Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

picasso

Као што Митар рече X-ови су отишли у безцење, из много разлога, можда једном напишем о томе, аута која су стара 7 година и коштала 100-110К еура сада могу да се нађу за већ од 15-20К еура.(прешли пуно) Много су популартни као половни баш из тог разлога, што нуде пуно, с тим да треба бити пажљив при куповини као уосталом и за сваки полован ауто.
E to mene interesuje, koji je razlog tako velikog pada vrednosti za tako kratko vreme? Računam da je to baterija koja je puno prešla, da li postoji opcija reparacija baterije?
Kako biti pažljiv kad ne znaš u kakvom je stanju baterija ili može da se to negde vidi?
 
У Норвешкој је законско право на рекламације 5 година, стандардна гаранција на батерије је 8 година или 160.000 км (шта дође пре), цене сервиса и делова ван гаранције овде су бруталне па аутомобили губе вредност јер ризик у великој мери прелази на купца. Продавци половњака дају неке своје гаранције, али је то све кратког даха и прилично несигурно. Људи су имућни па се доста продају нова, и још увек у гаранцији половна возила. Платиш да те мање боли глава.
 
E to mene interesuje, koji je razlog tako velikog pada vrednosti za tako kratko vreme? Računam da je to baterija koja je puno prešla, da li postoji opcija reparacija baterije?
Kako biti pažljiv kad ne znaš u kakvom je stanju baterija ili može da se to negde vidi?
Postoji opcija reparacije baterije, sve je vise neovlascenih servisa koji nude tu uslugu. Jedan od najpoznatijih u evropi je nama u susedstvu, EV Clinic iz Zagreba. Cak im je i ekipa SAT-a bila u poseti pre par meseci.

Stanje baterije na nekim EV mozes da proveris i sam. Npr za Teslu postoji Scan My Tesla aplikacija za IOS i android, samo treba da imas obd2 dongle i adapter. Aplikacija ti iscita kompletne podatle kao sto su State of Health, trenutni kapacitet baterije, broj ciklusa punjenja, onda koliko je punjeno na DC a koliko na AC punjacima itd itd..

Dalje, postoji i mogucnost bez aplikacije, postoji integrisan test baterije u Tesli u maintenance modu, ali jako dugo traje, mislim oko 12 sati, i auto mora biti prikacen na kucni punjac sve vreme.

I treca varijanta za proveru baterije je da se plati neka sertifikovana kompanija, najpoznatiji je Aviloo test, i on moze da se dobije za bilo koji EV.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
BYD u Segedinu gradi fabriku EV vozila kapaciteta 150.000 godišnje sa mogućnošću proširenja do 300.000 godišnje.
U Debrecinu CATL investira 7 milijardi eura u fabriku baterija. U istom gradu BMW fabriku EV vozila.
Eto, biće uskoro BYD i kineske baterije domaći EU proizvod... :)
 
Ali će zato da košta ko da je pravljen na Marsu (primer Fiata).
 
Byd ima plan da do 2030. bude najveći evropski proizvođač automobila. Ne električnih, već svih. Ako treba na nekoga da se kladim u nekom srednjem roku, kladio bi se na njih.
 
Nisam ni napisao da ima veze već da se pravi kod nas pa je 25k a realno vredi 15k, mislis da ce taj ¨Evropski¨ BYD biti jeftinji?
 
Pa mislim da grešiš.

Počev od kupovine recimo Modela S ili Modela 3, koje ako živiš u BG možeš da punis apsolutno besplatno kod IKEA TC. Uz domet od 350-400km prosečni vozač bi išao jednom u 3,4 dana da se na 20,30min dopuni.
Ako imaš kod kuće opciju da punis, troškovi su i dalje smešni.
Tako dolazimo do toga da relativno skup kao polovan auto od oko 25k €, za par godina vožnje, moze da otplati dobar deo sebe.

Ako neko baš želi i nov auto, opcija BYD-a ili neke iole proverene priče sa istoka, takođe je ok, jer mnogi tržni centri i ustanove nude besplatno punjenje, ali tu dolazimo do toga da negde moraš da imaš svoju varijantu za punjenje. Jer Charge&Go I njihova cena po pumpama od 100din po minutu punjenja je prilično demotivišuća.

