Šta je novo?

Nvidia GeForce RTX 5000 - Blackwell

Usteda materijala + komplikovanije za popravljanje zbog gustine rasporeda komponenti.
Al kao navodno smanjuje letenciju. Kao da je pre razmak bio jedan kraj vasione na drugi kraj.
Nije valjda da su ovo zvanicno izjavili :ROFLMAO: Koji su to majstori da od svake gluposti naprave nesto bitno... To nekome i zvuci logicno, kao sad je gusce sve blize jedno drugom pa ka zbog toga brza komunikacija :p Inovatori :ROFLMAO:
 
Evo zanimacije do zvanicnih testova...
Kako vidim bez DLSS4 i FG 5080 jedva da je 10% brza od 4080, tako da je sve jasno otkud ovako neocekivano "normalne" cene.


1736960180952.png
 
Koliko se secam vecina popravki 40 serije se ticala pucanja pcie konektora zbog masivnosti karte, samim tim i kulera. Mislim da je ovo dobar nacin da se taj problem prevazidje. Sto se performansi tice, ako neko postigne 200 fpsa uz mffg - to je 200 fps. Ko misli da da izvuce native 4K path tracing, neka ceka 2030. A mozda ni tada. I dan danas je 16x msaa poguban, a datira od ihahaj.
 
Evo zanimacije do zvanicnih testova...
Kako vidim bez DLSS4 i FG 5080 jedva da je 10% brza od 4080, tako da je sve jasno otkud ovako neocekivano "normalne" cene.


Pogledajte prilog 476397
Najluđe što se prave da Super verzija 4000 ne postoji. Kad se one ubace u poređenje skoro da se sve svodi na jednocifrene pomake.
 
200fps uz input lag kao da si na 60 fps
Zapravo je veci nego na 60fps sa 60hz monitorom... 60fps sa 60hz monitorom ima prosecni input lag 28ms dok je sa DLSS ~200fps u rasponu 35~55ms a kada se na to doda FG jos malo se podigne input lag. Zato mnogi jure 360hz monitore uz hardver koji moze da izbaci 360fps konstatno jer to je najbolja kombinacija input lag u proseku 11ms a sa reflex2 spadne na 3~5ms... Samo to je preterivanje koje jedino nekom takmicarski nastrojenom igracu moze da ulije malo vise samopouzdanja.
Relno ~50ms za SP igre nije nikakav problem ili nesto sto ce neko primetiti da remeti ugodno igranje, tako da ne bi trebalo tolika frka da se dize oko DLSS i FG sve dok je input lag u tom nekom okviru ~50ms.
Ok. Ne valja nista ova nova serija.
Ma bre valja nego ovde je trenutno opelo rasteru koje ce trajti jos jedno 10god najmanje, pa se baca drvlje i kamenje na DLSS i FG... Medjutim kada se malo realnije sagleda ko moze od tuge za pokojnim rasterim, nije to sve tako lose, zapravo nije uopste lose. Jos malo/mnogo da utegnu input lag pa ce korsiti imati i MP igraci.
Najluđe što se prave da Super verzija 4000 ne postoji. Kad se one ubace u poređenje skoro da se sve svodi na jednocifrene pomake.
Nije bas tako jer 2% je razlika izmadju 4080 i super modela, ali i bez tog podatka kao sto rekoh bez DLSS i FG nista specijalno, a opet sa druge strane ako uspeju da uguraju DLSS i FG (pre svega FG) podrsku u veliki broj igara onda je napredak zaista odilcan. Vreme ce pokazati za sad je mlako.
 
Koliko se secam vecina popravki 40 serije se ticala pucanja pcie konektora zbog masivnosti karte, samim tim i kulera.
Kod referentnog nvidia modela mozda. Kod ostalih tesko. Bice isti ili veci od 4090. Uz sve to, ista stvar se desavala i kod manjih kartica. Tamo je prosto problem sag koji zavisi dosta i od toga da li modulatno sklapas komp, kao vecina ljudi ovde, ili kupujes pre-made masinu, gde se tokom transporta to uglavnom zezne. A to radi vecina ljudi po velikim trzistima. Jednostavno nemaju dovoljno ni vremena ni vestine da sami sklope racunar. Plus ne bi imali garanciju na takav racunar, jedino mozda na pojedinacne komponente.
Druga stvar - da to bi bio najcesci problem ali ne i jedini.
Desava se precesto da izgori jedan od 2 osiguraca na karticama. I to na boljim modelima. Znam recimo da je MSI imao 2 i mozda jos neki od proizvodjaca, a svi ostali jedan. Cak ni to nije problem ako taj osigurac zaista spreci da ostali cipovi ne nastradaju. Kad se to desi, u servisu, ovlascenom ili neovlascenom samo zamene za novi, i provere otpor da nema kratkog spoja.
Znaci nenormalno bitna komponenta, koju je mogao da zameni i neko ko je malo spretniji sa lemilicom.

Na ovom referentnom 5090 modelu nisam video osgurac jos uvek. Mozda ga nema, a mozda ga nisam video usled manjka interesovanja. Svakako bi se naslo dosta manje mesta za njega sa ovim pcb-em.

Potencijalnih problema ima jos, ali je poenta da sto je pcb manji, popravka je teza, ako ne i nemoguca. Jedini plus je efikasnije hladjenje i jeftinija proizvodnja.
 
@I-m_m_o_r_t_a_l-s

Tako je...racionalizuj nam jos malo i lepo objasni kako ovo u stvari uopšte nije loše po kupce i da se ipak gleda pozitivno... Zaista ne razumem čemu to.
Pa kada krenu da naplaćuju još preko cene grafi i dodatne fps-ove i feature kroz mesečnu pretplatu... I to će biti super po nas jer ćeš onda moći da otključavaš na jednoj grafi više tiera (od xx60-xx90) , kao na Netfliksu... Lebe mekani... 😂
Prosto je za ne poverovati kolike eseje pišeš da bi odbranio generalno poteze koji si antikonzumerski i ne donosi hw već softverski napredak koji će biti gimpovan čim izadje sledeća generacija...
I kao što je lepo neko objasnio sve ove kartice su trebale da budu tier niže ali može im se..
 
Avatar na sledećem acc će da mu bude hydra. :)
 
@I-m_m_o_r_t_a_l-s
Prosto je za ne poverovati kolike eseje pišeš da bi odbranio generalno poteze koji si antikonzumerski i ne donosi hw već softverski napredak koji će biti gimpovan čim izadje sledeća generacija...
Ne znam odkud je to tema da li je nesto antikonzumerski, pa sve je antikonzumerski sem da nam daju hardve za dzabe... Softverski napredak, ok, pa napisao sam da je max 10~15% raster, ostalo se odnosi na DLSS FG sto je softver... Ostaje da vidimo koliko dobro radi posao kakav je realno input lag, pa ako sljaka koga je briga da li je softverski ili hardverski. Fakticko stanje je takvo kakvo jeste, treba realno sagledati sta tu ima dobro i da li to nekome igra neku ulogu, a ne o svemu govoriti kao da nista nevalja jer to nece nista da primeni.
 
Poslednja izmena:
Konačno sam probao onaj Lossless upscaler, i iskreno se nadam da DLSS4 Frame Gen radi puno bolje od ovoga.
Ja inače Cyberpunk igram u 1440p PT Overdrive, sve full sa modovanim FSR frame gen i DLSS Qualys sa nekih 55-65 fps.
Lag je između 30-35ms uz povremene skokove na 60ms i još ređe na 75ms. Ovih 60ms se fino oseti, 75 još više ali se dovoljno retko manifestuje da ne smeta toliko.
Na sve to sam upalio Lossless scaling i frame gen x4 i dobio... 125-160 fps. Ali je kvalitet slike otišao u bunar, pojavio se halo efekat oko svih likova i teksture se zamutile kao da su low.
Grafika izgledala grozno a nVidia app očitavala 0.5 do 6ms latencije... a osećaj je bio kada se krećem kroz vodu...

Svakako nije validan test jer sam nakalemio upscaler na DLSS i frame gen na frame gen, tako da ću probati samo sa Lossless upscaler uz ugašen DLSS i AMD frame gen, i nadam se dobiti pravilno očitavanje fps. Ali ovaj 4X frame gen ako bude i upola ovako grozno, to jednostavno nije to. E sad ovo je bukvalno downloaduj fps sa neta fazon, jer AMD framegen daleko bolje radi tako da verujem da će DLSS4 frame gen raditi još bolje.

Edit: Inače ovaj lossless upscaler može do 20X lažnih frejmova da izgeneriše, tu su zeznuti i nVidiju.
 
Lag je između 30-35ms uz povremene skokove na 60ms i još ređe na 75ms. Ovih 60ms se fino oseti, 75 još više ali se dovoljno retko manifestuje da ne smeta toliko.

I onda se Immortals pita što je toliko bitno da se skrati put između komponenti na 5090 da bi se smanjio lag, kao da je to neki placebo...
Zašto novije matične ploče imaju po 8 slojeva? Zašto su primarni i najbrži PCIe i NVMe slotovi prvi do procesora? Integritet signala i što kraći vodovi između bitnih komponenti. GDDR7 i magistrala na 5090 imaju mostruozni bandwidth, skoro duplo veći nego 4090 koja je sama bila posebna liga (1.8 vs. 1 TB/s), tako da promenjeni raspored komponenti i izmene na kuleru zapravo imaju svrhu, nisu kozmetički, niti su resursi jedini razlog što partneri nisu smislili nešto slično i izbacili 2-slot kulere za 5090 umesto "kartica" veličine i debljine 2 cigle stavljene uzduž, treba neko i da osmisli to.
Da ponovim, ukrotiti 600W sa kulerom te veličine kad su dosad korišćeni ohoho veći za 450W je nešto za skidanje kape...naravno, tek treba da se vide real world termalni i zvučni testovi tog rešenja.

Da ne bude da ih samo hvalim, njihovo rešenje za povezivanje PCB-ja sa PCie slotom mi ne uliva poverenje i više me brine pouzdanost te njihove "daughterboard" skalamerije no power konektora...
 
ne kupujem gpu od 2000 evra da bi ukljjucio dlss, slazem se :D
 
Ali kupices. Ali realno jeste bacanje para i losa investicija. Preterali su ga.
 
Svih deset (pa nek je i sto) ljudi u Srbiji će biti presrećno.
 
I onda se Immortals pita što je toliko bitno da se skrati put između komponenti na 5090 da bi se smanjio lag, kao da je to neki placebo...
Veca potrosnja, ali veci cip veca povrsina sa koje se skida tih 600w... Bolje je pozicioniran cip u odnosu na hladjenje sto recimo sa 4xxx nije bilo tako, pola hladnjaka mlako tako da dzabe ona velicna kad je efiksnost mrsava. Ovo za PCB mozda ima nekog efekta, ali sumnjam jer Nvidia to stalno radi od svake sitnice pavi nesto veliko.
 
Ne moraš da sumnjaš jer je ono što sam pisao za slojeve i vodove na matičnim pločama legitimno (i jedan od razloga što su ploče iz DDR5 ere osetno skuplje, PCIe 5.0 i DDR5 su osetljivi na kvalitet signala i napona). Za brzine i protoke koje ima GDDR7 su te stvari bitne...
Stoji to što što kažeš za veličinu čipa, mada i ne znam koliko je veći na 5090, mislim da su tek sad objavili površine GB200 serije čipova na Blackwellu...
U svakom slučaju, deluje da su debeli optimizovali hlađenje.
 
Vrh Dno