Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Pročitaj malo bolje, umesto što porediš automobile i izlizane jakne.

Auto sa linka iznad je nov, i u svakom smislu bolji od e-Pande. Ali nije dovoljno zELeN, ne uklapa se u lažnozelenu agendu.
 
Izvini. U pravu si. Nov je.
Meni nije bolji od Pande pošto ne mogu da ga punim kući i preveliki mi je za grad.
Bolji je kao auto česta za medjugradska putovanja, ali to ova Panda nije.
Mislim da svaki automobil ima ciljne kupce. Kuga i Panda su totalno različite potrebe.
Mogu navesti da je bilo koji pickup ili možda kombi bolji od Kuge, ali pitanje je "bolji za šta? "
 
Kuga je definitivno bolja do E-Pande - za velik broj korisnika kojima treba "univerzalan" auto. Jedini auto u porodici, i za vožnju dece po gradu, i odlazak u veće kupovine, i na odmore/izlete...
Dovoljno velik da može da se spakuje prtljag za letovanje, dovoljno mali da prodje kroz sve gradske ulice i stane na sva regularna parking mesta (ovo za parking je uslovno: može da stane na sva regularna mesta ako vozač ume da parkira. Na žalost, danas je takvih sve manje, pa kukaju kako je auto prevelik).
Pozdrav
 
Nevezano za vrstu pogona, zašto onda postoje uopšte mali gradski automobili? 5 najprodavanijih modela u Evropi su kola B segmenta ( ako zanemarimo Teslu, khm, khm). Što svi ne kupuju sigurnije, prakticčnije, udobnije.... SUV-ove?
 
To dovoljno govori o ekonomskom sunovratu kontinenta, autoindustrije i dokaz je da se agenda primila među normalcima. Čim je Dačija najprodavaniji automobil u mnogim EU državama, to je znak da nešto nije u redu (na stranu što je Reno napravio odličan potez sa tim brendom, i da to više nisu kršine kao nekada).

SUV-ovi su dugo bili ubedljivo najpopularnija kategorija, i totalno su potisnuli minivan klasu, pa čak i hečbek, neke limuzine, tako da su mnoge legendarni modeli i serije modela prebačeni u SUV ili Crossover format.
Ali da ne zaboravimo da još početkom 21. veka pomahnitali zELeni akTiviSti bušili gume SUV vozilima širom EU, a onda su deceniju kasnije njihovi finansijeri odlučili da izvrše nasilnu elektrifikaciju autoindustrije, a sada je na delu propaganda da nam auto i ne treba, i taj narativ će se još više forsirati u sledećih 10-15 godina. Dokaz za to je i ovo što se nama dešava ovih dana, odnosno poslednjih meseci i godina (mora da se kopa, bato, da bi se EUropljani osećali čisto i zeleno u saobraćaju).

I tako, umesto da prosečan Evropljanin (tu računam celu Evropu, ne samo EU) vozi sebe i porodicu u dobro opremljenom, sigurnom, udobnom, kvalitetnom automobilu od 25-30k evra, očigledno je plan da se stado primora da troši teško zarađen novac na lažnozelene e-kontejnere.

A mali gradski automobili i treba da postoje. Da živim u nekom velikom gradu, prvi bih vozio neku malu gradsku zujalicu po istom, jer jedino to ima smisla i logike. Dok bi za porodične potrebe i putovanja koristio veći i bezbedniji, udobniji auto.
 
Poslednja izmena:
Ja sam letimično bacio pogled na statistike i ne videh ni jedan SUV poslednjih 10 godina u vrhu prodaje?
Tu su Golf, Clio, Polo, 208, Corsa, Fiesta koji se smenjuju na prva 3 mesta
 
Da, ali saberi ukupan broj prodatih SUV modela (ne moraš sve, samo ove najpopularnije), videćeš da taj broj nije mali. Mada je pitanje šta je danas SUV, a šta Crossover.
Samo Hyundai i KIA koliko prodaju SUV/Crossover modela godišnje u EU (navodno oko 300k), a gde su Japanci, VW grupacija, Stellantis itd.
 
@hsv.stoned ne možeš to tako da gledaš. Prvo nije jeftiniji ako daš 20.000€ za novu pandu i vratiš u džep sebi 15.000€ koje bi sipao u Kugu za 5 godina (na primer).

edit, ispraviću post, vidim i ja da je ford nov.

Da se vratimo na matematiku, mada su to neuporediva kola i neuporedive namene.

Panda 25000€ - 5000€ + 600€ struje za 5 godina = 20600€
Kuga 26000 + 15000€ goriva za 5g + 5 malih servisa 1500€ = 42500€

Panda u prodaji će biti recimo 12000€, Kuga na oglasu 6g stara 14400, neka bude 15000€ ta tvoja iz oglasa.

Panda: 20600€ - 12000€ = 8600€ troška, po godini 1720€
Ford: 42500-15000€ = 27500€ troška, po godini 5500€

I to ako gorivo ne poskupi, struja da poskupi duplo opet je smešno jeftina u odnosu na fosilno gorivo.
 
Poslednja izmena:
"ubedljivo najpopularnija kategorija" i saberi sve pa "taj broj nije mali" su različite stvari ;)
Ne znam šta je tu nejasno, automobili kao što su Clio, Polo, Corsa, Fiesta su uvek bili dobro prodavani i još dugo će biti tako. Mada, i Dačia Sandero i Jogger su odlično prodavani, a više su crossoveri nego klasični automobili. Pogađaj zašto ih prave u toj formi.
Sa druge strane, SUV/crossover vozila su doživela ekspanziju i penzionisala minivanove, mnogo hečbek pa i limuzine. Pogledajte na šta liči novi Renault Espace, koji je bio sinonim za tu klasu, koja je praktično izumrla pod pritiskom SUV/Crossovera.

To što su negde najprodavaniji npr. Xiaomi, Realme od 200-300 evra, to ne znači da se mid-range ili flagship telefoni ne prodaju dobro. Tako je i u ovom slučaju.
@hsv.stoned ne možeš to tako da gledaš. Prvo nije jeftiniji ako daš 20.000€ za novu pandu i vratiš u džep sebi 15.000€ koje bi sipao u Kugu za 5 godina (na primer).

edit, ispraviću post, vidim i ja da je ford nov.
Pa fanove e-automobila u Srbiji samo to i interesuje, da se za male pare voze na struju, dok sistem još uvek održava socijalni mir sa socijalnim cenama električne energije. Bukvalno svaki vlasnik ili potencijalni kupac e-automobila mi je na kraju to i priznao, da je kupio takav auto (ili da planira kupovinu) samo zbog uštede na gorivu, a ne zbog ekologije. A i taj ekološki efekat je smešan, jer ne postoji zelena električna energija, posebno ne u Srbiji. E a kada nam preoru državu, i kada dobijemo otrovna i kancergonena jalovošta i zagađenja iznad glave, onda ćemo se pitati šta se to desilo i kako smo to dozvolili.

Ja odgovorno tvrdim da bih uvek pre kupio udobniji, veći, bezbedniji auto (SUS, nov ili polovan), pa makar za tih 5 godina dao 10k evra više za gorivo, u odnosu na e-pandu. Kompakt e-auto bih vozio samo pod uslovom da se napaja iz električne energije dobijene na čist način, i da živim u nekom ogromnom gradu, sve ostalo mi je besmisleno.
 
Poslednja izmena:
Ja sam letimično bacio pogled na statistike i ne videh ni jedan SUV poslednjih 10 godina u vrhu prodaje?
Tu su Golf, Clio, Polo, 208, Corsa, Fiesta koji se smenjuju na prva 3 mesta
https://www.best-selling-cars.com/europe/2023-full-year-europe-top-50-best-selling-car-models/
https://www.motor1.com/news/705284/tesla-model-y-best-selling-car-europe/

Mrzi me da brojim i upoređujem, ali na ovim listama itekako ima dosta Crossover i SUV modela (mada više Crossovera, jer je to trend u poslednjih 4-5 godina).
 
Mogu vam reći da je bejzik Panda baš klotara : / na čelolnim felnama nema ratkapne već samo četvrtka između šrafova kao krst, kao one kapice svojevremeno na kecu što pokrivale osovinu samo. manuelna klima, žmigavci u retrovizorima su kod klotare samo na kraju istih, nije linija duž celog retrovizora već samo nekih 3cm na kraju. Farovi halogeni i štopaljke sa sijalicama (kockice), zadnji podizači ručni, multimedija nema već kačiš telefon koji se povezuje sa autom...
Kao drugi auto u kući i čukanja po parkinzima odličan. Realno, sem klime mi ništa više i ne treba.
 
@hsv.stoned zašto toliko pišeš o ekološkom efektu? Niko to ne kupuje zbog ekološke svesti, iako za kvalitet života će mnogo da znači ako se iz mesta gde živimo, šetamo decu, trčimo i bavimo se sportom, izbacimo izduvne gasove. Nisi pomogao planeti, jesi samom sebi.

Naravno da kupac EV ima na umu uštedu, novo interesantno korisničko iskustvo - ili oba istovremeno. Ko god puni kod kuće, bilo gde u svetu gde je skupo gorivo, a skupo je skoro svuda gde bi bilo ko od nas želeo da alternativno da živi - svuda se veoma isplati EV. Nismo mi izuzetak, mada kod nas nije normalno, ušteda je tolika da nikakve subvencije nisu potrebne, ali dok ih daju, ja bih to rado prihvatio.
 
@hsv.stoned ne možeš to tako da gledaš. Prvo nije jeftiniji ako daš 20.000€ za novu pandu i vratiš u džep sebi 15.000€ koje bi sipao u Kugu za 5 godina (na primer).

edit, ispraviću post, vidim i ja da je ford nov.

Da se vratimo na matematiku, mada su to neuporediva kola i neuporedive namene.

Panda 25000€ - 5000€ + 600€ struje za 5 godina = 20600€
Kuga 26000 + 15000€ goriva za 5g + 5 malih servisa 1500€ = 42500€

Panda u prodaji će biti recimo 12000€, Kuga na oglasu 6g stara 14400, neka bude 15000€ ta tvoja iz oglasa.

Panda: 20600€ - 12000€ = 8600€ troška, po godini 1720€
Ford: 42500-15000€ = 27500€ troška, po godini 5500€

I to ako gorivo ne poskupi, struja da poskupi duplo opet je smešno jeftina u odnosu na fosilno gorivo.
Malo ti je optimistican obracun.
Meni treba oko 15000km godisnje da potrosim 2k eur na benzin sa autom slicne snage (doduse hecbek) koji je nov kupljen nedavno za 24000.
Panda ce 600e godisnje da potrosi samo ako ne izadjes iz grada pa punis kod kuce. Cim krenes van grada voznja te kosta isto kao i da vozis na benzin. Takodje i cena punjenja kod kuce nije jednaka potroseni kilovati x cena po kilovatu jer imamo jos xy nameta koji progresivno rastu sa potrosnjom. Ne znam kako si dosao do 600e za 5 godina.
 
15000km je oko 2700kwh struje sa Pandom, racunato da prosecno trosi 18kwh na 100km (a trebalo bi da trosi manje). 2700kwh struje je oko 100eur po nocnoj tarifi, u plavoj zoni. Dakle ti placas 2000eur sa Kugom, a 100eur sa Pandom, ako predjes godisnje 15000 po gradu i blizoj okolini. To je 20 puta manji iznos.
 
15000km je oko 2700kwh struje sa Pandom, racunato da prosecno trosi 18kwh na 100km (a trebalo bi da trosi manje). 2700kwh struje je oko 100eur po nocnoj tarifi, u plavoj zoni. Dakle ti placas 2000eur sa Kugom, a 100eur sa Pandom, ako predjes godisnje 15000 po gradu i blizoj okolini. To je 20 puta manji iznos.
Pre ce biti 200e, potrosnja ti je samo pola racuna (jer glupe takse, nameti i takse na namete). Kljucna recenica je "po gradu i blizoj okolini". Ako kupujes auto samo za grad Kuga je tu skroz pogresan izbor, imas Hyundai i10 koji kosta 16000 tj 9000 manje od pande a puno bolje opremljen. Sudeci po cenama Citroena eC3 pristojno opremljena ce biti blizu 30 soma.
Svakako su sve ove racunice su individualne, kupovao sam auto skoro i stavio sve na papir jer sam razmisljao o elektrici. Imam mogucnost da stavim svoj punjac ali mi je oko 45% kilometraze na autoputu i kad ukalkulisem cenu nema sanse da se isplati za vreme koje ce auto bude kod mene.
Ko prelazi puno godisnje po gradu i ima mogucnost za sopstveni punjac tu vec ima smisla
 
Кад смо код Куге, рођак из Данске вози Кугу хибрида, видим да је задовољан, за те кратке релације има пуњач и довољно је за неких 80ак км, а није проблем ни да спуца од Данске до Србије и не јури пуњаче и мисли на батерију. Купио је због субвенција/мањег пореза, наравно.
 
Za benzince u klasi oko 20k€ sam u svoje vreme računao troškove:
~40% gorivo
~40% amortizacija
~20% registracija, osiguranje, redovni servis, sitne popravke, potrošni delovi, tečnosti, pranje, parkiranje, putarine, saobraćajne kazne... itd.
(nije uračunato radno vreme vozača, veći nepredviđeni kvarovi, elementarne nepogode, namerna oštećenja, udesi, rizik od povreda u saobraćaju...)
 
Samo da vam jos neko magičnim stapicem stvori svu tu struju koja bi da ide u taj WEF planirani i finansirani "odrzivi globalni razvoj"... 😂😂😂
Šešeljugina kora od banane je realnija od toga 🤘😁🤌😎
 
Za ove pare koliko košta gorivo isplati se ulagati u pravljenje struje i infrastrukturu za punjenje. Pusti zelenu demagogiju, čista ekonomska računica.
 
Samo da vam jos neko magičnim stapicem stvori svu tu struju koja bi da ide u taj WEF planirani i finansirani "odrzivi globalni razvoj"... 😂😂😂
Šešeljugina kora od banane je realnija od toga 🤘😁🤌😎
Sta ima ko da ti stvori struju? Stavi solarne panele pa je stvori sam! :) Aj ti cik stvori dizel ili benzin sam :)
 
S obzirom da se na ovom forumu, prilikom kupovine (bilo čega), uvek držimo najisplativijih, najekonomičnijih, i samo onih stvari koje su nam baš potrebne i racionalno opravdane, nema potrebe da u ovoj temi, već ko zna koji put pokrećemo digitrone da vidimo da li se to nešto isplati ili ne.

Zaista imamo veli raspon use case scenarija i nekima je vozilo na struju idealno, a nekome zaista ne odgovara. Što ne znači da će onaj prvi da odluči da ga kupi, a drugi neće, već može da bude sasvim obrnuto.
 
Samo da vam jos neko magičnim stapicem stvori svu tu struju koja bi da ide u taj WEF planirani i finansirani "odrzivi globalni razvoj"... 😂😂😂
Šešeljugina kora od banane je realnija od toga 🤘😁🤌😎
Opet ti o ekologiji, održivom razvoju i koječemu. Neki ljudi žele EV samo zato što (su izračunali da im) je jeftiniji tokom celog životnog veka, ili zato što im ne smrdi (dizel) ispred nosa ili zato što se ne čuje kao traktor ili hoće da probaju nove tehnologije. Kanta ko svaka druga na 4 točka, koga briga da li je unutra Intel ili AMD SUS ili EM
 
Nećemo. Odnosno nećemo zbog toga. Uticaj EV na svet oko nas je otprilike isti kao i uticaj SUS vozila. Tj. nije pogon problem, već sve ostalo
 
To nije etiketiranje, to je izraz koji se koristi da se simbolocno prikaze odredjen pristup stvarima, ukratko uporno odbijanje da se vidi sira slika i sve sto tu sliku opisuje.
Ako je ko u ovoj temi pisao na tu temu, to sam onda bio ja.
 
Vrh Dno