Tako sam ja recimo puneći auto, za 140km platio 3000RSD, što mu dođe kao da vozim neki V6.

Sve u svemu, ne vidim da kupovina EV može da se podvede pod obavezno kao kupovina iz hira ili čistog entuzijazma, već tu može da ima i računice.

Drugo, da se ne zavaravamo, većina nas vozila sa SUS motorima koristi po gradu, pa tako statistika za potrošnju od 4-5L pada u vodu. Ja ne znam da li sam vozio dizel ili benzin 7 zadnje vreme a da mi je potrošnja bila ispod 7L/100km.

Evo i primera Pug 2008 1.2 Mild hybrid, Rakovica, obilaznica (140kmh), pa preko Mirijeva iz jutarnju krkljanac do Karaburme.

Isti ovaj auto ali sa klasičnim 1.2 turbo benzincem ima potrošnju od bezmalo 8L.

Izvinjavam se na onom zadnjem off topic-u, poenta je bila da pokažem koliko vozila na struju ili neki njen oblik, vole gradske uslove.
Па шта знам, можда нисам али ми се не чини тако. Ако ми даш неку цирка рачуницу са падом цене аута и уштедом, мислим да би се лако могло видети да ли прича пије воду.
Глупост је да пуниш негде по бесплатним пуњачима и да ти то буде једино место, једноставно логистика је лоша ту, у пракси је то јако велико смарање. Причам то као неко ко је био један од ”пионира” који је још 2016 поручио нов Hyundai Ioniq EV. Нисам имао пуњач у гаражи, пунио сам на комуналном пуњачу на улици, па зима, па онда дођем оно заузето. На брзим пуњачима не можеш до 100%, релано 90% је максимум, онда на путу од где год до куће мораш планирати да опет станеш негде да допуниш, не можеш кући да се допуниш. Ја сада по аутоматизму повежем ауто одма на пуњач, а он сам допуњује ауто кад је струја јефтина по мојим сетовањима из апп-а. Е то је посао, мада сад постоји нека фиксна ниска тарифа које се зове ”Norgespris" где је цена киловата увек 5 динара - знаће ова два земљака из Норвешке о чему причам.
Све усвему прича вам неко ко је тако терао једно 2,5 године! Велика је логистика и зa*ебанција немати пуњач кући, може се, али је напорно и не би ја могао тако више, треба ми сигурност и стабилност, као родитељу више ситне деце.
Мислим да је и даље ентузијазам у Србији јер уштеда није довољна да оправда пад у цени, али ако имаш неку цирка рачуницу изнеси је. Само то ће бити тешко израчунати, у норвешкој има стотине хиљада половних електро аута, неких старих и преко 10 година, тако је лако израчунати тржишну вредност половног аута. У Србији је то тешко поготово за неки нови BYD и то колико би он коштао за 4-5год експлоатисања.
Ово за потрошњу СУС се слажем.
E to mene interesuje, koji je razlog tako velikog pada vrednosti za tako kratko vreme? Računam da je to baterija koja je puno prešla, da li postoji opcija reparacija baterije?
Kako biti pažljiv kad ne znaš u kakvom je stanju baterija ili može da se to negde vidi?
Па шта да ти кажем, луксузан ауто јединствен у свету, ниста слично не постоји. Самим тим има предости а и мане. Осигурања га не воле и скупа су, а страх људи је остао из времена када је само Тесла поправљала Тесле и када је ауто имао пуно неких почетничких грешака. А Тесла дере јер само мења, не поправља, само мења делове за нове, репарација код њих не постоји. Сада је ситуација другачија, батерија скоро никад није за бацање у 99,9999% случајева се сви кварови на истој репаприрају.
Од скупих кварова би навео електричну моторизовану летву волана која страда и код других тешких SUV возила, са великим точковима и гумама - мора се избегавати нагло мотање волана када стојиш у месту. Сада постоје репариране. и то се може средити за пар стотина еура. Тесла уграђује нову и то је око 5000е.
Вешање је ваздушно и не постоји верзија без. Значи сва 4 амортизера су вадушна и то је то. Осећај је феноменалан, то З и Y немају колико ја знам, ауто се диже и спушта на думе, има више сетовања - сигурно сте видели на YT - мени је то топ кад сам у неком offroad кад сам на пецању и каповању по неким гудурама. Скупо је то радити код Тесле, али репарираних има да се купе а има и афтермаркет верзија које су јефтиније. Један нов амортизер има за око 500е лагано gа сам замениш на обичној дизалици, компресор је око 400е, блок вентила можда 300е. Ауто је цео од алуминијума, и ту је неуништив. Сва врата су аутоматска са soft close и аутоматским отварањем, на предњим вратима се дешава квар који се жаргонски зове ”катапулт-врата”, уђе влага у конектор од мотора зa вратa и нешто се кратко споји и отварају се лудачки и могу да се забоду у нешто. И то се решава лако сада. Ауто некада једе гуме, толико да знам многе који купују LingLong(врв поизведене у Срб), неке леве Frigus итд, јер им и премијум гуме издрже макс 2 сезоне, али и то је све релативно и није свима тако.
Због тежине знају страдати делови око трапа односно вешања, али и то је претерано, исто се дешава и на другим SUV, опет има много делова сада разних произвођача и много радионица сада раде тесле и већа је понуда самим тим и цена за поправке је коректна ако човек не зна сам да ради баш ништа.
Има и немали број људи који су прешли 150000-200000км и никакав озбиљан квар нису имали. Има до среће, начина вожње, гараже, пуњења, одржавања, прања и пушкирања у зимским месецима када се пуно соли итд итд.
Ево један пример аута који је нов коштао сигурно једно 85000-90000еура. То је неких 16000 еура сада, са пређених 258000км. Нпр ако неко то разматра, одма провериш историју да ли је рађено нешто од ових ствари што сам горе навео или не. Ја свакако не би узимао такав ауто да живим у Србији. Ако нешто не знам сам поправити ко да ми помогне? Ја сам члан групе овде у норвешкој где се људи ,власници тог аута, помажу, много сам ту научио и сам урадио, волим то и ако нисам механичар по професији, имам пуно алата и волим да чепркам сам а и да уштедим. Много се може решити сам, што не можеш постоје многе радионице сада, не само тесла. Ту не знам како би, не само теслу него било који електро. Што се батерије тиче може да се уради "Reseal" отвори се, прегледа се и онда се опет ”засиликонише”. Најчешћи су кварови батерије су пробијање изолације, али су и најлакше поправљиви. Неко је поменуо "Scan my Tesla" апп. Имам то и добро је, ту сам нпр видео да је претходни власник мог аута пунио исти на брзом пуњачу неких 5 пута годишње у просеку, и видео сам да је стање батерије добро, мада ја још имам гаранцију оригиналну Теслину на батерију.

Мислим да је Tesla S 2018 годиште(или новија) са MCU2 боља прича, са обичним опругама уместо ваздушног вешања. Као што поменух мени треба мин 6 седишта зато је пао избор на X, али лично мислим да је Модел S полован јако добра куповина. Велики је, простран, премијум осећај, удобан, доказан после толико година. Батерије исто доказане у пракси, FULL ALU шасија неуништива, кука, frunk, апликација топ, камере, нека форма FSD...итд.

Не знам зашто али сам ја за BYD јако скептичан, оправдано или неоправдано показаће се. Лично никада не би купио нов BYD било који. Немојте ме само цитирати за ову изјаву, то је више лични осећај и ништа више. Виђам их по улицама, али ме не привлаче дизајном.
 
Poslednja izmena:
+1 za smaranje oko punjenja van kuće, to je i meni baš teško padalo, mada mi je komunalni punjač bio na 3-4 minuta pešaka.. nekad sve zauzeto, te pokreći aplikaciju za punjenje svaki put, nekad neće da se pokrene, odjednom bio apdejt aplikacije pa je zabagovalo pa je instaliraj ponovo i loguj se iznova, te sneg pao pola metra tokom noći🤪nakon pola godine punjenja na taj način, sam prežalio tih 1.200€ troška za kućni punjač i bukvalno progledao 😎
najzad da se sva trojica iz Norge slažemo oko nečega, EV i kućni punjač idu ruku pod ruku (uz svo dužno poštovanje svih onih koji nemaju mogućnost punjenja kući)..
 
Poslednja izmena:
Ма глупост је то и размишљати. Ја сам тако 2017,2018 и 2019. сам добио ZAPTEC-a(Норвешка производња) којег фурам и дан данас. Дођеш оно заузето или не ради нпр због неке глупости нпр интернета - не можеш да ауторизујеш пуњење...Али то је доба почетака електро аута, сада је другачије, сад је много искустава, тада није било тако.
Тешко превидети све ситуације и акумулирани осећај у самом човеку који мора ауто да пуни ван куће на месту X, које може да ”прода” и да дођеш тамо а од пуњења ништа, једном ти се то деси, а фрка ти је да идеш негде, после тога ћеш другачије размишљати.
 
@Dautovic
Nerealno je da ti navodim primere koje imam, jer je od 2021. Došlo do velikog poskupljenja vozila, pa mi je glupo da teram vodu na svoju vodenicu, kad znam da nije realna situacija.


Recimo da vozila koja su nova tada koštala 27000e, sad nova koštaju 38-40000, a trenutno polovna 18000, što bi sigurno bilo drastično manje da nije došlo do poskupljenja nakon korone.

Za polovni Model 3, drugar je dao pre 2 godine 25000e, sa svim troškovima i uvezao je u Srb iz Belgije. Tada je imala 100k km. Danas ima nešto više od 180 000km., i može da je proda za 1000-2000e manje ili možda čak i po istoj ceni . Dakle, on je imao samo benefit od nje
 
То за модел 3 је релативно, који је модел и које годиште, њих има са две батерије, два погона итд...Модел 3 са том километражом у Норвешкој иде од 15000е. То је проблем српског тржишта половних електро аута - проблем је да тржиште не постоји.
 
Ma problem je sto na Tesli ne moze da se vrati kilometraza, inace bi znas kako trziste ozivelo :) Bilo bi po oglasima jeftinijih Tesli nego u Norveskoj (sa vracenih 200k kilometara).
 
Zbog čega konkretno ne može da se vrati kilometraža?

Ovo je realno ozbiljan benefit prilikom kupovine polovne u Srbiji.
 
Ја сада по аутоматизму повежем ауто одма на пуњач, а он сам допуњује ауто кад је струја јефтина по мојим сетовањима из апп-а. Е то је посао, мада сад постоји нека фиксна ниска тарифа које се зове ”Norgespris" где је цена киловата увек 5 динара - знаће ова два земљака из Норвешке о чему причам.
И даље је боље да се лагано (мањом снагом) пуни ноћу кад је мања потрошња у кући да не дижеш беспотребно ангажовану снагу. Не знам како је код тебе, али ови моји локалци у Согну озбиљно деру за мрежне трошкове.

1761111260622.png

Иначе. мерење у Норвешкој је сваког сата, ангажована снага се код мог дистрибутера рачуна као просек три максималне потрошње на нивоу сата у три различита дана, и то важи за текући месец. 1 круна је равно 10 динара, па је лако да прерачунате.
 
Није ми пуњач за ауто преко моје кућне табле са осигурачима. То је заједничка гаража и засебно је.

Зашто не можеш да вратиш километражу на тесли? Па кад купиш ауто тражиш крпз апликацију да ти Тесла компанија пребаци власништво аута на тебе, наравно причожиш доказ да си ти власник. Ту онда имаш комплетну сервисну историју аута и наравно километражу. Како то братити а да тесла није умешана? Немогуће.
 
Kad smo već spominjali gume u par postova iznad - ima neko neke preporuke?
 
Kod nas su nešto menjali i petljali sa tom angažovanom snagom, nisam ni znao da su naplaćivali prema izmerenoj (ne znam na koji način).
Od sad naplata po max odobrenoj + klepanje ako prekoračiš.
 
Не мере то за домаћинства, максимална снага је ограничена осигурачима-лимитаторима у мерном орману - 16А - 11 kW, 25А - 17,25 kW. За потрошњу у зеленој зони (до 350 kWh) се обрачунава 6,9 kW.

Kad smo već spominjali gume u par postova iznad - ima neko neke preporuke?
Michelin, Goodyear, Continental, која димензија, који буџет, имамо тему о гумама, па најбоље тамо питај.
 
^^to se odnosi na tzv "mernu grupu", većina potrošača kod nas je na "širokoj potrošnji".

Brojilo sa mernom grupom sam sačuvao, baš zbog potencijalnog EV koje će doći u dvorište, ali ovog meseca moram da ga prebacim na široku ili da odjavim.

Trenutno je račun, bez potrošnje, oko 1000 dinara.
E sada će da mi naplaćuju angažovanu snagu, pa će račun, bez potrošnje, biti preko 5.000 dinara.
 
E sada će da mi naplaćuju angažovanu snagu, pa će račun, bez potrošnje, biti preko 5.000 dinara.
Класичан бандитизам, ангажована снага и служи да се плати онолико колико си заиста оптеретио мрежу у току месеца. Јасно да и одобрена снага има своју цену, неко је обезбедио да можеш да трошиш толико, али паушално плаћати сваки месец за максимално одобрену снагу је чиста пљачка.
 
Cek, nisam u toku. Da li to znaci da ce meni na odobrenu snagu od 22kWh samo za punjac stizati ta neka cifra iako ne potrosim nista?
 
Ако имаш мерну групу као што је @PJ написао. Одобрена снага је kW, не kWh.
 
Kad smo već spominjali gume u par postova iznad - ima neko neke preporuke?
Pa iskreno sumnjam da ćeš dobiti dobre preporuke za gume za EV na ovom forumu. Ni ja nisam neki stručnjak po tom pitanju, ali generalno važi da mogu da se koriste gume za fosilce (u odgovarajućoj dimenziji naravno) ali da im je kraći vek trajanja nego kod posebno dizajniranih guma za EV.

Između ostalog je drugačija mešavina/svojstva same gume (da bi bolje podnosila težinu vozila), dizajn šare (smanjuje trenje i potrošnju koji jelte utiču na domet), imaju sloj pene unutar gume kako bi se smanjila "buka" u vožnji (pošto jelte nema "buke" motora).

I tako se npr Bridgestone pokaže "pametan" i napravi EV gume (doduše ne znam dal važi za sve dimenzije guma za EV, al svakako važi za prečnik od 20-22 inča) koje su "nečujne" i sa toliko plitkom dubinom šare koja ne prebaci 15.000 km pre nego guma ocelavi 🤣 Eto njih bih preporučio za izbegavanje 😉
 
Ако имаш мерну групу као што је @PJ написао. Одобрена снага је kW, не kWh.
Izvinjavam se, moja greska, odobrena snaga 22.04 pise na racunu. Kategorija potrosnje: siroka potrosnja. Ne vidim razlog stvarno da sa 2k koliko sad placam npr ako ne potrosim nista, ta "pretplata" skoci na 5...
 
Неће се мењати јер ниси комерцијални корисник. Ти већ плаћаш обрачунску снагу за 22 kW, 1200 динара или колико већ испадне.
 
Poslednja izmena:
I tako se npr Bridgestone pokaže "pametan" i napravi EV gume (doduše ne znam dal važi za sve dimenzije guma za EV, al svakako važi za prečnik od 20-22 inča) koje su "nečujne" i sa toliko plitkom dubinom šare koja ne prebaci 15.000 km pre nego guma ocelavi 🤣 Eto njih bih preporučio za izbegavanje 😉

To je već treći minus za Bridgestone na listi, njih definitivno izbegavam onda. :)
 
Nazad
Vrh Dno