Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

И високи напон, као и јака струја има своја техничка и сигурносна ограничења. Питао сам за практичност јер у ретким тренуцима кад сам имао прилику да пуним е-ауто на јавним пуњачима је било жонглирање са станицом која ће се лепо разумети са колима, па мања струја због ниске температуре, типа кола чега год и сл. А са већом струјом/напоном пуњења могућност проблема се само додатно повећава.
 
Da, tako je. Mnogostotinakilowatni (a pogotovo megawatni) punjači će biti vrlo vrlo retki izuzeci.

Realno, biće i izuzetno retko potrebni ako na mestima NEkorišćenja vozila imaš bilo kakav 10-15kW priključak za punjenje.
Nedovoljno razvijena mreža ovakvih osnovnih punjača i nemogućnost punjenja kojekude kada se vozilo ne vozi je zapravo glavni problem EV koji će i biti najteže rešiti.
 
Da, tako je. Mnogostotinakilowatni (a pogotovo megawatni) punjači će biti vrlo vrlo retki izuzeci.

Realno, biće i izuzetno retko potrebni ako na mestima NEkorišćenja vozila imaš bilo kakav 10-15kW priključak za punjenje.
Nedovoljno razvijena mreža ovakvih osnovnih punjača i nemogućnost punjenja kojekude kada se vozilo ne vozi je zapravo glavni problem EV koji će i biti najteže rešiti.
Postoji i druga varijanta - da naprave vozila koja sa punom baterijom mogu da pređu 1000km, kao što danas može svaki dizel na putu (mada sam video Golf1 na firminom parkingu pre neki dan). Onda ću na pauzi puniti bateriju čisto reda radi, kad već trošim 20-30 min za druge stvari. Ja bukvalno ne mogu da zamislim da imam auto koji ne može da pređe bar 800km sa punim rezervoarom/baterijom.

A što se tiče trenutnog stanja (elektro) autoindustrije, i sve većeg broja EV na putevima, mogu samo da kažem - budi bog s nama. Pa to ne liči ni na šta, sve grđe od grđeg. Bukvalno ne postoji EV koje liči na normalni auto C segmenta. Sve neki crossoveri ili još gore, izgledaju kao da ih je dete dizajniralo. Možda BMW i3 ima tu oznaku jer dizajner ima inteligenciju trogodišnjeg deteta. Vdim onaj BYD Atto3. Pa oni se hvale time?! Tesla 3 najprodavaniji auto D segmenta u Evropi? Pa imaju li ti ljudi oči? Za onakav enterijer (poziciju i veličinu kontrolne table) neko treba da ide u zatvor.
 
Nije lako morati voziti bar 800km bez pauze, a pogotovo da razmišljam o 1000km. Ja se ne sećam da sam i 500 prelazio bar da izađem do toaleta.
 
Sarkastičan sam bio. Mi živi zdravi, bez stresa, stigli do Španije sa benzincem, koji uz povoljne vetrove i božju pomoć može da dobaci do 600km. :D Performanse jednostavno imaju neku svoju cenu, tako i EV. :)
 
I ja sam na plin svojevremeno pravio hiljade na putovanjima. Obišao Evropu tako. Autonomija 350km, a pumpi je tada bilo skoro pa nigde. A ni navigacije da ih tražiš po vukohebinama, jer ih na glavnim pravcima i autoputevima nije bilo uopšte. Razmaženi ste, šta da vam kažem :cool:
 
Nije to isto, vozio sam i ja na plin, ali sam uvek imao u vidu da ako ne nađem, da mogu prosto da sipam benzin i vozim.
 
But some analysts say that all that range — and all that battery — misses the point, and wastes resources. Only 5 percent of trips in the U.S. are longer than 30 miles. The vast majority of big batteries will never be used — particularly if the owner has a place to plug in their car every day.

“People need to hit the pause button in terms of how much range they actually need,” said Robby DeGraff, an industry analyst for AutoPacific.

At this point, it’s a cliché to point out that the American auto market thrives on size. U.S. cars are big, and are only getting bigger — from the massive, boxy Hummer to the gigantic, snub-nosed Ford F-150 truck. And that uniquely American calling card has carried over into electric cars. Ten years ago, the median range of an electric car in the United States was just 82 miles; in 2021, it had reached 234 miles. Those batteries are massive, in every sense of the word: the battery on the electric F-150 Lightning, which allows the car to go more than 300 miles on a single charge, weighs a whopping 1,800 pounds.

izvor
Zanimljiv tekst, prepun statistike. Neko će se složiti, neko neće. A nemož ni svetu ugoditi.
Kako god i mi se spremamo da dogodine počnemo proizvodnju u Kragujevcu. Daj bože.
 
Kako god i mi se spremamo da dogodine počnemo proizvodnju u Kragujevcu. Daj bože.
:ROFLMAO:
Kad je glava u pesku, onda je bas duboko!
MSNBS, ABC, CBS, WP, LAT, NYT su deo ideoloske propagadne masienrije VI kompleksa i krupnog kaptala ala Blackrock i prijatelji.
Ali lepo je slepo verovati svemu sto strogo kontrolisani mediji plasiraju, lakse se zivi...
 
Koliko mislite da je isplativo/realno u nasim uslovima kupiti polovan PHEV?

Gledam nesto Golf GTE. Na papiru to deluje odlicno. Sasvim solidan benzinac 110kW potpomognut elektromotorom od 75kW. Baterija mala, reda velicine 10kWh sa kojom u elektro modu moze da predje realnih 30-35km sto bi mi za gradsku svakodnevnu voznju i nocno punjenje na ucitcnicu u garazi (monofazno, 3,6kW) bilo sasvim dovoljno, a za put imam vise nego sposobnog benzinca...

...ali...

...ne mogu saznati stanje baterije, tj koliko je ciklusa prosla. Posto to nije neka svemirska tehnologija, cenim da u najboljem slucaju moze da se ocekuje 1000-1500 ciklusa pre nego sto kapacitet pocne rapidno da opada do neupotrebljivosti. Ako je od tog polovnjaka "ostalo" jos 500-700 ciklusa, ja sa time mogu da predjem max 700*30 = 21kkm sto i ako pretpostavim besplatnu struju, u gorivu izadje oko 2000€ - dakle potpuno neisplativo sto se tice samo ustede jer za te pare ne mozes ni neku aftermarket bateriju da zamenis, a kamoli zvanicnu koja kosta preko 10k€.

Ako se kompletno zanemari elektro deo, opet ostaje sposoban benzinac sa dobrom opremom. Pitanje je koliko je zaista taj benzinac sposoban ukoliko nesto od elektro dela otkaze, a neisplativo ga je zameniti. Ukoliko samo svetli lampica, to je ok, ali ne bi me cudilo da i benzinac vestacki odbija saradnju ako struja zakaze...

Ne znam, samo razmisljam. Kakvi su vam stavovi po pitanju PHEV-a uopste?
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Zavisi sve koliko u startu platiš tog hibrida.

Toyote su neprevaziđene po kvalitetu kada se posmatraju hibridi.

Takođe, Toyota hibrid ne mrda smesta kada baterija umre.
Ali tačno je i da im baterije traju jako dugo. Uvek ćeš izgooglati nekog kome je umrla pre vremena, ali ugavnom traju preko 10 godina, možeš nabaviti i odlične zamenske, a imaš i kod nas specijalizovane servise za reperaciju/zamenu/popravku/refresh hibrid baterija. Pošto je Toyota najviše, njih najlakše i rade.
 
izvor
Zanimljiv tekst, prepun statistike. Neko će se složiti, neko neće. A nemož ni svetu ugoditi.
Kako god i mi se spremamo da dogodine počnemo proizvodnju u Kragujevcu. Daj bože.
Zanimljiva statistika. Ali još je zanimljivije kako se sve komponente, pa i ceo automobil pravi upravo suprotno od toga. Tj. kao da većina ljudi prelazi 200km dnevno, po šumama i gorama, ali istovremeno i autoputevima, i da provode u kolima po 5 sati dnevno.

Razni crossover i SUV modeli čine 40% prodaje (sa trendom rasta), a 95% ljudi vozi manje od 40km dnevno, i to po gradu i magistralnim i autoputevima. I za tih 40km guraju infotaiment sistem koji može da tera Crysis. Hoće da ubace crne kutije, a prosečna brzina u takvim vožnjama je 40 km/h u gradu i 80km/h van. Gura se tehnologija autonomnog vozila koja diže cenu u nebesa, a neće biti odobrena u potunosti (kola bez vozača) još 50 godina (ili duže). I da ne zaboravimo sve veću kontrolu (GPS praćenje) koju osiguravajuće kuće uveliko praktikuju (da bi dobio popust na premiju), a izgleda da će regulatori polako to uvoditi kao obaveznu stavku. Za vozača koji ima sve manje kontrolu nad svojim automobilom. I sve to za distance koje moj kolega svakodnevno prelazi biciklom, i za isto vreme kao i ja kolima.

EV (hibridi, H2...) autonomni crossover & SUV automobili su budućnost. Možda ne liče ni na šta i za 2/3 ljudi nemaju upotrebnu vrednost veću od golfa dvojke (skoro trojke :d ), ali bar neće biti jeftini.

TL: DR
Trenutni kapacitet baterija je na mestu i odgovara velikoj većini vozača (EV). Samo nema potrebe da nam neko objašnjava kako su sve novine u autoindustriji za naše dobro, pošto skoro nijedna nije.
 
Statistika, kao i uvek, uvek pokazuje ono što iznosilac iste želi.

Evo, ja sam sa 15-17 hiljada godišnje na malo preko 40km/dnevno, baš po statistici.

A toliko km predjem, možda 20 dana godišnje.
Radnim danima sam 5-30, vikendom 50-200 dnevno, a 10+ dana predjem 300+ km dnevno. Ove godine sam imao već nekoliko dana sa 500+ km.

I šta je sad auto za mene? Baš sam u statistici, ali dovoljno često idem na duži put da mi nije dovoljna baterija od 100km, a suviše retko idem na dug put, da bih platio neku bateriju velikog kapaciteta. Definitivno neki hibrid, samo kakav.

A što se SUV/Crossovera tiče, ceo život sam sedeo na zemlji, kao karting da sam vozio. Koliko god su mi SUV vozila delovala nepraktično i bespotrebno, kad sam prvi put osetio komfor visokog sedenja, nema nazad. Na stranu što veći deo godine vozim oborena zadnja sedišta, pa sam sa takvim vozilom smanjio potrebu sa pikup vozilom.
 
Nije sporno da postiji bilo kakav tip automobila. Problem je što s jedne strane cela industrija i administracija kao hor ponavljaju EV, štednja energije (tj. struje, nafte), sigurnost... a istovremeno prave automobile suprotne svemu tome. I isti su kroz sve segmente, tj. segmentacija skoro da i ne postoji. Jedino gde se primećuje je parking mesto.

Ti jednodnevni odlasci na posao nisu problem, bez obzira da li su 10km ili 100km, to ne pravi veliku razliku. Ostale stvari jesu. Naravno da je nekome ko bar jednom mesečno ide na duži put, ili ko svaki dan prelazi po 200-300km udobnost na prvom mestu. Ali statistika kaže da je to daleko manje od 40% vozača.

Pre 20-30 godina se pričalo o masovnoj kastomizaciji kao sledećem stepenu masovne proizvodnje. Pravićemo milion komada nekog proizvoda za milion kupaca, ali prilagođenih svakom ponaosob (dobro, ne baš tako, ali u tom smeru). A realnost je da se pravi milion komada nekog proizvoda za milion kupaca, ali prilagođenih tako da proizvođač može da ih prikaže kao različite, a svi kupci dobijaju isto.

Svaki pogon ima prednosti i mane i svako bi trebalo da može da bira onaj koji mu odgovara (SUS, Elektro, H2, hibrid...). Stepen autonomnosti (tj. "gluposti") vozila takođe. Mi ne samo da to nemamo, već i enterijer, spoljašnji izgled i prtljažni prostor nisu u funkciji vozača i putnika već ko zna koga. Ok, pošli smo i prolazimo sve to sa računarima, telefonima, frižiderima... Ali malo je previše sa kolima. Što zbog njihove svrhe i korisnisti, što zbog cene koju za to plaćamo. Ima Rosman dobar klip, doduše za električne bicikle, ali poenta je da kada se ljudima nudi nešto novo, a EV (u masovnoj upotrebi) to jesu, onda se uz to progura još gomila drugih gluposti i dođe se do zaključka da su EV đubre. A u suštini pogon ko pogon. Malo teži, ali ne smrdi. I to je to. Međuim, sad su asocijacije na EV glupa brava, aplikacija za pokretanje, grejanje sedišta sa preplatom i kontrolna tabla i komande koje to nisu.

Već sam pominjao da su po mom mišljenju hibridi generalno besmisleni, slično kao i H2. Ali sa ovakvom industrijom (i ekonomijom), ispada da su ta dva pogona najbolja opcija za sve, ako će i SUS i EV da prave ovako kako ih prave.
 
@Space Beer
Vidim da te baš frustrira moderna autoindustrija, i mogu se složiti tobom.
Ali zamerke nemaju baš mnogo veze sa EV. Važe za celu auto priču koja nas čeka.

Mene npr. živo zanima kako će ovi touch screen multimedia multifunction CPU control enterijeri izgledati za 15-20godina, koliko je realno upotrebni vek jednog vozila (bar bio do sada).
Gled'o nedavno nekog Citroena, sve u kabini ide preko touch screen. Čak i klima, koja je manuelna?!? Manuelna klima touch screen?!? :eek:

Ali to sve nema mnogo veze sa EV ka pogonom. Prave oni te gluposti i u 1.1l trocilindrašima od 150ks.
 
Malo realniji pogled:

 
Da, kada se na EV gleda kao rešenje ekoloških problema. Što zaista nema smisla. Bar kada je reč o putničkim automobilima. Čak je i ovde navedeno da oni utiču na 10% zagađenja. Znači da se sutra probudimo i da nema nijednog automobila na ulicama, taj uticaj ne bi bio toliko značajan. Da ih preko noći zamenimo za EV ili bilo šta drugo, i to drugo mora nešto trošiti (u proizvodnji isto ili više, a u eksploataciji u nekom manjem obimu). Znači opet smo na 50% SUS-a u idealnom slučaju, tj. na 95% trenutne emisije. I sve to na papiru i savršenom svetu.

Kaže u Evropi treba investirati 240 milijardi na stanice za punjenje. To je oko 8000 km brzih pruga (300km/h) sa dva koloseka. Meni se čini da apsolutno prestanu sve netržišne investicije u EV (tj. da i automobile i infrastrukturu plaćaju isključivo vlasnici vozila) i da se sav novac uložen u razvoj vozila, infrastrukture, izvora energije, rudnika... Uloži u železnicu, efekat bi bio isti ili veći, po istoj ili manjoj ceni. Čini mi se potpurno realno da bi dobar javni prevoz mogao da smanji upotrebu (SUS) automobila za 20-30%. I isto toliko emisiju štetnih gasova. Što ćemo sa svim ovim investicijama u EV imati za 50 godina

Alternativni pogoni verovatno više smisla imaju za transport robe (kamioni) jer uglavnom imaju potpuno drugačiji "red vožnje" u odnosu na putničke automobile.

@NShappy
Upravo to - sve novo u autoindustriji nema veze sa (električnim) pogonom, ali ide u paketu sa EV. I onda ljudi povezuju jedno sa drugim. Tj. moje pitanje je zašto nemamo normalan električni automobil? ;) I posle je proizvođačima neko drugi kriv što im prodaja opada :d
 

planet of the apes film GIF
 
@Space Beer
Vidim da te baš frustrira moderna autoindustrija, i mogu se složiti tobom.
Ali zamerke nemaju baš mnogo veze sa EV. Važe za celu auto priču koja nas čeka.

Mene npr. živo zanima kako će ovi touch screen multimedia multifunction CPU control enterijeri izgledati za 15-20godina, koliko je realno upotrebni vek jednog vozila (bar bio do sada).
Gled'o nedavno nekog Citroena, sve u kabini ide preko touch screen. Čak i klima, koja je manuelna?!? Manuelna klima touch screen?!? :eek:

Ali to sve nema mnogo veze sa EV ka pogonom. Prave oni te gluposti i u 1.1l trocilindrašima od 150ks.
Ma naravno. Ljudi ne kontaju da je jeftinije opaliti ekran preko cele table, nego hiljadu dugmića i kablove za sve to. To je zapravo ušteda za proizvođača i pojednostavljivanje proizvodnje. A to kako će da izgleda za 15 godina, zabole ih - oni bi da do tada srećni vlasnik kupi već treći auto.

Naravno, to je neodrživo, ali to je tema koja će tek da nas lupi po čelu.
 
Pozdrav,
vec sigurno 4-5godina cekam da se odomace elektricni automobili u srbiji i nikako da krene :)
Ima li ko iskustva o tome sta i kako kupiti ovde, novo/polovno, uvesti od napolje mozda?
Kakvo je stanje sa punjacima? Servisima? AMS podrska? Registracija? sta sve jos je vazno?

Hvala!
Za nas obične smrtnike isplativi su mali Kinezi, isključivo za domet do 100km, ali ih nema sa rekuperativnim(generator kim) kočenjem, pa još bez diferencijala, sa pogonskim jednim točkom, tricikl, ali takvi malci su skupi i do 20oooe
 
Da li iko razmislja i o zdravlju sedenja na baterijama tih kapaciteta? Sta se desava sa nasim telom ako ne ispustat tel iz ruke, cetkica ti je na struju, slusalice su ti bt, sat ti je bt, i sve je dokazano da ne utice na coveka ali pojedinacne upotrebe, a kad smo skroz telesno umrezeni plus sedimo na bateriiama? Zanima li ikoga?
 
Da li iko razmislja i o zdravlju sedenja na baterijama tih kapaciteta? Sta se desava sa nasim telom ako ne ispustat tel iz ruke, cetkica ti je na struju, slusalice su ti bt, sat ti je bt, i sve je dokazano da ne utice na coveka ali pojedinacne upotrebe, a kad smo skroz telesno umrezeni plus sedimo na bateriiama? Zanima li ikoga?
Ne znam za ove baterije nove generacije, ali olovni akumulator i imaju ćelijski odušak zbog oslobađanje praska og gasa kiseonik + vodonik, a olovni sa gelom su kao skroz zaliveni..!
 
 
Da li iko razmislja i o zdravlju sedenja na baterijama tih kapaciteta? Sta se desava sa nasim telom ako ne ispustat tel iz ruke, cetkica ti je na struju, slusalice su ti bt, sat ti je bt, i sve je dokazano da ne utice na coveka ali pojedinacne upotrebe, a kad smo skroz telesno umrezeni plus sedimo na bateriiama? Zanima li ikoga?

Zdravije je sedeti na baterijama, nego voziti iza nekoga ko vozi auto sa mjet motorom
 
Nazad
Vrh Dno