Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Kod nas se ~85% struje dobija od uglja ili nafte (izvor SEEInstitute). Tako da je ekologija po meni upitna. Dobijanje dozvole za "proizvodnju" i prodaju struje EPS-u je praktično nemoguće za fizička lica (proizvodnja preko solarnih panela i sl.) Sada se struja za punjenje električnih vozila ne plaća. Možda grešim, ali javne stanice koje sam viđao (u tržnim centrima uglavnom) su besplatne za sada. Tačnije, besplatne samo za vlasnike vozila.
Kada se ta priča sa električnim vozilima proširi, struja na stanicama neće biti jeftina, doći će tu takse kao što je sada slučaj sa dizelom i benzinom, pa će 1kWh koštati tipa 1eur. Vožnja će koštati koliko i sada košta sa običnim vozilima. Takse na gorivo popunjavaju dobar deo budžeta i to se neće menjati. Jeftinije može da ostane samo kućno punjenje noću, za ljude koji imaju uslova za tako nešto.
 
Poslednja izmena:
Nece to tako brzo ici, mnogo je ogranicavajucih faktora.

Za pocetak sa kraja na kraj drzave, ne mozes da odes elektricnim autom, koliko su nam rasprostranjene stanice za punjenje. Daleko smo mi od te price, ali dobra stvar je da po malo ide. Uostalom ni ponuda u globalu nije bajna, tek sad ta kola postaju koliko toliko dostupna, do skoro su kostala kao da su iz SF filmova...
 
Pominje se neki novi zakon za kućne "elektrane" do 10kW uz jednostavnu proceduru priključivanja, ali nije još donet.

Kolega u USA ima solarne panele na krovu i prati sve parametre preko iPhone aplikacije, štedi mu oko 80% struje.
Ne znam posle koliko mu se isplati investicija.
 
Poslednja izmena:
  • Like
Reagovanja: mnt
@desp već je bilo priče o tome. Kada krene povećanje akcize na struju, nagrabusili su i oni koji ne voze automobile.

Ja i dalje suviše plitko razmišljam o ovoj temi. Kad god prodjem pored Zmaja, tamo je uvek 10-15 vozila. I rekao bih da se zajedno sa čekanjem u redu na kasi, zadrže manje od 10 minuta. Kako će da izgleda kada "dopuna do 80%" bude 20 ili 30 minuta po osobi? Na promenim saobraćajnicama neće biti dovoljno ni 50 konektora. I mini nuklearka.
Ili planiranje puta sa dopunom tu ili tu, da bi shvatio da ćeš čekati sat, dva, tri na slobodan konektor. A nemaš djusa da stigneš do trećeg punjača.
 
Taj deo oko gužve se potencijalno lako reši. Benzin je opasan - zapaljiv, eksplozivan, pa mora da se skladišti i toči pod posebnim uslovima.
Poneki elektro punjač može da postavi na svakom parkingu usput. Provučeš karticu i "sipaš" struju :)
Naravno, ima tu dosta stvari (troškova), npr. postavljanje trafoa za napon i sl....
 
Pominje se neki novi zakon za kućne "elektrane" do 10kW uz jednostavnu proceduru priključivanja, ali nije još donet.

Kolega u USA ima solarne panele na krovu i prati sve parametre preko iPhone aplikacije, štedi mu oko 80% struje.
Ne znam posle koliko mu se isplati investicija.
Svakako ne živi u Čikagu ili Severnoj Dakoti :)

Mnogo zavisi od podneblja i od cene struje u lokalu. Recimo, ja kod kuće potrošim oko 400eur struje godišnje. Pre bi istekao resurs opreme, nego što bih proizveo struju u vrednosti opreme.

Poslednji put kada sam gledao regulativu, pravilo je bilo da sve što proizvedeš, puštaš u mrežu i naplaćuješ, a ti trošiš I plaćaš kao da ne proizvodiš. Projekat je bio za 1MW kogeneracija na biomasu. Nikad realizovan.
 
To je po meni isto ozbiljan minus za ova vozila. Čak i sa dobrom infrastrukturom. Imam neko pravilo da do 1000km kada putujem idem kolima (ako uopšte više i idemo negde, nekad), tako da je trulo da stajem 4 puta da dopunjem auto po 1h, ako sa druge strane klasičan auto, to može da predje sa 1-2 stajanja uz zadržavanje od 10 -15 min, sa sve piš pauzama..
 
Poneki elektro punjač može da postavi na svakom parkingu usput. Provučeš karticu i "sipaš" struju :)
Jasno, ali kao što rekoh, nikako da pogledam out of the box.

Meni je trenutni range oko 800km. Sa ovim autom sam prešao 39.xxx km i sad sam pogledao, bio sam ukupno 61 put na benzinskoj pumpi.
Na prste da izbrojim da sam stao na pumpu da moram da čekam više od 2 vozila. Zato meni koncept dopune od 20+ minuta, pa još mnogo češće nego gorivo, zvuči katastrofalno :)
OK, često bih se dopunio preko noći, kod kuće, ali opet...

I još nejasnije, sve gledam neke električne automobile 🤓
 
Kako grejanje zimi/klima leti utiče na domet električnih automobila?
Video neke tabele u kojima je prikazano koliko grejanje smanjuje domet, ali nigde nisam video uticaj klima urdjaja.

U poslednje vreme za grejanje i hlađenje u EV se uglavnom koriste toplotne pumpe, plus na kratko el.grejači kada na veoma niskim temperturama treba brzo odlediti i bar malo zagrejati auto. Posle par min sve preuzima toplotna pumpa.

Utiče na autonomiju, ali računajte da su baterije sada več ojha preko 20kWh. Evo malecki ZOE ima blizu 50kWh, a za grejanje tako malog prostora i 500-600W toplote je sasvim dovoljno kada se zauka. Za 3-4 sata vožnje potrošiće 2-3kWh.

... ... ...

Ako razmišljate o EV, nemojte odmah iz svog ugla i iz prvog lica jednine. :p

Problemi sa dugim putovanjima EV su za SADA marginalna. >90% svih dnevnih vožnji u Evropi su <100km dnevno. A >98% su <300km. Takve vožnje su cilj EV kampanje. Nravno da sa EV nećete časkom stati na pumpu kada se upali lampica, već ćete morati malo pažljivije da planirate aktivnosti.

Punjača i priključaka za punjenje će biti kojekude. Pogotovo u razvijenim zemljama. Vrv. na svakom parking mestu, a tu priču će gurati nezavisne kompanije za "...podršku el. vozilima..." ili tako nekako. Već se uveliko razmatra kako najbolje organizovati mass-plug mrežu po gradovima. Plus, naravno da to prvo kupuju najbogatiji, žive u kućama, koriste samo za trčkanja po gradu...

Da, tačno je da će u sezonskim špicevima biti problem punjenje velikog broja EV na veoma opterećenim međunarodnim long route pravcima. Zamislite kada Turski/Srpski/Bugarski gastarbajteri nagrdnu, plus "svi u Grčku" akcija. Međutim, ovo je i dalje daleka budućnost. Pazite, tek 2050 se očekuje ukupno više EV nego SUS na nivou cele Evrope.

Problem koji ja vidim je potreba za brzim punjenjima koju je već malo teže ispuniti na mass nivou. Tesla supercharger-i pune sa 150kW ako je jedno vozilo na supercharger-u, a ako su prikačena dva, svaki se puni sa pola od toga (dakle, zaboravite 20min za 80% baterije osim ako ste sami na punjaču). A sada zamislite mesto sa 10 superscharger-a?!? Treba vam 1.5MW da svi rade punim kapacitetom. I sadašnji brzi neTesla punjači su uglavnom 50, 75 ili 150kW samo za po jedno vozilo. Već drugo na istom mestu ograničava snagu punjenja. A često se i cela charging stanica sa više punjača mora ograničiti na maximum lokalne el. mreže. I to su sve DC punjači gde vam je "punjač" zapravo van vozila.

Ako punite sa AC priključka, brzina punjenja je ograničena ili snagom priključka (utičnica), ili snagom AC/DC pretvarača u vašem vozilu. Interni punjači su sada najčešće maksimum 11kW što je praktično maksimum koji može da da standardna kućna trofazna utičnica. Ako imate kuću, ugradićete EV wall conector (ko sada kreće da pravi kuću, neka odmah ukopa kabel do garaže :p ), ali mislim da je i on 11kW u Evropi. Tesle imaju opcije 16 i 22kW punjenja internim punjačem, ali morate imati ugrađen Tesla wall conector. I ne nude tu opciju u svim zemljama.

Dakle, daleka budućnost su prilključci za spora punjenja na bukvalno svakom parking mestu. (Mislim da će to jako obradovati naše sakupljače sekundarnih sirovina :D )
Brzi punjači, e to ćemo videti...

BTW, mislim i da su pre 100-tinak godina isto ovako ogovarali automobile u poređenju sa konjima. :D :p
 
Poslednja izmena:
Kao što sad postoje rezervoari za gorivo na pumpama, tako će postojati i 'rezervoari' baterije za e-vozila, koje se konstantno dopunjuju manjom snagom, a mogu za kratko vreme da prebace veliku količinu energije u vozilo(a). Sistem se već uveliko koristi za električne trajekte.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Mislice o punjenju auto umesto tebe.
Znace koliko imaš "čorbe" u rezervoaru, gde ti je najbliži punjač, da li ima mesta na njemu...
 
Možda će postojati i opcija jednostavne zamene baterije na tim elektro "pumpama"...
 
Kao što sad postoje rezervoari za gorivo na pumpama, tako će postojati i 'rezervoari' baterije za e-vozila, koje se konstantno dopunjuju manjom snagom, a mogu za kratko vreme da prebace veliku količinu energije u vozilo(a). Sistem se već uveliko koristi za električne trajekte.
Pa da, to je jedno od rešenja za masovne fast charge stanice za punjenje.
Ali opet, kada se naređa neprekidna kolona od Frankfurta do Istanbula, kada taj charge station nema vremda se odmori i napuni...
 
Sadasnji koncept grejanja je neprimenjiv na elektro automobili, mislim da koncept split sistema kucne klime je primenljiv i na auto. Leti hladi zimi greje (inverterska klima da moze i na vecem minusu). Mislim da ne bi smelo da vuce vise od 500w u full rezimu. Braca Rusi za nisko temperature neku ugradjuju Webasto za grejanje.
 
Pa da, to je jedno od rešenja za masovne fast charge stanice za punjenje.
Ali opet, kada se naređa neprekidna kolona od Frankfurta do Istanbula, kada taj charge station nema vremda se odmori i napuni...
Dok to zaživi smanjiće se i broj onih koji svako leto idu iz DE u TR, stasaju valjda nove genracije kojima odlasci u roditeljski zavičaj i nije neophodno. Inače biće standardan sistem ponude i potražnje, kakav sad gledamo sa grafičkim karticama, cene će ići u nebo, ko ima para taj će voziti i dopunjavati baterije, a ostali će gledati alternativne načine putovanja, ili letovati negde drugde. Neće se isplatiti da voziš mečku samo da bi je pokazivao rođacima.

Sadasnji koncept grejanja je neprimenjiv na elektro automobili, mislim da koncept split sistema kucne klime je primenljiv i na auto. Leti hladi zimi greje (inverterska klima da moze i na vecem minusu). Mislim da ne bi smelo da vuce vise od 500w u full rezimu. Braca Rusi za nisko temperature neku ugradjuju Webasto za grejanje.
Webasto troši dizel, ne uklapa se u koncept e-vozila. Grejanje/hlađenje vozila ne troši puno struje, kad se poredi sa potrošnjom koja je potrebna za kretanje vozila, osim možda u uslovima ekstremne hladnoće i vrućine.
 
Pa da, to je jedno od rešenja za masovne fast charge stanice za punjenje.
Ali opet, kada se naređa neprekidna kolona od Frankfurta do Istanbula, kada taj charge station nema vremda se odmori i napuni...
Stanice za punjenje ce se razvijati uporedo sa putnim ugostiteljstvom i jos nekim pratecim sadrzajima uz autoput kao sto su decja igralista i sl.
 
Nikome se ne isplati da razvija infrastrukturu za 2+2 nedelje ogromne gužve, a koja bi ostatak vremena radila sa npr. petinom kapaciteta.
 
Mislice o punjenju auto umesto tebe.
Znace koliko imaš "čorbe" u rezervoaru, gde ti je najbliži punjač, da li ima mesta na njemu...

Za koju deceniju, imaćemo već valjda level 5 samovozeće automobile.
Onda, kada te auto doveze na posao, kažeš mu
"...idi nađi negde da se dopuniš kol'ko stigneš, al' vrati se do 15h...
...i ne zjakaj okolo, sa punjača ravno nazad..."

:p
 
To su govorili i '60-tih, kako cemo imati kuce na mesecu i kamp kucice na marsu i istrazivacje misije na Jupiteru do 2000-te i.... Nista od toga...
Jako polako ce to ici, pare koce i to jako...
 
Dok to zaživi smanjiće se i broj onih koji svako leto idu iz DE u TR, stasaju valjda nove genracije kojima odlasci u roditeljski zavičaj i nije neophodno. Inače biće standardan sistem ponude i potražnje, kakav sad gledamo sa grafičkim karticama, cene će ići u nebo, ko ima para taj će voziti i dopunjavati baterije, a ostali će gledati alternativne načine putovanja, ili letovati negde drugde.
Putovaće se i više, kako iz DE u TR, tako i iz svih drugih zemalja. Letovaće se tamo gde se i danas letuje - tamo gde ima sunca, mora i plaža :)
Svi proizvođači automobila planiraju da prodaju više i više vozila svake godine. Sigurno se neće ograničiti na par procenata ultrabogatog stanovništva, jer tu nema zarade a onda ni razvoja.
Za sada je baš elektovozilo alternativni vid putovanja. I kako kaze @NShappy, verovatno su svašta pričali o današnjim vozilima u doba kada su konji bili uobičajeni vid transporta :)
 
Automobili će biti sve skuplji za posedovanje, posebno u velikim gradovima. Na zapadu ne može da se parkira po trotoarima, i gde kome padne na pamet, ljudi plaćaju papreno parking mesta, i prolaske kroz naplatne stanice po centru. Razvijaće se servisi za lizing i deljenje vozila. Auto industrija je u zenitu, kao i potrošnja generalno, ali mislim da je neralno uz sve izazove vezane za klimu i zagađenje očekivati dugoročno da svako za sitne pare kao danas može da poseduje svoje auto.
 
Dakle, daleka budućnost su prilključci za spora punjenja na bukvalno svakom parking mestu. (Mislim da će to jako obradovati naše sakupljače sekundarnih sirovina :D )
Brzi punjači, e to ćemo videti...
Verujem da će se električna vozila u obliku koji nam je trenutno poznat koristiti kraće nego što se do danas koriste SUS, što će usloviti i način standardizacije istih i izgradnju mreža za punjenje. Ali zamišljam situaciju da svako parking mesto u gradu ili bar u garažama, ima na podu ploču koja se podigne, zakači na konektor na dnu automobila (koji se sam sebe se nacentrirao) i puni. A novac se skida sa računa povezanog na kojinje vezano konkretno vozilo.


BTW, mislim i da su pre 100-tinak godina isto ovako ogovarali automobile u poređenju sa konjima. :D :p

Koliko sam dugo na Benchmarku, otvorio sam pretragu da nadjem šta smo tada pisali 🤣
 
E sad nadjoh malo vremena...
I kako kaze @NShappy, verovatno su svašta pričali o današnjim vozilima u doba kada su konji bili uobičajeni vid transporta
Nije za poredjenje jer je prvi sus auto bio nesto novo i nevidjeno, dok nam je ev poznat decenijama.
Kao sto rekoh - novac je problem.
U eu se razvijaju mreze i ideje ali kako? Placa narod kroz razne takse i akcize. Toliko su se "zeleni" osilili u Nemackoj i poceli takve nebuloze da izmisljaju i uvode ( ne racionalni planovi koji bespotrebno previse opterecuju dzepove poreznika) da su se nemci poceli lagano sve glasnije buniti. Prisiljavas ljude na ev a nemas nikakvu infrastukturu za ev. Prisiljavas ih da koriste e bike a akcize i takse nabiju cenu za normalan bajk preko 4000e. Smisla bez.
Nenormalne pare se gruvaju u solar i wind i sada "eko" kW kosta preko 40c.
Trenutno sa ovim presekom jos i nekako ali je plan zelenih da jos mnogo, mnogo vise izmuzu iz naroda. Kako kaze nemac, pametovanje i eksperimentisanje na nasim ledjima. Naravno da se bune i zeleni nece jos dugo ako ovako nastave...
To je politicka strana, sada praksa ali ne sa papira, iz skola, casopisa ili google vec direktna, primenjena ev vozila i radne masine koje su prisutne decenijama i opet nisu mass primenjene.
Zasto? Jer ne mogu u pravom smislu reci da pridju sus resenjima. Prakticnost, pouzdanost i cena su najvece prepreke, najcesce su povezani faktori koji idu u paketu.
Odrzavao sam po ex yu, hun i rum ev-masine najpoznatijeg proizvodjaca na svetu, to su cifre ljudi... Zvekne stampana ploca od 10x5 cm, komplet masina stane, samo ploca kosta 900e direktno iz fabrike, gde su moji sati, kilometri, dijagnostika...
Najveca cifra je bila kada je otisla glavna upravljacka i sprzila jos par modula - steta samo 22000e.
Jedan od najvecih nasih prehrambenih lanaca ih je uzeo u glavnom novom magacinu, nisam izbijao iz njega, salili se ljudi da sam tamo stalno zaposlen.
Jednostavno ev zahteva visi takt i strucnost odrzavanja.
Te masine iako su pravljene da budu izdrzive su mnogo osetljivije od sus resenja.
Evo danas vozio u firmi Kalmar viljuskar od 10 tona,, ima ravno 30 godina i 48000 radnih sati. Sve originalno na njemu sa redovnim servisiranjem. Isplatio je sebe x puta. A imamo preko 10 takvih, mislim na work power, ne godine.Ide u reciklazu samo zbog zakonske regulative, inace mu nista ne fali. Ev teorije nema da izgura ni trecinu. Ne mislim, znam jer sam vec toliko stepera, modula, frekventnih konvertora/modulatora, charging station (tek tu je veselo, ali najvise zbog pogresnog rukovanja) itd itd namenjao na masinama od par stotina sati da nisam verovao kako to lako crkava a svugde skoro idealni uslovi koriscenja, zatvoren prostor, glatko ravne podloge, idealne temperature. O cenama baterija da ne pricam...
Nije Tesla/ev skup jer je eto, za burzuje vec to kosta da napravis da to istrpi svakodnevna terorisanja. Isto je i sa ev radnim masinama, moze to da se napravi da traje kao sus bez problema, ali nema niko toliko para - rece mi japanac, glavni za ev diviziju.
Sada trenutno imamo balans dovoljno kvalitetno da opravda ulaganja, ali opet je skupo.
Kada izbacis novac iz jednacine sto nece biti... pa nikad verovatno, onda cemo imati prave, brze napretke i letece ev.
Takodje danas vozao loading masinu koja dize 25 tona, sama je 38 tona teska,sa Volvo bi-turbo dizelom od 8300 kubika. Radi od 6:00 do 20:00. Koja baterija to moze da izdrzi, kako resiti da bude jeftinije i bolje od tankovanja na nasoj pumpi u firmi koje traje max 10 min?
Ta masina je danas utovarila 30+ kamiona, svaki vuce 25 tona robe. Na nemackim autoputevima su vise od 1/3 transportna vozila. Moj auto trosi 4 l benzina na auto putu, kamion 30+ dizela. Kolike baterije i kW ti trebaju za te kamione, bez kojih danas ne mozes?
Znaci ~ 7 mojih auta = 1 kamion.
Previse stvari tu treba menjati dok stignemo do neke realno primenjive tacke i to ce da kosta jako, jako mnogo.
Sada razumete zasto sam uveren da smo jako daleko od siroke primene ev, a nisam ni povrsinu problema zagrebao...
 
^ E baš zbog toga mi nije jasno da sve više kompanija objavljuje da obustavlja dalji razvoj SUS ili nekih segmenata istih.
Kao da očekuju potpunu tranziciju za maks 15 godina.
 
Mnogi najavljuju, ali retko ko zaista primenjuje. Najdalje što su otišli, je ukidanje nekih dizel agregata, ili svih iz nekog modela.

Mazda je na primer, još 2015.-te, ako se ne varam, izašla sa stavom da što se njih tice sa EV nemaju budućnost, bar ne još, i da su zbog toga razvili čuveni Skyactive-X motor.
 
Duke, pa obrni okreni, rekao si već rečeno. Najveći "problem" EV je to što su fosilna goriva i dalje najjeftinija i najjednostavnija za eksploataciju.
Ostali problemi su minorni ili fabrikovani.

Ali ovakvo stanje nije održivo sledećih 50+ godina. Politika? Naftna kriza može žestoko da opali sve po nosu, a ona je danas verovatnija od većine drugih. I mogla bi biti pogubnija od aktuelne pandemije. Dalje, nikome se ne dopada da energija (a energija je današnjem svetu SVE), toliko zavisi od tek par država i udruženja u svetu.

Tek posle svega toga stiže kao problem i ekologija.

Što se tiče ostalih problema koje spominješ, pa naravno da će radne mašine još jako dugo biti SUS. Evo da iznesem tvrdnju, ni kombajn na njivi ni traktor koji ore nećemo videti električni, ni mi a vrv ni naša deca. Long range brodove takođe, a ni iole veći avion nikada neće imati ni blizu valjanu ni autonomiju ni nosivost na bilo kakve baterije.

Sumnjivi su i veći kamioni. Nije njima problem da nose 5-6 tona baterija, već punjenje tih baterija u razumnim rokovima. Ali za njih se već ozbiljno radi na vodočnim pogonima.

Što se tiče pouzdanosti EV, oni imaju svu osnovu da budu daleko pouzdanija nego SUS. To što kontroleri električnih paletara toliko crkavaju je izbor proizvođača koji el.ploču pravi u Kini po principu najniže ponude, a onda je prodaje kao rezervni deo za par k€. I ja sam svedok industrijske elektronike, uređaja od 20k€ sa 3 štampane ploče ništa složenije od MB u računaru, a koji crkavaju na 3-godišnjem nivou. I potpuno lažnim MTBF podacima u dokumentaciji. :mad:

Dosadašnja iskustva kažu da su EA veoma veoma pouzdani i kvalitetni. Kvarovi na inverterima su veoma retki. Zamena celog modula u ovašćenom servisu jeste sada užasno skupa, ali potpuno sam siguran da će popravke samih AC/DCkonverter/inverter/frq.regulator modula biti moguće i daleko jeftinije, kada se nezavisni elektroničari udube u njih.
Sam el.motor i redukcija su gotovo neuništivi.
Ostalo je isto kao na sadašnjim SUS-ovima.

EV će cenom ići dole kada se komponentaši ozbiljnije uključe u priču, kada njihove module počne da šeruje više proizvođača u milionima primearaka, i kada Kinezi odluče da napadnu tržište (ako ih ovi "naši" sadašnji puste).

SUS vozila su razvojem dostigla plafon, i pitanje je koliko se još može dalje, a da ne postanu previše komplikovana. A već sada jesu, i to užasno.
Čak sam veoma začuđen koliko su današnji SUS kvalitetni obzirom koliko su složeni.

.... .... ....

Kamioni na struju?!? Može i ovako :p :D :

truck.jpeg
 
Poslednja izmena:
Ta masina je danas utovarila 30+ kamiona, svaki vuce 25 tona robe. Na nemackim autoputevima su vise od 1/3 transportna vozila. Moj auto trosi 4 l benzina na auto putu, kamion 30+ dizela. Kolike baterije i kW ti trebaju za te kamione, bez kojih danas ne mozes?
Znaci ~ 7 mojih auta = 1 kamion.
Previse stvari tu treba menjati dok stignemo do neke realno primenjive tacke i to ce da kosta jako, jako mnogo.
Sada razumete zasto sam uveren da smo jako daleko od siroke primene ev, a nisam ni povrsinu problema zagrebao...
Pa ne moras odmah menjati kamione od 25 tona. Pogledaj sa druge strane.

60% cene transporta je tzv "last mile transport" koji možeš elektrifikovati praktično sutra.
A da ne govorim o zagađenju koje napravi kamion 25t od Hamburga do Minhena, spram razvoženja tih 25t po centru Minhena u 25 kombija.

Isto kao kada bi pitao nekog iz Berlina kako će sa autom dometa 300km na more. Šta bi ti rekao? Pa avionom, kao i do sada...
 
Mazda je na primer, još 2015.-te, ako se ne varam, izašla sa stavom da što se njih tice sa EV nemaju budućnost, bar ne još, i da su zbog toga razvili čuveni Skyactive-X motor.

I cela Nemačka autoindustrija je bila tog stava, dok ih Dizelgate nije opaučio po njušci.
Sada je VW kao jedan od penala, obavezan da u USA napravi mrežu javnih punjača za 2 milijarde dolara.

...

edit:
Ipak se slažem da u SUS treba još ulagati, i da ima još šta da kaže.
Ali decenije brzo prođu. EV jeste budućnost, pre ili kasnje, bolno ili bezbolno, spontano ili čekićem svejedno...
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno