Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Da, moja greska, izvinjavam se. Nisam ni pogledao, pricao sam po (losem) secanju.

Posle 6 meseci se ne moze jednostrano raskinuti ugovor, tj ne moze se odmah zahtevati povrat novca, ali moze i to ako npr. ne moze da zameni/popravi u primerenom roku, itd. Pise u clanu 52 zzp, kao sto je Razbojnik i naveo.

Ali pravo da se zahteva zamena ostaje.
 
Poslednja izmena:
Odlicno, onda verovatno moze i zamena uz doplatu. A koliki je taj primereni rok, 30 dana? I kad se kaze dana, da li se misli na sve ili samo na radne dane (posto negde bude naglaseno bas to radnih a ovde se ne pominje)?
 
Koliko se secam, standard "primereni rok" je i uveden da ne bi morali da napisu precizno koliko je dana, vec da to ostave sudu za ocenu u svakom pojedinacnom slucaju, ali kao sto se i moglo videti, moje secanje po pitanju ovoga nije nimalo sveze.

Inace, bez obzira na to sto pise u zakonu, veliko je pitanje kako prodavci reaguju u praksi, i kolika je tvoja spremnost da isteras svoja prava.

Evo ovo npr. meni nije bas ni najjasnije:

U clanu 52 pise:
Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, potrošač ima pravo da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom, odgovarajućim umanjenjem cene ili da izjavi da raskida ugovor.

Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, otklanjanje nesaobraznosti moguće je opravkom uz izričitu saglasnost potrošača.


Zasto su naglasavali ovo da je u prvih 6 meseci moguce popraviti uz izricitu saglasnost potrosaca, i da li to znaci da bi neko imao pravo da to tumaci tako da kada istekne 6 meseci vise nije neophodna izricita saglasnost?! Mislim, oni su to kao dodali jer ovde u mogucnostima za izbor nacina resavanja u prvih 6m nije ni navedena opravka, ali meni to izgleda vrlo pipavo, mozda i zlonamerno, ili kako vec da kazem. Da su bar napisali da je moguca na izricit zahtev potrosaca, pa ajde, ali sta je ovo koj moj. Fora im je verovatno da kao, ako se potrosac ne seti sam da trazi opravku, prodavac to moze da mu ponudi, i on kao da izricitu saglasnost. A da je izricit zahtev, onda bi potrosac sam bez da mu prodavac to i pomene morao da trazi bas opravku. Sve u svemu, rekao bih da ovo suvisno, i da samo zamucuje situaciju, i iako bi po svakom dobronamernom tumacenju bilo logicno da ako si izricito trazio jedan nacin resavanja, to iskljucuje bilo kakvu mogucnost prodavca da on tumaci sta on hoce.

Samo hocu da kazem da ovo ostavlja mogucnost da se neko pravi lud, jer ko to pa i ide na sud za jednu komponentu.

Ali ok, mrzi me da citam ostatak, moguce da se negde krije odgovor.


U svakom slucaju, ocigledno da se Razbojnik vise bavio ovim nego ja (ja jesam davno malo prelistao, ali to je sve), pa sacekaj njega da odgovori.
 
Poslednja izmena:
Pa u principu, oni uglavnom idu ovim redosledom: Popravka (ako je moguce), zamena za isti (ako imaju), zamena za odgovarajuci (npr da ti gigabyte umesto msi graficke), ili predloze neku custom opciju koju ti moras da odobris. Ako nista od toga ne mogu da izvedu, vracaju pare, sta ce drugo.

E sad, u situaciji kada ne mogu da poprave reklamiranu komponentu, mozda i mozes da se dogovoris sa njima za neku opciju koja ti odgovara, ali da, njihova je poslednja rec.

A šta da radim kada mi odbiju ("ne odobre") reklamaciju?
Prošlo je samo 4 meseca od kupovine, artikal je uredno korišćen ali je ispoljio kvar koji je nepopravljiv.
Kako sada da nastupim?
 
U zadnje vreme sve vise slucajeva cujem da se ljudima odbijaju reklamacije, vracaju im se nazad proizvodi sa odgovorom da su ispravni. To im je izgleda neka nova fora kako da vrdaju i izbegavaju obaveze.
 
Ako potrošač smatra da je nalaz po osnovu kojeg je njegova reklamacija odbijena od strane trgovca neosnovan, odnosno ukoliko sumnja u nalaz određene stručne ustanove, potrebno je da putem druge stručne ustanove utvrdi poreklo oštećenja na odeći/obući. Ukoliko se nalaz te druge stručne ustanove, razlikuje od prvobitnog nalaza (po osnovu kojeg je odbijena reklamacija potrošača), a u korist potrošača, potrošač može u vansudskom ili sudskom postupku potraživati naknadu štete.

http://potrosac.info/novosti/ostecenja-na-obuci-odeci-nesaobraznost-materijalni-nedostaci

Dakle, skoro da im ne mogu ništa... :(
 
@Superstarr

Ja se time ne bavim, nekih stvari se secam sa fakulteta, ali to je vrlo "sumnjivo secanje" i vrlo lako mogu da pogresim jer nista ne obnavljam, pa sve sto napisem uzmi sa rezervom:
Cini mi se da je danas jedina "prava zastita" od nesavesnog prodavca, tj. davaoca garancije sud. A to je, jasno, veliki problem za potrosace, zbog komplikovanosti, stresa, cene, vremena...

Postoje i one agencije i udruzenja za zastitu potrosaca, ali mislim da je njihova funkcija svedena na savetodavnu.

Po pitanju isplativosti sudskog postupka, jasno je da za jednu komponentu moze da se isplati jedino u smislu da njima napakostis. Za ovako nesto ti pored advokata gotovo sigurno treba i vestacenje, a svi troskovi ne bi bili nadoknadjeni ni u slucaju da si u pravu. I uglavnom nije vredno ni vremena, osim ako bi ti to bila nekakva moralna satisfakcija.

Mene iskreno cudi kako oni ne zloupotrebljavaju tako povoljan polozaj cesce.
Jeste da bi imali jos vecu stetu kada sud odluci protiv njih, ali to pojedincu uglavnom ne znaci dovoljno, pa ih retko ko i tuzi.

Mozda mozes da zoves ljude koji prave onu emisiju za zastitu potrosaca koja se emituje na rts (ako se i dalje emituje).

Jasno da zvuci smesno, i kao nesto sto bi neka baba predlozila, ali, ako ta roba na koju vazi garancija nije dovoljno skupa, prosto si doveden u polozaj da jedino mozes da biras izmedju pomirenja sa sudbinom i skupog inacenja.
 
Svi nuzni troskovi i advokata i vestaka bi bili nadoknadjeni ako si upravu.
Ne treba izbegavati sud, jeste dno dna, ali jedini je nacin da se nesto postigne, ko je prodavac zadrt.
 
nas sud? pa bolje da bacim to za sta mi je odbijena garancija nego da se cimam sa nasim sudom... lakse prezaliti pare nego izgubiti zdravlje vucarajuci se po nasim sudovima
 
Pa zavisi o cemu se radi. Zamisli npr. da ti se zapali automobil zbog fabricke greske na instalacijama, i potpuno izgori, a prodavac kaze, aaa, to si ti drzao na suncu u podne, i zbog toga je izgoreo.

Pa naravno da ces na sud.


Sto se tice ovoga oko naknade troskova, mislim da weasel rece da je radio u sudu pa sigurno bolje zna nego ja kako to ide. Ali meni je npr. brat rekao (radi u malo vecoj advokatskoj kancelariji, ali saradjuje i sa nekim samostalnim advokatima), da pogotovo samostalni advokati vole da zidaju troskove kao nenormalni. Kaze da toliku gomilu kobaca u zivotu nije video, i da svaku priliku koriste da pljackaju sto klijente sto drzavu kada imaju priliku. Ne secam se bas precizno detalja, ali pominjao mi je neku gomilu bespotrebnih podnesaka, pozivanja strucnjaka, ubacivanja drugih advokata preko nekakvih ovlascenja, i tako neka cuda sa iskljucivom namerom lopovluka. Sve u svemu, prilicno visok nivo nemorala i izmisljanja posla. Zato sam rekao da ne verujem da mogu da se naplate svi troskovi, ali ne bi me ni zacudilo da mogu.
A da ne pricamo o gorivu/parkingu, hrani van kuce, nemogucnosti da se na miru obavlja svoj posao kada se mora mlatiti po sudu (mislim, nije to ne znam koliko puta, ali nisu ni cipele/maticna ploca ili sta vec ne znam koliko vredni. A ako je predmet jeste vredan, onda ***, moras tako, i tu nema druge.)
 
Poslednja izmena:
Договори се са адвокатом да те заступа на суду, да немаш трошкова, само хоћеш оно што те следује (све то написмено). А он нека узима шта хоће.
Са адвокатима се поступа као на пијаци. Може да се ценкаш! Ако види да може да заради паре, прихватиће договор!
 
Договори се са адвокатом да те заступа на суду, да немаш трошкова, само хоћеш оно што те следује (све то написмено). А он нека узима шта хоће.
Са адвокатима се поступа као на пијаци. Може да се ценкаш! Ако види да може да заради паре, прихватиће договор!

Problem je u tome sto visina nagrade koja pripada advokatu zavisi od vrednosti spora, tako da ces tesko naci nekog advokata da te zastupa u sporu koji vredi ~10 hlljada dinara a koji ce raditi samo za nagradu. I Tako opet dolazimo do onog dela da se ne isplati cimati preko suda za robu male vrednosti osim ako niste sami pravnik, ili imate nekog pravnika u blizoj rodbini...
 
Poslednja izmena:
Upravo sam bio u E**i-u (ne znam da li je dozvoljeno da napisem celo ime, ali lako je zakljuciti koja prodavnica je u pitanju) i odbili su da im vratim robu koju sam kupio 01.04. (pre manje od 14 dana) jer, iako sam je narucio preko web-a, samo preuzimanje je izvrseno u radnji. Porucenom robom nisam bio zadovoljan iz meni opravdanih razloga, a na porudzbenici koju sam dobio mail-om pise sledece:

"Na osnovu zakona o zaštiti potrošača Službeni glasnik RS, br. 73/2010 član 31, obaveštavamo Vas da imate pravo na jednostrani raskid ugovora na daljinu i ugovora koji se zaključuju izvan poslovnih prostorija, u roku od 14 dana od dana kada je roba dospela u državinu potrošača."

Kao sto rekoh, receno mi je da time sto sam je preuzeo u radnji, gubim pravo na povracaj bez pogovora u roku od 14 dana. Koliko sam se ja raspitao, ovo nije tacno. Da li neko ovde ima drugacija iskustva ili misli da gresim?

Hvala unapred.
 
Poslednja izmena:
Pa to je sistem APP - ako prodje, prodje. Na porudzbenici lepo pise na osnovu kog clana zakona je zakljucen ugovor na daljinu. Dizi galamu i preti inspekcijom, nema ti druge.
 
Pa zavisi o cemu se radi. Zamisli npr. da ti se zapali automobil zbog fabricke greske na instalacijama, i potpuno izgori, a prodavac kaze, aaa, to si ti drzao na suncu u podne, i zbog toga je izgoreo.

Pa naravno da ces na sud.


Sto se tice ovoga oko naknade troskova, mislim da weasel rece da je radio u sudu pa sigurno bolje zna nego ja kako to ide. Ali meni je npr. brat rekao (radi u malo vecoj advokatskoj kancelariji, ali saradjuje i sa nekim samostalnim advokatima), da pogotovo samostalni advokati vole da zidaju troskove kao nenormalni. Kaze da toliku gomilu kobaca u zivotu nije video, i da svaku priliku koriste da pljackaju sto klijente sto drzavu kada imaju priliku. Ne secam se bas precizno detalja, ali pominjao mi je neku gomilu bespotrebnih podnesaka, pozivanja strucnjaka, ubacivanja drugih advokata preko nekakvih ovlascenja, i tako neka cuda sa iskljucivom namerom lopovluka. Sve u svemu, prilicno visok nivo nemorala i izmisljanja posla. Zato sam rekao da ne verujem da mogu da se naplate svi troskovi, ali ne bi me ni zacudilo da mogu.
Ako je takava situacija, odnosno takavi advokati, onda si potpuno upravu da ne mogu da se naplate svi troskovi ;)

Problem je u tome sto visina nagrade koja pripada advokatu zavisi od vrednosti spora, tako da ces tesko naci nekog advokata da te zastupa u sporu koji vredi ~10 hlljada dinara a koji ce raditi samo za nagradu. I Tako opet dolazimo do onog dela da se ne isplati cimati preko suda za robu male vrednosti osim ako niste sami pravnik, ili imate nekog pravnika u blizoj rodbini...
Advokatska tarifa je ista od 1 dinar do 450 000 dinara

A dal se stvarno vredi cimati sa sudom, to je vec individualna stvar, ali da ne moze nista da se postigne i sve da se nadoknadi nije bas tacno, jesmo š država, ali smo barem malo odmakli od 90ih sto se sudstva tice
 
Poslednja izmena:
Ako je takava situacija, odnosno takavi advokati, onda si potpuno upravu da ne mogu da se naplate svi troskovi ;)

Ja sam se iznenadio kada mi je to rekao, pogotovo sto znam jednog od tih advokata, i to onog kog je opisao kao strasnog kopca, i nikad nisam mislio nesto lose o njemu, jer je delovao sasvim pristojno. Mada je on to meni pricao prvenstveno u smislu slucajeva obavezne strucne odbrane u krivicnom postupku i kasnije naknade od strane drzave za to.

