Šta je novo?

Koliko naplatiti posao?

Vato

Čuven
Učlanjen(a)
29.09.2004
Poruke
40
Poena
609
Dobio sam ponudu da u jednoj firmi sredim mrežu. Trenutno imaju dva potpuno odvojena domena koji nemaju nikakve veze jedan sa drugim (imefirme.local i imefirme.com). Ovaj drugi je u funkciji već par godina i administrirao ga je ko je stigao.
Svi zaposleni koriste jednog usera koji ima administratorska prava. Šerovani folderi po celoj mreži. Za mrežu od 40+ mašina, koja je šuplja na sve strane, ne postoji nikakva dokumentacija.

Ja treba da sredim domen, podignem file server, složim sva ona razbacana dokumenta, napravim dokumentaciju mreže, konfigurišem firewall-ove na tri lokacije... verovatno još gomilu stvari kojih sad ne mogu da se setim.

Koliko ja para da tražim za ovakav posao? Verovatno bih kasnije nastavio da radim održavanje, ali ne puno radno vreme pošto sam već zaposlen.
 
Ti sam najbolje znaš koliko košta tvoje vreme.

Srediti takvu mrežu je relativno prosta, ali obimna stvar - oduzeće ti puno vremena. Mislim da je oko 500EUR neka OK cena.
 
A mozes da ides na nizu cenu pa da posle uzimas lovu na odrzavanje ili tako nesto.
 
Postoje situacije i poslovi od kojih je najbolje otici, ali to ne ostavlja profesionalni utisak.

U danasnje vreme SEKE i ostalih gladnih direktora firmi, postavio si dobro pitanje - koliko naplatiti.
A mozda je bolje pitanje bilo - koliko bi to trebalo da se naplati, a koliko ces naplatiti je stvar procene i sposobnosti (ne sumnjam u tvoje znanje, vec zavisi od platezne moci firme).

Pa imas i milion podpitanja lokalnog nivoa, tipa da li koriste neki custom program, i da li i njega treba dovesti u red (kakav je kontakt sa developerom istog, daje li ikakvu pomoc, dokumentacija za isti), do onih najbanalnijih, a to je da i sluzbenici mogu da ti traze da im vratis "sve kako je bilo" (LOL, znam... desktop ikone, pozadine, muziku i bookmark-e).


Krenuo sam nasiroko, al sam zapravo hteo da ti predlozim da im das neku platezno realnu cifru za posao koji traze, s tim da im nagovestis da ces trebati i u neko dogledno vreme da visis tu i da jos podesavas - pa ujedno prodas i odrzavanje, ili delimicno odrzavanje.
Po meni je takav vid saradnje najrealniji.
 
Nekim ljudima stvarno treba traziti solidan novac jer pustaju sve i svakoga da im cacka mreze samo da bi platili sto manje. Pa onda kada takva mreza bude lepo "sredjena" onda zovu ljude koji znaju svoj posao i taj covek sada treba da ispravlja klupko koje je neko lepo umrsio.
Mada bih se ipak slozio sa Srdjanovim stavom da je bolje uzeti manju svotu novca ali im ubaciti i stavku mesecnog odrzavanja. Na duze staze se isplati.
 
@ArrowSat

Platežna moć nije nikakav problem, zato mi i nije jasno kako su uspeli da dođu u ovakvo stanje.
Postoji custom software i to im održava firma od koje su ga kupili. Sa njima imaju dobru saradnju, skoro ortačku, tako da se ja u to uopšte ne bih mešao. A zaposleni ionako ne mogu da pronađu gde im se šta nalazi, tako da "vrati kako je bilo" ne dolazi u obzir.


@Yellow Pinky

Ne da je umršeno, nego onakav haos još nisam video.
 
... verovatno još gomilu stvari kojih sad ne mogu da se setim.

Ovo je uvijek problem, jer ako planiras posao i ides na neku nisku cijenu, uvijek ce se desiti da se nesto iskomplikuje, oduzi i sl., te da sam sebe proklinjes sto si se uopste prihvatio. :)

Uzmi racnicu koliko vrijedi tvoj radni sat, pogledaj koliko ti treba vremena za posao na osnovu prvobitne procjene, pa dodaj jos 50 - 100%. Ako zavrsis mnogo ranije i bude te pekla savjest, uvijek im mozes ponuditi neku dodatnu uslugu u racun (besplatno odrzavanje nekoliko mjeseci, instalacija kompa i sl..).
 
Daću ti moj primer, koji je bio sličan tvom.
Firma sa internet pristupom na dva računara + mreža od 70-ak računara u radnoj grupi.
Situacija ista kao što si ti opisao.
Govorili su mi da im tražim 20-30 hiljada u ono vreme (1E=80Din). Ja sam im tražio samo 6000 din, jer je praktično trebalo srediti ona 2 računara sa internetom.
Posle toga sam se "jeo" što im nisam tražio više.
Ali šta se desilo?
Posle nekog vremena su me zaposlili na neodređeno vreme i praktično sam 100 puta više naplatio to moje umeće.
Sve je to pitanje sreće i životnih puteva.
Nadam se da sam ti pomogao? Ajd' u zdravlje
 
Sve je to pitanje sreće i životnih puteva.
Nadam se da sam ti pomogao? Ajd' u zdravlje

Cpt. Obvious :D

@topic: slazem se sa farmaceutom, proceni koliko ce ti vremena trebati, koliko cenis svoj radni sat, dodaj 50-100% pa ako bash izadje manje da treba onda smanji. Ali i tada ce skoro sigurno nesto novo izaci da treba da se uradi.

Uvek je manje posla napraviti od pocetka sve, naspram sredjivanja postojeceg. Predlozi im to, i njima i tebi ce biti lakse.
(znaci dokumenta ostaju samo ce biti sredjenija, to je vec konkretan posao, dok je ostalo bolje ici drugom stazom)
 
Posle nekog vremena su me zaposlili na neodređeno vreme i praktično sam 100 puta više naplatio to moje umeće.
Sve je to pitanje sreće i životnih puteva.
Nadam se da sam ti pomogao? Ajd' u zdravlje

Čovek reče da je već zaposlen a ja sam ukapirao da ne želi da menja poso već da zaradi nešto "sa strane".

Verovatno bih kasnije nastavio da radim održavanje, ali ne puno radno vreme pošto sam već zaposlen.

@Vato - ja u poso ne bih ni ulazio bez ugovora o autorskom honoraru. Imaš više primera, koje su ljudi izneli ovde na forumu, na koje su sve načine bili "zavrnuti" od strane raznoraznih renomiranih poslodavaca. Druga stvar, ti već imaš posao tako da ti ne gori pod nogama. U ugovoru jasno definiš tvoje ali i njihove obaveze vezano za taj posao. Ako je firma iole ozbiljna neće reći ni "A" na taj tvoj zahtev, a u suprotnom se zapitaj zašto ne žele da ga potpišu. Što se tiče cene ukapirao sam da se baviš sličnim poslom u tvojoj firmi. Tamo gde radiš znaš koliko zarađuješ za koje radno vreme, pa bih ja na osnovu te informacije formirao cenu i za ovaj posao.
 
Poslednja izmena:
Cisto da pomenem - ne moze autorski honorar za ovako nesto ;) Cim se budu stavile obaveze na papir, to ce moci samo kao ugovor o delu da prodje.
 
Ovdasnji "poslodavci" bi cesto da izbegnu Ugovor o delu jer na dogovoreni iznos naknade za izvrsioca usluge ide i >50% obaveza prema drzavi u vidu poreza i doprinosa.
A to je onda problem jer nema nikakve garancije da ce posao biti naplacen. Najpostenija varijanta bez ugovora o delu bi bila 50% novca pre izvrsenja i ostatak po obavljenom poslu.
 
Poslednja izmena:
Cisto da pomenem - ne moze autorski honorar za ovako nesto ;) Cim se budu stavile obaveze na papir, to ce moci samo kao ugovor o delu da prodje.

Pogrešan termin sam upotrebio. Upravo sam i mislio na ugovor o delu. Hvala na ispravci :)

Ovdasnji "poslodavci" bi cesto da izbegnu Ugovor o delu jer na dogovoreni iznos naknade za izvrsioca usluge ide i >50% obaveza prema drzavi u vidu poreza i doprinosa.

Upravo sam na to i mislio a posebno na označen deo. Ja bih pored pomenutih loših iskustava sa poslodavcima na ovom forumu, a da ne pominjem ljude koje lično poznajem da nisu uspeli da naplate ono što su radili, ipak insistirao na ovom papiru. Mislim da "kapara" onda nije neophodna.
 
Poslednja izmena:
Sem ako ne ides na cifre >2000e, nema primetne razlike - razlika je tipa 3-5%. (i ne ide >50%, za ugovor o delu je tacno 44.8% obaveza prema drzavi)
Mada, ja iskreno suuuumnjam da nase firme uopste sve rade skroz po zakonu, vec nadju nacine da to izokrenu u svoju korist ;)

Ovdasnji "poslodavci" bi cesto da izbegnu Ugovor o delu jer na dogovoreni iznos naknade za izvrsioca usluge ide i >50% obaveza prema drzavi u vidu poreza i doprinosa.
A to je onda problem jer nema nikakve garancije da ce posao biti naplacen. Najpostenija varijanta bez ugovora o delu bi bila 50% novca pre izvrsenja i ostatak po obavljenom poslu.
 
Ne znam kako je u Srbiji definisano, ali ako se radi o ugovoru o djelu (za neki jednokratni posao), ne placaju se doprinosi vec samo porez na dobit (bar je tako u Republici Srpskoj, 8 %)
Sa druge strane, ovdje se za poslove koji se ponavljaju tj, imaju neki kontinuitet, radi ugovor o privremenim i povremenim poslovima, gdje se onda placaju doprinosi i sl. Ne znam kako je u Srbiji.

Sa druge strane, ako ocekujes slicne poslove u buducnosti zasto se ne registjujes kao samostalni konsultant ili sl., na "prat time" - kao dodatnu djelatnost? Tako dobijes status pravnog lica, mozes ici u PDV i sl., potpisivati ugovore o odrzavanju kao pravno lice, a i lakse je izvuci pare.
 
Radi se upravo o poslu sa strane. U državnoj firmi održavam mnogo veću mrežu za republički prosek, to mu dođe 2,5€ na sat. Zato i ne umem da procenim koliko to košta kada radiš privatno. Ako bih cenu određivao prema plati koju sada primam, onda bolje da uopšte ne počinjem :)
 
Radi se upravo o poslu sa strane. U državnoj firmi održavam mnogo veću mrežu za republički prosek, to mu dođe 2,5€ na sat. Zato i ne umem da procenim koliko to košta kada radiš privatno. Ako bih cenu određivao prema plati koju sada primam, onda bolje da uopšte ne počinjem :)

Pa to ti dođe oko 500 € mesečno, a neko je rekao da je 500 € ok cena. :)
 
Mi (kao mala IT firma) prilikom naplacivanja poslova racunamo satnicu poslova sss po sljedecoj formuli:
(Prosjecna plata sss u struci sa svim doprinosima + 100% za firmu + PDV) / 160 sati mjesecno

Ako umemo da je prosjecna plata 500 Eura, to ti dodje

500(plata) + 250 (doprinosi) + 500 (firma) + 212 (17% pdv-a za sve prethodno) = 1462 Eura mjesecno

1462 eura/160 sati = 9.13 eura / satu

Ili zaokruzimo na 10 eura / satu. Toliko covijek treba da naplati, kako bi bio rentabilan, sebi i organizaciji koja ga placa.
To je minimalna realna cijena, ako zelis da se bavis sa poslom, platis radnika, doprinose, porez, troskove firme (oprema, prostor i sl.), te da firma ima neku minimalnu dobit. Ako se pojave vanredni troskovi (putovanje i sl) to se dodatno racuna.

Za poslove VSS (programiranje, innjinjerski rad i sl.) idemo sa istom formulom, sa vecom osnovicom.
 
moja firma naplacuje moj covek-dan 600 eura, dakle moj sat vredi 75 eura, ispade da mi je plata po tom racunu skoro 4000 eura :))

Ovo je samojadanje bilo, a sad taj posao vredi da ga ne radis kao posao nego kao "projekat konsolidacije postojece IT infrastrukture" :)

Ja sredjivanje 2 domena ne bih radio bez 1000 eura (kljuc u ruke princip) i da nastavite saradnju sa nekim ugovorom o odrzavanju.
Direktori ionako te pare skembaju za 1 vece.
Dakle cenite sebe. Ako uradis ovo za male pare, svima nama koji se malo ozbiljnije bavimo IT-em zabadas klin u sanduk :p
 
Apsolutno podržavam.
Nemoj uzeti malo para u startu da središ to da bi se nadao kasnijoj većoj zaradi jer po tvojoj priči mi najviše liči da će ta firma nakon tvog završenog posla opet zvati tatine sinove i klince iz komšiluka da pripomognu kad nešto zaškripi a tebe će se setiti možda kada padne server.
Ja treba da sredim domen, podignem file server, složim sva ona razbacana dokumenta, napravim dokumentaciju mreže, konfigurišem firewall-ove na tri lokacije... verovatno još gomilu stvari kojih sad ne mogu da se setim.
Meni ovo zvuči kao dosta posla koji je nemoguće "odraditi" pogotovo što će te kasnije korisnici daviti samo tako. Po meni, ukoliko firma ne želi da plati normalnu cifru (recimo > 1000e) ti odradi samo ono najosnovnije najstručnije što možeš (kao što su i tvoji prethodnici). Isto tako im ponudi i kompletnu uslugu rekontrukcije gde ćeš uključiti sve od administriranja domena i firewall-ova do FPS-a, lokalnih grupnih polisa i antivirusa na korisničkim računarima. Ako nešto znam to je da od sveg ovog posla je dokumentacija najbitnija ali i što odnosi najviše vremena. Bog zna koliko sam SOP/SOI-a i check lista napravio i izvršio.

Da sam na tvom mestu, izneo bih tri ponude pred njih:
1. "Srediti mrežu" - Napraviti uvid u opšte stanje, popraviti kritične stvari vezane za server, dići FPS i dokumentovati.
2. Prepraviti mrežu po standardima koje ćeš ti napraviti, srediti FPS da ga za sitne stvari može administrirati čovek iz firme (onaj koji će ti visiti nad glavom svakog dana dok budeš radio i pričati ti o grafičkim karticama i veličini TFT monitora) i obučiti ga za to. Napraviti ugovor o pozivanju u hitnim slučajevima kao i o periodičnoj poseti firmi.
3. Početi iz početka i sve dokumentovati (da, nekada je ovo jednostavno najlakše rešenje), srediti i fizički i logički mrežu, napraviti grupne polise i prava pristupa. Srediti DC, AD, FPS i korisničke računare. Ponuditi ugovor na šest meseci o obaveznom održavanju.

Prva ponudu bih najmanje naplatio (~500e), drugu najviše dok bih najveću perspektivu tražio u trećoj.

Inače, firma koja ima 40 računara mora da nađe pare za IT pogotovo ako vrte business critical aplikacije ili se u svom radu dosta oslanjaju na kompjutere. Tolika firma se kod nas smatra firmom srednje veličine dok je na zapadu to mikro biznis.
 
Firma sa 40 racunara koja uzima na crno ljude da im srede racunare nije ozbiljna firma.
 
moja firma naplacuje moj covek-dan 600 eura, dakle moj sat vredi 75 eura, ispade da mi je plata po tom racunu skoro 4000 eura :))

Ovo je samojadanje bilo, a sad taj posao vredi da ga ne radis kao posao nego kao "projekat konsolidacije postojece IT infrastrukture" :)

Ja sredjivanje 2 domena ne bih radio bez 1000 eura (kljuc u ruke princip) i da nastavite saradnju sa nekim ugovorom o odrzavanju.
Direktori ionako te pare skembaju za 1 vece.
Dakle cenite sebe. Ako uradis ovo za male pare, svima nama koji se malo ozbiljnije bavimo IT-em zabadas klin u sanduk :p

Bas sto je on rekao, a na sve to ce te posle pljuvati kako nisi sredio nesto ..... ovako ako ih osines po glavi ..... cutace i mislice da si izmislio internet.
 
Dakle cenite sebe. Ako uradis ovo za male pare, svima nama koji se malo ozbiljnije bavimo IT-em zabadas klin u sanduk

Ne brini, neće se izvući sa 200-300€ i tapšanjem po ramenu :)


Da sam na tvom mestu, izneo bih tri ponude pred njih:
1. "Srediti mrežu" - Napraviti uvid u opšte stanje, popraviti kritične stvari vezane za server, dići FPS i dokumentovati.
2. Prepraviti mrežu po standardima koje ćeš ti napraviti, srediti FPS da ga za sitne stvari može administrirati čovek iz firme (onaj koji će ti visiti nad glavom svakog dana dok budeš radio i pričati ti o grafičkim karticama i veličini TFT monitora) i obučiti ga za to. Napraviti ugovor o pozivanju u hitnim slučajevima kao i o periodičnoj poseti firmi.
3. Početi iz početka i sve dokumentovati (da, nekada je ovo jednostavno najlakše rešenje), srediti i fizički i logički mrežu, napraviti grupne polise i prava pristupa. Srediti DC, AD, FPS i korisničke računare. Ponuditi ugovor na šest meseci o obaveznom održavanju.


Do manje-više sličnog zaključka sam i ja došao. Pokušaću da proguram treću opciju, ali s obzirom na to kako stvari tamo funkcionišu, najrealnija je prva.
 
moja firma naplacuje moj covek-dan 600 eura, dakle moj sat vredi 75 eura, ispade da mi je plata po tom racunu skoro 4000 eura :))

Ovo je samojadanje bilo, a sad taj posao vredi da ga ne radis kao posao nego kao "projekat konsolidacije postojece IT infrastrukture" :)

Ja sredjivanje 2 domena ne bih radio bez 1000 eura (kljuc u ruke princip) i da nastavite saradnju sa nekim ugovorom o odrzavanju.
Direktori ionako te pare skembaju za 1 vece.
Dakle cenite sebe. Ako uradis ovo za male pare, svima nama koji se malo ozbiljnije bavimo IT-em zabadas klin u sanduk :p


Od mene - APLAUZ !!!!:type: :wave:
 
Nazad
Vrh Dno