Šta je novo?

CMOS kamkorderi i "rolling shutter"

vasic

Slavan
Učlanjen(a)
31.01.2009
Poruke
371
Poena
319
Pre nekog vremena, u jednoj od diskusija pod "Šta kupiti?", raspravljalo se o razlici između američkih i evropskih modela HD video-kamera. Neko je sugerisao da su američki interesantniji zato što su dosta jeftiniji, a osim toga, imaju manje izražen "rolling shutter". Da podsetim, američki modeli najčešće imaju frame rate od 30p i 24p (pored "standardnog" 60i), dok evropski modeli imaju samo 25p (50i).

Koliko ja shvatam, brzina skeniranja redova u CMOS senzoru zavisi od samog CMOS čipa i njegove elektronike. Drugim rečima, nezavisno od toga koliko puta u sekundi će procesor očitati sliku sa CMOS senzora (24p, 30p, 50i itd), taj senzor će redove skenirati istom, konstantnom brzinom. Pošto američki i evropski modeli koriste identične CMOS senzore, iz toga sledi da bi taj "rolling shutter" trebalo da bude identičan, bez obzira na odabrani frame rate.

Pošto imam američki HF-100, ja sam testirao taj "rolling shutter" u svim frame rate-ovima koje imam (24p, 30p, 60i). Stavio sam ekspoziciju na 1/1000 sec, kako bi se efekat jasno video. Stavio sam kameru na stativ i "polivao" levo-desno, pokušavajući da održim istu brzinu i isti pokret kod svakog snimka. Pažljivo sam pregledao rezultate (koje ću, možda, jednoga dana da prebacim na Vimeo, da se svi uvere) i zaključio da je ugao naginjanja vertikalnih linija u kadru praktično isti, bez obzira na frame rate.

Da bih utvrdio, makar približno, koliko vremena treba CMOS čipu da skenira sve linije, izračunao sam za koliko piksela se pozadina pomera od jedne do druge sličice. Onda sam izračunao za koliko piksela je pomeren gornji kraj vertikalne linije u odnosu na donji. Zaključak je sledeći: ukupno pomeranje, od jedne do druge sličice, pri brzini od 24p, bilo je nekih 120 piksela. Gornja ivica vertikalnih linija bila je pomerena udesno u odnosu na donju nekih 30 piksela. Kod brzine od 30p, pomeranje od sličice do sličice je bilo oko 90 piksela (što dovodi do zaključka da sam uspešno "potrefio" istu brzinu šveknovanja), dok je razmak gornje i donje ivice i dalje bio 30 piksela.

Na osnovu mog prilično grubog i jednostavnog testa zaključuje se da Canon-ov prošlogodišnji CMOS senzor skenira celu sliku za nekih 1/100 (tačnije, 1/96) sekunde. Bez obzira na to koji frame rate se koristi, vertikale će uvek biti jednako nagnute na jednu ili drugu stranu.

Da li neko ima drugačije iskustvo sa ovim "rolling shutter"-om?
 
Poslednja izmena:
Rolling shutter u praksi nije nikakav problem, jer samo onaj ko pojma nema ce trchati sa kamerom bez nekog stabilizatora.

CCD kamkorder resava Jellovission sigurno :D

CCD moze CMOSu samo da gleda auspuh, ali poshto je tebi D40 bolji od 1DsMKIII, a 5D pravi loshe fotografije, nije ni chudno da mislish kako je CCD koji umire bolji od CMOSa :)
 
Poslednja izmena:
Generalizacija

Rolling shutter u praksi nije nikakav problem, jer samo onaj ko pojma nema ce trchati sa kamerom bez nekog stabilizatora.

Da je samo trčanje sa kamerom, problem ne bi postojao. Nevolja je što čak ni ravnomerno švenkovanje ne može da se izvede bez posledica. Isto tako, ako se snima npr. iz automobila u vožnji, rezultat je gorenavedeni Jello-vision.

Suština je da "rolling shutter" mora da se ima na umu kod planiranja snimanja. Nekada davno imao sam Sony-jevu Hi-8 kameru sa CCD čipom. Naravno, CCD i CMOS nisu ista stvar, ali je izvesno da kod tog starog Sony-ja nisam morao da razmišljam o tome kako ću da snimam da bih izbegao nagnute vertikale ili Jello-vision...

Pokušaću ovih dana da odem do Best Buy-a (lanac prodavnica tehničke robe u USA), da uzmem npr. HF-S10(0) ili HF-20(0) i da probam u radnji isti eksperiment sa brzim švenkom. S obzirom da su CMOS senzori manji od onih prošle godine i sa većom rezolucijom, moguće je i da im je taj novi DiGIC III čip brži i da skuplja podatke sa CMOS-a brže od prošlogodišnjeg (iz HF-10(0) i HV30 modela). Ako jesu, onda bih možda ponudio nekome od posetilaca ovog foruma malo korišćenu američku HF-100...
 
Poslednja izmena:
Rolling shutter u praksi nije nikakav problem, jer samo onaj ko pojma nema ce trchati sa kamerom bez nekog stabilizatora.

Driveru, samo zbog tvog staza na forumu molim te nemoj vise da se samospaljujes, ti izgleda nisi ni svestan kakve gluposti pricas.

CCD moze CMOSu samo da gleda auspuh, ali poshto je tebi D40 bolji od 1DsMKIII, a 5D pravi loshe fotografije, nije ni chudno da mislish kako je CCD koji umire bolji od CMOSa :)

Sta mozes, nekome je dovoljan "plastikaner" sa kit objektivom koji djuture kosta 200 eur da napravi fotografije koje onaj sa "magnezijumcem" od 5k eur i objektivima od 3+k eur ne moze ni da sanja.
 
Driveru, samo zbog tvog staza na forumu molim te nemoj vise da se samospaljujes, ti izgleda nisi ni svestan kakve gluposti pricas.

LOL, kucaj svoj nick u search ako te zanima lupetanje gluposti :)

Sta mozes, nekome je dovoljan "plastikaner" sa kit objektivom koji djuture kosta 200 eur da napravi fotografije koje onaj sa "magnezijumcem" od 5k eur i objektivima od 3+k eur ne moze ni da sanja.

Pa da, zato oni koji znaju koriste kompakte i entry DSLR koji je napravljen za zene, shta ce im skupa tela...

Da je samo trčanje sa kamerom, problem ne bi postojao. Nevolja je što čak ni ravnomerno švenkovanje ne može da se izvede bez posledica. Isto tako, ako se snima npr. iz automobila u vožnji, rezultat je gorenavedeni Jello-vision.

Ja sa HV20 jedini problem koji imam je kod preoshtrih pokreta kamerom koji se inache retko koriste, za automobil postoje reshenja koja potpuno eliminishu rolling shutter, bitno je da ne postoje vibracije odredjene frekvencije. Bash sam proshlog vikenda snimao tako, i fiksirao kameru na raznim mestima u automobilu, negde se problem uzasno vidi, a na nekim snimcima ga uopshte nema. Ja recimo veci problem imam sa stabilizacijom gde se kod brzog panovanja deshava da cimne u neku stranu sam od sebe...
 
Poslednja izmena:
Jell-o-vision i nagnute zgrade

...negde se problem uzasno vidi, a na nekim snimcima ga uopshte nema.

E, tu leži zec; negde se problem vidi, negde ne i često je teško provaliti kad će taj problem da se pojavi a kada ne. Kad, recimo, snimaš iz kola blago u stranu (dakle, ne direktno ispred), pa se u kadru vide npr. bandere ili zgrade koje prolaze sa jedne na drugu stranu, "rolling shutter" vidno naginje te vertikalne objekte u pravcu njihovog kretanja. Olakšavajuća okolnost je to što prave linije uglavnom ostaju prave, tako da oko (i mozak) automatski kompenzuju za tu iskrivljenu geometriju i na kraju se problem gotovo i ne primećuje.

Za razliku od toga, onaj jell-o-vision koji je "stormwatch" pominjao je teže zamaskirati i ako je kamera dovoljno nemirna, efekat je vrlo gadan.

Što rekoh ranije, nadajmo se da će nailazeće generacija CMOS senzora razrešiti ovaj problem, ili ga bar ublažiti bržim skeniranjem linija.
 
Za razliku od toga, onaj jell-o-vision koji je "stormwatch" pominjao je teže zamaskirati i ako je kamera dovoljno nemirna, efekat je vrlo gadan.

Što rekoh ranije, nadajmo se da će nailazeće generacija CMOS senzora razrešiti ovaj problem, ili ga bar ublažiti bržim skeniranjem linija.

Onda ces trebati sacekati novije revizije CMOS tehnologije jer je zapravo DSLR prokrcio put CMOS-u na video kamerama, elem vodjeni politikom da ljudima nece trebati nista vise od still-ova (otprilike da su svi ENG snimatelji) CMOS-ovi se sa svim problemima masovno ugradjuju na video kamere nove generacije, eno npr. zadovoljni kupci Panasonic HPX300 ostaju bez texta kada vide staticne snimke svoje kamere, ups....vec kad treba napraviti neki pokret svet im postaje ne toliko stvaran.
 
Nazad
Vrh Dno