Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Претече ме за пар минута. "Слободно тржиште" на западни начин.
1718190748953.png
 
I pominjani Spring se pravi u Kini. Sa druge strane, BYD ima strategiju da do 2030 bude najveći evropski proizvođač EV-a. Mislim da bi bila greška to potceniti.
 
Kinezi su ih prosto sve prestigli. Nisu konkurentni za SUS vozila, dok za EV imaju potrebne sirovine i ulažu u razvoj.
Države EU pomažu iz svog budžeta i umanjuju takse za nabavku električnih vozila, a sa druge strane oporezuju dodatno ako su ta vozila iz Kine. A onda oporezuju mnogo manje ako ta ista vozila iz Kine imaju logo firme iz EU ili US...
Drakonske carine se uvode kada se shvati nekonkurentnost svoje industrije, a imaju vrlo ograničeni i privremeni efekat. Često i kontraefekat; jer što bi proizvođači ulagali u nešto novo kad su već zaštićeni i tako mogu da ostvare profit.
 
Promeniće odelo. Nerešiv problem za EU na duže staze sad, to je trebalo da se rešava pre 20-30 godina.
 
Glupa odluka, jer 30-40% prodaje BMW/Merc je u Kini. Ako Kina uvede carinu na EU vozila eto im mnogo većeg problema.
 
Nerešiv problem za EU na duže staze sad, to je trebalo da se rešava pre 20-30 godina.

To jeste tačno. EU svojom birokratijom guši svoju industriju, a onda nekim instant rešenjima pokušava da nađe prečicu.
Imaće efekta koliko i naša slavna "zamrzavanja cena" iz 90tih godina prošlog veka :)
Ima dobrih, ali sumornih članaka na temu "deindustrijalizacije Evrope". Recimo kao ovaj intervju direktora BASF-a u našem regionu. LINK.
 
Poslednja izmena:
Realno i treba da ih oderu sa carinskim stopama. U kini prodaju kola po jednoj ceni, a u evropi po 2,5 puta vecoj. Ok, ima tu dosta stvari koje treba ispostovati za evropsko trziste, postoji i prevoz koji nije mala stavka, ali brate ne moze to da podigne cenu 2 i vise puta. Sa druge strane bez obzira koliko nama bili drazi Kinezi od Nemaca, ali propast evropske autoindustrije bila bi gadna stvar za sve nas...
 
Carinu plaćaju kupci, a ne proizvođači. Carina je da ih učini manje konkurentnim.
Carina neće spasiti industriju u Evropi, samo veća konkurentnost.
Inače će svi pozatvarati fabrike u Evropi prebaciti ih Kinu i sl.
 
Što će i da se desi. Isto je bilo i sa tehnikom, ništa se više ne pravi u Evropi. Ostala birokratija samo.
 
Претече ме за пар минута. "Слободно тржиште" на западни начин.
Pogledajte prilog 446014
... sto je cist dokaz da se ne radi o zelenilu, klimi i spasavanju planete od gasova vec o parama.
Da je stvarno eko na prvom mestu, cak bi im i povlastice dali.
A klima/zelenilo prica se i dalje gura i tako je lepo gutamo...
 
Pa niko nikad i nije rekao da treba da se odreknemo para radi klime/zelenila. Sustainability, to je cilj. Naravno da se radi o parama, pa ne mozemo od zelenila ziveti?
 
Glupa odluka, jer 30-40% prodaje BMW/Merc je u Kini. Ako Kina uvede carinu na EU vozila eto im mnogo većeg problema.
Nije baš glupa odluka pošto Kinezi zahtevaju sa zapadni proizvođači imaju fabrike u Kini pri čemu su Kinezi suvlasnici zajedničke kompanije.
 
 
Nije baš glupa odluka pošto Kinezi zahtevaju sa zapadni proizvođači imaju fabrike u Kini pri čemu su Kinezi suvlasnici zajedničke kompanije.

To je gotovo uvek tako, ali ipak oni razmišljaju malo dalje. Za nešto što treba njihovoj industriji, spremni su da popuste i dopuste da strana firma (konkretno Nemačka firma) bude 100% vlasnik te fabrike.
https://www.globaltimes.cn/page/202401/1305701.shtml

A zašto im je baš ta fabrika bitna da naprave izuzetak:
"The new plant is the largest single TPU production line for BASF globally. It will help to meet market demand in industrial, eMobility and new energy segments, the company said."
 
Ljudi svasta komentarisu ovde, uglavnom iz emotivne a ne faktografske pozicije. Kina ima ludacke carine na ogroman broj proizvoda iz ostatka sveta, zapada pogotovo. U mnogo navrata zahtevano je da postoji kakva takva vrsta proporcionalnosti sa vodecim ekonomijama sveta po tom pitanju. Kina kaze jok, i eto sad carine njima i ceo neupuceni i neinformisani svet u Kalimero fazonu...
De odrastite...
 
Poslednja izmena:
Realno govoreći ovo nasilno guranje el. vozila ljudima smeta. Da je to toliko dobro tržište bi reklo svoje i ne bi moralo da se ograničava da nekim regulativama i godinama do kada sus motor može da se proizvodi. Kada se pojavio automobil pre oko jednog veka konji su brzo otišli u zaborav kao glavno prevozno sredstvo, jer je automobil jednostavno bio bolji. Sada plaćaš premium cenu za nešto što je inferiornije i sa čim sutra imaš problem, jer jedna bitna komponenta ozbiljno degradira. Da ne pominjemo što i ako stoji neki period i ne vozi se je katastrofa za tu istu bateriju. Takođe svi pričamo o problemu sa baterijama, a tu ima i Inverter koji odkazuje i još drugih komponenti, a popravke užasno skupe. Tako da uopšteno nisu još uvek konkurenti automobilima sa sus motorom.
 
Nije baš da su automobili brzo zamenili konje i kočije. Dosta dugo su se koristili palalelno.
I niko ne gura na silu električne automobile. Samo je došao trenutak kad je dosta bilo izduvnih gasova. Zbog zdravlja ljudi, CO2 emisije i ostalo. Problem je što postaje neisplativo praviti automobile koji bi bili tek malo bolji po pitanju zagađenja. Previše uložiš da bi dobio malo. BEV je tu da popuni rupu dok ne dođe nešto bolje. Više evolucija nego revolucija. Imaju mana, a imaju i prednosti.
 
Ko nema svoj punjač,ne treba ni da razmišlja o EV.Otuda i dolaze svi problemi,jer su tada neke prepreke nepremostive.
Nasilno guranje je baš takvo,pokušavaju prodati EV vozila ,onima koji nemaju svoj punjač,i oni koji pristanu na to,sami su krivi.
Svi pričaju o ceni zamenske baterije,a niko da shvati,da je baterija kao pojam samo sklop,a da se ona sastoji od pojedinačnih ćelija.Ne postoji baterija koja je neispravna,već samo ćelija ili ćelije.Svaka neispravna baterija-sklop ima svoju vrednost,bilo da joj se zameni ćelija,ili da se nekome donira ćelija.Ona se ne baca u đubre ,ili prodaje kao sekundarna sirovina,ona ima i svoj drugi ili treći život,kao stacionarna baterija za solar na primer.
Zato je bitno,da se kod kupovine EV vozila,uzme tip baterije,kod koje je omugućen olakšan pristup ćelijama.
Ko prelazi mnogo km,i ta km ima profitnu logiku,ustedeće dovoljno novca ,za bilo kakvu popravku,i još će ostati para sa strane na gomili,za razliku od bilo kog drugog pogonskog goriva.
Ko prelazi malo km,ili se vozi do posla ,a ima platu od 50.000 din,taj od EV-a ,treba da gleda samo Tramvaj.
 
Poslednja izmena:
Dizel je od danas 201.
 
Već smo kucali o tome. Kako se na našem tržištu bude menjao udeo SUS/EV, akciza sa fosilnih goriva će da se nadoknadjuje na ceni električne energije.
Trenutna situacija je takva da, računajući samo cenu energenta, imamo najbržu isplativost EV u regionu.
 
I ovo je upravo i deo elektrifikacije voznog parka koji ce nas sve pogoditi, bilo da vozimo EV ili ne, jer kad akciza (ili kako god to tad budu zvali) predje sa fosilnih goriva na el. energiju, to ce uticati na sve, od rucka koji pravis na elektircni sporet, do telefona koji punis na uticnicu, do struje koju racunar potrosi dok citas ovaj forum...a posto struju trose svi, to ce se oslikati na bukvalno sve aspekte zivota i usluga koje koristimo, od cena hrane, frizera, mehanicara, stocara.
 
Postoji tehnička mogućnost da se struja utrošena na transport posebno tarifira. Auto već ima evidenciju koliko struje je preuzeo. Recimo laički, brojilo već postoji.
 
Veliki deo cene goriva je akciza. Akciza u prevodu znači "trebaju mi pare i uzecu ih". Nema veze sa transportom.
Ako je do održavanja saobraćajne infrastrukture onda možeš da uzmeš na registraciji ili putarinama. Ako je do para u budžetu, uzeće ih bilo gde.
Pošteno bi bilo da se plaća po težini vozila pošto to direktno utiče na oštećenje kolovoza.
Kada se prihodi od goriva budu mali uzeće na drugom mestu.
 
Veliki deo cene goriva je akciza. Akciza u prevodu znači "trebaju mi pare i uzecu ih". Nema veze sa transportom.
Da, i ovi nasi (vlast) to "odlicno" rade. Natovarili su dizel samo tako, jer znaju da se bez njega ne moze. Kamioni, autobusi... Vlasnik benzinca i moze da smanji voznju ali ce i on morati da se na neki nacin preveze, makar GSP-om, tako da dizel mora da se trosi. Na stranu sto se kod nas vise voze dizeli od benzinaca. I eto.. para k'o blata. ;)
 
Pošteno bi bilo da se plaća po težini vozila pošto to direktno utiče na oštećenje kolovoza.
Kako polako budemo prelazili na EV, tako verujem da ce i ovo zaziveti, jer te mrcine po pravilu sve teze preko 2T, a ne retko i 3T. Samo sto ce taj trosak biti dodatni namet kako se ne bi nastetilo drzavnom budzetu.
 
I ovo je upravo i deo elektrifikacije voznog parka koji ce nas sve pogoditi, bilo da vozimo EV ili ne, jer kad akciza (ili kako god to tad budu zvali) predje sa fosilnih goriva na el. energiju, to ce uticati na sve, od rucka koji pravis na elektircni sporet, do telefona koji punis na uticnicu, do struje koju racunar potrosi dok citas ovaj forum...a posto struju trose svi, to ce se oslikati na bukvalno sve aspekte zivota i usluga koje koristimo, od cena hrane, frizera, mehanicara, stocara.
Zaboravljaš da su odavno izmišljeni solarni paneli,nikave takse neće doakati EV vozilima.
Svako ko ima svoj punjač,u 90% slučajeva ima mogućnost za solar.Zato je priča o EV vozilima održiva,sve je obnovljivo i potpuno si nezavistan.Baterije,paneli, sve se reciklira.
Zamisli državu, koja nema kap nafte,ali može da proizvede baterije i panele,to se zove samoodrživost,za razliku od nafte,uglja i gasa.
Mi posedujemo, najmoderniju i jedinu fabriku litijumskih LFP baterija u evropi,to malo ljudi zna.Za sada radi u jako maloj seriji radi potvrde procesa,a širenje pogona za masovnu proizvodnju je u toku.
EV je budućnost,ali za sada ne za svakoga,u nekoj doglednoj budućnosti,biće za sve.
 
Poslednja izmena:
Zaboravljaš da su odavno izmišljeni solarni paneli,nikave takse neće doakati EV vozilima.
Svako ko ima svoj punjač,u 90% slučajeva ima mogućnost za solar.Zato je priča o EV vozilima održiva,sve je obnovljivo i potpuno si nezavistan.Baterije,paneli, sve se reciklira.
Zamisli državu, koja nema kap nafte,ali može da proizvede baterije i panele,to se zove samoodrživost,za razliku od nafte,uglja i gasa.
EV je budućnost,ali za sada ne za svakoga,u nekoj doglednoj budućnosti,biće za sve.
A ti zaboravljaš za koga naš narod glasa decenijama. Ako im trebaju pare, uzeće ih.
Kada svi stavimo solarne panele izglasaće zakon po kome se operezuju solarni paneli.
U istoriji je već bilo i gorih stvari npr.: https://energijabalkana.net/porez-na-svetlost-u-istoriji-zazidanog-prozora/

Ali da ne idemo u offtopic. Trenutno EV u Srbiji koče 3 stvari:
1. visoka cena vozila
2. mali broj javnih punjača
3. nepostojanje servisa za EV

Tačku 1 pokušavaju da koriguju sa onih "do 5000€" subvencije, ali to je sve "meh", pošto nije neka cifra u odnosu na cenu novog EV, a procedura komplikovana.
Druge dve tačke tržište može samo da reguliše ako postoje dobri zakoni da to isprate i kako se učešće EV bude povećavalo.

Brzina prihvatanja nove tehnologije je srazmerna kupovnoj moći stanovništva. Srbija je tu na začelju i tako će izgleda i da ostane duže vreme.
Kada bude broj EV u drugim zemljama Evrope prešao 90%, možemo očekivati da će se i u Srbiji malo poboljšati situacija.
 
Od napred izgleda zanimljivo ali sta je sa ovim silnim brendingom... kako su krenuli sledeci korak je da vuce bilbord ili onaj led ekran na krovu kao taksisti...
 
Nazad
Vrh Dno