Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Situacija sledeca, disk Samsung, garantni list Asbis, kupljen u jednoj maloj radnjici blizu Arene (mislim da se sove Novi Comp iako mi na racunu pise nesto drugacije, ali nebitno).
Da li ce biti brze da disk reklamiram direktno Asbisu ili da ga nosim u maloprodaju?
Disk je u garanciji jos 10 dana, zato pitam, a malo listajuci temu vidim da su neki cekali na ostvarenje garancije od Asbisa kad su nosili u maloprodaju, pa ne znam jel maloprodaja problem ili oni.
Kupljen je 10.2.2010, kapiram da je to po starom zakonu? U tom slucaju ako se dobro secam, mogu da mi daju ili drugi disk ili pare po maloprodajnoj ceni koja je poslednja zabelezena?
 
najbrze je asbis, ja sam bas tamo reklamirao disk pre neki dan, samo uredno ponesi svu papirologiju i fiskalni :) dobices u zamenu ovaj novi shit disk sa 2 godine sto idu sada :)
 
Nosi direktno u Asbis.
 
Treba mi jedan savet.

Naime, pazario sam midi klavijaturu u player-u, ispostavilo se da ima falinku sa crnim dirkama, nesto u vezi velocity-ja, ja otisao da reklamiram, nemaju drugu, ja trazio povrat novca, i uz malo peripetija ostade klavijatura kod njih.
E sad od tada je proslo 13 dana, u sredu je 15-ti dan. Danas zvao, rekli da ce se javiti za minut, proslo 2 sata tako da ocigledno nista od njih.
Moje pitanje je sta ja trebam da radim kad istekne 15-ti dan, tj u cetvrtak?

Na sajtu ima pitanje vezano za ovo: http://www.zastitapotrosaca.gov.rs/vasa-prava.php?naslov=ako-je-roba-neispravna-reklamirajte-je , i na kraju stoji :
Od trenutka kada uložite reklamaciju trgovcu, počinje da teče rok od 15 dana u kome je trgovac dužan da odgovori i predloži način za rešavanje. Ukoliko ne odgovori u navedenom roku, pozitivno ili negativno, trgovac može odgovarati pred inspekcijskim organima.

Sta ovo znaci gledano sa moje strane? Ja trebam da zovem centar na onaj 0800 103 104 telefon ili trzisnu inspekciju?
I ako pozovem sta se onda desava i koja je procedura oko toga, ako neko ima licno iskustvo neka napise, poz.
 
Kada prođe 15 dana kontaktiraj prvo prodavca i pozovi se na zakon koji nisu ispoštovali. Ako i pored toga nemaju nameru da odmah realizuju reklamaciju tj. da ti vrate novac idi u tržišnu inspekciju pa ih prijavi. Nadam se samo da imaš papir kojim dokazuješ datum od kada ti je klavijatura na reklamaciji.
 
E ovako kupio sam tablet Prestigio Multipad PMP5570c u Handy-u u Nis-u za keš 08.01.2013. koristio sam ga 9 dana i primetio sam da su se pojavili mrtvi pikseli i odmah sutra dan 18.01.2013. sam odneo na reklamaciju i oni su prihvatili i rekli da ga šalju na servis. Ja sam pitao kada će biti gotov rekli su zvacemo te kada bude gotov. Prošlo je 14 dana iliti dve nedelj zovem ja 01.02.2013. kažu da nije gotovo. Od tada ja nisam zvao njih niti su oni mene. Da li ja imam pravo da sada tražim novi tablet ili novac natrag? Pomozite al ako može da sve bude propraćeno po zakonu da bi mogao lepo da se obracunam sa njima.
 
Ali po postovima iznad oni bi trebali mene da pozovu posle 15 dana i da me pitaju šta hoću da radim i uredjaj je bio samo 10 dana star kada sam ga odneo na reklamaciju.
 
Pa rekli su ti odmah da ide na servis, dakle tebi je odgovoreno na reklamaciju pozitivno u zakonskom roku od 15 dana.
 
To jedino ako su odmah na licu mesta utvrdili kvar, pa da su ga pitali kako da rese slucaj.
Ali ocigledno ga nisu pitali jer bi odmah trazio nov u tom slucaju.
Otprilike kako ja shvatam slucaj otislo je u servis i onda oni trebaju da daju svoje misljenje, pa nakon toga on moze da bira sta hoce. Ali najvaznije je sta on ima od papira i sta na njemu pise.

Inace za moj slucaj sa klavijaturom , ovi iz player prodavnice mi vratili novac 14-og dana, morao sam inace da ih zovem sam 2 puta.
Veliki je problem sto oni sami u prodavnicama nemaju pojma izgleda svoj posao. Ja na primer kada sam rekao da ne zelim servis vec nov uredjaj ili pare nazad, rekli su mi da je to komplikovanije, medjutim popunim ja onaj njihov reklamacioni list i oni kazu bolje vam je da odnesete sami u servis, radnja je u zemunu tako je bolje?!? Jer oni kao ne mogu da prihvate uredjaj da im ostane u toj radnji! Na moje insistiranje ostane klavijatura kod njih, jer kako bi inace oni odgovorili na moj zahtev ako nemaju uredjaj uopste da utvrde da li je moja reklamacija validna?
A valjda sam ih iznervirao sa svim tim pa su me zezali 2 nedelje za nesto sto sam mogao na licu mesta bukvalno za manje od 5 minuta da demonstriram. Ali eto, sve po zakonu... izem ti zakon.
 
Poslednja izmena:
Rekao je:

odmah sutra dan 18.01.2013. sam odneo na reklamaciju i oni su prihvatili i rekli da ga šalju na servis

Pa sam na osnovu togu razumeo da su reklamaciju prihvatili kao opravdanu (dakle dobio je odgovor odmah tj. u okviru 15 dana) i poslali na servis (a za ovo ne postoji tačan rok u novom zakonu tj. sada je "primeren rok")
 
Pod prihvatili reklamaciju mislio sam da su uzeli tablet i da hoce da rese problem, znaci nisu me odbili. A radnica je rekla saljemo ga u servis pa cemo videti sta ce biti i spominjala je zamenu uredjaja ili povracaj novca. A sada da li neko zna kako se popravljaju ti mrtvi pikseli i da li sam ja imao pravo da tada trazim novi tablet ili novac natrag i da li mogu sada to da trazim posto se tablet "pokvario" samo deset dana posle kupovine?
 
Kupio sam zvucnu ASUS Xonar DS 18. januara 2013. Prvi simptomi da nesto nije u redu su nastupili 2. februara 2013., da bi 5 februara kartica 100% pokazala neispravnost. Jednostavno nema zvuka na izlazu, a cak da bude stvar zanimljivija kada radi winamp ili bilo sta, bilo kakav zvuk kartica (cak i kliktanje po folderima), kompjuter radi sve dok se u line out ne prikljuci bilo sta, zvucnici ili slusalice. Kada je bilo sta prikljuceno, tada momentalno racunar blokira i pomaze samo reset. Sve je naravno probano i na cistom windowsu (novi HDD) i problemi su isti. Sa zvucnicima u lineout blokira, bez njih sve radi. Zovem ja doticnu firmu EMMI negde 6-7 februara i javlja se operater call centra i prvo pitanje je bilo kada je kupljena? Kazem ja a ona maltene sa olaksanjem u glasu kaze da je proslo vise od 2 nedelje i da eto treba da zovem njihov servis. Bar se udostojila da mi da broj. Naravno u servisu se niko ne javlja. Onda je lepo 9. februara odnesem zvucnu u njihov shop u Novom Sadu, gde su me cudno gledali i pitali sto nisam zvao call centar, pa servis, ovo ono. Reko zvao sam, ali se niko ne javlja. Opet oni ovo ono... reko jel pise vama ovde na ualzu EMMI? Kazu pise. E pa ako pise onda izvolite lepo primiti reklamaciju. Tu su se ucutali, 30-40 minuta su davili nesto na kompjuteru dok mi nisu izdali jedan A4 papir. Bas su bili brzi. KAzu javice vam se u roku od 15 dana, ali 99% da tu nema sta, nego zamena, kad vec ne radi. Evo proslo je 6-7 dana, jos nista. Nije da sam nestrpljiv, ali stvarno za sta im treba toliko vremena, da bi ustanovili da ne radi. Citam iskustva ovde ljudi an forumu i vidim da se mnogima nisu ni javili posle 15 dana. nadam se da nece sebe dovesti u pozicijud a se sramote sa karticu koja kosta bednih 39EUR. Sta bi bilo da im je neko ostavio 900EUR za GTX690. Ne smem ni da pomislim na takav horror film.
 
GoranM, to se u njihovom zargonu zove "pusti je nek odstoji jos", mogu da rese to za sekund ali...
 
Tebi bar moraju da odgovore za 15 dana, ja sam HDD kupio u februaru 2010 kada je (cini mi se) i dalje bio na snazi stari zakon o zastiti potrosaca... Tako da cu se nacekati 45 dana pre nego sto nesto mogu da uradim. A evo posle 11 dana mi nista ne javljaju, a provera bad sectora traje sat-dva, tj 1min da se HDD prikaci na masinu i pusti test.
Ako gresim sto se zakona i rokova tice za moj slucaj, neka me neko ispravi, da ih smaram za 4 dana ako smem :)
 
Gresis u vezi zakona. Stari zakon je prestao da vazi i ne moze se primenjivati. Na sve reklamacije i druga prava potrosaca primenjuje se jedino ovaj zakon koji je na snazi.
 
Samo imaj na umu da ces možda imati problem da im objasnis to, jer koliko sam primetio, rasprostranjeno je misljenje da se stari zakon nekom magijom primenjuje i danas.
 
@Bogdan
Mislim da grešiš, ako je roba kupljena pre stupanja na snagu novog zakona o zaštiti potrošača na nju se primenjuje važeći zakon u momentu kupovine, tl. stari zakon.
 
Zakon koji je stavljen van snage ne može da se primenjuje, osim ako je u prelaznim odredbama izričito predviđeno da će se zakon primenjivati u određenim slučajevima. Takav primer imaš u Zakonu o nasleđivanju, gde je izričito propisano da se na odredjena pitanja stari zakon primenjuje i nakon presatnka važenja.
Kada bi se stari ZZP primenjivao i danas, onda bi imao potpuno konfuznu situaciju npr. u tržišnoj inspekciji, koja za iste stvari ne bi postupala na jednak način, odnosno od slučaja do slučaja bi se razlikovala ovlašćenja inspekcije.
A tu je i logično pitanje kažnjavanja po starom zakonu. Osnovni princip kaznenog prava je da se primenjuje onaj zakon koji je povoljniji po učinioca (u ovom slučaju prekršaja). Ako po starom zakonu prodavac ima određenu obavezu i propisanu kaznu za nepoštovanje te obaveze, a po novom ne postoji ta obaveza, onda prodavac nikako ne bi mogao biti kažnjen, jer je za njega povoljniji novi zakon koji ne predviđa kaznu.
 
Postupa se po zakonu koji je bio na snazi u trenutku kupovine. Da ne ispadne da ja, Joker ili neko treći priča napamet, gdja Vera Vida, pravnik u NOPS je to napisala nekoliko puta do sada.
 
Poslednja izmena:
Može da napiše i 200 puta, ali ne možes kazniti prodavca po zakonu koji je stavljen van snage, ako novi zakon ne predvidja istu obavezu i istu kaznu za nepostovanje te obaveze.
Treba razlikovati prava stecena po starom zakonu, kao sto je npr. duzina garantnog roka, sticanje svojine (prelazak rizika),..., od postupka ostvarivanja tih prava, na koje se primenjuje iskljucivo novi zakon.
U konkretnom slucaju postupak po reklamaciji je isti, bez obzira na to kada je roba kupljena, jer se ne radi o stecenim pravima, vec o postupku zastite tih prava.
Uporedi to sa bilo kojim drugim pravnim odnosom i videces da je isti princip.
 
off topic
kako onda saobraćajni prekršaj koji je napravljen za vreme važenja starog zobsa se primenjuje stari zobs ?

Najbolje da pozove Centar za zaštitu potošača 0800/103-104 i dobiće zvaničnu informaciju.

edit:
Bogdan je u pravu.

Jedno od pitanja koje zbunjuje potrošače je i to da li za robu koju su kupili krajem prošle godine važi novi ili stari zakon o zaštiti potrošača. Miodrag Škundrić kaže da se primenjuju oba , za one delove ugovora koji se tiču same kupovine, kao što je garantni rok primenjuje se stari zakon, ali ako se nešto desilo u ovoj godini, recimo kvar proizvodu koji je kupljen prošle godine primenjuje se novi zakon. Dakle potrošač se direktno obraća trgovcu, a ne serviseru kako je bilo predviđeno prošlim zakonom.

izvor: http://rtvpancevo.rs/92.1-Info/Srbija/mane-zakona-o-zatiti-potroaa.html
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno