Pa mislim da grešiš.
Počev od kupovine recimo Modela S ili Modela 3, koje ako živiš u BG možeš da punis apsolutno besplatno kod IKEA TC. Uz domet od 350-400km prosečni vozač bi išao jednom u 3,4 dana da se na 20,30min dopuni.
Ako imaš kod kuće opciju da punis, troškovi su i dalje smešni.
Tako dolazimo do toga da relativno skup kao polovan auto od oko 25k €, za par godina vožnje, moze da otplati dobar deo sebe.
Ako neko baš želi i nov auto, opcija BYD-a ili neke iole proverene priče sa istoka, takođe je ok, jer mnogi tržni centri i ustanove nude besplatno punjenje, ali tu dolazimo do toga da negde moraš da imaš svoju varijantu za punjenje. Jer Charge&Go I njihova cena po pumpama od 100din po minutu punjenja je prilično demotivišuća.
Tako sam ja recimo puneći auto, za 140km platio 3000RSD, što mu dođe kao da vozim neki V6.
Sve u svemu, ne vidim da kupovina EV može da se podvede pod obavezno kao kupovina iz hira ili čistog entuzijazma, već tu može da ima i računice.
Drugo, da se ne zavaravamo, većina nas vozila sa SUS motorima koristi po gradu, pa tako statistika za potrošnju od 4-5L pada u vodu. Ja ne znam da li sam vozio dizel ili benzin 7 zadnje vreme a da mi je potrošnja bila ispod 7L/100km.
Evo i primera Pug 2008 1.2 Mild hybrid, Rakovica, obilaznica (140kmh), pa preko Mirijeva iz jutarnju krkljanac do Karaburme.
Isti ovaj auto ali sa klasičnim 1.2 turbo benzincem ima potrošnju od bezmalo 8L.
Izvinjavam se na onom zadnjem off topic-u, poenta je bila da pokažem koliko vozila na struju ili neki njen oblik, vole gradske uslove.
Па шта знам, можда нисам али ми се не чини тако. Ако ми даш неку цирка рачуницу са падом цене аута и уштедом, мислим да би се лако могло видети да ли прича пије воду.
Глупост је да пуниш негде по бесплатним пуњачима и да ти то буде једино место, једноставно логистика је лоша ту, у пракси је то јако велико смарање. Причам то као неко ко је био један од ”пионира” који је још 2016 поручио нов Hyundai Ioniq EV. Нисам имао пуњач у гаражи, пунио сам на комуналном пуњачу на улици, па зима, па онда дођем оно заузето. На брзим пуњачима не можеш до 100%, релано 90% је максимум, онда на путу од где год до куће мораш планирати да опет станеш негде да допуниш, не можеш кући да се допуниш. Ја сада по аутоматизму повежем ауто одма на пуњач, а он сам допуњује ауто кад је струја јефтина по мојим сетовањима из апп-а. Е то је посао, мада сад постоји нека фиксна ниска тарифа које се зове ”Norgespris" где је цена киловата увек 5 динара - знаће ова два земљака из Норвешке о чему причам.
Све усвему прича вам неко ко је тако терао једно 2,5 године! Велика је логистика и зa*ебанција немати пуњач кући, може се, али је напорно и не би ја могао тако више, треба ми сигурност и стабилност, као родитељу више ситне деце.
Мислим да је и даље ентузијазам у Србији јер уштеда није довољна да оправда пад у цени, али ако имаш неку цирка рачуницу изнеси је. Само то ће бити тешко израчунати, у норвешкој има стотине хиљада половних електро аута, неких старих и преко 10 година, тако је лако израчунати тржишну вредност половног аута. У Србији је то тешко поготово за неки нови BYD и то колико би он коштао за 4-5год експлоатисања.
Ово за потрошњу СУС се слажем.
E to mene interesuje, koji je razlog tako velikog pada vrednosti za tako kratko vreme? Računam da je to baterija koja je puno prešla, da li postoji opcija reparacija baterije?
Kako biti pažljiv kad ne znaš u kakvom je stanju baterija ili može da se to negde vidi?