Kao, toliko mnogo advokata ima, da bukvalno cuda prave da bi preziveli (i to oko "borbe za prezivljavanje" me je prilicno iznenadilo i razocaralo).

Nije ni bitno, ali eto, odatle poticu moje pretpostavke oko isplativosti sudjenja za predmete male vrednosti. Sigurno da nisu svi advokati takvi, ali da li se isplati rizikovati za jednu komponentu, pa jos i da postoji odredjena sansa da se izgubi, i onda jos i placa takav derikoza i sa suprotne strane, ne znam, ali mora pazljivo da se proceni, i raspita.
 
Advokatska tarifa je ista od 1 dinar do 450 000 dinara

Hmm, da.. Realno, znao sam da zavisi od visine spora, ali nisam proverao, mislio sam da ima malo vise 'stepenika' a ne odmah od 1 do 450 hiljada... Elem, utoliko gore! Zamiliste da ste podneli tuzbu za neku kamericu koja vredi 2000din, I da ne daj boze, izgubite taj spor. Troskovi sudske takse, vestacenja, kao i troskovi advokata tuzenog (ako ga angazuju) bi vas izneli kao da ste kupili omanji sleeper tih veb kamerica...
 
Pogledajte pricu Buba u bonziti sto se vrti ovih dana po medijima....
 
Priča o Ravanici i bubi u Bonžiti mi je vrlo zanimljiva. I baš se fino uklapa u ovu našu temu - Zaštita potrošača kroz zakone i praksu.
Ipak imam utisak da ovaj slučaj još nije gotov i da će stranke još "ćerati" po sudovima.
 
Interesuje me da li mogu da trazim nov telefon u telenoru umesto samo da mi menjaju pokvaren ekran? Posto su mi napisali u sms-u da ce mi biti zamenjen ekran na uredjaju iako sam trazio zamenu aparata.
 
Upravo sam bio u E**i-u (ne znam da li je dozvoljeno da napisem celo ime, ali lako je zakljuciti koja prodavnica je u pitanju) i odbili su da im vratim robu koju sam kupio 01.04. (pre manje od 14 dana) jer, iako sam je narucio preko web-a, samo preuzimanje je izvrseno u radnji. Porucenom robom nisam bio zadovoljan iz meni opravdanih razloga, a na porudzbenici koju sam dobio mail-om pise sledece:

"Na osnovu zakona o zaštiti potrošača Službeni glasnik RS, br. 73/2010 član 31, obaveštavamo Vas da imate pravo na jednostrani raskid ugovora na daljinu i ugovora koji se zaključuju izvan poslovnih prostorija, u roku od 14 dana od dana kada je roba dospela u državinu potrošača."

Kao sto rekoh, receno mi je da time sto sam je preuzeo u radnji, gubim pravo na povracaj bez pogovora u roku od 14 dana. Koliko sam se ja raspitao, ovo nije tacno. Da li neko ovde ima drugacija iskustva ili misli da gresim?

Hvala unapred.

Pa to je sistem APP - ako prodje, prodje. Na porudzbenici lepo pise na osnovu kog clana zakona je zakljucen ugovor na daljinu. Dizi galamu i preti inspekcijom, nema ti druge.

Nisam dizao galamu, niti sam pretio, samo sam spomenuo da cu morati da kontaktiram inspekciju da bih se uverio u svoja prava. Nisam siguran koliko je to pomoglo, ali su blago promenili pricu i poslali me u Altijev servis da tamo resim stvar. U servisu su me docekali jedan indiferentni mladji administrativni pomocnik i jedan iskusniji serviser koji je bio prilicno ljubazan i spreman da saslusa moje argumente. Iako je i sam napomenuo da misli preuzimanje u prodavnici zapravo znaci da nije rec o WEB kupovini, kada sam mu rekao da na ugovoru koji se sklopljen na daljinu (porudzbenica koju sam kreirao na sajtu i kasnije dobio mail-om od lica iz prodaje iz Emmija) pise da imam pravo da se pozovem na clan zakona koji su cak i citirali, prihvatio je taj argument kao validan, napravili su zapisnik stanja robe i prihvatili njen povracaj.

Sve u svemu, prilicno prijatno i lepo iskustvo, koje me je iskreno iznenadilo. Pohvala za ljude iz Alti servisa u Jevrejskoj (NS) na korektnosti.
 
Ja sam se iznenadio kada mi je to rekao, pogotovo sto znam jednog od tih advokata, i to onog kog je opisao kao strasnog kopca, i nikad nisam mislio nesto lose o njemu, jer je delovao sasvim pristojno. Mada je on to meni pricao prvenstveno u smislu slucajeva obavezne strucne odbrane u krivicnom postupku i kasnije naknade od strane drzave za to.
Ne zove se obavezna strucna odbrana , nego sluzbena odnosno odbrana po sluzbenoj duznosti.
S obzirom na to da je drzava odnosno najcesce mup/sud duzan da isplati troskove normalno je da advokati ubacuju sve moguce radnje moguce da bi sto vise naplatili to nije nista lose :), sa druge strane rjp odnosno sada drzavno pravobranilastvo pise prigovore i na ono na sa imaju pravo po zakonu, pa se uvek nadju na pola odnosno samo na ono sto imaju pravo po tarifi.
 
Jeste da je ovo malo natezanje teme, ali prelistavam sada i knjigu i zakon, jer ne mogu da verujem da sam izmislio ovo sto si citirao. I nisam izmislio, tj. branilac po sluzbenoj duznosti se postavlja za slucajeve u kojima je obavezna strucna odbrana- kada okrivljeni nema branioca, i za odbranu siromasnih (po zahtevu okrivljenog).

A postoji bas i lekcija koja se zove Slucajevi obavezne strucne odbrane u krivicnom postupku. Ja doduse jesam zaboravio da je odbrana siromasnih izdvojena, iako mi je jasno zasto je izdvojena, i ako si na to mislio, ok, ali cini mi se da ovo sto si citirao i dalje nije neispravno napisano. A rado bih cuo objasnjenje zasto je neispravno, ako mislis da jeste.


Sto se tice ovog ostatka, tj. konkretne naplate, ne tvrdim nista, tj. pricam kako sam cuo, ali to sto sam ja cuo je mnogo radikalnije od ovoga sto ti kazes (pitacu ga opet kada ga vidim, ali rekao mi je nesto u stilu da bukvalno zive od izmisljanja ****** i pljackanja, kao da se takmice ko ce vise gluposti da izmisli i naplati, da su to doveli na vrlo visok nivo, i da im generalno uspeva, tj da zive od toga. Prosto receno, on je to pricao sa gadjenjem, a nije bas narocito osetljiv. Mozda se doduse i ovi njegovi advokati njemu "hvale" i vise nego sto je istina, ali da ne nagadjam, jer nisam uopste ulazio u detalje. Pitacu sledeci put da mi objasni bolje, taman i da vidim sta se odnosi na pljackanje drzave, a sta na pljackanje klijenata).
 
Poslednja izmena:
Interesuje me da li mogu da trazim nov telefon u telenoru umesto samo da mi menjaju pokvaren ekran? Posto su mi napisali u sms-u da ce mi biti zamenjen ekran na uredjaju iako sam trazio zamenu aparata.

Ako ti je telefon stariji od 6 meseci onda ne mozes, u suprtom ako mladji od 6 meseci onda se ne popravlja nego se menja za nov.
 
Interesuje me da li mogu da trazim nov telefon u telenoru umesto samo da mi menjaju pokvaren ekran? Posto su mi napisali u sms-u da ce mi biti zamenjen ekran na uredjaju iako sam trazio zamenu aparata.
Kako napisah samo jednu stranu ranije i јоš ko zna koliko puta u ovoj temi, i ja i drugi, možeš da tražiš da ti zamene robu drugom tokom celog garantnog roka. Ako si tražio zamenu, a oni urade popravku, to je slučaj za inspekciju, jer je tvoje pravo da izabereš kako će da se razreši reklamacija. Trgovčevo je da predloži način, ali ne može i ne sme da ga sprovede u delo bez tvoje saglasnosti.
 
A sto nisi odneo u neki od zvanicnih apple servisa?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Da, probaj u neki od ta dva.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Vrh Dno