Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Tačnije, ima nekoliko izuzetaka od tog pravila:
Изузеци од права на једнострани раскид уговора на даљину
Члан 39.

Потрошач не може једнострано раскинути уговор на даљину, осим ако је другачије уговорено, у случају уговора о:
1) пружању услуга, ако је уз изричиту сагласност потрошача трговац започео пружање услуге пре истека рока за једнострани раскид уговора;
2) продаји робе или пружању услуга чија цена зависи од промена на финансијском тржишту на које трговац не може да утиче;
3) испоруци запечаћених аудио или видео снимака или рачунарског софтвера, ако је потрошач испоручену робу отпечатио;
4) играма на срећу.
Потрошач не може једнострано раскинути уговор на даљину који за предмет има пружање финансијских услуга у случају:
1) финансијске услуге чија цена зависи од промена на финансијском тржишту које трговац не може да контролише;
2) уговора о осигурању путника или пртљага или других уговора о краткорочном осигурању који се закључују на период краћи од месец дана;
3) уговора који је у целости извршен уз изричиту сагласност потрошача.


Изузеци од права на једнострани раскид уговора
који се закључују изван пословних просторија
Члан 40.

Потрошач не може једнострано раскинути уговор који се закључује изван пословних просторија, осим ако је другачије уговорено, у случају:
1) уговора о испоруци хране, пића или друге робе намењене свакодневној потрошњи у домаћинству коју је потрошач унапред изабрао путем средства комуникације на даљину и коју на адресу пребивалишта, боравишта или радног места потрошача доставља трговац који ту врсту робе редовно продаје у својим пословним просторијама;
2) да у циљу отклањања непосредне опасности захтева извршење уговорне обавезе од трговца без одлагања, осим у погледу додатне робе која је продата односно додатних услуга које су пружене, ако нису у непосредној вези са отклањањем непосредне опасности.
Ако употребом средства комуникације на даљину потрошач изричито захтева од трговца да изврши поправку или одржавање одређене имовине у његовом стамбеном објекту, може да једнострано раскине уговор у погледу додатне робе и резервних делова који су том приликом продати односно додатних услуга које су пружене, ако нису у непосредној вези са извршеном поправком или одржавањем имовине.
 
^
Problem je sto bi se to kod nas zloupotrebljavalo samo tako. U normalnim zemljama se to ne radi pa i mogu da daju takve mogucnosti vracanja.
ma nemoj.
a tamo na zapadu svi živi završili Oksford i svako ima 5000€ i nema nezaposlenog...

mućni malo glavom, i tamo ima bede i sirotinje ko i ovde, i po tebi tamo može da funkcioniše, a ovde ne.
shvati, pokušaj shvatiti, niko ko ima u kešu 2500$ ne uzima plazmu na "novu godinu", on je stvarno uzima, a vraća samo ako ima razloga. i uzeo ju je zato što je znao da je siguran, obezbeđen da se neće prevariti.

nastavak priče iz Toronta: kad je odlučio vratiti plazmu, nije morao otići sa plazmom od 60kg u prodavnicu, nego je pozvao prodavnicu, i rekao da je želi vratiti, i da očekuje momke u gajbi sutra u 18h. oni su se sutra pojavili tačno u to vreme i odneli, uz ostavljenu poruku da se prodavnica izvinjava, ej izvinjava, što tv nije ispunio njegova očekivanja, i da može napisati žalbu na prodavca ako je ispričao/obećao nešto što ne odgovara istini.
ludilo, a?
par dana posle je poručio jedan sony lcd od 1500$ koga je zadržao, i na koji je dobio popust kao klijent "povratnik".

e tako to funkcioniše u civilizovanom svetu.

kada mućneš glavom, shvatićeš da bi takav zakon upravo doneo veći promet ovde, jer ja onda ne bih morao da idem u Lozanu po dslr.
 
Poslednja izmena od urednika:
Ne znam sta ces i dalje u temi, pitao si pitanje, dobio si odgovor, kukas kako je u Kanadi. Kao da mi ne znamo, kao da nas uopste zanima, kao da ce to nesto da promeni??? Zovi firmu gde hoces da kupis DSLR pa pitaj njih zasto je kod njih drugacija poslovna politika od kompanija u Kanadi.

Kao sto sam ti rekao, ako mislis da su svi drugi paceri, otvori svoju radnju pa ubiraj 200% marze na DSLR, nosi ljudima na kucnu adresu, a kada ti vrate docekaj ih izvinjenjem sa kuponom 20% off na sledecu kupovinu. Da vidimo koliko ces da trajes :D.
 
e tako to funkcioniše u civilizovanom svetu.

kada mućneš glavom, shvatićeš da bi takav zakon upravo doneo veći promet ovde, jer ja onda ne bih morao da idem u Lozanu po dslr.

Sasvim sigurno to u Kanadi, ni bilo gde, nije zakona obaveza, već poslovna politika prodavca. A on može, a verovatno i mora, da ima takvu poslovnu politiku, jer ima veliko tržište sa platežno sposobnom klijentelom, ali i ogromnu konkurenciju.

Ovde pak nema ništa od toga.
 
kao sto rece covek par postova pre:

"SAT Media
Uskoro novi Zakon o zaštiti potrošača

Inspekcija ponovo štiti građane
Kome ćete sve moći da se žalite ukoliko budete prevareni i na koji način brže i efikasnije da ostvarite prava. Rok za odgovor na reklamaciju neće biti 15 nego osam dana, osniva se Centar za rešavanje potrošačkih sporova i vraćaju se ovlašćenja tržišnoj inspekciji. Kako su potrošači zaštićeni sami od sebe i kako će moći da zloupotrebe odredbe novih propisa i da raskinu ugovor zbog neobaveštenosti.

Novi Zakon o zaštiti potrošača koji je već pripremljen i koji bi do kraja ove godine trebalo da bude usvojen, doneće znatna unapređenja i poboljšanja korisnicima raznih usluga, kupcima svakojake robe, pa i automobila. Vozači će imati veća prava, bez obzira na to da li koriste usluge nekog servisa, kupuju auto-deloveili same automobile, a ako neko pokuša da ih prevari, ponovo će moći da se obrate tržišnoj inspekciji. Što je najvažnije, kaznene odredbe za nesavesne trgovce biće strože, a ako se u praksi zaista budu primenjivale kao što se najavljuje, biće to veliki pomak u odnosu na sadašnje stanje…

Kompletan tekst možete pročitati u reviji SAT Plus br. 328 od 07.11.2013.
Ukupan broj strana rubrike: 4"

Znaci biti ce nov zakon, imaticemo Centar itd. ko hoce da zna vise, neka kupi reviju :p (da ne dodje do zabune, ovo sam naso na FB)

LM, i ja sam za novu temu, zakoni i sve bitno u prvoj poruci, a resto, kolko mora...
 
Mene samo zanima hoce li se taj zakon primenjivati retroaktivno :D
 
Reklamiraš, on ti u roku odgovori i pošalje dalje u servis..Iz servisa stigne da nije fabrička greška, nego da si ti to pokvario neadekvatnom upotrebom... I odbije ti se reklamacija... I tu ti RTI ne može pomoći..Opet sud...Tako je bilo pre januara 2011, a izgleda će tako biti i posle izmena ZZP.... Tako da potpune zaštite potrošača u segmentu reklamacija, nikada nije bilo u upravnom postupku. Dešavalo se da jači marketi imaju dogovor sa ovlašćenim servisima, pa su tu bile zloupotrebe i odbijali su reklamacije na osnovu izveštaja iz servisa... I tu je kraj za RTI..ostaješ sam, na cedilu...A npr. platio si 1000 eu Samsung TV.I on se pokvario..Oni te odbili preko servisa..i šta onda? Sud, veštaci, parnica..
Pre novog ZZP RTI se mešala u postupak reklamacija, posredno i na taj način primoravala nepoštenog trgovca da promeni odluku o odbijanju reklamacije... Ja im to odavno ne dozvoljavam ( nadzorni sam tj. unutrašnja kontrola RTI) i inspektori moraju da postupaju strogo u skladu sa zakonskim okvirima.
BIo sam na plenumima i diskutovao o novom ZZP...ali neću davati izjave još jer je rano...videćemo..
 
Poslednja izmena:
Da li možeš da objasniš šta je razlika (po trenutno važećem ZZP) u postupku rešavanja reklamacije (pa i ako dospe do suda) do 6 meseci od kupovine i posle 6 meseci? Koliko sam čuo/čitao tu će doći do neke bitnije promene u izmenana ZZP
 
Da li možeš da objasniš šta je razlika (po trenutno važećem ZZP) u postupku rešavanja reklamacije (pa i ako dospe do suda) do 6 meseci od kupovine i posle 6 meseci? Koliko sam čuo/čitao tu će doći do neke bitnije promene u izmenana ZZP

Pa pisao sam gore o tome...u prvih 6 meseci ide skraćeni sudski postupak i tu dobijaš bez mnogo ročišta je važi prezumpcija nesaobraznosti robe..Posle roka od 6 meseci od momenata kupovine, jel malo teža prića: veštaci, rokovi...
 
Poslednja izmena:
100%? Pošto član Bogdan tvrdi drugačije http://forum.benchmark.rs/showthrea...one-i-praksu&p=3183553&viewfull=1#post3183553

Ok, nije baš retoraktivna primena, ali jeste primena na reklamacije proizvoda koji su kupljeni po sada važećem zakonu.
Bio sam na plenumima i nije bilo reči o prelaznim odredbama, koje bi napravile izuzetak i propisale drugačije... Znači, pokrenut postupak po starom zakonu, završava se po starom. Jedino ako nekome ne padne na pamet da dodaje nove smernice, koje inače nisu pravna praksa, vež izuzetak..
Sve sam gore napisao i jasno je svakome i onome, ko nije pravnik-....Sve drugo u temi je suvišno naglabanje a vrtimo se u krug sa istim pitanjima i odgovorima već 2 godine..
KAda stupi na snagu novi ZZP javiću se... pozzz
 
Poslednja izmena:
Još jedno objašnjenje, da li tokom celog trajanja saobraznosti, kupac ima pravo na izbor da dobije nov proizvod ili da mu se stari popravi? Nigde u ZZP nisam našao da je to ograničeno na prvih 6 meseci.
 
Hvala
 
Znači, pokrenut postupak po starom zakonu, završava se po starom.
Kad je pokrenuta reklamacija, jasno je da će da se završi po starom. Ja mislm na reklamacije proizvoda koji su kupljeni po sadašenjm zakonu, a reklamirani (=započet proces reklamacije) u periodu važenja nekog novog zakona. Po kom postupku odnosno Zakonu se reklamira takav slučaj?
 
Još jedno objašnjenje, da li tokom celog trajanja saobraznosti, kupac ima pravo na izbor da dobije nov proizvod ili da mu se stari popravi? Nigde u ZZP nisam našao da je to ograničeno na prvih 6 meseci.

Ne razumem, ako ti seuredjaj pokvari posle 4 meseca na primer imas pravo da zahtevas novi, odnosno da ne prihvatis ako ga uspesno poprave.
 
Bio sam na plenumima i nije bilo reči o prelaznim odredbama, koje bi napravile izuzetak i propisale drugačije...
Prelazne odredbe treba da omoguce upravo ovo o cemu ti pises, da se postupci pokrenuti po starom zakonu okoncaju po tom zakonu (sto je moguce da ce i biti predvidjeno). Ono gde gotovo sigurno nece biti primene starog zakona su postupci koji nastanu nakon usvajanja novog zakona. Tu ce se primenjivati samo novi zakon, za koji ne verujem da ce sadrzati prelazne odredbe koje dozvoljavaju primenu starog zakona.
 
Zastita potrosaca kroz zakone i praksu

Prelazne odredbe treba da omoguce upravo ovo o cemu ti pises, da se postupci pokrenuti po starom zakonu okoncaju po tom zakonu (sto je moguce da ce i biti predvidjeno). Ono gde gotovo sigurno nece biti primene starog zakona su postupci koji nastanu nakon usvajanja novog zakona. Tu ce se primenjivati samo novi zakon, za koji ne verujem da ce sadrzati prelazne odredbe koje dozvoljavaju primenu starog zakona.

Bilo je prakse da se prelaznim odredbama odredjuje ne samo pocetak i nacin primene novog zakona, vec i odredjeni izuzeci pa cak i odlaganje primene samo odredjenih clanova novog zakona i dalje vazenje starog zakona..Tako da prelazne odredbe ne sluze samo za obezbedjenje primene novog zakona....To znam, jer sam primenjivao,takve odrebe... tako da je sve moguce i zato necu da nagadjam vise oko novog zakona, jer se vrsi veliki pritisak nekih privrednih subjekata tj. krupnih uvoznika....
 
Poslednja izmena:
Sad sam zvao i trazio garantni list i rekose poslace i stici ce sredinom naredne nedelje.
Odavno nisam kupovao u WinWin-u ali sam malo razocaran.

-Na sajtu pise da ima opcija Danas-za-Danas i da ako se naruci do 12 roba stize do 16h, a ako se naruci izmedju 12-16 onda stize do 20h i to istog dana. Ja zovem oko 14h i pitam kada ce stici, a oni kazu "kuriri su vec otisli". Ja lepo pitam za opciju "danas za danas" na sta oni kao "evo provericemo". I onda nemaju i kao stici ce sutra (petak) i dogovorimo se da bude posle 12h jer ne mogu pre toga.
-Sutradan nista ne stize. Ja zovem oni kazu u subotu ce, i to kazu u cudu kao da sam ocekivao nesto specijalno, a oni mi rekli da stize u petak, a pomenutu opciju DZD i da ne pominjem.
-Inace, pre zvanja vidim da su povecali cenu proizvoda za 800 dinara. Nisam hteo da se vise pravim naivan, nego sam odmah rekao "jel ja dobijam proizvod po ceni od juce, kada sam i narucio i po ceni koja je juce i bila?" i odgovorise mi da je tako.

Danas stize kurir i sa proizvodom dobijam zaheftano:
-Fiskalni racun (datum petak u 13h - znaci nisu ni poslali u cetvrtak kada sam zvao)
-Fakturu na kojoj stoji sve osim bilo kakvog pomena garancije. Cak pise i: "Reklamacije uvazavamo u roku od 8 dana od prijema racuna, za slucaj kasnjenja u placanju zaracunavamo zateznu kamatu.
-Izjavu Altija koju ne znam ni kako da protumacim??? Pogotovo onaj boldovan deo. Slika u prilogu.
-Reklamacioni list, na kome izricito kazu da uz fiskalni i reklamacioni list moram da imam i garantni list (koji nisam dobio). Takodje, slika u prilogu.
-Altijev servisni list

Zvao sam malopre i pitao za garantni list, na sta mi kazu da ce mi poslati ako hocu, ali nema potrebe jer uz fiskalni ostvarujem garanciju. Na sta sam im odgovorio da to po zakonu vazi za proizvode koji imaju 2 godine garancije, a ovaj ima 3 i da za njega moram da imam garantni list. Opet sam potvrdio da zelim garantni list i rekose mi da ce poslati i stici ce sredinom nedelje. Ako ne stigne do srede moracu da ih zovem...

Meni sve ovo izgleda na sistem "ako prodje, prodje" i to na svakom koraku. Mozda paranoisem... ne znam...



I evo, danas konacno stigao njihov "garantni list". Poslali mi ladno jos jedan SERVISNI LIST umesto garantnog! A garantnog lista nigde nema! Ajde da na servisnom pise kolika je garancija, ali ni to...
 
Ne razumem, ako ti seuredjaj pokvari posle 4 meseca na primer imas pravo da zahtevas novi, odnosno da ne prihvatis ako ga uspesno poprave.

Moje pitanje je bilo da li pravo na zamenu za novi proizvod imam samo u prvih 6 meseci ili tokom svih 24 meseca, odgovor je tokom svih 24 meseca.
 
Danas sam doživeo nešto neverovatno, pa bih voleo da podelim to sa ljudima ida eventualno čujem mišljenja.

Imam igraonicu, 12 PC-a. 27.11 mi ističu garancije na kompove, tj na 2 od njih malo duže jer sam ih naknadno kupio. Srećom, pa su pre 10ak dana krenuli kvarovi. Prvo napajanje. Odneo sam i rešena je garancija relativno brzo. Imao sam još jedan PC koji je seckao u igrama povremeno, pa sam rešio da i to ispitam dok još traje garancija, ako je hardwer da sredim i to. Ispostavilo se da je riknuo vent na grafici. Par dana pre toga jedna mašina ne može da se upali, čujem hard disk kako "preskače", reko hard otišao. Kupim ovu sa napajanjem i nosim te dve.

Dobijam uredno SMS-ove o prijemu kompova.

Već sutra tj danas ujutru dobijam dijagnoze. Na onom sa ventom - jasno - grafika riknula, čeka se druga.

Na ovom drugom kompu gde je sumnjamo u hard disk - ispostavilo se da je SVE crklo. Hard, memorija, ploča, napajanje. Stvarno ne znam kako! Ali mi kažu sledeće:

"Na žalost, RAM memoriju ne možemo zameniti kroz RMA jer nije iz naše distribucije odnosno nema serijski broj (fotografije u prilogu)."

Nisam na prvu loptu uopšte skontao šta to znači, pitao sam, nisu mi odgovorili.

Ne lezi vraže, tek posle tipa 6, 7 sati dobijam još jedan mail "da ni hard disk ne mogu da zamene jer nije iz njihove distribucije".

ODLEPIO SAM.

Mašine su NEDIRANE 101%, sve su komponente njihove. Kupio sam ih još dok sam držao radnju PC opreme koja je sada zatvorena (pa im je to možda sumnjivo), znam komercijalistu preko koga je sve išlo, sve je čisto milijardu posto, nijedna komponenta nije menjana, i svuda sam ih hvalio kako za dve godine na 12 mašina nisam imao JEDAN hardweski kvar. Ne mogu da verujem da oni stvarno misle da će da mi pošalju dva maila i da pomisle da ću tek tako da se pomirim sa tim. Ne znam šta mi je činiti ako nastave da se prave blesavi. Ta firma ima politiku da ne pečatiraju mašine i može da se otvara i menja i radi šta god. Zar oni stvarno misle da sam sam nešto menjao na svoju ruku umesto da odnesem kod njih pošto je sve još pod garancijom? Ne verujem ni da oni sami veruju u to.

Ne znam šta će da se dešava i šta mogu da im radim ako nastave da se prave ludi, ali imam neke ideje. Čekam da mi potvrde da ostaju pri tome, a onda će dobiti jedan papren mail sa posledicama. On tržišne inspekcije, pa na dalje.

Mišljenja? Neko slično iskustvo? Meni delujue da ih smara što moraju skoro sve da menjaju i što sam doneo tri mašine u 10 dana i da misle da ih nešto farbam, a to, kunem se, nema veze sa istinom.
 
Pa pokažeš im fiskalni račun sa garantnim listom, na kome piše serijski broj i to je to.
Mislim, šta će da ti kažu... da si skinuo nalepnicu sa neke druge memorije ili hard diska, pa nalepio na ove???
 
Pa pokažeš im fiskalni račun sa garantnim listom, na kome piše serijski broj i to je to.
Mislim, šta će da ti kažu... da si skinuo nalepnicu sa neke druge memorije ili hard diska, pa nalepio na ove???


Sve odradjeno po ps-u. Ne znam sta su umislili ali nece im proci. Ili kao nema nalepnicu uopste sto su npr oni mogli da urade.

Edit: cela konfa je na fiskalnom bez komponenata.
 
Poslednja izmena:
I evo, danas konacno stigao njihov "garantni list". Poslali mi ladno jos jedan SERVISNI LIST umesto garantnog! A garantnog lista nigde nema! Ajde da na servisnom pise kolika je garancija, ali ni to...
Evo danas trece isporuke sa "garantnim" listom gde su mi OPET poslali servisni list (na kome su samo pored broja artikla dodali "36m") i uz to mi poslali opet onu fakturu na kojoj OPET ne pise ni da ima garanciju a kamoli koliiko ona iznosi! Garantnog lista, naravno, OPET NEMA.

Sta da radim? Kome da se obratim?
 
Evo danas trece isporuke sa "garantnim" listom gde su mi OPET poslali servisni list (na kome su samo pored broja artikla dodali "36m") i uz to mi poslali opet onu fakturu na kojoj OPET ne pise ni da ima garanciju a kamoli koliiko ona iznosi! Garantnog lista, naravno, OPET NEMA.

Sta da radim? Kome da se obratim?

Pisi im na email i pitaj jel mozes otici do neke radnje da ti tamo napisu, ( ovo samo formalno ). I kad odes tamo samo ponesi ambalazu i tjt.
 
Posle maila koji sam poslao ovim indijancima (koji je bio takav da im je bilo jasno da nema sredstva kome neću pribeći da ostvarim svoje potrošačko pravo, sve to da se čita jedno pola sata), zove me momak i kaže da su oni obrnuli serijske brojeve pošto sam u drugoj turi kupio dve mašine, posle početnih 11... I da će sve zameniti čim im stignu komponente...

Nažalost, dok ne pokažeš zube, svašta može da ti se desi...
 
Nazad
Vrh Dno