Па шта да ти кажем, луксузан ауто јединствен у свету, ниста слично не постоји. Самим тим има предости а и мане. Осигурања га не воле и скупа су, а страх људи је остао из времена када је само Тесла поправљала Тесле и када је ауто имао пуно неких почетничких грешака. А Тесла дере јер само мења, не поправља, само мења делове за нове, репарација код њих не постоји. Сада је ситуација другачија, батерија скоро никад није за бацање у 99,9999% случајева се сви кварови на истој репаприрају.
Од скупих кварова би навео електричну моторизовану летву волана која страда и код других тешких SUV возила, са великим точковима и гумама - мора се избегавати нагло мотање волана када стојиш у месту. Сада постоје репариране. и то се може средити за пар стотина еура. Тесла уграђује нову и то је око 5000е.
Вешање је ваздушно и не постоји верзија без. Значи сва 4 амортизера су вадушна и то је то. Осећај је феноменалан, то З и Y немају колико ја знам, ауто се диже и спушта на думе, има више сетовања - сигурно сте видели на YT - мени је то топ кад сам у неком offroad кад сам на пецању и каповању по неким гудурама. Скупо је то радити код Тесле, али репарираних има да се купе а има и афтермаркет верзија које су јефтиније. Један нов амортизер има за око 500е лагано gа сам замениш на обичној дизалици, компресор је око 400е, блок вентила можда 300е. Ауто је цео од алуминијума, и ту је неуништив. Сва врата су аутоматска са soft close и аутоматским отварањем, на предњим вратима се дешава квар који се жаргонски зове ”катапулт-врата”, уђе влага у конектор од мотора зa вратa и нешто се кратко споји и отварају се лудачки и могу да се забоду у нешто. И то се решава лако сада. Ауто некада једе гуме, толико да знам многе који купују LingLong(врв поизведене у Срб), неке леве Frigus итд, јер им и премијум гуме издрже макс 2 сезоне, али и то је све релативно и није свима тако.
Због тежине знају страдати делови око трапа односно вешања, али и то је претерано, исто се дешава и на другим SUV, опет има много делова сада разних произвођача и много радионица сада раде тесле и већа је понуда самим тим и цена за поправке је коректна ако човек не зна сам да ради баш ништа.
Има и немали број људи који су прешли 150000-200000км и никакав озбиљан квар нису имали. Има до среће, начина вожње, гараже, пуњења, одржавања, прања и пушкирања у зимским месецима када се пуно соли итд итд.
Ево један
пример аута који је нов коштао сигурно једно 85000-90000еура. То је неких 16000 еура сада, са пређених 258000км. Нпр ако неко то разматра, одма провериш историју да ли је рађено нешто од ових ствари што сам горе навео или не. Ја свакако не би узимао такав ауто да живим у Србији. Ако нешто не знам сам поправити ко да ми помогне? Ја сам члан групе овде у норвешкој где се људи ,власници тог аута, помажу, много сам ту научио и сам урадио, волим то и ако нисам механичар по професији, имам пуно алата и волим да чепркам сам а и да уштедим. Много се може решити сам, што не можеш постоје многе радионице сада, не само тесла. Ту не знам како би, не само теслу него било који електро. Што се батерије тиче може да се уради "Reseal" отвори се, прегледа се и онда се опет ”засиликонише”. Најчешћи су кварови батерије су пробијање изолације, али су и најлакше поправљиви. Неко је поменуо "Scan my Tesla" апп. Имам то и добро је, ту сам нпр видео да је претходни власник мог аута пунио исти на брзом пуњачу неких 5 пута годишње у просеку, и видео сам да је стање батерије добро, мада ја још имам гаранцију оригиналну Теслину на батерију.
Мислим да је Tesla S 2018 годиште(или новија) са MCU2 боља прича, са обичним опругама уместо ваздушног вешања. Као што поменух мени треба мин 6 седишта зато је пао избор на X, али лично мислим да је Модел S полован јако добра куповина. Велики је, простран, премијум осећај, удобан, доказан после толико година. Батерије исто доказане у пракси, FULL ALU шасија неуништива, кука, frunk, апликација топ, камере, нека форма FSD...итд.
Не знам зашто али сам ја за BYD јако скептичан, оправдано или неоправдано показаће се. Лично никада не би купио нов BYD било који. Немојте ме само цитирати за ову изјаву, то је више лични осећај и ништа више. Виђам их по улицама, али ме не привлаче дизајном.