- Učlanjen(a)
- 30.06.2000
- Poruke
- 18,146
- Poena
- 1,170
Ne verujem da neko kod nas josh uvek ima ovu kameru, nemam je ni ja, ali bih hteo da malo prodiskutujemo o njoj poshto sam poslednjih mesec dana istrazivao i skinuo skoro 10GB uglavnom sa HV20 i neshto sa konkurentskih modela radi poredjenja. Kamera se pojavila na zapadu krajem marta, i po svemu onome shto se moze naci na netu, i poredeci je sa konkurencijom, ovo ce biti godina Canona HV20.
Ono shto je najbitnije kod ove kamere, shto consumer konkurencija nema, je 24/25p progressive mod. Takav nachin snimanja u odnosu na interlace koji smo navikli, umesto 'video look-a' daje filmski izgled snimku, i s obzirom da su ga do sada posedovali samo skupi poluprofesionalni modeli, daje veliku vrednost ovoj kameri. Kome nije jasna razlika izmedju progressive i interlace nachina snimanja nek pogleda ovde.
Pored toga, Canon HV20 je druga consumer kamera sa CMOS senzorom (prva je bila HV10), velichine je 1/2.7", i taj potez je ochigledno pogodak, jer u odnosu na najblizeg konkurenta, Sony HC7, Canon ima primetno bolju sliku - boje, vishe detalja, bolja dinamiku i bolje low light mogucnosti. 25p mod je taj koji omogucava josh duplo bolju lowlight osetljivost, tako da je kamera u tom sluchaju van svake konkurencije i po nekim merenjima moze da snima do 3luxa u odnosu na 7lux za ostale kamere iz klase.
Shto se tiche komandi, kamera nema full manual mogucnosti kao ni vecina iz te klase, ali su sa fotoaparata preneli Av i Tv modove pa se lako moze kontrolisati blenda i brzina zatvaracha, ali uz neke trikove se moze u ovim modovima zakljuchavati blenda/zatvarach, a takodje i gain koji ne postoji kao zasebna opcija.
Pored nepostojanja opcije za kontrolu gaina, najveci problem koji mogu da vidim kod ove kamere je previshe shuma sa mehanizma trake, tako shto je u tihim prostorijama jako izrazen. To se vrlo lako reshava eksternim mikrofonom za onoga ko hoce ozbiljnije, mada ovo verovatno nece ni smetati prosechnom korisniku. Bilo kakav eksterni mikrofon ce taj problem reshiti, a ako vec dash 1000e za kameru, dacesh josh 100e za neki vrlo pristojan mikrofon i mnogo bolji od svakog ugradjenog.
Shto se tiche editovanja progressive materijala, postoji razlika izmedju 24p (NTSC) i 25p (PAL) standarda. 25p je bolji u smislu da se lako edituje vec postojecim programima i nema nikakvih problema, dok kod 24p filma je potrebno uraditi 'pulldown' jer Canon nije (namerno?) ubacio flag-ove tako da ih svaki program prepoznaje, a josh uvek ne postoji program koji ce taj materijal bez flagova prepoznati i snimiti materijal jednim klikom. Ljudi su probali svakakve kombinacije i na kraju doshli do najjednostavnijeg reshenja pomocu dva programa, a uskoro se ochekuje i update popularnih NLE (non linear editing) paketa, ili novi firmware iz Canona koji ce ubacivati flagove u sam materijal. Zashto ja sve ovo pricham ?
Iz dva razloga - NTSC kamera je dosta jeftinija (ko ima mogucnosti da je dovuche), i NTSC verzija ima mnogo manje problema sa 'wobblingom'. E sad, shta je wobbling i zashto se on deshava kod ove kamere a ne kod drugih ?
Dosadasnjim 'ispitivanjem', doshlo se do zakljuchka da CMOS senzori u kombinaciji sa 'rolling shutterom' (nachinom na koji zatvarach odvaja frejmove) ima anomalije u vidu slike koja se talasa pri naglim pokretima (hodanje, trchanje sa kamerom), kao recimo kod mobilnih telefona samo manje izrazeno. Wobbling je daleko vishe izrazen kod PAL kamera, i izgleda da to ima neke veze sa brojem frejmova koje ona snima u kombinaciji sa CMOS senzorom (ovo se ne deshava kod CCD based kamera). U svakom sluchaju, ko ce da trchi tek tako sa kamerom u ruci u toku snimanja, ni ne zasluzuje ovu kameru, pa za ozbiljnije to nije toliko bitno.
E sad HDV kompresija. Ima dosta ljudi koji ce reci "ma kakav HDV, vide se artifakti od kompresije, 3CCD DV je mnogo bolji". Mozda bih se i slozio sa ovom konstatacijom da bilo koji 3CCD (i najbolji poluprofesionalni) nema 5x manje detalja na slici, i tu sada dolazimo do velike prednosti CMOS senzora, jer ovo je bukvalno otkinuto parche senzora sa Canonovih profesionalnih DSLR aparata, a svi znamo (ili ne znamo?
) da su ti senzori najbolji na svetu ako prichamo o reprodukciji boja, dinamici i kolichini shuma. CMOS iz HV20 se u reprodukciji boja i dinamici ravnopravno moze porediti sa bilo kojom 3CCD SD kamerom, dok je u svojoj klasi para ispred svih SD kamera na trzishtu u lowlight uslovima, tako da ovde vishe ne vazi pricha 1 vs 3 senzora. Postoje poredjenja na netu sa 4-5x skupljim 3CCD 1/3" HDV kamerama, i razlike su minimalne po dobrom svetlu.
Od ostalih mogucnosti, izdvojio bih audio in konektor, pa je tako moguce koristiti bilo koji eksterni mikrofon, za razliku od Sony HC7 gde si ogranichen na sonijeve mikrofone preko hotshoe konekcije. Takodje HV20 ima i manuelno podeshavanje zvuka, filter protiv shuma od vetra, a takodje i automatski nivo zvuka u situacijama sa preglasnim izvorom, tipa koncert i sl. Canon HV20 ima i InstantAF opciju koja za razliku od klasichnog autofokusa, fokusira sve vreme kako se kadar pomera i menja. HV20 nema prsten za manuelni fokus, ali ima tochkic pomocu koga se MF moze podeshavati i ljudi kazu da je vrlo upotrebljiv za razliku od HC7. Stabilizacija radi odlichno, imam dosta amaterskih primera gde je na maksimalnom 10x zumu snimak vrlo stabilan, shto mnogo doprinosi profesionalnom izgledu. HV20 ima i cinemode koji neki ne vole, ali u kombinaciji sa 25p modom, 'iz kamere' daje 'film look' tako shto smanjuje kontrast i malo pojachava saturaciju pa se dobija josh bolji osecaj filma usled vece dinamike.
I na kraju malo egzotike. Odavno postoje 35mm konverteri tipa Letus35 ili Brevis35 koji omogucavaju 'kachenje' klasichnih 35mm objektiva sa DSLR fotoaparata, tako da se dobija ista dubinska oshtrina, pa je krajnji rezultat u kombinaciji sa 25p neverovatan. 'Downside' je taj shto adapter koshta koliko i sama kamera
, ali imam dva bubrega 
Evo zvanichnih test snimaka sa Canonovog sajta. Skinite poslednji primer na dnu strane, a ko nema neki od modernijih procesora, preporuchio bih 720p verziju, nema velike razlike, za 1080p je potrebno mnogo procesorske snage i na Athlonu XP@2GHz ne moze da radi
Filmovi prikazuju razliku izmedju interlaced i progressive moda, kao i low light performanse.

Ono shto je najbitnije kod ove kamere, shto consumer konkurencija nema, je 24/25p progressive mod. Takav nachin snimanja u odnosu na interlace koji smo navikli, umesto 'video look-a' daje filmski izgled snimku, i s obzirom da su ga do sada posedovali samo skupi poluprofesionalni modeli, daje veliku vrednost ovoj kameri. Kome nije jasna razlika izmedju progressive i interlace nachina snimanja nek pogleda ovde.
Pored toga, Canon HV20 je druga consumer kamera sa CMOS senzorom (prva je bila HV10), velichine je 1/2.7", i taj potez je ochigledno pogodak, jer u odnosu na najblizeg konkurenta, Sony HC7, Canon ima primetno bolju sliku - boje, vishe detalja, bolja dinamiku i bolje low light mogucnosti. 25p mod je taj koji omogucava josh duplo bolju lowlight osetljivost, tako da je kamera u tom sluchaju van svake konkurencije i po nekim merenjima moze da snima do 3luxa u odnosu na 7lux za ostale kamere iz klase.
Shto se tiche komandi, kamera nema full manual mogucnosti kao ni vecina iz te klase, ali su sa fotoaparata preneli Av i Tv modove pa se lako moze kontrolisati blenda i brzina zatvaracha, ali uz neke trikove se moze u ovim modovima zakljuchavati blenda/zatvarach, a takodje i gain koji ne postoji kao zasebna opcija.
Pored nepostojanja opcije za kontrolu gaina, najveci problem koji mogu da vidim kod ove kamere je previshe shuma sa mehanizma trake, tako shto je u tihim prostorijama jako izrazen. To se vrlo lako reshava eksternim mikrofonom za onoga ko hoce ozbiljnije, mada ovo verovatno nece ni smetati prosechnom korisniku. Bilo kakav eksterni mikrofon ce taj problem reshiti, a ako vec dash 1000e za kameru, dacesh josh 100e za neki vrlo pristojan mikrofon i mnogo bolji od svakog ugradjenog.
Shto se tiche editovanja progressive materijala, postoji razlika izmedju 24p (NTSC) i 25p (PAL) standarda. 25p je bolji u smislu da se lako edituje vec postojecim programima i nema nikakvih problema, dok kod 24p filma je potrebno uraditi 'pulldown' jer Canon nije (namerno?) ubacio flag-ove tako da ih svaki program prepoznaje, a josh uvek ne postoji program koji ce taj materijal bez flagova prepoznati i snimiti materijal jednim klikom. Ljudi su probali svakakve kombinacije i na kraju doshli do najjednostavnijeg reshenja pomocu dva programa, a uskoro se ochekuje i update popularnih NLE (non linear editing) paketa, ili novi firmware iz Canona koji ce ubacivati flagove u sam materijal. Zashto ja sve ovo pricham ?
E sad HDV kompresija. Ima dosta ljudi koji ce reci "ma kakav HDV, vide se artifakti od kompresije, 3CCD DV je mnogo bolji". Mozda bih se i slozio sa ovom konstatacijom da bilo koji 3CCD (i najbolji poluprofesionalni) nema 5x manje detalja na slici, i tu sada dolazimo do velike prednosti CMOS senzora, jer ovo je bukvalno otkinuto parche senzora sa Canonovih profesionalnih DSLR aparata, a svi znamo (ili ne znamo?
Od ostalih mogucnosti, izdvojio bih audio in konektor, pa je tako moguce koristiti bilo koji eksterni mikrofon, za razliku od Sony HC7 gde si ogranichen na sonijeve mikrofone preko hotshoe konekcije. Takodje HV20 ima i manuelno podeshavanje zvuka, filter protiv shuma od vetra, a takodje i automatski nivo zvuka u situacijama sa preglasnim izvorom, tipa koncert i sl. Canon HV20 ima i InstantAF opciju koja za razliku od klasichnog autofokusa, fokusira sve vreme kako se kadar pomera i menja. HV20 nema prsten za manuelni fokus, ali ima tochkic pomocu koga se MF moze podeshavati i ljudi kazu da je vrlo upotrebljiv za razliku od HC7. Stabilizacija radi odlichno, imam dosta amaterskih primera gde je na maksimalnom 10x zumu snimak vrlo stabilan, shto mnogo doprinosi profesionalnom izgledu. HV20 ima i cinemode koji neki ne vole, ali u kombinaciji sa 25p modom, 'iz kamere' daje 'film look' tako shto smanjuje kontrast i malo pojachava saturaciju pa se dobija josh bolji osecaj filma usled vece dinamike.
I na kraju malo egzotike. Odavno postoje 35mm konverteri tipa Letus35 ili Brevis35 koji omogucavaju 'kachenje' klasichnih 35mm objektiva sa DSLR fotoaparata, tako da se dobija ista dubinska oshtrina, pa je krajnji rezultat u kombinaciji sa 25p neverovatan. 'Downside' je taj shto adapter koshta koliko i sama kamera
Evo zvanichnih test snimaka sa Canonovog sajta. Skinite poslednji primer na dnu strane, a ko nema neki od modernijih procesora, preporuchio bih 720p verziju, nema velike razlike, za 1080p je potrebno mnogo procesorske snage i na Athlonu XP@2GHz ne moze da radi
Poslednja izmena: