Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

A ti zaboravljaš za koga naš narod glasa decenijama. Ako im trebaju pare, uzeće ih.
Kada svi stavimo solarne panele izglasaće zakon po kome se operezuju solarni paneli.
U istoriji je već bilo i gorih stvari npr.: https://energijabalkana.net/porez-na-svetlost-u-istoriji-zazidanog-prozora/

Ali da ne idemo u offtopic. Trenutno EV u Srbiji koče 3 stvari:
1. visoka cena vozila
2. mali broj javnih punjača
3. nepostojanje servisa za EV

Tačku 1 pokušavaju da koriguju sa onih "do 5000€" subvencije, ali to je sve "meh", pošto nije neka cifra u odnosu na cenu novog EV, a procedura komplikovana.
Druge dve tačke tržište može samo da reguliše ako postoje dobri zakoni da to isprate i kako se učešće EV bude povećavalo.

Brzina prihvatanja nove tehnologije je srazmerna kupovnoj moći stanovništva. Srbija je tu na začelju i tako će izgleda i da ostane duže vreme.
Kada bude broj EV u drugim zemljama Evrope prešao 90%, možemo očekivati da će se i u Srbiji malo poboljšati situacija.
1.Cene nisu visoke,E-C3..23.300 u delu EU.Opet da napisem,moras imati krsten prihod,da bi vozio krsten auto.Ne mozes se voziti na posao koji donosi malo para,tu prestaje pitanje o kolima,a pocinje pitanje o GSP-u.
Skoro sam primetio u italiji,star vozni park.Imamo pogresnu percepciju ,sta se smatra statusnim simbolom.
Ili prelazis komercijalne km,ili smanjujes sam sebi prihod,vozeci se.150-200k plata,danas je min za krsten auto.
2.Po stoti put,nemas svoj punjac,EV se mora zaobici u sirokom luku.
3.Ako se kupuje Panda,gde ces bolji odabir servisa.Svi novi EV imaju servis.Polovi ,pravac EV klinika,imaju mrezu slepova za celu evropu.Pola evrope im dolazi na slepu.
 
Poslednja izmena:
Naleteo sam na ovaj video i iznenadio sam se koliko se slažem sa čovekom:

Inače, kanal mu je o solarnim panelima, samo ovaj video je "rant" o EV. Video nije za svakog (traje pola sata).
 
1.Cene nisu visoke,E-C3..23.300 u delu EU.Opet da napisem,moras imati krsten prihod,da bi vozio krsten auto.Ne mozes se voziti na posao koji donosi malo para,tu prestaje pitanje o kolima,a pocinje pitanje o GSP-u.
Skoro sam primetio u italiji,star vozni park.Imamo pogresnu percepciju ,sta se smatra statusnim simbolom.
Ili prelazis komercijalne km,ili smanjujes sam sebi prihod,vozeci se.150-200k plata,danas je min za krsten auto.
2.Po stoti put,nemas svoj punjac,EV se mora zaobici u sirokom luku.
3.Ako se kupuje Panda,gde ces bolji odabir servisa.Svi novi EV imaju servis.Polovi ,pravac EV klinika,imaju mrezu slepova za celu evropu.Pola evrope im dolazi na slepu.

Bas tako 👍 Bez mogućnosti za svoj punjač, posedovanje el auta brzo postoje previse komplikovano i neprakticno..

Inace to za servise i jeste i nije. Vecina sitnih problema se resava update-ovima ili brzim popravkama u servisu, al treba imati u vidu da je ovo i dalje nova tehnologija, ni serviseri nisu toliko obuceni.. pa moze da se naceka covek dok se ne sredi greska.
Takodje, nema zvanicnih opoziva, al nezvanicno ima podosta serijskih manjkavosti. Meni npr crkao "servo" volana na el autu posle svega 20.000km, nepunih 1.5 godine starosti. Da bi se ispostavilo da tu vise nema hidraulike i da je "servo" u obliku malih elektromotora, i eto nije bilo delova za zamenu celih 45 dana 😅 Zure da izbace nove modele bez dugotrajnog testiranja, i eto..
 
Poređenja radi, naš Fiat 500L je imao u zavisnosti od modela i opcionala, između 11 i 12.000 delova. Nova elektro panda iz Kragujevca ima 900 delova, dakle 12x manje. Nema tu šta da se kvari. Update izlazi često i samo se prikačiš na wifi i neke stvari su ispeglane. Punjenje jeste problem aliko će da tera posao kuća i ko negde može da ga napuni za vikend, matematika je da prilikom punjenja samo kući, konkretno Panda iz Kragujevca isplati samu sebe već nakon 40-50.000 km.
 
Poređenja radi, naš Fiat 500L je imao u zavisnosti od modela i opcionala, između 11 i 12.000 delova. Nova elektro panda iz Kragujevca ima 900 delova, dakle 12x manje. Nema tu šta da se kvari. Update izlazi često i samo se prikačiš na wifi i neke stvari su ispeglane. Punjenje jeste problem aliko će da tera posao kuća i ko negde može da ga napuni za vikend, matematika je da prilikom punjenja samo kući, konkretno Panda iz Kragujevca isplati samu sebe već nakon 40-50.000 km.
Nešto ne dolazim do te računice. Ili su se pogrešno izrazio. Za 50.000 km ne moze da se potrosi vise od 7000€ na gorivo. Da li je Panda jeftinija od toga?
 
Nisam računao ja ali moguće da nije tačno. Ajde ugrubo da izračunam.
punjenje Pande kući 44kw košta 600-700 din za autonomiju 400km.
400km gradske vožnje na benzin je oko 6500 dinara.
4000km 65000 din benzina/ 7000 struja,
40.000km 650.000 benzina/ 70.000 struja
100.000km 1.625.000 benzina/ 175.000 struja.
Dakle jeste greška (praštajte) ali ušteda jeste dobra.
 
Možda se misli na razliku u ceni između benzinca i elektro Pande za tih ~5000€ uštede na 40k km,
(ne znam cenu odgovarajućeg benzinca ali je valjda tu negde).
 
Autor je sigurno mislio na odnos kupovne i prodajne vrednosti (sa 50k na satu). Možeš novu da kupiš svakih 50k i manje te košta nego da voziš staru konvencionalnu Pandu.
 
Tako može. Isplati razliku elektricnog i SUS modela. Me znam baš da li je 50.000, ali ne verujem da je daleko od toga.
 
Stariji blizanac pamde, c3 je 15k benzinac, ec3 je 23300, na koje ide subvencija,zavisi od zemlje. Kod nas 5k, u hr 7k... Tako da je razlika daleko manja.
 
A subvenciju dobijaju svi? Ili ima ograničeno + neki uslovi?
 
Iznos je opredeljen početkom godine, mali je i ograničen. Šta se desi kada se potroši ne znamo, do ove godine se nije desilo.
 
Bas tako 👍 Bez mogućnosti za svoj punjač, posedovanje el auta brzo postoje previse komplikovano i neprakticno..

Inace to za servise i jeste i nije. Vecina sitnih problema se resava update-ovima ili brzim popravkama u servisu, al treba imati u vidu da je ovo i dalje nova tehnologija, ni serviseri nisu toliko obuceni.. pa moze da se naceka covek dok se ne sredi greska.
Takodje, nema zvanicnih opoziva, al nezvanicno ima podosta serijskih manjkavosti. Meni npr crkao "servo" volana na el autu posle svega 20.000km, nepunih 1.5 godine starosti. Da bi se ispostavilo da tu vise nema hidraulike i da je "servo" u obliku malih elektromotora, i eto nije bilo delova za zamenu celih 45 dana 😅 Zure da izbace nove modele bez dugotrajnog testiranja, i eto..
Nema ni moj dizel hidraulični servo, a star je 10 godina. Radi se o elektroservo upravljanju i nije to nikakva nova tehnologija.
 
Bar 20 konkretno kod Fiata.
Očigledno da je bmw trebao da ih konsultuje, posto su iz nekog razloga omanuli kod vise hiljada svojih el vozila, toliko da se delovi za taj njihov servo cekaju minimum mesec dana. Plus sto je rec o kvaru kod novijih vozila pa se popravke vrse o trosku garancije. Pojma nemaju 😉
Ps. Pored hidraulicnog serva, postoje elektrohidraulicni i skroz elektricni. Ne bih znao dalje razlike od proizvođača do proizvođača i godine kad su poceli sa kojim, ali očigledno da resenja koriscena na fosilnim vozilima, ne mogu tek tako da se prepisuju na el vozilima duplo vece mase.
 
Poslednja izmena:
Komplikovan je njihov sistem i na konvencionalnim, ima redukciju i zato im automobili nemaju povratne informacije na volanu, čak ni oni koji pretenduju da budu sportski. Kao igrica je volan, isto kao na EV. Još kupiš automatik, 4x4, 2 tone i u čemu je tačno razlika u odnosu na Teslu 3 LR ili performance, sem što sipaš gorivo, ne kačiš na šteker.

Kola su toliko kompjuterizovana i automatizovana, da za krajnjeg korisnika nema nikakve razlike u osećaju, mogu "petrolhedi" da se lože koliko hoće na te preteške grdosije sa automatskim menjačima, ekranima, volanima bez osećaja.
 
Kad mi neko kaže da "ne može da se pokvari", nešto u glavi mi automatski prevede u "kad se pokvari ne može da se popravi".

Od kako vozim, samo par puta su mi se pokvarili delovi vezani za SUS i više puta delovi koji postoje i na EV. Kada automobil ne bude imao ni jedan pokretni deo, a ni elektroniku, onda ću da verujem da neće moći da se pokvari.

Bez obzira na to, čekam da se ova elektro Panda pojavi kod nas i da vidim koji su uslovi za kupovinu. Osim cene, presudan faktor će biti servis. Većina problema koje sam imao na kolima, mogao je da reši lokalni majstor, i još važnije da dijagnostikuje. Ne pada mi na pamet da šlepam auto 100 km da bi ustanovili da je u pitanju neka glupost. A ovdašnji lokalni majstori kad vide EV mogu samo da se češu po glavi.
 
Nema ni moj dizel hidraulični servo, a star je 10 godina. Radi se o elektroservo upravljanju i nije to nikakva nova tehnologija.
Elektro servo se koriti od 2000 godine maltene plus minus nego ljudi svasta pricaju. mnogo je jednostavnije da bude elektro nego hidro. Imao sam megana 2003 godiste imao elektro servo, Opel vectra 1997 godiste hidro servo i isao da remontujem servo pumpu dok je megan imao na sa 370000 km i nije bilo sa servom problem tj letva je bila pri kraju ali sam elektro motor ne,

Ne znam dal je ovde bilo price i dal ste negde videli kineske elektro automobile ja sam sada u kini nekih 10 dana ovo je u najmanju ruku ludilo cene su smesne, naravno cene nece biti nikada takve u evropi ali i 30% vece cene su opet ok za to sto nude. Vozio sam se u 3 4 godin starom auto i nema tragova habanja nije kinesko ****** kakvo bi mi ocekivali.
 
To su rekli i američki automehaničari kada je stigao kontingent Jugo 45: suviše jednostavan, nema tu šta da se pokvari... ;)
Pa jeste, i to, mada yugo nije bila nikakva nova tehnologija. Naprotiv.
Ono što sam hteo da kažem je da se ljudi zanose idejom kako će im električni automobili doneti neku uštedu. Neće, osim taksistima i onima koji prelaze enormne godišnje kilometraže u gradu.
Sve ostale će da izuju iz cipela čim bude neki kvar, jer će se menjati čitav modul, a neće se popravljati pokvareni modul. Tako će umesto godišnjih servisa od 100-200eur, plivajućeg zamajca i sl., plaćati par hiljada evra svakih 4-5 godina... I moći ćeš da biraš da li da kupiš novu bateriju posle 10 godina ili da ti na svake dve menjaju neispravne ćelije sa ispravnim polovnim. Pa će se onda ovde na forumu voditi polemike da li je bolje kupiti novu za 10000eur ili servisirati polovne za 2000eur.
To je valjda politika da se smanji broj automobila.
 
To je isto kao da porediš CRT i LCD televizor. Starom zameniš neki osigurač, diodu ili šta ti znam, a kod LCD moraš da menjaš celu ploču i slično. Da li to znači nikada nismo trebali da pređemo na LCD? Tim pre što je u početku ugao vidljivosti bilo lošiji, osvežavanje lošije,... sto problema. Ali eto godinama kasnije vidi se zašto je tehnologija bolja.
Isto i sa EV. Za 10 godina, nećeš imati razlog da kupiš SUS. U budućnosti će samo bogati voziti benzince ili dizelaše. Da pokažu da imaju para da nabave gorivo ili da nabave deo koji se retko pravi.
Ja nemam dilemu da li se isplati posedovanje i vožnja EV. Sigurno se isplati. Problem je kako doći u posed jednog. Bio sam ranije "early adopter" za neke stvari, ali sam zaključio da je to skup hobi. Najisplativije je da budeš u masi, a bogati neka predvode svojim primerom. Tako da sada strpljivo čekam...
 
CRT od 2000DM je zamenio LCD od 300€, koji je danas u tim markama u odnosu na našu platežnu moć ni 100 marki. :)

Pritom slika 20x bolja.
 
ЛЦД је годинама имао проблем са бојама, угловима гледања, кашњењем, духовима и шта све већ у тој раној фази. Знају већ сви што су куповали ТН екране пре двадесетак година. Једина реална предност је била што се лако носи, и заузима мало места. Исто је и за електро-возила, још увек су у раној фази и имају своје недостатке. Фул-лед фар за неку нову Шкоду кошта типа 3-4 хиљада евра, могу мислити колико су озбиљнији делови попут инвертера, сервисирања батерија и сл. Јефтина вожња је бајка за децу, избор се у принципу своди на прескупа нова возила са ограниченом гаранцијом на најскупље делове, или куповина половне мачке у џаку где се преузима и ризик за потенцијалне проблеме.
 
Za neke je rana faza, za neke 15 godina proizvodnje, i to veoma uspešno. Jeste malo specifičan slučaj gde je neki proizvođač preko 15 godina u nekoh tehnologiji, dok neki drugi nisu i biće sprženi zbog toga. Kad već spomenusmo paralelu CRT vs LCD, jako brzo su nestali CRT i mnogi brendovi sa njim.

LED far je isti i za EV i za konvencionalno vozilo. Imaš garanciju, imaš kasko, kako za konvencionalan tako i za EV.
 
CRT od 2000DM je zamenio LCD od 300€, koji je danas u tim markama u odnosu na našu platežnu moć ni 100 marki. :)

Pritom slika 20x bolja.
Poredio sam više novu i staru tehnologiju u smislu servisiranja. Cenovna politika je druga stvar. Da li bilo ko ovde očekuje da će električni automobili ikada biti 7 puta jeftiniji od klasičnih SUS? LCD televizore retko ko popravlja, što zbog cene novih, a najviše zbog nedostatka obučenih servisera koji onda adekvatno i naplaćuju svoju uslugu. Tako će biti i sa električnim automobilima. Nećete više moći servisirati svoj auto kod majstor Žike u komšiluku već samo u ograničenom broju ovlašćenih servisa, koji će svoju uslugu adekvatno naplaćivati.
 
Naravno da ćeš moći, uporedivo sa autom tog segmenta na fosilno gorivo.

Majstor Žika u komšiluku ni ne može da servisira moj auto star 7.5 godina, niti većinu kola koja su oko te starosti, sem onih baš najjednostavnijih. Moj majstor je izuzetno obučen, ima svu dijagnostiku, opremu i svakodnevno se informiše na internetu i uči nove stvari. To je majstor Žika 2.0 i takav profil čoveka će se uz malo truda prešaltati i na polovna EV kada za to dođe vreme.

Nema neke svrhe porediti Teslu 3 LR sa Puntom iz 2006te godine. Realnije je poređenje sa nekim Audi S5, BMW m340i, samo će i nabavka i vožnja po km, kao i održavanje biti znatno jeftinije. Ni njih majstor Žika ne servisira, već ozbiljno obučen i pedantan majstor.
 
To je isto kao da porediš CRT i LCD televizor. Starom zameniš neki osigurač, diodu ili šta ti znam, a kod LCD moraš da menjaš celu ploču i slično. Da li to znači nikada nismo trebali da pređemo na LCD? Tim pre što je u početku ugao vidljivosti bilo lošiji, osvežavanje lošije,... sto problema. Ali eto godinama kasnije vidi se zašto je tehnologija bolja.
Isto i sa EV. Za 10 godina, nećeš imati razlog da kupiš SUS. U budućnosti će samo bogati voziti benzince ili dizelaše. Da pokažu da imaju para da nabave gorivo ili da nabave deo koji se retko pravi.
Ja nemam dilemu da li se isplati posedovanje i vožnja EV. Sigurno se isplati. Problem je kako doći u posed jednog. Bio sam ranije "early adopter" za neke stvari, ali sam zaključio da je to skup hobi. Najisplativije je da budeš u masi, a bogati neka predvode svojim primerom. Tako da sada strpljivo čekam...
Priznajem da poredjenje sus-elektro i crt-lcd nije baš dobra analogija. Bojim se da problem sa baterijama neće uspeti da bude rešen, pa će morati neka druga tehnologija da se razvije... Ali mi se čini i da će u budućnosti samo bogati voziti bilo kakve nove automobile. Ostali će biti osudjeni na "kubanski scenario" (popravka 50-70 godina starih SUS automobila) ili neposedovanje automobila.
 
Nazad
Vrh Dno