Šta je novo?

NOSTALGIJA-da li sam oboleo?

Ja kad god vidim ovakvu temu negde, odlepim...Evo, sad me mami da ubrisem sa kompa ovu djubrad od trka i pucacina i instaliram si emulatore za sve zivo, pa da zalecim...:d

Nazalost, nisam imao nikada Amigu, ali mi je uvek ulivala neku dozu srece kad bih je ugledao. Secam se kad sam imao 486ticu (1994), pa dolazio da kupujem u lokalnom cd klubu diskete (posto se za CD-ROM nije imalo para do polovine '95), pa kad tu krene instalacija, pa ne valja flopi broj 8 od 9,pa se vracaj nazad...Tamo su likovi vozili neku Amigu, i kad sam gledao i slusao te igre plakalo mi se (na PeCi sam kupio 8bitnu Adlib music card isto malo kasnije)...
Cak i '97 kad sam kupio PI, dolazim u BG u ACZ Computers da kupim jacu grafu (Trio 64v => Virge DX), a tamo neki serviser ganja Qvaku keca na Amigi. I pored toga sto je malo sekla, i pored toga sto sam ja pikao glatko dvojku (decembar '97), zavideo sam tom liku, jer je amiga delovala nekako skladnije od one moje prerasle socijalisticke sherpe...

Ali sa 486 sam imao mnogo lepih trenutaka, ucio sam DOS komande (koje su mi i dan-danas potrebne jako cesto), pravljenje "drajvera" za misa i CD-ROM, instalacija DOSa i 95tice (koja je, kad se pojavila iziskivala strahopostovanje kod svakog PCjasha), pa igre koje su mi i danas periodicno na HDDu - Duke Nukem 1/2/3D, Sango Fighter, Doom, System Shock, Screamer, Indiana Jones Fate Of Atlantis/Last Crusade, Goblins, Pac In Time, Twilight 2000, Traffic Department...
 
Joj ja sam imao Amstrada CPC 128 sa integrisanom disketnom jedinicom u tastaturi i eksternom disketnom jedinicom (velike diskete). Bio je skup ludilo, ali igre su sljakale ko prave. I moja najomiljenija Rick Dangerouz
 
J
Nazalost, nisam imao nikada Amigu, ali mi je uvek ulivala neku dozu srece kad bih je ugledao. Secam se kad sam imao 486ticu (1994), pa dolazio da kupujem u lokalnom cd klubu diskete (posto se za CD-ROM nije imalo para do polovine '95), pa kad tu krene instalacija, pa ne valja flopi broj 8 od 9,pa se vracaj nazad...Tamo su likovi vozili neku Amigu, i kad sam gledao i slusao te igre plakalo mi se (na PeCi sam kupio 8bitnu Adlib music card isto malo kasnije)...


Kada se M$ osetio toliko snazhnim da upravo ovo shto si naveo (Bmb , CD-Rom i muzicka karta - Ad Lib ili SB kompatibilna) - proglasi za "multimedia" standard , e upravo onda su racunari otisli u ... krivom toku . U Softverskom smislu. Dotad nas je vec izubijala ideja o kompatibilnoj - nekompatibilnosti IBM kompatibilaca. Otuda i nostalgija za 8 , 6 -bitnicima

... Sad me uhvati nostalgija za gumicharem... Pa jel mogao "debeljko" ovo : http://www.youtube.com/watch?v=-_b38nV1SBs&sdig=1
?

...kako je na "debeljku" izgledao "Filmation" (3D Engine prvi valjda).. Da li ga je uopste bilo?
Secam se da je docnije odradjen Last Ninja Serial i na njemu a ne i kako je izgledao.
 
Poslednja izmena:
Kada se M$ osetio toliko snazhnim da upravo ovo shto si naveo (Bmb , CD-Rom i muzicka karta - Ad Lib ili SB kompatibilna) - proglasi za "multimedia" standard , e upravo onda su racunari otisli u ... krivom toku . U Softverskom smislu. Dotad nas je vec izubijala ideja o kompatibilnoj - nekompatibilnosti IBM kompatibilaca. Otuda i nostalgija za 8 , 6 -bitnicima

... Sad me uhvati nostalgija za gumicharem... Pa jel mogao "debeljko" ovo : http://www.youtube.com/watch?v=-_b38nV1SBs&sdig=1
?

...kako je na "debeljku" izgledao "Filmation" (3D Engine prvi valjda).. Da li ga je uopste bilo?
Secam se da je docnije odradjen Last Ninja Serial i na njemu a ne i kako je izgledao.

Pa, svaki je imao neke igre gde su dolazile do izažaja njihove specifičnosti.
Hard Drivin i ove 3d izometrijske igre su bile bolje na Spektrumu jer je imao brži procesor.
Opet c64 je imao video procesor, hardverske sprajtove i zato su neke njegove igre bile tehnički neizvodljive na Spectrumu (Creatures 2, Bod Squad, Newcommer, Mayhem in Monsterland itd.) a neke su opet bile daleko bolje iako su postojale i za Spectrum (Unouchables, Last Ninja 2, Lemmings, Defender of Crown, Gran Prix Circuit itd.)
Da ne pominjem njegov SID čip i velemajstora Roba Hubarda kao i druge kompozitore koji su ga proslavili sjajnim melodijama.
Opet kad sve stavim na tas, nostalgija koju Spectrum stvara i dan danas je prosto magična, neverovatno je koliko emocija vraća na to vreme prepuno euforije i entuzijazma, nezamislivo danas u eri PC mašina.
A inače filmation sigurno nije prva ali jeste za to vreme bila 3d tehnika ispred svog vremena.
Negde sam pročitao da Ultimate nije hteo da objavi igru Knight Lore skoro čitavu godinu dana jer su smatrali da je prerano. :)
Inače prvi 3d "rendering" na Spekiju je valjda bio onaj u igri Ant Attack iz 83-e, takođe jako dobar, a možda je bilo i još nekog ko zna...
 
Poslednja izmena:
Da, radilo se o dve koncepcijski potpuno razlicite mashine. Tako da su svi tadasnji (a i daljni) okrsaji
bili vise emotivni nego racionalni al secam se da su Komodorovci bili mnogo vise zadrti u tome inisistiranju u nadmoci njihovog cheda. Komodor je bio jedan od retkih (ako ne i jedinih) racunara toga vremena koji nije patio od "colour clash" , a igrice u multikoloru na spektrumu gde je to izbegnuto su retke. Sir Fred, Trap Door , Benny Hill na neelegantan a recimo Light Force na neverovatan nachin
Sto se tiche Ultimate-ovih igara , ni Z80 nije mogao glatko da izgura kad se nagomila gomila pokretnih objekata u Kinght Lore ili Alien 8 .Secam se da se radnja za zericu uspori(Pa chak ni igrica u 2D , Attic Attac se malo kochila jer su preterali Ultimateovci. Jetpac ipak ostaje njihova najpoznatija igra). 3D Ant Attack-a verovatno pokazuje koliko je trebalo vishe maste kod igracha u tim drevnim vremenima. Jer stvarno igrica izgleda skromno, bez mnogo detalja. Igrach je morao da "izmashta" sve sto nedostaje. U Last Ninja nije bilo potrebe za iscrtavanjem tolikog broja objekata u realnom vremenu. Verujem takodje i da je Elite ili Starglider na Spektrumu bio bolji.
 
Komodor je takodje imao svoje 'color clash' probleme koji su mogli da se izbegnu uz malo programerske discipline, ali mnogo lakse nego na spektrumu. Kao i kod spekija postojali su atributi koji su svakoj tacki u polju 8x6 piksela (valjda bese toliko :D) davali mogucnost da se oboji u jednu od 4 boje + crna/bela. E sad, kod spektruma je izbor boja u atributu bio manji pa je ovo bilo mnogo teze :)

Istina je da su c64 i spektrum dva racunara sa totalno razlicitim koncepcijama - ser Klajv je spekija zamislio da bude sto je moguce jeftiniji -> osim Zilogovog Z80 speki je imao jos samo jedan specijalizovani cip, notornu ULA. Sa druge strane c64 je u stvari trebao da bude poslovni racunar (!), barem su oni to tako zamislili na pocetku, a zbog toga sto je imao posebne cipove za grafiku, zvuk i I/O postao je pojam masine za igranje i naprodavaniji 8-bitni racunar ikada; u stvari, verujem da je prodato vise 64-ki nego bilo kojih drugih i 8-bitnih i 16-bitnih racunara.

Sto se tice snage procesora, istina je da je Z80 i bolji i brzi procesor od Mos Techovog 6510, em ima vise masinskih naredbi em je brzi skoro 4x (3.77:0,98 MHz). Medjutim Z80 je kod spekija radio sve, dok je kod 64-ke to sve bilo rasporedjeno na 3 ili 4 cipa. Btw, Z80 i 6510 su bukvalno harali 8-bitnom procesorskom scenom, a Motorola 6800 i (pogotovu) Intel sa svojim 8080 im nisu bili ni blizu.

ps. tek da se znam ja sam imao i spektruma i c64 :)
 
naprodavaniji 8-bitni racunar ikada; u stvari, verujem da je prodato vise 64-ki nego bilo kojih drugih i 8-bitnih i 16-bitnih racunara.

Ma od svih kompova do sada i verovatno ce tako ostati jos dugo, dugo vremena, jer je malo verovatno da ce vise od 30 miliona ljudi kupiti identican racunar.

http://www.porta-charge.co.uk/accessory_0006.html

The original C64 is recognised by the Guinness Book Of Records as the highest selling home computer of all time with sales exceeding 30 million units
 
Ma od svih kompova do sada i verovatno ce tako ostati jos dugo, dugo vremena, jer je malo verovatno da ce vise od 30 miliona ljudi kupiti identican racunar.

Au, nisam imao pojma da je situacija ovako 'ozbiljna', ocekivao sam cifru od 7-8 miliona, ali 30 miliona? Neverovatno....
 
Komodor je takodje imao svoje 'color clash' probleme koji su mogli da se izbegnu uz malo programerske discipline, ali mnogo lakse nego na spektrumu. Kao i kod spekija postojali su atributi koji su svakoj tacki u polju 8x6 piksela (valjda bese toliko :D) davali mogucnost da se oboji u jednu od 4 boje + crna/bela. E sad, kod spektruma je izbor boja u atributu bio manji pa je ovo bilo mnogo teze :)
Samo mala ispravka matrica je bila 8x8 i postojala je boja mastila (ink) u 8 boja sa dva nivoa osvetljenosti (bright) i boja pozadine (paper) u 8 boja isto sa dva nivoa osvetljenosti, dakle 16 boja. U matrici 8x8 mogle su se naći samo dve boje. Ovo ograničenje je urađeno radi uštede video memorije jer je rezolucia bila 256x192 pixela = 49152 bita / 8= 6144 bajtova za grafiku + za atribute (boju) 256 / 8 x 192 / 8 = 768 bajtova što je ukupno 6144+768=6912 bajtova. Da je Sir Clive uradio istu rezoluciju tako da svaki piksel može biti u jednoj od 16 boja potrošnja memorije bi bila ovakva: 49152 bita x 4 bita (16 boja) / 8= 24576 bajtova. Sada se jasno vidi zašto se štedelo jer bi od 48KB otišlo pola na video memoriju, a i moglo bi se zaboraviti na model od 16KB. Štedelo se na svemu pa iako je imao 1 kanal sa 5 oktava programeri su činili čuda i pravili polifone melodije, pa čak su i pisali po borderu iako je to izgledalo nemoguće.
 
Štedelo se na svemu pa iako je imao 1 kanal sa 5 oktava programeri su činili čuda i pravili polifone melodije, pa čak su i pisali po borderu iako je to izgledalo nemoguće.

Da, secam se rutine u SK-ovom 'Intro servisu' made by Predrag Beciric koja je pisala slova po borderu. Naima rutina je radila tako sto je palila/gasila elektronski top kada se nalazi na borderu i malo po malo formirana su slova. Koliko je ovo domisljato i pipavo zaista je tesko opisati, posto bukvalno procesor mora da ukljuci top, NOP-uje izvestan broj taktova, pa iskljuci top, opet NOP itd itd.
Za muziku su se koristili NMI-ovi, sto je takodje jako pipav posao i ne secam se detalja; moram da priznam da sam mnogo manje vremena proveo u devpacu nego u monitoru 49152.
Sve jedno, monitor ili devpac, ono sto su tada programeri i zaljubljenici uspevali da izvuku iz masina deluje kao carolija u odnosu na danasnje glomazne i trome programe od par (desetina) gigabajta.
 
Da, secam se rutine u SK-ovom 'Intro servisu' made by Predrag Beciric koja je pisala slova po borderu. Naima rutina je radila tako sto je palila/gasila elektronski top kada se nalazi na borderu i malo po malo formirana su slova. Koliko je ovo domisljato i pipavo zaista je tesko opisati, posto bukvalno procesor mora da ukljuci top, NOP-uje izvestan broj taktova, pa iskljuci top, opet NOP itd itd.

Čini mi se da sam prvi put video upotrebu bordera na tu foru u igri Aquaplane
http://www.youtube.com/watch?v=go5ePbRkTAk
 
ono sto su tada programeri i zaljubljenici uspevali da izvuku iz masina deluje kao carolija u odnosu na danasnje glomazne i trome programe od par (desetina) gigabajta

uporedi to sa danasnjim virusima ili onim 4k/64k demoima
 
Da, secam se rutine u SK-ovom 'Intro servisu' made by Predrag Beciric koja je pisala slova po borderu. Naima rutina je radila tako sto je palila/gasila elektronski top kada se nalazi na borderu i malo po malo formirana su slova. Koliko je ovo domisljato i pipavo zaista je tesko opisati, posto bukvalno procesor mora da ukljuci top, NOP-uje izvestan broj taktova, pa iskljuci top, opet NOP itd itd.

Pa nije ga baš palio i gasio (jer je to nemoguće, jel') već je menjao boju bordera. Tajming je naravno bio presudan... Malim trikom se moglo detektovati u kom trenutku se iscrtava border, kad nastupa vblank, pa se prevbrojavanjem mašinskih ciklusa procesora mogao "potrefiti" pravi momenat. Zbog ispravljanja tog "bug-a" u sledećoj reviziji ULA čipa, kod spectruma +2 i +3 nije radio takav demo.
 
uporedi to sa danasnjim virusima ili onim 4k/64k demoima

Ma virusi se barem lako pisu, narocito non-asembler virusi :)

Tesko da je ovo pravo poredjenje posto su u poznom dobu programi (igre uglavnom) na 8-bitnim racunarima pravljene tako da se cedilo gotovo sve iz masine.

Doduse ne ide sve na dusu programerima - optimizacija koda (sto nekako znaci i pisanje velikih delova koda u asembleru) bi mogla da traje godinama; mnogo je lakse staviti etiketu 'minimum requirements 1.5 GB of disk space and 1 GB of RAM memory'.
Ofc tesko je ocekivati da ce neko ikada da se odluci na postenu optimizaciju, jer sa druge strane konkurencija za to vreme moze da izbaci 2-3 programa koji 'fino pasuju' uz najmoderniji hardver :)

Pa nije ga baš palio i gasio (jer je to nemoguće, jel') već je menjao boju bordera. Tajming je naravno bio presudan... Malim trikom se moglo detektovati u kom trenutku se iscrtava border, kad nastupa vblank, pa se prevbrojavanjem mašinskih ciklusa procesora mogao "potrefiti" pravi momenat. Zbog ispravljanja tog "bug-a" u sledećoj reviziji ULA čipa, kod spectruma +2 i +3 nije radio takav demo.

U stvari sam mislio na crnu/belu boju kad sam govorio u paljenju/gasenju, hvala na ispravci. Elem secam se da sam to odgledao kod komsije koji je rasturao spektrum, pa mi je on objasnjavao do sitnih detalja kako to radi, a ja sam se razmisljao 'pa da.....muci se kad nemas raster interrupt ko na c64!' :)
 
Mada i na C64 su se koristili slicni trikovi sa brojanjem ciklusa za ultra tanke rastere ili za vertikalni raster. Secam se kada sam pravio svoje prve raster rutine i sve linije su mi bile debele 2 pixela i nikako nisam mogao da stanjim na 1 pix. Onda sam negde pogledao i video tablicu sa tajminzima koja je sinhronizovana sa loop-om koji je koristi. Npr.. ako sam malo promenis loop onda tablica tajminga gresi.
Mene su svojevremeno odusavljavali MEGA scrollovi.. ono.. text scroll preko celog ekrana cak i preko bordera.
 
Mada i na C64 su se koristili slicni trikovi sa brojanjem ciklusa za ultra tanke rastere ili za vertikalni raster. Secam se kada sam pravio svoje prve raster rutine i sve linije su mi bile debele 2 pixela i nikako nisam mogao da stanjim na 1 pix. Onda sam negde pogledao i video tablicu sa tajminzima koja je sinhronizovana sa loop-om koji je koristi. Npr.. ako sam malo promenis loop onda tablica tajminga gresi.
Mene su svojevremeno odusavljavali MEGA scrollovi.. ono.. text scroll preko celog ekrana cak i preko bordera.

ja kad sam prvi put, neke ~1992., video kod drugara FullScreen paralax-scrolling screen iz "Dark Side Of The Spoon" demoa ostao sam u shoku! :shock:

11349.gif

ovde je youtube video ali je katastrofalno los :(

nema bordera, sve se pomice za po pixel :) u vishe nivoa (2), plus sempl... :)
na ST-u, takodje, ceo kod mora da bude sinhronizovan sa elektronskim sonopom ba se "probio" border ili da bi se postigao sync-scrolling ili skrolovanje po pixel @ 50Hz.
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno