Beograd 03. 04. 2011
PRESS
EKIPA PRESSA PROVELA JEDAN DAN U CENTRU ZA ZAŠTITU POTROŠAČA
Svaki dan po 40 prijava na trgovce
Žalbe - Građani se najčešće žale na tehniku, kvalitet odeće i obuće, nepoštovanje roka isporuke i neuvažavanje reklamacija. Kol-centar - Javljali smo se na telefon i uverili se da kupci nekada samo žele da ih neko sasluša i razume
Dobar dan, izvolite... Reporterka Pressa javljala se na besplatni broj telefona 0800-103-104
Svakog dana 30 do 40 nezadovoljnih potrošača iz cele Srbije prijavljuje trgovce Centru za zaštitu potrošača Srbije pri Ministarstvu trgovine. Najviše se žale na robu iz uvoza, odnosno belu tehniku, televizijske i kućne aparate, i akumulatore za automobile.
Ekipa Pressa provela je jedan dan u ovom kol-centru i razgovarala sa potrošačima koji se javljaju na besplatan telefon 0800-103-104. Mada većina bez premišljanja prijavljuje trgovce, istina, ima i onih koji žele samo da čuju mišljenje ljudi koji rade u Centru, ili prosto da podele problem sa njima. Željni su da ih neko sasluša.
Slučaj za sud
Nepunih sat vremena bilo je potrebno da se reporteri naše redakcije uvere da se potrošači susreću sa raznovrsnim problemima. Dok jedni i pored garancije ne uspevaju da zamene pokvaren proizvod, drugi su platili jednu a na kućnu adresu dobili sasvim drugu robu, a ima i onih koje su za usluge „zavrnule" komšije.
Milan G. iz Beograda požalio nam se da je komšiji koji mu je prošle godine pravio terasu platio 700 evra, ali je terasa čitave zime prokišnjavala.
- On ima građevinsku firmu, ali ja nemam račun za radove koje je izvodio. Smatram, komšija mi je. Dobri smo. Neće me prevariti. Rekao sam mu da mi terasa prokišnjava, ali se to, rekao bih po njegovoj reakciji, njemu nije svidelo. Namrštio se i otišao. Kako ja to da rešim a da ne pokvarim naše odnose? - pita ovaj gospodin.
U kontakt centru su nam objasnili da ovakav slučaj, nažalost, ne može nikako drugačije da se reši osim na sudu. A s obzirom na to da gospodin ne želi da pokvari komšijske odnose...
Centar za zaštitu potrošača Srbije... Za mesec dana 563 kupaca prijavilo nepravilnosti
Njegovom sugrađaninu pokvarila se baterija za kupatilo koju je kupio 2008. godine, a koja, pošto je kupljena za vreme važenja starog zakona, ima garanciju pet godina, odnosno do 2013. godine. Odneo ju je u radnju, ali, iako je prošlo više od 45 dana koliko je zakonski rok da mu se vrati novac ili da nova baterija, nije obeštećen.
Četiri savetovališta
- Odneo sam je 24. januara u prodavnicu sa sve fiskalnim računom i garancijom. Ljubazno su mi rekli „da nema nikakvih problema" i da će me pozvati kad dobiju novu, ali evo, danas je već koji dan marta, a niko mi ništa nije javio... - kaže ovaj gospodin.
Jedan Boranin opekao se u kupovini putem televizijske prodaje. Naručio je jastuke, a dobio posteljinu.
- Na aukciji jedne beogradske firme naručio sam četiri memorijska jastuka, koja sam platio 5.000 dinara. U pošti sam međutim podigao pošiljku u kojoj je bila posteljina vrednosti 1.600 dinara. Zvao sam direktora firme, koji smatra da su njegovi ljudi poslali ispravnu pošiljku. Mnogo sam se iznervirao jer od istog preduzeća pazarim već pet godina - požalio se Jovan M.
Sa nezadovoljnim potrošačima svakim radnim danom razgovaraju zaposleni u kontakt-centru, dok im u rešavanju njihovih problema pomažu savetnici, pravnici četiri regionalna savetovališta u Srbiji.
Sekretar Saveta ministara za zaštitu potrošača Bojan Šarenac navodi za naš list da je u toku februara 563 potrošača prijavilo nesavesne trgovce.
- Najviše se žale na tehničke proizvode, odnosno na nemogućnost ostvarivanja prava garancije. Po novom zakonu garancija važi dve godine, s tim da je u prvih šest meseci teret dokazivanja na trgovcu, a ne na potrošaču. Roba koju je potrošač kupio mora da bude saobrazna onome što je prodavac prodao, odnosno mora da funkcioniše onako kako je navedeno u specifikacijama. A s obzirom na to da mi nemamo razvijenu tehničku industriju, to je najčešće roba iz uvoza. Posle tehnike, najviše se žale na obuću, zatim nameštaj, a onda odeću i telekomunikacije - naveo je Šarenac.
Najčešća zamerka potrošača kod odeće i obuće odnosi se na kvalitet, a kod nameštaja na nepoštovanje roka isporuke, kao i da ne odgovara poručenoj robi.
Skoro 3.000 prijava
- Prema prijavama potrošača, internet provajderi i kablovske televizije ne poštuju ugovorne odredbe, a mobilne kompanije ne uvažavaju reklamacije - rekao je Šarenac.
On je objasnio da se svaki slučaj, u zavisnosti od toga iz kog regiona je potrošač, prosleđuje određenom savetovalištu, čiji pravnici stupaju u kontakt sa njim, a zatim i sa trgovcem.
- Imamo savetovališta za region Beograda, Vojvodine, Šumadije i zapadne Srbije, i savetovalište za južnu i istočnu Srbiju. Ono što je za rad poljoprivrednih, tržišnih, sanitarnih i veterinarskih inspektora, prosleđujemo njima. Advokati iz centara javljaju se potrošačima, i ako je zakon na njihovoj strani, kontaktiraju s trgovcem, iznose mu činjenice i ako on ne reši problem, pravnik ga traži na sudu - objasnio je Šarenac za Press.
Od osnivanja Centra za zaštitu potrošača, u martu prošle godine, njemu se javilo ukupno 2.945 nezadovoljnih kupaca.
http://pressonline.rs/sr/vesti/u_fokusu/story/156588/Svaki+dan+po+40+prijava+na+trgovce.html