Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Ако се под ”обичан” пуњач сматра шуко 230V који долази уз сваки купљени ауто, онда то није добро. То је "emergency charger" никако примарна опција, већ сам писао о томе на теми.
Nisam ispratio šta ste pisali o "emergency charger-ima"?
Ja 2g unazad koristim isključivo njih za punjenje kod kuće.
 
Као и мој претходни комшија, што не значи да треба тако.
 
Људи ајде молим вас нека неко напише који wallbox da kupim. :ROFLMAO:
 
Напиши који су понуђени, који су ти доступни? Живиш у Србији? Ја би ти препорчио Zaptec или Easee али не знам да ли су ти доступни.
 
Nisam ispratio šta ste pisali o "emergency charger-ima"?
Ja 2g unazad koristim isključivo njih za punjenje kod kuće.

Punjač ko punjač. I ja ga koristim. Što se tiče auta, baterije i punjača, samo napred...

Problem je sa "strane kuće". 16A je granica za monofaznu instalaciju, šuko utikače, priključnice. Ako ih opteretiš sa 3680W rizikuješ probleme, pogotovo ako nisi 100% siguran kakva je instalacija. Ako punjač ima mogućnost da smanjiš struju, moj savet je da ne držiš na 16A. Duže se puni, istina. Dobra je praksa poseban vod iz ormana, sa industrijskim UKO-UTO konektorima. Da, i rasteretiti tu fazu maksimalno od ostalih kućnih potrošača.
Standardna kućna instalacija u ormanu ima 3x25A osigurače-limitatore koji omogućavaju 17.25KW ukupno. Stanovi obično 11.04KW. Dalje se u kućnom razvodu provodnici štite sa osiguračima 16A i manje.
@swedja kolika ti je odobrena snaga? Džaba ti 22KW punjač, ako za celu kuću imaš toliko ili manje,
 
Poslednja izmena:
@Dautovic, da naravno, wall box jeste složeniji, ali obrni okreni to je samo jedan fancy posrednik između el. mreže i punjača u kolima.

Glavno što sam hteo da istaknem, punjač je u kolima. Koristi se on-board charger.

Wall box je priključak za taj punjač, a ne sam EV punjač.


@swedja, šta misliš, koliko ljudi ovde na forumu ima iskustva sa većim brojem wall box za punjenje EV?
 
@NShappy фенси је можда читач картица за ауторизацију или wifi за комуникацију, друго ништа није фенси и неопходно је то сам ја хтео да напишем. Мораш имати ту електронику и заштите које сам објаснио и зашто. Друге опције и немаш, није је брзи пуњач добра опција за сваки дан, као ни ”emergency" кабл. Ауто мора да има ”Control pilot" комуникацију са извором пуњења или га неће ни бити, то је то. Wall box је smart уређај који поред струје даје потребне информације on-board chargeru преко type2 протокола.

Ја имам личног искуства са 4 марке пуњача, не знам шта је теби доступно.
 
Poslednja izmena:
Punjač ko punjač. I ja ga koristim. Što se tiče auta, baterije i punjača, samo napred...

Problem je sa "strane kuće". 16A je granica za monofaznu instalaciju, šuko utikače, priključnice. Ako ih opteretiš sa 3680W rizikuješ probleme, pogotovo ako nisi 100% siguran kakva je instalacija. Ako punjač ima mogućnost da smanjiš struju, moj savet je da ne držiš na 16A. Duže se puni, istina. Dobra je praksa poseban vod iz ormana, sa industrijskim UKO-UTO konektorima. Da, i rasteretiti tu fazu maksimalno od ostalih kućnih potrošača.
Standardna kućna instalacija u ormanu ima 3x25A osigurače-limitatore koji omogućavaju 17.25KW ukupno. Stanovi obično 11.04KW. Dalje se u kućnom razvodu provodnici štite sa osiguračima 16A i manje.
@swedja kolika ti je odobrena snaga? Džaba ti 22KW punjač, ako za celu kuću imaš toliko ili manje,
Svi fabrički punjači su 8A, pričam o onima koji dolaze uz auta. 3 EV sam posedovao i još 5 preko toga prodao, svi su dosli sa punjacima na 8A.
 
У почетку није било тако. Ја када сам купио нов Hyundai тамо неке 2016. године добио сам тај "фабрички пуњач" на каблу који је могао до 15А да иде. Онда су у једном тренутку само позвали све власнике аутомобила на "контролу" где су нам заменили тај кабл и после тога није могао више од 8А чини ми се.
Писао сам о томе свему на овој теми како је ишао ток "развоја" и прилагођавања у Норвешкој. То је једна нова врста потрошача између осталог у оквиру кућне инсталације. Онда су они ажурирали стандарде и прилагодили се промени. Прописане су јачине осигурача и осталих заштита као и дебљине и типови кабла, а и сама опрема као што су пуњачи су почели да се доставаљају фабрички са многим неким стварима и заштитама којих није било у почетку пре сада већ 10ак година када сам ја ушао у ову причу.
Они чак имају сопствену производњу "пуњача" - Zaptec Норвешка фирма из Ставангера, ја имам њихов пуњач, баш добар квалитет и поузданост.
 
Poslednja izmena:
Problem je vrv bio u tome što 16A jeste dozvoljena trajna struja na jednom 1F priključku u kućnim instalacijama, ali ipak, granična.

Imati 16A na jednoj fazi satima, tj. destinama sati, pa onda još dan za danom, može napraviti problem ako je instalacija starija i nije baš idealno urađena.
Ne sumljam čak i da su uključivali te "punjač"e u nastavljane produžne kablove i motalice.

One male monofazne motalice npr. lepo piše na njima, max 3kW kada su razmotane. I to mora biti potpuno razmotana.
Kada su smotane, maximum je 1200-1500W. Jako se greju ako su smotane.
Šta misliš, koliko njih je obraćalo pažnju na to?!?

Verovatno je bilo dosta problema te su rešili da to ograniče.

Dobro je da su se kući priključci za EV standardizovali, i dobro je da podlegnu dodatnim proverama el.instalacije od strane nekog stručnijeg od kod nas standardnog moler/električar/parketar/keramičar "majstora".

Људи ајде молим вас нека неко напише који wallbox da kupim. :ROFLMAO:
Za početak, kakva ti je kućna instalacija i kakav priključak na el. mrežu imaš.
22kW je 3x po 32A, što standardni kućni priključak za domaćinstvo u Srbiji ne može da ponudi.
Najčešće imamo limitere od po 25A po fazi.
Za više od toga treba ti energetska saglasnost lokalne distribucije.
Srećno s' time. :p :D

Računaj, i 11kW priključak da instaliraš, moraš voditi novi kabel od razvodne table do samog priključka, a zapravo bi bilo apsolutno preporučivo da vodiš novi kabel od brojila (tj. od osigurača-limitatora koji je postavila distribucija) do samog wall box-a. Prvo proveri te uslove, a onda biraj wall box.

Što se wall boxova tiče, vrujem da svaki iole kršten radi posao.
@Dautovic , koje su zaista razlike između njih?
 
Сада их можда и нема толико – као што рекох, стандардизовало се задњих година, посебно са заштитама уграђеним у сам „пуњач“. Али, као и са свом другом електроником, постоје разлике у поузданости, поред стандардних разлика у нивоу опреме као што су нпр. Wi-Fi, читач картица, снага, софтвер за администрацију и праћење итд. То је дугачка и комплексна тема, али када кажем „поузаност“, мислим на неометан рад и да сам софтвер ради без багова – не мислим на поузданост у смислу да нешто може да се запали (мада је било свачега).

Та комуникација између аутомобила и самог „пуњача“ је често крха – било је серија пуњача које су имале нестабилну ту комуникацију, па се пуњење стално прекидало. Интернет конекција и мрежни модул, ако нису стабилни, а ти вршиш ауторизацију на пуњачу која није локална (јер локално од хардвера имаш само читач картица), већ иде преко сервера – можеш имати проблема. На пример, у некој заједничкој гаражи ако живиш у стану, мораш повезати пуњач на интернет и онда га регистровати у апликацији преко телефона, ако желиш да га закључаш да га евентуално нико не користи и краде струју. Онда си ти и твоје пуњење зависни од интернет комуникације између сервера и „пуњача“. Тако је исто и са брзим пуњачима на улици – ако нема интернета, нема ни пуњења, јер не може да се оствари ауторизација ни плаћање.

Норвешка електроенергетска инфраструктура је по много чему јединствена у свету. 99% електричне енергије се добија из реверзибилних хидроцентрала – после Другог светског рата изградили су десетине и стотине брана, преградили планине и скупљају воду од топљења снега и кише. Онда је полако испуштају кроз брану и турбине и производе струју. Када има превише падавина, они МОРАЈУ да испусте ту воду и растерете бране – тада они теби плаћају по kWh да трошиш струју. Дешава се то – није често – зато су и поставили подводне каблове ка Енглеској и ЕУ да би тај вишак продавали, јер га је било много. Али после се то отргло контроли – сад продају и кад нема вишка. :)

Друго што је јединствено у Норвешкој је то што је једна државна фирма задужена за инфраструктуру, и њој се плаћа по kWh потрошње, а сама цена по kWh се плаћа разним фирмама којих има на десетине. Као код мобилне телефоније – ти изабереш неког провајдера од ког купујеш струју, и они имају апликацију у коју убациш и пуњач и све у кући – типа грејање ако имаш норвешке радијаторе или инвертер климу. И онда пуниш ауто тада када они теби плаћају, на пример. Зато је битно да је све то повезано – не због фенсераја, како ти кажеш, него да би остварио неку финансијску уштеду.

Има баш добрих тих апликација, где су радили добри програмери који су преко API интеграција направили добре апликације повезане са многим популарним производима и произвођачима. Овде струјна бројила имају порт где повежеш један уређај (који добијеш од тог провајдера од ког купујеш струју), који је регистрован у твојој апликацији, и можеш пратити тренутну потрошњу. У зависности од тога, подешаваш потрошњу – обори температуру на радијаторима, смањи климу, или смањи јачину пуњења аута ако је струја баш скупа или преко границе коју си сам задао. Могу се повезати и соларни панели, где ти можеш продавати вишак струје итд. Јако пуно могућности има и на јако високом нивоу је све то.

90% Норвешке се греје на струју – камини су за викендице и фенсерај – тако да је све ово у циљу реалне уштеде, а не фенсераја као кад на Алиекспресу купиш смарт димер и димујеш светло преко телефона. Цена струје овде нема класичну скупу и јефтину тарифу као код нас, него је много динамичнија и зависи од више фактора – што је логично и последица је саме природе производње струје у овом случају из ревирзибилних хидроцентрала.

Окачићу неке слике и аpp-а Fjordkraft од којих ја купујем струју, на жалост апп нема енглески језик.
 

Prilozi

  • IMG_2023.jpeg
    IMG_2023.jpeg
    73 KB · Pregleda: 24
  • IMG_2025.jpeg
    IMG_2025.jpeg
    55.9 KB · Pregleda: 25
  • IMG_2026.png
    IMG_2026.png
    126 KB · Pregleda: 25
  • IMG_2027.jpeg
    IMG_2027.jpeg
    56.6 KB · Pregleda: 26
  • IMG_2028.jpeg
    IMG_2028.jpeg
    71.4 KB · Pregleda: 23
  • IMG_2029.png
    IMG_2029.png
    165.6 KB · Pregleda: 19
  • IMG_2030.png
    IMG_2030.png
    122.9 KB · Pregleda: 19
  • IMG_2031.png
    IMG_2031.png
    130.4 KB · Pregleda: 15
  • IMG_2032.png
    IMG_2032.png
    146.2 KB · Pregleda: 26
Poslednja izmena:
Svi fabrički punjači su 8A, pričam o onima koji dolaze uz auta. 3 EV sam posedovao i još 5 preko toga prodao, svi su dosli sa punjacima na 8A.
Daj neke info iz prve ruke, koje si imao, koje si prodao, sta su bile dobre stvari, koje su bile lose. :) Sta sad vozis?
 
Spominjao sam par puta. Vozio sa BMW i3 Rex par meseci, nekih 6-7000km. Uzet sa 121.000km, prodat sa 128, otprilike, njega sam prodao. Nakon njega sam vozio eGolfa, on se zadržao kod mene malo duze. Vozio sam ga 1.5g i prešao preko 50.000km. Uzet sa 94.000km prodat sa skoro 150.000km. sad opet vozim i3 Rex, prešao oko 3000km za mesec dana.
Pored njih, prodao sam 3x i3 120ah i još 2 i3 Rex. Ima sam i jedan i3 60aH, kao i Teslu S85d 2014.
 
Друго што је јединствено у Норвешкој је то што је једна државна фирма задужена за инфраструктуру, и њој се плаћа по kWh потрошње, а сама цена по kWh се плаћа разним фирмама којих има на десетине.
Nije jedinstveno samo za Norvesku
 
Логика је да немају само Норвежани, а ни швабе, него мање више цела западна, северна и централа Европа.
 
Tačno bi prešao 100.000km za godinu ipo dana da si imao zidni punjač 😆
Mozda i bi da vozim neku Teslu LR, BMW i3 i slične koji imaju 80-ak kWh pa bih sa njima išao i na odmore, putovanja preko, ali sam za to koristio druge automobile. Oko 50kkm prednjem godišnje.
 
50ККм годишње :eek:Теби се онда електро ауто највише исплати. Велика је уштеда да не мораш мењати уље 3 пута годишње, ни кочнице...поред свих осталих уштеда.
 
Zato ga i vozim, a i svidja mi se taj koncept bez buke, bez menjača, sve glatko i linearno. Za 50kkm sam uštedeo nekih 6000e samo na osnovno, mali servis i gorivo.
Svakodnevno po BG predjem 100-150km radnim danima.
 
Top izbor, po meni najbolji gradski auto kome treba vise prostora od Smarta ( probao el. ono ide kao nevreme) i ja ozbiljno razmisljam da ga uzmem kao 3. auto samo za grad... Jedino sto ja 100 km predjem nedeljno, mislim da bih se slogirao kad bih morao toliko dnevno po bg, svaka ti cast kako uspes da ostanes normalan :)
 
Nije klasičan grad. Dosta je i obilaznice, autoput, industrijska zona, Beograd i okolina. Meni je na longtermu prosečna brzina 35-40kmh.
 
Od hibrida, usudio bih se uzeti samo Toyotu.
 
Upravo čitam da ne postižemo da napravimo dogovoren broj električnih Pandi:

Ima li neko informaciju šta se dešava? Da li zaista moraju iz Italije da dolaze radnici?
 
Ja sam iz Kg, i istina je da Fiat ima problem da pronadje radnu snagu ovde. Ali nije ni cudo, s obzirom da nude platu od oko 550 eura mesecno. Na jednom drugom italijanskom sajtu sam procitao da ti radnici koji dodju u Srbiju da rade ce imati placen stan i hranu, i dnevnicu od 100eura po danu. Da su pola od toga ponudili nasim radnicima, ne bi imali problem da ih pronadju..
 
Haha, ovo je genijalno. Lik tvrdi da je Tesla namerno povećala kilometražu da bi auto koji se često kvari izašao iz garancije.
Tesla accused of using sneaky tactic to dodge car repairs

Mogu da zamislim FSD sisteme i novu telemetriju za detaljniju analizu, pa kad kompanije vide da će ih popravke u garanciji previše koštati, samo pošalju auto niz provaliju, a ti se ganjaj posle sa policijom i osiguranjem (ako nisi bio u autu) 😂
 
Dobro, to je već malo SF, ali da će klinci da nam kriptuju automobile i traže otkupninu da ih otključaju mi zvuči kao sasvim realan scenario.
 
Апропо тога свега везаног за ”нове” технологије у електро и другим новим аутомобилима. На семинару у оквиру безбедносне конференције одржане у Lillestrøm-у били су неки ентузијасти који су радили тестове. Један од њих је између осталог и инжењер и Telenor-а. Увезли су неколико кинеских аутомобила у тунел у планини и мерили податке које ауто емитује у разним ситуацијама. Изгуглао сам и чланак који видим да је из новембра прошле године(ти ликови су држали предавање):
https://www.nrk.no/innlandet/eksper...-forsvaret-har-ingen-begrensninger-1.17138704
По мени и то је битан аспект одабира аутомобила. У безбедносној индустрији (техничка и електронска безбедност) одавно је стандард да се таква опрема не производи у Кини. (радим у тој индустрији)
Ја сам радио са опремама и поизвођачима који апсолутно све своје физичке компоненте производе ван Кине - цео дизајн пропизвода PCB, сви елементи на њему, итд.
Један пример таквог произвођача је АMAG Symmetry који све производи у Eглеској мало несвакидашње јер нису ни они блесави, радије би платили кинезе да им то ураде пуно јефтније али не може се јер би сама сврха производа - безбедност - била угрожена. ВИДЕО.
Једноставно садашњи процеси израде - литографија, итд омогућавају да се јако лако на нивоу чипа, PCB-а или интегрисаног кола може убацити елемент који омогућава ”back door" преко ког се може вршити неовлашћено нагледање.
Познат је случај зграде ”Афричке уније” и шпијунаже од стране Кинеза(изгулајте). Мене то генерално одвлачи од кинеских производа, мајстори су индустријске шпијунаже, копирају све и свашта.
 
Nazad
Vrh Dno