoma brzo, tako da čak i sam naziv "litijumske" polako gubi smisao. Na primer NMC se ponašaju drugačije od LFP. Ono što je prednost kod elektro automobila je što hemija baterija može lako da se izmeni a da se nastavi sa proizvodnjom i upotrebom EV. Kod sus se menja mnogo više u prozvodnom procesu i razvoju ukoliko se odluči za drugo gorivo.
 
Vozio sam juce iza jednog od ova dva, realno nimalo mi se ne svidja zadnji kraj. Pozadi se ladno vide amortizeri i osovina tocka, nisu mogli zadnji branik da puste makar 5 centimetra da bude nizi!?
IMG_RN8P_20241028_161938_1~2.jpg
 
  • Interesting
Reagovanja: mnt
I ubrzanje i kočenje, kao da je metro, a ne auto.
 
Vrh Dno